eitaa logo
مصــــاف‌اقتصادی
3هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
166 ویدیو
0 فایل
کارگروه اقتصاد و کسب و کار موسسه مصاف ایرانیان 💠در این نبرد نابرابر اقتصادی، با درفشی برافراشته، پیش به سوی ساختاری درون‌زا و برون‌گرا💠 🇮🇷 🖥 راه ارتباطی my.masaf.ir/r/eitaa 📞 02175098000
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷‏روند صعودی صادرات نفت ایران یعنی پروژه بی‌اثرسازی تحریم نفتی به خوبی اجرایی شده، اما در لایه بانکی، هنوز ‎ رخ نداده. ۹۶ درصد واردات ایران با یورو و درهم (ارز وابسته به دلار) و از کانال آمریکایی بانک وارنگلد آلمان و تجارت عراق انجام میشه و سهم یوآن و روبل فقط ۰.۲۵ درصده! ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰بررسی تفکیک وزارت راه و شهرسازی از دیدگاه کارشناسان 🔶 در سال ۱۳۹۰ با هدف کوچک‌سازی دولت و جامه عمل پوشاندن به برنامه پنجم توسعه، وزارت راه‌ و ترابری با وزارت مسکن ادغام شد. اکنون پس از ۱۲ سال پرونده تفکیک این وزارت‌خانه روی میز قرار گرفته است. 🔶 گروهی از کارشناسان اعتقاد دارند تفکیک وزارت راه و شهرسازی دولت را به اجرای وعده ساخت چهار میلیون مسکن نزدیک‌تر می‌کند. اظهار نظرهای گوناگونی در مورد بار مالی تحمیل شده به دولت با تفکیک وزارت راه و شهرسازی وجود دارد. 🔶 طبق گفته بعضی کارشناسان این اقدام بار مالی به دولت تحمیل نمی‌کند. اما برخی گمانه‌زنی‌ها خلاف این گزاره را می‌رساند. تفکیک وزارت راه و شهرسازی نظرات موافق و مخالف بسیاری دارد. 🔶 عضو کمیسیون عمران مجلس طی اظهاراتی در مصاحبه با تابناک گفته بود؛ «بحث تامین مسکن به عنوان یکی از اصلی‌ترین نیازهای کشور شناخته می‌شود؛ بنابراین، پرداختن به مشکلات این حوزه ضروری است. حال آنکه وزارت راه و شهرسازی با توجه به وسعت کار خود نمی‌تواند در راستای حل مشکلات این حوزه اقدام کند.» 🔶 این در حالی است که پروژه ساخت مسکن مهر در زمانی انجام شد که وزارت راه و شهر و سازی ادغام شده بودند. گروهی از کارشناسان معتقدند اقدامات اساسی برای بهبود شرایط در حوزه مسکن و حمل‌ونقل باید انجام شود. تفکیک وزارت‌خانه به تنهایی کافی نیست. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔶‏صنعت خودروسازی ترکیه حدود ۳۰ سال قدمت دارد و ترکیه موفق شده از صادرات همین صنعت، تنها در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳، حدود ۱۲ میلیارد دلار سرمایه به دست بیاورد. حال در مقابل، صنعت خودروسازی ایران با سابقه ۶۰ ساله، در مدت مشابه توانسته تنها ۳۲ میلیون دلار درآمدزایی کند. 🔶‏سوال اینجاست که مدیران و گردانندگان صنعت خودروسازی ایران دقیقا در راستای صادرات محصولات خود چه اقدامی انجام داده‌اند که درآمدزایی ترکیه از صنعت خودروسازی خود، با نصف سابقه صنعت خوروسازی ایران، حدود ۳۷۵ برابر ایران بوده است؟! 🌐لینک توییت ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰ایران، مقصد بیماران ترکمنستانی 🔸گردشگری بعد از نفت و خودروسازی، سومین صنعت بزرگ جهان است. گردشگری سلامت یکی از شاخه‌های گردشگری به معنای استفاده از خدمات کشورهای دیگر برای بهبود سلامت و افزایش روحیه است. ایران رتبه ۴۶ گردشگری سلامت در جهان با ورود حدود ۱.۲ میلیون نفر در سال ۱۴۰۱ را داشته است. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰حادثه‌ای دیگر در کانال سوئز!/ضرورت توجه به کریدور جایگزین 🔶در روزهای اخیر کشتی متعلق به یک شرکت سنگاپوری در کانال سوئز به گل نشست. کمی بعد کشتی دیگری به آن برخورد کرد و باعث بسته شدن موقت کانال شد. یک شهریور ماه یکی از کشتی‌ها شناور و کانال بازگشایی شد. 🔶 در سال ۲۰۲۱ یک کشتی کانتینری در این کانال به گل نشست و عرض آن را بست. عبور و مرور کشتی‌ها در هر دو جهت به مدت شش روز متوقف شد. در نتیجه این اتفاق جریان تجارت جهانی با اختلال شدید مواجه شد. 🔶علاوه بر این کانال سوئز یکی از شلوغ‌ترین مسیرهای آبی جهان است. همچنین کوتاه‌ترین مسیر برای تجارت میان آسیا و اروپا به شمار می‌رود. ۱۲ درصد حمل‌ونقل تجاری جهان از طریق این کانال انجام می‌شود. با توجه به افزایش نرخ حمل‌ونقل دریایی پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین کشورها تمایل دارند از خشکی برای حمل‌ونقل و ترانزیت کالا استفاده کنند. 🔶 کریدور شمال-جنوب مسیر رقیب کانال سوئز است. این کریدور هزینه و زمان ترانزیت کالا را به ترتیب ۳۰ و ۴۰ درصد کاهش می‌دهد. این موضوع توجه کشورها را در استفاده از کریدور شمال-جنوب جلب کرد. 🔶 شورای هماهنگی کریدور شمال-جنوب در ایران قرار دارد. ایران باید با تشکیل جلسات این شورا، تسهیل رویه‌های گمرکی و استفاده از دیپلماسی فعال اقتصادی به دنبال استفاده از فرصت باشد. ✅ کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @Masaf_Eco
⭕️ سهم جهانی تولید ناخالص داخلی در برابر قدرت خرید کشورهای عضو بریکس چگونه در سالهای ۱۹۹۵ تا ۲۰۲۳ از کشورهای G7 جلوتر افتاد؟ ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰 چالش قیمت‌گذاری کاذب برای مسکن/ضرورت نظارت بر پلتفرم‌هایی مانند "دیوار" 🔶 پلتفرم‌های مبادله کالا روز به روز در حال گسترش هستند. در کنار مزایای انکار ناپذیر آن‌ها، یک سری معایب مهم نیز وجود دارد که توجه و نظارت‌های مخصوص خود را می‌طلبد. 🔶 به عنوان مثال پلتقرم "دیوار" علاوه بر مزایا و خدمات منحصر به فردی که ارائه می‌کند، مشکلاتی چون جلوگیری از ریزش قیمت مسکن را نیز در دل خود دارد. به طوری که برخی از آگهی‌های منتشر شده در این پلتفرم حاوی قیمت‌های کاذب هستند که به بالا بردن انتظارات تورمی منجر می‌شود. به عنوان نمومه در برخی آگهی‌ها، قیمت‌ها تا بیش از صد در صد قیمت واقعی آن منطقه درج می‌شود و با پیگیری و تذکر کاربران نیز همچنان آگهی‌ها حذف نمی‌شوند. مسئله این است که پلتفرمی مانند "دیوار" که تجربه کنترل حداقلی قیمت در برخی دسته‌بندی‌ها مانند خودرو را دارد، چرا تا به حال نتوانسته است برای املاک و مسکن به چنین نظارتی دست پیدا کند؟ 🔶 قطعا نمی‌توان فقط پلتفرم را مسئول این ناهماهنگی دانست و باید همه مسئولان ذیربط به موضوع ورود کنند و امکانات نظارت کارشناسی را فراهم کنند و آگهی‌دهندگان را در راستای کنترل بازار ملزم به رعایت قوانین کنند. در شرایطی که مسئله مسکن به یک چالش جدی برای کشور تبدیل شده است، نمی‌توان از هیچگونه کارشکنی چه عمدا و چه سهوا، به راحتی گذشت. ✅ کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @Masaf_Eco
🔷‏اتفاق جدیدی نیفتاده که نگران شده‌اند ازسال ۱۳۸۷ همه مراجع صدورمجوز باید شرایط وهزینه صدورمجوزهایشان را شفاف میکردند ولی کانون وکلا از اجرای این حکم قانون طفره رفت. 🔶بامصوبه اخیر مجلس، عزیزان دیگر نمیتوانند از شفافیت فرارکنند یا برای انتقال پروانه وکلا به شهردیگری، وجوه زیادی بگیرند ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
مصــــاف‌اقتصادی
#مصاحبه 💢چرا مردم نرخ تورم اعلام شده را باور نمی‌کنند؟ قسمت اول 🔶آقای باغستانی کارشناس حوزه پول
💥بررسی عملکرد دولت در بهبود وضعیت معیشت مردم 🔶در ادامه مصاحبه آقای باغستانی درباره اقدامات دولت برای بهتر شدن وضعیت معیشت مردم گفت: درباره اینکه اقدامات دولت در مهار تورم مؤثر بوده یا نه، میشه گفت آن چیزی که کارنامه یک دولت را در افکار عمومی و زندگی مردم موفق نشان می‌دهد قدرت خرید است. قدرت خرید یک عاملش تورم و کنترل تورم است. 🔷یک عامل دیگر این است که آن مبلغی که شما در دست دارید که بروید این کالایی که حالا با تورم ۴۰ درصدی رشد کرده را بخرید چند درصد نسبت به سال گذشته رشد کرده، درواقع یعنی درآمد شما چقدر رشد کرده. 🔶وی ادامه داد: وقتی یک کشوری ۵ سال درگیر تورم بالای ۴۰ درصد است یعنی فاجعه، فارغ از اینکه دولت دست کیست. تورم بالای ۴۰ درصد وقتی ۵ سال مداوم تکرار می‌شود یعنی یک جنسی شاید چندین برابر شده نسبت به ۵ سال گذشته. در جامعه می‌بینید که راحت اجناس چهارپنج برابر شده. حالا درمقابل این افزایش حقوق‌ها چقدر رشد داشته است؟ 🔶هرسالی که تورم ۴۰ درصد بوده حقوق‌ها غیر از یک دوره که افزایش ۴۰ درصدی داشت. در اکثر این سال‌ها افزایش حقوق‌ها ۱۰درصد ۲۰ درصد ۲۵ درصد بوده. یعنی تورم ۴۰ درصد، افزایش حقوق ۲۰ درصد. امسال هم به همین شکل تورم ۴۰ درصد، افزایش حقوق ۲۰ درصد. کارگر کارمند فرقی نمی‌کند خب این یعنی اینکه این دولت یا آن دولت قبلی فرقی نمی‌کند هر دولتی که تورم ۴۰ درصد می‌سازد ۲۰ درصد افزایش می‌دهد، این یعنی ما داریم مردم را محروم‌تر می‌کنیم می‌شویم سید محروم‌کنندگان نه محرومان. 🔷آقای باغستانی با اشاره به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: وقتی شما حقوق ها را برمی‌داری ۱۰ درصد ۲۰ درصد می‌بری بالا، بعد می‌دانی که می‌خواهی امسال طرح حذف ارز ۴۲۰۰ را انجام بدهی و قرار است یک جهش تورمی داشته باشی و این تورم از آن تورم‌هایی نیست عاملش بیرونی باشد و دولت با علم به اینکه تصمیم‌گیری‌اش باعث یک تورم سنگین مخواهد شد همچین تصمیمی را می‌گیرد پس باید برای افزایش حقوق نیز فکرش را می‌کرد. و الان ما رسیدیم به جایی که می‌آییم تورم نقطه به نقطه را با بعد از آن سیل اقتصادی در حذف ارز ۴۲۰۰ مقایسه می‌کنیم می‌گوییم الحمدلله تورم کاهش پیدا کرده. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰 زیاندهی خودروسازان داخلی به مرز ۴۰۰ هزار میلیارد تومان رسید 🔶 صورت‌های مالی خودروسازان تا پایان خرداد ۱۴۰۲ نشان می‌دهد مجموع بدهی و زیان انباشته سه شرکت ایران‌خودرو، سایپا و پارس خودرو ۳۹۵ همت (هزار میلیارد تومان) است. در این میان شرکت ایران خودرو با مجموع ۲۱۹ همت بدهی و زیان انباشته، بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است. لازم به ذکر است که این میزان زیان فقط برای شرکت‌های مادر هست و میزان زیان شرکت‌های وابسته به آن‌ها لحاظ نشده است. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
‍ ‏👤 توییت استاد ✍ تا انتها بخوانید! 🔹تا پایان سال ۱۴۰۱ بانک آینده ۷۶هزارمیلیارد تومان برای پروژه ایران‌مال وام پرداخت کرده، اما ایران‌مال تنها پروژه بانک آینده نیست! 🔸وام‌های کلان به مشهدمال! فرمانیه‌مال! و هتل روتانای مشهد و پروژه‌های شکست‌خورده دیگر کار را به جایی رساند که میزان زیان بانک آینده در سال ۱۴۰۱، به منفی ۱۱۴هزارمیلیارد تومان رسید! 🔹جالب است بدانید نسبت کفایت سرمایه یک بانک سالم باید حداقل ۸درصد باشد اما این نسبت برای بانک آینده در سال ۱۴۰۱، منفی ۱۴۰درصد بوده و علی‌رغم این نسبت وحشتناک همچنان این بانک زیان‌ده، سربار سیستم اقتصادی کشور است! 🔸وقتی یک بانک که حدود ۳۰۰هزارمیلیارد سرمایه مردم را به‌صورت سپرده بلندمدت با نرخ سودهای وسوسه‌انگیز جمع می‌کند و این‌گونه زیان‌ده می‌شود، از محل اضافه‌برداشت از حساب ذخیره قانونی خود نزد بانک مرکزی، باعث افزایش پایه پولی در شبکه بانکی می‌شود. 🔹نظام بانکداری امروز زالوهایی مثل بانک آینده دارد که هر روز ارزش پول ملی را می‌کاهند تا سرمایه‌داران در مال‌ها عشق‌وحال کنند و البته مردم بیچاره خرجش را می‌پردازند. 🔸بانک مرکزی و وزارت اقتصاد هم درگیر دعواهای حقوقی طولانی، مستمر اما بی‌ثمر هستند و این پول ملی است که هر روز بی‌ارزش‌تر می‌شود و سفره مردم است که خالی‌تر! 🔹مجلس و دولت هم به‌جای بستن این درگاه‌های اصلی فساد مشغول بازی یک‌قل دوقل شده‌اند! 🔸و سوال‌هایی که ذهن مرا درگیر می‌کند این است که مگر می‌شود اقتصاد یک کشور این‌گونه بی‌دروپیکر و بی‌صاحب باشد؟ 🔹چگونه یک بانک خصوصی در امنیت کامل به این مرحله از طغیان می‌رسد؟ 🔸چه کسانی در پشت‌پرده از صاحبان این بانک و امثالش حمایت می‌کنند؟ 🔗 لینک توییت 🆔 @Masaf
⭕شناسایی ۱۱۰ هزار خانه لوکس در تهران 💢رئیس سازمان مالیاتی: 🔹تاکنون برای ۵۰۰ نفر از سلبریتی‌ها و اینفلوئنسرها پرونده تشکیل شده است و حدود ۳۰ میلیارد تومان مالیات گرفته شده است. 🔹۲۵۲ هزار خودرو لوکس شناسایی شده در سال گذشته، به ۱۷۰ هر خودرو تقلیل پیدا کرده است و میزان مالیات آن‌ها نیز به ۳ هزار میلیارد تومان رسیده است. 🔹امسال خانه‌های بالای ۲۰میلیارد تومان لوکس به حساب می‌آیند که ۱۱۰ هزار خانه لوکس در تهران داریم. 🔹از طرفی فعالان اقتصادی، خود و مردم را برای کارت به کارت کردن به زحمت نیندازند حساب‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco