#مصاحبه
🔰 هزینه بهبود نرمافزاری عملیات بسیار کمتر از هزینه زیرساخت است
🔶واحد اقتصاد مصاف با دکتر طالبیان استاد دانشگاه صنعتی اصفهان پیرامون موضوع ترانزیت گفتگویی داشت که متن آن به شرح ذیل است؛
🔶دکتر طالبیان ضمن اشاره به کمبود برخی زیرساختهای حملونقل کشور اظهار کرد: شبکه ریلی کشور تُنُک است. نیاز است شبکه جادهای به عنوان فیدر (تغذیهکننده) آن کار کند. زیرساخت، نرم افزار و فضای کسبوکار بر مبنای یکپارچگی این سیستمها توسعه پیدا نکرده است.
🔶وی افزود؛ وقتی سیستم حملونقل ریلی کشور، تُنُک است اگر میخواهیم یک شبکه حملونقل خوب داشته باشیم، باید از ظرفیت بخش جادهای به نحو احسن استفاده کنیم. از لحاظ سختافزاری، نرمافزاری و قانونی شبکه حملونقل ریلی و جادهای باید در هماهنگی با یکدیگر قرار داشته باشند.
🔶 طالبیان ادامه داد: ناوگان ریلی باید در مسافتهای طولانی ایفای نقش داشته باشد و مسافتها کوتاهتر توسط ناوگان جادهای برای حمل بار طی شوند. اما در حال حاضر ما در حملونقل چندوجهی (Multimodal) به بلوغ نرسیدهایم و عملکرد مطلوبی نداریم.
🔶وی در مورد عملیات سنتی و غیربهرهور در شبکه ریلی گفت: نه تنها زیرساخت ما توسعه پیدا نکرده است بلکه عملیات ریلی در کشور سنتی و غیربهرهور است. هزینه بهبود نرمافزاری عملیات بسیار کمتر از هزینه زیرساخت است ولی کسی به این موضوعات توجهی ندارد. عمدتا به واسطه اینکه عمر مدیریت کوتاه است و مدیران به دنبال مگا پروژهها برای فربه کردن رزومه خود و پیمودن پلههای ترقی هستند.
🔶دکتر طالبیان در انتها افزود؛ سیستم مدیریت شبکه ریلی ما سیستم دهها سال گذشته است. از لحاظ عملکرد، بخش ریلی هنوز به شیوه سنتی اداره میشود، در صورتی که سیستمهای نرمافزاری در حوزه ریلی اهمیت زیادی دارند و با هزینهای بسیار کمتر از سرمایهگذاری زیرساختی میتوانند باعث بهبود عملکرد شبکه ریلی در حمل بار باشند. اما به واسطه ساختاری که راهآهن دارد این موضوع به نحو مطلوبی پیگیری نشده است. این امر خود سبب افزایش هزینهها و افت عملکرد شبکه ریلی شده است.
#ترانزیت
✅ کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@Masaf_Eco
به یاد کربلا دل ها غمگین است
دلا خون گریه کن چون اربعین است
اربعین حسینی برشما تسلیت باد🖤
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#خبر
🔵مهلت اتصال به سامانه املاک تا ۲۲ شهریور تمدید شد
🔶محمدحسین قمری مدیرکل اصناف وزارت صمت گفت : پلتفرمهای آگهی املاک، پنجشنبه هفته گذشته به وزارت صمت نامه زدند و دو هفته دیگر برای اتصال به سامانه املاک و اسکان مهلت خواستند که با این درخواست موافقت شد فلذا این پلتفرمها تا ۲۲ شهریور مهلت خواهند داشت.
🔷مدیرکل اصناف وزارت صمت افزود: مصوبات شورای عالی مسکن برای این بوده که کسی نباید برای یک ملک، بدون رضایت مالک آن، آگهی بدهد و از انتشار آگهیهای جعلی (فیک) که باعث قیمتسازی کاذب میشوند، باید اجتناب کرد.
🔶وی گفت: مدیران عامل پلتفرمها در صورتجلسات متعدد که ۳ ماه پیش امضا کردند این منطق را پذیرفتهاند و تعهد دادند اجرا میکنند و آخرین مهلتها تا پایان مردادماه بود؛ لذا دولت در این خصوص، حداکثر همکاری را اعمال کرده و میکند.
#کابوس_مسکن
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#مصاحبه
🔵عملکرد صندوق های بازنشستگی قابل دفاع نیست
قسمت اول
🔶واحد اقتصاد مؤسسه مصاف در مصاحبه با یک کارشناس حوزه صندوقهای بازنشستگی به بررسی سوالات مخاطبین پرداخت و نظر ایشان را درباره موضوعات مورد نظر مخاطبین جویا شد.
🔷یکی از موضوعاتی که در بحث صندوقهای بازنشستگی برای مردم سوال ایجاد شده این است که آیا صندوقها عملکرد قابل قبولی داشتهاند؟
🔷حقیقتی که غیرقابل انکار این است که در مجموع صندوقهای بازنشستگی عملکرد خوبی نداشتهاند. یعنی این حرف درست بوده و قابل کتمان نیست. البته باید در نظر گرفت که این صندوقها نیز یک جزء از اقتصاد این کشور بودهاند و اوضاع نامناسب اقتصاد کلان، بالاخص در سالهای اخیر بر عملکرد این صندوقها بی تأثیر نبوده است، اما همه ماجرا این نیست.
🔶در واقع اینها هم در همین فضای کلان اقتصادی کار کردهاند، در همین تورم مزمن و با وجود همین نرخ بیکاری و فضای جداگانهای نداشتهاند. ما اگر بخشهای دیگر اقتصاد را ملاحظه کنیم؛ مثل نظام بودجه ریزی، نظام اداری و استخدامی، قوانین حاکم بر فضای کسب و کار و نظام بانکی میبینیم که با هم ارتباط دارند و عملکرد یکی بر دیگری تاثیر دارد و متأسفانه عملکرد هر یک از اینها نیز به تنهایی مناسب نبوده و لذا عملکرد سایر بخش ها را نیز با مسئله روبهرو کرده است.
💢بهطور خاص دخالت دولت و سایر بخشهای حاکمیت در اداره صندوقها اثر منفی قابل توجهی داشته و علی رغم مقاومت آنها در برابر برخی از این دخالتها، عملکرد آنها مختل شده است.
🔶یکی از مهمترین مواردی که افکار عمومی در انتقاد به عملکرد صندوقها مطرح میکنند بحث عملکرد منفی صندوقها در بحث سرمایهگذاری است که البته بهدرستی مطرح میشود. اما این همه ماجرا نیست. این نکته آنجایی مهم میشود که موقع ارائه راهکار برای حل مشکلات صندوقها، صرفا نباید به بحث سرمایهگذاریها محدود شد و در واقع ابعاد مشکل بسیار بزرگتر است. لذا در ادامه اگر نقدی به سایر بخشهای عملکردی صندوقها هم میشود، هیچکدام به این معنا نیست که دارد از وضع موجود دفاع میشود.
در ادامه وضعیت صندوقهای بازنشستگی را بیشتر بررسی می کنیم.
#صندوقهای_ورشکستگی
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#عکس_نوشت
🔰ذغالسنگ جایگزینی برای گاز
🔸حدود ۸۳ درصد برق ایران از گاز تأمین میشود. ناترازی در تولید گاز و مخاطرات امنیتی، تهدید بزرگی برای تولید برق است؛ زیرا ۸۵ درصد گاز تولیدی، از میادین پارس جنوبی است و در صورت بروز مشکلی در تأمین گاز (کاهش فشار میادین، آسیب به زیرساختهای تولید و انتقال گاز، جنگ و ...) تولید برق کشور متوقف میشود.
🔹 در حال حاضر ۳۶ درصد برق جهان از زغالسنگ تأمین میشود و سهم ایران کمتر از ۰.۱ است. بر اساس مصوبه شورای عالی انرژی، ساخت پنج هزار مگاوات نیروگاه زغالسنگ تا سال ۱۴۲۰ هدفگذاری شده است.
🔸 از زغالسنگ میتوان در تولید فولاد و سیمان و برخی از صنایع انرژی بر استفاده کرد. حدود ۷۱ درصد فولاد و ۹۰ درصد سیمان جهان، با انرژی زغالسنگ تولید میشوند؛ اما در ایران هیچ واحد سیمانی از آن استفاده نمیکند و اکثر فولادسازان از گاز استفاده میکنند.
#اقتصاد_انرژی
✅ کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@Masaf_Eco
مصــــافاقتصادی
#مصاحبه 🔰 هزینه بهبود نرمافزاری عملیات بسیار کمتر از هزینه زیرساخت است 🔶واحد اقتصاد مصاف با دکتر
#مصاحبه
🔰قیمتگذاری دستوری؛ سنگی جلوی پای برخی صنایع!
قسمت دوم
🔶 بخش دوم مصاحبه واحد اقتصاد مصاف با دکتر طالبیان استاد دانشگاه صنعتی اصفهان؛ در این مصاحبه نکاتی پیرامون چالشهای پیشروی ترانزیت ریلی مطرح شد.
🔶دکتر طالبیان اظهار کرد؛ باید فکری به حال حضور پررنگ دولت در بخشهای مختلف اقتصاد شود. قیمتگذاری دستوری برای خودرو، فولاد، سیمان، مرغ، دلار و... در نهایت به ناپایداری بین عرضه و تقاضا و پیشبینی ناپذیر بودن اقتصاد منجر میشود. نمیتوان فقط حملونقل را جدا کرد و گفت فقط در این بخش قیمتگذاری دستوری صورت نگیرد شرایط بهبود مییابد.
🔶وی افزود؛ قوانین متعدد تجاری دست و پا گیر باعث کند شدن فرآیندها و مقرون به صرفه نبودن تجارت حمل و نقل شده است. مهمترین مساله در این زمینه نیز قیمت گذاری دولتی (دستوری) است. قیمت بلیط مسافری یا قیمت حمل یک تن از یک نقطه به نقطه دیگر توسط یک ارگان وابسته به دولت تعیین میشود. در سوی دیگر، قیمت لاستیک، روغن موتور، لوازم یدکی و ... در بازار و عمدتا بر مبنای قیمت روز دلار تعیین می شود.
🔶طالبیان در مورد نتیجه این اقدامات اظهار کرد؛ نتیجه این اقدام این است که فرآیند حملونقل فرآیند مقرون به صرفهای نباشد. در این صورت نیز شرکتهای حملونقل تمایل چندانی به ادامه فعالیت ندارند. ادامه این روند باعث میشود سرمایهگذاری در این بخش صورت نگیرد و کیفیت خدمات کاهش یابد. در کنار موضوع قیمتگذاری دستوری، ترانزیت با پایانههای مرزی و بنادر نیز درگیر است. این وضع را بدتر میکند. زیرا در پایانههای مرزی و بنادر نیز ضوابط پیچیده وجود دارد. این باعث میشود فرآیند واردات و صادرات طولانی شود.
🔶وی ادامه داد؛ جدای از قوانین زیاد، ضوابط همکاری نیز وجود دارد. به عنوان مثال مقرر میشود حمل بار با نسبت مشخصی بین شرکتهای حملونقل تقسیم شود. این نوع قوانین در حملونقل جادهای و کم و بیش در بخش ریلی باعث میشوند رقابت سالم شکل نگیرد.
🔶دکتر طالبیان در مورد راهکار بهبود شرایط گفت؛ دولت باید خود کنار رود و فقط به یک موضوع دید از بالا داشته باشد: دولت باید مطمئن شود شرایط برای رقابت میان شرکتهای حملونقل وجود دارد. اما در حال حاضر دولت روی وضع قوانین بیشتر تاکید دارد، قوانین بیشتر باعث کند شدن کارها و پیچیده شدن سیستم میشود.
#ترانزیت
✅ کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@Masaf_Eco
#اینفوگرافیک
🔶ایران جزو ۱۰ تولید کننده برتر فولاد جهان است
⭕ایران در رده بندی کشورهای پیشرو در تولید فولاد در رتبه دهم قرار گرفت. از ژانویه تا جولای ۲۰۲۳ بیش از ۱۸ میلیون تن در ایران تولید شده است.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#مصاحبه
🔴رشد درآمدهای ارزی باید در بهبود معیشت مردم اثر گذار باشد
قسمت دوم
🔶آقای دکتر احمد قدسی کارشناس حوزه بانک درباره دلیل اینکه با وجود رشد در آمدهای ارزی وضعیت معیشت مردم بهتر نشده گفت: علت اینکه اثر رشد درآمدهای نفتی کشور در زندگی مردم دیده نمیشود این هست که مازادِ قدرتِ خریدی که ایجاد شده به جیب عموم مردم نمیرود و درواقع در قالب رانتهای مختلف مثل رانت ارزی به جیب یک عده خاص میرود. لازمه اینکه اثر این قضیه در زندگی مردم دیده بشود. این است که این درآمد به شکل عمومی در بازار ارز عرضه شود و همچنین آزادسازی واردات مثل واردات خودرو صورت بگیرد.
🔷وی در ادامه گفت : خودرو و مسکن جزو اساسی ترین کالاهای مورد نیاز خانوار هستند. به همین دلیل با آزاد کردن واردات خودرو هم مردم می توانند یک خودروی با کیفیت سوار بشوند و هم این موضوع می تواند باعث تغییر در عملکرد خودروسازها شود.
🔶البته من قائل به این هستم که خودروسازهای داخلی هم باید بتوانند با قیمت آزاد خودروهایشان را بفروشند تا امکان رقابت داشته باشند، یعنی ما نباید امکان رقابت را با قیمت گذاری دستوری از خودرو ساز بگیریم. قیمت گذاری دستوری، میشود همین وضعیتی که الان داریم.
🔷تولید پایین، زیان بالای خودروسازها که خودش را تحمیل میکند در سیستم بانکی و باعث فشار تورمی میشود و همچنین ناکارآمدی خودروساز هم ادامه پیدا میکند. به همین دلایل باید واردات را در حوزه خودرو آزاد کنیم و همچنین به خودروساز داخلی اجازه داده شود خودرویش را به همان قیمتی که دلش میخواهد بفروشد.
🔶 در این صورت اگر توانست رقابت کند که میمانَد، اگر هم نتوانست طبیعتاً حذف میشود. در خصوص ارز اگر هم دولت بخواهد با یارانه از مردم حمایت کند، راهکارش ارز ترجیحی نیست. راهکارش این هست که بیاید بخشی از درآمد ارزی را که حاصل از فروش نفت هست به شکل یارانۀ نقدی حسابهای مردم ایران واریز کند.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#عکس_استوری
🔵عدم همکاری دستگاهها با سامانه صدور مجوزهای کسبوکار
🔶بعد از گذشت بیش از یک سال از اجرای قانون «تسهیل صدور مجوزهای کسبوکار»، برخی دستگاهها به تکالیف قانونی خود عمل نکرده و اقدام به گرفتن مدرک و هزینه اضافه یا صدور مجوز خارج از این درگاه میکنند.
✅ کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@Masaf_Eco