مصــــافاقتصادی
🖋 #یادداشت ⚠️ آقای حجتی؛ این تازه اول دعواست! 🔹 در سال ۹۰ و ۹۱ وظایف بازرگانی صنعت و کشاورزی طی م
🖋 #یادداشت
⚠️ آقای حجتی؛ این تازه اول دعواست!
🔹 در سال ۹۰ و ۹۱ وظایف بازرگانی صنعت و کشاورزی طی مصوبهی مجلس به وزارتخانههای تخصصی خود تفویض شد.
🔹 این ادغام با تشکیل وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) و نیز تصویب "قانون تمرکز وظایف و اختیارات وزارت جهاد کشاورزی" به انجام رسید.
🔹 البته روند ادغام در این سالها بهطور کامل انجام نشد، اما اجرای ناقص این قوانین توانست موفقیتهایی در زمینهی حمایت از تولید به ارمغان آورد.
🔹 دولت دوازدهم از ابتدای کار خود به بهانهی سنگین شدن وظایف وزارتخانههای نامبرده بر تفکیک وظایف بازرگانی وزارتخانهها و تشکیل مجدد وزارت بازرگانی اصرار ورزید.
🔹 اصرار غیرقانونی دولت بر تفکیک وزارتخانهها منجر به اعلام مخالفت تشکلها و اتحادیههای تولیدی صنعتی و کشاورزی، مراکز پژوهشی، کارشناسان و سه مرتبه رد لوایح دولت در مجلس شد.
🔹 با این حال دولت با دور زدن مجلس، این درخواست غیرکارشناسی خود را در قالب تشکیل معاونت بازرگانی ریاست جمهوری و قائممقام بازرگانی وزارت صمت پیگیری کرد.
❗️ تا اینکه رییس جمهور در ابتدای مردادماه از مصوبهای خیالی رونمایی کرد که طی آن سران قوا و مقام معظم رهبری با انتقال شرکت بازرگانی دولتی GTC (وزارت جهاد کشاورزی) به وزارت صمت موافقت کردهاند!
🔹 اقدامی که بهمعنی واگذاری وظایف تجارت، تامین و توزیع محصولات کشاورزی به وزارت صمت و درنتیجه عدم هماهنگی میان تولید و توزیع و تجارت کشاورزی، موازیکاری اجرایی، دوگانهسازی سیاستی و گسست مدیریتی بود.
🔹 در این بین سکوت معنیدار و در پارهای از موارد موافقت آقایان رحمانی و حجتی وزرای صمت و جهاد کشاورزی در قبال این تصمیم، تعجب بدنهی تولیدکنندگان صنعت و کشاورزی را برانگیخت.
⚠️ تا اینکه در تاریخ ۲۶ مرداد وزیر کشاورزی در اعتراض به اولین ناهماهنگی سیاستی صمت و کشاورزی گفت:
«در سایت وزارت کشاورزی قیمت هر کیلوگرم سبوس ۸۴۰ تومان اعلام شده، این در حالیست که وزارت صمت قیمت آن را ۱۲۵۰ تومان در هر کیلو اعلام کردند. ما با این موضوع مخالفیم و مخالفت خود را به رئیسجمهوری نیز اعلام کردیم... وقتی قیمت سبوس گندم پیش از عید افزایشی ۳۰ تا ۴۰ درصدی را تجربه کرده، نمیتوان بار دیگر این رقم را افزایش داد زیرا واحدهای دامپروری به مشکل بر میخورند.»
🔹 در پاسخ به آقای حجتی باید گفت: آقای حجتی؛ این تازه اول دعواست! در کشوری که تولید صنعتی و کشاورزی سالهای سال از ناهماهنگی تولید و توزیع و تجارت ضربه خورده بود، سکوت در برابر این بیقانونی جدید یعنی کمک به خشکاندن ریشههای تولید!
❓ آقای حجتی چرا ۱۴ ماه است از حق تولیدکنندگان تحت پوشش خود دفاع نکردهاید؟! چرا طبق قانون تمرکز به وظایف خود عمل نمیکنید و حق خود را به دیگری میسپارید؟! آقای حجتی شما پاسخگوی کشاورزان هستید نه وزیر صمت!
#وحدت_تولید_و_بازرگانی
#وزارت_واردات
💠 @Masaf_Eco
#مسکن
🏘 افزایش نجومی اجارهبها در حاشیه تهران
🔹 با توجه به افزایش بیسابقه قیمت مسکن در تهران و بهدنبال آن رشد نرخ اجارهبها بسیاری از مستاجران مجبور شدند به شهرهای حاشیه تهران مهاجرت کنند و همین مسئله به افزایش شدید نرخ اجارهبها در این مناطق انجامیده است.
🔹 به شکلی نرخ اجارهبها در شهر جدید پردیس چیزی در حدود ۳۵۰ درصد و در شهرک اندیشه ۲۵۰ درصد افزایش یافته است.
💠 @Masaf_Eco
#پول
💵 ماهیت پول، نقدینگی و خلق پول
👤 دکتر عادل #پیغامی:
🔹 برخى به اشتباه فكر مىكنند سكه طلا خود پول است؛ در حالى كه سكه طلا ظرف پول است و مظروف، خود پول و اعتبار است.
🔹 اين اعتبار درون يک ظرف فيزيكى ريخته مىشد كه اعتبار و ضمانت پول را با خود به همراه داشته باشد.
🔹 عدهاى از افراد فكر مىكنند پشتوانه پول حتما بايد فيزيكى و مادى باشد؛ يعنى هنوز در فضاى ۳۰۰، ۴۰۰ سال پيش فكر مىكنند.
🔹 بنده به روش علمى به سادگى نشان مىدهم كه ما بيش از مقدار فعلى به خلق پول نياز داريم. اما همين پول كم چون بد مىچرخد، منجر به توزيع رانت و عدم شكلگيرى فضاى مولد مىشود.
🔹 كاركرد اولى و اصلى نظام بانكى، پولى و اعتبارى كشور تخصيص بهينه منابع است.
🔹 نیاز به یک نهاد توزيعكننده اعتبار داریم تا هدايت پول به سمت بخشهاى مولد اقتصادى كشور را انجام دهد.
🔹 سالها است كه فاقد نهاد حكمران پولى هستيم و صرفا يك تابلو به نام بانک مركزى را يدک مىكشيم.
🔹 نظام حكمرانى كشور فهم صحيحى از مسائل پولى ندارد.
پیشنهاد مطالعهی متن کامل در👇
http://yon.ir/mRrNI
💠 @Masaf_Eco
#بانک
🏦 بانک دی با زیان انباشته نزدیک ۹.۵ هزار میلیارد تومان و نسبت کفایت سرمایه منفی!
🔹 بررسی صورت مالی بانک دی نشان میدهد زیان انباشته این بانک در پایان بهار سال جاری به حدود ۹.۵ هزار میلیارد تومان رسیده است.
🔹 همچنین یکی از شاخصهای سنجش سلامت عملکرد و ثبات مالی بانکها، نسبت کفایت سرمایه است که نشان میدهد بانک، سرمایه کافی برای پوشش ریسک ناشی از فعالیتهای خود را دارد و آسیبهای وارده به سپردهگذاران منتقل نخواهد شد.
🔹 مطابق استانداردهای «بازل دو» حداقل نرخ کفایت سرمایه یک بانک باید ۱۲ درصد باشد که در این زمینه بررسی صورت مالی بانک دی نشان میدهد نسبت کفایت سرمایه این بانک از ۸ درصد در سال ۹۳ و ۹۴ به منفی ۰.۲۹ در سال ۹۷ و بهار سال جاری رسیده است.
💠 @Masaf_Eco
#مالیات
🎫 بخشودگی جرایم مالیاتی بهشرط تسویه تا پایان مهرماه
👤 محمد مسیحی معاون سازمان امور مالیاتی:
🔹 مقرر شده تمام مودیان مالیاتی حقیقی و حقوقی غیردولتی که تا پایان مهرماه اقدام به پرداخت بدهی مالیاتی خود کنند، صد در صد جرایم مالیاتی آنها بخشوده شود.
🔹 همچنین به تناسب تاخیری که تا پایان سال داشته باشند به ازای هر یکماه برای بخشهای تولیدی ۲ درصد و برای سایر بخشها ۴ درصد از مالیات آنها کم خواهد شد.
🔹 این بخشنامه تا پایان سال ۹۸ ادامه دارد.
💠 @Masaf_Eco
#مسکن
🏘 با بیتدبیری دولت، مبلغ رهن خانه ۴۵ میلیون و اجارهبها ۱۲۷٪ افزایش یافت
📊 براساس دادههای مرکز آمار ایران:
🔹 در بهار ۱۳۹۲ میانگین اجارهبهای هر مترمربع زیربنای مسکونی در تهران حدود ۱۷ هزار و ۷۱۲ تومان بوده که این میزان با افزایش ۱۲۷ درصد (یا همان ۲/۳ برابری) در بهار سال جاری به ۴۰ هزار و ۲۶۷ تومان رسیده است.
🔹 بر این اساس با لحاظ فرمول عرفی تبدیل اجاره (هر ۳۰ هزار تومان اجاره معادل یک میلیون تومان رهن)، در بهار ۱۳۹۲ رهن کامل هر واحد مسکونی ۶۰ متری حدود ۳۵ میلیون و ۴۲۴ هزار تومان بوده که این میزان در بهار ۹۸ به ۸۰ میلیون و ۵۳۴ هزار تومان رسیده است.
❗️ به بیان دیگر مبلغ رهن کامل یک واحد مسکونی در دولت روحانی بیش از ۴۵ میلیون تومان افزایش یافته است.
💠 @Masaf_Eco
در دایــــرهی وجـود موجود علــــیست
اندر دو جهان مقصد و مقصود علیست
گـــر خــــــانهی اعتقـــــاد ویـران نشدی
من فـاش بگفتمی که معبود علــــیست
#مولوی
با اهدای سلام؛
عیداللهالاکبر، خسته عید غدیر خم، که عید کمال دین و اتمام بزرگنعمت حق جلّ و اعلی بر پیروان مکتب محمدی (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) است را تبریک و تهنیت عرض میکنیم.
💠 @Masaf_Eco
#بانک
🏦 اجرای سیاست جدید نظام بانکی برای رونق تولید از ۳ هفته آینده
👤 عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی:
🔹همراهی بانک مرکزی اینطور نیست که مدام پول چاپ کنیم؛ مسوول اصلی ثبات قیمتها بانک مرکزی است و رونق فقط به پرداخت پول نیست بلکه باید بهرهوری افزایش یابد، تقاضا برای محصولات وجود داشته باشد و ضمن اینکه کالا تولید داخلی باشد و وابستگی به خارج نداشته باشد.
🔹وظیفه اصلی بانک مرکزی ثبات قیمتها و حفظ ارزش پول است و اینطور نیست که حمایت از تولید را بهعنوان اولین وظیفه بانک مرکزی در نظر بگیریم.
🖋 آقای همتی؛ وظیفهی اصلی بانک مرکزی سیاستگذاری کلان پولی کشور است، نه الزاما ثبات قیمتها!
با سیاست پولی درست میتوان به ثبات قیمتی، کاهش نرخهای بهره و تورم و حفظ ارزش پول در اقتصاد رسید ولی تمرکز صرف بر ثبات قیمتها به هر قیمتی دلیلی بر اجرای سیاست پولی کارا و اثربخش نیست.
متولی سیاستگذاری پولی از میان درگاه قیمتی یا مقداری کاراترین راه را برای تنظیم اقتصاد پولی انتخاب میکند، اما متولی تثبیت قیمتها راحتترین راه را.
تفاوت اینجاست...
#سیاست_پولی
💠 @Masaf_Eco
مصــــافاقتصادی
#بانک 🏦 اجرای سیاست جدید نظام بانکی برای رونق تولید از ۳ هفته آینده 👤 عبدالناصر همتی، رئیس بانک م
#بانک
📉 قیمت ارز ١٨ درصد کم شد
💵 در نرخ ارز دخالت نمیکنیم
🇻🇪 تورم ونزوئلایی دیگر نداریم
👤 عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی:
🔹 قیمت ارز در چند ماه گذشته ١٨ درصد کم شده و قیمت دلار از ١۴.۵ به ١١.۵ رسیده است. برخی میگویند قیمت ارز باید رقم مشخصی شود اما برای ما ثبات قیمتها مهمتر است و فعالان اقتصادی باید بتوانند پیشبینی از آینده داشته باشند.
🔹در نرخ ارز دخالت نمیکنیم بلکه دخالت ما در عرضه و تقاضاست، تقاضای کاذب را مدیریت کردهایم و برای عرضه نیز در بخش عرضهی ارز حاصل از صادرات تمرکز کردیم.
🔹شتاب افزایش قیمتها کم شده است؛ ترسهایی مانند تورم ونزوئلایی در ایران برطرف شد. البته میدانم بیشترین فشار به طبقات متوسط و پایین جامعه وارد میشود ولی ما در تلاش هستیم که به سمت احیا برویم.
🔹در ماه جاری برای اولین بار نرخ مسکن کاهش یافت و رسماً معاملات مسکن کاهشی بود و این نشان میدهد که روند افزایشی نه تنها متوقف شد بلکه برگشت. بنابراین مسکن در کشور زیاد است و با این روال قیمتی در آینده نزدیک قیمتها در این بخش باید به صورت محسوسی کاهش یابد.
🔹افزایش وام خرید مسکن فعلاً مناسب نیست، این طرح نیازمند بررسی است؛ باید براساس برنامهریزی برای حفظ نقدینگی سیاست در حوزه مسکن را اعمال کنیم.
🔹پرداخت ٣٨٠ هزار فقره وام ازدواج در ۵ ماه گذشته، ١٢٠ هزار نفر نیز به زودی دریافت میکنند و ٨٠ هزار نفر نیز در نوبت هستند؛ این ۵۰۰ نفر چطور وام گرفتهاند؟ برخی سیاهنمایی میکنند؛ مشکل در مصوبه مجلس است که نوشته با یک ضامن معتبر! بانک برای اجرای مصوبه مجلس مجبور است که معیارهای ضامن معتبر را سخت بگیرند. اما همین جا از بانکها خواهش میکنم با یک ضامن وام ازدواج بدهند و سختگیری نکنند البته دوباره بخشنامه را به بانکها ابلاغ میکنیم.
🔹پیچیدگیهایی دارد که کار را سخت میکند؛ از اول هم نمیخواستیم زمان شروع به کار را اعلام کنیم ولی متاسفانه تاریخی را اعلام کردند.
#ارز
#مسکن
#ازدواج
💠 @Masaf_Eco
#مسکن
⚠️ آقای وزیر آمار را مرور کنید؛ ۱.۴ میلیون خانواده مسکن ندارند!
🏘 وزیر راه و شهرسازی با استناد به آمار غلط، ۱.۴ میلیون خانواری که از نعمت مسکن محروم هستند را نادیده گرفت...
👤 محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در گفتوگویی با تسنیم:
🔹 "تعداد خانوادههای کشور در حال حاضر حدود ۲۲ میلیون خانوار است.
❗️ با استناد به همین آمار حدود ۲.۲ میلیون واحد مسکونی بیشتر از خانوارها وجود دارد."
🖋 در حالی جناب وزیر آمار خانههای خالی را ۲.۲ واحد بیان میکند که مطابق سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵، تعداد خانوادههای ایرانی، ٢٤ میلیون و ١٩٦ هزار و ٣٥ خانوار شمارش شده و با توجه به نرخ مثبت افزایش جمعیت از سال ۱۳۹۵ تاکنون این تعداد بیشتر نیز شده است.
همچنین باتوجه به تعداد ۲۲ میلیون و ۸۲۵ هزار واحد مسکونی دارای سکنه که در سال ۱۳۹۵ شمارش شده است و همچنین تعداد خانوارهای کشور، درحقیقت ۱.۴ میلیون خانوار ایرانی از کمبود واحد مسکونی رنج میبرند!
💠 @Masaf_Eco
🖋 #یادداشت
🗂 اندر باب روشهای تامین کسری بودجه دولت
👤 دکتر علی #سعدوندی:
🔹 فروش اوراق نرخ بهره را افزایش میدهد و ضد تورمی است.
🔹 واگذاری و مولدسازی داراییهای دولت در شرایط رکود بازار ملک ممکن نیست مگر اینکه رانتهای بزرگی در اختیار خودیها قرار گیرد.
پس این سیاست فسادزاست و چه بسا افرادی که منافع فردی، خانوادگی و گروهی دارند مدافع این طرح باشند.
🔹 برداشت از صندوق توسعه ملی و حساب ذخیره ارزی پایه پولی را افزایش داد و شدیدا تورم زاست. بهعلاوه با کاهش قیمت واقعی ارز بیماری هلندی را تشدید میکند.
🔹 در شرایط رکود تورمی تنها راه همان فروش اوراق است که عواید مازاد حاصل صرف سرمایهگذاری زیرساختها شود.
متاسفانه اغلب کارشناسان اقتصادی کشور با این ابزار آشنا نیستند و تنها تئوری توطئه را کانالیزه میکنند.
جالب آنکه با اینکه همگان معترفند که پولیسازی کسری بودجه به «ابرتورم» میانجامد کسی در این زمینه هشدار نمیدهد.
#کسری_بودجه
#اوراق_قرضه
💠 @Masaf_Eco
#ضریب_جینی
📊 ایران در ردهی ۷۵ ضریب جینی جهان
🔹 براساس گزارش سال ۲۰۱۸ شورای جهانی اقتصاد (WEF)، کشورهای ایسلند، نروژ، دانمارک، جمهوری به ترتیب با ضریب جینی ۰.۲۴۴ ، ۰.۲۴۹ ، ۰.۲۵۳ در رتبههای اول تا سوم کمترین شکاف طبقاتی در سال ۲۰۱۸ بودهاند.
🔹 در این ردهبندی، ایران با ضریب جینی ۰.۴۱۳۲ (سال ۹۷) بین ۱۳۶ کشور در رده ۷۵ جهان قرار دارد.
🔹 در این ردهبندی شاخص ضریب جینی و شکاف طبقاتی ایران نسبت به کشورهای روسیه، مصر، هند و چین از وضعیت بهتری برخوردار است.
🔹 با این حال براساس گزارش توسعه انسانی ۲۰۱۳ سازمانملل، ایران در سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ بین ۱۳۶ کشور جهان، با ضریب جینی ۰.۳۸۳ رتبه ۶۷ جهان را کسب کرده بود و بالاتر از کشورهایی نظیر آمریکا، قطر و ترکیه قرار داشت، کشورهایی که حالا با سقوط هفتپلهای ایران در ضریب جینی، وضعیت بهتری نسبت به کشورمان دارند.
🔹 ایران در حالی طی چند سال اخیر سقوط هفتپلهای در ضریب جینی داشته که ترکیه از رده ۹۸ در سال ۲۰۱۳ به رده ۷۰ در سال ۲۰۱۸ صعود کرده است.
#شکاف_طبقاتی
#عدالت_اجتماعی
💠 @Masaf_Eco
#مسکن
🏘 رشد ۴ درصدی اجارهنشینی طی ۵ سال
🔹 بر اساس دادههای مرکز آمار ایران شاخصهای عمده جمعیتی نشان میدهد در سال ١٣٩٥ درصد اجارهنشینی خانوارها در کشور افزایش یافته است.
🔹 بر این اساس ۳۰.۷ درصد از خانوارها در سال ١٣٩٥ اجاره نشین بودهاند که این درصد در مقایسه با سال ٩٠، به میزان ۴.۱ درصد افزایش داشته است.
#اجاره_نشینی
💠 @Masaf_Eco
🖋 #یادداشت
🏬 چرا بانکها در املاک سرمایهگذاری میکنند؟!
🔹 سرمایهگذاری در املاک توسط بانکها تنها یک روی سکهی این داستان است و در واقع از سه روش انجام میشود.
🔹 در حقیقت نهتنها بانکها با خرید مستغلات و املاک به سرمایهی خود میافزایند بلکه با افزایش کاذب قیمت املاک تحت تملک خود نیز بر همان سرمایهی قبلی میافزاید!
❗️ به این صورت که یکی از املاک خود را در بازار بین بانکی به بانک دیگر میفروشد و همان ملک یا یکی از املاک بانک دوم را به قیمتی که با آن کسری ترازنامهی خود را پوشش دهد خریداری میکند!
#مسکن
#بانک
💠 @Masaf_Eco
مصــــافاقتصادی
🖋 #یادداشت 🏬 چرا بانکها در املاک سرمایهگذاری میکنند؟! 🔹 سرمایهگذاری در املاک توسط بانکها تنه
🖋 #یادداشت
🏬 چرا بانکها در املاک سرمایهگذاری میکنند؟!
🔹 براساس «قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور» مصوب ۱۳۹۴ بانکها از فعالیت در حوزهی املاک و مستغلات منع شدهاند.
🔹 با این حال اخبار زیادی از فعالیت بانکها در بخش مسکن به گوش میرسد. بهعنوان نمونه سرمایهگذاری بانک اقتصاد نوین در حوزه املاک طی سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ حدود ۸۴۷ درصد رشد داشته است!
🔹 سرمایهگذاری در املاک توسط بانکها تنها یک روی سکهی این داستان است و در واقع از سه روش انجام میشود.
🔹 در روش اول، بانکها املاک و مستغلات موجود را خریداری میکنند و از افزایش قیمت املاک در اثر افزایش ارزش داراییها منتفع میشوند.
🔹 در روش دوم، بانکها با خریداری زمینهای با مرغوبیت مختلف، در فرآیند ساخت و ساز مجتمعهای مسکونی، تفریحی یا تجاری به ایجاد ارزشافزوده دست زده و از افزایش چند برابری ارزش دارایی ایجاد شده نسبت به زمین خریداری شده نفع میبرند.
🔹 در روش سوم، بانکها در بازار بین بانکی به خرید و فروش املاک دست میزنند. هدف بانک در این نوع خرید و فروش فقط افزایش کاذب ارزش املاک تحت تملک و در نتیجه افزایش حساب داراییهای خود است نه الزاما انتقال دارایی به بانک دیگر!
🔹 در حقیقت نهتنها بانکها با خرید مستغلات و املاک به سرمایهی خود میافزایند بلکه با افزایش کاذب قیمت املاک تحت تملک خود نیز بر همان سرمایهی قبلی میافزاید!
❓ اما چرا و چگونه؟
⚠️ هنگامی که یک بانک در حسابرسی دورهای با معوقات جاری مواجه باشد برای تراز شدن ترازنامهی خود به افزایش کاذب داراییها دست میزند.
🔹 به این صورت که یکی از املاک خود را در بازار بین بانکی به بانک دیگر میفروشد و همان ملک یا یکی از املاک بانک دوم را به قیمتی که با آن کسری ترازنامهی خود را پوشش دهد خریداری میکند!
🔹 بهعنوان مثال هنگامی که یک فرد وامی به ارزش ۲ میلیارد از بانک دریافت میکند و در موعد سررسید بازپرداخت خود را انجام نمیهد، بانک برای جبران کسری به وجود آمده و جلوگیری از بدهکار شدن به بانک مرکزی، یکی از مستغلات خود را بهصورت سوری به بانک دیگر میفروشد و همان ملک را با ۲ میلیارد بالاتر از قیمت فروش میخرد.
🔹 به همین سادگی هم مشکل ناترازی ترازنامه حل میشود و هم مقدار داراییهای بانک بالاتر میرود.
🔹 بنابراین افزایش چندصد درصدی سرمایهگذاری بانکها در املاک نه فقط مربوط به خرید املاک، که ناشی از حجم بالای معوقات جاری و برای جلوگیری از ورشکستگی بانک است.
❗️ روی دیگر این سکه بهصورت افزایش بیدلیل قیمت املاک و مستغلات در کشور رخ مینماید.
#مسکن
#بانک
💠 @Masaf_Eco
#نرخ_رشد
📊 سهم هر بخش در رشد اقتصاد ایران
🔹 طبق دادههای بانک مرکزی، بخشهای اقتصادی در سال ۹۷ رشد منفی یا ناچیزی داشتهاند.
🔹 بخش صنعت و کشاورزی بهترتیب نرخ رشد ۹.۶- و ۱.۵- درصدی را تجربه کردهاند. در این بین کل تولید ناخالص داخلی (GDP) ایران ۴.۹- درصد رشد داشته است.
⚠️ نرخ رشد منفی به این معنی است که اقتصاد مورد نظر، نسبت به سال قبل با کاهش تولید یا تعطیلی واحدهای تولیدی مواجه بوده و به اصطلاح، اقتصاد کوچکتر شده است.
🔹 تفاوت نرخ رشد تولید ناخالص داخلی کل و نرخ رشد ناخالص داخلی بدون نفت، نرخ رشد بخش نفت را نشان میدهد.
🔹 بنابراین نرخ رشد بخش نفت ۲.۵- درصد و یعنی در سال ۹۷ درآمد نفت فروختهشده از سال ۹۶ کمتر بوده است.
🔹 در این بین بخش خدمات با ۰.۰۲ رشد در ایجاد کسب و کارهای جدید یا توسعهی خدمات قبلی موفق بوده است.
🔹 تفاوت نرخ رشد منفی کشاورزی و صنعت در شرایط تحریم بهنوعی نشاندهندهی درجهی وابستگی این بخشهای اقتصادی به بیرون مرزها است.
#تحلیل
#کسب_و_کار
#اقتصاد_کلان
💠 @Masaf_Eco
⚠️ یکی از کانالهای خبری در یک تخریب رسانهای به مقایسهی دو فیلم تقطیعشده از سخنرانیهای استاد #رائفی_پور در مورد #بیت_کوین پرداخت.
❗️ این کانال در مواجهه با اعتراض مخاطبان خود مجبور به حذف این پست شد.
💠 @Masaf_Eco
🖋 #یادداشت
🏗 تشکیل وزارت بازرگانی؛ راهکار یا بیراهه؟
❗️ در تبصرهی ۴ طرح «تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی» که اسفند ۱۳۹۷ توسط برخی از نمایندگان مجلس اعلام وصول شد، آمده است: «هزینههای ناشی از اجرای این قانون، از محل صرفهجویی در هزینههای جاری و از بودجه وزارتخانههای یادشده تأمین خواهد شد.»
⚠️ طبق نظر کارشناسان، اقلام هزینهای بالا در حدود ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ میلیارد تومان بودجه نیاز دارد. که باید از محل صرفهجویی و یا از محل بودجهی وزارتین صمت و جهاد کشاورزی تامین شود.
🔹 بنابراین از شواهد برمیآید که دولت با بیبرنامهگی و بیتدبیری کامل دست به این اقدام سیاسی زده و در صورت تشکیل این وزارتخانه چاه ویلی برای افزایش کسری بودجه و در نتیجه تحمیل تبعات آن به مردم و اقتصاد آیندهی کشور حفر میشود.
💠 @Masaf_Eco
مصــــافاقتصادی
🖋 #یادداشت 🏗 تشکیل وزارت بازرگانی؛ راهکار یا بیراهه؟ ❗️ در تبصرهی ۴ طرح «تشکیل وزارت تجارت و خد
🖋 #یادداشت
🏗 تشکیل وزارت بازرگانی؛ راهکار یا بیراهه؟
🔹 یکی از مهمترین موضوعاتی که طرح تشکیل وزارت بازرگانی را با چالش روبهرو کرده، بحث هزینههای تفکیک دو وزارتخانهی صمت و جهاد کشاورزی و بودجه لازم برای تشکیل این وزارتخانه است.
❗️ در تبصرهی ۴ طرح «تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی» که اسفند ۱۳۹۷ توسط برخی از نمایندگان مجلس اعلام وصول شد، آمده است: «هزینههای ناشی از اجرای این قانون، از محل صرفهجویی در هزینههای جاری و از بودجه وزارتخانههای یادشده تأمین خواهد شد.»
🔹 در این بین اداره قوانین مجلس و کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی با استناد به مغایرت این طرح با اصل هفتاد و پنجم (۷۵) قانون اساسی و بند (۱۶) سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی مبنی بر تحمیل بار مالی و افزایش هزینههای عمومی کشور با طرح مذکور مخالفت کرده است.
🔹 از دیدگاه ادبیات توسعه ساختار اداری، برای تشکیل یک ساختار جدید مانند یک وزارتخانه، هشت ردیف هزینهی آشکار و ضمنی باید در نظر گرفته شود که شامل موارد زیر است:
1️⃣ باید در تمام استانها و شهرستانها هر یک از دفاتر موجود وزارت صمت تبدیل به دو دفتر مجزا شود.
2️⃣ یک پست بهعنوان بالاترین مقام دستگاه، بهاضافه پستهایی برای معاونین مربوطه، مدیران، رؤسای ادارهها و گروهها در واحد ستادی و به همین نسبت پستهای مدیریتی برای واحدهای استانی و شهرستانی به مجموعه پستهای سازمانی کشور اضافه خواهد شد.
مسلماً به استخدام نیروی کار جدید برای قرارگیری در پستهای سازمانی جدید بیانشده نیاز است.
3️⃣ به ۳ دسته از لوازم اداری شامل لوازم و تجهیزات اداری مصرفشدنی، لوازم و تجهیزات اداری ماندگار و لوازم و تجهیزات الکترونیکی متفرقه مورد نیاز است.
4️⃣ علیرغم حقوق و مزایا مواردی همچون فوقالعادهها، رفاهیات، پاداشها و مأموریتهای اداری نیز در زمره هزینههای پرداختی به کارمندان دستگاه است.
5️⃣ به ساختمانها و مستغلات مورد نیاز برای توسعه تشکیلات و ساختار سازمانی نیاز است. ساختمانهای اداری یا خریداری میشود و یا اجاره، که در هر دو حالت هزینههای ساخت یا ترهین و اجاره و نیز پس از آن هزینههای تعمیر و نگهداری برعهده دستگاه متبوع است.
6️⃣ هزینه خدمات جاری از جمله هزینههای آب، برق، گاز، مخابرات، استهلاک و … با تفکیک دو وزارتخانه و دو برابر شدن ساختمانها و دفاتر اداری افزایش مییابد.
7️⃣ هزینههایی نظیر قراردادهای مختلف پیمانکاری با بخش خصوصی، حق تألیف، حق ترجمه، ماشینآلات، خرید کتاب و نشریات، پیگیری مسائل حقوقی و هزینههایی از این دست نیز با تشکیل یک وزارتخانه جدید افزایش خواهد یافت.
8️⃣ همچنین هزینههای ضمنی که برای مجلس شورای اسلامی و دستگاههای نظارتی و بازرسی در جهت نظارت بر عملکرد وزیر یا واحدهای آن وزارتخانه، برگزاری جلسات صحن علنی با هزینههای زیادی که در بر دارد و نیز هزینههای مأموریت بازرسان و صرف وقت و انرژی متناسب با آن نباید از نظر کارشناسان و تصمیمگیران دور بماند.
⚠️ طبق نظر کارشناسان، اقلام هزینهای بالا در حدود ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ میلیارد تومان بودجه نیاز دارد. که باید از محل صرفهجویی و یا از محل بودجهی وزارتین صمت و جهاد کشاورزی تامین شود.
❓ سوال اساسی اینجاست که دولتی که ۸۰ تا ۹۰ درصد هزینههایش جزء هزینههای جاری (یعنی حقوق و دستمزد کارمندان و کارکنان دولت) است از کدام محل میخواهد برای تشکیل وزارت بازرگانی صرفهجویی کند؟
❓ سوال دیگر اینکه کدامیک از وزارتخانههای صمت و جهاد کشاورزی حاضر به تخصیص ردیف بودجههای خود برای تشکیل وزارت بازرگانی هستند؟
🔹 بنابراین از شواهد برمیآید که دولت با بیبرنامهگی و بیتدبیری کامل دست به این اقدام سیاسی زده و در صورت تشکیل این وزارتخانه چاه ویلی برای افزایش کسری بودجه و در نتیجه تحمیل تبعات آن به مردم و اقتصاد آیندهی کشور حفر میشود.
💠 @Masaf_Eco