🌺 ماه رمضان به سه قسمت تقسیم میشه:
🔸دهه اول رحــمت
🔸 دهه دوم مغفــرت
🔸 دهه سوم اجـابت
🌸 پس دهه اول را دعا کنیم رحمت خدا نصیب حال ما بشه و کلمه طیبه را زیاد بخوانیم:
لا اله الا الله
🌸 دهه دوم را استغفار بخوانیم تا عفو شویم : استغفرالله و اتوب الیه
🌸 دهه سوم برای طلب بهشت و رهایی از جهنم دعا کنیم: اللهم اجرنی من النار.اللهم ادخلن الجنت.
🌹 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّـدٍ و آلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ
🌺 عبادات قبول التماس دعا#الّلهُـمَّعَجِّــلْلِوَلِیِّکَـــالْفَـــرَج
✅ مسجدشریف عاشورا _ فرهنگیان 3
✅ خادمین مسجد عاشورا
✅ هیئت سید الساجدین
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@MasjedAshora
دعای روز ششم ماه مبارک رمضان
ششمین روزه و
شش گوشه و
شش ماهه شاه
ما عجب معرکه ای
با عدد شش داریم...
🙏 التماس دعا
#مسجد_عاشورا
@masjedashora
https://www.valiasr-aj.com/persian/mobile_shownews.php?idnews=7231
جزء ششم قرآن کریم
نکته ایی شنیدنی...
استدلال وهابیت در انکار توسل به اهل بیت علیهم السلام و پاسخ به آن
نکات تفسیری آیه ۶۷ سوره مبارکه مائده
اين آيه به دلايلى كه خواهد آمد مربوط به جانشينى حضرت على عليه السلام و نصب او به ولايت در غدير خم به هنگام برگشت پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله از سفر حج در سال دهم هجرى است. جالب اينكه اين آيه در ميان دو آيه اى قرار گرفته كه مربوط به اقامه كتاب آسمانى است و شايد اشاره به اين باشد كه ميان رهبر معصوم و اقامه ى كتاب آسمانى، پيوند محكمى برقرار است. آرى، امام است كه مى تواند كتاب آسمانى را به پا دارد و اين كتاب خداست كه مى تواند امام واقعى را معرّفى كند.
همه ى مفسّران شيعه به اتكاى روايات اهل بيت عليهم السلام و نيز بعضى از مفسّران اهل سنت به عنوان يكى از مصاديق، آيه را مربوط به نصب حضرت على عليه السلام در غدير خم به ولايت و امامت دانسته اند. (144) جالب آنكه صاحب تفسير المنار از مسند احمد و ترمذى و نسائى و ابن ماجه، حديثِ «مَن كنتُ مولاه فعلىّ مولاه» را با سند صحيح و موثّق بيان كرده است و سپس با دو جمله به خيال خود در آن تشكيك نموده است: اوّل اينكه مراد از ولايت، دوستى است. (غافل از آنكه دوستى نياز به بيعت گرفتن و تبريك گفتن و آن همه تشريفات در غدير خم نداشت) دوّم آنكه اگر حضرت على عليه السلام امام و رهبر بعد از رسول اكرم صلى الله عليه وآله بود، چرا فرياد نزد و ماجراى نصب خود را در غدير نگفت؟! (غافل از آنكه در سراسر نهج البلاغه و كلمات حضرت على عليه السلام ناله ها و فريادها مطرح است، ولى صاحب المنار گويا آن ناله ها و فريادها را نشنيده است. (145)
در تمام قرآن تنها در اين آيه است كه پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله نسبت به كتمان پيام، تهديد شده كه اگر نگويى، تمام آنچه را كه در 23 سال رسالت گفته اى هدر مى رود. پس بايد ديد چه پيام مهمى است كه اين گونه بيان مى شود؟
پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله به حضرت على عليه السلام فرمود: «لو لم ابلغ ما اُمرت به من ولايتك لحبط عملى» اگر آنچه درباره ولايت تو است به مردم نرسانم تمام اعمال من محو مى شود. (146)
در اين آيه چند نكته است كه جهت گيرى محتوايى آن را روشن مى كند:
- سوره مائده، در اواخر عمر شريف پيامبر نازل شده است.
- در اين آيه، بجاى «يا أيّها النّبى»، تعبير «يا أيّها الرّسول» آمده است، كه نشانه ى يك رسالت مهم است.
- به جاى فرمان «أبلغ»، فرمان «بَلّغ» آمده كه نشانه ى ابلاغ قطعى ورسمى ومهم است.
- پيامبر نسبت به نرساندن يك پيام مهم تهديد شده كه اگر نگويد، همه ى زحماتش به هدر مى رود.
- رسول خداصلى الله عليه وآله از عواقب كارى هراس دارد كه خداوند او را دلدارى مى دهد كه ما تو را از شر مردم نگه مى داريم.
- پيامبر، از جان خود نمى ترسد. زيرا در روزگار تنهايى كه با بت ها مبارزه مى كرد و در جنگ ها كه با مشركين درگيرى نظامى داشت، از خطرها نمى ترسيد. (در حالى كه سنگباران مى شد، و يارانش شكنجه مى شدند، حالا در اواخر عمر و در ميان اين همه يار بترسد؟!)
- در آيه، پيامى است كه به لحاظ اهميّت، با همه پيام هاى دوران نبوّت و رسالت، برابر است كه اگر اين پيام به مردم نرسد، گويا همه ى پيام ها محو مى شود.
- محتواى پيام، بايد مسأله اى اساسى باشد، وگرنه در مسائل جزئى و فردى، اين همه تهديد و دلدارى لازم نيست.
- پيام آيه، مربوط به توحيد و نبوّت و معاد نيست، چون اين اصول، در روزهاى اوّل بعثت در مكّه بيان شده و نيازى به اين همه سفارش در اواخر عمر آن حضرت ندارد.
- پيام آيه، مربوط به نماز، روزه، حج، زكات، خمس وجهاد هم نيست، چون اينها در طول 23 سال دعوت پيامبر بيان شده و مردم نيز به آن عمل كرده اند و هراسى در كار نبوده است.
پس، محتواى اين پيام مهم كه در اواخر عمر شريف پيامبرصلى الله عليه وآله نازل شده چيست؟
روايات بسيارى از شيعه و سنّى، ما را از تحيّر نجات داده و راه را نشان مى دهد. روايات مى گويد: آيه مربوط به هجدهم ذيحجه سال دهم هجرى در سفر حجةالوداع پيامبر اسلام است، كه آن حضرت در بازگشت به سوى مدينه، در مكانى به نام «غدير خم» به امر الهى فرمان توقّف داد و همه در اين منطقه جمع شدند. مكانى كه هم آب و درخت داشت و در گرماى حجاز، كارساز بود و هم محلّ جداشدن كاروان هاى زائران مكّه بود و اهل يمن، عراق، شام، مدينه و حبشه از هم جدا مى شدند.
در آنجا، پيامبر خدا در ميان انبوه ياران، بر فراز منبرى از جهاز شتران قرار گرفت و خطبه اى طولانى خواند. ابتداى خطبه، توحيد، نبوّت و معاد بود كه تازگى نداشت. سخن تازه از آنجا بود كه پيامبر، خبر از رحلت خود داد و نظر مسلمانان را نسبت به خود جويا شد. همه نسبت به كرامت و عظمت و خدمت و رسالت او در حد اعلا اقرار كردند. وقتى مطمئن شد كه صدايش به همه ى مردم، در چهار طرف مى رسد، پيام مهم خود را نسبت به آينده بيان كرد. و فرمود: «من كنت مولاه فعلىّ مولاه» هر كه من مولاى اويم، اين علىّ مولاى اوست و بدين وسيله جانشينى حضرت على عليه السلام را براى پس از خود به صراحت ا
علام داشت. امّا پس از وفاتش، وقتى حضرت زهراعليها السلام به در خانه هاى مردم مى رفت و مى گفت: مگر نبوديد و نشنيديد كه رسول خدا در غدير خم چه فرمود؟ مى گفتند: ما در غدير خم، در فاصله دورى بوديم و صداى پيامبر را نمى شنيديم!! اللّه اكبر از كتمان، از ترس، از بى وفايى و از دروغ گفتن به دختر پيامبر خدا.
آرى، مردم با دو شاهد، حقّ خود را مى گيرند، ولى حضرت على عليه السلام با وجود ده ها هزار شاهد، نتوانست حقّ خود را بگيرد. امان از حبّ دنيا، حسادت و كينه هاى بدر و خيبر و حنين كه نسبت به حضرت علىّ عليه السلام در دل داشتند.
امام باقرعليه السلام فرمودند: «بُنى الاسلام على خمس على الصلاة و الزّكاة و الصوم و الحج و الولاية و لم يناد بشى ء كما نودى بالولاية فاخذ النّاس باربع و تركوا هذه»، اسلام بر پنج چيز استوار است: بر نماز، زكات، روزه، زكات و ولايت اهل بيت و چيزى به اندازه ى ولايت مورد توجّه نبود، امّا مردم چهارتاى آن را پذيرفتند و ولايت را ترك كردند! (147)
امام رضاعليه السلام فرمود: بعد از نزول اين آيه كه خداوند ضامن حفظ رسول اكرم صلى الله عليه وآله شد، «واللَّه يعصمك من النّاس» پيامبر هر نوع تقيّه را از خود دور كرد. (148)
-----
144) تفاسير كبير فخررازى و المنار.
145) اين سطرها را در شب شهادت حضرت على عليه السلام، نيمه شب 21 ماه رمضان 1380 نوشتم.
146) تفسير نورالثقلين وامالى صدوق،ص 400.
147) كافى، ج 2، ص 18.
148) تفسير نورالثقلين و عيون اخبارالرضا، ج 2، ص 130.
هدایت شده از هواداران استاد رائفی پور
#ثقلین
امام حسین علیه السلام:
عقل، جز با پيروى از حق، كامل نمى شود
لا يَكمُلُ العَقلُ إلاّ بِاتِّباعِ الحَقِّ
نزهة الناظر، صفحه83
@raefipourfans
Negar_۲۰۲۳۰۳۲۹_۰۳۳۲۴۲.jpg
10.91M
شما هم دعوتید🙏
و ننزل من القرآن ماهو شفاء و رحمة للمؤمنین...
هدایت شده از Ali Amani
همه شما دعوت هستید محفل انس با قرآن
✅ مسجد شریف عاشورا _ فرهنگیان 3
✅ خادمین مسجد عاشورا
✅ هیئت سید الساجدین
🌹🌷🥀💮🌻🌼🌱🌲🍀🎍🌾🌴
@MasjedAshora
✳️ روزه، عاشقانهترین عبادت الهی
🔰 آیتالله سید احمد علمالهدی در جلسه تفسیر سوره مبارکه محمد (ص)در ماه مبارک رمضان:
🔹پربرکتترین اعمال در ماه مبارک رمضان، حشر با قرآن است؛ به این معنا که انسان فراتر از قرائت و استمرار بر خواندن، تمام توجهش در زندگی به قرآن کریم باشد و در هر موردی که مشکلی پیش میآید، راهحل آن را از قرآن بجوید.
🔹 بر همین اساس است که حدیث نبوی میفرماید «هرکس آیهای از قرآن را در ماه مبارک رمضان بخواند، گویا یک ختم قرآن کرده است» و این مصداق همان برکتی است که در ماه ضیافت خدا نصیب و روزی مردم میشود.
🔹 عاشقانهترین عبادت الهی، همین روزهای است که در ماه مبارک رمضان واجب شده است زیرا در نماز و مناجات ممکن است با یادآوری مسئله و موضوع خاصی، ارتباط انسان با خدا قطع شود اما در روزه، انسان به خواست خدا مبادرت به گرسنگی و تشنگی میکند و با این حس، هرروز با خدا محشور و مأنوس است.
✅ مسجد شریف عاشورا _ فرهنگیان 3
✅ خادمین مسجد عاشورا
✅ هیئت سید الساجدین
🌹🌷🥀💮🌻🌼🌱🌲🍀🎍🌾🌴
@MasjedAshora
سبحان الله
زلزله در قوچان
و لا حول ولا قوة الا باالله العلی العظیم
@masjedashora