🌠☫﷽☫🌠
▪️یکی از یاران امام مجتبی علیه السلام نقل میکند:
وقتى امام مجتبی عليه السّلام در مدائن (توسط عدهای از معترضان) مجروح شدند خدمت آن حضرت رسيدم...
حضرت فرمودند:
به خدا سوگند كه معاويه براى من بهتر از اين مردم است!
خیال میکنند كه شيعه من هستند.
و حال آنكه كمر به قتل من بسته و بارم را به غارت و مالم را به تاراج بردند...
به خدا اگر با معاويه جنگ كنم همينها مرا دست بسته تحويل او خواهند داد!
👈🏻 روزی پدرم امیرالمومنین علیه السلام به من فرمود: ...
🔻در حکومت معاویه حق مندرس میشود
🔻و باطل آشکار میگردد
🔻و صالحان لعن میشوند
🔻و هر كه در راه حق با او دشمنى ورزد، كشته مىشود
🔻و هرکه در راه باطل ولايت او را بپذیرد، صاحب قدرت میشود.
👈🏻 و این گونه خواهد بود تا اینکه
خداوند مردی [حضرت مهدی علیه السلام] را در آخرالزمان و در دوران سختی و ناآگاهی مردم برانگیزد...
🔸در دوران او کافری باقی نخواهد ماند مگر اینکه به او ایمان بیاورد
🔹و بدکاری نخواهد بود مگر اینکه صالح و درستکار خواهد شد
🔸در حکومت او حتی درندگان رام و بیآزار میشوند،
🔹زمين، گياهانش را بيرون مىدهد
🔸و آسمان، بركتش را فرو مىفرستد
🔹و گنجهاى نهان برايش پديدار مىشوند.
🔸او شرق و غرب عالم را چهل سال (کنایه از سالهای طولانی) در اختيار خواهد داشت.
🍀 خوشا به حال كسى كه روزگار او را دريابد و سخن او را بشنود!
📚 الاحتجاج، جلد۲ ، صفحه ۲۹۰
@Masjede415🌙
🌙 قربانی اول ماه قمری (ربیعالاول)
🗯 در روز اول ماه ، قربانی یک راس گوسفند و تقسیم در بین خانوادهای نیازمند تحت پوشش مسجد سیدالشهدا ء (علیهالسلام ) توسط بانیان محترم.
@Masjede415 🌙
🌠☫﷽☫🌠
🌺در اول ربیع الاول و همزمان با یادبود لیلة المبیت، شبی که امام علی علیه السلام در بستر پیامبر اکرم ص آرمید، غبارروبی ضریح مطهر مولای متقیان انجام شد.
@Masjede415💐
آیة الله حاج آقا مجتبی تهرانی(ره):
برای کسانی که به شما بد کردند بیشتر دعا کنید؛ این کار رنگی از الوهیت دارد، چراکه ما به خدا بد می کنیم و او به ما خوبی می کند.
الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم
التماس دعا
@Masjede415
💠 #نماز_جماعت
🔸رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم:
یک نماز جماعت، بهتر از چهل سال نماز فُرادا در خانه است.
📚 مستدرک الوسائل/ج6/ص446.
✍🏼رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: به خاطر انجام دادن هفت کار، جبرئیل آرزو داشت کاش از فرزندان آدم(علیه السلام) بود، یکی از آن کارها، خواندن نماز با جماعت است.
یَا عَلِیُّ! تَمَنَّی جَبْرئِیلُ اَنْ یَکُونَ مِنْ بَنِی آدَمَ بِسَبْعِ خِصَالٍ وَ هِیَ الصَّلَوه فِی الْجَمَاعَه وَ مُجَالَسَتُهُ الْعُلَمَاءَ وَالصُّلْحُ بَیْنَ الاِثْنَیْنِ وَ اِکْرَامُ الْیَتِیمِ وَ عِیَادَه الْمَرِیضِ وَ تَشْیِیعُ الْجَنَازه وَ سَْقیُ الْمَاءِ فِی الْحَجِّ فَاحْرُصْ عَلَی ذَلِکَ
@Masjede415
🟢﷽🔴
💠 ۲۰ حدیث درباره امری "واجب"
⬅️ بر هر مسلمان!
⚠️ 👈 حتما بخونیم!
✳️ ۱- امام علی علیهالسلام:
تمام كارهاى نيك و حتى جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهى از منكر چون آب دهان است در برابر درياى پهناور.
🔸نهجالبلاغه حکمت ٣٧٤
✳️ ۲- حضرت رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله:
كسى كه امر به معروف و نهى از منكر كند جانشين خدا و پيامبر در روى زمين است.
🔸تفسیر مجمع البیان ج ٢ ص٨٠٧
✳️ ۳- حضرت رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله:
خداوند مؤمن ناتوانی را که دین ندارد، دوست نمیدارد. سؤال شد:
مؤمن ناتوان بی دین چه کسی است؟
فرمود آنکه نهی از منکر نمیکند.
🔸الکافی ج٥ص٥٩
✳️ ۴- امیرمؤمنان علی علیهالسلام:
خداوند مردم گذشته را لعن نکرد واز رحمت خود دور نساخت مگر به جهت آنکه امر به معروف و نهی از منکر را ترک کردند. ازاین رو، خداوند سفیهان را به واسطه گناهانشان و دانایان را به واسطه ترک نهی از منکر لعن کرد.
🔸نهجالبلاغه خطبه١٩٢
✳️ ۵- امام حسین علیهالسلام:
همانا من از روى سبكسرى و گردنكشى، و نيز براى ايجاد فساد و ستمگرى دست به اين قيام نزدم، بلكه براى اصلاح اوضاع امّت جدّم قيام كردم، و میخواهم «امر به معروف» و «نهى از منكر» كنم، و به روش جدّم و پدرم على بن ابى طالب علیهالسلام عمل كنم.
🔸بحارالانوار جلد٤٤
✳️ ۶- امام علی علیهالسلام:
كسى كه قلباً موافق كار نيك نباشد و از كار بد منضجر نباشد انسان وارونهاى است كه بجاى آنكه عقل بر او حاكم باشد هوىوهوس بر او حاكم است.
🔸وسائل الشیعه ج١٦ص١٣٤
✳️ ۷- امام علی علیهالسلام:
به كار نيك امر كن و از منكر (كار زشت) بازدار، و با كسى كـه از تو بريـده پيـوند كن، و به كسى كه تو را محروم كرده عطا كن.
🔸تصنیف غررالحکم
✳️ ۸- حضرت رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله :
گروهى هستند كه نه پيامبرند و نه شهيد ولى مردم به مقامى كه خداوند به خاطر امر به معروف و نهى از منكر به آنان عطا فرموده غبطه مىخورند.
🔸مستدرک وسائل ج١۲
✳️ ۹- امام علی علیهالسلام:
گروهى از مردم مبارزه با منكر را با دل و زبان و دست ترك مى كنند (در برابر خلافكار هيچگونه واکنشى نشان نمىدهند) پس اينها در حقيقت مردگانى زنده نما هستند.
🔸تصنیف غررالحکم
✳️ ۱۰- امام علی علیهالسلام:
اى مؤمنان! هركس تجاوزى را بنگرد، و شاهد دعوت به منكرى باشد، و در دل آنرا انكار كند خود را از آلودگى سالم داشته است ، و هر كس با زبان آنرا انكار كند پاداش آن داده خواهد شد، و از اوّلى برتر است ، و آنكس كه با شمشير به انكار بر خيزد تا كلام خدا بلند و گفتار ستمگران پست گردد، او را رستگارى را يافته و نور يقين در دلش تابيده.
🔸نهجالبلاغه حکمت٣٧٣
✳️ ۱۱- امام علی عليهالسلام
هر كه سه خصلت داشته باشد، دنيا و آخرتش سالم ماند:
امر به معروف كند و خود به آن عمل كند، نهى از منكر كند و خود از آن باز ايستد و از حدود خداوند عزّ و جلّ پاسدارى كند.
🔸تصنیف غررالحکم
✳️ ۱۲- امام زينالعابدين عليهالسلام :
منافق از بدى باز مىدارد، امّا خود باز نمىايستد و به كارهايى فرمان مىدهد كه خود عمل نمىکند.
🔸الکافی ج٢
✳️ ۱۳- امام علی علیهالسلام:
كسى كـه نـهى از منـكر كـند بينى فاسقان و گنهكاران را به خاك ماليده است.
🔸تصنیف غررالحکم ص ٣٣٢
✳️ ۱۴- امام رضا علیهالسلام :
رسول خدا صلیاللهعليهوآله همواره مىفرمودند:
هرگاه امّت من از انجام امر به معروف و نهى از منكر سرپيچى كنند و آن را به يكديگر واگذار نمايند، گويا با خـداوند اعـلان جنگ دادهاند.
🔸الکافی
✳️ ۱۵- امام صادق علیهالسلام :
تنها كسى مىتواند امر به معروف كند يا نهى از منكر نمايد كه داراى سه صفت باشد:
به آنچه امر مىكند و از آنچه نهى مىنمايد آگاه باشد، عادلانه امر كند و نهى نمايد، با مهربانى امر و نهى كند.
🔸تحفالعقول ص ٣٥٨
✳️ ۱۶- امام علی عليهالسلام :
كسى كه امر به معروف كند، مسلمانان را تقويت و پشتيبانى كرده است.
🔸نهجالبلاغه حکمت٣١
✳️ ۱۷- حضرت رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله:
كسى كه امر به معروف و نهى از منكر كند جانشين خدا و پيامبر در روى زمين است.
🔸تفسیر مجمعالبیان ج ٢ ص٨٠٧
✳️ ۱۸- امام کاظم عليهالسلام :
بايد امر به معروف و نهى از منكر كنيد، و گر نه نابكاران شما، زمام كارهايتان را به دست مىگيرند، آنگاه نيكانتان دعا كنند، ولى دعايشان مستجاب نشود.
🔸تهذيبالأحكام ج٦، حدیث٣٥٢
✳️ ۱۹- امام علی علیهالسلام:
اتمـام امـور و كارها نـزد خـدا با امر به معروف و نهى از منكر است.
🔸من لایحضرهالفقیه ج٤ص٣٨٧
✳️ ۲۰- امام علی علیهالسلام:
به آنچه فرمان مىدهى، خود بيش از همه عمل كن و از آنچه باز مىدارى، خودْ بيش از همه خوددارى كن.
🔸منلایحضره الفقیه ج٤ ص٣٨٧
🌸 التماس دعا
🟩 @masjede415 🟩
🟢﷽🔴
💠 شرایط امر به معروف و نهی از منکر
👈 آیا همه شرایط انجام این امر واجب را دارند؟
🟥 قسمت اول ۱/۲
⬅️ پاسخ :
امر به معروف و نهى از منکر، یکى از آموزههای مهم اسلامى است که عزّت، حیثیّت، شرافت و پیشرفت مسلمانان و نیز اجرای احکام، جلوگیرى از فساد و فحشا و تأمین امنیت اجتماعى، به آن وابسته است.
این مهم که از آن، به عنوان واجبی کفایی[۱] و یکی از فروع دین[۲] یاد میشود مورد تأکید و سفارش آیات متعددی از قرآن کریم[۳] و احادیث پیامبر(صلیاللهعلیهواله) [۴] و ائمه (علیهمالسلام) [۵] واقع شده و اندیشمندان دینی نیز درباره اهمیت والای آن، مطالب فراوانی در کتابهای کلامی و فقهی بیان کردهاند.
♦️آنان در توضیح دو واژه «معروف» و «منکر» میگویند:
⭕️ معروف؛
در لغت به معناى شناخته شده (از ماده عرف) و
⭕️ منکر؛
به معناى ناشناس (از ماده انکار) است.
به این ترتیب کارهاى نیک، امورى شناخته شده، و کارهاى زشت و ناپسند، امورى ناشناس معرّفى شدهاند؛ چرا که فطرت پاک انسانى با دسته اول، آشنا و با دسته دوم، ناآشنا است.[۶]
─┅─═इई🔴ईइ═─┅─
🛑 شرایط امر به معروف و نهی از منکر
دانشمندان اسلامی بر اساس منابع دینی، وجوب امر به معروف و نهی از منکر را مشروط به تحقق چهار امر دانستهاند:
1⃣ شناخت معروف و منکر:
شخص ارشادکننده به معروف و نهیکننده از منکر، ابتدا باید خودش معروف و منکر را بشناسد؛ چرا که در صورت عدم شناخت صحیح آن، چه بسا به جای اینکه امر به معروف انجام شود، عکس آن صورت گیرد؛ یعنی دعوت به کار قبیح و زشت شود. همچنین باید منکر را هم خوب بشناسد؛ یعنی بداند این کار مورد نهی خداوند قرار گرفته است و به جای نهی از منکر، نهی از رفتاری مباح نکرده و یا مانع عمل نیک نشود.
2⃣ احتمال تأثیر در طرف مقابل:
یعنی فرد باید احتمال دهد که امر و نهی نتیجه و اثری دارد، هر چند علم و یقین به تأثیر لازم نیست.
3⃣ پشیمان نبودن شخص گنهکار:
یعنی کسی که واجب را ترک کرده و یا حرامی را مرتکب شده، از کار خود نادم و پشیمان نشده باشد. پس اگر آمر به معروف و ناهی از منکر از هر راهی متوجّه شد که آنشخص از کار گذشته خود پشیمان شده و احتمال دهد که او رفتارش را تکرار نمیکند، در اینجا لزوم امر و نهی ساقط میشود.
4⃣ نداشتن ضرر و مفسده:
آمر به معروف و ناهی از منکر، اگر بداند و یا احتمال عقلایی دهد که اینکار او موجب ضرر جانى، مالى یا آبرویى قابل توجه برای او یا یکی از نزدیکان و یا حتی برای برخی مؤمنان خواهد شد، در اینصورت وجوب آن، از وی ساقط میشود.
↙️ البته ناگفته نماند، در امر به معروف و نهى از منکر، انسان باید با توجه به اهمّیت معروف یا منکر در مقایسه با ضرر یا مؤنهاى که امر به معروف و نهى از منکر دارد، اقدام کند؛ پس اگر اهمّیت معروف یا منکر کمتر از ضرر و مؤنه باشد، واجب بلکه جایز نخواهد بود، ولی اگر معروف یا منکر از امورى باشد که شارع مقدس به آن اهمیت زیاد میدهد، به طوری که اهمّیت آن بسیار زیادتر از ضرر و مؤنۀ آن باشد، امر به معروف و نهى از منکر واجب خواهد بود، هر چند ضرر زیادى داشته باشد، حتى اگر متوقّف بر بذل جان و مال باشد؛ مانند حفظ عقاید مسلمانان یا احکام ضروری اسلام.[۷]
─┅─═इई🔴ईइ═─┅─
🔴 مراتب امر به معروف و نهر از منکر
مسئله دیگری که در اینجا مطرح است و در برخی احادیث نیز بدان اشاره شده[۸]، مراتب و درجات امر به معروف و نهی از منکر است، به طوریکه با حاصل شدن مقصود از مرتبه پایینتر، جایز نیست به مراتب بالاتر عمل شود.[۹]
البته قبل از بیان این مراتب، باید به این نکته توجه داشت، چه بسا آمر به معروف و ناهی از منکر میتواند با رفتار نیک و اخلاق حسنه خویش، مردم را به سوی معروف فرا خوانده و اهل معصیت را از منکرات بازدارد، که هر چند این امر جزو مراتب امر به معروف و نهی از منکر نباشد، ولی قطعاً چنین رفتاری میتواند در افراد بسیار مؤثر باشد؛
✳️ در حدیثی از امام صادق (علیهالسّلام) چنین میخوانیم:
«کونوا دُعاة للنّاس بغَیر اَلسِنَتکمْ»؛[۱۰]
مردم را نه با زبان [بلکه با عمل به دین حق و صلاح] دعوت کنید.
🟥 ادامه در پست بعدی ⬇️
🟩 @masjede415 🟩
🟢﷽🔴
💠 شرایط امر به معروف و نهی از منکر
👈 آیا همه شرایط انجام این امر واجب را دارند؟
🟥 قسمت دوم ۲/۲
✳️ امام صادق علیهالسلام :
تنها كسى مىتواند امر به معروف كند يا نهى از منكر نمايد كه داراى سه صفت باشد:
۱- به آنچه امر مىكند و از آنچه نهى مىنمايد آگاه باشد،
۲- عادلانه امر كند و نهى نمايد،
۳- با مهربانى امر و نهى كند.
🔸تحفالعقول ص ٣٥٨
─┅─═इई🔴ईइ═─┅─
💠 در هر حال، در کتب فقهی درجات امر به معروف و نهی از منکر چنین بیان شده است:
❶ واکنش منفی:
در درجه اوّل، مسلمان باید در قلب خویش نسبت به امور خلاف شرع، احساس تنفّر داشته و این احساس را ظاهر سازد و با شخص معصیت کار طورى رفتار کند که بفهمد به جهت ارتکاب معصیت، چنین رفتاری با او میشود؛ مثل اینکه در برخورد با او از وی رو برگرداند، یا با چهرۀ عبوس با او ملاقات کند و یا ارتباطش را با او کم و یا قطع نماید.
البته، اگر در این مرتبه درجاتى باشد لازم است با احتمال تأثیر درجه خفیفتر، به همان اکتفا شود، مثلاً اگر احتمال میدهد که با ترک سخن با او مقصود حاصل میشود، به همان اکتفا کرده و به درجۀ بالاتر، اقدام نکند، بویژه اگر طرف، شخصى است که اینگونه برخورد بیاحترامی به وی محسوب میشود.[۱۱]
❷ ارشاد با گفتار:
در این مرحله لازم است، نخست از طریق پند و نصیحت و نرمی وارد شده و اگر فایده نکرد، با لحنی آمرانه سخنان دُرشت به کار برده شود. البته روشن است که مراد، بکار بردن کلمات زشت، ناسزا، دروغ و اهانت نیست، مگر آن که منکَر - مثل قتل نفس محترمه - از مواردی باشد که مورد اهتمام زیاد شارع است.[۱۲]
❸ ارشاد در عمل:
مرتبۀ سوم توسل به زور و جبر است که خود درجاتی دارد؛ گاهی مثلاً با گرفتن دست یا منع حرکت شخص مرتکب خلاف، مقصود حاصل میشود و گاهی احتیاج است که انسان با زور و قدرت وارد میدان شود و صدمهای بر طرف وارد کند و یا حتی ممکن است منجر به قتل کسی شود. شاید در برخی موارد درجه پایینتر از این مرتبه توسط عامه مردم قابل اجرا باشد، ولی روشن است که درجات بالاتر – مثل جایی که کار به زد و خورد میکشد- باید توسط افراد و ارگانهایی- مانند نیروی انتظامی- صورت گیرد که از طرف حاکم شرع اجازه و دستور اینکار را داشته باشد؛ چراکه اگر به عامه مردم اجازه این کارها داده شود، مستلزم هرج و مرج در اجتماع خواهد شد.[۱۳]
⛔️ پس امر به معروف و نهی از منکر، آنجا که پای اِعمال زور، حبس، زدن و کشتن است، از وظیفه عموم خارج بوده و بر عهده حاکم اسلامی است، امّا سایر مراتب از پند دادن و روگرداندن و قطع رابطه و امثال اینها وظیفه فرد فرد مسلمانان بوده و وظیفه حتمی هر مسلمانی است که به اندازه قدرت و توانایی خود در اصلاح امور شرکت کند.
─┅─═इई🔴ईइ═─┅─
۱- « واجب کفائى؛ واجبى است که در ابتدا بر همه مکلّفان واجب است، ولی اگر بعضى، آنرا انجام دهند، وجوب از دیگر مکلّفان ساقط میشود»؛ بر گرفته از نمایه ۱۷۰۱۱.
۲- نمایه ۲۳۷۸ (دستهبندی اصول و فروع دین).
۳- «یا بُنَیَّ أَقِمِ الصَّلاةَ وَ أْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَ انْهَ عَنِ الْمُنْکَر»
لقمان، ۱۷؛
«وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَر»؛
توبه، آیه ۷۱.
«کُنْتُمْ خَیْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَر»؛
آل عمران، ۱۱۰.
۴- قَالَ النَّبِیُّ (ص): «إِنَّ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَیُبْغِضُ الْمُؤْمِنَ الضَّعِیفَ الَّذِی لَا دِینَ لَهُ فَقِیلَ لَهُ وَ مَا الْمُؤْمِنُ الَّذِی لَا دِینَ لَهُ قَالَ الَّذِی لَا یَنْهَى عَنِ الْمُنْکَرِ»؛ کافی، ج ۵، ص ۵۹.
۵- قال الباقر(ع): «.. بها (الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیِ عَنِ الْمُنْکَر) تُقَامُ الْفَرَائِضُ وَ تَأْمَنُ الْمَذَاهِبُ وَ تَحِلُّ الْمَکَاسِبُ وَ تُرَدُّ الْمَظَالِمُ وَ تُعْمَرُ الْأَرْضُ وَ یُنْتَصَفُ مِنَ الْأَعْدَاءِ وَ یَسْتَقِیمُ الْأَمْر..»؛
کافی، ج ۵، ص ۵۶، ح ۱.
۶- تفسیر نمونه، ج ۳، ص ۳۷، تهران، قرشى، قاموس قرآن، ج ۷7، ص ۳۲۷ و ۱۱۰.
۷- خمینى، توضیح المسائل (محشّٰى)، ج ۲2، ص ۷۵۶ - ۷۵۷.
۸- امام صادق(ع): «..فأنکروا بقلوبکم و الفظوا بألسنتکم و صکّوا بها جباههم فإن اتّعظوا و رجعوا إلى الحقّ فلا سبیل علیهم..»
کافی، ج ۵، ص ۵۶، ح ۱؛
امام علی(ع): «أدنى الإنکار أن تلقى أهل المعاصی بوجوه مکفهرّة»؛ کافی، ج ۵، ص ۵۹۰
۹- توضیح المسائل (محشّٰى)، ج 2، ص ۷۵۹، م ۲۸۰۴.
۱۰- کافی، ج ۲، ص ۷۸.
۱۱- توضیح المسائل (محشّٰى)، ج ۲2، ص ۷۵۹، م ۲۸۰۵ و ۲۸۰۶.
۱۲- همان، ص ۷۶۰، م ۲۸۱۳و ۲۸۱۶.
۱۳- همان، ص ۷۶۱، م ۲۸۱۸و ۲۸۲۳ و ۲۸۳۴.
🟥 پایان - التماس دعا
🟩 @masjede415 🟩
🟢﷽🔴
⚜ ذکر صالحین ⚜
💠آسانسور بهشت چگونه کار میکند؟
🔸«بروید به دنبال علمی که جاودانه است، یعنی قرآن را بخوانید و حفظ کنید و بدانید که آسانسور بهشت با قرآن کار میکند؛ یعنی هر چقدر بخوانی بالاتر میروی و هر جا که نخواندی آسانسور میایستد و باید پیاده شوی.
حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: حافظان و حاملان قرآن عارفان اهل بهشت هستند.
تا جوان هستید قرآن کریم را حفظ کنید، چون آیاتی را که ما در جوانی حفظ کردهایم، الان به خاطر داریم.
سعی کنید هر روز مقداری قرآن بخوانید و در معانی آن فکر کنید و از خداوند بخواهید که به شما توفیق دهد که به آن عمل کنید.
حضرت زینالعابدین (ع) فرمودند: آیات قرآن خزاین و گنجینه است، پس هروقت گنجینهای باز شد سزاوار است تو در آن نگاه کنی.
📒گزیده ای از سخنان مرحوم آیت الله مجتهدی
📕اصول کافی . جاده. صفحه ۴۱۲
🟩 @masjede415 🟩