آماده کردن و پخت ۴۰۰ پرس غذا به همت امام جمعه محترم و هیئت امنای مسجد جامع و گروه جهادی پایگاه شهید اسحاقیان و شهید دادخواه به مناسبت شب شهادت امام جعفر صادق(ع)
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
✅ رهبرانقلاب چه کسانی را مورد عتاب قرار دادند؟
🔶 نگاهی به تعللهای دولت قبل در اجرای سندتحول
اشاره:
رهبر معظم انقلاب در دیدار چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت با معلمان و فرهنگیان ضمن تأکید بر اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از کسانی گلایه کردند که در سال های گذشته این سند را در کِشو گذاشته و مانع اجرای آن شدند؛ این گزارش، مخاطبانِ اصلی عتاب رهبری را معرفی می کند.
🔶 گلایه رهبرانقلاب از چه کسانی بود؟
برای بسیاری اکنون این سؤال به وجود آمده که چه کسانی سند تحول را در کِشوی میز خود قرار داده و مانع اجرای آن شدهاند؟
🔸سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در سال ۱۳۹۰ تصویب شد و یکی از کارهایی که باید ظرف یک سال پس از تصویب آن انجام می شد، تدوین ۶ زیرنظام بود.
۱- نکته اول اینکه؛ بر اساس فصل ۸ سند تحول، این زیرنظامها باید تا آذر سال ۱۳۹۱ یا نهایتاً تا پایان همان سال تهیه و تصویب می شد اما نخستین زیرنظام در سال ۱۳۹۳ تصویب و ششمین آنها سال ۱۴۰۰ تهیه شد که عملاً ۱۰ سال زمان برد و تعلل زیادی در این زمینه صورت گرفت.
۲- نکته دوم آنکه ؛ برای اجرای سند می بایست یک نقشه راه دقیقی شامل شاخص ها، پروژه ها و راهکارها، زمان اجرای هر طرح و سازوکار پایش و نظارت اجرای سند طراحی می شد تا مانع اجرای نامنظم و سلیقه ای سند شود؛ مقام معظم رهبری در چند نوبت از سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۹ بر تهیه این نقشه راه تأکید کردند.
در سال ۱۳۹۳ در زمان وزارت «علی اصغر فانی» در آموزش و پرورش، یک نقشه راه نوشته شد که نقشه راه واقعی نبود و در واقع برنامه ابداعی بود چرا که نه شاخص ها را تعیین کرده بود و نه سازوکاری برای نظارت بر اجرا داشت؛ اساساً همان متن ابداعی هم که باید تا سال ۱۳۹۹ عملیاتی می شد، هیچگاه اجرا نشد.
سال ۱۳۹۷ در زمان وزارت «سید محمد بطحایی» در آموزش و پرورش نقشه راه دیگری برای اجرای سند تحول نوشته شد که این متن نیز ۳ ایراد اساسی داشت؛ اول آنکه پیرو تعلل در تدوین و تصویب زیرنظام ها، ۲ زیرنظام سند تحول همچنان تدوین و تصویب نشده بود.
۳- نکته سوم آن بود که ؛ زمان در نظر گرفته شده برای اجرای نقشه راه که یک پروسه ۴ ساله برای انجام برنامهها بود، با توجه به محورهای سند، غیرواقعبینانه بود.
۴- نکته چهارم هم این بود که ؛این نقشه راه هم مانند قبلی، شاخص ها و سازوکار نظارتی را تعیین نکرده بود.
🔸 نگاشتن یک نقشه راه صوری !!!
سال ۱۳۹۸ که «محسن حاجیمیرزایی» سکاندار وزارت آموزش و پرورش شد، یک رقیب برای نقشه راهِ نوشته شده توسط وزیرِ قبلی آموزش و پرورش تراشید که همان بستههای به اصطلاح تحولی ۲۵گانه بود و عملاً زمینهای را به وجود آورد که تمرکز به سمت اجرای این بستهها بهجای اجرای نقشه راه رفت.
این اقدام صوری که حتی اثربخشی آن مورد تردید بود، در نگاهی کلانتر موجب فروکاهش جایگاه سند تحول بنیادین و نگاهِ بخشی به این سند شد که بخشی از آن مورد توجه قرار گرفت و بخش های دیگر مغفول ماندند.
انفعال و عدم اراده دولت قبل در اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در حالی بود که با وجود برخورداری نظام تعلیم و تربیت از یک سند بنیادی تحولی، دولت روحانی سند ۲۰۳۰ را در هیأت وزیران تصویب و با امضای معاون اول رئیس جمهور به آموزش و پرورش و ۱۷ دستگاه دیگر ابلاغ کرد.
🔹 به جای سند تحول سند ۲۰۳۰ ابلاغ شد!
سند ۲۰۳۰ در سال ۱۳۹۵ توسط مسئولان وقت دولت امضا شد و بلافاصله در هیأت دولت تصویب می شود که کارگروهی در آموزش و پرورش و چند وزارت خانه و دستگاه ملی دیگر برنامه اجرایی خود را در این زمینه بنویسند؛ در صورتی که در تمام این سال ها حتی یک بار هم بحث اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در دولت مطرح نشد یا اگر هم بحثی بوده، هیچگاه رسانهای نشد؛ جالب آنکه ظرف ۲ تا ۳ ماه از برنامه ملّی اجرای سند ۲۰۳۰ هم رونمایی شد که در واقع بهمعنای پذیرش حکمرانی تربیتی غرب برای آموزش و پرورش جمهوری اسلامی بود که تذکر جدی مقام معظم رهبری را در پی داشت.
بر خلاف دولت گذشته، دولت سیزدهم یک کارگروه برنامه ریزی در معاونت برنامه ریزی توسعه وزارت آموزش و پرورش شکل گرفته که معاونتها، ادارات کل و واحدهای مختلف وزارتخانه برنامههای سالانه خود را برای بررسی و تأیید به این کارگروه می دهند تا از انطباق برنامههایشان با سند تحول آموزش و پرورش دفاع کنند و این سازوکار مانع از اجرای بخشی و سلیقهای سند می شود.
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
لینک دعوت به کانال استاد حجازی نیا
https://eitaa.com/G_ADINE
6.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 حدیثی تکاندهنده از امام صادق علیهالسلام
📽 دنیا همچون آب دریاست
امام صادق عليهالسلام فرمود: «دنيا همچون آب دريا است؛ هر كه از آب دريا بيشتر بنوشد بيشتر تشنه مىشود» . انسان هر چقدر از آب دريا بيشتر بنوشد بيشتر تشنه مىشود. اينطور نگو: «من همين يك مشت از مال دنيا را بگيرم بعد از دنيا رو مىگردانم، همين مرتبه از جاه و مقام دنيا را به دست بياورم بعد به سوى خدا مىروم».
مسأله اينطور نيست؛ هر چقدر از مال دنيا، از جاه دنيا، از مقامات اين دنياى فانى، بيشتر پيدا كنى، تشنگى و حرصت به مقدار و مرتبه بعدى، بيشتر مىشود؛ [چراکه] «دنيا همچون آب دريا است»، «حب دنيا سرچشمه هر گناه است».
📚 بارقهها، صفحه ۴۴
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
لینک دعوت به کانال استاد حجازی نیا
https://eitaa.com/G_ADINE