در بانک مرکزی روسیه🇷🇺 ذخائر طلا از دلار پیشی گرفت.
به همت آقای همتی در بانک مرکزی ایران، هر روز برای دریافت و نگهداری دلار التماس میکنند.
🏅البته در ذخائر مردم ایران، طلا از ریال و دلار پیشی گرفته است. طبق یک آمار غیررسمی خوشۀ طلای اصفهان، بیش از 85% پس انداز اصفهانی ها به صورت #طلا نگهداری میگردد.
#گروه_معیشت_و_اقتصاد_متا
@MataNevesht BinesheTamadoni.ir
موسسۀ تحقیقات راهبردی تمدن اسلامی - متا
💡پاسخ به #سوالات_متداول پولطلا 8️⃣ با توجه به سلطۀ بانکداران و غربزدگیِ مسئولین، آیا #امکان_تحقق «پ
💡پاسخ به #سوالات_متداول پولطلا
9️⃣ آیا رمزارزهایی مانند #بیت_کوین بهتر از پولطلا نیستند؟
هفت پاسخ :
🔹اولا- مهمترین کارکرد پول، واحد #محاسبه است. برای تامین این ویژگی، پول (مانند متر) باید ارزش ثابت داشته باشد.
بیت کوین شدیدا نوسان ارزش دارد.
🔸ثانیا- پول باید بتواند وسیلۀ #پرداخت باشد. اما ساختار کنونی بیتکوین این امکان را فراهم نکرده است. البته شاید با ارتقای بیتکوین این کارکرد بهبود یابد.
🔹ثالثا- کارکرد سوم پول، #ذخیره ارزش است. بیتکوین نشان داده است که همواره ریسک بالای تغییر ارزش دارد و نمیتواند ذخیرۀ ارزش باثباتی باشد.
🔸رابعا- بیت کوین به دلیل جهالت ذاتی و اکل مال به باطل و شبهۀ قمار و .... دچار مشکلات شرعی است.
🔹خامسا- بیت کوین یک پدیدۀ #پست_مدرن است و به لحاظ تمدنی نمیتواند با جامعۀ ایرانی-اسلامی سازگار گردد.
🔸سادسا- بنابراین بین چهار گزینۀ ریال، دلار, بیتکوین و پولطلا ، گزینۀ پولطلا برای الگوی پیشرفت #ایرانی_اسلامی مناسبتر است.
تبصره : رمزارزهای مبتنی بر طلا میتوانند مانند پولطلا مورداستفاده قرار گیرند.
🔹سابعا- البته بیتکوین میتواند #مزایایی مانند دور زدن تحریم و رهایی از سلطۀ پولی مدرن داشته باشد و اساسا منبع اصلی ارزش بیتکوین هم همین مزیت است.
#گروه_معیشت_و_اقتصاد_متا
@MataNevesht BinesheTamadoni.ir
🔍ایدۀ پول خصوصی
🔹ایدۀ خصوصی سازی پول، برای اولین بار توسط «فردریش فون هایک» مطرح شد. او و همفکرانش به جریان اقتصادی #مکتب_اتریش شهرت یافته اند.
ایشان معتقدند، وقتی موسسات خصوصی بر سر ارائۀ پول رقابت کنند، ثبات بهتری نسبت به پول دولتی ایجاد میگردد و میتواند تورم را از بین ببرد.
📖در پیشگفتار کتاب خصوصی سازی پول میخوانیم :
اگرچه بحث در بعضی قسمتها دشواری ناگزیری دارد؛ اما مضمون اصلی به وضوح روشن است: دولت در عرضۀ #پول_خوب شکست خورده است، ضرورتا باید شکست بخورد و همچنان شکست خواهد خورد.
پروفسور هایک معتقد است، اگر راهی غیر از کنترل دولتی پول نباشد، استاندارد #طلا بهتر از هر گزینۀ دیگری است اما حتی طلا نیز کمتر از ارزهای کاغذی در حال رقابت قابل اطمینان است.
✍️وجه بارز مکتب اتریش، تقابل با تفکرات دولت محور و کینزین های اقتصاد است. ایشان توانسته اند به عنوان یک #جریان_انتقادی فعال در برابر اقتصاد متعارف و پول دولتی (دلار، یورو، ریال و ...) ، مطرح گردند.
#گروه_معیشت_و_اقتصاد_متا
@MataNevesht BinesheTamadoni.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺از «چالش هایک و کینز» تا مناظرۀ «علیزاده و غنی نژاد»
مناظرۀ آقایان غنی نژاد و علیزاده را میتوان مدل بومی شدۀ تقابل تفکر کینز و هایک در اقتصاد ایران دانست.
🔹لطفا این کلیپ کوتاه و مناظره را ببینید. انجمن پولطلای ایران، به صورت تخصصی روی بحث پیرامون این مناظره متمرکز خواهد بود.
لینک گروه انجمن :
https://eitaa.com/joinchat/2527395853C5758355578
چهارشنبه سوم خرداد ساعت 21 تا 24
▫️کانال موسسه متا
🔍وجه تمایز یک گفتگوی تخصصی
مناظرات قبلی #گروه_معیشت_و_اقتصاد_متا معمولا بین طرفدار پولطلا و طرفدار ریال برگزار میشد.
این ویژگی در همۀ مباحثات حوزوی، دانشگاهی و عملیاتی وجود داشت که با توجه به شرایط کشور، نتیجه از پیش مشخص بود.
♦️اما گفتگوی تخصصی «چهارشنبه شب» آقای غلامی و آقای جوادی یک تفاوت اساسی با مباحثات گذشته دارد.
در این لایو دو نفره، هر دو طرف با سیستم پولی موجود مخالفند. ایشان #اشتراک_نظر دارند که سیستم پولی متعارف (ریال و دلار و ...) شکست خورده است و صلاحیت استفاده به عنوان واحد پولی را ندارد.
اما اختلاف نظر طرفین در طرح جایگزین است :
🔸آقای جوادی معتقد است باید نظام پولی را به #بازار سپرد تا بخش خصوصی و منافع افراد، نوع پول را تعیین نماید.
🔹آقای غلامی معتقد است باید به سمت الگوی پولی تمدن اسلامی حرکت کنیم و پول خلقت خدا یعنی #طلا را احیا نمائیم.
ان شاءالله با پیشنهادات شما ، گفتگویی مفید و راهگشا شکل گیرد.
@MataNevesht BinesheTamadoni.ir
هدایت شده از موسسۀ تحقیقات راهبردی تمدن اسلامی - متا
🔍از نظریۀ پولطلا تا خصوصی سازی پول
یک گفتگوی تخصصی آنلاین در پیج اندیشکدۀ پولطلا :
https://www.instagram.com/pooltala/
🔹 آقای جوادی به آزادی انتخاب هر نوع پولی معتقد است و #خصوصی_سازی پول را راهکار مقابله با تورم میداند.
🔹 آقای غلامی معتقد است، با #پولطلا تورم غیرممکن میشود و باید کارکردهای پولی را به طلا منتقل کنیم.
🗓چهارشنبه 8بهمن99 ساعت 22
#گروه_معیشت_و_اقتصاد_متا
@MataNevesht BinesheTamadoni.ir
✌️باید قدرت خلق پول انحصاری را از دولت بگیریم.
🏅گام بلندی به سوی #پولطلا
@MataNevesht BinesheTamadoni.ir
موسسۀ تحقیقات راهبردی تمدن اسلامی - متا
🔍از نظریۀ پولطلا تا خصوصی سازی پول یک گفتگوی تخصصی آنلاین در پیج اندیشکدۀ پولطلا : https://www.insta
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✂️گزیدۀ گفتگوی تخصصی
🏅موضوع این نیست که #پولطلا بشود یا نشود؛ موضوع این است که الان یا همین الان!؟
🔗کانال موسسۀ متا
✍️جنایتکار 91 ساله
🏛به همت آقای همتی، تورم نقطه به نقطۀ کشور در دی ماه 99 به رقم عجیب 46.2% رسید.
◼️این فاجعۀ ملی را به همۀ مردم ایران تسلیت عرض مینمائیم.
امیدواریم هرچه زودتر شاهد مجازات مسببان این جنایت سازمان یافته باشیم.
🔺تورم، ثروت جامعه را اضافه یا کم نمیکند، بلکه #ثروت را از فقرا به اغنیا منتقل مینماید. تورم ریالی از زمان تاسیس این واحد پولی توسط رضاخان (1308) آغاز شده و 91 سال است که ادامه دارد.
خلق پول وحشیانه ادامه دارد. سیستم بانکی هر روز از ارزش ریال میدُزدد تا با تولید تورم به حیات ربوی خود ادامه دهد.
🏅در همین شرایط #پولطلایی ها تورم ندارند و تلاش میکنند همۀ مردم ایران را از شر تورم نجات دهند.
#گروه_معیشت_و_اقتصاد_متا
@MataNevesht BinesheTamadoni.ir
👌پیشنهاد جالب نمایندۀ مجلس در گفتگو با ایسنا :
https://www.isna.ir/news/99110402398/مبنای-سنجش-ارزش-کالا-و-خدمات-طلا-باشد-نه-دلار
🎯ریال و دلار سر جای خودشان باشند، اما #خط_کش مقایسه و سنجش، طلا باشد.
✍️اکنون با نرخ (99/11/11 ساعت 15:45) قیمت یک دلار آمریکا را محاسبه میکنیم :
یک انس طلا 1847دلار است. پس هر گرم طلا معادل 59.4دلار میشود.
(یک انس طلا : 31.1 گرم طلای خالص)
بنابراین قیمت یک دلار، معادل 17 سوت (میلی گرم) طلای خالص است.
💵حال به جای اینکه بگوئیم طلا گران شده، میگوئیم دلار ارزان شده که به #واقعیت هم نزدیکتر است.
🏅با این روش #محاسباتی میتوانید همۀ قیمتها را به طلا منتقل کرده و بازار را درست تحلیل نمائید.
#گروه_معیشت_و_اقتصاد_متا
@MataNevesht BinesheTamadoni.ir
موسسۀ تحقیقات راهبردی تمدن اسلامی - متا
✍شرحي از جلسه ملاقات با مقام معظم رهبري (حفظه الله) #سيدمحمدحسين_متولي_امامي 🔹روز پنجشنبه 11بهمن97
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ویدئو کلیپ
هشت توصیۀ رهبر معظم انقلاب، به نیروهای عرصۀ #تمدن_نوین_اسلامی 🇮🇷
🔹در کنار هم باشید تا یک جریان فکری درست کنید.
🔹در مباحث نظری غرق نشوید. ناظر به عمل فکر کنید.
🌷دهۀ فجر مبارک🌷
@MataNevesht BinesheTamadoni.ir
موسسۀ تحقیقات راهبردی تمدن اسلامی - متا
✍شرحي از جلسه ملاقات با مقام معظم رهبري (حفظه الله) #سيدمحمدحسين_متولي_امامي 🔹روز پنجشنبه 11بهمن97
✍️دو سال پس از دیدار تمدن پژوهان با رهبر انقلاب
#سیدمحمدحسین_متولی_امامی
🔸11بهمن1397 ، در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی و چند روز قبل از صدور بیانیه تاریخی گام دوم انقلاب بود که برخی از #تمدن_پژوهان به دیدار رهبری دعوت شدیم. گزارش محتوای جلسه قبلا ارائه شده و نیاز به تکرار ندارد، لیکن دغدغۀ مطالبات بر زمین مانده رهبری هنوز باقی مانده است.
ایشان چند مطالبه صریح و ضروری داشتند:
1️⃣جبهه سازی و ارتباط تمدن پژوهان با یکدیگر
2️⃣موج آفرینی با ادبیات فاخر نخبگانی
3️⃣توجه به طرح های عملی و راهبردی و پرهیز از غرق شدن در مباحث نظری بی فایده
🔹حداقل انتظار می رفت که مطالبه اول، یعنی هم گرایی و هم نشینی میان تمدن پژوهان حاضر از همان جلسه، کلید بخورد. اما تنها در سال بعد و به مناسبت سالگرد دیدار با رهبری -آن هم به دعوت آستان قدس- دور هم جمع شدیم. تلاش هایی هم برای جمع کردن بیشتر آقایان انجام شد اما تا جایی که بنده اطلاع دارم، هنوز به جایی نرسیده است!
🔸متأسفانه ادبیات تمدن پژوهی در ایران، به شکل مبتذلی تکثیر شده و هرکسی برای هر اقدامی که به زعم خودش درست است، عنوانی از «تمدن اسلامی» می چسباند و از ادبیات فاخر نخبگانی و دارای چارچوب نظری و شاخصه های مشخص فاصله میگیرد.
🔹همین نقطه ضعف موجب شده اقدامات عملی و راهبردی برای حرکت به سوی تمدن اسلامی، به درگیری های روزمره جریان های سیاسی تنزل یابد و پژوهش های تمدنی، به صورت یک رشته علمی کارآمد در محیط های حوزوی و دانشگاهی، جای پایی نداشته باشد.
🔸به نظر می رسد، دوران شخص محوری و جریان محوری تمام شده و بلوغ سیاسی انقلاب اسلامی به مرحله #طرح_محوری برای تکمیل قطعات پازل تمدن اسلامی رسیده است. تنها کسانی که با ایده های علمیِ کارآمد، در پاسخ به نیازهای جامعه به میدان می آیند باقی خواهند ماند.
@MataNevesht BinesheTamadoni.ir
موسسۀ تحقیقات راهبردی تمدن اسلامی - متا
✍️جنایتکار 91 ساله 🏛به همت آقای همتی، تورم نقطه به نقطۀ کشور در دی ماه 99 به رقم عجیب 46.2% رسید.
📝گزارشی شفاف از یک جنایت جنگی
(منتظر یک تورم بزرگ باشید.)
🏛به همت آقای همتی، نقدینگی آذر99 به 3.130.000.000.000.000تومان رسید.
مقدار ریال 38.4درصد رشد کرده و باید منتظر یک تورم شدید دیگر باشیم.
🔺حدود دو سال از سلطۀ آقای همتی بر #ارزش_پول_ایرانیان گذشته و مقدار نقدینگی 2برابر شده است.
پیش از آقای همتی، نقدینگی حدودا 5 سال یکبار 2برابر میشد.
🔥بسیاری از مدیران بانکی بابت فساد اقتصادی محاکمه شدند. به نظر میرسد مدیران فعلی را میتوان به عنوان جنایتکار جنگی محاکمه کرد.
🏅در همین وضعیت، بخشی از جامعه با #پولطلا تورم ندارند و ثبات پول خلقت را احساس میکنند.
#گروه_معیشت_و_اقتصاد_متا
@MataNevesht BinesheTamadoni.ir
موسسۀ تحقیقات راهبردی تمدن اسلامی - متا
👌پیشنهاد جالب نمایندۀ مجلس در گفتگو با ایسنا : https://www.isna.ir/news/99110402398/مبنای-سنجش-ارزش-
⚔️مباحثۀ طرفداران ریال با طرفداران «پولطلا»
🔹حجت الاسلام میرزایی :
با قانونی شدن رواج مسکوکات #طلا ، عرف جامعه و قانون به یکدیگر نزدیک میشوند.
🔸دکتر توتونچیان :
متاسفانه اینگونه پیشنهادات ناشی از درک ناصحیح از #بانکداری بدون ربا است.
شرح بحث و پاسخ آقای توتونچیان در لینک زیر :
https://eitaa.com/MataNevesht/2553
بازنشر مباحثۀ سه ضلعی در شبکۀ اجتهاد :
ijtihadnet.ir/میرزایی-با-قانونی-شدن-رواج-مسکوکات-طلا/
#گروه_معیشت_و_اقتصاد_متا
@MataNevesht BinesheTamadoni.ir
موسسۀ تحقیقات راهبردی تمدن اسلامی - متا
⚔️مباحثۀ طرفداران ریال با طرفداران «پولطلا» 🔹حجت الاسلام میرزایی : با قانونی شدن رواج مسکوکات #طلا
⚔️پاسخِ واکنش آقای توتونچیان به طرح طلاییِ مجلس
🔸جناب آقای دکتر ایرج #توتونچیان استاد دانشگاه الزهرا(س) و معاون وزیر اقتصاد در دهه 60 و یکی از طراحان قانون "بانکداری بدون ربا" در سال 62 میباشد.
✍️ایشان در واکنش به طرح حجت الاسلام حسین #میرزایی (نمایندۀ اصفهان) مبنی بر آزادی رواج مسکوکات طلا، در یادداشتی برای «نود اقتصادی» نوشته اند :
متاسفانه اینگونه پیشنهادات ناشی از درک ناصحیح از بانکداری بدون ربا است. اینگونه پیشنهادات که فاقد مبنای اقتصادی در ایران می باشد نتیجه ای جز نوشتن روی کاغذ و احتمالا پیچیده تر شدن مسائل و مشکلات اقتصادی نخواهد داشت زیرا #پایه_های_اولیه اقتصاد این کشور اسلامی چیزی جز سرمایه داری لیبرال نیست.
🔗لینک متن کامل یادداشت:
https://www.90eghtesadi.com/Content/Detail/2137970/چرا-حذف-ربا-مهمتر-از-ایجاد-ساختار-پولطلا-است
ضمن تشکر از ایشان، توجه مخاطبین را به چند نکته جلب مینمائیم :
1️⃣ طلا مبنای قدرتمندی در سبک زندگی و اقتصاد ایرانیان داشته و همواره بهترین گزینه در کارکردهای پولی میباشد. درحالیکه طرح بانک اسلامی آقای توتونچیان -به اعتراف خودشان- هنوز روی کاغذ است.
2️⃣هرگاه ایرانیان -با توصیۀ اساتید اقتصاد مدرن- از طلا فاصله گرفته اند، در بانک و بورس دچار مشکلات اقتصادی و فرهنگی پیچیده ای شده اند.
3️⃣ پایه های اولیۀ نظام اقتصادی بر پول است. وقتی آقایان سیستم پول اعتباریِ #مجهول را پذیرفتند، پایه های اقتصاد این کشور اسلامی را بر فونداسیون سرمایه داری غربی بنا نهاده اند.
4️⃣طبق قانون اساسی، اقتصاد ایران باید اسلامی باشد و این موضوع بدون توجه به پول موردتائید اسلام، غیرممکن است.
- در ادامه جناب توتونچیان، «پولطلا» را عامیانه خوانده و طرحی علمی! ارائه کرده اند که در ادامه به بررسی مختصر آن میپردازیم :
🔺در بند ۳ فرموده اند: #خلق_پول در نظام مورد بحث صورت نخواهد گرفت/ سپس در تناقضی عجیب در بند 6 فرموده اند : تا زمانی که عوامل تولید آماده باشد میتوان بدون نگرانی از ایجاد تورم، «عرضه پول» را اضافه کرد !!
🔺ایشان در بند 8 با بهانه ای نخ نما شده فرموده اند : پس از نزدیک به چهل سال کارشناسان بانکی هنوز آموزش لازم را ندیده اند که باید اقدام عاجل به عمل آید.
🔺سپس در ادامۀ بند 8 با یک تغییر فاز 180 درجه ای، برای #اعتباربخشی به طرحشان از «پولطلا» قوت گرفته و نوشته اند: سپس با دقت نظارت های لازم صورت پذیرد، آنوقت است که همین کاغذ هایی که بانک مرکزی برخلاف قانون چاپ می کند، خود تبدیل به «پولطلا» خواهد شد.
🙏امیدواریم دوستان مبدع قانون بانکداری بدون ربای سال 62 ، تبعات فاجعه بارِ ساده انگاری در موضوع پول را درک کرده باشند و فرصت بازنگری در رویکردهای خود را از دست ندهند.
🏅#گروه_معیشت_و_اقتصاد_متا همواره آمادۀ گفتگو میباشد.
@MataNevesht BinesheTamadoni.ir
پيامبر اکرم صلى الله عليه و آله :
الجَنَّةُ تَحتَ أقدامِ الاُمَّهاتِ
💐بهشت زير قدمهاى مادران است.
(ميزان الحكمه - ح ۲۲۶۹۱)
🌺میلاد حضرت زهرا سلام الله علیها و روز مادر مبارک باد.
@MataNevesht BinesheTamadoni.ir
«مطالبه گر نظام اقتصادی اسلام»
1️⃣دورۀ اول : نظام پولی جامعه اسلامی
(استاد : آقای محمدحسن غلامی)
🕰زمان جلسۀ فراخوان و توجیهی: جمعه ۱۷بهمن ساعت ۱۵
لینک ثبت نام جلسه توجیهی:
https://survey.porsline.ir/s/SOYhAdZ/
🔹با همکاری موسسه متا (کار تشکیلاتی و پروژه ای پس از دوره)
@islamic_society
@MataNevesht
موسسۀ تحقیقات راهبردی تمدن اسلامی - متا
«مطالبه گر نظام اقتصادی اسلام» 1️⃣دورۀ اول : نظام پولی جامعه اسلامی (استاد : آقای محمدحسن غلامی)
📋سرفصل های دورۀ آموزشی گروه معیشت و اقتصاد متا
لینک ثبت نام جلسه توجیهی:
https://survey.porsline.ir/s/SOYhAdZ/
@MataNevesht BinesheTamadoni.ir
⚔️پارادوکس آمار
⭕️حسن روحانی :
وضع اقتصاد عمومی جامعه بطور نسبی خوب است.
🏛عبدالناصر همتی :
شرایط اقتصادی کشور خیلی خوب و تراز ارزی کشور مثبت است.
🏅با #پولطلا ، شاخص های معیشتی را واقعی کنیم.
#گروه_معیشت_و_اقتصاد_متا
@MataNevesht BinesheTamadoni.ir
📣کمپین #حقوق_طلا از بهمن ماه ۹۸ آغاز گردید.
این مطالبه در سال ۱۴۰۱ با تجربیات عملیاتیِ بیشتر دنبال میگردد.
🏅این کمپین تلاش دارد تا جائی که میتواند؛ قراردادهای حقوق، دستمزد، پاداش، عیدی، کارانه، بن، حق مسکن، پاداش و... را براساس محاسبه با طلا گفتمان سازی نماید.
🔸از امروز تا پایان سال، به گفتمان سازی و رفع ابهامات این موضوع برای کارگر، کارفرما و دولت می پردازیم.
🔹همکاری شما در تولید محتوا و انتشار آن میتواند تاثیر زیادی در ارتقای عدالت اجتماعی و کاهش شکاف طبقاتی داشته باشد.
🔗کانال موسسۀ متا
موسسۀ تحقیقات راهبردی تمدن اسلامی - متا
💡پاسخ به #سوالات_متداول پولطلا 9️⃣ آیا رمزارزهایی مانند #بیت_کوین بهتر از پولطلا نیستند؟ هفت پاسخ
💡پاسخ به #سوالات_متداول پولطلا
🔟آیا در وضعیت ریالیِ امروز #حقوق_طلا امکان پذیر است؟
هفت پاسخ :
🔹اولا- در دوران گذار از ریال به پولطلا هستیم و برخی چالش های «حقوق طلا» طبیعی است.
🔸ثانیا- میتوان با #یک_پارامتر قراردادی مانند پاداش، بن، آکورد، عیدی و ... شروع کرد و پیش رفت.
توضیح : عیدی کارمندان دولت در سالهای 62 و 63 و 64 با سکۀ طلا پرداخت شده است.
🔹ثالثا- حقوق طلا موجب رضایت شغلی پرسنل و افزایش بازدهی و علاقمندی به شرکت میشود.
🔸رابعا- در همین شرایط ریالی هم سطح عمومی #قیمتها با طلا تنظیم میگردد و به لحاظ اقتصادی میتوان هزینه های پرسنلی را هم -در بسیاری از مشاغل- به طلا منتقل کرد.
🔹خامسا- در وضعیت حقوق ریالی، کارفرما (دولت) از کاهش ارزش ریال منتفع و کارگر (کارمند) متضرر میگردد.
🔸سادسا- پرداخت حقوق طلایی در برخی مشاغل تجربه شده و قابل مطالعه است.
🔹سابعا- با حقوق طلا، چالش های هر سالۀ «کارگر - کارفرما - دولت» تمام میشود.
#گروه_معیشت_و_اقتصاد_متا
@MataNevesht BinesheTamadoni.ir
موسسۀ تحقیقات راهبردی تمدن اسلامی - متا
📣کمپین #حقوق_طلا از بهمن ماه ۹۸ آغاز گردید. این مطالبه در سال ۱۴۰۱ با تجربیات عملیاتیِ بیشتر دنبال م
📊نمودار 40 سالۀ حقوق ریالی و حقوق پولطلایی
🏛براساس محاسبات ریالی، حقوق پایه از مبلغ 1905تومان در سال 1359 به مبلغ 1835000 تومان در سال 1399 رسیده است.
یعنی حقوق پایه #963_برابر شده است.
🏅براساس محاسبات پولطلایی، حقوق پایه از مبلغ 0.8 سکه در سال 1359 به مبلغ 0.2 سکه در سال 1399 رسیده است.
یعنی حقوق پایه #یک_چهارم شده است.
🤔کدام واحد پولی برای محاسبات شرعی و قانونی، دقیقتر است؟
#گروه_معیشت_و_اقتصاد_متا
@MataNevesht BinesheTamadoni.ir
🔹دهههای آینده دهههای شما است و شمایید که باید کارآزموده و پُرانگیزه از انقلاب خود حراست کنید و آن را هرچه بیشتر به #آرمان بزرگش که ایجاد تمدّن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید #ولایت عظمیٰ (ارواحنافداه) است، نزدیک کنید.
(بیانیۀ گام دوم انقلاب اسلامی)🇮🇷
🌷 22 بهمن، سالروز پیروزی انقلاب اسلامی مبارک باد.
@MataNevesht BinesheTamadoni.ir
💡از کلینی تا خمینی؛ از نگرش فرهنگی تا نگرش سیاسی به دین
یادداشت راهبردیِ #سیدمحمدحسین_متولی_امامی به مناسبت 22بهمن99🇮🇷
متن کامل در سایت بینش تمدنی :
📃 https://bineshetamadoni.ir/2021/02/از-کلینی-تا-خمینی/
نشر مطلب در خبرگزاری رسانیوز :
📃 https://rasanews.ir/fa/news/674676/از-کلینی-تا-خمینی-از-نگرش-فرهنگی-تا-نگرش-سیاسی-به-دین
@MataNevesht عید انقلاب مبارک🌺
موسسۀ تحقیقات راهبردی تمدن اسلامی - متا
💡از کلینی تا خمینی؛ از نگرش فرهنگی تا نگرش سیاسی به دین یادداشت راهبردیِ #سیدمحمدحسین_متولی_امامی به
💡از کلینی تا خمینی؛ از نگرش فرهنگی تا نگرش سیاسی به دین
یادداشت راهبردیِ #سیدمحمدحسین_متولی_امامی به مناسبت 22بهمن99🇮🇷
🔹همواره تاریخ فقه شیعه از کلینی تا خمینی (ره)، به مسأله #ولایت_فقیه توجه داشته است. اما چه شد که تنها امام خمینی توانست این ایده را به یک امر سیاسی واقعی تبدیل کند ولی دیگر فقیهان، از چنین قدرت و توانی برخوردار نبوده اند؟
بخشی از جواب، به شرایط سیاسی، تاریخی و ظرفیت های اجتماعی ارتباط دارد. در برخی مقاطع تاریخی، شرایط سیاسی و یا رشدیافتگی مردم، برای یک انقلاب سیاسی فراهم نبوده و تبعاً فقیهان ناظر به ظرفیت زمانه خود اقدام می کرده اند.
اما بخش دیگری از جواب، مربوط به منظر سیاسی حضرت امام (ره) در مطالعات اسلامی است. براي درك تفاوت نگاه فقيهاني مثل حضرت امام و ساير فقها، لازم است به تفاوت منظر فرهنگي و منظر سياسي توجه شود. #مناظره_اي كه ميان امام خميني و سيد محسن حكيم، 27 مهرماه 1344 رخ داده و در فضاي مجازي قابل جستجو است، حاوي اين تفاوت در فهم دين است.
مرحوم حكيم نگران تنهاماندن و عدم همراهي مردم و ريختهشدن خون مردم است؛ اما امام ايده سياسي اتحاد عالمان ديني را دارد. آقاي حكيم مردم را دروغگو و شيفته دنيا ميپندارد اما مرحوم امام ميگويند: مردم در پانزده خرداد جوانمردی و صداقت خود را نشان دادند.
🔹هرچند پدیده های تمدنی، ریشه در فرهنگ اجتماعی دارند، اما انتقال یک مقوله فرهنگی تا رسیدن به سرمنزل پدیده های تمدنی، نیازمند #فرآوری_سیاسی است. کسی که به دین، از باب یک مقوله فرهنگی نگاه می کند، دغدغهاي جز فهم و اجراي احكام اسلامي ندارد، اما فقيهي كه منظر سياسي برگزيده، اجراي احكام را در مسير اداره جامعه ميداند. در رويكرد فرهنگي، احكام پراكنده ديده ميشود و به قدر متقينها اكتفا ميشود، اما در رويكرد سياسي، به احكام اسلامي به مثابه نرم افزار اداره جامعه ديده ميشود. در رويكرد فرهنگي، فقيه براي مردم احكام ميگويد، ولي خود را زعيم جامعه نميداند. اگر هم زعيم مردم بداند، دغدغه اجراي احكام دارد و دركي از موقعيتمندي جامعه و سياستورزي ندارد. اميرالمؤمنين (ع) ميفرمايند: آفَةُ اَلزُّعَمَاءِ ضَعْفُ اَلسِّيَاسَةِ.
🔹رویکرد فرهنگی، بیرون از میدان سیاست و در محیط های کتابخانه ای و ایزوله، براي مردم و سیاست مداران توصيههايي دارد، غافل از این که سیاست، منتظر چنین توصیه هایی نمی ماند. سیاست مانند بازی شطرنج است و نیازمند تصمیم گیری در موقعیت است. رویکردهای فرهنگی، نمی توانند چنین میدانی را اداره کنند مگر آنکه با #ایده_سیاسی وارد این میدان شوند. اينكه حضرت امام، در شرايطي كه اغلب فقيهان، از ترس خون خود و شيعيان، حكم به تقيه داده بودند، به يكباره ميفرمايند: «مصلحت اسلام از همه مصالح بالاتر است. تقيه حرام است و لو بلغ ما بلغ». چنين گفتاري از يك درك عميق سياسي برخواسته است.
🔹منظر سیاسی به دین، شکل فهم و سطح تحلیل فقیه را ارتقا داده و دین را به مثابه نرم افزار مدیریتی جامعه اسلامی فرآوری می کند. منظر سیاسی به ما می آموزد که احکام اسلامی، برای اداره جامعه اسلامی تشریع شده و اهمیت حکم #زکات_کمتر_از_ولایت_فقیه_نیست ؛ چراکه احکامی چون زکات، خمس، اجرای حدود، دیات، و...، بستر جریان ولایت در جامعه است. منظر سیاسی به فقیه می گوید: «اگر بستر اجرای زکات در این زمانه نیست، بستر آن را خودت محقق کن و با جريان برائت، زكات را به تعطيلي نكش».
ادامه در بخش دوم👇