➖⃟🔍
🖇#صنایع_حمل_و_نقل
قیاس تطبیقی پروژه ریلی چابهار و ابرپروژه کشورهای عربی
قیاس پروژه ریلی چابهار و ابرپروژه کشورهای عربی، دو نکته مهم را نشان میدهد:
شهرهای واقع در مسیر
پروژه ریلی کشورهای عربی در مسیر خود شهرهای بزرگی را در مینوردد که اقتصاد هر کدام از آنها نقش کلیدی را در کشورهای خود ایفا میکند.
در کشور ما ایران، تنها شهری که جایگاه اقتصادی ویژهای را در میان دیگر شهرهای واقع در مسیر دارد مشهد مقدس است. اما در بالادست پروژه راه آهن چابهار چه خبر است؟ آیا شهرهای واقع در آسیای میانه میتوانند در یک همکاری مشترک با کشورمان این مسیر ریلی را به سوددهی برسانند؟
تکنولوژی
سامانه پرسرعت ریلی کشورهای عربی با بهره گیری از تکنولوژیهای روز مجهز به قطارهای مغناطیسی بوده و طبعا سرعت حرکت این قطارها توجیه مناسبی برای یک کریدور ریلی بین المللی خواهد داشت. اما پروژه چابهار حداقل در بخش ایران از تکنولوژیهای روز بهرهای نبرده و صرفا یک سامانه ریلی است که بیش از هزار کیلومتر از نوار شرقی کشور را پشت سر گذاشته و در نهایت به سرخس متصل میشود.
علی رغم تمام نقدهای وارد به پروژه راه آهن چابهار، همچنان صحبت ما در مورد پروژه ایست که به بهره برداری نرسیده و تا تکمیل نشود همچنان مانند ابر رویاها میماند که بالای سرمان ایجاد شده و از بین میرود.
#اندیشکده_صانع
🖇لینک منبع:
➘https://www.tinn.ir/fa/tiny/news-253835
┈┈┈┈┈┈┈┈
⸀@MaysamAzarbakhsh ˼
➖⃟🔍
🖇#صنایع_انرژی
نقشه راه همکاری تکنولوژیک با روسیه امضا میشود/ درخواست روسها برای واردات 400 قلم تجهیزات پتروشیمی
معاون وزیر نفت در امور بینالملل و بازرگانی گفت: در تعامل با روسیه در صنعت نفت، حوزههای متعددی تعریف شد و امیدواریم به زودی نقشه راه همکاری در زمینه تکنولوژی بین دو کشور امضا شود.
اسدزاده گفت: همچنین همه موارد همکاری با روسها در بخشهای مختلف اقتصادی کشور در قالب یک نقشه راه به صورت جامع تدوین شد که در آبان ماه سال گذشته به طرف روسی ارائه شد و در حال بررسی است.
معاون وزیر نفت در امور بینالملل و بازرگانی گفت: در این مدت صادرات کاتالیست ایرانی به پتروشیمیهای روسیه آغاز شده است. مقداری کاتالیست به صورت آزمایشی صادر شد و روسها آن را تست کردند که موفقیتآمیز بود و هماکنون موضوع صادرات کاتالیست به روسیه در دستور کار طرفین است و قراردادهای آن بسته شده است.
وی اظهار داشت: در همین صنعت پتروشیمی، روسها بیش از 400 قلم تجهیز و برخی از محصولات را از ما درخواست کردند که وارد کنند. ما بررسی کردیم و دیدیم که میتوانیم بخشی از این اقلام را به روسیه صادر کنیم که در حال انجام مقدمات کار هستیم.
#اندیشکده_صانع
🖇لینک منبع:
➘http://fna.ir/3bqpar
┈┈┈┈┈┈┈┈
⸀@MaysamAzarbakhsh ˼
➖⃟🔍
🖇#صنایع_کشاورزی
تولید بذر گندم با مزیت افزایش ۴۰ درصدی محصول
محققان و پژوهشگران موسسه توسعه کسب و کار رویش کوثر وابسته به سازمان اقتصادی کوثر به نمونه بذری دست یافتند که با ایجاد بهره وری، تولید گندم را سی تا چهل درصد افزایش می دهد.
این موفقیت بزرگ که در ارتقاء امنیت غذایی کشور اثر میگذارد در شرایطی رقم خورد که رهبر معظم انقلاب در چند ساله اخیر افزایش تولید را به عنوان تکلیف اساسی دستگاه های فعال در حوزه اقتصاد بیان کرده اند.
گفتنی ست این بذر که با اصلاح سنتی و در فرایند دانش بنیان بدست آمده، تراریخته محسوب نمیشود و با شرایط مختلف اقلیمی سازگار است و هزینه های کشاورزی را افزایش نمیدهد.
#اندیشکده_صانع
🖇لینک منبع:
➘https://snn.ir/004ToR
┈┈┈┈┈┈┈┈
⸀@MaysamAzarbakhsh ˼
➖⃟🔍
🖇#صنایع_دفاعی
ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش ایران در آفریقای جنوبی پهلو گرفت
به گزارش خبرگزاری تسنیم، ناوگروه 86 نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران روز جمعه 11 فروردین 1402، در مسیر بازگشت به کشورمان، در بندر کیپتاون آفریقای جنوبی پهلو گرفت و مورد استقبال سفیر کشورمان و نماینده نیروی دریایی و مقامات آفریقایی قرار گفت.
85 ناوگروه ارتش در اقیانوسها چه کردند؟/ رکوردداران دریانوردی از مکران تا سواحل اروپا
این ناوگروه متشکل از ناوشکن دنا و ناو لجستیک مکران مأموریت خود به دور دنیا را از مهرماه سال جاری آغاز کرد و برای اولین بار در بندر ریودوژانیروی برزیل نیز پهلو گرفت.
این ناوگروه تا امروز رکورددار طولانیترین دریانوردی تاریخ ایران است.
پیش از این، ناوگروه 75 متشکل از ناوشکن سهند و ناو لجستیک مکران در سفر به سنتپترزبورگ روسیه با دریانوردی 45 هزار کیلومتری رکورددار بود.
#اندیشکده_صانع
🖇لینک منبع:
➘https://tn.ai/2873860
┈┈┈┈┈┈┈┈
⸀@MaysamAzarbakhsh ˼
➖⃟🔍
🖇#صنایع_دفاعی
توانایی عجیب مرموزترین پهپاد روسیه
پهپاد اس ۷۰ اوخوتنیک پیشرفتهترین پرنده بدون سرنشین نظامی روسیه است که در اساس برای همراهی با جنگنده نسل پنجم سوخو ۵۷ در جنگهای شبکه محور طراحی شده است.
یوری ناتوف مورخ نظامی روس به قابلیت این پرنده بدون سرنشین برای پرواز در ارتفاع بسیار زیاد اشاره میکند و از توانایی آن برای پرواز در خارج از جو پرده برداشته است.
این توانایی یک پیش شرط دارد که هنوز محقق نشده است. پیشرانه کنونی اوخوتنیک توانایی لازم برای پرواز خارج از جو را ندارد و برای این کار باید پیشرانهای جدید ساخته شود.
#اندیشکده_صانع
🖇لینک منبع:
➘http://mehrnews.com/xZKhh
┈┈┈┈┈┈┈┈
⸀@MaysamAzarbakhsh ˼
➖⃟🔍
🖇#صنایع_انرژی
روسیه همچنان بزرگترین تامین کننده نفت ترکیه است
آمارها حاکی از آن است که 1.18 میلیون تن نفت خام و محصولات پتروشیمی از روسیه وارد ترکیه شده است
روسیه همچنان بزرگترین تامین کننده نفت ترکیه است
به گزارش ایلنا از تاس، بر اساس آماری که سازمان تنظیم مقررات بازار انرژی ترکیه (EPDK) منتشر کرد، روسیه همچنان بزرگترین صادرکننده نفت خام ترکیه در ماه ژانویه بود.
آمارها حاکی از آن است که یک میلیون و 180 هزار تن نفت خام و محصولات پتروشیمی از روسیه وارد شده و عراق و قزاقستان به ترتیب با 917 هزار و 656 تن و 683 هزار و 740 تن در رتبههای بعدی قرار دارند.
در این میان، حجم کل واردات نفت خام به ترکیه در ژانویه 2023 نسبت به ژانویه 2022 با 3.64 درصد کاهش به 3.45 میلیون تن رسید، در حالی که صادرات فرآوردههای نفتی پالایش شده با رشد 7.3 درصدی به 2.2 میلیون تن رسید.
روسیه به طور سنتی سهم خود را به عنوان بزرگترین تامین کننده نفت خام و پتروشیمی ترکیه در اختیار دارد.
#اندیشکده_صانع
🖇لینک منبع:
➘https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1344903
┈┈┈┈┈┈┈┈
⸀@MaysamAzarbakhsh ˼
➖⃟🔍
🖇#صنایع_انرژی
مانع اصلی توسعه تجدیدپذیرها
توسعه انرژیهای تجدیدپذیر مستلزم باز کردن مسیرهای سرمایهگذاری بخش خصوصی اعم از داخلی و خارجی است. رئیس هیاتمدیره سندیکای صنعت برق و نایبرئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با بیان این مطلب در رابطه با نقش انرژیهای تجدیدپذیر در کاهش بار فشار به نیروگاههای حرارتی در برنامه «زمین ۳۶۰ درجه» گفت: همه کارشناسان اذعان دارند که متناسب با ظرفیت بالقوهای که در حوزه انرژیهای تجدیدپذیر بهویژه خورشیدی و بادی وجود دارد اقدامی صورت نگرفته است.
پیام باقری افزود: توسعه انرژیهای تجدیدپذیر مستلزم باز کردن مسیرهای سرمایهگذاری بخش خصوصی اعم از داخلی و خارجی و تسهیلگری و حمایت و پشتیبانی دستگاههای دولتی است تا سرمایهگذار با خیال راحت و توجیه اقتصادی مطلوب به این حوزه ورود کند. نایبرئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: عدماعتماد و عدمورود بخش خصوصی به سرمایهگذاری در این حوزه به نوع ساختارهای حقوقی و قراردادی، تعریف نحوه تضمین اصل سرمایه، توجیهپذیر کردن این موضوع و روند تضمین قیمتها متناسب با شرایط اقتصادی کشور برمیگردد. باقری با اظهار اینکه آمار سرمایهگذاری در ایران نهتنها در حوزه تجدیدپذیرها بلکه در کلان صنعت انرژی نیز آمار قابل قبولی نیست گفت: یکی از دلایل ناترازی در حوزه گاز و برق کمبود منابع برای سرمایهگذاری در این بخشهاست.
#اندیشکده_صانع
🖇لینک منبع:
➘https://donya-e-eqtesad.com/fa/tiny/news-3955954
┈┈┈┈┈┈┈┈
⸀@MaysamAzarbakhsh ˼
🔰 بیانات حضرت آقا در مورد علمِ منحرفِ سرمایهداری ⚠️
🔹 شما امروز لحن کسانی را که بر کرسیهای سیاسیای سوارند که پایههای آن بر روی سرمایه و علم منحرف - سرمایهداری - قرار گرفته، ببینید.
حالا در قله قدرتهای غربی، امریکاست. کرسی قدرت پایههایش بر روی کارتلها و تراستهای سرمایهداران قرار دارد و ابزارش علم است.
از سلاح به وسیله علم استفاده میکنند؛
از جاسوسی و دزدی اطلاعات به وسیله علم استفاده میکنند؛
از زد و بند در جاهای مختلف دنیا به وسیله علم استفاده میکنند ... مَستند ... مست ...
دو مستی در اینهاست؛ مستىِ هواپرستی، مستىِ قدرت. آدمی که یک مستی داشته باشد، نمیشود چیزی در مغزش فرو کرد؛ وقتی دو مستی به سراغ کسی بیاید، که واویلاست!
هم از آن زهرماریهای سگی بخورد مثلاً، هم قرص اکستازی؛ اینها هر دو را خوردهاند!
حالا شمشیر علم هم دست اینهاست. بایستی با شیوه هنرمندانه و با مانور خردمندانه، اینها را گرداند و به زمین زد؛ و انشاءاللَّه به زمین میزنیمشان.
🔹 توجه داشته باشید که ما دنبال این علم نیستیم. ما دنبال علمی هستیم که ما را به معنویت، به انسانیت، به خدا، به بهشت نزدیک کند.
💬 بیانات در دیدار نخبگان جوان، ۱۳۸۶/۶/۱۲
@MaysamAzarbakhsh
➖⃟🔍
🖇#صنایع_عمرانی
توافق با روسیه برای تکمیل راهآهن رشت- آستارا تا اردیبهشت امسال نهایی میشود
به گزارش ایلنا عباس خطیبی معاون ساخت وتوسعه راه آهن، بنادر و فرودگاههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور درباره مشارکت کشورهای خارجی در پروژههای ریلی کشور اظهار کرد: مهمترین کریدور کشور در حال حاضر کریدور شمال- جنوب بوده و در این میان مهمترین پروژه راهآهن نیز رشت- آستارا است که حلقه نهایی آن محسوب میشود.
وی افزود: مذاکرات جدی با کشور روسیه برای مشارکت در دو بخش مالی و فنی راهآهن رشت- آستارا و به دنبال آن تکمیل کریدور شمال- جنوب در حال انجام است.
معاون ساخت وتوسعه راه آهن، بنادر و فرودگاههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور درباره زمان اتمام و کسب نتیجه نهایی مذاکرات گفت: تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری موافقتنامه با کشور روسیه نهایی میشود.
وی درباره حضور کشور آذربایجان نیز خاطر نشان کرد: مذاکراتی در حال انجام است و در صدد تنظیم موافقتنامهای دو جانبه با روسیه هستیم که پس از آن، با الحاق کشور آذربایجان، این موافقتنامه سه جانبه خواهد شد.
گفتنی است، خطیبی پیش از این از اضافه شدن حدود ۴۰۰ کیلومتر خطوط راهآهن به شبکه ریلی در سال ۱۴۰۲ خبر داده و گفته بود در سال ۱۴۰۱ نیز حدود ۲۰۰ کیلومتر راهآهن به شبکه ریلی اضافه شد.
#اندیشکده_صانع
🖇لینک منبع:
➘https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1345544
┈┈┈┈┈┈┈┈
⸀@MaysamAzarbakhsh ˼
➖⃟🔍
🖇#صنایع_عمرانی
دولت سیزدهم رکورددار رشد تخصیص بودجه عمرانی در دو دهه اخیر
به گزارش ایبِنا، یکی از مباحث مطرح شده، درباره بودجه و مدیریت دولت در تخصیص اعتبار پروژههای عمرانی است. انتقاد مدیران دولت گذشته از دولت درباره بودجه عمرانی در حالی است که دولت سیزدهم آمارهای بینظیری در بخش عمرانی بودجه به نام خود ثبت کرده که رشد ۷۶ درصد تخصیص بودجه عمرانی یکی از آنهاست.
دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۰ با مدیریت صحیح منابع و مصارف، بالاترین رشد سالانه پرداختهای عمرانی در دو دهه اخیر را ثبت کرد. پرداختهای عمرانی در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۱۳۶ هزار میلیارد تومان رسید که ۷۶ درصد بیشتر از رقم سال ۱۳۹۹ بود. افزایش ۷۶ درصدی پرداختهای عمرانی در یک سال، در ۲۰ سال اخیر بیسابقه بوده است.
عمده تخصیص بودجه عمرانی سال ۱۴۰۰ پس از روی کار آمدن دولت رئیسی انجام گرفت. در سال ۱۴۰۰ بیش از مجموع دو سال آخر دولت قبل، بودجه عمرانی پرداخت شد. بسیاری از پروژههایی که مدتها روی زمین مانده بودند با برنامه ریزی دولت سیزدهم در مدار تولید و بهره برداری قرار گرفته اند.
#اندیشکده_صانع
🖇لینک منبع:
➘https://www.ibena.ir/000cdE
┈┈┈┈┈┈┈┈
⸀@MaysamAzarbakhsh ˼