eitaa logo
📚 مکیال المکارم 📚
323 دنبال‌کننده
0 عکس
1 ویدیو
0 فایل
🌼در فوائد دعا برای حضرت قائم «عج» اثر مرحوم آیت الله سید محمّدتقی موسوی اصفهانی🌼
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 حقوق آن بزرگوار بر ما بسیار و الطاف و مراحمش بیرون از شمار است، بلکه همچون دریای خروشان و مواجی است که غوّاصی در آن نتوانم کرد، ولی به مقدار کف دستی از آن برمی گیرم و در پی تقرّب به درگاهش را می پویم، و توفیق از خدا است و بس، بر او توکّل دارم و به سوی او روی آورم. ✨اوّل: حقّ وجود و هستی؛ خداوند به برکت وجود آن حضرت «صلّى الله عليه وسلّم» تو و هر موجودی را آفرید و اگر او نبود هیچ کس نبود، بلکه اگر او نبود نه زمین وجود می یافت و نه فلک، بر این معنی روایاتی دلالت دارد از جمله: ✨۱- از توقیعات شریفه آن حضرت در کتاب الاحتجاج آمده است که فرمود: «و نَحنُ صَنائعِ رَبَّنا وَالخَلقُ بَعدُ صَنائِعُنا....» البتّه معنی این سخن بر دو وجه وارد است؛ یکی همان است که در توقيع دیگری در همان کتاب آمده: جماعتی از شیعیان اختلاف کردند در این که آیا خداوند، آفرینش و روزی دادن مخلوق را به ائمّه «ع» واگذار کرده؟ پس عدّه ای گفتند: این محال است، زیرا که اجسام را کسی جز خدای نمی تواند خلق کند. ولی عدّه ای دیگر گفتند: خداوند قدرت خلق را به ائمّه«ع» واگذار نموده است و آنان آفریده و روزی بخشیده اند و در این مسأله اختلاف شدیدی بین آنها درگرفت، تا اینکه شخصی پیشنهاد کرد که چرا به سراغ ابوجعفر محمّد بن عثمان نمی روید که از او سؤال کنید تا حقّ را برای شما آشکار سازد؟ چون که راه به سوی امام زمان، اوست، همه به این معنی راضی شدند و نامه ای به ابوجعفر نوشتند. در آن نامه مسأله را توضیح دادند، پس از طرف امام عصر - عجل الله فرجه الشّريف - توقيع آمد که: ✨ خداوند تعالی خود اجسام را آفریده و روزی ها را تقسیم کرد، زیرا که نه جسم است و نه در جسمی حلول کرده، هیچ چیز مثل او نیست و اوست شنوای بینا، و امّا امامان؛ ✨ از خداوند تعالی درخواست می کنند و او می آفریند و او روزی میدهد به خاطر اجابت درخواست آنها و تعظيم حقّ ایشان. ✨حاصل این وجه اینکه: امام زمان و پدران بزرگوارش با واسطه هستند در رساندن فیض های الهی به سایر مخلوقات و به همین معنی در دعای ندبه اشاره شده که: «أين السّبب المتصّل بين الأرض والسماء»؛ کجاست آن وسیله ای که فیوضات آسمان را به اهل زمین می رساند؟ 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 https://eitaa.com/Mecyall
🌷🌱🌷🌱🌷🌱🌷🌱🌷 وجه دوم اینکه؛ 🍃🌼 مقصود از آفرینش تمام آنچه خداوند متعال آفریده ، آن حضرت و پدران طاهرینش می باشند، یعنی این ها علّت غایی آفرینش هستند و آنچه هست به خاطر اینها آفریده شده است. 🍃🌼مؤیّد این وجه روایتی است که از امیر المؤمنین علی «ع» آمده: «نَحنُ صَنائِعُ رَبَّنا وَالخَلقُ بَعدُ صَنائِعُ لَنا» و احادیث فراوانی بر این معنی دلالت دارد، از جمله: 🍃🌼روایت مستندی است که شیخ صدوق در کتاب کمال الدّین از حضرت علیّ بن موسی الرضا، از پدرش موسی بن جعفر، از پدرش جعفر بن محمّد، از پدرش محمّد بن علی، از پدرش علیّ بن الحسين، از پدرش حسین بن علی، از پدرش علی بن ابی طالب علم آورده است که پیغمبر اکرم «ص» فرمود: خداوند مخلوقی از من بهتر نیافریده و آفریده ای نیست که نزد او گرامی تر از من باشد. 🍃🌼علی«ع» می فرماید: عرض کردم: یا رسول الله! تو بهتری یا جبرئیل؟ فرمود: یا علی! خداوند تبارک و تعالی پیغمبران مُرسل را بر فرشتگان مقرّب خویش برتری داده و مرا بر همه پیغمبران و مرسلین برتری بخشیده. 🍃🌼و ای علی! بعد از من برتری از آنِ تو و امامان بعد از توست، زیرا که فرشتگان خدمتگزار ما و دوستان ما هستند. 🍃🌼ای علی! آنان که عرش خدا را حمل نموده و یا اطراف آنند، تسبیح به حمد پروردگارشان گویند و برای آنان که به ولایت ما گرویدند، طلب آمرزش کنند. 🍃🌼 ای علی! اگر ما نبودیم خداوند آدم و حوّا و بهشت و دوزخ و آسمان و زمین را نمی آفرید، چگونه ما از فرشتگان برتر نباشیم و حال آن که در توحید و خداشناسی پیشی گرفتیم، و در معرفت و تسبیح و تقدیس و تهلیلِ پروردگارشان - عزّ وجلّ - بر آنها سبقت جستیم، زیرا که نخستین چیزی که خداوند آفريد ارواح ما بود، خداوند ما را به توحید و تمجید خود گویا ساخت، سپس فرشتگان را آفرید و چون ارواح ما را یک نور مشاهده کردند امور ما را عظيم شمردند، پس ما تسبیح گفتیم تا فرشتگان بدانند که ما هم مخلوق هستیم و آفریدگار از صفات ما منزّه است، از تسبیح ما ملائکه نیز تسبیح گفتند و خدا را از صفات ما منزّه دانستند، و چون عظمت مقام ما را مشاهده کردند، ما تهلیل گفتیم تا ملائکه بدانند که الهی به جز الله نیست، پس هنگامی که بزرگی محلّ و مقام ما را دیدند، خداوند را تکبیر گفتیم تا بدانند که خدا بزرگ تر از آن است که درک شود و موقعیت او عظیم است، و ما خدایانی نیستیم که واجب باشد در عرض خدا، یا در مرتبه پایین تری عبادت شویم. 🍃🌼پس هنگامی که قدرت و قوّهء ما را دیدند، گفتیم: «لا حول ولا قوة إلا بالله العلى العظيم »؛ یعنی هیچ توان و نیرویی جز به خداوند بلند مرتبه بزرگ نیست . تا بدانند که هیچ نیرو و قدرتی نیست جز از ناحیهء خداوند، و چون نعمتی را که خداوند به ما داده و طاعت ما را واجب فرموده، مشاهده کردند، الحمدلله گفتیم تا بدانند که حقوق خداوند متعال بر ما از جهت نعمت هایی که به ما ارزانی داشته است چه می باشد . پس فرشتگان نیز الحمدلله گفتند. 🍃🌼 بنابراین فرشتگان به وسیلهء ما به معرفت و تسبیح و تهليل و تمجید خداوند متعال راهنمایی شدند. سپس وقتی خداوند متعال آدم را آفرید، ما را در پشت«صلب»ُ او سپرد و به فرشتگان دستور فرمود تا به خاطر تعظیم و احترام ما که در پشت آدم بودیم برای او سجده کنند، در واقع سجده آنها بندگی خداوند و احترام و اطاعت آدم بود که ما در پشتش بودیم، و چگونه از ملائکه افضل نباشیم و حال آنکه همه آنها برای آدم سجده کردند، و هنگامی که مرا به آسمانها بردند، جبرئیل فصول اذان را دو به دو اداء کرد و دو به دو اقامه گفت. سپس گفت: 🍃🌼 ای محمّد! جلو بایست برای نماز ]. گفتم: ای جبرئیل بر تو پیشی بگیرم ؟ گفت: آری زیرا که خدای تبارک و تعالی پیغمبرانش را بر همه فرشتگان برتری داده و تو را به خصوص برتری بخشیده است. من جلو ایستادم و برای آنان اقامه نماز کردم و به این کار فخر فروشی ندارم، و چون به حجاب های نور رسیدیم، جبرئیل به من گفت: پیش برو. اما خودش همان جا ماند. 🍃🌼گفتم: ای جبرئیل! در چنین جایی از من جدا می شوی؟ گفت: خداوند به من دستور داده که از این جا فراتر نروم که اگر از آن بگذرم پرهایم بسوزد؛ زیرا که از حدود پروردگارم تجاوز کرده ام. 🍃🌼پس خداوند مرا به طور ناگفتنی در نور فرو برد و تا آنجا که خدا خواسته بود در ملكوتش منتهی شدم. آنگاه ندا رسید: یا محمّد! گفتم: لَبَّيكَ رَبّي وسعديك تباركت وتعالیت. باز ندا شدم: یا محمد! تو بنده من هستی و من پروردگار توأم، مرا عبادت کن و بر من توكل نمای؛ زیرا که تو نور من در بندگانم و رسول من در مخلوقاتم و حجت من در آفریدگانم می باشی، بهشتم را برای کسی که از تو پیروی کند آفریدم و دوزخم را برای آن کس که نافرمانیت نماید قرار دادم؛ و کرامت خود را برای اوصیای تو واجب نمودم و ثوابم را برای پیروان تو لازم ساختم. 🌷🌱🌷🌱🌷🌱🌷🌱 https://eitaa.com/Mecyall
🌾🍃🌾🍃🌾🍃🌾🍃🌾🍃🌾 👆👆👆 گفتم: پروردگارا اوصیای من کیانند؟ پس ندا شدم که: ای محمّد! اوصیای تو همان ها هستند که بر ساق عرش نامشان نوشته شده است. اوّل آنان علیّ بن ابی طالب و آخرین ایشان مهدی امّت من است. 🌷گفتم: پروردگارا آنان اوصیای پس از منند؟ ندا رسید: ای محمّد! آنان بعد از تو اولیاء و اَحِبّا و اصفیاء و حُجج من هستند و اوصیاء و خلفای تو و بهترین خلق بعد از تو می باشند. قسم به عزّت و جلالم که دینم را به وسیلهء ایشان ظاهر می کنم و کلمه ام را به وجود آنان بلند می نمایم و زمین را به آخرین ایشان از دشمنانم پاک میکنم و مشارق و مغارب زمین را ملک او و بادها را در تصرّف و تسخیر او قرار میدهم، و گردن های سخت را برای او رام می گردانم و او را بر وسائل پیروزی مسلّط می گردانم و با لشکریانم کمکش میکنم و با فرشتگانم مددش می رسانم تا دعوت مرا بلند و خلق مرا بر توحيد من جمع سازد. سپس مُلک او را استمرار دهم و حکومتش را به دست توانای خود دست به دست تا روز قیامت ادامه دهم. 🌷 «وَالْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمينَ وَالصَّلاةُ عَلى نَبِيّنا وَآلِهِ الطَّيِبينَ الطّاهِرينَ وَسَلِّمَ تَسليماً» 🌾🍃🌾🍃🌾🍃🌾🍃🌾 https://eitaa.com/Mecyall
🌲🌴🌲🌴🌲🌴🌲🌴🌲🌴🌲 🌷 دوم: حقّ بقا در دنیا؛ باید توجّه داشته باشی که اگر امام زمان ــ عجّل الله فرجه الشريف - نبود، یک ساعت هم زنده نمی ماندی و بلکه هیچ چیز در این دنیا برقرار نمی بود، دلیل بر این معنی روایتی است که ثقّة الاسلام کلینی در کافی به سند صحیحی از حسن بن على الوشاء آورده است که گفت: از حضرت ابوالحسن امام رضا پرسیدم که: آیا زمین به غیر امام باقی می ماند؟ فرمود: نه. گفتم این طور روایت کرده اند که در حالی زمین بدون امام باقی بماند که خداوند بر بندگان خشم گرفته باشد؟ فرمود: خیر، باقی نماند، در این صورت درهم فرو ریزد. 🌲🌴🌲🌴🌲🌴🌲🌴 https://eitaa.com/Mecyall
💐🍃💐🍃💐🍃💐🍃💐🍃 ٣- شیخ صدوق در کتاب کمال الدّین به سند قوی مثل صحیح از ابوحمزه ثمالی از حضرت جعفر بن محمّد صادق از پدرش از پدرانش «ع» روایت کرده که: 🌸 پیغمبر اکرم فرمود: جبرئیل از پروردگار عالم «جلّ جلاله» برایم نقل کرد که فرمود: هر آنکه بداند که جز من هیچ خدایی نیست و محمد بنده و رسول من و علیّ بن ابی طالب خليفة من و امامان از فرزندان او حجّتهای من می باشند، به رحمت خود، او را به بهشت داخل نمایم و به عفو و بخشش از آتش نجاتش میدهم و او را در پناه خود جای خواهم داد و کرامت خود را برای او واجب و نعمتم را بر وی تمام نمایم؛ و اگر درخواستی داشته باشد برآورده سازم؛ و اگر سکوت کند [با رحمت و نعمت آغاز کنم و اگر بدی کند او را رحم نمایم و اگر از من فرار کند او را فراخوانم و اگر پس از اعراض به سوی من بازگردد او را بپذیرم و اگر در خانه ام را بکوبد به رویش بگشایم. 🌸 و هر کس شهادت به لا إله إلا الله بدهد، یا آن را شهادت بدهد ولی محمّد را به عنوان بنده و فرستاده من گواهی ندهد، یا آن را شهادت بدهد اما نپذیرد که علیّ بن ابی طالب خليفهءمن است، یا به آن اعتراف کند ولی نپذیرد که امامان از فرزندان او حجّت های منند، نعمت مرا انکار کرده و عظمت مرا کوچک شمرده و به آیات و کتب کفر ورزیده است. اگر مرا قصد کند او را باز دارم و اگر درخواستی داشته باشد محرومش نمایم، و اگر مرا فرا خواند ترتیب اثر ندهم، و اگر دعا کند اجابت ننمایم، و اگر به من امید بندد نومیدش کنم. 👇👇👇👇 💐🍃💐🍃💐🍃💐🍃💐🍃 https://eitaa.com/Mecyall
🌼🌿🌼🌿🌼🌿🌼🌿👆👆👆 🌷این جزایی است که از من به او می رسد و من به بندگانم ظلم نمی کنم. در این هنگام جابر بن عبد الله انصاری برخاست و عرضه داشت: یا رسول الله! امامان از فرزندان علیّ بن ابی طالب کیانند؟ 🌷 فرمود: حسن و حسین دو سیّد جوانان اهل بهشت، سپس سيّد العابدین زمانش علیّ بن الحسين، سپس باقر محمّد بن علی -که ای جابر تو البتّه او را درک خواهی کرد پس هرگاه او را دیدی سلام مرا به او برسان - سپس صادق جعفر بن محمّد، سپس کاظم موسی بن جعفر، سپس رضا علیّ بن موسی، سپس تقی محمّد بن علی، سپس نقی علیّ بن محمّد، سپس زکیّ حسن بن على، سپس فرزندش قائم به حقّ، مهدی امّت من که زمین را از عدل و داد پر کند. همان طور که از ظلم و ستم پر شده باشد. 🌷 ای جابر! آنان خلفاء و اوصیاء و اولاد و عترت منند، هر آنکه آنان را اطاعت کند مرا اطاعت کرده و هر که ایشان را معصیّت کند مرا معصیّت نموده، و هر آنکه منکر یکی یا همهء ایشان گردد مرا منکر شده، خداوند آسمان را به آنها نگهداشته تا بر زمین خراب نشود و زمین را حفظ کرده تا اهلش را نلرزاند. 🌷در غیبت نعمانی از امام صادق «ع »از امیر مؤمنان على «ع» آمده است که فرمود: و بدانید که زمین از حجّت الهی خالی نمی ماند و لیکن خداوند چشم باطن بندگانش را از شناختن امام کور می کند به خاطر ظلم و ستم و اسراف آنان بر خودشان و اگر زمین یک ساعت از حجّت الهی خالی بماند اهلش را فرو می برد. 🌷و اخبار در این باره بسیار زیاد است. https://eitaa.com/Mecyall
🌹⭐️🌹⭐️🌹⭐️🌹⭐️🌹⭐️🌹 🌼سوّم: حقّ قرابت و خویشاوندی پیغمبر؛ در سوره حمعسق (شوری) آمده: «قل لا أسئلكم عليه أجراًإلاّ المودّة في القربي» ، بگو که من از شما بر تبلیغ رسالت توقّع مزدی ندارم جز این که در مورد خویشاوندانم مودّت ورزید. 🌼از حضرت ابوجعفر امام محمّد باقر روایت شده که منظور از (القربی) در این آیه امامان هستند. 🌼و در حدیث ندای حضرت قائم ــ عجّل الله فرجه الشّريف - هنگام ظهورش آمده است: و از شما می خواهم شما را به خدا و حقّ رسول خدا و حقّ خودم بر شما - که مرا بر شما حقّ قرابت و خویشاوندی پیغمبر هست. 🌹⭐️🌹⭐️🌹⭐️🌹⭐️ https://eitaa.com/Mecyall
🌻🌻🌿🌻🌻🌿🌻🌻🌿 🌷چهارم و پنجم: حقّ مُنعِم بر متنعّم و حقّ واسطهء نعمت؛ 🌺 در روایتی از پیغمبر اکرم «ص» آمده: هر آنکه نسبت به شما کار نیکی انجام داد، به او پاداش دهید، اگر نمی توانستید برای او دعا کنید تا اطمینان یابید که کار نیک آن شخص را جبران کرده اید. و این دو حق برای مولایمان حضرت صاحب الزّمان ــ عجل الله فرجه الشّريف - جمع شده است، زیرا که تمام بهره ها و استفاده هایی که به مردم می رسد به برکت وجود امام آن زمان است. در زیارت جامعه درباره امامان ها می خوانیم: «وَأوْلياء النِّعَم». 🌺 نیز در کتاب کافی از امام صادق «ع »روایت شده که فرمود: خداوند ما را آفرید و خلقت ما را نیکو قرار داد و ما را صورتگری نمود و نیکو صورتگری کرد و ما را دیدهء خود در میان بندگانش قرار داد تا شاهد و ناظر اعمال و رفتار آنان باشیم و زبان گویای او و دست رحمت و رأفت خود که بر سر بندگانش گسترده است و وجه خود که به وسیلهء ما به سوی خداوند توجه می شود و دری که بندگان را به علم و ایمان و اطاعت او دلالت کند، و گنج های علم و معرفت و رحمت او در آسمان و زمینش، به برکت ما درخت ها بارور گردیده و میوه ها رسیده و نهرها جاری شده و باران از آسمان باریده و گیاه از زمین روییده است و به عبادت ما خداوند عبادت شده است و اگر ما نبودیم خداوند پرستش نمی شد. 🌺در کتاب خرایج از حضرت صادق آمده که: ای داوود! اگر ما نمی بودیم نه نهرها جاری می شد و نه میوه ها می رسید و نه درختها سبز میگشت. 🌺 در کافی در حدیث مرفوعی از حضرت ابوجعفر امام باقر آمده که رسول خدا فرمود: خداوند آدم را آفرید و زمین را به او واگذار کرد، پس هر چه از آن آدم بود برای رسول خدا است و هر چه برای رسول خدا است از آنِ ائمّهء آل محمّد است. 🌺 در حدیث دیگری آمده است: دنیا و هر چه در آن هست از خدای تبارک و تعالی و رسول او و ما است، پس هرکه بر چیزی از آن دست یافت، تقوی پیشه کند و حقّ خداوند (خمس و زکات و....) را اداء نماید و به برادران ایمانی خود احسان کند، و اگر چنین نکند خدا و رسول او و ما خاندان پیغمبر) از او بیزاریم. 🌺و در کتاب دارالسّلام به نقل از بصائر الدّرجات از ابوحمزه ثمالی روایت کرده است که: امام چهارم علیّ بن الحسين به او فرمود: ای ابوحمزه! پیش از طلوع آفتاب هرگز مخواب که برایت خوش ندارم، به تحقیق که خداوند در آن وقت روزی های بندگان را تقسیم می کند و بر دست ما آنها را جاری می سازد. 🌻🌻🌿🌻🌻🌿🌻🌻🌿 https://eitaa.com/Mecyall
🌷🌿🌿🌷🌿🌿🌷🌿🌿 🍀ششم: حقّ پدر بر فرزند؛ شیعیان از باقیماندهء گِل خاندان وحی آفریده شده اند، همانطوری که فرزند از پدر به وجود می آید. 🍀در کتاب کافی از حضرت رضا روایت شده که فرمود: «الإمام: الأنيش الوفيق والوالد الشفيق»؛ امام: همدم همراه و پدر مهربان است. 🍀از پیغمبر اکرم«ص» روایت است که فرمود: من و علی دو پدر این امّت هستیم. 🍀 از حضرت ابو عبد الله صادق «ع» روایت شده است که فرمود: خداوند ما را از علییّن آفرید و ارواح ما را از بلندای آن خلق کرد، و ارواح شیعیان ما را از عليّين و بدنهایشان را از پایین آن آفرید، از همین روی بین ما و آنان نزدیکی برقرار و دل های ایشان به سوی ما مشتاق است. 🍀 از حضرت ابوجعفر باقر روایت شده که فرمود: به تحقیق که خداوند ما را از اعلى علييّن خلق فرموده و دل های شیعیان ما را از خمیر مایهء خلقت ما و تنشان را از پایین تر از آن آفرید، پس دل هایشان در هوای ما است؛ زیرا که از آنچه ما آفریده شدیم آنها نیز آفریده شده اند. 🍀در کمال الدّین از عمر بن صالح السابری روایت شده که گفت: از حضرت ابو عبد الله صادق دربارهء این آیه «أضلها ثابت وفرعها في الماء »؛ ریشهءآن پای برجا و شاخه اش در آسمان است. پرسیدم. فرمود: اصل و ریشه آن درخت پاکیزه، رسول خدا و شاخهء آن امیر المؤمنين «ع»است و حسن و حسین میوهء آن هستند، و ۵ تن از فرزندان حسین شاخه های کوچک تر آنند و شیعه، برگ های آن درخت می باشند، به خدا که وقتی یکی از آنها (شیعیان) می میرد، یکی از برگ های آن درخت می افتد. 🍀 در بحار به نقل از امالی شیخ طوسی از پیغمبر اکرم به روایت است که فرمود: من درختی هستم که فاطمه شاخه و علی پیوند و حسن و حسین میوه و دوستانشان از امّت من برگهای آن درخت می باشند. 🌷🌿🌿🌷🌿🌿🌷🌿🌿 https://eitaa.com/Mecyall
🌷⭐️🌷⭐️🌷⭐️🌷⭐️🌷 🍀هفتم: حقّ آقا و ارباب بر بنده؛ در زیارت جامعه آمده است: «والشادة الؤلاق»؛ و سروران سرپرست. 🍀و در حدیثی از رسول اكرم «ص» از طریق مخالفین وارد شده: ما فرزندان عبد المطّلب سروران اهل بهشت هستیم؛ من و علی و جعفر و حسن و حسین و مهدی «عج». 🍀 میگویم: بیان سیادت و آقایی امامان علیهماالسّلام نسبت به ما، از آنچه گذشت ظاهر و ثابت می شود. و معنی سیادت آن بزرگواران این که: ایشان از خود ما در تمام امور، اولی و شایسته تر هستند، چنانکه خداوند متعال فرموده: والتي أولى بالمؤمنين من أنفسهم.. ؛ پیامبر نسبت به مؤمنان از خودشان سزاوارتر است. 🍀و در كفاية الاثر روایت مسندی از حسن بن على «ع» آورده که فرمود: رسول خدا به على «ع» فرمود: من به مؤمنین از خودشان به خودشان اولی و سزاوارترم. سپس تو ای علی از مؤمنین به خودشان سزاوارتری، آنگاه بعد از تو حسن سزاوارتر است به مؤمنین از خودشان، و پس از او حسین سزاوارتر است به مؤمنین از خودشان، سپس على سزاوارتر است به مؤمنین از خودشان، و بعد از او محمّد سزاوارتر است به مؤمنین از خودشان، و بعد از او جعفر سزاوارتر است به مؤمنین از خودشان، و بعد از او موسی سزاوارتر است به مؤمنین از خودشان، و بعد از او على سزاوارتر است به مؤمنین از خودشان، و بعد از او محمّد سزاوارتر است به مؤمنین از خودشان، و بعد از او على سزاوارتر است به مؤمنین از خودشان، و بعد از او حسن سزاوارتر است به مؤمنين از خودشان، و بعد از او حجّت بن الحسن سزاوارتر است به مؤمنین از خودشان، امامان نیکوکار، آنها با حقّ و حقّ با آنها است. 🍀 نزدیک به همین مضمون در کافی و کمال الدّین نیز روایت شده است و از حضرت ابوالحسن موسی «ع » روایت شده که فرمود: مردم در اطاعت کردن، بردگان ما هستند. 🌷⭐️🌷⭐️🌷⭐️🌷⭐️ https://eitaa.com/Mecyall
🌻💫🌻💫🌻💫🌻💫🌻💫 🍁هشتم: حقّ عالم بر متعلّم؛ امام زمان و پدران طاهرینش راسخین در علم هستند، چنانکه در چند روایت از امام صادق «ع »آمده، و نیز خداوند متعال دستور فرموده تا مردم هر چه می خواهند از خاندان وحی بپرسند که ایشان (اهل الذّكر) اند: (قالوا أهل الذّكر إن كنتم لا تعلمون) ، پس از اهل ذكر سؤال کنید اگر نمیدانید. 🌻💫🌻💫🌻💫🌻💫 https://eitaa.com/Mecyall
🌸🍂🌸🍂🌸🍂🌸🍂🌸🍂🌸 🌸 نهم: حقّ امام بر رعیّت؛ در کافی به سند خود از ابوحمزه روایت کرده که گفت: از حضرت ابوجعفر امام باقر «ع» پرسیدم که حقّ امام بر مردم چیست؟ فرمود؛حقّ او بر آنها اینست که آنچه می گوید بشنوند و او را اطاعت کنند. 🌸 و در خطبه ای که در روضهء کافی از امیر المؤمنین «ع » روایت شده، آمده است: امّا بعد، به تحقیق خداوند متعال برای من بر شما حقّی قرار داد به این که مرا ولیّ امر و سرپرست شما ساخته، و منزلتی که خداوند - عزّ ذكره - مرا در آن منزلت برتر از شما جای داده... پس مهمّ ترین چیزی که خداوند از آن حقوق فرض کرده حقّ والی و زمامدار بر رعیّت است. 🌸 اینها گوشه ای از حقوق امام زمان بر مردم است و قسمتی از اینها در بخش آینده برای شما روشن خواهد شد. ان شاء الله تعالی. 🌼🌾🌾🌼🌾🌼🌾🌾 https://eitaa.com/Mecyall