یک آیه
الَّذِينَ يُنفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ
آل عمران - ١٣٤
همانها که در توانگری و تنگدستی، انفاق میکنند؛ و خشم خود را فرو میبرند؛ و از خطای مردم درمیگذرند؛ و خدا نیکوکاران را دوست دارد.
**********
نکته ها:
این آیه، بدنبال محكوم كردن ربا در آیات قبل، از انفاق و عفو و گذشت و تعاون تمجید مى كند.
یك واقعه ى تاریخى
آورده اند: روزى یكى از خدمتكاران امام سجاد علیه السلام در موقع شستشوى سر و صورت آن حضرت، ظرف آب از دستش افتاد و سر امام علیه السلام را زخمى كرد. امام به او نگاهى كرد. او دریافت كه امام ناراحت شده است. بلافاصله گفت: «والكاظمین الغیظ»، امام فرمود: من خشم خود را فرو بردم. او دوباره گفت: «والعافین عن الناس»، امام فرمود: ترا عفو كردم. او گفت: «واللّه یحبّ المحسنین» امام فرمود: تو در راه خدا آزاد هستى.[149]
امام صادق علیه السلام فرمود: هیچ بنده اى نیست كه خشم خود را فرو ببرد، مگر آنكه خداوند عزّت او را در دنیا و آخرت فزونى بخشد. خداوند فرمود: «و الكاظمین الغیظ... و اللّه یحبّ المحسنین» این پاداش فروبردن آن خشم است.[150]
-----
149) تفسیر مجمع البیان و روح البیان.
150) كافى، ج 2، ص 110.
**********
پیام ها:
- تقوا، از انفاق جدا نیست. «اُعدّت للمتّقین الّذین ینفقون...»
- انفاق، سخاوت مى خواهد نه ثروت. «فى السرّاء والضرّاء»
- نه در حال رفاه از محرومان غافل باشیم، و نه در تنگدستى بگوییم كه ما خود گرفتاریم. «فى السرّاء والضرّاء»
- متّقین محكوم غرایز نیستند، آنان حاكم ومالك خویشتن اند. «الكاظمین الغیظ»
- تقوا، از سعه ى صدر جدا نیست. «والعافین عن الناس»
- متّقى، منزوى نیست، بلكه با مال و اخلاق خوب خود، با مردم معاشرت مى كند. «ینفقون، كاظمین، عافین»
- در عفو خطاكار، ایمان او شرط نیست. «والعافین عن الناس»
- كسى كه مى خواهد محبوب خدا شود باید از مال بگذرد و خشم وغضب را فرو برد. «واللّه یحبّ المحسنین»
- انفاق به محرومان و گذشت از خطاى مردم، از مصادیق احسان و نیكوكارى است. «ینفقون، كاظمین، عافین، محسنین»
**********
#ضیاءالصالحین
#مهدی_یاوران
سلام علیکم
دوستان بسیار عزیز
ما در این کانال مجموعه کوچکی را تشکیل دادیم که هدف مان یاری امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است
قبلا توضیح دادیم یاری امام زمان میتونه با جان باشه ، وقت باشه ، مال باشه ، آبرو باشه ، و ......
اما ما اینجا با مال خود امام زمانمان را یاری میکنیم ، آنهم آنقدر که در وضعیت اقتصادی ما ضرری نرسانه
ما گفتیم یک در صد از درآمد روزانه مان را هدیه به امام زمانمان کنیم
که هدف و برنامه مهدی یاوران پشتیبانی مالی یک مجموعه امام زمانی (ضیاءالصالحین ) است
که بحول قوه الهی و با عنایت امام زمان در تمام عرصه ها در سطح کشور حرفی برای گفتن دارد
در گروه جهادی رتبه برتر کشوری
در کانون مساجد رتبه برتر کشوری
در فضای مجازی در سطح بین الملی
ودر عرصه آموزشی هم چندین کلاس در سطح شهر برگزار مکنن
در ستاد مراسمات هم در تمام مراسمات شهری دخیل است
در پیاده روی اربعین هم بزرگترین کاروان شهری یا استانی را عزام میکند
تمامی این برنامه و عملیاتها با کمک شما دوستان اجرا میشود
پس از کمکتان دریغ نکین که هدف یاری کردن امام غریب و مظلوم است
🌴به مهدی یاوران بپیوندین 🌴👇
https://eitaa.com/Mehdiyavar
یک آیه
لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُم بِالْمُؤْمِنِينَ رَؤُوفٌ رَّحِيمٌ
توبه - ١٢٨
به یقین، رسولی از خود شما بسویتان آمد که رنجهای شما بر او سخت است؛ و اصرار بر هدایت شما دارد؛ و نسبت به مؤمنان، رئوف و مهربان است!
**********
نکته ها:
خداوند جز بر پیامبر اسلام، بر هیچ یك از پیامبران دو نام از نام هاى خویش را اطلاق نكرده است. «رؤف، رحیم»
توجّه به صفات رهبران آسمانى كه در این آیه مطرح است و مقایسه ى آنها با صفات دیگر رهبرانِ بشرى، لطف خدا را به بشر و لزوم اطاعت مطلق از این گونه رهبران را نشان مى دهد.
**********
پیام ها:
- رسول خدا برخاسته از میان خود مردم است. «من انفسكم»
- رسول خداصلى الله علیه وآله غم خوار امّت است. «عزیز علیه ماعنتم»
- رهبران اسلامى باید در سختى ها و گرفتارى ها با مردم همدل و همراه باشند. «عزیز علیه ماعنتم»
- پیامبر خداصلى الله علیه وآله در هدایت و ارشاد مردم، سر از پا نمى شناسد. «حریص علیكم»
- از عوامل تأثیر كلام در دیگران، خیرخواهى، دلسوزى، مهربانى، بى توقّعى و تواضع است. «عزیز علیه، حریص علیكم، رؤف رحیم»
- رهبر اسلامى تنها بر مؤمنان رئوف و رحیم است، نه بر همه كس، بلكه بر دشمن شدید و غلیظ است. «بالمؤمنین رؤف رحیم»
**********
#ضیاءالصالحین
#مهدی_یاوران
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خانم آمریکایی از احساساتش هنگام زیارت امام حسین ( علیه السلام) میگه 👌🥺
هر که میخواهد در جوار پیامبرش(ص)
و جوار امام علی(ع)
و حضرت فاطمه(س) باشد،
زیارت #امام_حسین(ع) را رها نکند ..
-امامصادقعلیهالسلام-
وسائلالشیعه،ج۱۴،ص۴۲۵
یک آیه
قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ يُوحَىَ إِلَيَّ أَنَّمَا إِلَهُكُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ فَمَن كَانَ يَرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا
کهف - ١١٠
بگو: «من فقط بشری هستم مثل شما؛ (امتیازم این است که) به من وحی میشود که تنها معبودتان معبود یگانه است؛ پس هر که به لقای پروردگارش امید دارد، باید کاری شایسته انجام دهد، و هیچ کس را در عبادت پروردگارش شریک نکند!
**********
نکته ها:
در این آیه هم توحید، «الهٌ واحد» هم نبوّت، «یُوحى الىّ» و هم معاد، «لقاء ربّه» هم امید به رحمت الهى، «یرجوا» هم تلاش در رسیدن به آن، «فلیَعمل» و هم اخلاص در عمل «لایُشرك» آمده است. از این جهت پیامبرصلى الله علیه وآله فرمود: اگر تنها آیه ى آخر سوره ى كهف بر امّت من نازل مى شد، براى آنان كافى بود.(120)
در روایات بسیارى در ذیل این آیه، از اهمیّت اخلاص و خطر ریا و شرك خفىّ، سخن به میان آمده است.
امام رضا علیه السلام مأمون را در حال وضو گرفتن دید كه غلامش روى دست او آب مى ریزد، امام با تلاوت جمله ى «ولا یشرك بعبادة ربّه احداً» به او فهماند كه در وضو و كارهاى عبادى، كمك گرفتن شرك، و موجب بطلان عمل است.(121)
در حدیث آمده است: هر كس هنگام خوابیدن این آیه را بخواند، هر ساعتى كه بخواهد از خواب بیدار مى شود.(122)
-----
120) تفسیر درّالمنثور.
121) تفسیر مجمع البیان؛ البتّه در كتاب اصول كافى (ج 3، ص 69) مسئله ى كمك در وضو درباره خود حضرت رضاعلیه السلام مطرح شده كه امام اجازه نداد كسى آب روى دست مباركشان بریزد.
122) تفسیر نورالثقلین.
**********
پیام ها:
- نباید خود را بیش از آنچه هستیم معرّفى كنیم، پیامبران خود را بشر مى دانستند. «أنا بشر مثلكم»
- شرط نبوّت، انسان بودن است تا پیامبر در عمل نیز الگوى دیگر انسان ها باشد. «أنا بشر مثلكم»
- رهبران الهى باید جلو غُلوّ و مبالغه ها را بگیرند. «أنا بشر مثلكم»
- براى كار خدایى كردن، حتّى امید به پاداش الهى كافى است گرچه یقین نباشد. «فمن كان یرجوا... فلیعمل»
- امید در انسان باید به صورت یك حالت دائمى و پیوسته باشد، نه لحظه اى. «فمن كان یرجوا»
- امید بدون عمل، كارساز نیست. «یرجوا، فلیعمل»
- مرگ براى همه حتمى است، امّا ارزشمندتر آن است كه انسان آرزوى ملاقات با خدا را داشته باشد. «یرجوا لقاء ربّه»
- شرك، به هر نحوى باشد ممنوع است. «لایشرك بعبادة ربّه احداً»
- ارزش كارها در سه جهت است: اصل كار، انجام دهنده ى كار ونیّت و هدف آن. در این آیه هر سه جهت آمده است. «عملاً صالحاً، من كان یرجوا، و لایشرك بعبادة ربّه»
- این آیه، هم توحید در الوهیّت را بیان مى كند، «الهكم اله واحد» هم توحید در ربوبیّت و عبادت را. «لا یشرك بعبادة ربّه احداً»
**********
#ضیاءالصالحین
#مهدی_یاوران
هدایت شده از گلستان تربیت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌#تربیت_خانواده
✘ لازم نیست کار خاصی در اربعین انجام بدی!
همین «حضور در این راهپیمایی» بزرگترین کار برای امام زمانه!
#کلیپ | #استاد_شجاعی
🌐 به گلستان #تربیت بپیوندید
👇
☫ @golestane_tarbiat ☫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ابرقهرمان واقعی به ایشون میگن!
نه اون ابرقهرمان های پوشالی هالیوودی
انیمیشنی زیبا در مورد شهید علی اکبر جزی که با دست خالی یک گردان را نجات داد❤️🇮🇷
هدایت شده از سردبیر سایت ضیاءالصالحین
47.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨 نقش اردبیل در زمینهسازی ظهور
🔺 دیدار جمعی از اعضای بنیاد فرهنگی تربیتی ضیاءالصالحین با امام جمعه محترم بغداد، آیتالله مجاهد سیدیاسین الموسوی
📆 سال ۱۴۰۲ ش (صفر ۱۴۴۵ ق)
👇
🆔 @ziaossalehin_ir
هدایت شده از سردبیر سایت ضیاءالصالحین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۳۰۴
↩️ شامل آیات ۹۸ تا ۱۱۰ سوره مبارکه #کهف
🔻 پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) میفرمایند:
«اِذا اَحَبَّ اَحَدَکُم اَن یُحَدِّثَ رَبَّهُ فَلیَقرَءِ القُرآنَ»؛
هرگاه یکی از شما دوست بدارد با پروردگارش سخن بگوید، قرآن بخواند.
📚 (کنزالعمال ۱/۵۱۰)
🎙 استاد پرهیزگار
🏷 #قرآن #ترتیل #قرآن_کریم #تلاوت #شهریار_پرهیزگار #سوره_کهف
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعونَ
وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
#مهمان_عزیز_ما💔💔💔💔😭😭😭😭
🌴به مهدی یاوران بپیوندین 🌴👇
https://eitaa.com/Mehdiyavar