eitaa logo
| معماری هجری |
433 دنبال‌کننده
194 عکس
91 ویدیو
3 فایل
معماری یعنی تحقق ظرف حیات انسان؛ انسانی که غایتش عبد بودن است ارتباط @AG_094
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹در معماری امروز، ماشین لباسشویی در آشپزخانه قرار دارد بنابراین کثیف‌ترین لباس‌ها وارد فضای پاکیزه آشپزخانه می‌شوند که نیازمند بهداشت بالایی است. ما در هیچ نقطه از جهان چنین چیزی را شاهد نیستیم. این امر معنای جدیدی است که اتفاق افتاده و محصول چند دهه اخیر است و حذف شدن فضایی به نام رخت‌شورخانه که از قدیم هم در فرهنگ ما بوده، علت این اتفاق است. 🔹در نماز خواندن، وضو شرط اولیه و پاکیزگی اصل است، اما در مساجد امروزی، وضوخانه و سرویس بهداشتی ادغام شده‌اند! یعنی وضو که امری مطهر است در فضایی به غایت غیر بهداشتی باید انجام شود. پیش از این در حوض‌خانه و وضوخانه، آیاتی نوشته می‌شد و اساسا این فضا مقدس بود اما متاسفانه معماری امروز بدون توجه به این مسائل به راه خود ادامه می‌دهد. ◽️محسن عقابی در مصاحبه با هنرآنلاین 🏙 رهایی از معماری وحشی | @memarivahshi |
❓برای چه کسی معماری و شهرسازی می‌کنیم؟ 💠 این سوال را از هر شهرساز و معماری بپرسید پاسخش به شما یک کلمه است؛ انسان. اما وقتی پرسیده شود کدام انسان، پاسخ متفاوت خواهد بود و در نتیجه، خروجی معماری و شهرسازی نیز یکسان نخواهد بود. 💠 انسانی که فقط جسم است و غایت حیاتش نهایت لذت از مواهب مادی است یا انسانی که علاوه بر بعد جسمانی، دارای روح است و غایت حیاتش رسیدن به مقام عبودیت و عبد شدن است و بهره‌مندی از همه لذت‌ها و مادیات در این راستا برای او تعریف می‌شود. ✅ پس معماری و شهرسازی اسلامی و قرآنی قبل از اینکه به خود کالبد و نوع طراحی و... بپردازد به این سوال می‌پردازد که معماری و طراحی شهر و روستا برای چه انسانی با چه ویژگی‌هایی قرار است صورت گیرد؟ 💎 معمار تراز کسی است که ساحت‌های وجود انسان در قرآن را بشناسد و طراحی‌اش برای چنین انسانی باشد. #معمار_انسان_شناس #نقشه_انسان_در_قرآن 🎥 برای آشنایی با نقشه انسان در قرآن به جلسه ۲۴۱ کرسی نظریه‌پردازی کلبه کرامت مراجعه نمایید: ▶️ kolbeh-keramat.ir/Sessions/Single/610 🏙 رهایی از معماری وحشی | @memarivahshi |
🔷 در شرایط حاضر، انگیزه‌های متفاوتی معماری امروز ما را شکل می‌دهد که می‌توان آن‌ها را در سه رده زیر دسته‌بندی نمود: 🔹اول؛ «پیروی از سبک‌ها و گرایش‌های جهانی- غربی »: این مورد عمومیت ندارد و فقط طرح‌های خاص و ابنیه با اهمیت (ساختمان‌های دولتی، موزه‌ها و غیره) را شامل می‌شود. 🔹دوم؛ «اعمال سلیقه شخصی معمار»: آثاری از این دست را پیش‌تر در مسکن‌های انفرادی یا مجموعه‌های مسکونی نسبتاً گران‌قیمت می‌توان یافت. 🔹سوم؛ «پیروی از خواست و سلیقه کارفرما »: در این دسته، عامه مردم به مثابه کارفرمای اصلی مطرح هستند و بخش عمده ساخت و سازهای امروز در این رده انگیزه‌ای قرار می‌گیرند . (حجت، آقالطیفی، ۱۳۸۹) 🔶 البته روح حاکم بر مورد دوم و سوم نیز همان پیروی از سبک‌های غربی است که ناشی هجوم این فرهنگ از طریق رسانه‌ها بر مردم عامه و از طریق نهاد علم بر معماران و طراحان است. 🔸اما وقتی عمده ساخت و سازها به دست خود مردم انجام می‌شود، اصلاح معماری و شهرسازی ما راهی جز رفتن سراغ مردم و گفتمان‌سازی و ایجاد جنبش‌های اجتماعی بر مبنای اصول و قواعد مستفاد از قرآن و روایات و عقل در جهت نیل به معماری مطلوب قرآنی و سازگار با جامعه دینی و ایمانی وجود ندارد. 🔸نمی‌شود که صرفا در دانشگاه‌ها و مراکز علمی بنشینیم و فکر کنیم با برگزاری همایش و سمینار و نوشتن چند کتاب و مقاله می‌شود وضع معماری و شهرسازی را تغییر داد. روش ما برای تحقق تغییر در جامعه باید الگو گرفته از روش انبیاء باشد و اصلی‌ترین کار انبیاء الهی در مبارزه با باطل، رفتن سراغ مردم و رشد دادن آن‌ها بود. 🏙 رهایی از معماری وحشی | @memarivahshi |
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | روایت استاد حسن عباسی از نکات طراحانه و معمارانه یک کودک! 🔸ادراکی که کودکان از فضا و محیط اطراف خود دارند به دلیل لطافت روحی‌شان و تخیل بالا، نکات بسیار ظریفی را می‌تواند برای یک طراح و معمار روشن کند. کودکان بسیار پرسشگرند و ذهن‌شان مدام در مواجهه با پدیده‌های مختلف تولید سؤال و ابهام می‌کند، در واقع مانند یک دانشمند و متفکر از کنار پدیده‌ها بی‌تفاوت عبور نمی‌کنند. ◽️بخشی از جلسه ۵۴۶ کلبه کرامت با عنوان معرفت تراز (۳) ▶️ kolbeh-keramat.ir/Sessions/Single/240 🏙 رهایی از معماری وحشی | @memarivahshi |
⁉️ چرا وقتی به زیارت حرم امام رضا (ع) می‌رویم حس سبک شدن و نشاط روحی پیدا می‌کنیم اما هنگام قدم زدن در یک مال یا هایپرمارکت احساس سنگینی فضا و ضیق صدر به ما دست می‌دهد؟ 💠 برای حرم امام رضا (ع) (و دیگر بقاع متبرکه که انسانی الهی در آن مدفون است) که باعث شرح صدر و سکینت و آرامش در انسان می‌شود می‌توان به سه عامل اشاره کرد: ۱. اولین دلیل مدفون بودن یک امام و حجت خدا در آن مکان که تاثیری زیادی بر حس فضا می‌گذارد ۲. کسانی که در حرم هستند و به آنجا می‌روند نیت‌شان زیارت و پاک شدن و نزدیکی به حجت خدا و خود حضرت حق است و کمتر کسی با نیت‌ ناخالص در این مکان حضور دارد. ۳. معماری و طراحی فضا با مقیاسی انسانی به گونه‌ای است که بستر را برای معطوف شدن توجه انسان به عالم بالا و خارج شدن از غفلت روزمره فراهم می‌کند. در واقع این معماری جسم و روح انسان را باهم می‌بیند و به محضر دعوت می‌کند. 💠 اما در مال‌ها و پاساژهای بزرگ، انسان‌های مؤمن و کسانی که روح و فطرت‌شان کمتر غبار گرفته است، احساس سنگینی فضا و ضیق صدر را بخوبی درک می‌کنند؛ می‌توان دلایل آن را در سه حوزه خلاصه کرد: ۱. کسانی که در آنجا فروشنده هستند چند درصدشان صرفاً به دنبال کسب روزی حلال هستند؟ غالباً اینگونه نیست که فروشندگی در این مال‌های لاکچری و لوکس، با هدف‌هایی نظیر خودنمایی و پُز لوکس بودن و یا به دنبال مشتری‌های خاص بودن است؟ ۲. مردمی که در این مکان‌ها مشاهده می‌شوند، نیت‌شان از این حضور چیست؟ یکی از ویژگی‌های این پاساژها و مال‌های بزرگ دعوت کردن مخاطب به پرسه زدن و گشت‌وگذارهای بی‌هدف است که اینگونه رفتارها کاملاً قابل مشاهده است. هم‌چنین این مکان‌ها بستری است برای نمایش مصرف‌گرایی. ۳. معماری این غول‌های تفاخر و سمبل‌های مصرفِ لاکچری نیز غالباً یک معماری غیرانسانی است که مخاطب را مسحور فضا و سرکوب می‌کند. نوع طراحی دکوراسیون مغازه‌ها به گونه‌ایست که بعد عقلانی (قلب و فؤاد) انسان را خاموش و بعد غیرعقلانی (صدر و شغاف) را فعال می‌کند. 🏙 رهایی از معماری وحشی | @memarivahshi |
🏠 آسایشگاه یا پرورشگاه 💠 آیت‌الله جوادی آملی: منازل در غرب دیوارخاصی نداشته و بیشتر از طریق نرده از یکدیگر جدا می‌شوند و این به دلیل آن است که آن‌ها منزل را آسایشگاهی به جای پرورشگاه می‌پندارند. 🏙 رهایی از معماری وحشی | @memarivahshi |
| معماری هجری |
⁉️ چرا وقتی به زیارت حرم امام رضا (ع) می‌رویم حس سبک شدن و نشاط روحی پیدا می‌کنیم اما هنگام قدم زدن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓چگونه معماری در پیوند دادن ناسوت با ملکوت و ایجاد انبساط زمانی به انسان آرامش می‌دهد؟ 💠 ابراهیم فیاض 🏙 رهایی از معماری وحشی | @memarivahshi |
💠 امام خامنه‌ای: 🔸زیبایی یکی از لوازم زندگی انسان است؛ زندگی را آسان و شیرین می‌کند؛ محیط را قابل تحمل می‌کند. این که انسان وارد خیابانی شود و همه‌ی بناها با انحناها و شکل‌های مناسب و ترکیب‌های زیبا و چشم‌نواز و دل‌نواز در مقابل او جلوه کنند، این کجا؛ و این که انسان وارد خیابانی شود و ساختمان‌های ناهماهنگ، ناجور و تحمیلِ بر زمین و بر محیط طبیعی، جلوی چشم او جلوه کنند، کجا؟ این‌ها با هم تفاوت می‌کند. داخل خانه‌ها و درون محیط‌های عمومی هم همین‌طور. زیبایی، اصل خیلی مهمی در بناست. رعایت شاخص‌های بومی و بخصوص شاخص‌های اسلامی در شهرسازی و خانه‌سازی، بسیار مهم است.» ۱۳۸۳/۱۲/۰۵ 🏙 رهایی از معماری وحشی | @memarivahshi |
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❔چگونه معماری غربی و مدرن در دوره‌ی قاجار و پهلوی به ایران نفوذ کرد؟ 💢 در این دوران با نفوذ همه جانبه ادبیات «توسعه» توسط حاکمیت در جامعه و پمپاژ حس عقب‌ماندگی، زمینه برای ورود توسعه مدرن و غربی که سرعت زیادی در ساخت‌وساز داشت فراهم شد و فرهنگ بومی مردم مسلمان ایران را به سمت مدرن شدن، بدون توجه به زمینه‌های تاریخی و فرهنگی خود سوق داد. 🏙 رهایی از معماری وحشی ◀️ تلگرام | ایتا
🔹تصور کنید وارد شهر جدیدی شده‌اید، چه نمادها و نشانه‌ها یا موضوعاتی در ابتدا توجه شما را به خود جلب می‌کند؟ معماری شهر؟ سازه‌ها و ساختمان‌ها؟ بزرگراه‌ها و خیابان‌ها؟ یا...؟ 🔹حالا تصور کنید که وارد شهری شده‌اید که از قبل شنیده‌اید آن شهر جزو شهرهای مذهبی محسوب می‌شود، مثلا جزو یکی از شهرهای اسلامی است، حال برای اینکه پی به اثبات گزاره‌ی فوق ببرید، به چه چیزهایی توجه می‌کنید؟ از نظر شما «شهر اسلامی» دارای چه ویژگی‌هایی است؟ آیا شهری است که صرفا «معماری» آن اسلامی است؟ آیا شهری است که فی‌المثل در آن گنبد و مناره و اماکن مذهبی زیاد وجود داشته باشد؟ آیا به صرف وجود این موارد می‌توان گفت که این شهر، اسلامی است؟ 🔹ارکان اصلی شهرها در جواب این سؤالات باید گفت که اگرچه معماری یا «کالبد شهر»، یکی از ارکان اصلی در شناخت تفاوت بین شهر اسلامی با سایر شهرها است، اما همه‌ی تفاوت در این رکن نیست. در حقیقت معماری شهر، «شرط لازم» برای تحقق شهر اسلامی است نه «شرط کافی». در کنار معماری، شهرها دارای دو رکن مهم دیگر هم هستند: اول، انسان‌ها به‌مثابه مهم‌ترین بازیگران این اجتماع، و دوم روابط و ارتباطات فیمابین این بازیگران. بنابراین هر شهری از دو جزء سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تشکیل شده است، معماری شهر بعد سخت‌افزاری آن را تشکیل می‌دهد و روابط اجتماعی انسان‌ها بعد نرم‌افزاری آن را. اتفاقا بعد نرم‌افزاری شهر نیز مهم‌تر از بعد سخت‌افزاری آن است. به سخن دیگر، اگر بپذیریم که «هر شهری را اهالی آن شهر می‌سازند»، پس شهر اسلامی یعنی شهری که اولا مردمانش مسلمان‌اند و ثانیا روابط اجتماعی بین آن‌ها نیز مبتنی بر آموزه‌های اسلامی است. منبع: khamenei.ir 🏙 رهایی از معماری وحشی ◀️ تلگرام | ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹مهدی حجت: شناخت انسان و نیازها و خواست‌های حقیقی او مهم‌ترین وظیفه یک معمار است انسان را به طیفی از نیازهای مادی و حیوانی تخفیف داده‌ایم و برای این موجود تهی از معنا معماری می‌کنیم 🔻طبیعتاً چنین معماری‌ای چهره شهر را وحشی، مضطرب و پریشان خواهد کرد. 🏙 رهایی از معماری وحشی ◀️ تلگرام | ایتا
| معماری هجری |
‍ در معماری و شهرسازی و طراحی کالبد یک جامعه، نشانه و نماد از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است که با استفاده از آن‌ها می‌توان بسیاری از مفاهیم اعتقادی، فرهنگی، تاریخی و... را در انظار مردم قرار داد؛ برای رسیدن به مقاصد مختلفی مانند ایجاد هویت یا تداعی یک پیروزی تاریخی یا انتقال یک حس معنوی و یا ایجاد یک حس نوستالژیک؛ حتی گاه ممکن است همه اینها در یک نشانه یا نماد جمع شود. اغلب چنین است که یک نشانه یا علامت به عنوان یک نماد تهیه نمی‌شود اما بعدها با گذشت زمان ارزش نمادین به دست می‌آورد. مانند برج ایفل که شاید در ابتدای ایجاد آن صرفاً یک نشانه بود برای شهر پاریس اما با گذشت زمان و به دلیل ویژگی‌های ساخت و فرم آن تبدیل به نماد پاریس و حتی کشور فرانسه در کل جهان شد. البته ممکن است این ایده از ابتدا در ذهن سازندگان آن بوده باشد که این بنا به نمادی برای پاریس تبدیل شود. در معماری و شهرسازی تفاوت نماد با نشانه در این است که نماد حیث تاریخی می‌یابد و در یک دوره زمانی به دلیل فرم و محتوای آن به نماد تبدیل می‌شود. البته این‌گونه نیست که نشانه و نماد حتماً باید یک سازه یا بنا باشد. قرآن به نشانه و تکلم خداوند با بندگان از طریق آن‌ها تاکید زیاد دارد، همانطور که در بسیاری از آیات می‌بینم خداوند در ابتدا یا انتهای آیه به درک نشانی تاکید می‌کند. ( و من آیاته...، ان فی ذلک لایه و...) آیه در قرآن به معنی نشانه است، یعنی هر خلقتی نشانه‌ای از چیزی دارد. انسان حکیم به دنبال نشانه‌هاست همان‌گونه که سعدی از برگ درختان سبز، معرفت به کردگار را می‌گیرد. بنظر می‌رسد یکی از رسالت‌های معمار شناسایی آیات یا نشانه‌های الهی و باز طراحی آنها در اثر خود است. تاثیر نشانه بر مخاطب، تذکر است. شهر باید مدام به مخاطب، انسانیت، اخلاق، حق‌پذیری، مبارزه با ظالم، عدالت و همه‌ی فضائل را متذکر شود. این چنین شهری چه فرهنگی تولید می‌کند؟ دیواره‌نگار میدان ولیعصر چند وقتی است که سعی دارد به عنوان نمادی برای یادآوری رویدادهای انقلاب و اسلام، توجه مردم را به خود جلب کند که بنظر می‌رسد با استفاده از طرح‌های زیبا و ملی در این کار موفق بوده است. این دیواره‌نگار رویدادهای تلخ و شیرین انقلاب و اتحاد و همدلی را به ما متذکر می‌شود. تأثیر نمای شهر و دیوارها و بناهایی که دائما در مقابل چشم مردم‌اند در فرهنگ جامعه و رفتار مردم چیزی فوق تصور بسیاری از مسئولان و مردمی است که می‌سازند و هیچ توجهی به آن ندارند. 🏙 رهایی از معماری وحشی | @memarivahshi |
✔️دعای مخصوص روز اول ماه محرم #فرصتی_عالی ✨ امام رضا سلام الله علیه فرمودند اگر کسی شهادت میخواهد، #نسل_پاک و #فرزند_میخواهد واینکه در #مسیر_سیدالشهدا (ع) باشد، میخواهد امکانات و مالش در مسیر حضرت باشد، حضرت فرمودند راهش این است که روز اول محرم را #روزه بگیرید و همین #دعا را بکنید که دعای شما مستجاب می شود. ✨ اگر کسی میخواهد توفیق خدمتگذاری به ساحت مقدس امام حسین (ع) و تاسی به ایشان را در برنامه هایش داشته باشد، راهش این است. ✨ هر دعایی وقتی دارد و بهار این دعا در روز اول محرم است؛ فرصت اول محرم یک باب خاصی به شهادت سیدالشهدا(ع) باز می شود... ایت الله میرباقری #اللّهُمَّ_عَجِّل_لِولیِّکَ_الفَرَج مسجد مجازی حضرت عمار ‹ره› 🕋🧎@masjed_ammar
🔰خانواده‌، در ورطه خانه‌گریزی 🔹معماری یکی از مصادیق بارز تجلی مبانی سبک زندگی است. معماری اسلامی با محوریت ملکوت و دین، ساختن منازلی با نمادهای گنبدی شکل و رو به آسمان، رو به قبله، حیامحور، جداکننده حریم خانوادگی از محل پذیرایی عمومی (اندرونی و بیرونی)، دارای باغچه و طبیعت، آرام برای انس کودکان با خانواده، وسیع برای صله رحم و ... را می‌پسندد. 🔻از سوی دیگر معماری مدرن که بیشتر در قالب برج و آپارتمان است، تمایزی میان حریم خصوصی و عمومی نمی‌گذارد و با پنجره‌های بلند و قابل‌رؤیت، حیا را تضعیف و عریان‌گری را ترویج می‌کند. آپارتمان افراد را به سمت فردی‌شدن و بی‌اعتنایی به همسایه و کم‌شدن روابط خانوادگی سوق می‌دهد. ▫️فضای کوچک و نوع طراحی به گونه‌ای است که امکان رفت‌و‌آمد و صله رحم به حداقل می‌رسد. کودکان این محیط را محیطی آرام برای بازی و انس با خانواده نمی‌بینند و ناچار با خانه‌‌گریزی، هویت خویش را بیرون از خانواده در خیابان، رستوران، شهربازی، کافی‌شاپ و ... رقم می‌زنند و در یک کلمه خانه به خوابگاهی تبدیل می‌شود که افراد فقط برای خوابیدن در آن حضور دارند. 🔸آشپزخانه اوپن برای ساخت غذای سبک و سریع (فست فود) مناسب‌تر است تا محیطی که زن کدبانو، آشپزی برای افراد خانواده را هنری لذت‌بخش بداند؛ زیرا در الگوی زندگی جدید زنان نیز مانند مردان، اشتغال را کمال خود می‌دانند و حضور ایشان در خانه حداقلی است. 📖کتاب سبک زندگی؛ مبانی اسلامی و غربی، به کوشش عبدالله محمدی @canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️فریادهای استاد پناهیان بر سر شورای شهر تهران ⛔️ خیابان‌های شهر را به نام چه کسانی می‌کنند؟! 🏙 رهایی از معماری وحشی ◀️ تلگرام | ایتا
محتوای معماری_01.mp3
1.79M
💎 تفکر و اندیشه در معماری و شهرسازی 💠 امام خامنه‌ای 🏙 رهایی از معماری وحشی ◀️ تلگرام | ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 حجاب و معماری ❓چگونه معماری انسان‌ها را به سمت بی‌حجابی و بی‌عفتی سوق می‌دهد؟ ❓چه میزان از بی‌حجابی و بی‌عفتی موجود در جامعه از معماری و شهرسازی ناشی می‌شود؟ 📽 جلسه ۲۸۴ کلبه کرامت با عنوان ”زنای ذهنی ۶” - ۱۳۹۰/۰۵/۰۶ 🔗 لینک جلسه 🏙 رهایی از معماری وحشی ◀️ تلگرام | ایتا
| معماری هجری |
📑 معرفی کتاب «معماری و شهرسازی مطابق با سبک زندگی اسلامی» / بخش یکم 📝 این کتاب نوشته محمدمنان رئیسی عضو هئیت علمی دانشگاه قم است که با تکیه بر آیات قرآن و احادیث معصومین نوشته شده است. 1⃣ فصل اول: پارادایم تحقیق از منظر اسلامی نفی پارادایم‌های عینی و نسبی در تحقیقات معماری و شهرسازی و تبیین پارادایم مد نظر اسلام برای ورود به پژوهش 2⃣ فصل دوم: ماهیت شهر اسلامی استنباط نگارنده در این فصل از آیات قرآن این است که شهر در ادبیات قرآنی با مفهوم ایمان تعریف می‌شود، در قرآن آنجایی که از لفظ مدینه استفاده می‌شود جایی است که افراد مؤمن در آن حضور دارند حتی اگر یک نفر و جایی که از قریه استفاده می‌کند به جایی اشاره دارد که هیچ فرد باایمانی در آن سکونتگاه نیست. در بررسی شواهد معارض نیز نگارنده آیاتی را مطرح می‌کند که در آن‌ها لفظ مدینه به جایی که کفار و غیرمؤمنین ساکن هستند اطلاق می‌شود و قریه به جایی که مؤمنین در آن حضور دارند گفته می‌شود. در توضیح این تعارض نگارنده می‌گوید که به کار بردن لفظ مدینه و قریه در این آیات از زبان خداوند نیست بلکه آیه در حال نقل قول از دیگران است. در این فصل کتاب نگارنده معتقد است که شهر از منظر قرآن، نه با جمعیت و اندازه شهر و تقسیم کار و... بلکه با مفهوم ایمان تعریف می‌شود. 3⃣ فصل سوم: اندازه افقی شهر مطابق با سبک زندگی اسلامی در این فصل نگارنده با استفاده از چند حدیث استنباط می‌کند که مسجد جامع کانون اصلی و رکن کالبدی شهر اسلامی است که در هر شهر واحد است و باید در مرکز هندسی شهر قرار بگیرد. سپس با تحلیلی دیگر از روایات استباط نگارنده این است که مطلوب‌ترین شکل هندسی برای شهر، (فارغ از محدودیت‌های جغرافیایی، اجتماعی و...) شکل دایره است. سپس با استفاده از حدیثی از امام باقر (ع) که می‌فرمایند فاصله بین دو نماز جمعه بایستی حداقل سه میل (معادل تقریبا ۵٫۵ کیلومتر) باشد و از آنجایی که در هر شهر بایستی صرفاً یک نماز جمعه برگزار شود و آن هم در مسجد جامع باشد نتیجه می‌گیرد که حداقل فاصله دو مسجد جامع از یکدیگر ۳ میل است یعنی حداقل قطر شهر ۳ میل یا ۵٫۵ کیلومتر است. (در صورت مماس بودن دو شهر بر یکدیگر، در غیر اینصورت حداقل اندازه موضوعیت ندارد) هم‌چنین با استناد به حدیثی دیگر از امام باقر (ع) که می‌فرمایند نماز جمعه بر کسی که تا دو فرسخی (تقریباً ۱۱ کیلومتر) آن باشد واجب است و سپس با تکیه بر آیات و روایاتی دیگر که نماز جمعه را برای عموم مردم توصیه می‌کند و استنباط نگارنده بر اینکه نباید اندازه شعاع شهر بیش از دو فرسخ باشد که کسی از حضور در نماز جمعه (محل مسجد جامع یعنی مرکز شهر) معاف شود نتیجه می‌گیرد که حداکثر اندازه قطر مطلوب شهر معادل چهار فرسخ (تقریباً ۲۲ کیلومتر) است. در انتهای این فصل نگارنده با استفاده از قاعده فقهی «تلقی رکبان» و حدیثی از امام صادق (ع) در این‌باره نتیجه می‌گیرد که اندازه حومه شهر نیز تا چهار فرسخ (۲۲ کیلومتر) می‌باشد. 🏙 رهایی از معماری وحشی | @memarivahshi |
✅ شالیزارهای پلکانی شهرستان بابل 🏕 جاذبه‌های طبیعت ایران استاد حسن عباسی 💠 @Hasanabbasi_ir