eitaa logo
| معماری هجری |
443 دنبال‌کننده
195 عکس
91 ویدیو
3 فایل
معماری یعنی تحقق ظرف حیات انسان؛ انسانی که غایتش عبد بودن است ارتباط @AG_094
مشاهده در ایتا
دانلود
کمک! شهر را از شرّ ساختمان‌های برند نجات دهید‼️ 🔰 قریب به یک دهه یا کمی بیشتر است که نخستین درخواستی که کارفرمایان و مالکان ساختمان‌های گوناگون از اداری و تجاری و ها گرفته تا انواع مسکونی از معمار دارند این است: آیا میتوانید برای من یک ساختمان برند طراحی کنید؟ به بیان بهتر کارفرما میخواهد ساختمان او در میان سایر ساختمان‌های شهری یا روستایی (ویلائی) عرض اندام کند. ☑️ در دنیای سلبریتی‌ها هرکسی از چیزی بالا می‌رود. ▪️معمار از متبرّج بودن طرحش ▪️ کارفرما از متبرج شدن ساختمانش ▪️ خریدار از متبرّج بودن منزل یا محل کارش ✅ در حالی که در مکتب اسلام "در منظر بودن" نکوهش شده است. ⁉️ چرا؟ زیرا آن‌که همیشه باید دیده و پرستیده شود خداوند متعال است و این تمنّای دیده شدن در حقیقت تمنّی پرستیده شدن است. ❌ روح اگزیستانسیالیسم میگوید انسان هیچ نیست. اما لازم است صیرورتی داشته باشد تا چیزی بشود و آن چیز شدن است. لذا انسان روح‌ پرستیده شدن را می‌گیرد و‌ بروز می‌دهد. ⛔️ انسان میخواهد نور خدا را بگیرد و خودش، توانائی، هنر، تخصص، علم، زیبایی، سخنوری، یا حتی بی‌هنریش از هر حیث را در قالبی جذاب نشان دهد. ☑️ به این معنی که می‌خواهد بین خدا و مخلوق خدا، حائل شود و بر نور خدا سایه اندازد. لذا تاریکی را اشاعه می‌دهد. از این منظر ساختمان‌های برند که توسط معماران برند با کارفرمائیِ مالکانِ برند، به انواع مختلف توجیه شده و به خورد شهر داده می‌شوند، موجب اشاعهٔ ظلمت، تجاهل، تفاخر، تکبّر و تبرّج در شهرها می‌گردند. ✍🏻 ه.بالاپور 🔻ایتا و تلگرام🔻 @Maalekalmolk
36.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟥 مدرنیته چگونه سبک معماری و شهرسازی چندهزارساله ما را که بر یک عقلانیت استوار بود تغییر داد؟! 🏢 این تغییر در معماری خانه، چگونه معماری اجتماعی را دگرگون کرد؟ 🏡 وقتی خانه‌های بزرگ حیاط‌دار که زنان در آن آزادی عمل داشتند را از آن‌ها گرفتیم و در آپارتمان‌های ۶۰-۷۰ متری حبس شدند، بصورت طبیعی از خانه بیرون زدند و بازارگردی و پارک‌گردی رایج شد. ✅ برشی از جلسه ۱۰۷۵ کلبه کرامت با عنوان «غیرت» که در سرفصل «معماری اجتماعی در هندسه الهی» ارائه شده است. ▶️ youtu.be/ANNDxaUPdlU?si=d9orSkeLwHwKpa_J 🏘 معماری هجری @MemariHejri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 شهرسازی ما باید حول مسجد باشد محله‌محوری با مرکزیت مسجد باشد، بجای ساخت جداگانه‌ی فرهنگ‌سرا و سرای محله و شورایاری و کتابخانه و خیلی از کاربری‌های عمومی دیگر، باید این اتفاقات حول مسجد و با محوریت آن شکل بگیرد. همه کارکردهای مسجد را گرفته‌ایم و تبدلش کردیم به نمازخانه! 💠 حکمرانیِ محله‌ای مسجدمحور امری کاملا دست‌یافتنی است، همانطور که در دوره دفاع مقدس مساجد مانند امروز صرفاً نمازخانه نبودند بلکه کارکردهای مختلفی داشتند. 🏘 معماری هجری @MemariHejri_ir
🔸هنری لوکاس در کتاب تاریخ تمدن، بخش مربوط به علم و فلسفه‌ی یونان، درباره اندیشه‌های فلاسفه اولیه یونانی یک جمله جالب توجه آورده: «این بحث‌های نظری بی‌پروا، اگرچه نارسا، اما بیشترین اهمیت را در رشد علم و فلسفه داشت.» 🔸امروز وقتی می‌خواهیم کمی قرآنی فکر کنیم و حرف نو و تازه مبتنی بر نگاه دین مطرح کنیم، کسانی که کارشان «صدّوا عن سبیل‌ الله» است با اصطلاحاتی مانند «این حرف‌های آرمانی و شعاری»، «روی زمین حرف بزنید»، «با این‌ها نمی‌شود کشور اداره کرد» و امثالهم، خواسته یا ناخواسته سعی در مانع ایجاد کردن در راه تولید علم دینی دارند. به آنها توجه نکنید! اندیشه هجری | امیر گودرزی @Hejri_Thought
🔰 جزیره ایرانی را به اسم خودش بخوانید. 🔹 بوموسُو به معنای بوم سبز ( سرزمین سبز ) در شاخاب پارس 🔹 زین پس بجای ابوموسی یا بوموسی بگویید بوموسو @Hasanabbasi_students
🔰 نامش ابوموسی نیست!! 🔹 نامش فقط سرزمین سبز است؛ بوم موسو بوموسو بوموسو بوم = مرزو بوم، سرزمین موسو = سبز ‼️ دقت کنیم و به فرزندانمان یاد بدیم! نامی کاملا فارسی!! @Hasanabbasi_students
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 اهمیت نام‌گذاری معابر و محلات در مهندسی فرهنگی و معماری اجتماعی یک جامعه 🔻ادامه در پست بعدی 🏘 معماری هجری @MemariHejri_ir
| معماری هجری |
🔸نام مکان‌ها در هر شهر به‌مثابه شناسنامه آن شهر و یکی از ابزارهای مهم در مهندسی فرهنگی و معماری اجتماعی است. مجموعه این نام‌ها از نام خیابان‌ها گرفته تا اماکن عمومی همگی بیانگر هویت کلان هر شهر هستند؛ بنابراین نام مکان نقش مهمی در هویت‌بخشی به مکان‌ها و افراد ساکن در آن ایفا می‌کند. این نامگذاری در واقع نوعی تبلیغات محیطی برای عابرین است و اثری دیرپا و بلندمدت دارد. در کشور ما یکی از مهم‌ترین عناصر هویت‌بخش که باید با اقدامات متعدد نام و یاد آنان حفظ شود و شهر و روستاها به رنگ آنان درآید شهدای انقلاب اسلامی از ابتدای انقلاب تا امروز هستند. به تعبیر رهبر انقلاب «چه افتخاری برای یک شهر و کوچه‌ها و خیابان‌های آن بالاتر از اینکه نام یک شهید بزرگ و فداکار بر روی آن باشد. شهر باید به نام شهیدان مزیّن باشد و شوراهای شهر نیز بدانند که شهر با نام چه کسانی مفتخر می‌شود.» ۲۴ مهر ۱۴۰۰ 🔸یکی از مسائل شهرهای امروز ما نداشتن هویت برخی مناطق و معابر شهری از این حیث است. جایی که برخی از معابر با عدد و یا اسم‌های خنثی نام‌گذاری می‌شوند. 🔸البته نام شهید بر روی معابر محلات، قدم ابتدایی در هویت‌بخشی به آن‌ها است و نیاز به فعالیت‌ها و رویدادهای دیگری است تا مانع این شویم که اهالی آن معبر و محله و کسانی که از آن عبور می‌کنند پس از مدتی صرفاً نامی از آن را بدانند بدون اینکه متوجه باشند این شهید کیست و چرا نامش روی این معبر است. 🏘 معماری هجری @MemariHejri_ir
🔰 فرعون هم در هنگامه‌ی انحطاط و سقوط، به ساخت اهرام ثلاثه پرداخت 😝😂🤣 👇👇 - - - - - 🔻 ساخت بزرگترین ساختمان جهان در عربستان آغاز شد 🔹 ساخت آسمان‌خراش مکعب در شمال غرب ریاض، پایتخت عربستان سعودی، آغاز شد. این ساختمان ۴۰۰ متری از نظر ارتفاع در صدر فهرست بلندترین ساختمان‌های جهان قرار نمی‌گیرد، اما از لحاظ حجم بزرگ‌ترین ساختمان جهان خواهد بود. 🔹 به گزارش راب ریپورت، مکعب یکی از بخش‌های پروژه «مربع جدید» در مساحت ۱۹ کیلومتر مربع است. @Hasanabbasi_students
فضای_عمومی_شهری_کافیشاپ_و_طبقه_متوسط_شه.mp3
45.4M
💢 کافی‌شاپ‌ها یا کافه‌ها یکی از فضاهای مدرن شهری است که محلی برای ابراز وجود و نمایش سبک زندگی طبقه متوسط شهری است. 🔻 در این ویدئو به بررسی ویژگی‌های این فضای عمومی و ویژگی‌های طبقه متوسط شهری ایرانی، و هم‌چنین نسبت آن با سیاست و فرهنگ و در نهایت نسبت آن با علوم انسانی پرداخته‌ام. ◀️ مشاهده ویدئو در آپارات ✅ aparat.com/v/asv3w58 ◀️ مشاهده ویدئو در یوتیوب ✅ youtu.be/Hj8QvfZWBxA اندیشه هجری | امیر گودرزی @Hejri_Thought
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 دین جدید علوم انسانی و کافی‌شاپ ◀️ مشاهده ویدئو کامل در آپارات و یوتیوب youtu.be/Hj8QvfZWBxA aparat.com/v/asv3w58 🏘 معماری هجری @MemariHejri_ir
🔻جنایت صهیونیست‌ها علیه محیط زیست 💢 وزیر اقتصاد لبنان: اسرائیل اراضی زراعی لبنان در جنوب را با آتش زدن و مسموم‌سازی از طریق بمب‌های فسفری نابود کرد. آب در بسیاری از مناطق جنوب لبنان دیگر قابل شرب یا کشاورزی نیست. 🏘 معماری هجری @MemariHejri_ir
🔷️ اسطوره تهی! 🔲 اسپانیا بهترین دانشگاه های مدیریت را دارد!! 🔲 زمانی وضعیت وحشتناک اسپانیا ؛ را درک خواهیم کرد، که بدانیم اسپانیا در دو دهه گذشته بهترین دانشکده های مدیریت در سطح جهان را دارا است، دوره های کوتاه مدت مدیریت در اسپانیا ؛ در سایر کشور ها حکم‌ بالاترین سطح دانش را دارد 🔲 اما این وضعی است ؛ که سیل در مرکز مدیریت اُروپا شکل داده است؟‌ چرا ان حجم از دانش نتواتسته مانع از چنین وضعی شود؟ 🔲 انچه بخشی از جامعه ما از غرب دارد، نوعی ادراک اسطوره ای است، اسطوره ای بدون‌، درک واقعیت های میدانی؛ غربی ها در چهار قرن اخیر پیشرفت های وسیعی کرده اند اما در مقابل ان گسست های عمیقی و بحران های عمیقی را هم خلق کرده اند: درک اسطوره ای از غرب مانع از فهم واقعی ان می شود 🔲 لازم نیست، دیگر بگوییم اگر این سیل با صد ها کشته در ایران چنین اتفاقی را شکل می داد؛ اینترنشنال و من و تو احتمالا با حضور علی کریمی ایران را در سطح یک قبیله دور اُفتاده تقلیل می دادند ، اما این تصاویر نشان می دهد؛ اسطوره ای که این شبکه ها ساخته اند تهی است 🔲 بهترین مسیر برای کمک به اینده ایران،‌ خارج شدن از درک اسطوره ای است که سال های اخیر در ایران تشدید شده است
104.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻جهان کافی‌شاپ و سبک زندگی اباحه‌گر در مقابل جهان مسجد و سبک زندگی حدودمدار 💢 در جهان کافی‌شاپ همه چیز برعکس گفتمان انقلاب است. فرهنگ کافی شاپ تجمل گرا و زرق و برق دوست است. در مقابل توجه به تقوا بسی لذت‌جو است. فرهنگ کافی‌شاپ نه در پی آرام کردن تمایلات جنسی بلکه در پی افروختن آن است. فرهنگ کافی‌شاپی هنجارهای جامعه خود در محدود کردن روابط جنسی را به سخره می‌گیرد. ✅ قسمت دوم ویدئو با موضوع کافی‌شاپ ◀️ مشاهده ویدئو در یوتیوب youtu.be/GJDArHs8sG8 🏘 معماری هجری @MemariHejri_ir
💠 معمار معاصر ایرانی، انگیزه‌ها و توسل‌ها معماری ایرانی امروز مملو از چالش‌های ریز و درشت و سنگین است. در واقع معماری اصلا وجود ندارد و اگر هم وجود داشته باشد بسیار کم بوده و در بناهای خاص مورد استفاده قرار میگیرد. متاسفانه امروزه معماری به یک پدیدهٔ لاکچری مبدل شده که به قیمت گزاف خرید و فروش میشود و همهٔ افراد جامعه امکان استفاده از آن را ندارند. ✅ توجه شود که منظور از معماری کنار هم چیدن اجباری و بی هدف فضاهایی که مذبوح و معلول پارکینگ‌های فرمایشی شهرداری هستند؛ نیست. ✅ در بسیاری از مواقع که بنا برای طراحی به یک کارشناس معماری سپرده می‌شود، در واقع کارفرما علاوه بر پول، به معمار این فرصت را می‌دهد که انگیزه‌های بعضاً کم ارزش خودش را برطرف کند. 🔸 یکی از تاثیر گذارترین این انگیزه‌‌ها، در سیمای شهرها و در زندگی افراد جامعه تمجید شدن و بردن کاپ قهرمانی در یک یا چند مسابقهٔ معماری‌ست. برای این قهرمانی، کار معمار باید دیده شود تا وی بتواند توسط پروژه خود، حتی برای مدت کوتاهی در انظار ظاهر شده و به یک مبدل گردد. سپس او به عنوان مدیر طرح در قاموس یک کارگردان سینمایی ظاهر شود. لذا سعی می‌کند هر چند سال یکبار یک کار جایزه‌ای داشته باشد، تشویق‌ها را از آن خود کند و پروژه‌هایی را از این طریق جذب نماید. ❎ در جهان و البته ایران، اغلب معماران آرزومندند به این مرحله برسند. اما این در قاموس جهانی برای ایرانیان به ندرت ممکن میشود چرا که معماران معاصر ایرانی نه تنها خود نظریه پرداز نیستند، بلکه به نظریات و فلسفهٔ معماری مدرن و غربی حتی تسلط هم ندارند. و این به جز در برخی معماران شاخص، در بقیه عمومیت دارد. ❎ آن‌ها حتی اگر سیر معماری معماران مشهور و سلبریتی‌ها را مطالعه کنند، اغلب به فلسفهٔ پشت آن‌ها توجهی نداشته و تنها فیزیک ساختمان را میشناسند و نه راز پدیدار شدن آن را. ✔️ به همین دلیل است که وقتی سعی میکنند ساختمان خوب مدرن شبیه به همان ساختمانی که فلان سلبریتی معماری غربی در یک نقطهٔ جهان ساخته است طراحی کنند؛ 👈🏻 درست همانند یک کارگردان ایرانی که میخواهد یک فیلم غربی خوب بسازد اما از فلسفه سینما بی‌خبر است و زیست در این فلسفه را نه تجربه کرده و نه می‌فهمد و نهایتا میتواند یک فیلم بسیار ضعیف سیاسی برای گرفتن جایزهٔ "کن" بسازد، 👈🏻 و درست مانند کسی که زبان آلمانی نمیداند اما میخواهد یک مقاله یا کتاب به زبان آلمانی بنویسد، موفقیت چشم‌گیری نخواهد داشت چرا که هرآنچه میسازد یک کپی بی اصل و نصب است و اگر جایزهٔ داخلی هم بگیرد، به هر حال ساختمان تاثیر گذاری از نظر اجتماعی و فرهنگی نساخته است (که البته دغدغهٔ او هم نبوده است) و به زودی این ساختمان که صرفا در قاموس یک مدلِ عکاسی معماری ظاهر شده نیز همچون همقطاران خود فراموش میشود. ⚠️ کارفرما هم خیلی زود و پیش از یک سال متوجه میشود که معماری بنا، علی رغم هزینه گزافی که کرده، به سختی راحتی‌اش را تامین می‌کند. ♦️ نکته قابل توجه اینجاست که اگر بخواهی این معماران را متوجه فلسفه‌ای که پشت خطوط اندازه و ساختمان آنهاست بکنی، حاضر نیستند بدانند و به ندرت باور می‌کنند که در قعر چاه دانش دست و پا می‌زنند. مثلا اگر مسئلهٔ «پورن اتوپیا» یا همان «هوس‌شهر» را برایشان بگویی، اغلب قریب به اتفاقشان نمی‌پذیرند.‌ بلکه جهان را وامدار معمارانی می‌دانند که این هوس‌شهر را تجسم بخشیده‌اند. آنها حتی اگر بدانند نیز با بی‌تفاوتی خاصی نسبت به سرنوشت انسان‌هایی که فضای زیستشان توسط همین معماران طراحی گردیده است؛ انگیزه‌های کم ارزش خود را پیگیری می‌کنند. ✍🏻 ه.بالاپور 🔻ایتا و تلگرام🔻 @Maalekalmolk
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️⚠️ معماری نعمتی که به نقمت مبدل شده! معماری ایران از دیرباز مورد توجه همگان بوده و رشک برانگیز است. اما اینکه صنعت توریسم حتما برای تبلیغاتش زنان را اوبژه کند، درست مثل این مرد هندی که دختران دانش‌آموز‌ را دور خودش جمع کرده و در کنار رنگ و لعاب معماری ایران، آنها را به عنوان زنان اوریجینال ایرانی تبلیغ می‌کند، بسیار قابل تأمل است. این دست ویدیوها در فضای مجازی بسیار پیدا میشود. به ویدیوی بعدی و متن آهنگ آن توجه نمایید. حبیبی کام تو ایران/ اینجا همه اورجینالن/ پارتی کنای اصلی همینجان.... وقتی در فضای سایبر علی الخصوص یوتیوب سرچی کنید خواهید دید که این‌ها پر بیراه هم نمی‌گویند! از سراسر جهان، میخواهد هند باشد یا پاکستان، امریکا یا ترکیه، نروژ یا استرالیا... به بهانه دیدن معماری غنی ایرانی و توریسم می‌آیند و دختران بسیار زیادی به آن‌ها سرویس رایگان! می‌دهند. این نرینه‌ها در ولاگهایشان و به اذعان خودشان، بدون ریالی هزینه کردن، در منزل دها و گاه صدها دختر سکونت می‌کنند و البته آن دختران نیز به آنها سرویس کافی می‌دهند.... لذا میبینید که معماری ایران هم برای جذب توریست با ناموس ایران یکجا تبلیغ میشود. این تقصیر به گردن ماست که نادانسته دختران خود را تحذیر نداده‌ایم که ارزشمندتر از آن هستند که عقده خارجه، باعث شود تن مرد اجنبی را آرام کنند! و مسئولین نیز فقط برای جذب ثروت از طریق توریسم این فحشا را نصیب ایران کرده‌اند... ما چه نیازی به صنعت توریسمی داریم که ناموس وطن‌ را بدبخت کند؟ و بلای جانمان شده است. 🔻ایتا و تلگرام🔻 @Maalekalmolk
✅ ایستگاه راه آهن بیشه، لرستان 🍁🚞🍂🚞🍁🚞🍂 @Hasanabbasi_ir
| معماری هجری |
توحید؛ اصلی الزام‌آور در معماری اسلامی معماری توحیدی، گونه‌ای از معماری یا سبکی از معماری اسلامی نی
🔸 طرح جامع معماری با ابتناء بر قرآن یکی از روش‌های مرسوم عرضه‌ی موضوعات به اسلام، ارجاع آن موضوع به برخی روایات و آیات است. عمدتا در این الگو تلاش می‌شود مؤیداتی از منابع دینی برای اثبات آن موضوع گرفته شود. اما این اقتباس، طرح جامع و کاملی از آن حوزه به دست نمی‌دهد و نیز امکان انحراف و تلقی اشتباه در آن بالاست. در حوزه‌ی هنر و دانش معماری هم، آن چه موسوم به معماری اسلامی است، عمدتا اقتباس‌هایی از روایات است که طرح جامعی را پی نمی‌ریزند. این مساله هنگامی بغرنج‌تر می‌شود که سواد عمومی و حتی تخصصی درباره‌ی توحید در جامعه بالا نیست و بسیاری از ابعاد و مقولات آن باز نشده‌اند. «اگر چه به بچه‌ها می‌آموزند خدا یکی است و دو نیست، اما غالبا موحدین از شناخت وجهه‌های گوناگون توحید تا سنین نزدیک به رحلت از این جهان هم چیزی درست نمی‌دانند.» [۱] طبعاً این ضعف در معرفت توحیدی، آسیب جدی به جامعه‌سازی و نظام‌سازی توحیدی از جمله در حوزه‌ی معماری و شهرسازی وارد آورده است. معرفت توحیدی را از قرآن باید آغاز کرد. ویژگی اصلی ممشای فکری رهبر معظم انقلاب این است که ابتناء اندیشه‌ی ایشان بر قرآن است. چرا که به تعبیر ایشان قرآن کریم «سند قاطع و تردیدناپذیر اسلام» است. بنابراین نظریه‌پردازی در هر حوزه‌ای باید ابتدائا بر پایه‌ی قرآن کریم باشد تا ‹اصل وثاقت› رعایت شود. «در استنباط و فهم اصول اسلامی، مدارک و متون اساسی دین، اصل و منبع باید باشند، نه سلیقه‌ها و نظرهای شخصی. قرآن کاملترین و موثق‌ترین سندی است که می‌توان به آن متکی شد.»[۲] برای تبیین توحیدی معماری لازم است مبانی نظری را بر پایه‌ی اندیشه‌ی قرآنی درباره‌ی توحید قرار داد. ویژگی دوم مورد تاکید امام خامنه‌ای در ابتناء نظریه‌پردازی بر اساس قرآن کریم، ‹اصل جامع‌نگری› است. «مسائل فکری اسلام، به صورت پیوسته و به عنوان اجزاء یک واحد، مورد مطالعه قرار گیرند. هر یک به لحاظ آن که جزئی از مجموعه‌ی دین و عنصری از این مرکّب و استوانه‌ای در این بنای استوار است و با دیگر اجزاء و عناصر، هم‌آهنگ و مرتبط است بررسی شود تا در مجموع، شناخت این اصول، ‹طرح کلی و همه‌جانبه‌ای از دین› به صورت یک ایدئولوژی کامل و بی‌ابهام و دارای ابعادی متناسب با زندگی چند بعدی انسان استنتاج شود.»[۳] در نگاه ایشان ویژگی سوم ابتناء اندیشه بر قرآن کریم ‹اصل انسجام› است. «طرح اسلام به صورت مسلکی اجتماعی و دارای اصولی منسجم و یک آهنگ و ناظر به زندگی جمعی انسان‌ها، یکی از فوری‌ترین ضرورت‌های تفکر مذهبی است.»[۴] توحید و منطق توحیدی انسجام و یک آهنگی را در طرح جامع اسلام به دست می‌دهد. چرا که کل اسلام با مرکزیت قرآن کریم، مبنی بر یک منطق، یعنی منطق توحیدی است. [۱] [۲] [۳] [۴]: کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، سلسه جلسات استاد سیدعلی خامنه‌ای، رمضان المبارک ۱۳۵۳ شمسی 🏘 معماری هجری @MemariHejri_ir
| معماری هجری |
🔸 طرح جامع معماری با ابتناء بر قرآن یکی از روش‌های مرسوم عرضه‌ی موضوعات به اسلام، ارجاع آن موضوع به
🔸 مبانی غیرتوحیدی در دانش معماری ▫️معماری به عنوان یک هنر و دانش در زمره‌ی علوم انسانی قرار دارد. در زمینه‌ی هنر و دانش معماری، اگر چه فرهنگ اسلامی و ایرانی ما بسیار عمیق و عریق است، اما ورود علوم جدید از غرب در دویست سال گذشته، این حوزه را تحت تاثیر جدی خود قرار داده است. دیدگاه رهبر معظم انقلاب درباره‌ی علوم انسانی دیدگاه قاطع و روشنی است؛ ایشان در ۲۹ مهر ۱۳۸۹ در دیدار با طلاب، فضلا و استادان حوزه علمیه‌ی قم به ‹ذات مسموم› علوم انسانی غربی تاکید نمودند: «این که بنده درباره‌ی علوم انسانی در دانشگاه‌ها و خطر این دانش‌های ذاتاً مسموم هشدار دادم - هم به دانشگاه‌ها هم به مسئولان - به خاطر همین است. این علوم انسانی‌ای که امروز رائج است، محتواهایی دارد که ماهیتاً معارض و مخالف با حرکت اسلامی و نظام اسلامی است؛ متکی بر جهان‌بینی دیگری است؛ حرف دیگری دارد، هدف دیگری دارد.» امام خامنه‌ای در ۱۳۹۳/۴/۱۱ در دیدار با استادان دانشگاه‌ها به صورت صریح‌تر و شفاف‌تر اشکال وارد بر ذات و ماهیت علوم انسانی را روشن فرمودند: «حرف این است که مبنای علوم انسانی غربی، مبنای غیر الهی است، مبنای مادّی است، مبنای غیر توحیدی است؛ این با مبانی اسلامی سازگار نیست، با مبانی دینی سازگار نیست. علوم انسانی آن وقتی صحیح و مفید و تربیت‌کننده‌ی صحیح انسان خواهد بود و به فرد و جامعه نفع خواهد رساند که بر اساس تفکّر الهی و جهان‌بینی الهی باشد؛ این امروز در دانش‌های علوم انسانی در وضع کنونی وجود ندارد.» ▫️در حقیقت اشکال ذاتی و ماهیتی وارد بر علوم انسانی به صورت عام و دانش معماری به صورت خاص، مبنای غیرتوحیدی آن است. مبنای غیرتوحیدی مبنی بر جهان‌بینی مادی است. هنگامی که انسان قائل به این باشد که هستی همان خلق خداست و خدا تنها خالق تمام هستی است، که پس از خلق، ربوبیت آن را نیز بر عهده دارد و همه‌ی عالم تحت قدرت، تدبیر و تقدیر او و به سوی او صیرورت دارند، و عالم را در چنان ‹هندسه الهی› ببیند، طبعاً تمام حرکات و اعمال خود را در این نظام توحیدی تعریف می‌کند. معماری نیز از این قاعده مستثنی نیست. معماری توحیدی یعنی معمار خود را و طرح و نقشه‌ی خود را جزئی و بخشی از نقشه خدا و هندسه الهی ببیند؛‌ چون همه‌ی عالم از جمله عالم انسانی را در چهارچوب خلق او و ذیل تدبیر و تقدیر و مشیت او می‌بیند. پس طرح او باید در طرح کلی خدا بنشیند. اما آن چه در غرب و روند مدرنیته تعریف شد، جهتی کاملا معارض با این حقیقت بود. 🏘 معماری هجری @MemariHejri_ir
⚠️⚠️وقتی نیازهای اساسی (مانند مسکن) تأمین نمی‌شوند، مرزهای اخلاقی و اجتماعی زیر سؤال می‌رود. 😨 پیام این پوستر به این موضوع اشاره می‌کند که فقدان مسکن مناسب می‌تواند افراد را به سمت رفتارهای غیرمعمول سوق دهد. در ایران نیز فقدان مسکن ارزان و مناسب موجب ناهنجاری‌هایی از این دست گشته‌ است. یکی از دلایل رفتارهای ناهنجار جنسی در فضاهای عمومی شهری، تغییر تعاریف محیط برای انسان‌ها (سر این رشتهٔ دراز است) و نیز کمبود مسکن است. که قیمت آن سر به فلک کشیده و مردم را وادار می‌کند از ازدواج کردن بترسند... خوراک، پوشاک، مسکن! اینها نیازهای اولیه انسانند. در سرزمینی به این وسعت، تأمین مسکن را صرفا به عهده دولت گذاشتن، منجر به از دست رفتن جوانی جمعیت و تامین نیازهای جنسی در ملأ عام می‌گردد... نمی‌شود که هم حجاب و عفت خواست هم امکان آن را تأمین ننمود. ستر و عفاف پوشش مناسب و مسکن میخواهد. اگر دولت انتخاب بین زمین و مسکن را به خود مردم واگذار می‌نمود، مشکل گرانی مسکن تا حد بسیار زیادی حل شده و در تأمین هزینه ساختمان‌سازی و اجاره بها و متعاقبا کنترل ناهنجاری‌های اجتماعی تاثیر بسزایی بر جای میگذاشت. 🔻ایتا و تلگرام🔻 @Maalekalmolk
| معماری هجری |
🔸 مبانی غیرتوحیدی در دانش معماری ▫️معماری به عنوان یک هنر و دانش در زمره‌ی علوم انسانی قرار دارد. د
🔹 توحید در خلق؛ معماری توحیدی علیه معماری امانیستی توحید به عنوان نخستین و بنیادی‌ترین اصل اسلام، نخست خود را در جهان‌بینی اسلام بروز می‌دهد. «جهان‌بینی یعنی برداشت و تلقی یک انسان، مکتب یا مسلک و آئین از جهان. اسلام یک جهان‌بینی دارد. اسلام معتقد است همه‌ی این مجموعه‌ای که نامش جهان است، از بالا تا پایین، از موجودات ناچیز و حقیر تا موجودات بزرگ و چشم‌گیر؛ از پست‌ترین جاندار یا بی‌جان، تا شریف‌ترین و پرقدرت‌ترین موجودات جاندار و دارای خرد یعنی انسان، همه و همه، همه جای این عالم، بنده، برده و آفریده و وابسته‌ی به یک قدرت بسیار عظیم است... آن قدرت بالاتر اسمش خداست، الله است. پس جهان یک حقیقتی است که به خودی خود استقلال ندارد. خودش را خودش به وجود نیاورده؛ از داخل و از درون نجوشیده؛ بلکه دست قدرتمندی این پدیده‌های گوناگون را آفریده و به وجود آورده است.» [۱] بشر طغیان‌گر اما این تلقی و جهان‌بینی توحیدی را برنتافته و به ویژه بشر غربی از دوره‌ی رنسانس به این سو، به شکلی سازمان‌یافته و جریانی، علیه جهان‌بینی الهی طغیان کرده است. از حیث هستی‌شناختی، بشر غربی و مدرن در کفرکیشی و پاگانیسم خود، انسان را در کانون هستی قرار داد و پارادایم امانیسم را شکل داد. «عصر رنسانس، عصر شکستن هر نوع قید و بندی بود. مردم به همین اندازه قانع نبودند که هر قید و مانعی را که بر سر راه ترقی آنهاست از میان بردارند و برای وصول به منظور خوش مقید به هیچ سنت و اصلی نباشند، بلکه می‌خواستند حتی قیود سنن ملی و مذهبی و آداب عمومی و فضائل اخلاقی را نیز در هم بشکنند؛ در نتیجه منکر تمام اصول اخلاقی شدند. در طول رنسانس، بشر محور همه چیز قرار گرفت. رنسانس مظهر جدی‌ترین تلاش‌های هنرمندان برای تفسیر عالم بر اساس معیار بشر بود. اندیشمندان رنسانس بر این باور بودند که تمام خلقت، حول محور انسان و آینه‌ی اوست و طبیعت می‌تواند تحت اختیار بشر قرار بگیرد. هنر ابزار حاکمیت انسان بود که در آن پدیده‌های ظاهری می‌توانست بر اساس قواعد و نسبت‌های بشری تفسیر گردد، مورد بررسی قرار گیرد و نشان داده شود.» [۲] معماری دوره‌ی رنسانس دقیقا همین ویژگی‌ها را داشت؛ مظهری تمام‌عیار از هندسه‌ی بشری به جای هندسه‌ی الهی. آن چنان که معماران و مجسمه‌سازانی چون دوناتلو، میکل آنژ و داوینچی در آن دوران به تمایلات امانیستی و تخیلات هوس‌ورزانه تعیّن می‌دادند. حتی کلیسا به عنوان یک محیط عبادی را هم آلوده به مظاهر امانیستی نمودند. این فعالیت‌ها، جرقه‌های نخستین رنسانس در اروپا را از (فلورانس) ایتالیا شکل دادند و تا به امروز استمرار دارد. «در دوران رنسانس هنرمند به معنای واقعی خالق اثر شد. در این دوره بود که هنرمند به وسیله‌ی اثر هنری قابل شناسایی گردید. در این زمان هنرمند به جای تقلید از طبیعت، مطابق اصول آفریده‌ی ذهن خود به شناخت آن می‌پردازد و این شناخت باعث آفرینش اثر هنری می‌شود.»[۳] اما در معماری توحیدی، معمار حق ندارد هر آن چه به ذهن او می‌رسد را به تعیّن درآورد، بلکه باید با هندسه‌ی الهی هماهنگ باشد. در معماری توحیدی، معمار باور دارد که بشر در مرکز عالم نیست، بلکه خدا در مرکز عالم است و او در دامنه‌ی خلق الهی عمل می‌کند؛ همه‌ی هستی خلق اوست و او تنها خالق هستی است. خالق آگاه و حکیمی که ‹ خلق بالحق › انجام داده است؛ همه‌ی خلق خدا بر اساس حق بوده است. خلق خدا بر اساس طرح و نقشه و کاملا حکیمانه است؛ نظمی فطری و همه‌گیر بین اجزاء عالم برقرار است. پس معمار حق ندارد صُنع و سازه‌ای خلاف نقشه و طرح خدا در خلق حکیمانه‌اش طرح بزند. «توحید یعنی جهان دارای یک آفریننده و سازنده، و به تعبیری، دارای یک روح پاک و لطیف است... یعنی هنگامی که یک مسلمان، از دیدگاه اسلام به این عالم نگاه می‌کند، این عالم را یک موجود مستقلی نمی‌بیند، بلکه یک موجودی می‌بیند وابسته به یک قدرت بالاتر.» [۴] توحید شاکله‌ی کلی نقشه خدا و هندسه الهی است. به تعبیر رهبر معظم انقلاب همان‌طور که فرمود: «نظام اسلامی مبنی بر نقشه خدا و هندسه الهی است» علاوه بر نظام اسلامی، معماری اسلامی هم مبنی بر نقشه خدا و هندسه الهی است. طرح و نقشه‌ی معمار توحیدی وابسته و منوط است به طرح و نقشه‌ی خدا. او در معماری خود مستقل نیست. معمار موحّد بر اساس هندسه الهی، مهندسی می‌کند. [۱] طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، صص ۱۸۴ و ۱۸۵. [۲] امیر بانی‌مسعود، تاریخ معماری غرب، نشر خاک، ۱۳۸۵. [۳] امیر بانی‌مسعود، تاریخ معماری غرب، نشر خاک، ۱۳۸۵. [۴] طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، صص ۱۸۶ و ۱۸۷. 🏘 معماری هجری @MemariHejri_ir