🔰خانواده، در ورطه خانهگریزی
🔹معماری یکی از مصادیق بارز تجلی مبانی سبک زندگی است. معماری اسلامی با محوریت ملکوت و دین، ساختن منازلی با نمادهای گنبدی شکل و رو به آسمان، رو به قبله، حیامحور، جداکننده حریم خانوادگی از محل پذیرایی عمومی (اندرونی و بیرونی)، دارای باغچه و طبیعت، آرام برای انس کودکان با خانواده، وسیع برای صله رحم و ... را میپسندد.
🔻از سوی دیگر معماری مدرن که بیشتر در قالب برج و آپارتمان است، تمایزی میان حریم خصوصی و عمومی نمیگذارد و با پنجرههای بلند و قابلرؤیت، حیا را تضعیف و عریانگری را ترویج میکند. آپارتمان افراد را به سمت فردیشدن و بیاعتنایی به همسایه و کمشدن روابط خانوادگی سوق میدهد.
▫️فضای کوچک و نوع طراحی به گونهای است که امکان رفتوآمد و صله رحم به حداقل میرسد. کودکان این محیط را محیطی آرام برای بازی و انس با خانواده نمیبینند و ناچار با خانهگریزی، هویت خویش را بیرون از خانواده در خیابان، رستوران، شهربازی، کافیشاپ و ... رقم میزنند و در یک کلمه خانه به خوابگاهی تبدیل میشود که افراد فقط برای خوابیدن در آن حضور دارند.
🔸آشپزخانه اوپن برای ساخت غذای سبک و سریع (فست فود) مناسبتر است تا محیطی که زن کدبانو، آشپزی برای افراد خانواده را هنری لذتبخش بداند؛ زیرا در الگوی زندگی جدید زنان نیز مانند مردان، اشتغال را کمال خود میدانند و حضور ایشان در خانه حداقلی است.
📖کتاب سبک زندگی؛ مبانی اسلامی و غربی، به کوشش عبدالله محمدی
#معماری_اسلامی
#معماری_مدرن
#سبک_زندگی
@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| معماری هجری |
📑 معرفی کتاب «معماری و شهرسازی مطابق با سبک زندگی اسلامی» / بخش یکم
📝 این کتاب نوشته محمدمنان رئیسی عضو هئیت علمی دانشگاه قم است که با تکیه بر آیات قرآن و احادیث معصومین نوشته شده است.
1⃣ فصل اول: پارادایم تحقیق از منظر اسلامی
نفی پارادایمهای عینی و نسبی در تحقیقات معماری و شهرسازی و تبیین پارادایم مد نظر اسلام برای ورود به پژوهش
2⃣ فصل دوم: ماهیت شهر اسلامی
استنباط نگارنده در این فصل از آیات قرآن این است که شهر در ادبیات قرآنی با مفهوم ایمان تعریف میشود، در قرآن آنجایی که از لفظ مدینه استفاده میشود جایی است که افراد مؤمن در آن حضور دارند حتی اگر یک نفر و جایی که از قریه استفاده میکند به جایی اشاره دارد که هیچ فرد باایمانی در آن سکونتگاه نیست.
در بررسی شواهد معارض نیز نگارنده آیاتی را مطرح میکند که در آنها لفظ مدینه به جایی که کفار و غیرمؤمنین ساکن هستند اطلاق میشود و قریه به جایی که مؤمنین در آن حضور دارند گفته میشود. در توضیح این تعارض نگارنده میگوید که به کار بردن لفظ مدینه و قریه در این آیات از زبان خداوند نیست بلکه آیه در حال نقل قول از دیگران است.
در این فصل کتاب نگارنده معتقد است که شهر از منظر قرآن، نه با جمعیت و اندازه شهر و تقسیم کار و... بلکه با مفهوم ایمان تعریف میشود.
3⃣ فصل سوم: اندازه افقی شهر مطابق با سبک زندگی اسلامی
در این فصل نگارنده با استفاده از چند حدیث استنباط میکند که مسجد جامع کانون اصلی و رکن کالبدی شهر اسلامی است که در هر شهر واحد است و باید در مرکز هندسی شهر قرار بگیرد. سپس با تحلیلی دیگر از روایات استباط نگارنده این است که مطلوبترین شکل هندسی برای شهر، (فارغ از محدودیتهای جغرافیایی، اجتماعی و...) شکل دایره است.
سپس با استفاده از حدیثی از امام باقر (ع) که میفرمایند فاصله بین دو نماز جمعه بایستی حداقل سه میل (معادل تقریبا ۵٫۵ کیلومتر) باشد و از آنجایی که در هر شهر بایستی صرفاً یک نماز جمعه برگزار شود و آن هم در مسجد جامع باشد نتیجه میگیرد که حداقل فاصله دو مسجد جامع از یکدیگر ۳ میل است یعنی حداقل قطر شهر ۳ میل یا ۵٫۵ کیلومتر است. (در صورت مماس بودن دو شهر بر یکدیگر، در غیر اینصورت حداقل اندازه موضوعیت ندارد)
همچنین با استناد به حدیثی دیگر از امام باقر (ع) که میفرمایند نماز جمعه بر کسی که تا دو فرسخی (تقریباً ۱۱ کیلومتر) آن باشد واجب است و سپس با تکیه بر آیات و روایاتی دیگر که نماز جمعه را برای عموم مردم توصیه میکند و استنباط نگارنده بر اینکه نباید اندازه شعاع شهر بیش از دو فرسخ باشد که کسی از حضور در نماز جمعه (محل مسجد جامع یعنی مرکز شهر) معاف شود نتیجه میگیرد که حداکثر اندازه قطر مطلوب شهر معادل چهار فرسخ (تقریباً ۲۲ کیلومتر) است.
در انتهای این فصل نگارنده با استفاده از قاعده فقهی «تلقی رکبان» و حدیثی از امام صادق (ع) در اینباره نتیجه میگیرد که اندازه حومه شهر نیز تا چهار فرسخ (۲۲ کیلومتر) میباشد.
🏙 رهایی از معماری وحشی
| @memarivahshi |
هدایت شده از کانال رسمی استاد حسن عباسی
✅ شالیزارهای پلکانی شهرستان بابل
🏕 جاذبههای طبیعت ایران
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
هدایت شده از کانال رسمی استاد حسن عباسی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ دهکده زراس؛ شمال دریاچه کارون
🔺 خوزستان، روستای زراس
🏕 جاذبههای طبیعت ایران
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
| معماری هجری |
📑 معرفی کتاب «معماری و شهرسازی مطابق با سبک زندگی اسلامی» / بخش یکم 📝 این کتاب نوشته محمدمنان رئیسی
معرفی کتاب «معماری و شهرسازی مطابق با سبک زندگی اسلامی» / بخش دوم
4⃣ فصل چهارم: حدود عمودی شهر مطابق با سبک زندگی اسلامی
در این فصل نگارنده معتقد است که توسعه عمودی شهر و بلندمرتبهسازی در اسلام مطلوب نیست و برای این مدعا به دو دسته دلیل استناد میکند؛ ادله صریح و ادله غیرصریح.
در ادله صریح به احادیثی اشاره میکند که مستقیماً با این موضوع مرتبطاند. احادیثی که به نفی ارتفاع زیاد ساختمان، نفی اشراف به همسایه از طریق بلند ساختن بنا و جلوگیری نکردن از تهویه مطلوب برای همسایه اشاره دارد.
در ادله غیرصریح نگارنده از آیات و احادیثی که مستقیماً به بلندمرتبهسازی اشاره نکردهاند اما از آنها نفی ارتفاع زیاد ساختمان استنباط میشود اشاره میکند:
- احادیثی در نفی مرتفع ساختن مسجد؛ که نگارنده معتقد است وقتی مساجد که کانون کالبدی شهر هستند از بلند ساختن نفی شدهاند، سایر ابنیه شهر نیز به طریق اولی شامل این قاعده میشوند.
- تقابل توسعه عمودی با تامین آسایش و آرامش ساکنین ابنیه مسکونی: نویسنده کتاب در اینجا با ارائه تحلیلهایی معتقد است که بلندمرتبهسازی مانعی برای آرامش و آسایش انسان است و آن را مختل میکند.
- تقابل توسعه عمودی با انجام برخی تکالیف اجتماعی مانند انجام تکالیف نسبت به همسایه
- تقابل توسعه عمودی با برخی از سنن معصومین (ع) مانند سنت مشاهده آسمان و ستارگان در سحرگاهان و سنت استهلال در شب اول ماه
همچنین نگارنده در ادامه با استفاده از یکی از این دلایل یعنی سنت مشاهده آسمان و ستارگان با محاسباتی به ارتفاعی حدودی برای یک ساختمان میرسد.
در پایان این فصل نگارنده به تطبیق سخنان خود با یافتههای علمی معاصر میپردازد و با اشاره به نظریات و تحلیلهایی از متفکرین عرصه معماری و شهرسازی در نقد توسعه عمودی، مهر تاییدی بر نظریات ارائه شده خویش میزند.
🏙 رهایی از معماری وحشی
| @memarivahshi |
| معماری هجری |
معرفی کتاب «معماری و شهرسازی مطابق با سبک زندگی اسلامی» / بخش دوم 4⃣ فصل چهارم: حدود عمودی شهر مطاب
معرفی کتاب «معماری و شهرسازی مطابق با سبک زندگی اسلامی» / بخش سوم
5⃣ فصل پنجم: ساختار کالبدی و شاخصههای عددی شهر مطابق با سبک زندگی اسلامی
در این فصل نگارنده ابتدا به چندین ساختار ارائه شده توسط اندیشمندان مختلف برای شهر اسلامی اشاره میکند و آنها را در واقع ساختارهای شهر مسلمانان که در گذشته وجود داشته میداند و نه شهری که باید باشد و شهر اسلامی را شهری میداند که برگرفته از مبانی اسلامی باشد.
نگارنده عوامل موثر بر شهر اسلامی را به دوسته فرامادی (ثابت) و مادی (متغیر) تقسیمبندی میکند. عوامل مادی عواملی مانند آبوهوا، اقیلم و... است که در هر شهر ممکن است تغییر کند. اما عوامل فرامادی در واقع باورها و اعتقادات و ارزشها هستند که بر اساس آنها کالبد شکل میگیرد با این نکته که در عین ثابت بودن و مشترک بودن این عوامل، میتوان با توجه به شرایط محیطی مختلف مصادیق متفاوتی در کالبد طراحی نمود.
نگارنده در ادامه عوامل فرامادی (مبانی و باورها) را از سنخ حکمت نظری (با محوریت هستها و نیستها) و عوامل مادی (اعتباریات زمانی و مکانی) را از سنخ حکمت عملی (با محوریت بایدها و نبایدها) میداند که اصل حاکم بر وجه اول (بایدها و نبایدها) اصل حقیقتمداری و اصل حاکم بر وجه دوم (هستها و نیستها) اصل عدالتمداری میباشد.
در واقع اصل حاکم بر حوزه کنشی ما اصل عدالتمداری است و چون شهرسازی و سبک زندگی از سنخ بایدها و نبایدها هستند باید با توجه به اصل عدالتمداری طرح شوند. نگارنده در ادامه به اهمیت جایگاه عدل در شهر میپردازد و دو تعریف کلی از عدل را مطرح میکند: «وضع الشیء فی موضعه» و «اعطاء کل ذی حق حقه» و مینویسد که در ساختار کالبدی شهر آنگاه مفهوم عدالت تجلی حداکثری مییابد که اولاً بر مبنای «اعطاء کل ذی حق حقه» کاربریهای شهری به تمام نیازهای مشروع انسانها پاسخ دهند و به هر نیاز پاسخ به حقی اعطاء شود؛ ثانیاً برمبنای «وضع الشیء فی موضعه» هر کاربری در جای مناسب خود مکانیابی شود. بر این اساس نیازهای انسان و چگونگی پاسخ نظام کالبدی شهری به این نیازها ملاک اصلی برای سنجش تحقق یا عدم تحقق عدالت در این نظام است.
در ادامه نگارنده با رد هرم نیازهای مازلو از منظر اسلام به روایتی از امام علی (ع) اشاره میکند که برای انسان چهار نفس نباتی و حیوانی (نیازهای مادی) و نفس عقلانی و الهی (نیازهای فرامادی) تعریف میکند. سپس وظیفه ساختار کالبدی شهر را پاسخ عادلانه به نیازهای این چهار نفس معرفی میکند. در ادامه برای تبیین ساختار کالبدی شهر اسلامی به صورت یک سیر منطقی بندهای زیر را مطرح میکند:
۱. شهر باید به همه نیازهای انسان پاسخ بدهد، به نحوی که بخشی از شهر متناسب با نیازهای مادی انسان و بخشی دیگر متناسب با نیازهای معنوی انسان باشد.
۲. مطابق با معارف اسلامی نیازهای معنوی بر نیازهای مادی اولویت دارند.
۳. بر اساس اولویت نیازهای معنوی بر مادی نتیجه میگیریم که کاربریهای مذهبی نیز بر سایر کاربریها اولویت دارند. برای مثال همانگونه که قبلاً ذکر شد مسجد باید در سلسهمراتب بالاتری نسبت به سایر کاربریها قرار گیرد.
۴. اولویت مسجد بر سایر کاربریها
۵. اصل مسجدمحوری در کلیت شهر و محلات آن؛ در مرکز هر محله مسجد محله و در مرکز چند محله مسجد منطقه و در مرکز چند منطقه مسجد جامع قرار می گیرد.
۶. اولویت سایر کاربریهای عمومی بر کاربریهای خصوصی
۷. حدود کالبدی محله: در این جا نگارنده با استناد به دو حدیث از پیامبر صلواتالله علیه (برای همسایه مسجد نماز قبول نمی شود مگر در مسجد) و امام علی علیهالسلام (همسایه مسجد چهل خانه از چهار طرف است) استنباط میکند که حدود کالبدی محله باید به اندازه چهل خانه از چهار طرف آن باشد زیرا در صورت بیشتر بودن، آن، خانههایی وجود خواهد داشت که همسایه مسجد محسوب نمیشوند و نیاز نیست نماز خود را در مسجد لزوماً بگذارند که این با احادیثی که مسلمانان را اکیدا به شرکت در نماز جماعت توصیه نموده مغایرت دارد.
۸. حداکثر اندازه شعاع محله: در ادامه نگارنده با فرض قبل و اینکه عرض پلاک مسکونی بین ۱۵ تا ۲۰ متر باشد حداکثر اندازه شعاع محله را در دو حالت به صورت تقریبی محاسبه میکند و نهایتاً شعاع حدود ۷۵۰ متر را مطلوب میداند
۹. حداکثر مساحت و جمعیت محله: در این بخش با توجه به بندهای قبل و محاسبات عددی و استدلالات شهرسازانه و فقهی، نهایتاً مساحت میانگین خانه را حدود ۳۱۲ متر محاسبه میکند. همچنین حداکثر مساحت هر محله ۱۷۶ هکتار و حداکثر جمعیت هر محله ۱۱,۳۰۰ نفر ارائه میشود.
۱۰. در بند آخر نیز نگارنده با جمعبندی مطالب قبل حداکثر جمعیت شهر را حدود ۱,۷۰۰,۰۰۰ نفر محاسبه میکند که تراکم ناخالص مسکونی چنین شهری برابر است با ۴۵ نفر در هکتار. همچنین حداکثر ۱۵۰ محله میتواند در یک شهر وجود داشته باشد.
🏙 رهایی از معماری وحشی
| @memarivahshi |
حجتالاسلام علی کشوری:
در روایات و آیات، باب مهمی است که چگونه باید یک ساختمان را خرید؟ چگونه باید یک ساختمان را فروخت؟ با پول خرید و فروش ساختمان چه باید کرد؟ آیا اجازه داریم تا خرید و فروش ساختمان را در اذهان و عینیت جامعه به مانند خرید و فروش سایر کالاها تبدیل کنیم؟ در روایات این کار نهی شده است. اگر مجموعه روایات خرید و فروش ساختمان به انضمام خرید و فروش زمین را کسی بررسی کند، متوجه میشود که در نظام ارزشی اسلام، خرید و فروش مسکن و زمین، جزو مکروهترین مشاغل محسوب میشوند و اساساً اجازه نداریم تا چنین مشاغلی را در جامعه برجسته کنیم.
🏙 رهایی از معماری وحشی
◀️ تلگرام | ایتا
🔹در معماری و شهرسازی و طراحی کالبد یک جامعه، نشانه و نماد از جایگاه ویژهای برخوردار است که با استفاده از آنها میتوان بسیاری از مفاهیم اعتقادی، فرهنگی، تاریخی و… را در انظار مردم قرار داد؛ برای رسیدن به مقاصد مختلفی مانند ایجاد هویت یا تداعی یک پیروزی تاریخی یا انتقال یک حس معنوی و یا ایجاد یک حس نوستالژیک؛ حتی گاه ممکن است همه اینها در یک نشانه یا نماد جمع شود.
#معماری_طراز
#حکمت_معماری
📃 متن کامل مقاله را در سایت بخوانید: memarihejri.ir/1
🏙 معماری هجری
@MemariHejri_ir
🔹استقلال اقتصادی مهم است، [امّا] اوّل در زمینهی فرهنگی عرض بکنم؛ استقلال فرهنگی به اعتقاد بنده از همهی اینها مهمتر است. استقلال فرهنگی در این است که سبک زندگی را، سبک زندگی
اسلامی - ایرانی انتخاب بکنیم. بنده در باب سبک زندگی دو سه سال قبل از این مفصّل صحبت کردم؛ سبک زندگی از معماری، از زندگی شهری، از زیستِ انسانی، از پیوندهای اجتماعی تا همهی مسائل گوناگون را شامل میشود.
🔹تقلید از غرب و از بیگانه در سبک زندگی، درست نقطهی مقابل استقلال فرهنگی است. امروز نظام سلطه بر روی این مسئله دارد کار میکند.
#معماری_طراز
#حکمت_معماری
🏙 معماری هجری
@MemariHejri_ir
🔷قدیمترها پیش از آنکه دانشگاهها و مدارس معماری در ایران پدید بیایند، معماری شغلی بود که همچون خیاطی و نانوایی و درودگری، شاگردانش به دست اساتید خبره در محیط کارگاهی تربیت میشدند. سالیان سال شاگردی میکردند و در نهایت که عمری را به کارگری و یادگیری علوم و فنون و حکمت سپری نمودند، خود به درجه استادی میرسیدند و سپس میتوانستند ساختمانی را به صورت مستقل بسازند.
🔹استاد معمار میتوانست همه چیز بنا را خود طراحی و محاسبه کند و سپس بسازد. شهرها هم کوچک بود و مردم یکدیگر را میشناختند. ضمنا پارادایمهای خاصی که فرهنگ را شکل داده بود اجازه تخطی از قوانین اجتماعی را به کسی نمیداد.
#معماری_طراز
#حکمت_معماری
📂متن کامل مقاله را در سایت بخوانید: memarihejri.ir/355
🏙 معماری هجری
@MemariHejri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 نمادگرایی در تمدن غرب خصوصا در معماری جایگاه ویژهای دارد و همچنین در معماری اسلامی نیز از اهمیت خاصی برخوردار بوده است.
❓نمادها در جنگ نرم چگونه مورد تهاجم دشمن قرار میگیرند؟!
🔺ابلیسک به عنوان نمادی ثابت که همواره در معماری مغرب زمین از اهمیت خاصی برخوردار بوده است؛ شاید بتوان این سازه شرکآلود را جزو معدود نمادهایی دانست که تا بدین حد در میادین و اماکن مختلف جهان مورد استفاده قرار میگیرند.
#نماد_گرایی_در_معماری
#معماری_وحشی
🏙 معماری هجری
@MemariHejri_ir
| معماری هجری |
💢 نمادگرایی در تمدن غرب خصوصا در معماری جایگاه ویژهای دارد و همچنین در معماری اسلامی نیز از اهمیت
🔻ادای احترام جو بایدن و کاملا هریس به نماد شیطان (ابلیسک) به بهانه یادمان قربانیان کرونا
🏙 معماری هجری
@MemariHejri_ir
📝 معماری مجلس ما برای حس ریاست، خود برتر بینی، تنش و جنجال طراحی شده است
🔸همیشه و این مدت بیشتر که کنگره آمریکا محل توجه بود فارغ از سایر مسایل توجه به تفاوت معماری داخلی دو مجلس ایران و آمریکا و بقیه ملل برایم جالب بود. مساله تاثیر معماری بر ارتباط و روحیات و نفس افراد.
🔹وقتی فاصله های افقی و عمودی، نزدیک است ، آرام تر صحبت میکنید، میتوانید گفتگو کنید و فضا مشارکتی است ، فاصله عمودی کم تر، حس ریاست و استبداد و بالانشینی را کم تر تقویت میکند.
🔸ولی وقتی فاصله ها افقی و عمودی دور طراحی میشود احساس می کنید از هم و از مخاطبان دور هستید و نیاز به فریاد است تا صحبت آرام گفتگو کم تر و خطابه بیشتر و با فریاد است.
🔹فاصله زیاد هیئت رئیسه و بویژه رییس مجلس حس ریاست و برتری و بالا به پایین را بیشتر تقویت می کند.
🔸سیره پیامبر گردنشینی با اصحاب ، بدون بالانشینی و برجستگی بود. معماری اسلامی یعنی تزريق اندیشه برابری و نزدیکی در معماری.
🔹خلاصه آنکه بنظرم معماری مجلس ایران القاگر و مولد نابرابری، استبداد، تنش و فرياد بجای گفتگو است.
📝 مجتبی جهان تیغ
🏙 معماری هجری
@MemariHejri_ir
زیست شبانه یا حیات خبیثه
🌆 شب در زیستبوم ما اساساً کارکرد دیگری داد. فرصتی برای سکوت، تأمل، بازگشت به خود، آرامش، دوری از ضربآهنگ تند اقتصاد و... است
🔻تغییر تدریجی سبک زندگی مردم و استحاله فرهنگ ایرانی-اسلامی، پروژهی بلندمدت دشمنان خارجی و غربگراهای داخلی بوده و هست.
این پروژه گاهی با اسنادی مانند ۲۰۳۰ است که از بیرون القا میشود و گاهی نیز طرحهایی مانند #زیست_شبانه که لیبرالهای داخلی تجویز میکنند.
🔻روش لیبرالها هم در به کرسی نشاندن این گونه طرحهای مخرب سبک زندگی دینی و فاسد کردن جامعه اینگونه بوده است که آنها را با مفاهیمی عامهپسند و زیبا (مانند نشاط اجتماعی و کاهش ترافیک و...) بزک میکنند تا کسی در برابر آنها مقاومت نکند؛ وگرنه کجا انسانهای جوامع غربی به وسیله night life یا زیست شبانه و رقص و آواز در دیسکوها به نشاط و سرزندگی رسیدهاند؟!
❓انسان با نشاط کیست؟ آیتالله بهجت و محسن حججی که شب را تا به سحر به خلوت با خدا و تهجد سپری میکنند و آنگونه از دنیا میروند یا کسی که با استفاده از الکل و مواد مخدر و ... لحظاتی را در حالت خلسه سپری میکند تا طعم آرامش را بچشد و در نهایت با سنکوپ و اُوردوز از دنیا میرود؟!
🏙 معماری هجری
@MemariHejri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌙 انسان مؤمن و دیندار در سبک زندگی اسلامی چگونه باید شب را سپری کند؟
🌑 سبک زندگی آمریکایی چه برنامهای برای شب دارد؟
🔸برای مطالعه بیشتر به جلسه 347 کلبه کرامت با عنوان «حال، کرسی حیات» مراجعه فرمایید:
▶️ http://kolbeh-keramat.ir/Sessions/Single/556
🏙 معماری هجری
@memarihejri_ir
هدایت شده از اندیشهجویان استاد حسن عباسی
زیست شبانه در تهران تصویب شد
طرحی برای بچه پولدارهایی که ۲,۳ نصف شب هوس جگر و همبرگر میکنن
طرحی برای طبقهای که ۷ صبح سرکار نمیروند
طرحی که شب را مایه آرامش نمیداند
ممنون از مسئولین فرهنگی که فقط پوستهی دین براشون مهمه و با طرحهای ضد سبک زندگی اسلامی مخالفتی ندارن
Amin Mosavi 2
🔻کانال توییتری حاضرجواب🔻
@Haazer_javab1
instagram.com/Haazer_javab1
هدایت شده از صحیفه نور امام خمینی (ره)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید | امام خمینی (ره)
🔹 این مساجد است که این بساط را درست کرد، این #مساجد است که نهضت را درست کرد.
🔺 در عهد رسول الله هم و بعد از آن هم تا مدت ها مسجد مرکز اجتماع سیاسی بود مرکز تجییش جیوش بود.
🔸 محراب یعنی مکان حرب مکان جنگ، هم جنگ با شیطان و هم جنگ با طاغوت. از محراب ها باید جنگ پیدا بشود چنانچه پیشتر از محراب ها و از مسجدها پیدا می شد.
💯 ای ملت! مسجدهای خودتان را حفظ کنید. ای روشنفکران! مسجدها را حفظ کنید، #روشنفکر_غربی نباشید #روشنفکر_وارداتی نباشید ای #حقوقدان_ها !
👈 مسجدها را حفظ کنید، بروید به #مسجد ، نمی روید این مسجدها را حفظ کنید تا این نهضت به ثمر برسد، تا مملکت شما نجات پیدا کند
#امام_خمینی
صحیفه نور؛ جلد ۷؛ صفحه ۵۵
@sahifeh_noor
🔶امروزه وسائل و عوامل مختلفی برای جلبِ توجه مردم ایجاد شده است و این درواقع توهین به شخصیت انسانهاست! چون دارد میگوید «بگذار من برایت تعیین کنم که الان به چه چیزی توجه کنی!» اصلاً چرا یک عامل بیرونی باید توجّه تو را جلب کند؟!
🔸دین از ما میخواهد کنترل ذهنمان را به دست خودمان بگیریم. «ذکر»، یعنی کنترل ذهن، در مقابل «غفلت» که به معنای عدم کنترل ذهن است؛ یعنی عدم توانایی در توجه پیداکردن.
🔸یکی از حوزههای مهم آلودگی بصری و ایجاد اغتشاش فکری و روحی در شهروندان و جلب توجه مدام آنان تبلیغات محیطی است.
🔸امروزه گسترش بیضابطه تبلیغات محیطی، فضای شهرها را به عرصۀ رقابت سازههای تبلیغاتی تبدیل نموده، ازدحام تابلوها و بیلبوردهای تبلیغاتی اغتشاش و ناهماهنگی بصری در فضاهای شهری به وجود آورده و موجب سلب آرامش روانی شهروندان شده است.
📄 مطالعۀ متن کامل مقاله:
Memarihejri.ir/439
🏙 معماری هجری
@MemariHejri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥امام خمینی(رحمةالله علیه) :
🔹طریق اسلامی این است که #مستضعفین را حمایت کنند...
🔹ملتفت باشید که شمایی که الآن به #حکومت رسیدهاید، [این] حکومت نیست؛ خدمتگزار هستید.
اسلام حکومت به آن معنا ندارد. اسلام خدمتگزار دارد...
🔹برای این «هیچ ندارها» یک فکری بکنید، هی ننشینید دعوا بکنید، هی هم دنبال این نروید که همان طوری که در طاغوت میکرد، شهرها را خیلی مزین کنید و شهرها را خیلی بزرگ بکنید و همه همّ دولت و همه بودجه مملکت خرج شهرها بشود و خرج شمال شهر بشود که باز همان طاغوتی ها از آن استفاده بکنند. برای این پایین شهریها، برای این بیچارهها برای اینها فکر بکنید...
🔹این دنیا چند روزش آمده پیش شما. این را خدمت کنید تا آبرومند باشید پیش خدا. این را با دعوا نگذرانید، با صلح بروید سراغ مردم. اگر بروید سراغ مردم، دیگر دعوا پیش نمیآید؛ برای اینکه، وقت دعوا نمیماند. اما افسوس این است که شما مشغول دعوا هستید و از مردم غافل! نه اقتصاد را توانستید درست کنید و نه امنیت را توانستید درست کنید و نه هیچی.
🗓1359/6/20
🏙 معماری هجری
@MemariHejri_ir
💠 به مناسبت بزرگداشت شیخ بهایی و روز معماری
اولین جلسه از سلسلهجلسات کرسی آزاداندیشی گروه شهرسازی و معماری هجری
📃 موضوع: معماری هجری یا معماری تمدنی؟ مسئله این است...
🎙گفتگو با حسامالدین حائریزاده؛ عضو هیئت علمی اندیشکده یقین
⏰ جمعه سوم اردیبهشت ساعت 21
🎥 پخش زنده از آپارات، یوتیوب و اینستاگرام
🏙 معماری هجری
@MemariHejri_ir