eitaa logo
حدیث آرزومندی
627 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
73 ویدیو
176 فایل
✅️ اطلاع رسانی برنامه‌ها، کوته نوشته ها و آرشیو مطالب حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدمهدی رفیع پور تهرانی(دامت برکاته) 🔻 استاد سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم آدرس اینستاگرام: Rafipour_ 📖 مدرس: https://t.me/ostadrafipour_madras
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از حکمت و حکومت
🔸عید مظهر وحدت یا مظهر فرقت؟! آیت الله حائری شیرازی(ره): «امام صادق (علیه السلام) دربارۀ روز عید فطر و تشخیص آن می‌فرمایند: «دست امام مسلمین است»؛ اگر امام مسلمین گفت: «عید است»، همه باید افطار کنند و نماز عید بخوانند. اگر امام مسلمین گفت: «این آخر رمضان است»، بر همه واجب است روزه بگیرند. چرا این را برای امام مسلمین گذاشته؟ برای اینکه اینجور نشود که زن مقلد این آقاست و آقا می‌گوید برای من ثابت نشده که امروز آخر رمضان است؛ شوهر مقلد دیگری است؛ او گفته برای من ثابت شده امروز عید بگیریم. اگر بعضی روزه باشند و بعضی روزه نباشند، در خانه چه اتفاقی می افتد؟ روزی که باید جشن بشود، روز عیش باشد، روز سرور باشد، روز خوشحالی باشد، روز حزن می‌شود. اعیاد رسمی مسلمین یعنی عید فطر و عید قربان را برای این خاطر روزه‌اش را حرام کردند که وحدت ایجاد بشود؛ یعنی همه «با هم» دست بکشند از روزه. خود این وحدت یک ابهتی دارد، اسلام را در نظر دشمنان با مهابت می‌کند.» پ.ن: یکی از بحثهای فقهی در موضوع اثبات عید، مسأله حکم حاکم است که در کنار سایر طرق مورد بحث قرار میگیرد. بنده در این صدد نیستم که در میانه بحثهای دقیق فقهی فقهای عظام اظهار نظری کنم. فقط به این مقدار مسأله ام را طرح میکنم که اگر در رویکردهای فقها مقاصد و اغراض شریعت به صورت ضابطه مند مورد توجه قرار میگرفت آیا شاهد چنین تشتتی می شدیم؟ ▫️آیا دین شناسی ما این مقدار دلالت ندارد که مظاهر اتحاد، قدرت و سرور در دین، اگر به مظاهر ضعف، تشتت و ناراحتی تبدیل شود نمیتواند مورد تأیید دین باشد؟ ▫️ آیا در حجیت یک فتوا، کارآمدی و پیامدهای آن هیچ نقشی ندارد و حجیت صرفا یک امر اخروی است؟ ▫️آیا نگاه اکید دین به جمعه و جماعت و اتحاد و وحدت کلمه مسلمین با این اتفاقات همخوانی دارد؟ @hekmatvahokumat
حدیث آرزومندی
🔸عید مظهر وحدت یا مظهر فرقت؟! آیت الله حائری شیرازی(ره): «امام صادق (علیه السلام) دربارۀ روز عید فط
باتشکر از جناب آقای قدک و کانال مفیدشان متاسفانه امسال هم مسأله عید بمشکل خورد...
▫️ترجمه و تبیین فرائدالأصول (سه جلدی) ▫️استاد سید محمدمهدی رفیع‌پور ▫️انتشارات حقوق اسلامی ▫️چاپ اول - ۱۴۰۰ ▫️قیمت دوره: ۲۸۰ هزار تومان ☎️ ۰۲۵۳۷۷۴۴۲۰۰ 🆔 @hoghogheislami 📘 🆕 http://Instagram.com/hoghogheislami.pub
ساعت ۱۱ شب از دفتر آیت الله فاضل لنکرانی گفتند آقای فاضل می‌خواهد درباره هلال شوال، با من صحبت کند. پس از وصل تلفن معلوم شد آقای فاضل به اندرون رفته و جواد - پسرشان - صحبت کرد و گفت، برای ابوی ثابت شده که فردا عید فطر است و چند شهر را نام برد که در آنجا ماه دیده شده و گفت ظاهراً برای آقای لطف‌الله صافی هم ثابت شده و با تماس با دفتر آیت‌الله خامنه‌ای نتوانستند به توافقی برسند و بیش از این نمی‌توانند صبر کنند و باید نظرشان را اعلان نمایند. از من خواستند که برای هماهنگی با رهبری، کمک کنم. تلفنی با آیت‌الله خامنه‌ای صحبت کردم ایشان گفتند که گزارش‌های رؤیت هلال به ایشان هم رسیده ولی با توجه به اعلان قبلی چند مرکز تحقیقاتی دانشگاه که گفته‌اند در هیچ نقطه‌ای از ایران ماه شوال در شامگاه یکشنبه قابل رؤیت نیست، چون فقط یک ساعت قبل از غروب از تحت‌الشعاع خورشید بیرون می آید، اطمینان به گزارش‌های مردمی به دست نمی‌آید، ولی اگر آقای فاضل حکم کنند و یا دو نفر از آقایان فاضل و صافی اعلان اطمینان کنند، می‌پذیریم که فردا عید باشد، ولی تأکید کردند که قول قطعی ندهیم. مراتب را به آشیخ جواد فاضل گفتم، قرار شد به همان صورت پیگیری شود و سرانجام حدود ساعت یک بامداد رهبری به تصمیم می‌رسند. دوشنبه ۲۸ دی ۱۳۷۷ ___________________ خاطرات تازه منتشر شده مرحوم هاشمی رفسنجانی. و دوباره اختلاف در عید! حاشیه: ای کاش فقهای عظام از آن سالها تا کنون به یک سازوکار روشنی در ماجرای اعلام ماه های قمری می رسیدند تا جامعه مومنان دچار آسیب روانی و سردرگمی نشود_همانند همه کشورهای اسلامی. این بحث البته خیلی مفصل است و چون در سالهای پیش مطالبی نوشته شد، حاجت به اعاده نیست. فقط این نکته را عرض می کنم که مسأله عید از نظر اجتماعی تنها به احکام الزامی و شرعی آن مرتبط نمی باشد بلکه عید بار معنوی و روانی خاص خود را دارد و نباید آرامش و شادی ماه طاعت و بندگی، ختم به پریشانی و سردرگمی مردم عزیز شود. بازتاب اختلاف فقها در جامعه غیر از فضای حوزه ها است که با اختلاف نظرهای گوناگون مأنوس هستند و از بحثهای طلبگی و تشریح مبانی فقهی برای هم لذت هم می برند! ۱۴۰۰ @Menhajalsalehin
کتاب به تازگی منتشر شده است و انشاالله در آینده نزدیک آن را در قالب فایل صوتی کوتاهی معرفی خواهم کرد...... @Menhajalsalehin
همانطور که پیش‌بینی کردم با طولانی تر شدن جنگ در فلسطین کم کم شاهد واکنش های بیشتری از مراجع محترم شیعه خواهیم بود...
تازه در مشهد منتشر شده است...دیروز برخی رفقا سوغات آوردند...جزاهم الله خیرا. می دانیم که حضرت امام اولین یا از اولین فقهایی بودند که مسائل تلقیح مصنوعی را_به همراه پاره ای دیگر از مسائل مستحدثه_ وارد متون رسمی فقه فتوایی شیعه کردند و از این جهت فضل تقدم دارند....تاریخ نگارش تحریر الوسیله سال۱۳۴۳_۱۳۴۴ در زمان تبعید در ترکیه است. @Menhajalsalehin
📸 «جام صهبا» مطالب آیت‌الله علامه سید محمدحسین بر محور رسالۀ سیر و سلوک منسوب به علامۀ منتشر شد. این کتاب بر اساس نسخۀ استنساخ شده توسط مرحوم آیت‌الله سید ، از شاگردان سلوکی علامه طباطبایی، تدوین و با تعالیقی از نامبرده در ۷۲۰ صفحه از سوی انتشارات تراث روانۀ بازار شده است. گفتنی است پیش از این آیت‌الله رساله‌ای تحت عنوان «لب اللباب» منتشر کرده بود که حاوی تقریر جلسات مذکور و اضافاتی از مرحوم طهرانی بود. بر این اساس «جام صهبا» نوشتۀ علامه طباطبایی بوده و تقریر دروس ایشان نیست. @alemoon_ir
حدیث آرزومندی
📸 «جام صهبا» مطالب آیت‌الله علامه سید محمدحسین #طباطبایی بر محور رسالۀ سیر و سلوک منسوب به علامۀ #بح
حاشیه: خیر این کتاب به قلم مرحوم علامه طباطبایی نیست و تقریرات دروس ایشان با محوریت رساله سیر و سلوک مرحوم بحر العلوم است و مرحوم آقای جعفری آن را استنساخ کرده اند. پارسال از مصحح محترم کتاب جناب استاد صالحان که شاگرد برجسته مرحوم آیت الله جعفری هستند، پرسیدم که تقریرات به قلم کدام یک از شاگردان مرحوم علامه است‌. فرمودند مشخص نیست و حاج آقای جعفری چیزی نگفتند اما یکی از شاگردان طبقه اول و قدیم ایشان بوده است. @Menhajalsalehin
جهت اطلاع سه اثر جدید از مرکز کامپیوتری نور
سفرنامه ابن بطوطه (متوفی۷۷۹ق) ترجمه استاد دکتر محمد علی موحد جلد اول ص۱۷۶ @Menhajalsalehin
اذان و اقامه مجتبی عبادی فرزند دوست خوبم آقای عبادی ۱۴۰۰/۲/۳۰ @Menhajalsalehin
بسمه‌تعالی تعامل کلام اشعری و حکمت اسلامی در مکتب شیراز - زمان: شنبه، ۱خرداد۱۴۰۰، ساعت ۱۸:۳٠ تا ۲۰ - مکان: شیراز، مدرسهٔ علمیهٔ خان - پخش زنده: https://engage.shatel.com/b/3hp-xja-kqn-xjb مجمع عالی حکمت اسلامی @hekmateislami @hparsania
جهت اطلاع
حدیث آرزومندی
@Menhajalsalehin
سلام و خدا قوت خوب هستید؟ ببخشید این ترجمه‌ی «به زنجیر می‌کشد» برای «تسل» درست است؟ قبلاً من ترجمه‌ی «زائل می‌کند» را شنیده بودم. سلام علیکم ممنونم. در ترجمه مرحوم فیض الاسلام آمده( در چاپ ایشان حکمت۱۷۰) : ستیزگی اندیشه (شایسته) را دور می سازد. آقای استاد ولی هم اینطور ترجمه کرده اند: لجاجت اندیشه درست را از بین می برد. __ اصل واژه سل به معنای درآوردن است شاید درآوردن به آرامی (سله: اخرجه برفق) مثلا سل السیف من غمده یعنی شمشیر را از غلاف بیرون کشید، درآورد.... مترجمان در اینجا به تناسب واژه های مختلفی انتخاب کرده اند.. دقیقش این است که لج بازی سبب خارج شدن اندیشه از جایگاه و مدارش می شود یعنی اندیشه را ناکارآمد می کند و قهرا تاثیر اندیشه از بین رفته و بی خاصیت می شود. ولی ترجمه به زنجیر کشیدن ظاهراً دقیق نیست و گویا مترجم ریشه واژه را از سلسل گرفته است (رباعی)که به معنای به زنجیر کشیدن است در حالیکه ریشه این کلمه همانطور که اشاره کردم ثلاثی مجرد است(سل) @Menhajalsalehin
تازه منتشر شده است... گفتگوی خوبی با موضوعات متنوع دارد. در بخش زندگینامه نکات جالبی از اساتید ممتازشان که همه از بزرگان فقه و فلسفه بودند، مطرح شده است.... @Menhajalsalehin