eitaa logo
مصباحیه ...
129 دنبال‌کننده
18.1هزار عکس
9.4هزار ویدیو
538 فایل
مصباحیه ... اَلا ولایحمل هذا العَلَم اِلّا اهل البصر و الصّبر... معرفی شخصیت الهی و جهادی آیت الله #مصباح_یزدی...🌹 همراه با مطالب گوناگون خبری، تحلیلی، بصیرتی، اخلاقی، معرفتی و...🌸🌸🌸 @Soukhtee
مشاهده در ایتا
دانلود
آخوند ملامحمد از ياران و اصحاب شيخ فضل‌الله نوري بود كه بعد از بر دار شدن شیخ نوری، مشروطه طلبان باعث زحمت‌ همه طرفدارانشان از جمله أخوند ملا محمد أملی و حاج میرزا علی هسته ای در تهران و متحدان او در ولایات از جمله حاج میرزا حسین علوی در سبزوار شدند. أخوند ملامحمد با آنكه ساكن تهران بود، پس از سقوط محمدعلي شاه و تبعيد و فرارش به روسيه، به مسقط‌الراس خودش در آمل تبعيد شد. اما شيخ محمدتقي آملي در تهران ماند و پس از چندي تهران را به نجف ترك كرد. او از علماي بزرگي بود كه اگرچه واجد همه شرايط بود، با سماحت و كرامت از اينكه رساله عمليه بدهد و خودش را در مرتبه مراجع تقليد قرار دهد، پرهيز كرد و اين نشانه نهايت صداقت و امانت و ترفع او از مسائل رياستي و جاه و جلال است. آخر ما يخرج من قلب الصديقين، حب الجاه. از ديگر استادان علامه حسن‌زاده، فاضل توني مدرسه فلسفه و حكمت در حوزه و دانشگاه بود. علامه نزد ايشان بخشي از مباحث فلسفي و منطقي ابن سينا را خواند. همچنين نزد مرحوم محي‌الدين الهي قمشه‌اي، مدرس فلسفه و عرفان حوزه و دانشگاه، متون زيادي را خواند. علامه حسن‌زاده در سال 1342 بعد از اينكه در معقول و منقول صاحب‌نظر و مجتهد شد، به قم رفت و سال‌ها از محضر درس علامه طباطبايي صاحب الميزان استفاده كرد. آنچه علامه حسن‌زاده آملي را از تمامي اطرافيان بالاتر مي‌برد، جامعيت ايشان در همه زمينه‌هاي سمعيات، عقليات، ادبيات و حتي علوم است. او توانست از جهت علوم ظاهري همه رشته‌ها را به حد كمال دنبال كند و از جهت علوم باطني و معارف حقه هم در سلوك معنوي داراي مراتب بسيار والايي بودند. خودم شبي را در آمل در محضر ايشان بودم كه آن ديدار كرامتي داشت كه بيان آن دشوار است و در اين مجمل نمي‌گنجد. من در ١٣٥٤ پس از دیدار امام موسی صدر در بیروت، به دمشق رفتم و در زینبیه شاهد تجسد ارواح شدم. از لندن این تجارب روحی را به قم به استاد نوشتم و راهنمایی خواستم. ایشان نیز دستور سلوکی برای من نوشت🔅 و به من به لندن فرستاد.‌ بعدها ايشان برنامه‌هاي سلوك خود را در كتابي با عنوان نامه‌ها و برنامه‌ها به سال ١٣٧٤ از طریق انتشارات پیام قم منتشر کرد و‌ دستور سلوک مرا نیز در آن جای داد. من اكنون بعد از چهل و اندي سال، هنوز از مطالعه آن دستور سلوک در راه حق و عبادت و بندگي خدا، منقلب مي‌شوم. دیگران بعدا اين نامه استاد به این شاگرد را در كتابي با عنوان تازيانه سلوك تجديد چاپ كردند و من هم آن را با مقدمه و موخره‌اي در مجله کلک‌ به مدیریت کسری حاج سید جوادی تجديد چاپ كردم. آنچه از علامه در ذهن من ماندگار شده است، آگاهی ها و دانسته هایم پيرامون زندگي و انديشه‌هاي حاج ملاهادي سبزواري حكيم الهي قرن سيزدهم هجري را تداعی می کند. بعد از مطالعه منظومه حاج ملاهادي سبزواري و نگارش كتاب مستقلي درباره او و تصحيح ديوان اشعار حاج ملاهادي، همواره اين سوال در ذهن من بود كه اگر در زمان حاج ملاهادي سبزواري زندگي مي‌كردم، او را چگونه مي‌يافتم؟ با ديدن علامه حسن‌زاده آملي دريافتم كه استاد حسن‌زاده آملي، از نظر جامعيت بين ظاهر و باطن شخصيتي همانند حاج ملاهادي سبزواري دارد. وقتي به مرحوم حكيم ابوالحسن جلوه فيلسوف الهي معاصر حاج ملاهادي سبزواری مي‌گويند كه شما در تهران پایتخت و مركز ايران هستيد، چرا مثل حاج ملاهادي سبزواري که در شهر دورافتاده سبزوار ساکن است، طالبان علم به شما جذب نمي‌شوند؟ حكيم جلوه در پاسخ مي‌گويد: من درس فلسفه مي‌دهم، اما آن باطني را كه در تعريف فلسفه گفته‌اند، ندارم. حكماي قدما در تعريف حكمت و فلسفه گفته‌اند: «الحكمه هي صيروره الانسان عالما عقليا مضاهيا للعالم العيني» يعني حكمت به معناي تطور و شدن انسان به صورت عالمي عقلي مشابه عالم عيني است. درحالي‌كه حاج ملاهادي سبزواری علاوه بر صاحب‌نظر بودن در فلسفه و تدريس حكمت متعاليه ملاصدرا از جهت سلوك معنوي و باطني كامل مكمل است. علامه حسن‌زاده آملي هم در عصر ما همتا و همپاي حكيم سبزواري در عصر خود بود كه نظير خويش بنگذاشتند و بگذشتند. مرحوم حاج شیخ ولی الله اسراری از اسباط حاج ملاهادی سبزواری از قول یکی از شاگردان حکیم سبزواری برای من نقل کرد که گفته بود؛ کسی که محضر حکیم سبزواری را درک کرده باشد، مثل أن است که خدمت جمیع انبیا و اولیا رسیده باشد. من نیز به ضرس قاطع می گویم که کسی که محضر علامه حسن زاده أملی را درک کرده باشد، مثل آن است که همه فلاسفه و حکمای متقدم و متاخر را از نزدیک دیده باشد. بسیار خوشحالم كه افتخار داشتم در شمار شاگردان علامه حسن‌زاده آملي قرار بگيرم و هذا من فضل ربی... سید حسن امین یازدهم مهر ماه ١٤٠٠
۲۱ مهر ۱۴۰۰
لطفا برای ورود به زوم از لینک زیر استفاده فرمایید https://us02web.zoom.us/j/82352045329 لینک پخش زنده YouTube https://www.micuk.org/live
۲۱ مهر ۱۴۰۰
🌸 کشف با مثال و کشف بی مثال وقتى حضرت استادم علامه آقا سيد محمّد حسين طباطبائى صاحب تفسير عظيم الميزان (رضوان اللّه عليه) از من پرسيدند كه آيا تمثّل بى‏ صورت يعنى كشف بى‏ مثال هم به شما دست مى‏ دهد و روى مى‏ آورد؟ عرض كردم آنچه را كه مشاهده مى‏ كنم همه با مثال‏ اند. و گاهى عظمت نظام هستى آنچنان مرا مى ‏گيرد و مضطربم مى‏ نمايم كه اگر خودم را از آن حال انصراف ندهم، جان از بدنم مفارقت مى ‏كند. آن جناب فرمود: «همين معنى كشف بلاصورت و مثال است، و از اين كه خودت را انصراف مى ‏دهى كارى خوب و محبوب و مطلوب است تا كم‏ كم به عالم ماوراى مادّه و فوق آن انس بگيرى». سپس علامه حسن زاده آملی می نویسد: آنگاه كه سالك، مجذوب عظموت و جلال و جبروت وجود مطلق و كبريائى نظام احسن آن مى‏شود، از آن حالت تعبير به كشف بى ‏صورت و بى ‏مثال مى‏ شود. 📙 هزار و یک کلمه، ج 5 ص 259
۲۱ مهر ۱۴۰۰
6.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❖ فیلم| گلایه‌های شیرین علامه و ابراز نیاز و ناز با خدا در نامه ای به خداوند؛ و پاسخ خداوند به این نامه اولین فرزندمان را که خدا به ما داد، خواستیم تهران خانه بگیریم به زحمت افتادیم، چون اجاره خانه دربست برای ما مشکل بود نمی توانستیم بگیریم. به هر بنگاه که میرفتیم اولین سوال این بود که بچه داری؟ می‌گفتیم: بله. می‌گفتند: خانه نداریم. برای همین مجبور شدیم به مسافرخانه برویم و برای هر شب پنج تومان می‌دادیم. تا اینکه شکواییه ای به خدا فرستادیم... در حدود ۱۶۰ بیت ... ای خداوندگار سبحانی ای که ناگفته را تو میدانی من به فرمان تو گرفتم زن اوفتادم به کوچه و برزن تو خود ای سرور من آگاهی هر کجایی که بود بنگاهی پاسخ پرسش من از خانه: اولا بچه داری تو یا نه با همه علم و دانش و فرهنگ کج و ماوج شدم‌چو یک خرچنگ! ❗️ گر حسن‌زاده ات گنه‌کار است کین چنین رنج را سزاوار است رحم بر طفل شیرخوارش کن یا به مامای دل فگارش‌کن... 🌹🌹🌹
۲۱ مهر ۱۴۰۰
12.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ توان علامه حسن زاده در علم نجوم... 🌸🌸🌸🌸🌸
۲۱ مهر ۱۴۰۰
الہي دردمند دل آگاهت پنهاني و دزدڪي مي گرید تا نامَحرمان بہ حرم خانۀ سرّش دست نیابند، و آشڪارا لبخند دارد تا نا بخردان دیوانہ اش نخوانند. 🌸🌸🌸🌸🌸
۲۱ مهر ۱۴۰۰
💠محرومیت از اماکن مقدس... آیت الله : 🔸 در اینکه از این برای ما خسران است تردیدی نیست. اما در این عالم خیلی از نفع و ضررها با هم تزاحم پیدا می‌کنند و باید اهم آنها را تشخیص داد و اهم را نمی‌توان با و عواطف تشخیص داد. 🔹تشخیص اهم در هر چیزی وابسته به نظر آن امر است. وقتی متخصص مسایل پزشکی می‌گوید ممکن است در یک خانواده یک نفر بقیه را مبتلا کند و همه بمیرند، کسانی که باورشان نیست و نمونه‌اش را ندیده‌اند انکار می‌کنند. اما با آن نگاه و تجربه، معلوم می‌شود یک تکلیف واجب با یک امر مستحب تزاحم دارد. ۱۳۹۸/۱۲/۲۸ 🔺مجموعه بیانات حضرت آیت الله مصباح درباره ویروس کرونا با عنوان ۵
۲۱ مهر ۱۴۰۰
👓 همه نگران کم شدن پایه یکی ها هستن، من نگران کم شدن پایه دهی‌ها😞 ❗️ از ۵۰نفری که وارد حوزه شدیم تا قبل کرونا ۷ نفر تا پایه ده رسیدیم، بعد کرونا فقط من دارم طلبگی رو ادامه می‌دم😞 💬 محمد HozeTwit
۲۲ مهر ۱۴۰۰
👓 ۸۰ سال است ورزش را ترک نکرده‌ام، حاضرم در کوهنوردی با جوانان مسابقه بدهم! 🔹آیت الله نوری همدانی از مراجع تقلید در دیدار امروز با وزیر ورزش گفت: بنده ۹۶ سال سن دارم و از ۸۰ سال قبل ورزش را ترک نکرده ام و امروز هر چیزی که دارم از استمرار در ورزش است. 🔹بنده بدلیل پایبندی بر ورزش، هم اکنون از نظر فشارهای قلبی و عروقی نشاط یک جوان ۴۰ ساله را در خود احساس می‌کنم و پزشکان نیز اخیرا بر این مساله صحه گذاشته اند. 🔹بنده در برخی امور مانند حاضر هستم با برخی جوانان امروزی مسابقه بگذارم. 🔹ورزش اگر مستمر و مداوم باشد سبب قدرت جسمانی انسان می‌شود و اگر استمرار در آن نباشد سبب خسارت و سستی بدن می شود.
۲۲ مهر ۱۴۰۰
👓 طلبه‌ها ورزش کنند! ❗️ آیت الله سیداحمد خوانساری، آیت الله محمدتقی خوانساری و آیت الله یثربی بعضی روزها از شهر نجف خارج می‌شدند و بازی می‌کردند!! درجه یک که بعد همه‌ی آنان هم مرجع تقلید شدند! چه مانعی دارد؟! 💬 امام خامنه‌ای مدظله العالی 📕 منشور حوزه و روحانیت جلد۱ ص۲۳۷
۲۲ مهر ۱۴۰۰
▪️سندی بامزه از کم سوادی رضاخان بخشی از غلطهای متن عبارتست از: 1⃣ به حچ وجح: (به هیچ وجه) 2⃣ کاغز: (کاغذ) 3⃣ از ترف: (از طرف) 4⃣ معموریت: (ماموریت) 5⃣ توست: (توسط) 6⃣ مغرب الخاقان: (مقرب الخاقان) 7⃣ شخس: (شخص) و....... 💬 mohammad haghi
۲۲ مهر ۱۴۰۰
▪️تورم صعودی بلندمدت در ایران 🔻بررسی آمارهای منتشر شده توسط مرکز آمار ایران درباره نرخ تورم نشان می‌دهد، متوسط نرخ تورم بلندمدت (سال های ۱۳۷۰تا ۱۳۹۹) اقتصاد ایران نزدیک به ۱۹درصد بوده است.
۲۲ مهر ۱۴۰۰