⭕ عدالتخواهی مصداقی باید ها و نبایدها
🔸قبل از ورود به بحث اصلی، بیایید کمی ریشه ای تر بحث کنیم. ریشه ای که به زعم من، تفاوت این دو نگاه را واضح تر می کند. سالها پیش در زمان تولد علم اصول( که البته پیش تر توسط اهل سنت پایه گذاری شده بود) توسط علمای تشیع، با هدف یادگیری قواعدی برای فهم درست از کلام امام، عده ای به اسم اخباری گری مقابل آن ایستادند، ادعای آن ها این بود که کلام امام، نیاز به توجیه و تفسیر و فرمول ندارد، که البته صدها روایت متضاد با یکدیگر، ابهام در معنای الفاظ و توجیه و تفسیر مختلف و...بطلان ادعای آنها را واضح ساخت.
🔸حالا به نظر من نیز، برای فهم درست از کلام رواه و جانشینان امام نیز باید از همان الگوی اجتهادی پیروی کرد. نباید با ژست اخباری گری، یک بخش از فرمایش ولی فقیه را کورکورانه و سطحی فریاد زد. باید با همان دقت اجتهادی در فقه، عرف را در نظر گرفت، اقتضائات و شرایط را در نظر گرفت، همه ی بیانات را دید، معنا و منظور الفاظ را به دقت بررسی کرده و با عقل عقلا هم تطبیق داد.
🔸 اولا رهبری در بسیاری از موارد از ورود مصداقی دانشجویان تشکر کرده است، مثل داستان هفت تپه، و گاهی خودشان نیز ورود مصداقی داشته اند مثل داستان کوهخواری مشهد. ثانیا عقلا واضح است که تکرار خوب خوب است و بد بد است و گرانی باید مهار شود و فقر ریشه کن گردد و هکذا هیچ تغییر و تحولی را در جامعه به وجود نخواهد آورد ثالثا رهبری، امام، اهل بیت و همه انبیا دائما به خون مفسدین و سرمایه داران زمان خود، تشنه بودند و یک مبارزه بی امان داشتند، در خانه نمی نشستند، از چالش و درگیری فراری نبودند و کلی گویی نمی کردند.
🔸اما معنای مصداق چیست؟ و منظور رهبری از آن نهی (عدالت خواهی مصداقی نکنید) چه بوده است؟ بر فرض اینکه آن کلام اقتضاء همان شرایط و اشخاص هم نبوده باشد و یک امر دیدگاهی باشد، پس ناچار به جمع هستیم، زیرا نمی توان دیگر محکمات را هم کنار گذاشت و طبیعتاً به تناقض خواهیم رسید.
🔸جمع آن به نظر من این است، ورود مصداقی به معنای گفتن هر مطلب بی اساسی پشت تریبون که فردی و شخصی است، و هنوز قطع به آن حاصل نشده است، مثل زید به بکر ظلم کرد، فلانی ارث فلانی را خورد. به دلیل تشنج آفرینی و ایجاد التهاب منفی در جامعه و احتمال بردن آبروی افراد و شکایت بیخود از عدالتخواهان ممنوع است( خلاصه داشتن مفسده) اما نقد عملکرد، سوال از مسئولین، و تخطئه فعل نادرست آنان مثل برجام، حقوق نجومی، زمین خواری، خلف وعده و بی قانونی (نداشتن مفسده) نه تنها اشکال نداشته که ثواب هم دارد و باعث پیش روی جامعه و احقاق حقوق مظلومین خواهد شد.
#جواد_جوادی
⭕ نظر رهبری در مورد مطالبهگری مصداقی چیست؟
بخش اول
🔸قبل از پاسخ به سوال این تذکر را باید داد که با بیانات رهبری باید اجتهادی برخورد کرد یعنی اولا در هر موضوعی مجموع بیانات، عملکردها و نیز تاییدات ایشان(در اصطلاح فقه تقریر ایشان) را در نظر گرفت و برای هر یک شرایط زمانی و مکانی و مخاطب را بررسی کرد.
🔸همچنین در مواردی که بیان بدون قید و اصطلاحا مطلق بیان میشود اگر بخواهیم این بیان را بصورت یک قاعده کلی برداشت کنیم باید اثبات کنیم که ایشان در مقام بیان آن قاعده کلی بوده است.
🔸با این مقدمه به سراغ موضوع عدالتخواهی و مطالبهگری مصداقی در بیانات ایشان رفتیم.
از روشنترین و کاملترین متنها در این موضوع پیام به جنبش دانشجویی در 81/8/6 بود که در واقع مانیفستی برای عدالتخواهیست، متن پیام بدین شرح است:
"بسماللهالرحمنالرحیم
جوانان و دانشجویان عزیز
در این گردهمائی دانشجویی مجموعههای متعددی از دانشجویان شرکت کردهاند. این نقطهی روشن دیگری است که جذابیت طبیعی گردهماییهای دانشجویی را مضاعف میسازد.
🔸دانشجوی متعهد و آگاه از پیش از انقلاب تاکنون همواره در جستجوی مهمترین مسائل جاری کشور بوده است. او با انگیزهی آگاهی و نشاطی که لازمهی محیطهای دانشجویی است در پی آن است که آرمانهای والا و تعهدآور خود را در پیگیری این گونه مسائل جستجو کند و در راه تحقق آن گام نهد. این نیز خصوصیت طبیعی دیگری برای محیطهای دانشجویی است.
🔸امروز سرآغاز فهرست بلند مسائل کشور مسئلهی عدالت است. دانشجوی جوان اگرچه خود برخاسته از قشرهای مستضعف جامعه هم نباشد، به عدالت اجتماعی و پر کردن شکافهای طبقاتی به چشم یک آرزوی بزرگ و بیبدیل مینگرد. این احساس و انگیزه در دانشجو پر ارج و مبارک است و میتواند پایهی قضاوتها و برنامههای عملی او برای حال و آینده باشد. اگر عدالت ــ عدالت واقعی و ملموس و نه فقط سخن گفتن از عدالت ــ آرزو و آرمان و هدف برنامهریزیهاست، پس باید هر پدیدهی ضدعدالت در واقعیات کشور مورد سؤال قرار گیرد.
🔸مسابقهی رفاه میان مسؤولان، بیاعتنایی به گسترش شکاف طبقاتی در ذهن و عمل برنامهریزان، ثروتهای سربرآورده در دستانی که تا چندی پیش تهی بودند، هزینه کردن اموال عمومی در اقدامهای بدون اولویت، و به طریق اولی در کارهای صرفا تشریفاتی، میدان دادن به عناصری که زرنگی و پررویی آنان همهی گلوگاههای اقتصادی را به روی آنان میگشاید، و خلاصه پدیدهی بسیار خطرناک انبوه شدن ثروت در دست کسانی که آمادگی دارند آنرا هزینهی کسب قدرت سیاسی کنند و البته با تکیه بر آن قدرت سیاسی اضعاف آنچه را هزینه کردهاند گرد میآورند.
اینها و امثال آن نقطههای استفهام برانگیزیست که هر جوان معتقد به عدل اسلامی ذهن و دل خود را به آن متوجه مییابد و از کسانی که مظنون به چنین تخلفاتی شناخته میشوند پاسخ میطلبد و همچنین در کنار آن از دولت و مجلس و دستگاه قضایی عملکرد قاطعانه برای ریشهکن کردن این فسادها را مطالبه میکند. امروز این مهمترین و مطرحترین مسئلهی کشور ماست و نسل جوان دانشجوی متعهد و مؤمن نمیتواند نسبت به آن بیتفاوت بماند. توفیقات همگان را از خداوند متعال خواستارم. والسلام علیکم و رحمه الله"
🔸اول اینکه" اگر عدالت ــ عدالت واقعی و ملموس و نه فقط سخن گفتن از عدالت ــ آرزو و آرمان و هدف برنامهریزیهاست، پس باید هر پدیدهی ضدعدالت در واقعیات کشور مورد سؤال قرار گیرد.
این بیان به روشنی نشان میدهد که کلیگویی و دم زدن از عدالت بدون ورود به مسائل میدانی و واقعی کشور، عدالتخواهی واقعی نیست.
برای روشنتر شدن هم نمونههایی از این مسائل واقعی و میدانی را چون مسابقه رفاه میان مسئولین بیان میکنند و در اینجا پاسخ مطالبهگری مصداقی را بیان میدارد که باید در این مسائل از هر مظنونی سوال پرسید یعنی اینکه میگویند تا چیزی اثبات نشده نمیتوانید اسم بیاورید را رد مینمایند.
🔸این بیان بعدها هم مورد تایید قرار گرفت چه در ورودهای مصداقی خودشان (به عنوان امام) مثل اعتراض به مجموعه تفریحی یک بانک یا کوهخواریهای جنوب مشهد و تعرض به حوزه سد لتیان و حقوقهای نجومی و چه در حمایت از کنشگریهای دانشجویی مثل هفت تپه و ماشینسازی و... لذا این بیانات و تاییدات و اعمال خودشان نشان از جایز بودن بلکه لازم بودن ورودهای مصداقی و پرسش از مظنونین است.
مصباحیه ...
⭕ نظر رهبری در مورد مطالبهگری مصداقی چیست؟ بخش اول 🔸قبل از پاسخ به سوال این تذکر را باید داد که
⭕ نظر رهبری در مورد مطالبه گری مصداقی چیست؟
بخش دوم
🔸حال اگر بیانی باشد که این مشی را در ظاهر نقض کند مانند صحبت ایشان در جمع دانشجویان شیراز در 87/2/14 باید با دقت بیشتری بررسی گردد!
اما بیان شیراز!
در این سخنرانی ایشان میفرمایند: "مصداقسازی نکنید... چرا که هم احتمال اشتباه هست، هم وسیلهای به دست میدهید برای اینکه آن زرنگ قانوندانِ قانون شکن - که من گفتهام قانوندانهای قانون شکن خطرناکند - بتواند علیه شما استفاده کند." که این قسمت از بیانات جدا و بریده از فضا و قرائن حالیه و مقالیه و بدون در نظر گرفتن مقام بیان و مخاطب سالهاست که سند مخالفت رهبری با مطالبه گری و عدالتخواهی مصداقی شده است و این از نظر ما اشتباه است.
چرا که مقام بیان دلجویی از دانشجویان معترضی بوده که در مسیر عدالت خواهی با انها برخورد شده!
🔸رهبری ضمن تایید ایشان و دلجویی از آنها در خلالش راهکاری هم بیان میکنند "در بیانات نمایندهی انجمنهای اسلامی دانشگاه شیراز هم حرفهای خیلی خوبی گفته شد که اینها حرفهای دل ماست."
... "وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم*که در طریقت ما کافری است رنجیدن.
نرنجید؛ دنبال کار بروید. همین مطلب را عیناً خطاب به آن برادر عزیزی که به عنوان نمایندهی جامعهی اسلامی، بسیار متین و شیوا مطالبی را بیان کردند، عرض میکنم. این حرفها، حرفهای دل ماست؛ منتها فرق ما و شما این است که ما بر اثر تجربهی روزگار فهمیدهایم که یک مقداری باید انسان تحمل و صبر کند".
🔸یعنی فضای جلسه بیان اعتراض و گلایه از برخوردها از طرف دانشجویان و دلجویی از طرف رهبریست که در ضمن آن یک راهکار را بعنوان زرنگی به این جوان دلگیر ارائه میدهد.
" اینجا هم من این بیان را یک پرداختی بکنم: ببینید، شما میگوئید که ما شعار عدالت میدهیم؛ دانشجو را میگیرند، اما آن کسی را که به عدالت صدمه زده، نمیگیرند. قوهی قضائیه چنین، یا دستگاه مسئول چنان. خوب، اینجا شما باید زرنگی کنید؛ یک لحظه از درخواست و مطالبهی عدالت کوتاهی نکنید؛ این شأن شماست. جوان و دانشجو و مؤمن شأنش همین است که عدالت را بخواهد. پشتوانهی این فکر هم با همهی وجود، خودم هستم و امروز بحمداللَّه نظام هست. البته تخلفاتی هم ممکن است انجام بگیرد؛ شما زرنگیتان این باشد: گفتمان عدالت خواهی را فریاد کنید؛ اما انتقاد شخصی و مصداقسازی نکنید. "
🔸یعنی اساسا این نه بعنوان یک اصل بلکه بعنوان یک رندی و زرنگی مطرح شده است.
دوما منصوص العله است یعنی حتی اگر مقام بیان را نپذیریم اینکه گفته نکنید علتیش را هم بیان کرده و تا زمانی که علت پابرجاست این حکم "نکنید" هم باقیست و اگر علت یعنی امکان اشتباه و نیز دادن فضا به قانون دان قانون گریز برای گیر انداختن مطالبهگر (حالا یا در اثر بیتجربگی یا بیدقتی و...) هست، نباید مطالبهگری به سمت مصداق توسط این مخاطب صورت بگیرد.
🔸اما اگر مخاطب بتوان اشتباه در تشخیص مصداق را با کار دقیق و علمی به پشتوانه سالها پیشبرد جریان عدالتخواهی به حداقل رساند(مثل قضیه حکم داماد آقای شهردار) و همچنین ضربه خوردن از جریان فاسد قانوندان قانون گریز را با تسلط به قانون و حربههای این جریان، خنثی کند علت این حکم نیز از میان میرود و دیگر منعی باقی نمیماند.
#حجت_الاسلام_افشار
اشتری عدالت خواهی مصداقی.ogg
693.8K
🔺اگر عدالتخواهی رو امر به معروف و نهی از منکر بدونیم، اساسا امر به معروف و نهی از منکر غیر مصداقی معنا نداره.
🔺عدالتخواهی بدون مصداق معنا نداره، تمام طول تاریخ هم اینطور نبوده، ابی عبدالله اگه سالها می نشست درباره ظلم به صورت کلی حرف می زد و می گفت ظلم بد است، هیچ وقت واقعه عاشورا رخ نمی داد. اتفاقا دعوا از زمانی شروع میشه که دست روی مصداق یزید گذاشته میشه.
🔺ماجرای سخنان رهبری درباره ورود مصداقی دانشجویان شیرازی چه بود؟!
#وحید_اشتری
👁🗨 گفتند این یک دقیقه از سخنان حاج آقا حاج علی اکبری جا مانده بخاطر تقوا و انصاف پخش کنید.
✔️بنده در #سه_سطح عدالت خواهی از نماز جمعه تراز توقع دارم:
۱. گفتمان سازی که هرگز نه یعنی سخنرانی صرف درباره عدالت. اینجا توضیح داده ام:
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2496
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2505
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2506
۲. مساله محوری که یکی دو مثالش در جهان آرا طرح شد. اینجا را هم ببینید:
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2408
۳. ورود موردی و منطقه ای
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2516
بنده سطح سوم را هم نام بردن از این و آن و مصداق سازی برای فاسد، نخواندم. اگر این سطح هم مورد انکار شورای ائمه جمعه باشد، دو سطح دیگر هنوز جوابی نگرفته است!
❓لازمه سخن آقای حاج علی اکبری در این یک دقیقه این نیست که: یا فساد و تبعیض در شهرها درحال میل به صفر است یا ائمه جمعه در حال از دست دادن شرایط و منعزل شدن؟!!
محسن قنبریان
☑️ m_ghanbarian
💢جمع بندی ورود عدالتخواهانه در بیانات رهبرانقلاب:
1⃣ گفتمان سازی_ (مقابل:) اتهام زنی و مصداق سازی برای فساد ثابت نشده!
"گفتمان عدالت خواهی را فریاد کنید اما انتقاد شخصی و مصداق سازی نکنید... شما اسم نیاورید، شما روی مصداق تکیه نکنید؛ شما پرچم را بلند کنید"(۸۷/۲/۱۴)
2⃣ سؤال از پدیده های واقعی و ملموس ضد عدالت_ (مقابل:) فقط سخن گفتن از عدالت!
" اگر عدالت -عدالت واقعی و ملموس و نه فقط سخن گفتن از عدالت- آرزو و آرمان و هدف برنامه ریزی هاست، پس باید هر پدیده ی ضد عدالت در واقعیات کشور مورد سؤال قرار گیرد"(۸۱/۸/۶)
3⃣ ورود موردی مطالبه گرانه و اثر گذاری بر دستگاه های نظام_ (مقابل:) فقط سخنرانی یا اتهام زنی!
"دانشجویان در مساله کارخانه های نیشکر هفت تپه و ماشین سازی رفتند و مشکل را حل کردند. اینها نه پول دارند و نه قدرت قانونی اما حضورشان مشکل را حل کرده است. حضورشان در پیگیری مطالبات کارگران بر دستگاه های نظام اثر داشته و این کار خوبی بوده"(۹۸/۳/۱)
محسن قنبریان
☑️ m_ghanbarian
#مستند جدید «حُسن حَسن»
زندگینامه مرحوم علامه #حسن_زاده_آملی
📆یکشنبه ۹ آبان تا چهارشنبه ۱۲ آبان
🕰ساعت ۲۰
🌐از شبکه قرآن و معارف سیما
از طریق نرم افزار تلوبیون هم قابل مشاهده است.
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
✅ عالم ربّانی، حکیم الهی، نابغه ی جهانی،
دانشمند کم نظیر، کوه ایمان، نادره ی دوران،
فخر زمین و زمان، افتخار طبرستان، اعتبار ایران، مرد میدان، الهی گوی کوی جانان، شکوه اسلام و شیعه، جامع معقول و منقول،
فقیه، مفسّر، متکلّم، حکیم، فیلسوف، عارف، منجّم، ریاضی دان، طبیب، شاعر و ادیب فارسی و عربی، نویسنده چیره دست و زیبانویس، خوشنویس ماهر، صاحب آثار روشنگر و نورانی و کتب و رسالات مبارک و ملکوتی،
آخرین ذخایر ملایان کتابی و عالمان مکتبی،
غوّاص قهّار علوم ظاهری و باطنی و غریبه،
جامع تدریس و تحقیق و تصحیح و تالیف،
جمال السالکین، بقیه السلف الصالحین،
جامع علم و عمل و سلوک نظری و عملی، مفسّر ظاهر و باطن قرآن، شارح کبیر ابن عربی و ملاصدرا، انسان شناس قَدَر (معرفت نفس)، مسلّط بر علوم غریبه و تسخیر شیاطین و اجنّه،
فقیر الی الله، شیفته آل الله، ناصح خلق الله،
وارسته از دنیا و ماسوا، آراسته به شهود خدا،
کاشف عالم معنا، عرش نشین خلوت گزین، سورنشین کوی آه، سحرنشین شکسته دل، غزل خوان کعبه دل، بیدار دل همیشه بیتاب،
صائم دایم رجب و شعبان و رمضان،
اقیانوس آرام و عمیق توحید و توحّد، جلیس غار حرای ایرا، سالک ساکن ملکوت، سائر مجذوب محبوب، واجد مقام عندیّت، مبتهج به لذات روحانی، صاحب مکاشفات سبحانی، منوّر به اربعینیات کلیمی، مستقیم بر ریاضات عرفانی، زاده ی عشق الهی، مست می ازلی، سوخته ی وصال الهی، شوریده ی شراب طهور قرآنی، گوهر شیدای عرشی،
عبد معتوق لاهوتی، عارف عاشق فانی،
علامه ی ذوالفنون، مصباح الهدایه،
فلک الافلاک، نجم الدین، ابوالفضائل، راحل رستگار، آیت الله حسن #حسن_زاده آملی
🌹🌹🌹
مراسم اربعین علامه حسن زاده آملی قدس الله نفسه الزکیه در پاکدشت
@abbasi_khorasani
🔴تکفیر علامه حسنزاده آملی!
🖊احمدحسین شریفی
🔶اخیراً دیدم شخصی با ذکر کلماتی از علامه حسنزاده آملی درباب وحدت وجود میگوید او معتقد بوده است همه چیز خدا است و غیر از خدا چیزی وجود ندارد و این کفر آشکار است! و سپس به مردم و علمای بزرگ اعتراض میکند که چرا در مرگ یک کافر و ملحد سوگوار شدهاید و پیام تسلیت میدهید؟!
🔶حقیقت این است که بحث «وحدت شخصیه وجود» صرف نظر از پذیرش یا عدم پذیرش آن، از دقیقترین و پیچیدهترین مباحث عرفان نظری است. شرح و توضیح آن در چنین فضایی ممکن نیست. حتی عارفان به کسانی که تعمق در فلسفه به ویژه حکمت متعالیه نداشته باشند، آموزش چنین بحثی را مجاز نمیدانند.
🔶در عین حال به این آقایانی که با تمسک به پارهای از آیات و روایات در نقد وحدت وجود و در تکفیر عارفان به ویژه امام خمینی(ره) و علامه حسنزاده آملی(ره) بیمحابا سخن میگویند عرض میکنم که مدعای این آقایان چیزی جز شرح عمیق و دقیق این آیات نیست:
هُوَ الْأَوَّلُ وَ الْآخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ الْباطِنُ وَ هُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَليم (حدید، ۳)
وَ لِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَ الْمَغْرِبُ فَأَيْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ واسِعٌ عَليم(بقره، ۱۱۵)
🔶به تعبیر #علامه_حسنزاده آملی در فصل دوم رساله لقاء الله:
«بيشتر کسانى که در سخن گفتن مبالاتى ندارند، اگر از عارفى بشنوند که بگويد: «وجود، واحد است و در آن تعدد نيست، و وجود همان خداوند متعال است»، او را به کفر و الحاد و زندقه متهم میسازد. زيرا نمیدانند که نفى «وجود حقيقى» از اشيا، معنايش اين نيست که همه چيز خداست و معنايش اتّحاد نيست.»
🔶سپس داستان شیرینی را از کتاب لقاء الله مرحوم میرزا جواد ملکی تبریزی درباره مواجهه یکی از عرفا با طلبهای که او را به دلیل قول به وحدت وجود کافر و نجس میدانسته است، نقل میکند و در پایان آن داستان از قول آن حکیم وحدت وجودی به آن طلبه تکفیری که علیرغم گرسنگی حاضر نیست از غذای حکیم تناول کند، میگوید:
«شما در اشتباه هستيد، بهتر است غذايتان را ميل نماييد؛ من به وحدت وجود معتقدم، ولى همه اشيا را خدا نمیدانم. زيرا جنابعالى نيز از جملة آنها هستيد؛ من شک ندارم که شما مانند الاغ و يا پايينتر از آن هستيد؛ حال، چگونه میتوانم شما را خدا بدانم؟ پس بهتر است احتياط را کنار بگذاريد و غذايتان را ميل نماييد.»
Ahmadhoseinsharifi
🌹
#گام_های_سلوک
رساله اى در امامت نوشته ام كه در جلد دوم شرح اينجانب بر نهج البلاغه مندرج است. در پايان آن رساله (صفحه
164) گفتهام:
قال المؤلف الشارح الفقير المفتاق الى رحمة ربه و المشتاق الى حضرة جنابه حسن بن عبدالله الطبرى
الآملی:
اشهد أن هؤلاء أئمتى و سادتى و قادتى أئمة الهدى و مصابيح الدجى و ينابيع الحسنى، مِن فاضل طينتهم
خُلقت و بحبهم وُلدت، و بحبهم أعيش و بحبهم أموت و بحبهم أبعث حيا ان شاءالله تعالى و بهم أتولى و من اعدائهم أتبرأ.
قد افلح من استمسك بذيل ولايتهم و فاز من دخل فى حصن امنهم و شرفهم و اغترف من قاموس علمهم و ارتوى من بحر جودهم و مَن أعرض عنهم فان له معيشة ضنكا و هو فى الاخرة من الخاسرين.
لانهم عليهم السلام
شهداء الله على خلقه و خلفاؤه فى أرضه و ابواب رحمته و انهم نور الله و ولاة أمره و خزنة علمه و عيبته وحيه و
بهم عرف الصواب و علم الكتاب فمن أطاعهم فقد أطاع الله و من عصاهم فقد عصاه، هم العروة الوثقى و الوسيلة الى
الله جل و على.
صدق ولى الله الاعظم ابو عبدالله الصادق عليه السلام حيث قال لخثيمة يا خيثمة نحن شجرة النبوة و
بيت الرحمة و مفاتيح الحكمة و معدن العلم و موضع الرسالة و مختلف الملائكة و موضع سر الله و نحن وديعة الله فى
عباده
و نحن حرم الله الاكبر و نحن ذمة الله و نحن عهدالله فمن وفى بعهدنا فقد وفى بعهدالله و من خفرها فقد خفر ذمة الله و عهده.
الحمدلله الذى هدانا لهذا و ما كنا لنهتدى لو لا أن هدانا الله.
#علامه_حسن_زاده
#نامه_ها_و_برنامه_ها
زیر بغل مرا میگرفتند و سرِ سفره میبردند!
خستگیناپذیری در تحقیق و پژوهش و علاقه وافر به علم و دانش از ویژگیهای برجسته مرحوم علامه حسن زاده آملی بود. ایشان در اواخر عمر هم میفرمودند:
قدر جوانی خود را بدانید چون به سن من برسید روزی ۱۲ تا ۱۳ ساعت بیشتر نمیتوانید مطالعه کنید. گاهی میفرمودند:
من حین مطالعه سر و صداهایِ اطراف را نمیشنوم و کراراً اهل منزل برای غذا، زیر بدن مرا میگرفتند و سر سفره میبردند! چون آن قدر غرق مطالعه بودم که متوجه چیزی نمیشدم.، گاهی از چکیدنِ قطره خون روی کتاب، متوجه میشدم ساعتها مشغول مطالعه بودهام.
سیره فرزانگان، عبدالحسن بزرگمهرنیا، نشر سامان دانش، به نقل از:
خبرگزاری ایکنا، گفتگو با استاد احمد حسین شریفی، ۱۴۰۰/۷/۲۵.
http://t.me/sireyefarzanegan
وکیل و وزیر بودن را کنار بگذار، آدم باش!
ویژگی برجسته دیگر علامه حسنزاده آملی، شکستنِ شاخِ انانیتِ برخی از مخاطبانش بود. اگر کسی شان و منزلت و مقامی برای خود قائل بود، شاخ انانیتاش را میشکست.
عدهای از وزرا در دهه ۷۰ به دیدار وی رفتند، ایشان رسم داشتند پذیرایی را خودشان انجام دهند، ظاهراً فرزندشان بیش از مقدار لازم، میوه برای آنان میبَرد، علامه خطاب به پسرشان میفرمایند:
اینها گاو نیستند که این قدر میوه بخورند!
این حرف را اگر چه ممکن است برخی به بدگویی تعبیر کنند، ولی ایشان حرف نادرستی نزده و در واقعِ مطلب هم، اهانتی نکردهاند.
ایشان باور داشتند که وزیر و وکیل بودن را کنار بگذار، و آدم باش! فردی ممکن است وزیر و رئیس و وکیل باشد، ولی انسان نباشد یا مقام علمی والا داشته باشد، ولی انسان نباشد!
سیره فرزانگان، عبدالحسن بزرگمهرنیا، نشر سامان دانش، به نقل از:
خبرگزاری ایکنا، گفتگو با استاد احمد حسین شریفی، ۱۴۰۰/۷/۲۵.
http://t.me/sireyefarzanegan
هركه جان به جانانه سپرد
گوي نيك بختي را ببرد؛
عزيزان وقت نيست ... دير است !! به انتظار ننشينيد، انسان با 40، 50 سال عمر مى خواهد خودش را براى ابد بسازد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ قنبر دین خدا باشید...
صوتی از علامه حسن زاده.
🌸🌸🌸🌸🌸🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸دار، دارِ حقیقت است.
🔹امام ملک و ملکوت، امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: اَفضَلُ النَّاس اَنفَعُهُم لِلنَّاس .
🔸تعقیبات نماز ظهر حضرت صدیقه طاهره (س) را ببینید.
🔹امام صادق (ع) فرمود: جدّهی من لیلةالقدر است.
🔸مرد و زن علم میخواهند، کمال میخواهند، مشتری شما خداست ،خودتان را ارزان نفروشید.
صوتی از علامه حسن زاده...
🌸🌸🌸🌸🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نماهنگ
✅ خدایا به فریادمان برس
🎞 مجموعه بیانات مرحوم آیت الله مصباح یزدی درباره ویروس #کرونا با عنوان #ویروس_هدفمند
🔸کرسی ترویجی رویکرد علامه مصباح یزدی(ره) در مواجهه با پلورالیزم دینی
🔰 دبیرخانه همایش ملی علامه مصباح یزدی(ره) با همکاری دانشکده علوم قرآنی بجنورد دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم برگزار میکند:
🎙با حضور:
#مجتبی_افشارپور
#مهدی_آریان_فر
#علی_آهنگ
#رحیم_مهدوی_پور
⏰ دوشنبه 10 آبان ماه ساعت 10:00
📡 ارتباط از طریق:
🌐 meet.quran.ac.ir/bojnurd
#کرسی
#همایش_علامه_مصباح
🔸هشتم آبان سالروز رفتن قیصر امینپور است، روح آقا قصیر شاد باد، مردی که هیچگاه دلبسته زرق و برق تهران نشد، شاعری که یکی از دغدغه های همیشگی اش اوضاع فرودستان و بی تریبون ها بود،شاعری که غرق در فضای روشنفکری محافل تهران نشد و روستایی ماند و ملی شد.
این متن از قیصر شعر فارسی است:
🔹من همسن و سال پسر تو هستم ،
تو همسن و سال پدر من هستی.
پسر تو درس می خواند و کار نمی کند،
من کار می کنم و درس نمی خوانم.
🔹پدر من نه کار دارد ، نه خانه،
تو هم کاری داری هم خانه ، هم کارخانه ؛
🔸من در کارخانه ی تو کار می کنم.
و در اینجا همه چیز عادلانه تقسیم شده است:
سود آن برای تو ، دود آن برای من.
من کار می کنم ، تو احتکار می کنی.
من بار می کنم ،تو انبار می کنی.
من رنج می برم، تو گنج میبری.
🔹من در کارخانه ی تو کار میکنم.
و در اینجا هیچ فرقی بین من و تو نیست:
وقتی که من کار می کنم، تو خسته می شوی،
وقتی که من خسته می شوم ، تو برای استراحت به شمال می روی،
وقتی که من بیمار می شوم ،تو برای معالجه به خارج می روی.
🔸من در کارخانه ی تو کار می کنم.
و در اینجا همه کارها به نوبت است:
یک روز من کار می کنم، تو کار نمی کنی،
روز دیگر تو کار نمی کنی ، من کار می کنم.
🔸من در کارخانه ی تو کار می کنم
کارخانه ی تو بزرگ است، اماکارخانه ی تو هر قدر هم بزرگ باشد،
از کارخانه ی خدا که بزرگتر نیست.
کارخانه ی خدا از کارخانه ی تو و از همه ی کارخانه ها بزرگتر است.
و در کارخانه ی خدا همه ی کارها به نوبت است،
در کارخانه ی خدا همه چیز عادلانه تقسیم می شود.
در کارخانه ی خدا ، همه کار می کنند.
در کارخانه ی خدا ، حتی خدا هم کار می کند
https://t.me/maktubaat/21415
🌹گرامیباد سالروز شهادت آيت اللَّه "سيدمحمدعلي قاضي طباطبايي" اولين شهيد محراب توسط گروه فرقان (10 آبان 1358ش)
🌹آیت الله سیدمحمد علی قاضی طباطبایی (۱۲۹۳-۱۳۵۸ ه. ش) روحانی شیعی و اولین امام جمعه شهر تبریز بعد از انقلاب اسلامی ایران است.
🌹وی از مبارزین پیش از انقلاب و از طرفداران امام خمینی بود که رژیم پهلوی چند بار وی را به شهرهای مختلف تبعید کرد.
🌹بعد از انقلاب، امام خمینی وی را به عنوان نماینده خود در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز منصوب کرد. وی در روز ١٠ آبان ١٣٥٨ توسط گروه فرقان ترور شد و اولین شهید محراب در جمهوری اسلامی ایران نام گرفت.
🌹🌹🌹
✍️ شاگرد مبارز امام
🔹 وقتی خبر شهادت مظلومانه شهید مطهری، به گوش آیت الله قاضی رسید بسیار متأثر شد و همواره به اطرافیان خود میگفت: کاش بنده هم مثل استاد مطهری، روزی به شهادت برسم.
🔹 چند روز بعد دعایش مستجاب شد و سرانجام بعد از عمری مجاهدت در تاریخ 10 آبان ماه ۱۳۵۸ در حالی که روز عید قربان نماز عید خوانده بود، به هنگام شب بعد از نماز عشاء در مسجد شعبان خود توسط گروهک فرقان قربانی دین خدا گشت وشربت شهادت را نوشید.
🔹 فردای آن روز مردم مصیب زده آذربایجان، پیکر پاک شهید محراب را تشییع کردند و در آرامگاه خانوادگی واقع در مسجد مقبره به خاک سپردند.
🌹🌹🌹