#ملاک_دینداری
علامت مؤمن:
🔸قَالَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ فَمَا عَلَامَةُ الْمُؤْمِنِ فِي ذَلِكَ الزَّمَانِ قَالَ يَنْظُرُ إِلَى مَا أَوْجَبَ اللَّهُ عَلَيْهِ مِنْ حَقٍّ فَيَتَوَلَّاهُ وَ يَنْظُرُ إِلَى مَا خَالَفَهُ فَيَتَبَرَّأُ مِنْه
🔹امیر المؤمنین(ع) دربارۀ علامت مؤمن فرمود: به آنچه خداوند بر او واجب است توجه کرده و پیرو آن می شود و از آنچه بر خلاف دستور او باشد، اجتناب می کند.
📚 الامالی للصدوق، ص334
✅ عالم ربّانی، حکیم الهی، نابغه ی جهانی،
دانشمند کم نظیر، کوه ایمان، نادره ی دوران،
فخر زمین و زمان، افتخار طبرستان، اعتبار ایران، مرد میدان، الهی گوی کوی جانان، شکوه اسلام و شیعه، جامع معقول و منقول،
فقیه، مفسّر، متکلّم، حکیم، فیلسوف، عارف، منجّم، ریاضی دان، طبیب، شاعر و ادیب فارسی و عربی، نویسنده چیره دست و زیبانویس، خوشنویس ماهر، صاحب آثار روشنگر و نورانی و کتب و رسالات مبارک و ملکوتی،
آخرین ذخایر ملایان کتابی و عالمان مکتبی،
غوّاص قهّار علوم ظاهری و باطنی و غریبه،
جامع تدریس و تحقیق و تصحیح و تالیف،
جمال السالکین، بقیه السلف الصالحین،
جامع علم و عمل و سلوک نظری و عملی، مفسّر ظاهر و باطن قرآن، شارح کبیر ابن عربی و ملاصدرا، انسان شناس قَدَر (معرفت نفس)، مسلّط بر علوم غریبه و تسخیر شیاطین و اجنّه،
فقیر الی الله، شیفته آل الله، ناصح خلق الله،
وارسته از دنیا و ماسوا، آراسته به شهود خدا،
کاشف عالم معنا، عرش نشین خلوت گزین، سورنشین کوی آه، سحرنشین شکسته دل، غزل خوان کعبه دل، بیدار دل همیشه بیتاب،
صائم دایم رجب و شعبان و رمضان،
اقیانوس آرام و عمیق توحید و توحّد، جلیس غار حرای ایرا، سالک ساکن ملکوت، سائر مجذوب محبوب، واجد مقام عندیّت، مبتهج به لذات روحانی، صاحب مکاشفات سبحانی، منوّر به اربعینیات کلیمی، مستقیم بر ریاضات عرفانی، زاده ی عشق الهی، مست می ازلی، سوخته ی وصال الهی، شوریده ی شراب طهور قرآنی، گوهر شیدای عرشی،
عبد معتوق لاهوتی، عارف عاشق فانی،
علامه ی ذوالفنون، مصباح الهدایه،
فلک الافلاک، نجم الدین، ابوالفضائل، راحل رستگار، آیت الله حسن #حسن_زاده آملی
🌹🌹🌹
مصباحیه ...
✅ عالم ربّانی، حکیم الهی، نابغه ی جهانی، دانشمند کم نظیر، کوه ایمان، نادره ی دوران، فخر زمین و زمان
۵شنبه ها و جمعه ها
با علامه حسن زاده ...
👇👇👇
مصباحیه ...
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 🔴 بخش دوم ✅ همین که شما مسیر حوزوی را ادامه دهید و همین درسها را بخوانید، بدانید که ای
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🔴 بخش سوم
🔵 سیر سنت معقول
✅ حضرت استاد نظرشان این بود که اینها باید تا آخِر خوانده شود تا کار درست شود؛ البته منظورشان سیرِ سریع نبود. لذا کسانی که میخواهند این مباحث را دنبال کنند، سیر معقول را داشته باشند و به عرفان نظری بکِشانند. در سنت معقول ما بعد از بدایه و نهایه و اشارات و اسفار، باید عرفان نظری خوانده شود و خوب هم خوانده شود. ایشان تأکید میکرد که اینها را بخوانید؛ نزد اهلش هم بخوانید.
🔵 توحید عرفانی
✅ ایشان در رساله لقاءالله توحید عرفانی را درست میکند. چرا؟ چون باید توحید عرفانی درست شود (و بعد دست به کار شد). عجله هم لازم نیست. تا توحید عرفانی درست نشود، سلوک هم درست نمیشود. اما معنایش این نیست که تا عرفان نظری نخواندید، دست به کار معنوی نشوید. نه. منظورشان این نبود. اما باید توجه داشت که کار روحی و معنویِ ناب باید سر این سفره صورت بگیرد.
🔵 هم تحصیل، هم تهذیب
✅ ایشان میفرمود: اول باید درس بخوانید و در کنارش تهذیب و طهارت هم باشد. همیشه به شاگردانش میگفت: تحصیل و طهارت. ایشان از چهل سالگی کار جدی سلوکی را شروع کردند. ولی اینطور نبود که قبل از آن ایشان هیچ کاری نکردهاند. ایشان میفرمود: در تهران درس مرحوم الهی قمشه ای میرفتیم و ایشان در سر کلاس از ما اشک میگرفت. علامه حسنزاده در این فضاهای معنوی میزیست، اما اوج کارشان که آسمانی شدند، وقتی بود که آمدند قم و خدمت علامه طباطبایی رسیدند و کار سلوکی جدی را شروع کردند. قبل از آن، ایشان خیلی از معارف و ریزهکاریهای حوزوی را مراعات میکردند.
🔵 هم توحید، هم ولایت
✅ ما به توحید و ولایت احتیاج داریم یعنی ما باید به صورت درست با خدا زیست کنیم و با رسولالله و اهل بیت صلواتاللهعلیهماجمعین هم باید به صورت درست زیست کنیم. این را کجا باید حل کرد؟ تعامل باید کرد. اصل آن در عرفان نظری است. لذا ایشان خیلی اصرار داشتند باید سیر علمی به عرفان نظری ختم شود. عجله نکنید که سریع بیایید عرفان نظری بخوانید. بدانید اوج کجا است. از اول تهذیب و طهارت را ادامه دهید. «ره چنان رو که رهروان رفتند». این روش ایشان، به روش بیِّن واضحی اشاره میکند. (مخالفان روش ایشان) میگویند: «کار علمی را رها کن و فقط به معنویات بپرداز». اما این روش انسان را به عمق نمیرساند.
🔵 تلنگر عرفانی
✅ آیتالله شاهآبادی میفرمود: کسی که عرفان نظری خوانده است، مثل کسی است که در محفظۀ شیشهای است که در دریا افتاده است و فقط کافی است یک تلنگر بزند تا این محفظۀ شیشهای بشکند و به حقیقتِ وجود وصل شود. تلنگرزدن به این خاطر است که از یک جهت وصل است و از یک جهت وصل نیست.
🔵 خرق حجاب
✅ حضرت امام (ره) میفرمود: با مجاهده به قلبش برساند. ایشان میفرمود: علم حجاب است، ولی چارهای از آن نیست؛ باید در آن وارد شد و بعد این حجاب را خَرق کرد. یعنی، زیستِ ما شود. باید بدانیم.
🔵 راه میانبر برای طلاب
✅ این راه (برای اهل علم) میانبر است. این راه میانبر است، چون ما این حقایق و معارف را نمیتوانیم برای عامۀ مردم بگوییم. حضرت استاد درباره غیرطلاب و آنهایی که اهل علم نیستند، راهی پیشنهاد میدادند که بعداً میگوییم. اما این مسئلۀ «ره چنان رو که رهروان رفتند»، برای طلاب است؛ خیلی راهِ نزدیکی است. ما راههای پر زحمتی برای رسیدن داریم؛ ولی این راه چیز دیگری است که در جای خود اثر دارد.
🔵 فلسفه نزول قرآن برای عموم مردم
✅ آیا عموم مردم، حقایق را میدانند که قرآن بخوانند؟ اینکه در بحث توحید و ملائکه سخن دارد، طرح آن برای عموم مردم چه فایدهای دارد؟ «إِنَّ هَٰذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ»؛ قطعاً اين قرآن به [آيينى] كه خود پايدارتر است راه مىنمايد. (اسراء،۹). کسانی اهل سلوک و معنویت هستند؛ آیا برای متوسطین، قرآن سخنی ندارد؟ «هُدًى لِلْمُتَّقِينَ»(بقره،۲) یا «هُدًى لِلنَّاسِ»(بقره،۱۸۵)، مؤمنین پایینتر که شهود ندارند، قرآن چه چیزی برای آنها دارد؟
✅ اگر همۀ عزت برای خدا است، چرا با ریا به دنبال دیگران هستید؟ «أَنَّ الْقُوَّةَ للهِ جَمِيعًا»(بقره،۱۶۵). چرا میترسید؟ قوت، همه از آنِ خدا است.
✅ حقایق قرآن برای عموم که به شکل حصولی است، به عموم مردم دستورالعمل میدهد تا آنها دست به کار شوند. شما چرا میگویید راه علم حصولی بسته است تا ما را به فضای سلوک بکشاند؟
✅ علم به همراه خودش عمل را طلب میکند. اگر دانستی و عمل کردی، خدا بیشتر میدهد؛ ولی اگر عمل نکنی، خدا این علم را از تو جدا میکند. اول بدان، بعد عمل کن. اینها را در بحث ایمان توضیح دادیم. قرآن چگونه طرح میکند؟ اگر عمل کردی، علم جدیدتر به تو داده میشود؛ اگر عمل نشد، همان علم هم از تو گرفته میشود.
شما نیامدید، من خودم به دیدن شما آمدم!
علّامه حسنزاده آملی میفرمودند:
زمانی استادی داشتم که مریض شدند و در بیمارستان بستری گشتند. در بیمارستان با جمعی از دیگر شاگردان، یا خودم به تنهایی هر روز بعدازظهرها به عیادت ایشان میرفتم. یک روز به سبب کاری که پیش آمده بود، به عیادت ایشان نرفتم. فردای آن روز که خدمتشان رسیدم، عذرخواهی کردم از این که دیروز نتوانستهام به زیارت و عیادت ایشان بروم.
استادم فرمودند:
بله، شما نیامدید امّا من خودم به دیدن شما آمدم!
ابتدا گمان کردم استادم مزاح میکنند ولی بعد نشانههایی دادند که جای هیچ تردیدی باقی نمیگذاشت که ایشان در سخن خود کاملاً جدّی هستند و واقعاً به دیدارم آمدهاند.
استادم به من فرمودند:
وقتی نزد شما آمدم، ساعت ده شب بود. اهل منزل شما خواب بودند و شما در حالی که در جستوجوی پاسخِ پرسشی از بعضی کتب میگشتید که موفّق به یافتن پاسخش نشده بودید. همان طور که روی زمین، پشتِ میزِ تحریرِ پایه کوتاهتان، نشسته بودید، خوابتان برده بود.
بعد هم استادم فرمودند:
پرسشی که داشتید این بود و پاسخش هم این است!
در این دیدار، علّامه حسنزاده نه به نام استاد بزرگوارشان تصریح کردند و نه در خصوص آن پرسش و پاسخ، توضیح بیشتری مرحمت فرمودند. در آن مجلس، کسی هم به خود اجازه نداد که از محضرشان این دو مطلب را جویا شود. لابد اگر صلاح بود، خودشان میفرمودند. علامه حسنزاده سپس فرمودند:
بله آقا چیزهای دیگری هم در این دنیا هست که ما نمیتوانیم بفهمیم!
سیره فرزانگان، عبدالحسن بزرگمهرنیا، نشر سامان دانش، به نقل از:
خبرگزاری مهر، نقل خاطره از اسماعیل احمدی مقدم- فرمانده اسبق نیروی انتظامی- ۱۴۰۰/۸/۱.
https://t.me/sireyefarzanegan
متاسفانه طلاب استقبالی از این علوم نمیکنند!
یکی از خاطراتی که از علامه حسن زاده آملی در ذهنم ماندگار شده است، مرتبط با زمان تأسیس مؤسسه امام خمینی(ره) است. در آن زمان به خواسته آیتالله مصباح یزدی، برای تعیینِ خطِ قبله مؤسسه، به سراغ استاد رفتم.
ایشان در ساختمان نیمه کاره مؤسسه وارد شدند و با قبلهنماهای متعددی، خط قبله را تعیین کردند. پس از اتمام کار علامه به ما فرمودند:
من نزد اساتید بسیاری برای یادگیری علوم مختلف رفتم، اما متأسفانه امروز کسی نیست که بتوانم این علوم را به آنها تعلیم بدهم. این طلاب به دنبال علم نیستند و سراغ من نمیآیند تا بتوانم علومی را که از اساتید مختلف فرا گرفتم، به آنها انتقال بدهم.
همواره یکی از ناراحتیهای ایشان این بود که کسی از طلاب، طالب علوم ایشان نیست.
سیره فرزانگان، عبدالحسن بزرگمهرنیا، نشر سامان دانش، به نقل از:
خبرگزاری ایکنا، گفتگو با استاد محسن غرویان، ۱۴۰۰/۷/۱۱.
https://t.me/sireyefarzanegan
سرمایه من سلامتیِ من است،
من نیازی به کسی و چیزی ندارم!
یک وقتی خدمت برخی مسئولان برای رسیدگی به وضع زندگی استاد حسن زاده آملی رفتیم، ایشان وقتی متوجه شدند، برآشفتند و گفتند:
من نمیخواهم بخششی به ما برسد، من چیزی کم ندارم، سرمایهِ من چشم و دست و سلامتی من است، که میتوانم با آن بنویسم و بخوانم و خدا را عبادت کنم، چرا محتاجِ دیگران باشم؟ من شاه و سلطانم و با داشتن این نعمتها، نیازی به کسی و چیزی ندارم و چرا شما این درخواست را مطرح کردید؟
سیره فرزانگان، عبدالحسن بزرگمهرنیا، نشر سامان دانش، به نقل از:
خبرگزاری ایکنا، آیت الله حسن رمضانی، ۱۴۰۰/۸/۸.
http://t.me/sireyefarzanegan
مدرسه علمیه عالی حضرت آمنه سلام الله علیها
✅تأکید علامه حسن زاده آملی بر محاسبه نفس
آیت الله هادی عباسی خراسانی از شاگردان برجسته علامه حسنزاده آملی(ره) و استاد سطوح عالی حوزه:
یک بار که نزد علامه حسنزاده بودم از ایشان خواستم مرا پندی بدهد، ایشان پس از مدتی سکوت نگاهی به من انداخت و گفت:
✨« انسان اگر میخواهد به جایی برسد باید اهل محاسبه نفس باشد.»✨
امام کاظم(علیه السلام) فرموده است:
« کسی که هر روز نفس خود را محاسبه نکند از ما نیست.»
این حدیث نورانی نشاندهنده ضرورت محاسبه اعمال در اسلام است.
⚡️چرا که کسی که اهل محاسبه نفس باشد↯
به مرور اهل مراقبه نیز میشود؛↯
مراقبه در انسان حضور و وحدت میآورد و ↯
وحدت هم توحید را در وجود انسان عمیق میسازد.
📎https://www.hawzahnews.com/news/986993
🍀🍀🌹🌹🍀🍀
♦️#نامهها_برنامهها♦️
✍️ چه خواهی که نداری و برای تو نیست؟
🔸اگر طالب مقام محمودی ، "وَ مِنَ الَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَكَ عَسى أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقاماً مَحْمُوداً". (اسرا_۸۰)
🔹اگر عاشق مواقف شهودی، "أَوَلَمْ يَكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ". (فصّلت_۵۴)
🔸اگر دستورالعمل خوراک خواهی - الحمدلله - همهی ما بر سر سفرهی عالِم غیر معلَّمیم. میدانیم که چه کارهایم. احتیاج به دستور نداریم.
🔹شیخ أجلّ سعدی گوید:
« حکیمان دیر دیر خورند، و عابدان نیم سیر، و زاهدان تا سدّ رمق، و جوانان تا طبق بر گیرند، و پیران تا عرق کنند؛ اما قلندران چندان که در معده جای نفس نماند و بر سفره روزی کس.»
🔸 جوانا، خدا پیرت کناد! ببین تا از کدامین صنفی؟
🔹خدای عزّ و جلّ فرماید: " وَ كُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لَا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ". (اعراف_۳۲)
🔹آخر سورهی مبارکهی فرقان از "وَ عِبادُالرّحمنِ" تا پایان آن را بخوان و نصبالعین خود گردان _ "لَعَلَّ اللّه یحَدِّثُ بَعْدَ ذَلِک امراً " . (طلاق_۲)
✅ علامه حسن زاده آملی (رضوان الله تعالی علیه)
✅ کتاب « نامه ها برنامه ها »
نامه اول ، صفحه ۱۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ آشنایی با الهی نامه ی علامه حسن زاده ...
🌸🌸🌸
7.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸روایت امام صادق علیه السلام در خصوص ازدواج حضرت آدم و حوا علیهما السلام
🔹کابین و مهریه حضرت حوا (س)
🌷ومِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ ( روم /۲۲ )
صوتی از علامه حسن زاده...
🌸🌸🌸🌸🌸
14.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸جناب دیلمی (رض )در کتاب شریف ارشاد القلوب در باب چهل و نهمش این روایت را نقل می کند.
🔹"اِنَّ الله تَعَالی یَقُولُ عَبدی"
🔸عَبدِی فَمِنَ الجَمِیل اَن تُنَاجِیَنِی وَ تَلتِفَتَ یَمیناً وَ شِمالاً،
🔹"وَ یُکَلِّمُکَ عَبدٌ مِثلُکَ"
🔸در نماز داری با من حرف میزنی و روی دلت گاهی به این طرف ، گاهی به آن طرف دل آشفته و پریشان داری؟ ببینم این کار خوبی است؟
🔹تو با یک برادرت داری صحبت میکنی ،همینجور که پیش من میآیی صحبت میکنی؟
🔸میفرماید بد بنده ایست آن کسی که به این صفات باشد...
صوتی از علامه حسن زاده ...
🌸🌸🌸🌸🌸