🔰 نخستین دوره طرح مطالعاتی آثار علامه مصباح یزدی (ره ) ویژه دانشجویان برگزار میشود🔰
💠 دوره «طرح مطالعاتی آثار علامه مصباح یزدی (ره)» سطح ۱ 💠
🔰 #ویژه_دانشجویان 🔰
💢 ویژگیها:
✔️ قدرت #تبیین_منطقی معارف دینی
✔️ توانمندی در راستای پاسخگویی به #شبهات_روز
✔️ بهرهمندی از #معارف_اخلاقی
💢 مزایا:
✅ دریافت گواهینامه معتبر
✅ بهرهمندی از تدریس اساتید حوزه و دانشگاه
✅ امکان شرکت در سطح ۲ طرح مطالعاتی
🕰زمان آغاز دوره: ۲۲ بهمن ماه، همزمان با سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی،
⏳مهلت ثبت نام: تا بیستم بهمن ماه
💰هزینه: پنجاه هزار تومان
📲لینک ثبت نام اینترنتی 👈 https://formafzar.com/form/jb52d
📞پشتیبانی (جهت ثبت نام): 09379925868
📍لینک کانال تلگرام کانون تمدن نوین:
https://t.me/tamaddon_novien
#اطلاعیه
#فوری
#همه_شما_عزیزان_دعوتید
🔹آیین اختتامیه سطح یک و افتتاحیه سطح دو طرح مطالعاتی آثار آیتالله مصباح یزدی برگزار می گردد🔹
⏳زمان : فردا، چهارشنبه ۱۳بهمن
⏰ساعت: ۱۶ الی ۱۷/۳۰ دقیقه
🏢مکان: قم، سالن اجتماعات سازمان تبلیغات اسلامی، بلوار جمهوری روبروی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی
#سخنرانان ؛
استاد دکتر سید احمد فقیهی از شاگردان خاص علامه مصباح یزدی(ره)
حجتالاسلام والمسلمین دکتر حسینی کوهساری؛ معاون بینالملل حوزه علمیه
مصباحیه ...
#اطلاعیه #فوری #همه_شما_عزیزان_دعوتید 🔹آیین اختتامیه سطح یک و افتتاحیه سطح دو طرح مطالعاتی آثار آی
عزیزان غیر ساکن قم که امکان حضور در مراسم را ندارند می توانند با حضور در کانال
طرح مطالعاتی آثار علامه #مصباح
https://eitaa.com/joinchat/168820867C433cceb6e0
پخش زنده مراسم را مشاهده نمایند.
🌸🌸🌸🌸🌸
🌹أین الرّجبیون
🌹ماه رجب فرا رسید، ماهی که
اولین روزش باقری
🌹سومینش نقوی
دهمینش تقوی
🌹سیزدهمینش علوی
نیمه اش زینبی
🌹بیست و پنجمش کاظمی
بیست وهفتمش محمدی است
🌺حلول ماه رجب، ماه مناجات ، استغفار و بندگي و ولادت حضرت امام محمد باقر علیه السلام برامام زمان (عج) و نایب بر حقشان و شما عزیزان مبارک باد
🌹أین الرّجبیون
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
🌀 حلول ماه رجب مبارک باد
🔸 از حضرت رسول (صلّی الله عليه و آله) منقول است كه چون هلال رجب را میديد میفرمود:
🤲🏻 «اَللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِي رَجَبٍ وَ شَعْبَانَ وَ بَلِّغْنَا شَهْرَ رَمَضَانَ وَ أَعِنَّا عَلَي الصِّيَامِ وَ الْقِيَامِ وَ حِفْظِ اللِّسَانِ وَ غَضِّ الْبَصَرِ وَ لاَ تَجْعَلْ حَظَّنَا مِنْهُ الْجُوعَ وَ الْعَطَشَ»
❇️ خدايا برای ما در ماه رجب و شعبان بركت قرار ده، و ما را به ماه رمضان برسان، و بر روزه رمضان و بيداری شب و نگهداری زبان و فروبستن چشم كمك فرما، و بهره ما را از ماه رمضان، گرسنگی و تشنگی قرار مده.
#مراقبه
#رجب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جدول مراقبه ماه رجب.pdf
1.66M
🌀 جدول مراقبهی رجبیه
📝 اعمال و اذکار ماه رجب
🔸 ملک داعی از قول خداوند متعال در هر شب ماه رجب ندا سر میدهد:
«من همنشين هركسی هستم كه همنشين من باشد و مطيع هركس هستم كه از من اطاعت كند و آمرزندهى هركس هستم كه از من آمرزش بطلبد. ماه، ماه من است و بنده، بندهام و رحمت، رحمتم...
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
🔹 اعمال آورده شده در جدول مراقبه، مخصوص کل ماه است که برای آسان شدن انجام آن و دائم الذکر بودن، به تعداد روزهای ماه تقسیم گردیده است؛ با انجام عمل و اذکار هر روز، خانهی مربوط را علامت بزنید.
🔹 البته هرکس مطابق توان و ظرفیت خود اذکار را انتخاب کند و لازم نیست همهی اعمال را انجام دهید.
1_824195339.mp3
3.98M
🎙 این چند دقیقه کلیپ صوتی رو حتما گوش کنید، اگر در این #ماه_رجب توفیقاتی داشتید برای ما هم دعا کنید.
🌸🌸🌸🌸🌸
به لطف و یاری الهی، نکات مراقبتی ماه رجب که استاد #مؤیدی بیان فرمودند، با آغاز این ماه باکرامت بهصورت تصویری، صوتی و متنی، منتشر خواهد شد.
اما آنچه پیش از ورود به این ماه لازم است گزارده شود، دو ضابطه است؛ اول، محاسبه حقوق الهی و حقوق مردم که ادای آن بر عهده فرد است. دوم، بهجا آوردن غسل و نماز توبه (از اعمال ماه ذیالقعده)
میتوانید نصایح استاد مؤیدی را که در بهمنماه سال گذشته و در روزهای منتهی به ماه رجب بیان فرمودند، از طریق لینک زیر دریافت کنید؛
eitaa.com/ShiaTowhid/850
کیفیت غسل و نماز توبه:
eitaa.com/ShiaTowhid/943
کیفیت محاسبه عُمْر:
eitaa.com/ShiaTowhid/301
❖ جذبه ای در ماه رجب هنگام گفتن ذکر لا اله الّا الله توسط علامه حسن زاده آملی رضوان الله تعالی علیه
• در شب جمعه يازدهم رجب ۱۳۸۸ ه ق مطابق با ۱۳۴۷/۷/۱۲ ه ش، بر اثر مراقبت و حضور، التهاب و اضطراب شديدى داشتم؛ و با برنامه عملى جناب استاد علامه طباطبايى -رضوان الله عليه- روزگار مىگذراندم؛ تا قريب يك ساعت به اذان صبح كه به ذكر كلمه طيبه لا اله الا الله اشتغال داشتم، ديدم سرتاسر حقيقت و همه ذرات مملكت وجودم با من در اين ذكر شريف همراهند و سرگرم به گفتن لا اله الا الله اند. ناگهان به فضل الهى جذبه اى دست داد كه بسيار ابتهاج به من روى آورد؛ مثل اين كه تندبادى سخت وزيدن گيرد آنچنان صدايى پى در پى بدون هيچ مكث و تراخى بر من احاطه كرد، و سيرى سريع پيش آمد كه هزار بار از سرعت سير جت سريع السير در فضا فزونتر بود، و رنگ عالم را بدان گونه كه ديده ام از تعبير آن ناتوانم. عجب اينكه در آن اثناء گفتم: چه خوش است كه به دنيا برنگردم. وقتى اين معنى در دلم خطور كرده، به ياد عائله افتادم كه آنها سرپرست مىخواهند، باز گفتم: آنها خودشان صاحب دارند، به من چه. تا چيزى نگذشت كه از آن حال شيرين باز آمدم و خودم را در آنجا كه نشسته بودم ديدم. ان الله سبحانه فتّاح القلوب و منّاح الغيوب.
• از رویداد اين حالت گفته ام:
از مردم ديو و دَد بریدن چه خوش است
در گوشه خلوت آرميدن چه خوش است
بى ديدن چشم و راه پيمودن پا
سير دو جهان كردن و ديدن چه خوش است
👤 علامه حسن زاده آملی، کتاب انسان در عرف عرفان، واقعه سوم
✍ پن: علامه مجلسی فرموده که در هر شب از شبهای ماه رجب، هزار مرتبه ذکر لا اله الا الله توصیه شده است.
🌸🌸🌸🌸🌸
📸 #عکس_نوشت |
آیت الله مصباح :
امام باقر (علیه السلام) یک شخص نیست، بلكه یک جریان، یک مکتب و یک تفکر است. #امام_باقر (علیه السلام) یعنی امام و رهبر شیعه، و زنده نگاه داشتن نام آن حضرت یعنی ترویج و تبلیغ و زنده داشتن مکتب تشيع.
پیام مولا از بستر شهادت، ص ۲۲۰
مصباحیه ...
🔴درسهايي که بايد از علامه مصباح آموخت... 🔸درس چهارم: پايبندي به عقل و استدلال 🖊احمدحسين شريفي 🔸ا
🔴درسهايي که بايد از علامه مصباح آموخت...
🔸درس پنجم: جامعيت
🖊احمدحسين شريفي
🔸يکي از شرايط لازم براي فهم درست اسلام و اقامة دين در زندگي فردي و اجتماعي، برخورداري از دانشي همهجانبه و جامع نسبت به همه آموزهها و معارف ديني است. نگاه تکبعدي به دين از مهمترين عوامل تعصبات کور و طرد و تکفيرهاي جاهلانه است؛ در روايتي از پيامبر اکرم(ص) نقل شده است که تنها کساني ميتوانند دين را به معناي درست کلمه «اقامه» کنند که از همه جوانب نسبت به آن آگاهي داشته باشند. امام خميني(ره) ميفرمود بيشترين ضربهاي که اسلام متحمل شده است، از عالمان تکسونگر بوده است. يعني کساني که فقط فقه اسلامي را ميدانستند و از فلسفه و عرفان و کلام اسلامي بياطلاع بودند يا کساني که فقط عرفان اسلامي را ميدانستند و از فقه و کلام و فلسفه و اجتماعيات و سياسات اسلام بيخبر بودند.
🔸آيتالله مصباح حقيقتاً يکي از جامعترين انديشمندان معاصر بودند. به تعبير آيتالله جوادي آملي او «جامع معقول و منقول» بود. علامه مصباح در حوزة حديثشناسي و فقه و تفسير و فلسفه و کلام و اخلاق اسلامي بيشک، مجتهدي مسلم و بلکه انديشمندي نظريهپرداز بود.
🔸در سن 24 سالگي تصحيح بخش السماء و العالم بحار الانوار (54 تا 59)و تعليقه بر آنها را برعهده داشت؛ تصحيح کتاب حديثي بسيار مهم معاني الاخبار از شيخ صدوق و تعليقه بر آن را بر عهده داشت. تخصص و تبحر ايشان در دانشهاي ناظر به حديث را با تأمل در تعليقاتي که بر اين کتابها زده است به وضوح ميتوان دريافت (ر.ک: مقاله «درنگي در چگونگي بررسي اسناد احاديث در تعليقات آيتالله مصباح بر «معاني الاخبار» و «بحار الانوار» نوشته غلامعلي عزيزيکيا، معرفت، شماره 247، سال 1397) در سن جواني به اجتهاد در فقه رسيد، تقريرات درس خارج بيع امام خميني را نوشت؛ در حوزه تفسير کتابهاي بيسابقه «معارف قرآن» را نگارش کرد که در حقيقت با تدوين اين کتابها يکي از زمينههاي لازم براي توليد علوم انساني قرآنپايه را فراهم کرد. در حوزه فلسفه و کلام و معرفتشناسي و اخلاق و فلسفه اخلاق که نوآوري و نظريهپردازي او بر همگان آشکار است.
🔸افزون بر اينها، در علوم انساني معاصر به ويژه در جامعهشناسي و روانشناسي و علوم تربيتي حقيقتا صاحبنظر و صاحب ايده بود. ايدهها و نوآوريهاي ايشان در اين علوم را ميتوان در کتاب چهارجلدي «رهآوردها» مشاهده کرد. کتاب فلسفه تعليم و تربيت در اسلام ، نمونة عالمانه و دقيقي براي اسلاميسازي علوم انساني حتي در رشتههاي جامعهشناسي و روانشناسي و علوم سياسي و اقتصاد و مديريت و امثال آن است.
#علامه_مصباح
🌸🌸🌸🌸🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ چگونه متوجه ایجاد یا رشد محبت شویم؟
🔺️قسمت ۳۷
سلسله جلسات #درس_اخلاق
حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره)
با موضوع « #محبت_خدا »
🌸 به یاد حدود ۳۰ سال جلسات اخلاقی
چهارشنبه های آیت الله مصباح
در دفتر مقام معظّم رهبری ...😢
بسمه تعالی
نماز لیله الدفن
آیت الله لطف الله #صافی گلپایگانی ابن محمد جواد
درلیله الرغایب
برای مهمان کربلا فراموش نشود .
بخوانید تا بخوانند ؛
بخوانید تا لیله الرغایب تان با یاد کردن ایشان، شمارا نزدارباب خوبان لیله الرغایب شود...
وحسن اولئک رفیقا...
🌹🌹🌹
✅ عالم ربّانی، حکیم الهی، نابغه ی جهانی،
دانشمند کم نظیر، کوه ایمان، نادره ی دوران،
فخر زمین و زمان، افتخار طبرستان، اعتبار ایران، مرد میدان، الهی گوی کوی جانان، شکوه اسلام و شیعه، جامع معقول و منقول،
فقیه، مفسّر، متکلّم، حکیم، فیلسوف، عارف، منجّم، ریاضی دان، طبیب، شاعر و ادیب فارسی و عربی، نویسنده چیره دست و زیبانویس، خوشنویس ماهر، صاحب آثار روشنگر و نورانی و کتب و رسالات مبارک و ملکوتی،
آخرین ذخایر ملایان کتابی و عالمان مکتبی،
غوّاص قهّار علوم ظاهری و باطنی و غریبه،
جامع تدریس و تحقیق و تصحیح و تالیف،
جمال السالکین، بقیه السلف الصالحین،
جامع علم و عمل و سلوک نظری و عملی، مفسّر ظاهر و باطن قرآن، شارح کبیر ابن عربی و ملاصدرا، انسان شناس قَدَر (معرفت نفس)، مسلّط بر علوم غریبه و تسخیر شیاطین و اجنّه،
فقیر الی الله، شیفته آل الله، ناصح خلق الله،
وارسته از دنیا و ماسوا، آراسته به شهود خدا،
کاشف عالم معنا، عرش نشین خلوت گزین، سورنشین کوی آه، سحرنشین شکسته دل، غزل خوان کعبه دل، بیدار دل همیشه بیتاب،
صائم دایم رجب و شعبان و رمضان،
اقیانوس آرام و عمیق توحید و توحّد، جلیس غار حرای ایرا، سالک ساکن ملکوت، سائر مجذوب محبوب، واجد مقام عندیّت، مبتهج به لذات روحانی، صاحب مکاشفات سبحانی، منوّر به اربعینیات کلیمی، مستقیم بر ریاضات عرفانی، زاده ی عشق الهی، مست می ازلی، سوخته ی وصال الهی، شوریده ی شراب طهور قرآنی، گوهر شیدای عرشی،
عبد معتوق لاهوتی، عارف عاشق فانی،
علامه ی ذوالفنون، مصباح الهدایه،
فلک الافلاک، نجم الدین، ابوالفضائل، راحل رستگار، آیت الله حسن #حسن_زاده آملی
🌹🌹🌹
مصباحیه ...
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 🔴 بخش دوم 🔵 علم؛ راه میانبر ✅ بنده معتقدم یکی از راههای میانبر برای رسیدن به ایمان
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🔴 بخش سوم
🔵 پایگاه معرفت
✅ حضرت استاد از پایگاه معرفت شروع میکنند. یعنی فضای معرفتی را خوب میبستند و بعد کار را شروع میکردند. ایشان ابتدا، اتحاد عاقل و معقول را توضیح میدادند و بعد میگفتند شب و روز در حال ساختن خود هستیم. از پایگاه محکم عقلانی و دینی و شهودی شروع میکردند و پایه را محکم میکردند.
✅ من به تجربه دیدهام، کسانی که بدون پایگاه معرفتی، در فضای اخلاقی و روحی افراد را نگاه میدارند، اینها افراد را سست بار میآورند؛ مگر کسی که به صورت جبلّی، مُنِّه ذاتی نسبت به معنویت دارد و تا چند کلمه میشوند، پرواز میکند. این راه بسته نیست، اما افراد را متوسط بار میآورد. ولی راه درست، معرفتی است که به عمق میرساند. ما مکرر دیدهایم، ایشان اندیشههایی دارد و توحید ناب را میفرمود و چقدر از این توحید ناب استفاده میکرد و همهاش میشد عشق و حال. اما عشق و حالی که سراسر معرفت است. شما الهینامۀ ایشان را ببیند که چقدر از فضای معرفتی اشباع شده است، اما همهاش معنویت است.
🔵 منطق پشت سر عمل
✅ در حوزه برخی خیلی زود در حدّ عمل سیر میدهند. این خوب است، ولی سیر نازل است. مثلاً در برخی از مجالس با ثواب و حورالعین کار را حل و فصل میکنند. اینها هست و پابرجا است، ولی آنها نمیدانند ثواب چیست و نمیدانند که همین الان هم ثواب برایشان هست. عمل بر مبنای منطق نازل در همین حد است. اما اگر کسی معرفت افراد را بالا ببرد، آن وقت عمل بالا میرود و عمق پیدا میکند. منطق پشت عمل است که موجب ارتفاع عمل یا ضعف آن میشود. عمل گاهی بالا میرود و گاهی پایین میآید و این بالا و پایین شدنها به خاطر منطق پشت سر عمل است.
🔵 دست به کار شو!
✅ پس این سبک، ما را به این نتایج میرساند: ۱. نگاه ما را تغییر میدهد. ۲. باور قلبی برای ما میآورد. ۳. به ذکر تبدیل میشود. ۴. حضرت استاد میفرمود: تا میدانی، دست به کار شو. وقتی فهمیدی، دست به کار شو؛ چرا ایستادی؟
🔵 عزم جدی
✅ ایشان در علم توقف نمیکرد. همین امر در ایشان باعث شد که یک عزم جدّی داشت و در کمتر کسی من چنین عزمی دیدم. مثلاً علام طباطبایی به ایشان فرمود یک چله بگیر. ایشان هشتدَه چله را به هم وصل کردند. ایشان میدانست چه خبر است و کوتاه نیامد. لذا توصیه ایشان این بود که حرف بشنوید.
🔵 شخمخوردنِ جان
✅ طلاب سال اول طلبگی هم میتوانند و باید حرف بشنوند. اما اینکه حرف را از چه کسی بگیرند مهم است و اینکه چه سنخ حرفی بشنوند. این حرفها را باید شنید تا جان شخم بخورد و شورانده شود. ایشان همیشه میفرمود: «العلم امام العمل.» این علم خودش شده است حقیقت. علم پیشوا است؛ علم حصولی او تبدیل شده است به علم شهودی.
🔵 قانع نشو!
✅ ایشان یک اصلی داشت. اینکه انسان مقام فوق تجرد دارد. یعنی انسان در هیچ جایی توقف ندارد. ایشان این موضوع را یک فصل مستقل کرده است و به آن پرداخته است. ملائکه حد یقفی دارند، اما انسان هیچ حد یقفی ندارد. یعنی، به هر جا رسیدی توقف نکن! هر چیز معنوی به تو دادند، قانع نشو!
🔵 بس نیست!
✅ حضرت استاد مبانی دینی و فلسفی آن را هم بیان کردند. امیرالمؤمنین صلواتاللهعلیه میفرمایند: «كُلُّ وِعاءٍ يَضيقُ بِما جُعِلَ فيهِ إلاّ وِعاءَ العِلمِ؛ فإنَّهُ يَتَّسِعُ بِهِ»؛ هر ظرفى وقتى چيزى در آن گذارند، گنجايش خود را از دست مىدهد، مگر ظرف دانش كه با افزودن آن گنجايشش بيشتر مىشود. (نهجالبلاغه، حکمت ۲۰۵). بعضیها تا به یک جایی و مرحلهای میرسند میگویند «بَس است» من رسیدم و تمام شد. اما در کار حضرت استاد، «بَس است» وجود نداشت.
🔵 سلوک ابدی
✅ ایشان خبر داشتند که حقیقت عالم چگونه است. ایشان هم در کار علمی و هم در کار معنوی، در هر دو میگفتند: «قانع نشو!» این یک شیوه است که در مکتب ایشان به جایی قانعشدن وجود ندارد. میتوان گفت تجلی ذاتی، ولی در آنجا هر قدر جلو بروی، تمام نمیشود.
✅ توصیه بنده این است که طلاب از همان ابتدا باید حرف بشنوند. مثلاً کلمات حضرت امام (ره) معنویمعرفتی و از سنخ سلوک است. از علامه طباطبایی و از حضرت استاد حسنزاده بهره بگیرید و استفاده کنید.
🔵 الهینامه
✅ من به طلاب مبتدی توصیه میکنم الهینامه حضرت استاد حسنزاده را بخوانند. به شما نگاه و خط و میل میدهد و نوعی کشش به سمت معارف معنوی بهدست میدهد. اما وقتی طلبه جلوتر رفت، باید معقول بخواند.
🔵 کار سلوکی جدی
✅ اگر طلبه بخواهد کار سلوکی جدی کند، باید معقول بخواند. البته بعدها اگر ادامه دهد، جوری میشود که فضای معرفتیاش، فضای معنوی دارد. وقتی به شرح فصوص برسد، میبیند که همهاش فضای معرفتی و معنوی است.
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
نباشی درامیدفتح بابی مگرآنگه کلیدش رابیابی
ترامفتاح فتّاح مفاتح نباشدغیربسم الله صالح
#ديوان_شعر
علامه حسن زاده آملی ره
🌹 ماجرای جستجوی قبر مطهر آیت الله ملکی تبریزی توسط علامه حسن زاده آملی (رضوان الله علیهما)
علامه حسن زاده آملی مینویسد: راقم سطور پس از آنکه از مرحوم حاج میرزا جواد آقاى ملکى آگاهى یافت، تا مدّت مدیدى مىپنداشت که قبر آن جناب در نجف اشرف است. تا اینکه در شبى از نیمه دوم رجب هزار و سیصد و هشتاد و هشت هجرى قمرى در حدود سه ساعت از شب رفته، با جناب آیة الله آقا سید حسین قاضى طباطبائى تبریزى برادر زاده مرحوم آقاى حاج سید على آقاى قاضى، در کنار خیابان ملاقات اتفاق افتاد. با جناب ایشان در اثناى راه از مرحوم حاج میرزا جواد آقاى ملکى سخن به میان آوردم و سؤال از تربتشان کردم، فرمودند: قبر ایشان همین شیخان قم نزدیکى قبر مرحوم میرزاى قمى صاحب قوانین است و لوح قبر دارد.
من به محض شنیدن اینکه لوح قبر دارد از ایشان نپرسیدم که در کدام سمت قبر میرزاى قمى و چون با جناب آقاى آسید حسین قاضى خداحافظى کردم شتابان به سوى شیخان قم رفتم که مبادا در را ببندند، رفتم به شیخان و بسیارى از الواح قبور را نگاه کردم که بعضى را تا حدّى تشخیص دادم و بعضى را چون شب بود و برقهاى آنجا هم بسیار ضعیف بود تشخیص دادن بسیار دشوار بود؛ با خود گفتم حالا که شب است و تاریک است باشد تا فردا، داشتم از شیخان به در مىآمدم ولى آهسته آهسته که باز هم نظرم به الواح قبور بود که دیدم شخصى ناشناس از درب شرقى شیخان وارد قبرستان شده است و مستقیم به سوى من مىآید تا به من رسیده گفت: آقا قبر آمیرزا جواد آقاى ملکى را مىخواهید؟ و مرا در کنار قبر آن مرحوم برد و از من جدا شد و به سرعت به سوى درب غربى شیخان رهسپار شد که از قبرستان بدر رود، من بىاختیار تکانى خوردم و مضطرب شدم و ایشان را بدین عبارت صدا زدم و گفتم آقا من که قبر ایشان را مىخواستم اما شما از کجا مىدانستید؟ آن شخص در همان حال که به سرعت به سوى درب غربى شیخان مىرفت، صورت خود را برگردانید و نیمرخ به سوى من نموده گفت: ما مشتریهاى خود را مىشناسیم!
حقیقت آیات قرآن برایشان آشکار شده بود!
مرحوم علامه حسن زاده آملی در درس میفرمودند:
قرآن را سَرسَری نگیرید، چه بسا در هنگام خواندن قرآن، آن چه را میخوانید، ببینید.
من کسی را میشناسم که وقتی مشغول خواندن سوره واقعه بود، به آیه «فَنُزُلٌ مِنْ حَمِيمٍ» که رسید، هر آن چه را میخواند، میدید!
البته استاد نفرمودند این فرد کیست، من گاهی اوقات استاد را تا منزل بدرقه میکردم. در آن روز هم که با استاد بودم، گفتم:
آقا بفرمایید آن فرد چه کسی بود؟ فرمودند: آقاجان! من خودم بودم!
یک روزی این مطلب را به مرحوم علامه جعفری گفتم که استاد حسنزاده آملی چنین حالی داشتند. ایشان با یک حالی فرمودند:
«هیئناً له».
سیره فرزانگان، عبدالحسن بزرگمهرنیا، نشر سامان دانش، به نقل از:
خبرگزاری ایکنا، گفتگو با استاد قادر فاضلی، ۱۴۰۰/۷/۲۲.
http://t.me/sireyefarzanegan
ارتباط هست، شما نمیتوانید ارتباط آن را کشف کنید!
استاد حسن زاده آملی میفرمودند:
روزی خدمت مرحوم علامه طباطبایی بودیم، یک آقایی آمد و خطاب به علامه گفت:
آقا! اشعار حافظ به یکدیگر هیچ ارتباطی ندارد!
علامه طباطبایی سرشان را پایین انداختند و یک مکثی کردند و با لهجه شیرین آذری فرمودند:
اول باید حافظ شد، تا فهمید ارتباط دارد یا ندارد!آن طرف هم سرش را پایین انداخت و چیزی نگفت. این سخن یعنی میان اشعار، ارتباط هست، اما شما نمیتوانید ارتباط برقرار کنید!
سیره فرزانگان، عبدالحسن بزرگمهرنیا، نشر سامان دانش، به نقل از:
خبرگزاری ایکنا، گفتگو با استاد قادر فاضلی، ۱۴۰۰/۷/۲۲.
http://t.me/sireyefarzanegan