eitaa logo
مصباحیه ...
135 دنبال‌کننده
17.8هزار عکس
9.2هزار ویدیو
523 فایل
مصباحیه ... اَلا ولایحمل هذا العَلَم اِلّا اهل البصر و الصّبر... معرفی شخصیت الهی و جهادی آیت الله #مصباح_یزدی...🌹 همراه با مطالب گوناگون خبری، تحلیلی، بصیرتی، اخلاقی، معرفتی و...🌸🌸🌸 @Soukhtee
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹 رفتار پدر در منزل پدر در منزل اگر عملش به گونه‏ اى باشد كه پسر، دختر و همسر هميشه در وجود او حقيقت را ببينند، [خاندان او اهل حقيقت خواهد شد؛] در وجود او نه فقط نماز خواندن را ببينند، احترام به نماز را ببينند؛ ببينند اصلًا نماز براى او يك حقيقت محترمى است. بچه ‏اى مى ‏بيند پدرش نماز مى‏ خواند، اما مى‏ بيند اين نماز براى پدرش كوچكترين كارهاست. سر ظهر كه به خانه مى ‏آيد، از همه كارهايش فارغ شده مى ‏خواهد ناهار بخورد، مى ‏گويد چقدر فاصله تا ناهار هست؟ پنج دقيقه. پس ما نمازمان را بخوانيم تا خيالمان راحت شود. نماز در دل بچه به صورت يك امر غيرمهم وارد مى ‏شود؛ برخلاف آن بچه ‏اى كه مى ‏بيند براى پدر نماز مهمترين كارها و اصلهاست؛ حتى برنامه ‏اش را طورى تنظيم مى‏ كند كه نماز اول وقتش [از بين نرود؛] مسافرت مى‏ خواهد برود، مى‏گويد به گونه ‏اى برويم كه اول مغرب به نمازمان برسيم. بعد اين نماز را با آداب و مستحباتش انجام مى ‏دهد. اصلًا نماز در ذهن اين بچه حالت‏ ديگرى پيدا مى‏ كند. مرحوم پدر خودمان رضوان ‏اللَّه عليه، ما از بچگى اين را مى‏ ديديم كه از نظر ايشان آنچه كه مربوط به دين و مذهب بود در نهايت احترام بود؛ نماز يك حقيقت محترم بلكه محترمترين حقيقتها بود. ما حس مى ‏كرديم ماه رمضان كه مى ‏آيد واقعاً يك امر قابل احترامى مى ‏آيد، يك امرى مى ‏آيد كه دارد استقبال مى ‏شود، از ماه رجب و شعبان به استقبال مى ‏رفتند يعنى مرتب روزه مستحبى مى‏ گرفتند؛ پيشواز مى ‏رفتند. پيشواز رفتن [يعنى‏] مهمانى دارد مى‏ آيد كه ما داريم استقبالش مى‏ كنيم. آداب ماه رجب، آداب ماه شعبان و مستحبات اين دو ماه عمل مى ‏شد. معلوم بود كه به سوى يك امر بزرگ و خطير دارند مى ‏روند. اگر بچه يك ذره قابل باشد در او اثر مى ‏گذارد. اگر در خانواده‏ اى بچه حس كند كه پدر راستى را به دليل اينكه راستى است [ترك نمى‏كند و] دروغ اساساً به زبان اين پدر نمى ‏آيد، او راستگو مى‏ شود. اما بچه ‏اى كه مى ‏بيند پدرش به خاطر كوچكترين منفعتى دروغ مى ‏گويد، اگر پدر يك ساعت بنشيند بگويد بچه جان دروغ نگو، او نمى ‏تواند بپذيرد. 📘 مجموعه ‏آثار استادشهيدمطهرى، ج‏27، ص: 462
‏نامه حضرت علی به مالک اشتر یکی از ماندگارترین متون تاریخی است. مطالعه آن چقدر وسعت دید میدهد، چقدر محتوایش مترقی است، چقدر... ضمن تبریک میلاد امیرالمومنین، پیشنهاد میکنم به جای بسیاری از ساعاتی که در ایتا و اینستاگرام و توییتر و... هستیم، یکبار متن این نامه را بخوانیم: https://b2n.ir/b29310
مسئولی_که_به_فکر_طبقات_ضعیف_نیست_6008332365733036189.mp3
879.4K
رهبرمعظم انقلاب: مسئولی که به فکر طبقات ضعیف نیست، نمی‌تواند بگوید امام من علی(ع) است. ۷۲/۱۰/۶
👌 بیلبوردهایی که در روز میلاد امیرالمومنین علیه السلام، توسط سازمان زیباسازی شهرداری تهران مقابل دفتر مسئولان کشور و شهردار تهران نصب شد.
🔴 ، روز همه نامرداییه که به جای تشکیل خانواده ، از احساسات دختران مظلوم ، برای هوسبازی خودشون سوء‌استفاده می‌کنند 🌸 و ، روز مردانیه که در همه سختی‌ها و بدبختی‌ها ، پای زن و و خانواده‌شون می‌ایستند . 🌸 امسال روز مرد و ، 🌸 پشت سر هم قرار گرفته ، شاید فرقشونو بفهمیم.
🌹امام صادق علیه السلام فرمودند: ♦️به خدا سوگند على بن ابى طالب (عليه السلام) تا روزى كه از اين دنيا رفت مال حرامى نخورد و هيچگاه بر سر دو راهى - كه هر دو راه مورد خشنودى خدا باشد - قرار نگرفت مگر اينكه پر زحمت ترين آنها را برگزيد و هر حادثه مهمى كه براى پيامبر خدا پيش مى آمد - به دليل اعتمادى كه به على داشت - از او كمك مى گرفت. و در ميان اين امت هيچ كس نتوانست همانند على (عليه السلام): راه پيامبر را - بى كم و كاست - طى كند و با اين همه تلاش و كوشش همواره چنان بيمناكان كار مى كرد، چشمى به بهشت و چشم ديگر بر آتش داشت، از سويى اميدوار پاداش بهشت و از سوى ديگر هراسناك از كيفر آتش بود. 📚الارشاد: ۲۵۵
🌹 چند فضيلت کوتاه از بحار فضائل اميرالمومنين عليه السلام 1⃣ حضرت اميرالمومنين علی علیه السلام در هیچ جنگ و جهادی شرکت نکرد مگر این که پیروز برگشت.(1) 2⃣ رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرمودند: 🔰عَلی اَشْجَعُ النّاسِ قَلْبا  «علی، قویدل ترینِ مردم است.»(2) 3⃣حریف را فقط با یک بار زدن می کشت و در نقل های تاریخی آمده است: کشته شدگان به دست حضرت امیر علیه السلام را از نحوه ضربت های حضرت باز میشناختند، زیرا ضربت ها همه یکنواخت بود و گفته اند: بر حریف خود بیش از یک ضربه نمی زد لذا وقتی از حریف بلندتر قرار می گرفت از بالا می زد و دو نیم می کرد و هنگامی که برابر بود از پهلو می زد و قطع مینمود و محل ضربه شمشیر گویی با آهن گداخته داغ شده بود.(3) 4⃣ پیامبر اسلام(ص) می فرمودند: 🔰علی سیفُ اللّه عَلی اَعْدائِهِ  «علی، شمشیر الهی بر روی دشمنان خداست.»(4) 5⃣حضرت اميرالمومنين علی علیه السلام بیشتر پیاده می جنگید و اگر هم سوار اسبی می شد، چندان برایش مهم نبود.  به حضرتش گفته شد که چرا سوار اسب نمی شود؟  پاسخ می داد: اسب یا برای تعقیب حریفی است که از میدان بگریزد و یا برای این است که کسی بخواهد خود بگریزد و من نه کسی هستم که اگر کسی گریخت تعقیبش کنم و من نه کسی هستم که پشت به دشمن کنم و بگریزم(پس اسب را برای چه می خواهم!؟)(5) 👌البته این رویه ایشان در همه جنگها نبود مثلا در جنگ جمل، بعد از آن‌که فرماندهان اصلی دشمن کشته و یا اسیر شده بودند، کسی نبود تا باقی مانده لشکر را بازسازی کند لذا امام آنان را تعقیب نکرد و دلیلی برای کشتن زخمی‌ها نیز وجود نداشت. اما در نبرد صفین، فرماندهان اصلی دشمن تا آخر نبرد زنده بودند و هر لحظه امکان جمع‌آوری سلاح، مداوای زخمی‌ها، تجدید قوا و سازماندهی مجدد وجود داشت، از این‌رو باید تا جایی که امکان داشت، دشمن را از پای درآورد.(مثل جریان تعقیب حضرتش برای فرار عمروعاص) به همین دلیل، دو نوع برخورد امام(ع) را نمی‌توان رویکردهایی دوگانه و متضاد ارزیابی کرد، بلکه این دو رویکرد متفاوت ناشی از تفاوت اوضاع پیرامونی بود. 6⃣ حضرت زرهش تنها سینه اش را می پوشاند و هرگز پشت نداشت.  از او پرسیدند که چرا زرهش پشت ندارد؛ آیا نمی ترسد که کسی از پشت به او ضربتی بزند؟  در پاسخ فرمود: من هرگز به دشمن پشت نمی کنم و از میدان نمی گریزم و خدا هرگز آن روز را نخواهد آورد.(6) 7⃣ شجاعت و استواری حضرت علی علیه السلام در جنگ ها چنان بود که هرگاه مشرکان و کافران او را در جنگ می دیدند به همدیگر وصیت می کردند مثل این که مرگ را با چشم خود دیده باشند.(7) 8⃣ هرگاه که دو صف برای جنگ مقابل هم صف می کشیدند،مردم به یکدیگر می گفتند:  ملک الموت در همان صفی باید باشد که علی با آن صف است و صف مقابل خواهی نخواهی باید خود را برای مرگ آماده کنند.(8) 9⃣ روزی یکی از سرداران سپاهش به او گفت که اگر اسب ها آشفتند و ما از همدیگر دور شدیم، تو را کجا بیابیم؟ در پاسخ فرمود:  «در همان جایی که از من دور شده اید.»(حاکی از این که در همین جایی که هستم خواهم بود و شدت جنگ مرا پس و پیش نمیکند)(9) 0⃣1⃣حضرت علی علیه السلام میفرمودند: بخدا سوگند اگر اقلیمهای هفت گانه با هر چه در زیر آسمانهای آنهاست به من داده میشد تا خدا را نافرمانی کنم درباره موری که پوست جویی را از دهانش(به ستم)بستانم، هرگز این کار را نمیکردم. که همانا این دنیای شما در نزد من از برگ نیم جویده ای در دهان ملخی ناچیزتر است. علی را با نعمتهای فناپذیر و لذت های گذرا و ناپایدار چه کار!(10) 1⃣1⃣ حضرت اميرالمومنين علی علیه السلام از نان دنیا به نان جو بسنده کرده بود و از نان گندم نمی خورد تا آنجا که برخی مردم میگفتند:  «پسر ابوطالب با این غذا و خوراک اندک چه بسا در کشتن هم آوردان و پهلوانان ناتوان باشد!» 🌹مولا علی علیه السلام در پاسخ میفرمود: «بدانید! درخت بیابانى (که آب کمترى به آن مى رسد) چوبش محکم تر است اما درختان سرسبز (که همواره در کنار آب قرار دارند) پوستشان نازک تر (و کم دوام تر)اند و گیاهان بیابانی که جز با آب باران سیراب نمى شوند آتشی افروخته تر دارند و خاموشی آنها دیرتر رخ میدهد.»(11) 2⃣1⃣ از سخنان آن حضرت است که می فرمود: 🔰وَ الله لَو تَظاهَرَتِ الْعَرَبُ عَلی قِتالی لَمّا وَلَّیتُ عَنها... /  «به خدا سوگند اگر همه مردمان عرب برای جنگ با من، پشت به پشت هم دهند هرگز از آنان روی برنتابم »(12) عليٍ عبادَةٌ منابع: (1) -معجم الاوسط، ج3 ص87 (2) -مناقب علی بن ابی طالب، ص143 (3) -ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه ج1، ص20 (4) -الامالی، ص61 (5) -مناقب آل ابی طالب ج3، ص298 (6) -الاخبار الموفقیات ص343 (7) -ربیع الابرار ج3 ص 319 (8) - راغب اصفهانی، المحاضرات (9) - ابشیهی، المستطرف، ج1، ص178 (10) - نهج البلاغه، خطبه 224 (11) و (12) - نهج البلاغه، نامه 45
🔴 یک دولت تابع امیرالمؤمنین باید اینطور باشد ♦️دولت واقعاً باید با تمام قدرت آنطوری که علی علیه السلام برای محرومین دل می سوزاند این هم با تمام قدرت، دل بسوزاند برای محرومین، مثل یک پدری که بچه هایش اگر گرسنه بمانند، چطور با دل افسرده دنبال این می رود که آنها را سیر بکند، یک دولت تابع امیرالمؤمنین باید اینطور باشد.
🔴 بشریت، حکومت پنج‌ساله‌ی امیرالمومنین را هرگز فراموش نخواهد کرد ♦️امام خامنه ای : امامت، یعنی همان اوج معنای مطلوب اداره‌ی جامعه در مقابل انواع و اقسام مدیریتهای جامعه که از ضعفها و شهوات و نخوت و فزون‌طلبی انسانی سرچشمه میگیرد. اسلام شیوه و نسخه‌ی امامت را به بشریت ارائه میکند؛ یعنی این‌که یک انسان، هم دلش از فیض هدایت الهی سرشار و لبریز باشد، هم معارف دین را بشناسد و بفهمد - یعنی راه را درست تشخیص دهد - هم دارای قدرت عملکرد باشد - که «یا یحیی خذ الکتاب بقوة» - هم جان و خواست و زندگی شخصی برایش حائز اهمیت نباشد؛ اما جان و زندگی و سعادت انسانها برای او همه چیز باشد؛ که امیرالمؤمنین در کمتر از پنج سال حکومت خود، این را در عمل نشان داد. ♦️ شما میبینید که مدت کوتاه کمتر از پنج سال حکومت امیرالمؤمنین، به عنوان یک نمونه و الگو و چیزی که بشریت آن را هرگز فراموش نخواهد کرد، در طول قرنها همچنان میدرخشد و باقی مانده است. ۱۳۸۰/۱۲/۱۲
@Farsna_5992057308719351367.mp3
3.29M
🎙برای زندگی امروز باید از امیرالمؤمنین(ع) درس بگیریم... امام خامنه ای
✅ علی، مَلَکه ی انسانها ... آیت الله مصباح : در روایات، درباره امیرالمؤمنین(علیه السلام) چنین آمده است كه مَثَل على(علیه السلام) در میان مردم، مَثَل ملكه زنبور عسل نسبت به سایر زنبورها است؛ گرچه همه زنبورها از یك جنس هستند، اما ملكه با دیگر زنبورها تفاوت دارد. همه زنبورها به طفیل ملكه به وجود مى‌آیند و همه خدمت گزار او هستند. در پرتو ولایت - صفحه ۱۹ 🌸🌸🌸🌸🌸
مصباحیه ...
🔴درس‌هايي که بايد از علامه مصباح آموخت... 🔸درس هفتم: نظم وانتظام فکري و عملي 🖊احمدحسين شريفي 🔸از
🔴درس‌هايي که بايد از علامه مصباح آموخت... 🔸درس هشتم: خلأبينی و رخنه‌يابی 🖊احمدحسين شريفي 🔸يکي ديگر از ويژگي‌هاي مهم و درس‌آموز در زيست علمي و عملي آيت‌الله مصباح اين است که ايشان فيلسوفي خلأبين و رخنه‌ياب بود؛ تلاش‌ مي‌کرد خلأها و کمبودها و بارهاي برزمين مانده را پيدا کند. و مي‌کوشيد در حد توان چنان بارهايي را بردارد و چنان رخنه‌ها و خلأهايي را پر کند. به همين دليل، نه تنها خودش از انجام کارهای تکراری خودداری میکرد، بلکه اصرار زيادي داشت که در مجموعه موسسه امام خمینی(ره) از انجام کارهاي تکراري و يا کارهايي که متکفل دارد، خودداري شود. 🔸في‌المثل، وقتي مي‌ديد ده‌ها نفر مشغول تدريس درس‌هاي کفايه و مکاسب و رسائل‌اند، يا ده‌ها و بلکه صدها کرسي درس خارج فقه و اصول در حوزة علمية قم برقرار است، عليرغم توانایی بسیار بالایی که در آن حوزه ها داشت و علیرغم اصرارهاي فراوان تعداد زيادي از شاگردان و حتي علي‌رغم سفارش استاد محبوب و مرادش، آيت‌الله بهجت، مبني بر تدريس فقه و اصول، ايشان از انجام اين کار استنکاف کرد. و جز به برخي از جلسات خصوصي در اين موضوعات راضي نشد. 🔸او دائماً در اين انديشه بود که آيا انجام فلان کار يا ارائة فلان سخنراني يا شرکت در بهمان جلسه، حجت شرعي دارد يا خير. و براي اطمينان از اين مسأله، با توجه به نوع مسائل، بعضاً ساعت‌ها، روزها و بلکه ماه‌ها تأمل مي‌کرد. 🔸او حقيقتاً حکيمي خلأبين و رخنه‌ياب بود. همين روحيه يکي از مهم‌ترين عوامل نوآوري‌هاي فراوان علمي و آموزشي و ساختاري ايشان بود. همين نگاه آيت‌الله مصباح بود که منجر به انجام اقداماتي شد که بدون شک سطح آموزش و پژوهش و به طور کلي علوم اسلامي را در حوزه‌هاي علميه ارتقا داد.