انا لله وانا الیه راجعون
ارتحال فقیه أهل بیت (علیهم السلام) حضرت آیة الله علوی گرگانی سانحه سنگین و مصیبت صعب بود. این رخداد تلخ را به حوزه های علمیّه و جامعه روحانیت و شاگردان این روحانی اثر گذار تسلیت، علو درجه این عالم راحل و صبر و اجر بیت مکرم ایشان از خدای سبحان مسئلت می شود.
جوادی آملی اسفند ١٤٠٠
#تسلیت
▪️إنا لله و إنا إلیه راجعون
ضایعۀ ارتحال عالم وارسته، آیتالله آقای حاج سید محمدعلی علوی گرگانی(رضوانالله علیه) را به محضر شریف امام عصر (عجلالله تعالی فرجه)، حوزهی علمیه و همچنین عموم شاگردان و علاقهمندان و بیت مکرم ایشان تسلیت میگوییم.
این فقیه بزرگوار، با تواضع و منش ساده زیستی، عمر ارزشمند خویش را در مسیر نورانی خدمت به مکتب اهلبیت (علیهمالسلام)، تبلیغ و نشر معارف اسلام، ارتباط با مردم و خدمات اجتماعی گذراند.
رضوان الله تعالی علیه و حشره الله مع اجداده الطاهرین المعصومین (علیهمالسلام).
دفتر آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
@shobeiryzanjani
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
◼️ پیام های تسلیت، اطلاعیه ها و اخبار ارتحال حضرت آیت الله علوی گرگانی
در پی ارتحال فقیه بصیر حضرت آیت الله علوی گرگانی، رهبر معظم انقلاب، مراجع معظم تقلید، نهادهای عالی حوزوی، علما، فضلا و مسئولان کشوری و لشگری، پیامهای تسلیتی صادر کردند که متن این پیامها در لینک زیر به صورت جداگانه آمده است:👇
https://hawzahnews.com/xbDpK
@HawzahNews | خبرگزاریحوزه
⚡️یاد امام زمان (عجل الله فرجه)
توصیه مهم آیت الله العظمی علوی گرگانی رحمت الله علیه
🔻بخشی از وصیتنامه معظم له:
🔹و در پایان نکته ای که فوق العاده ذکر آن اهمیت دارد آن است که در هر روز صبح، از سلام کردن به ساحت مقدس حضرت بقیة الله الاعظم حجة ابن الحسن العسکری علیه السلام
_ ولو به خواندن دعای اللّهم بلّغ مولای صاحب الزمان علیه السلام باشد _ غفلت نکنند و فراموش ننمایند؛ چون وجود مبارکش ولی نعمت ما میباشد.
♨️ *اطلاعیه شماره ٢*
إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ
*مراسم ترحیم و بزرگداشت* مرجع عالیقدر، حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی (قدس سره الشریف) *از جانب رهبر معظم انقلاب (مدظلهالعالی)* روز پنجشنبه ١۴٠٠/١٢/٢۶ بعد از نماز مغرب و عشا در مسجد امام حسن عسگری(ع) برگزار خواهد شد.
همچنین *مراسم تشییع و تدفین* آن عالم ربانی، روز پنجشنبه ١۴٠٠/١٢/٢۶ ساعت ١٠ صبح از مسجد امام حسن عسگری (ع) به سمت حرم مطهر حضرت معصومه (س) صورت خواهد گرفت.
بیت معظم له
١۴٠٠/١٢/٢۵
🌹🌹🌹
🛑⚫️ عزای عمومی و تعطیلی فردا در قم
🔹️بر اساس مصوبه هیئت دولت در پی ارتحال آیت الله علوی گرگانی فردا پنج شنبه ۲۶ اسفند در قم عزای عمومی و تعطیل رسمی است.
🔹️بر اساس این مصوبه تعطیلی رسمی قم شامل بانک ها، دستگاه های امدادی و امنیتی نمی شود.
🌹🌹
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📸 تصویر دیدار مرحوم آیتالله آقای حاج سید محمدعلی علویگرگانی و رهبر معظم انقلاب
💻 @Khamenei_ir
مصباحیه ...
🔴درسهايي که بايد از علامه مصباح آموخت.... 🔸درس پانزدهم: مرزبانی فکر و فرهنگ 🖊احمدحسين شريفي 🔸اما
🔴درسهايي که بايد از علامه مصباح آموخت...
🔸درس شانزدهم: روش مواجهه با شبهات ديني
🖊احمدحسين شريفي
🔸يکي ديگر از امور درسآموز در زندگي علمي و عملي آيتالله مصباح، روش ايشان در مواجهه با شبهات ديني است. ايشان به دليل جامعيتي که نسبت به معارف اسلامي داشتند و به دليل آشنايي خوبشان با مکاتب و انديشههاي معارض، و همچنين به دليل تجربه طولاني مدت در مواجهه با شبهات ديني و اعتقادي، ميتواند الگويي براي مرابطان و مرزبانان فکر و فرهنگ اسلامي در دنياي معاصر باشد.
🔸دربارة روش مواجهه علامه مصباح با شبهات ديني از ابعاد و منظرهاي مختلف و متعددي ميتوان نظر کرد و سخن گفت. اما بالاجمال ميتوان گفت ايشان در مواجهه با شبهات ديني چهار مرحله و گام مهم را در نظر داشتند:
🔸گام اول: تلاش در جهت فهم دقيق شبهه؛ ايشان در گام اول سعي ميکردند که شبهه مطرح شده را به درستي فهم کنند، و براي فهم دقيق مسأله ميکوشيد که اولاً، حب و بغض خود را نسبت به معارف ديني و شبهات دشمنان کنار بگذارد؛ چرا که حب و بغضهاي بيدليل و بدون پشتوانة استدلالي ميتواند سد راه عقل و فهم باشند: چون غرض آمد هنر پوشيده شد/ صد حجاب از دل به سوي ديده شد. و ثانياً، هرگز خود را درگير شخصيت و مسائل شخصي و خصوصي شبههکنندگان نميکرد. يعني مهم نبود که آن شبهه از سوي چه کسي و به چه منظوري بيان شده است؛ اصل شبهه و مدعا يا دليل اقامه شده را کار داشتند.
🔸گام دوم: در گام دوم ميکوشيد تبييني جامع و دقيق از ابعاد شبهه و حدود و ثغور آن بيان کند؛ مقدمات آن، مباني و اصول موضوعة آن، و دلايل و نتايج آن را بيان ميکرد. در اين مرحله آنقدر به زيبايي و با دقت و امانت و انصاف اصل شبهه را توضيح ميداد که بعضاً از خود شبههکنندگان واضحتر و دقيقتر آن را بيان ميکرد. توجه داشته باشيد که يکي از مهمترين گامهاي پاسخ به شبهات همين گام است؛ زيرا شبهه يعني شبيه حق؛ يعني حقنما؛ يعني سخني که آميختهاي از حق و باطل است. و يکي از بهترين راههاي براي مبارزه با آن، آفتابي کردن و نمايان کردن ابعاد مختلف آن است. در اين صورت حق و باطل و سره و ناسره آن به خوبي آشکار ميشوند.
🔸گام سوم: در گام سوم به نقد شبهه ميپرداخت. براي اين منظور (1) تبار شبهه و سابقة تاريخي آن را آشکار ميکرد. و با اينکار ابهت شبهه و شبههکنندگان را ميشکست و مثلاً نشان ميداد که چنين سخني را دربارة قرآن، مشرکان و بتپرستان قريش هم ميگفتند؛ يا چنين سخني در موضوع ازدواج و غريزه جنسي را قوم لوط هم ميگفتند. پس چيز تازهاي نيست؛ (2) به نقد مباني و پيشفرضها و اصول موضوعة شبهه ميپرداخت؛ (3) منشأ و انگيزة طرح شبهه را ذکر ميکرد و نقد ميکرد؛ سپس به سراغ (4) نقد دلايل ميآمد و نادرستي آنها را اثبات ميکرد و افزون بر اين به (5) نقد و تشريح پيامدهاي فردي واجتماعي پذيرش شبهه هم ميپرداخت و نهايتاً به (6) نقد خود مدعا هم ميپرداخت چون نقد دليل اخص از نقد مدعا است؛ ايشان با نقد و ابطال مدعا، به طور کلي ريشه شبهه را از ميان برميداشت.
🔸گام چهارم: در گام چهارم، علامه مصباح، به تأسي از برخي ديگر از بزرگان مثل علامه اميني، شيخ آقابزرگ تهراني و امثال آنان، شبهه را به عنوان وسيله و ابزاري براي تبيين دقيق معارف اسلامي ناظر به آن مسأله ميديد: «استراتژي تبديل تهديد به فرصت». يعني در مرحله پاسخ به شبهه باقي نميماند، بلکه از آن به عنوان وسيلهاي براي تبيين دقيق، عميق و مستدل معارف اسلامي استفاده ميکرد.
🔹ذکر مصاديق و نمونههايي براي اين نوع مواجهه در اين فضا و فرصت نميگنجد.
#علامه_مصباح
💠سلیمان قدرت را برای ترویج دین طلب میکرد
«وَهَبْ لى مُلْكَاً لا يَنْبَغى لاِحَد مِنْ بَعْدى.» (ص ۳۵)
«گفت: پروردگارا، مرا ببخش، و به من حكومتى (به نحو اعجاز) عطا كن كه براى احدى بعد از من سزا نباشد.»
🔹اشکال قدرتهاى مادّى و دنیوى در همین بازدارندگى آنها است و اگر انسان را متوقّف نمىکردند و مانع ترقّى و تعالى انسان نمىشدند و عوارض سوء اجتماعى و اخلاقى به دنبالشان نبود، تحصیل آنها اشکالى نداشت. سلیمان پیامبر الهى از خداوند قدرت فوقالعادهاى را طلب مىکرد، اما همین قدرتى را که به شدّت از خدا طلب مىکرد، هدف اصلىِ او نبود و به آن دلبستگى نداشت؛ بلکه، قدرت را مىخواست تا در سایه آن، دین خدا و آیین حقّ را ترویج و قدرتمندان مشرک و غیر مسلمان را به سوى اسلام و آیین الهى بکشاند. بنابراین، او چنین قدرتى را مىخواست تا از آن به صورت وسیلهاى براى وصول به کمالى برتر بهرهبردارى کند. از اینجاست که مىبینیم او هیچ گاه از قدرت فوق العاده خود سوء استفاده نمىکرد و و در حدّى اوج گرفته بود که نه تنها بر انسانها بلکه، بر جنّیان نیز ـ آنچنان که قرآن گفته است ـ فرمان مىراند، ولى، با چنین قدرتى او خودش یک لقمه نان جو خشک مىخورد و مغرور قدرت خویش نبود.
🔸اگر انسان به هر مقامى که رسید به ضعفهاى خود بیندیشد و به نداریها و ناتوانیها توجّه داشته باشد، هیچ گاه متکبر نمىشود. انسانهاى شایسته و اولیاى خدا هر چه قدرتشان بیشتر مىشود، ضعف خود را بیشتر درک مىکنند و متواضعتر مىشوند؛ یعنى مشاهده مىکنند که این قدرت مال آنها نیست، بلکه، هرچقدر زیاد هم که باشد قدرت الهى است که در اختیار آنان قرار داده است و منهاى قدرت الهى انسان ذاتاً چیزى از خود ندارد و نیز هر چقدر که قدرتشان هم زیادتر بشود با معرفت بالایى که دارند، خود را در سیطره قدرتى بالاتر مىبینند که این قدرتها در مقایسه با آن بسیار ناچیز خواهد بود.
اخلاق در قرآن جلد دوم صفحه ۱۲۷
ترجمه آیه، از آیت الله مشکینی
#معارف_قرآن