فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«شوربختی معاویه این بود که مقابلش علی بن ابیطالب بود؛ که اگر نبود، ما امروز از معاویه چونان پادشاهی دانشمند، باتدبیر و قدرتمند یاد میکردیم.»
🔴امام خمینی(ره)
♦️به حسب نقل وقتی امیر المومنین(ع) دو پیراهن خرید، یکی را که بهتر بود به قنبر (مستخدم خود) داد و پیراهن دیگر را که آستینش بلند بود برای خودش برداشت و زیادی آستین را پاره کرد، پیراهن آستین پاره را بر تن کرد.
♦️هرگاه این سیره حفظ می شد و حکومت به شیوه اسلامی بود، نه بر تسلط بر جان و مال مردم ، نه سلطنت و نه شاهنشاهی، این ظلم ها و غارت گری ها و دستبرد به خزانه عمومی و فحشا و منکرات واقع نمی شد.
#امام_خمینی
📚کتاب ولایت فقیه صفحه ۴۶
🔴امام خامنه ای :بزرگترین برنامه تربیتی امام علی ابن ابیطالب (علیه السلام) بی رغبتی به دنیا است .
♦️آن بزرگوار،(امیرالمومنین علیه السلام )همهی عمرش را به عبادت خدا گذراند. از اوّلی که در وجود آن بزرگوار به وسیلهی پیغمبر اکرم نقطهی نوری از هدایت الهی به وجود آمد، تا لحظهای که با شمشیر دشمنان خدا به لقاءلله شتافت، یکجا شما آن بزرگوار را پیدا کنید که از عبادت و توجّه به خدا و رابطه گرفتن با خدا غفلت کرده باشد! چه در شادی، چه در عزا، چه در جنگ و چه در صلح.
♦️ در شب به نوعی، در روز به نوعی، در مسجد به نوعی، در میدان جنگ به نوعی، در مسند حکومت به نوعی، در جایگاه قضاوت و داوری به نوعی، دائم در حال ارتباط با خدا و تعبّد پیش پروردگار و کار برای او. این امیرالمؤمنین است.
(۱۷/اردیبهشت/۶۷)
17.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👓 روضه امیرالمومنین از زبان رهبر انقلاب
📌 همراه با تصاویری از مسجد کوفه و حرم مطهر نجف در شب شهادت مولیالموحدین امیرالمومنین علیه السلام
🌹🌹🌹
📆یکشنبه ۲۱ ماه رمضان سال ۴۰قمری
🗓 عوامل شهادت امام علی ؛ خوارج
💠رهبرانقلاب :
‼️ما لازم است بدانیم که علیها چگونه کشته میشوند و به دست کهها کشته میشوند. امروز زمانی است که ما این را باید بیشتر و بهتر از همیشه بدانیم. علی یعنی اسلام مجسم، یعنی قرآن ناطق، یعنی بزرگ ترین شاگرد اسلام، به دست ابن ملجم کشته شد. ابن ملجم کیست؟ ابن ملجم یکی از خوارج است. چند تا ویژگی دارد: اولا به ظاهر مسلمان است، آنهم مسلمان بسیار متعبد، مسلمانی که قرآن را هم از بر و به خوبی میخواند: خیلی هم در اسلام خود متعصب و پایبند است. ویژگی دومش این است که هیچ کس را قبول ندارد. حتى على را! على را هم مسلمان نمیدانست. او معتقد است که علی سازشکار است. او معتقد است که علی یک عنصر غیرانقلابی است. او به خاطر اینکه علی با معاویه، در لحظهای بسیار حساس و خطیر و به خاطر ضرورتی بزرگ، جنگ را به آتش بس کشانید، مخالفت میکند. آیا انگیزه واقعی او هم دفاع از اسلام است؟ تردید باید داشت. ظاهرا به نام اسلام، بزرگ ترین مسلمانها را متهم به سازشکاری و ارتجاع میکند. چون علی را مرتجع میداند، پس خود، مدعی ترقی خواهی و انقلابیگری است. با نام اسلام، با نام قرآن ، با نام انقلابی بودن ، با نام پارسایی و پایبندی به اسلام و اخلاق اسلامی، با نام قاطعیت، مسلمانترین، پارساترین، قاطعترین، مفیدترین و ارزنده ترین و بزرگترین پیروان اسلام را به خاک و خون میکشد. خوارج نهروان یک چنین گره، مشکل و معضلی بودند در زمان علی، و این خط، همیشه باقی است ، امروز هم هست. ۵۸/۵/۲۳
‼️در تمام دوران های صدر اول اسلام تا قرن دوم و سوم - که رد پای خوارج پیداست - آنها را با چهره ادعای اسلام، با متهم کردن فرزندان راستین اسلام، با دشمنی کردن با مغزها و لبهای اسلام و قرآن میبینیم. لذا امیرالمؤمنین شهید یک فاجعه است، شهید یک توطئه است، شهید یک غلط بزرگ در متن جامعه اسلامی آن روز است. آن غلط چیست؟ آن غلط این است که کسانی مانند ابن ملجم که بویی از اسلام نشنیده اند، هیچ از اسلام درک نکرده اند، با نام اسلام - آن هم اسلام انقلابی و اسلام تند و تیز - به جان بهترین خلق خدا بیفتند. این یک فاجعه است؛ خود این یک فاجعه است. اگر علی بن ابی طالب را هم نمیکشتند، خود وجود این چنین خبطی، یک فاجعه بزرگ است، فاجعه تأسف انگیز. امروز ما عمق این فاجعه را درک میکنیم. ۵۸/۵/۲۳
‼️اگر شمشیر غدر و خیانت نمیبود و این جنایت بزرگ به وسیله ابن ملجم و عناصر پشت پرده این جنایت صورت نمیگرفت، امیرالمؤمنین این راه را ادامه میداد و باز دنیای اسلام شاید تا قرنها بیمه و تأمین میشد. لذا مصیبتی که آن روز وارد شد، برای دنیای اسلام و تاریخ اسلام پُرخسارت بود. باز هم این منهل رَوی صافی زلالی را که می توانست دنیای اسلام را سیراب کند، از دسترس دنیای اسلام دور کردند؛ لذا مصیبتِ همیشه است! ۸۳/۸/۱۵
‼️در زبان ما خوارج را به مقدّسهای متحجّر تشبیه میکنند؛ اما این عبارت اشتباه است. مقدّس متحجّر گوشه گیری که به کسی کاری ندارد و حرف نو را هم قبول نمیکند، این کجا و خوارج کجا؟ خوارج سر راه میگرفتند، میکشتند، میدریدند و میزدند؛ اگر اینها آدم هایی بودند که یک گوشه نشسته بودند و عبا را بر سر کشیده بودند، امیرالمؤمنین که با اینها کاری نداشت، خوارج مقدس مآب نبودند؛ آنها جهل مرکب داشتند؛ یعنی طبق یک بینش بسیار تنگ نظرانه و غلط، چیزی را برای خودشان دین اتخاذ کرده بودند و در راه آن دین، میزدند و میکشتند و مبارزه میکردند! البته رؤسای خوارج عقب میایستادند. اشعث بن قیسها و محمّد بن اشعثها همیشه عقب جبههاند و در جلو آدم های نادان و ظاهربین قرار دارند که مغز اینها را از مطالب غلط پُر کردهاند و شمشیر هم به دستشان دادهاند و میگویند جلو بروید؛ اینها هم جلو میآیند، میزنند، میکشند و کشته میشوند؛ مثل ابنملجم که آدم احمقی بود که ذهنش را علیه امیرالمؤمنین پُر کرده بودند و کافر شده بود. او را برای قتل امیرالمؤمنین به کوفه فرستادند. اتفاقاً یک حادثهی عشقی هم مصادف شد و او را چند برابر مصمم کرد و دست به این کار زد. خوارج اینگونه بودند و تا بعد هم همینطور ماندند. ۷۰/۱/۲۶
Jahade_tabeini
⭕️پنج ویژگی خوارج برای این روزها
چرا خوارج در هر نقطه تاریخ که باشند ویران کننده اند؟ پاسخ ساده است؛ چون در لباس جبهه حق، آلت دست و خاک راه دشمن می شوند.
و این روزها نتیجه شدت و عمق جنگ های شناختی، توسعه خوارج زمانه است. فکر می کنید مهمترین تفاوت جنگ های شناختی با جنگ های "اعتقادی و فرهنگی و جنگ سخت" چیست؟ در دیگر جنگ ها فرد یا حذف می شود(ثمره جنگ سخت) و یا از جبهه حق به جبهه دشمن اضافه می شود(ثمره جنگ اعتقادی و فرهنگی) اما در جنگ شناختی(جنگ رسانه ای و تحریف) فرد ظاهرا در جبهه حق است و شعار های انقلابی و عدالتخواهانه می دهد و اما آگاهانه و ناآگاهانه عامل بی مزد و مواجب نقشه آمران خدعه و مکر می شود.
اما ویژگی اصلی خوارج چیست؟ کسانی که ظاهرا در جبهه حق اند اما به تعبیر امیرالمومنین تیر در کمان شیاطیند اند؟!
👈این 5 ویژگی برای شناخت این روزهای ما نیز کارساز است.
1⃣یکم. در ظاهر حق مدارند
امیرالمومنین در وصف این جریان می فرماید: " خویشتن را به زیور ایمان آورندگان می آرایند و به زیور مردان صالح آراسته می سازند و بدینسان ، تزویر و نیرنگ در عبادت های ظاهری را وسیله معصیت قرار داده اند" نهج البلاغه ، خطبه32.
جناب مالک اشتر درباره آنها می گوید: "ای صاحبان پیشانی های پینه بسته و سیاه؛ چنین می پنداشتم که این نماز شما نشانه زهد و بی اعتنایی به دنیا و شوق به خداست..." تاریخ طبری، ج5، ص50
و پیش بینی پیامبر (ص) از این خصیصه خوارج :" دسته اى به روش گفتار انسانهاى نیک سخن مى گویند و قرآن مى خوانند امّا... از دین خارج مى شوند، چنانکه تیر از کمان بیرون مى رود." ( کنزالعمّال ) , ج . 11 / 202
2⃣دوم. ظاهرگرایی محض
با شعار ﴿إِنِ الْحُکمُ إِلَّا لِلَّه﴾ (انعام: 57) مقابل قرآن و حقیقت قرآن قرار گرفتند و با همین مبنا به عدالت بدون ولایت رسیدند. تا آنجا که با همین ظاهرگرایی امیرالمومنین و پیامبراکرم را به بی عدالتی متهم کردند.
شهید مطهری می گوید خوارج مقدس نما شب نوزدهم رمضان را برای به شهادت رساندن میزان حق، حضرت علی (ع) انتخاب کردند؛ زیرا می خواستند این جنایت را که از نظر آنها عبادت بود، در شب عزیز و مبارکی انجام دهند (مطهری، بی تا، ج4، ص823 ).
ابن ملجم ملعون معتقد بود: " على به کارى تن در داد که برخلاف حکم خدا بود ."(الاستیعاب ) , ج . 3 / 219
پیشتر نیز یکی از سردمداران خوارج به نام حرقوص بن زهیر در زمان حیات پیامبر اکرم (ص) حضرت را در تقسیم غنایم به عدالت سفارش کرد و سبب برانگیختن خشم حضرت شد (مجلسی، 1404ق، ج 22، ص 38).
3⃣سوم بی بصیرتی
خوارج در نهایت بی بصیرتی از شناخت زمان و تقابل حق و باطل بودند و به تعبیر شهید مطهری همین بی بصیرتی باعث می شد آلت دست دشمن شوند. (مطهری، بی تا، ج2، ص37)
حضرت علی (ع) در این باره می فرمایند: «شکایت می کنم به خدا، از مردمی که در جهالت و نادانی زندگی می کنند و در گمراهی می میرند» (ابن ابی الحدید، 1378، ج8، خطبه 17).
حضرت جای دیگر این ویژگی خوارج را بسیار لطیف و عالی بیان کرده اند: «همانا بدترین مردم هستید؛ تیرهایی در دست شیطانید که از وجود پلیدتان برای زدن نشانه خود استفاده می کند و به وسیله شما، مردم را در حیرت و گمراهی می افکند» (ابن ابی الحدید، 1378، ج8، ص112 ).
4⃣چهارم تکفیر و اتهام به دیگران
شهید مطهری نوشتند که خوارج در نهی از منکر دیگران منکر هرگونه منطقی بودند. (مطهری، بی تا، ج4، ص823 و ج 17، ص304). و در بیان این ویژگی خوارج دارند که: "مدعی بودند که همه بد می فهمند و یا هرگز نمی فهمند و همگان راه خطا می روند و اهل جهنم هستند. آنان تنگ نظری خود را به صورت یک عقیده دینی درمی آوردند. . (مطهری، بی تا، ج16، ص325).
امیر مؤمنان علی(ع) روحیه خوارج را چنین توصیف کرده است: «آنان مردانی خشن، بدون اندیشه عالی و احساسات لطیف، مردمی پست، برده صفت و اوباش هستند» (ابن ابی الحدید، 1378، خطبه 238).
5⃣پنجم جاهل مقصر و نه قاصر
یکی از شاخص های کلیدی خوارج این بود که جاهل مقصر بودند و نه قاصر. به تعبیر دیگر امیرالمومنین بارها به آنها تذکر داده و درباره مشی خطای شان نصحیت کرده بودند اما هیچ توجهی نشد و همچنان دیگران را هتک حرمت و تکفیر می کردند و کار به جایی رساندند که ولایت امیر را به اسم عدالت و حق گرایی زیر سوال بردند. به سخن دیگر می فهمیدند و می دانستند چه خطایی می کنند و مثل عوام جاهل نبودند و اما حاضر نمی شدند از این راه بازگردند. (براى آگاهى بیشتر ر.ک: خطبه 122 شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید/7/219).
همشهری
@mahdian_mohsen
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆صدای شهید سید محمدباقر صدر
🔅رستگاری، همان شهادت اوست
🔅اگر علی(ع) برای دنیایش کار کرده بود حتماً میگفت: به خدا سوگند که من بدبختترین بشرم؛ زیرا من در برابر عمری سراسر جهاد و فداکاری و عشق خدا چیزی بهدست نیاوردم؛ اما او چنین نگفت، بلکه فرمود : «به خدای کعبه سوگند، رستگار شدم». والله این رستگاری همان شهادت اوست؛ زیرا او برای دنیایش کار نمیکرد، برای پروردگارش کار میکرد و الآن [لحظه شهادت برای او]لحظه دیدار با خداست. این لحظهای است که علی(ع) با خداوند متعال دیدار میکند و خدا هم حساب او را تمام و کمال میدهد. پاداشش را عطا میکند و اجر و عوض آن همه سختیها و مصائبی که تحمل کرد را میپردازد.
🔅بخشی از آخرین جلسه درس تفسیر شهید صدر
🔅سال ۱۳۹۹ هجری قمری
🌹درس بزرگ روز بيست و يكم ماه رمضان تقواست
♦️امام خامنه ای: امروز بیست و یکم ماه رمضان است. این روز قدر هم دارای فضیلتی مانند شب قدر است، هم روز شهادت امیرمؤمنان است.
♦️درس بزرگ این روز برای ما تقواست. مراقب خود باشیم. در کار و رفتار خود، در سخن و معاشرت خود، حتّی در آنچه که در ذهن ما میگذرد دقّت کنیم، مواظب آنها باشیم و سعی کنیم که از راه خدا و راه حق منحرف نشویم. این، تقواست.
▪️شیر آوردنتان دیر شده
دیگر از زندگی اش سیر شده
▪️داغ زهرا به دلش بود ولی
علی از جهل شما پیر شده
▪️حسن و زینب وعباس و حسین
اشکشان سخت سرازیر شده
▪️شب آخر همه جا نام علی ست
چه عجب کوفه نمک گیر شده
▪️کاسه ی شیر به دردش نخورد
شیر آوردنتان دیر شده
✍ مجید بوری
🌹🌹🌹
▪️ابو سعيد خدرى گويد:
رسول خدا "صلى الله عليه و آله" به امیر مؤمنان على "عليه السلام" فرمود:
«حُبُّكَ إِيمَانٌ وَ بُغْضُكَ نِفَاقٌ وَ أَوَّلُ مَنْ يَدْخُلُ الْجَنَّةَ مُحِبُّكَ وَ أَوَّلُ مَنْ يَدْخُلُ النَّارَ مُبْغِضُك»
دوستى تو ايمان و دشمنى تو نفاق است.
و اولین كسی كه داخل بهشت می شود دوستدار تو و اولین كسی كه داخل دوزخ گردد، دشمن توست.
🔺بحار الأنوار، ج39، ص267
🏴زیارت حضرت امیرالمومنین علیهالسلام (زیارت امینالله)
♦️آیت الله مشکینی(ره): مبادا روز شهادت یا ولادت امامی بگذرد و شما آن امام را زیارت نکنی
🌹اَلسَّلامُ عَلَيک يااَمينَ اللهِ فى اَرْضِهِ، وَحُجَّتَهُ عَلى عِبادِهِ، 《اَلسَّلامُ عَلَيک يا اَميرَالْمُؤْمِنينَ》، اَشْهَدُ اَنَّک جاهَدْتَ فِى اللهِ حَقَّ جِهادِهِ، وَعَمِلْتَ بِکتابِهِ، وَاتَّبَعْتَ سُنَنَ نَبِيهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيهِ وَآلِهِ، حَتّى دَعاک اللهُ اِلى جِوارِهِ، فَقَبَضَک اِلَيهِ بِاخْتِيارِهِ، وَاَلْزَمَ اَعْدائَک الْحُجَّةَ مَعَ مالَک مِنَ الْحُجَجِ الْبالِغَةِ عَلى جَميعِ خَلْقِهِ،
🌹اَللّهُمَّ فَاجْعَلْ نَفْسى مُطْمَئِنَّةً بِقَدَرِک، راضِيةً بِقَضآئِک، مُولَعَةً بِذِکرِک وَدُعآئِک، مُحِبَّةً لِصَفْوَةِ اَوْلِيآئِک، مَحْبُوبَةً فى اَرْضِک وَسَمآئِک، صابِرَةً عَلى نُزُولِ بَلائِک، شاکرَةً لِفَواضِلِ نَعْمآئِک، ذاکرَةً لِسَوابِغِ آلآئِک، مُشْتاقَةً اِلى فَرْحَةِ لِقآئِک، مُتَزَوِّدَةً التَّقْوى لِيوْمِ جَزآئِک، مُسْتَنَّةً بِسُنَنِ اَوْلِيآئِک، مُفارِقَةً لِأَخْلاقِ اَعْدائِک، مَشْغُولَةً عَنِ الدُّنْيا بِحَمْدِک وَثَنآئِک،
🌹اَللّهُمَّ اِنَّ قُلُوبَ الْمُخْبِتينَ اِلَيک والِهَةٌ، وَسُبُلَ الرَّاغِبينَ اِلَيک شارِعَةٌ، وَ اَعْلامَ الْقاصِدينَ اِلَيک واضِحَةٌ، وَاَفْئِدَةَ الْعارِفينَ مِنْک فازِعَةٌ، وَاَصْواتَ الدَّاعينَ اِلَيک صاعِدَةٌ، وَاَبْوابَ الْإِجابَةِ لَهُمْ مُفَتَّحَةٌ، وَدَعْوَةَ مَنْ ناجاک مُسْتَجابَةٌ، وَتَوْبَةَ مَنْ اَنابَ اِلَيک مَقْبُولَةٌ، وَعَبْرَةَ مَنْ بَکى مِنْ خَوْفِک مَرْحُومَةٌ، وَالْإِغاثَةَ لِمَنِ اسْتَغاثَ بِک مَوْجُودَةٌ، وَالْإِعانَةَ لِمَنِ اسْتَعانَ بِک مَبْذُولَةٌ، وَعِداتِک لِعِبادِک مُنْجَزَةٌ، وَزَلَلَ مَنِ اسْتَقالَک مُقالَةٌ، وَاَعْمالَ الْعامِلينَ لَدَيک مَحْفُوظَةٌ، وَاَرْزاقَک اِلَى الْخَلائِقِ مِنْ لَدُنْک نازِلَةٌ، وَعَوآئِدَ الْمَزيدِ اِلَيهِمْ واصِلَةٌ، وَذُنُوبَ الْمُسْتَغْفِرينَ مَغْفُورَةٌ، وَحَوآئِجَ خَلْقِک عِنْدَک مَقْضِيةٌ، وَجَوآئِزَ السَّآئِلينَ عِنْدَک مُوَفَّرَةٌ، وَ عَوآئِدَ الْمَزيدِ مُتَواتِرَةٌ، وَمَوآئِدَ الْمُسْتَطْعِمينَ مُعَدَّةٌ، وَمَناهِلَ الظِّمآءِ مُتْرَعَةٌ،
🌹اَللّهُمَّ فَاسْتَجِبْ دُعآئى، وَاقْبَلْ ثَنآئى، وَاجْمَعْ بَينى وَ بَينَ اَوْلِيآئى، بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَعَلِىٍّ وَ فاطِمَةَ، وَالْحَسَنِ وَالْحُسَينِ، اِنَّک وَلِىُ نَعْمآئى، وَمُنْتَهى مُناىَ، وَغايةُ رَجائى فى مُنْقَلَبى وَمَثْواىَ،
🌹اَنْتَ اِلهى وَ سَيدى وَمَوْلاىَ، اِغْفِرْ لِأَوْلِيآئِنا، وَ کُفَّ عَنَّا اَعْدآئَنا، وَاشْغَلْهُمْ عَنْ اَذانا، وَ اَظْهِرْ کلِمَةَ الْحَقِّ وَاجْعَلْهَا الْعُلْيا، وَ اَدْحِضْ کلِمَةَ الْباطِلِ وَاجْعَلْهَا السُّفْلى، اِنَّک عَلى کلِّشَىءٍ قَديرٌ.
نامه حضرت علی به مالک اشتر یکی از ماندگارترین متون تاریخی است.
مطالعه آن چقدر وسعت دید میدهد، چقدر محتوایش مترقی است، چقدر...
پیشنهاد میکنم به جای بسیاری از ساعاتی که در ایتا و اینستاگرام و توییتر و... هستیم، یکبار متن این نامه را بخوانیم:
https://b2n.ir/b29310
@Sabeti ✅
❓چرا #امام_علی (ع) با وجود آگاهی از نیت شوم ابن ملجم، در جهت حفظ جان خود اقدامی نکرد.؟
✅پاسخ اجمالی:
علت عدم اقدام امام علی را می توان از چند جهت پاسخ داد:
1. معیار و میزان در انجام وظیفه علم عادی است.
امام در اطاعت فرمان خدا به علم باطنی (علم غیب) خویش عمل نمیکند و همانند دیگر افراد عادی رفتار میکند. و اگر امام بخواهد به علم غیب خود عمل کند دیگر نمی تواند الگو و اسوه مردم باشد؛ زیرا مردم چنین علمی را در اختیار ندارند.
2. نظام این عالم نظام آزمایش و امتحان است. در حالی که استفاده از علم غیب و عمل بر طبق آن زمینه آزمایش را از بین خواهد برد؛ زیرا مانع ادامه عادی کارها می شود.
🔻به عبارت دیگر؛ درست است که امام علی(ع) مانند دیگران وظیفه دارد از جان خود دفاع کند اما اولاً این وظیفه در محدوده علم عادی است و شامل علم غیب نمی شود.و ثانیاً طرف دیگر این عمل (شهادت امام علی ) ابن ملجم است که در حال امتحان است و علم امام نباید مانع آزادی و اختیار او شود در صورتی که اگر امام بخواهد به علم غیب خود عمل نماید اختیار از ابن ملجم سلب خواهد شد و زمینه ای برای آزمایش و امتحان او باقی نمی ماند.
📝 پاسخ تفصیلی 👉
•┈┈••✾•✨✨•✾••┈┈
☑️باطلابپاسخگوهمراهباشید▪️
@Tollabe_pasokhgoo
•┈┈••✾•✨✨•✾••┈┈•
3471968083.mp3
1.19M
❓چرا #ابن_ملجم که از یاران حضرت علی (ع) در جنگ صفین بود قاتل حضرت علی(ع) شد؟
🎙پاسخ
#استاد_محمدی
#پرسمان_تاریخی
👥💬🗣 رسانه باشید و این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
•┈┈••✾•✨✨•✾••┈┈•
♦️باطلابپاسخگوهمراهباشید
@Tollabe_pasokhgoo
•┈┈••✾•✨✨•✾••┈┈•
👓 ما هم مخاطب وصیت امیرالمومنین هستیم!
🔹 آن گونه که خودِ (امیرالمومنین) - بنا به نقل نهجالبلاغه - در آن نوشته مرقوم کردهاند، #مخاطب این وصیّت، همهی کسانی هستند که این نامه و این وصیّت به آنها میرسد!
یعنی ما هم مخاطب کلمات امیرالمؤمنین علیهالصّلاةوالسّلام هستیم.
🔹 این همان وصیّت معروف است که بعد از یکی دو سطر میفرمایند: «اوصیکما و جمیع ولدی و اهلی و من بلغه کتابی بتقوی اللَّه و نظم امرکم و صلاح ذات بینکم».
❗️ تقریباً بیست مطلب در این وصیّت ذکر شده است.
🔹 بدیهی است وصیّت یک انسان بزرگ، آن هم وقتی که در آخرین ساعات عمر او این وصیت نوشته میشود، شامل حسّاسترین مطالب به نظر اوست.
🔹 امیرالمؤمنین علیهالصّلاةوالسّلام این وصیت را بعد از ضربت ابنملجم نوشتهاند؛ «لمّا ضربه ابن ملجم». تقریباً بیست مطلبی که در این وصیت آمده، مهم است. مطالب، دربارهی دنیاطلبی، قرآن، حج، جهاد، یتیمان،همسایگان و... است.
💬 امام خامنهای
📆 ۸۱/۹/۱
وصیت امام علی
أُوصِيكُمَا بِتَقْوَى اَللَّهِ
وَ أَلاَّ تَبْغِيَا اَلدُّنْيَا وَ إِنْ بَغَتْكُمَا
وَ لاَ تَأْسَفَا عَلَى شَيْءٍ مِنْهَا زُوِيَ عَنْكُمَا
وَ قُولاَ بِالْحَقِّ وَ اِعْمَلاَ لِلْأَجْرِ
وَ كُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً
🔹 شما را به تقوا و پرهيز كارى و ترس از خداوند سفارش مىكنم.
🔹 در پى دنيا نروید! گر چه به سراغ شما آيد.
🔹 بر آنچه از دنيا از دست مىدهيد تأسف مخوريد!
🔹 سخن حق بگوئيد و فقط براى اجر و پاداش الهى كار كنيد
🔹 دشمن سر سخت ظالم، و کمک دهنده به مظلوم باشيد.
أُوصِيكُمَا وَ جَمِيعَ وَلَدِي وَ أَهْلِي وَ مَنْ بَلَغَهُ كِتَابِي بِتَقْوَى اَللَّهِ وَ نَظْمِ أَمْرِكُمْ
وَ صَلاَحِ ذَاتِ بَيْنِكُمْ فَإِنِّي سَمِعْتُ جَدَّكُمَا صلىاللهعليهوآلهوسلم يَقُولُ صَلاَحُ ذَاتِ اَلْبَيْنِ أَفْضَلُ مِنْ عَامَّةِ اَلصَّلاَةِ وَ اَلصِّيَامِ
🔹 شما و تمام فرزندان و خاندانم و كسانى را كه اين وصيت نامهام به آنها مىرسد به تقوا و ترس از خداوند و نظم امر سفارش میکنم
🔹 به اصلاح ذات البين، سفارش مىكنم!
زيرا كه من از جد شما صلى اللّه عليه و اله شنيدم مىفرمود:
اصلاح بين مردم از نماز و روزه برتر است
اَللَّهَ اَللَّهَ فِي اَلْأَيْتَامِ فَلاَ تُغِبُّوا أَفْوَاهَهُمْ وَ لاَ يَضِيعُوا بِحَضْرَتِكُمْ
وَ اَللَّهَ اَللَّهَ فِي جِيرَانِكُمْ فَإِنَّهُمْ وَصِيَّةُ نَبِيِّكُمْ مَا زَالَ يُوصِي بِهِمْ حَتَّى ظَنَنَّا أَنَّهُ سَيُوَرِّثُهُمْ
🔹 شما را به خدا! در مورد «يتيمان»!
نكند آنها گاهى سير و گاهى گرسنه بمانند، نكند آنها در حضور شما در اثر عدم رسيدگى از بين بروند!
🔹 خدا را خدا را! كه در مورد «همسايگان» خود خوشرفتارى كنيد، چرا كه آنان مورد توصيه و سفارش پيامبر شما هستند.
پیامبر انقدر مدام نسبت به همسايگان سفارش مىفرمود تا آنجا كه ما گمان برديم بزودى سهميهاى از ارث بر ايشان قرار خواهد داد!
🌸🌸🌸🌸🌸
📆۲۱ ماه رمضان سال ۴۰ق
🏴شهادت مولانا أميرألمؤمنين
💠امام خمینی :
‼️بالاترین مصیبتی که بر اسلام وارد شد، مصیبت سلب حکومت از حضرت امیر بود، مصیبت ایشان از مصیبت سیدالشهدا بالاترست!اعظم مصیبتها اینستکه نگذاشتند مردم بفهمند اسلام چیست، این ۵سال حکومت حضرت با آن همه گرفتاری که درآخر بشهادت ایشان منجر شد، یک عزای بزرگ است! ۵۰/۳/۶
💠رهبرانقلاب :
‼️ولایت یعنی ارتباط فکری و عملی آحاد امت با ولی، پس ولایت علی یعنی در افکار و افعالت پیرو علی باش و چنان پیوند نیرومند و مستحکم و خلل ناپذیر با او داشته باشی که از علی جدا نشوی و این معنی ولایت است، حدیث "ولاية علي بن ابي طالب حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی" یعنی اگر فکر و فعل مسلمین متصل به علی باشد از عذاب الهی محفوظند، اگر دقت کنید این معنی که بنده از ولایت گفتم، دقیقترین و ظریفترین معنایی است که درباره ولایت میشد بیان کرد! ۵۳/۷/۲۰
‼️امیدواریم خداوند ما را به معنای حقیقی کلمه، متمسک به ولایت امیرالمؤمنین که مایه خیر دنیا و آخرت است، قرار دهد ۷۷/۱/۲۷
@Jahade_tabeini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆جوهر وجود علی علیه السلام در بیان مرحوم آیت الله مصباح یزدی 🔆
▪️تاریخ ۹۶/۱/۲۱
🔹درجمع بانوان لبنانی
امیرالمومنین علیه السلام.pdf
212.1K
🔹 گوشه ای از فضائل مولا امیرالمومنین علیه السلام در منابع معتبر
✍️ زحمت این چند صفحه را یکی از طلاب فاضل کشیده اند. از لحاظ استناد و اعتبار و خلاصه بودن بسیار مفید و قابل استفاده بود. اجرشان با خدا
التماس دعای خیر از همه رفقای عزیز🤲
🌐 این هم فایل ورد برای کسانی که نیاز دارند:
eitaa.com/asnadkashkool/41
مصباحیه ...
💠 فرازی از خطبه پیامبر(صلیاللهعلیهوآله وسلم ) در فضیلت ماه رمضان: 🌟 برترین کارها در ماه مبارک رم
💠 فرازی از خطبه پیامبر(صلیاللهعلیهوآله وسلم ) در فضیلت ماه رمضان:
🌟 گریه ی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم(۱۵)
🌷سپس پیامبر خدا گریست؛
❓ گفتم: اى پیامبر خدا! سبب گریه شما چیست؟
فرمود: «اى على! بر این مىگریم که حرمت تو را در این ماه مى شکنند. گویا مى بینم تو در حال نماز براى پروردگار خویشى، که نگون بختترینِ اوّلین و آخرین، همو که برادرِ پى کننده ناقه قوم ثمود است، برمى خیزد و بر فرق سرت ضربتى مى زند و محاسنت، از خون سرت رنگین مى شود».
گفتم: اى پیامبر خدا! آیا در آن حالت، دینم سالم است؟
فرمود: «دینت، سالم است» .
🌹 ثُمَّ بَكَى فَقُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ مَا يُبْكِيكَ فَقَالَ يَا عَلِيُّ أَبْكِي لِمَا يَسْتَحِلُّ مِنْكَ فِي هَذَا الشَّهْرِ كَأَنِّي بِكَ وَ أَنْتَ تُصَلِّي لِرَبِّكَ وَ قَدِ انْبَعَثَ أَشْقَى الْأَوَّلِينَ شَقِيقُ عَاقِرِ نَاقَةِ ثَمُودَ فَضَرَبَكَ ضَرْبَةً عَلَى قَرْنِكَ فَخَضَبَ مِنْهَا لِحْيَتَكَ
قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ (علیهالسلام) فَقُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ ذَلِكَ فِي سَلَامَةٍ مِنْ دِينِي
فَقَالَ (علیهالسلام) فِي سَلَامَةٍ مِنْ دِينِكَ
📗 اقبال الاعمال، ج1، ص 270.
💠 دری از بهشت که مخصوص ورود روزه داران است
🌷پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله:
به راستی بهشت را دری است که ریّان نام دارد و روز قیامت روزهداران از آن وارد بهشت میشوند و هیچکس جز آنان از آن در نیایند پس چون همگان از آن در به بهشت شوند آن در بسته شود و دیگر کسی از آن وارد نشود».
🌹«اِنَّ فِی الْجَنَّةِ بَابًا یُقَالُ لَهُ: الرَّیَّانُ، یَدْخُلُ مِنْهُ الصَّائِمُونَ یَوْمَ الْقِیَامَةِ لَا یَدْخُلُ مِنْهُ أَحَدٌ غَیْرُهُمْ یُقَالُ: أَیْنَ الصَّائِمُونَ؟ فَیَقُومُونَ لَا یَدْخُلُ مِنْهُ أَحَدٌ غَیْرُهُمْ فَإِذَا دَخَلُوا أُغْلِقَ فَلَمْ یَدْخُلْ مِنْهُ أَحَدٌ؛
📚 اقبالالاعمال، ج١، ص۲۷۱
🌸🌸🌸 ماه مبارک رمضان 🌸🌸🌸
✅ سخنرانی های استاد رحیم پور ازغدی.
هرروز ساعت ١٣:١۵ . شبکه افق.
هر روز ساعت ۱۷. شبکه ۱ سیما.
✅ حدیث سرو ؛ آشنایی با علمای اخلاقی.
هر روز. ساعت ۱۶/۱۵ . شبکه ۱ سیما
( تکرار ۲ بامداد)
هر شب. ساعت ۲۱. شبکه ۴ سیما.
✅ درسهایی از قرآن. استاد قرائتی.
هر شب. ساعت ۲۰/۱۵ . شبکه ۱ سیما.
✅ فصل سوم برنامه ی #زندگی_پس_از_زندگی
( تجارب افراد مختلف ایرانی و خارجی از وقایع بعد مرگ و قوانین عالَم ملکوت، مجرّدات و برزخ)
هر روز ۱۸:۳۰ . شبکه ۴.
تکرار ساعت ۲۳:۳۰ و ۱۲ روز بعد
✅ مناجات خوانی و ادعیه ؛ ( پخش زنده )
ساعتها حدودی است.
🌸۱۲شب. شبکه ۱. حرم حضرت معصومه. مهدی سلحشور.
🌸 ۱۲ شب. شبکه ۳. تهران. میثم مطیعی.
🌸 ۱۲/۵ شب. شبکه افق. حرم امام رضا. محمودکریمی.
🌸 ۱ بامداد. شبکه ۲. تهران. محمدرضا طاهری.
🌸🌸🌸🌸🌸🌸
* #قرآن #امام_رضا
🔻بعضی چه مخالفت ها مي كنند كه زياد خواندن قرآن چه دليل دارد؟!
در حالی که اين همه دليل داريم.
🔸 از جمله در روایت دارد خود امام رضا عليهالسلام روزی ده جزء با تأمل میخواندند.
🔹 حال [اگر] ده جزء زياد است برای ما؛ پنج جزء بخوانيم، آن كسي كه مخالفت با ده جزء مي كند به خاطر اين است كه خودش حال ندارد حتی يک جزء بخواند.
استادجعفر ناصری
15_Makarem08_00480700_داستان بازیهای نفس.mp3
5.36M
پانزدهم؛
«داستان بازیهای نفْس»
حجتالاسلاموالمسلمین
استاد #مؤیدی
رمضانیه 1401
برگرفته از سلسلهجلسات
شرح دعای مکارمالأخلاق
جلسه هشتم | دقیقه یکم
~ 6 دقیقه | 5 مگابایت
🌸🌸🌸🌸🌸
مصباحیه ...
پانزدهم؛ «داستان بازیهای نفْس» حجتالاسلاموالمسلمین استاد #مؤیدی رمضانیه 1401 برگرفته از سلسلهجل
نکاتی از مواعظ استاد #مؤیدی
در ویدیوکلیپ «داستان بازیهای نفْس»
یکم؛
دشمنترینِ دشمنان انسان، نفْس اَمّاره (امرکننده به بدیها) است که عموم افراد به بدخواهیهای او دچار شدهاند. نفْس اماره، خود را پیش از هر چیز دیگر قرار داده و منافع همه چیز را برای خود میخواهد؛ در غیر این صورت، حاضر است همه چیز از بین برود.
دوم؛
یکی از پیامدهای حکمرانی نفْس در وجود انسان، این است که بدبینی و منفینگری به خدای متعال و خلق او ایجاد میکند. تا جایی که در نهایت انسان را به وادی آشفتهحالی و پریشانخاطری میاندازد.
سوم؛
انسان خیال میکند که برطرف شدن نیازمندیهایش (مثل ثروت، مسکن و مَرکب) مایه آرامش خاطر خواهد بود؛ در حالی که میبیند پس از رسیدن به همه آنها، نتیجهای کامل عکس گرفته و ناخوشی میکند. چرا که انسان با خیالپردازیها، خوش است و با خیالپردازیها، ناخوش ...!
چهارم؛
برای اینکه زندگی بر پایه خیالپردازی (غیرواقعیات) بنا نشود، انسان باید همیشه نقاط مثبت (واقعیات) خود را در ارتباط با خداوند در نظر بگیرد. مثل نعمت بزرگ سلامتی که خداوند به عموم افراد عطا فرموده است. بسیاری از آنان که در مقصد آرزوهای ما قرار دارند، از نعمت سلامتی که ما از آن برخورداریم، محروماند.
پنجم؛
مرحوم آیتالله بهجت به این مضمون میفرمودند که آیا اگر میلیاردها تومان در اختیار داشته باشی، اما بخشی از سلامتی خود را از دست داده باشی، حاضری دارای خود را برای به دست آوردنِ دوباره سلامتی هزینه کنی؟! پاسخ همه به این پرسش، مثبت است. حال با خود فکر کنید که همین الان، از همان نعمت سلامتی که حاضری برای آن میلیاردها تومان هزینه کنی، برخورداری!
ششم؛
آن که زندگی خود را بر پایه خیالات بنا کرده و در آن غرق میشود، با خیالات و خطوراتِ خوش، احساس خوشی کرده و با خیالات و خطوراتِ ناخوش، احساس ناخوشی! درست مثل پادشاهِ کاخنشینی که خیالات ناخوشایند، گویی او را در جهنم برده است. یا مثل کوخنشینی که با خیالات خوش، حال خوشی دارد.
هفتم؛
اگر نفْس معرکهداری کند، انسان را در تاریکیها نگاه میدارد. نتیجه تاریکیها نیز جز وحشت، اضطراب، خوف و حزن نیست. مگر آن که انسان با پاکی و لطافتِ قلب (سرّ و سیره و حقیقت نوری وجودی)، عروج و صعود رخ داده و طبق فرموده قرآن، از «اولیاءالله» گردد که در این صورت او با هیچ مانعی بین خود و خداوند مواجه نبوده و خود را در حوزه ولایت الهی شهود خواهد کرد.
هشتم؛
با میدان دادن به اله نفس و با در اختیارِ او گذاشتن سرمایهها، پوچی حقیقی نصیب انسان خواهد شد. چرا که حتی اگر خداوند به همه خیالات و دغدغههای انسان پاسخ دهد، سرانجام مرگ، فرا خواهد رسید؛ مرگی که در موعد مقرر و بهصورت ناگهانی از کمینگاه خود به سراغ انسان آمده و او را به عالم ابد منتقل میکند. چنین فردی، در آن هنگام چه توشهای دارد؟