📝 عرف بازدارندگی ندارد، نهی کافی نیست
#دانشطلب
🔸 مجلس عراق در ۲۰۱۶ تصویب کرد که وارادات، تولید و فروش مشروبات الکلی ممنوع باشد. پس از چند سال این قانون بالاخره از ابتدای اسفند ماه عملی شد و حکومت عراق یک گام مهم در مردمی شدن جلو آمد. این همان گامی است که مصدق برنداشت و باعث شد فدائیان اسلام و آیتالله کاشانی از او فاصله بگیرند.
🔹 عراق یکی از قویترین عرفهای مذهبی را دارد و مثلا نمیتوان با ایران و ترکیه مقایسهاش کرد. نه دیکتاتورهای ضدحجاب و دشمنِ هویت دینی داشتهاند نه حکومتشان با پول نفت طبقهای نوکیسه و غربگرا بر ساختار حاکم کرده. نیازی به توصیف شهرهای مذهبی هم نداریم، با این حال به قوانین دینی نیاز پیدا کردهاند.
🔸 عرف به تنهایی کار نمیکند و هنجارهای اجتماعی به قانون هم نیاز دارند. عرف را بیشتر به عنوان منبعِ قانون باید در نظر بگیریم تا ضابطِ هنجارها. در دوره پهلوی به خوبی تجربه شد که عرف نمیتواند سیاست را مهار کند؛ نه در محیط شهری، نه در سواحل و تفریحگاهها و - به خصوص - نه در محیطهای هنری مثل سینما و تئاتر.
🔹 حتی نهی مردمی هم کافی نیست. سال ۱۳۸۰ آیتالله خامنهای در همین باره تصریح میکنند: «با شیوع منكرات و با تظاهرِ به آن باید مقابله كرد. اسلام مرتكبِ منكر را نصیحت و هدایت میكند؛ اما حد هم برای او میگذارد. با صِرف زبان و توصیه نمیشود كاری كرد. قدرت نظام باید جلوِ سیرِ فحشا و فساد را بگیرد».
🔸 عدهای میگویند اگر امری مورد توافق اکثریت باشد و نسبت به آن احساسِ تهدید کنند خود مردم مانع شیوعش خواهند شد اما این ادعا ذهنی است چون اقلیت میتوانند جریان بسازند و فضا را دست بگیرند. در بحرانِ کرونا معلوم شد حتی وقتی پای جان در میان است عرف کار نمیکند و جز با قانون نمیشود آلودگی را مهار کرد.
🔹 مثالِ دیگر عدالت است. عرف نتوانسته جلوی فقر مطلق و تبعیضهای زننده را بگیرد، نهیهای رسانهای هم نه چنان اثر داشته نه فساد را کم کرده. همانطور که نمیشود اقتصاد را آزاد کرد و حمایتها را برداشت تا مردم خودشان با صدقه و خیریه یا با نقد و توصیه جامعه را عادلانه کنند در فرهنگ هم رهاسازی نتیجه عکس میدهد.
🔸 محل نزاع چگونگی اجرا است. وقتی قانونی بد اجرا شود در هجمهها اینطور القا میکنند که اشکال از خود قانون است پس باید حذفش کنند. این همان تمثیلِ متناقضنما را به یاد میآورد که اگر سقف چکه کند باید سقف را برداریم! چاره اما در ترمیمی شدن رویکردها و متناسب کردنِ برخوردها است نه حذف مقررات به طور کلی.
🔹 حکومت دینی نمیتواند احکام اجتماعی را تعطیل کند و اگر عینکِ رسانهای و مجازی را کنار بگذاریم تصدیق خواهیم کرد که محدودیت در بدننمایی و تظاهر به منکرات از حمایت مردمی برخوردار هست. شانه خالی کردنِ ساختار شاید برخی سکولارها را راضی کند اما قیمتش سرخوردگی اکثریت و - به خصوص - مدفعان است.
🔴به بهانه روز بزرگداشت شیخ بهائی و روز معماری
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
🔶امروز (سوم اردیبهشت) در تقویم جمهوری اسلامی ایران با عنوان روز بزرگداشت #شیخ_بهائی و روز #معماری نامگذاری شده است. معماری را میتوان در زمره «هنر» به حساب آورد؛ زیرا هم «دانش» است و هم «صنعت»؛ هم «تجلی جهاننگری» است و هم «ظهوریافتهی ایدئولوژی»؛ هم «محصول فرهنگ» است و هم «انتقالدهنده فرهنگ».
🔷در این رابطه بیان دو نکته خالی از لطف نیست:
🔻نکته اول:
باید بدانیم که شیخ بهائی که به بهانه بزرگداشت او روز سوم اردیبهشت به روز معماری نامگذاری شده است، افزون بر آنکه یک معمار کمنظیر و استثنائی بود؛ حکیم، فقیه، عارف، ریاضیدان، منجم، شاعر، ادیب، مورخ و محدثی بزرگ هم بود. فی الواقع، معماری او مظهر و تجلی حکمت و فقه و فلسفه و کلام و عرفان و دینشناسی او و همچنین «عقلانیت تاریخی» او بود.
🔻نکته دوم:
فرهنگ مدرن غرب و #سبک_زندگی مدرن غربی، با همه خوبیها و بدیهایش، یعنی فکر و فرهنگ #پستمدرن، با تغییر در معماری رسمیت یافت. معماری پستمدرن نیز نه تنها تجلی و مظهر ارزشهای لیبرالیستی که ظهوریافته فلسفه و حتی معرفتشناسی پستمدرن است: «پیچیدگی»، «ابهام»، «درهمریختگی»، «درهمتنیدگی» و «بینظمی» از ویژگیهای فلسفه و معرفتشناسی پستمدرن است که همگی از ویژگیهای معماری پستمدرن هم به شمار میروند.
همچنین «فردیت»، «لذتگرایی»، «لذتطلبی» و «سودگرایی» نیز از شاخصههای ارزشی پستمدرنیسم است که تجلی و ظهور همه آنها را میتوان در معماری پست مدرن هم یافت.
🔶اما آیا مکتب فلسفی ما و جهاننگری و نظام ارزشی ما نیز مانند جهاننگری و نظام ارزشی پستمدرن دارای ویژگی آشفتگی و درهمتنیدگی و بینظمی است؟ پاسخ روشن است؛ ما چنین #فلسفه و جهاننگری و نظام ارزشیای نداشته و نداریم.
◾️افسوس که نه بسیاری از فیلسوفان ما متوجه این شکاف عظیم میان معماری و فلسفه ما هستند و نه بسیاری از معماران و شهرسازان ما متوجهاند که در چه زمینی بازی میکنند، سنگ چه مکتبی را به سینه میزنند و با معماری خود چه #فرهنگ و جهاننگری و فلسفهای را مدیریت میکنند: زیرا به اعتقاد این بنده «معماری چیزی جز «مدیریت فضا» به منظور «مدیریت اندیشه و رفتاری» که در آن فضا انجام میگیرد نیست.»
Ahmadhoseinsharifi
🌹
درخواست عربستان از ایران برای برقراری ۳ پرواز در هفته
🔹وزیر راه: در روزهای اخیر درخواست رسمی هواپیمایی کشور عربستان برای برقراری ۳ پرواز در هفته خارج از پروازهای حج توسط سازمان هواپیمایی دریافت شد.
😶
6.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 لبنان عروس مدیترانه
🔹جدیدترین سفرنامه برونمرزی برنامه ثریا در سفر به لبنان و سوریه را از شنبه ۹ اردیبهشت در شبکه یک ببینید. زمان پخش شنبهها و دوشنبهها ساعت ۱۸ شبکه یک و بازپخش آن سهشنبهها و چهارشنبهها ساعت ۲۲ از شبکه ۵.
عباسعلی براتیپور شاعر بلندآوازه انقلاب درگذشت
🔹عباسعلی براتیپور، شاعر انقلاب، دفاع مقدس و اهلبیت دیشب بر اثر ایست قلبی دار فانی را وداع گفت.
🔹بهت نگاه، وعده دیدار، کتیبه شکیب، سینای سبز عشق، با شقایقها برادر، عطش عشق، داغ تشنگی، سوار مشرقی، در ساحل علقمه، ماه در فرات، گزیده ادبیات معاصر ۲۴ و ... بخشی از آثار زندهیاد براتیپور هستند. او ۱۳ سال مدیریت جلسات شعر رمضان در محضر رهبر انقلاب را نیز برعهده داشت.
الفاتحه مع الصّلوات
▪️#پیام_تسلیت
حضرت آیتالله خامنهای در پیامی درگذشت شاعر ولایی و انقلابی مرحوم عباس براتیپور را تسلیت گفتند.
📝 متن پیام به این شرح است:
بسم الله الرّحمن الرّحیم
در گذشت شاعر ولایی و انقلابی مرحوم آقای عباس براتیپور رحمةالله علیه را به خاندان گرامی و خانوادهی شعری کشور تسلیت عرض میکنم. ایشان یکی از پیشکسوتان در سرایش شعر آئینی و انقلابی بود و مجموعههای متعدد از ایشان به یادگار مانده است. رحمت و رضوان الهی بر ایشان باد.
سیّدعلی خامنهای
🌹🌹🌹
#اطلاعیه | ادامهی سال تحصیلی در بهار١۴٠٢
🔰 به اطلاع شاگردان و طلاب گرامی میرساند ادامه برگزاری دروس #استاد_عابدینی در سال تحصیلی جاری، انشاءالله از
📆 روز «چهارشنبه ۶ اردیبهشت ١۴٠١»
خواهد بود:
🔸
🔸درس شرح #تفسیر_المیزان
🔻ساعت 11:20 صبح (یکساعت به ظهر) روزهای زوج: شنبه، دوشنبه، چهارشنبه
📍مکان: مدرس تفسیر - دارالقرآن (و منزل) علامه طباطبایی (ره) : قم - خیابان شهدا (صفاییه)، کوچه21 (از خیابان شهید منتظری(ساحلی) کوچه12)
📌لوکیشن
🌐 maps.app.goo.gl/shTU3FiVQAbQVJzq6
🔸
🔸درس شرح #اصول_کافی
🔻ساعت 12:40 (بعد نماز ظهر) روزهای شنبه و چهارشنبه
📍مکان: همان مدرس تفسیر (در دارالقرآن علامه طباطبایی ره)
🔸
🔸درس شرح جلد ۸ #اسفار
📌 آغاز این درس: از شنبه ۹ اردیبهشت
🔻ساعت 18 (یکساعت به غروب) روزهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه (و سهشنبهها یک هفته درمیان)
📍مکان: حوزه علمیه دارالعلم امام حسن (علیه السلام) : میدان روح الله، کوچه معلم21، پایینتر از مسجد سلماسی، دارالعلم امام حسن (علیه السلام). مدرس همکف حیاط
📌لوکیشن
🌐 maps.app.goo.gl/Vbt57NofTtByPZ8n7
🔸
🔸درس #اخلاق
🔻چهارشنبه شب ها؛ بعد نماز مغربوعشاء
📍مکان: مدرسه علمیه ثامن الائمه(علیهالسلام)
بلوار سمیه، کوچه 11، پلاک 1، حوزه ثامن الائمه ع
📌 لوکیشن
🔸
🔸برنامه #سمت_خدا
🔰فصل سوم سیره تربیتی حضرت موسی (علیه السلام)
🔻سهشنبهها، حوالی ساعت 13:00
🔸
⚠️ اطلاعات دروس، لینک پخش زنده، و لینک ثبت نام خواهران جهت حضور در درس شرح اصول کافی و المیزان، در سایت تمحیص در دسترس است:
📎 https://tamhis.ir/?p=6009
🔸
✅ مرکزتنظیمونشرآثاراستادعابدینی
🌐 TAMHIS.IR | @Abedini
✍️اگر شیخ بهایی که روز رحلتش روز معماری نام گرفته است اکنون در میان ما بود و وزارت مسکن و شهرسازی یا شهرداری را به عهده میگرفت حتما با آپارتمان موافقت نمیکرد و از زمین وسیع خدا برای خانه های تک واحدی آرامش زا و سلامت آفرین بهره می برد. ۳ اردیبهشت روزش گرامی باد.
@qavami
💠 زندگی پس از زندگی
🔸 این قسمت: بی نهان
تجربهگر: خانم خدیجه مبینی
هر شب ساعت 22:30
بازپخش: ساعت 13:30 روز بعد
از شبکه چهار سیما
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
#زندگی_پس_از_زندگی
#عباس_موزون
#تجربه_نزدیک_به_مرگ
🆔 @zendegitv4
5.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 چه کسی از شهر قم دزدی کرد؟
از دیدن دختران بیحجاب و بد پوشش و پسران آسیب دیده هویتی در کوچه و خیابان های قم تعجب نکنید.....
اینجا بافت جدید شهر قم است ،خانه هایی بصورت قوطی کبریتی روی هم ، شهری بدون هویت فرهنگی و تاریخی و مذهبی است . اینجا کمبود زمین وجود ندارد ، دولت بزرگترین احتکار کننده زمین مانع از گسترش افقی شهر قم شد تا مردم مجبور شوند در طبقات آپارتمانی کنار هم اما بیگانه از هم زندگی کنند.
اینجا در غفلت علما و حوزه های علمیه که فلسفه و حکمت شهرنشینی را در ساخت فرهنگی جامعه نادیده گرفتند و بزرگترین دزدی تاریخ هویت شیعه رقم خورده است.
اینجا نه خبری از کوچه باغ های قدیمی است ،نه خبری از صفا و مهربانی همسایگی وجود دارد و نه از بچه محل و مسجد محل و هیئت محل و رفاقتهای هم محلی چیزی بجای مانده است.....
معماری به سبک مدرن بزرگترین دزد هویت تاریخی مردم ایران است..
🌹 حوزه انقلابی
╭┅───────────┅╮
howzehenghelabi