♦️نگویید جا ماندهایم!
🔹آیتالله جوادی آملی:
نگویید جا ماندهایم؛ کسی که قلب و روحش رفته جامانده نیست.
جامانده کسی است که عشق و شور و طلب زیارت اربعین، به ذهنش هم نمیرسد و علاقهای ندارد.
اگر به هر دلیلی اشتیاق رفتن هست و شرایطش نیست، خیری بوده و ثواب نیت را بردهاید. شاکر باشید و نگویید جاماندهایم.
✅ متن کامل زیارت اربعین
اَلسَّلامُ عَلى وَلِىِّ اللَّهِ وَحَبیبِهِ اَلسَّلامُ عَلى خَلیلِ اللَّهِ وَنَجیبِهِ اَلسَّلامُ عَلى صَفِىِّ اللَّهِ وَابْنِ صَفِیِّهِ
اَلسَّلامُ عَلىَ الْحُسَیْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهیدِ اَلسَّلامُ على اَسیرِ الْکُرُباتِ وَقَتیلِ الْعَبَرات
ِ اَللّهُمَّ اِنّى اَشْهَدُ اَنَّهُ وَلِیُّکَ وَابْنُ وَلِیِّکَ وَصَفِیُّکَ وَابْنُ صَفِیِّکَ الْفاَّئِزُ بِکَرامَتِکَ اَکْرَمْتَهُ بِالشَّهادَةِ وَحَبَوْتَهُ بِالسَّعادَةِ وَاَجْتَبَیْتَهُ بِطیبِ الْوِلادَةِ وَ جَعَلْتَهُ سَیِّداً مِنَ السّادَةِ وَ قآئِداً مِنَ الْقادَةِ وَذآئِداً مِنْ الْذادَةِ وَاَعْطَیْتَهُ مَواریثَ الاْنْبِیاَّءِ
وَجَعَلْتَهُ حُجَّةً عَلى خَلْقِکَ مِنَ الاْوْصِیاَّءِ فَاَعْذَرَ فىِ الدُّعآءِ وَمَنَحَ النُّصْحَ وَبَذَلَ مُهْجَتَهُ فیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبادَکَ مِنَ الْجَهالَةِ وَحَیْرَةِ الضَّلالَةِ وَقَدْ تَوازَرَ عَلَیْهِ مَنْ غَرَّتْهُ الدُّنْیا وَباعَ حَظَّهُ بِالاْرْذَلِ الاْدْنى
وَشَرى آخِرَتَهُ بِالثَّمَنِ الاْوْکَسِ وَتَغَطْرَسَ وَتَرَدّى فى هَواهُ وَاَسْخَطَکَ وَاَسْخَطَ نَبِیَّکَ وَاَطاعَ مِنْ عِبادِکَ اَهْلَ الشِّقاقِ وَالنِّفاقِ وَحَمَلَةَ الاَوْزارِ الْمُسْتَوْجِبینَ النّارَ فَجاهَدَهُمْ فیکَ صابِراً مُحْتَسِباً حَتّى سُفِکَ فى طاعَتِکَ دَمُهُ وَاسْتُبیحَ حَریمُهُ
اَللّهُمَّ فَالْعَنْهُمْ لَعْناً وَبیلاً وَعَذِّبْهُمْ عَذاباً اَلیماً
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ سَیِّدِ الاْوْصِیاَّءِ
اَشْهَدُ اَنَّکَ اَمینُ اللهِ وَابْنُ اَمینِهِ عِشْتَ سَعیداً وَمَضَیْتَ حَمیداً وَمُتَّ فَقیداً مَظْلُوماً شَهیداً وَاَشْهَدُ اَنَّ اللَّهَ مُنْجِزٌ ما وَعَدَکَ وَمُهْلِکٌ مَنْ خَذَلَکَ وَمُعَذِّبٌ مَنْ قَتَلَکَ
وَاَشْهَدُ اَنَّکَ وَفَیْتَ بِعَهْدِاللهِ وَجاهَدْتَ فى سَبیلِهِ حَتّى اَتیکَ الْیَقینُ فَلَعَنَ اللهُ مَنْ قَتَلَکَ وَلَعَنَ اللهُ مَنْ ظَلَمَکَ وَلَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً سَمِعَتْ بِذلِکَ فَرَضِیَتْ بِهِ
اَللّهُمَّ اِنّى اُشْهِدُکَ اَنّى وَلِىُّ لِمَنْ والاهُ وَعَدُوُّ لِمَنْ عاداهُ بِاَبى اَنْتَ وَاُمّى یَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ اَشْهَدُ اَنَّکَ کُنْتَ نُوراً فىِ الاَصْلابِ الشّامِخَةِ وَالاْرْحامِ الْمُطَهَّرَةِ لَمْ تُنَجِّسْکَ الْجاهِلِیَّةُ بِاَنْجاسِها وَلَمْ تُلْبِسْکَ الْمُدْلَهِمّاتُ مِنْ ثِیابِها وَاَشْهَدُ اَنَّکَ مِنْ دَعاَّئِمِ الدّینِ وَاَرْکانِ الْمُسْلِمینَ وَمَعْقِلِ الْمُؤْمِنینَ وَاَشْهَدُ اَنَّکَ الاْمامُ الْبَرُّ التَّقِىُّ الرَّضِىُّ الزَّکِىُّ الْهادِى الْمَهْدِىُّ
وَاَشْهَدُ اَنَّ الاْئِمَّةَ مِنْ وُلْدِکَ کَلِمَةُ التَّقْوى وَاَعْلامُ الْهُدى وَالْعُرْوَةُ الْوُثْقى وَالْحُجَّةُ على اَهْلِ الدُّنْیا
وَاَشْهَدُ اَنّى بِکُمْ مُؤْمِنٌ وَبِاِیابِکُمْ مُوقِنٌ بِشَرایِعِ دینى وَخَواتیمِ عَمَلى وَقَلْبى لِقَلْبِکُمْ سِلْمٌ وَاَمْرى لاِمْرِکُمْ مُتَّبِعٌ وَنُصْرَتى لَکُمْ مُعَدَّةٌ حَتّى یَاْذَنَ اللَّهُ لَکُمْ فَمَعَکُمْ مَعَکُمْ لامَعَ عَدُوِّکُمْ صَلَواتُ اللهِ عَلَیْکُمْ وَعلى اَرْواحِکُمْ وَاَجْسادِکُمْ وَشاهِدِکُمْ وَغاَّئِبِکُمْ وَظاهِرِکُمْ وَباطِنِکُمْ آمینَ رَبَّ الْعالَمینَ.
معنای حرکت حضرت زینب(س) در اربعین چه بود؟
رهبرانقلاب:
🔹حرکت زینب کبری نشان داد، نباید اجازه داد که انگیزههاى خباثت آلودى که قصد دارند مقاطع اثرگذار و مهم را از یادها ببرند، موفّق بشوند.
🔹حادثهى عاشوراى حسینى را هم ستمگران و ظالمان میخواستند نگذارند باقى بماند، زینب کبری (سلام الله علیها) نگذاشت.
🔹دو حرکت عمّهى ما - زینب کبری (علیهاالسّلام) - انجام داد: یک حرکت، حرکت اسارت بود به کوفه و شام و آن روشنگرىها و آن بیانات که مایهى افشاى حقایق شد؛ یک حرکت دیگر، آمدن به زیارت کربلا در اربعین بود؛ حالا اربعین اوّل یا دوّم یا هرچه.
🔹این حرکت به معناى این است که نباید اجازه داد که انگیزههاى خباثت آلودى که قصد دارند مقاطع عزیز و اثرگذار و مهم را از یادها ببرند، موفّق بشوند؛ البتّه موفّق هم نخواهند شد.
🔸تا ملّتها زندهاند، تا زبانهاى حقگو در کار است، تا دلهاى مؤمن داراى انگیزه هستند، نخواهند توانست این را به فراموشى بسپرند؛ همچنانکه نتوانستهاند.۹۳/۱۰/۱۷
@Farsna
✴️عاشقانه های حاج آقا مصطفی با ابی عبدالله(علیه السلام)؛ از پیاده روی با معرفت تا موکب داری و خرجی روضه
💥اختصاصی/بخش سوم
🔺در تفسیر #حاج_آقا_مصطفی هست که میگوید: «خدایا اگر این تفسیر من ثوابی دارد، من هدیه میکنم به اباعبدالله(ع)». تعبیر ایشان در این مورد، به قرار ذیل است:
«روحی و ارواح العالمین لک الفداء یا اباعبدالله و یا سیدالشهدا فیا رب ان کان فیما اسطره و اضبطه حول الکتاب الالهی شیء لی یسمی بالجزاء و الثواب، فنهدیه الیه و نرجوا من حضرته التفضل علی بقبول و المنة علی المفتاق المفتقر الی شفاعته بعدم رده».
ترجمه: ای اباعبدالله و ای سرور شهیدان! روح من و همه عالمیان فدای تو باد. پروردگارا اگر آنچه که در پیرامون کتاب الهی (قرآن کریم) مینگارم و ضبط میکنم، چیزی از ثواب و جزای خیر برای من دارد، آن را هدیه میکنم به سیدالشهدا(ع) و امیدوارم که حضرتش آن را از روی تفضل قبول فرماید و بر من محتاج به شفاعت منت نهاده، رد نفرمایند.
🔻ایشان یک علاقه خاصی به کربلا و به سیدالشهدا(ع) داشتند؛ سالی چند مرتبه ایشان در پیادهروی به کربلا شرکت میکردند، با 40، 50 نفر از طلاب. ما هم در خدمتشان بودیم. گاهی هم بندهخدا پابرهنه میآمد و پایش زخم میشد.
یک مدتی پابرهنه میآمدند، پایشان هم خیلی زخم میشد اما به این راه خیلی علاقه داشتند. مثلاً ایشان یکی از چیزهایی که خیلی علاقه داشت، شرکت در روضه بود؛ مثلاً [میفرمود] من همه هفته را پیدا کرده بودم کجا روضه برقرار است، مثلاً شنبه را خواستم پیدا کنم، یکجا که شنبه روضه باشد. آن را هم پیدا کرده بود! بعد از نماز امام در مسجد شیخ اعظم، یک شیخ افغانی بود دو کلمه، یک، دو، سه دقیقه روضه میخواند، خیلی مخالف داشت و بعضی از علما میگفتند نخواند و فلان.#حاج_آقا_مصطفی یواشکی به او پول میداد میگفت بخوان! تنهایی من مینشینم گوش میدهم! خیلی سر این قصه [پیگیر] بود گاهی وقتها آخر [آن شیخ افغانی] یک چیزهایی میگفت [که به مذاق برخی خوش نمیآمد] یک شیخ پیرمردی بود، باحال بود. یک چیزهایی میگفت به یک عدهای برمیخورد.
: میگفت که اگر شما یک خروستان گم بشود چقدر دنبالش میگردید؟ به اندازه یک خروس دنبال امام زمان(عج) [نمیگردید]! خیلی شیرین بود. یک، دو دقیقه روضه میخواند، مرحوم #حاج_آقا_مصطفی_خمینی خیلی حمایت میکرد، به او پول میداد و میگفت بخوان. بعد یکی دو کلمه روضه میخواند. یکی دیگر هم بود که برای ایشان روضه میخواند. اسمش را یادم رفته، آقای دُریاب، مرحوم دریاب یک شیخ پیرمردی بود. [آقا مصطفی] به او گفته بود بیاید خانهشان مثلاً روضه بخواند و هر وقت هم [اگر در خانه] نیست به او گفته بود بنشین، تکیه بده به درِ خانه، روضه را بخوان و برو! بعد من پولش را به تو میدهم هر وقت دیدی ما نبودیم اینها، [این کار را بکن] آن فرد هم مینشست تکیه میداد به درِ خانه ایشان، روضه را میخواند [و میرفت]. میگویم یک علاقه باطنی عاشقانهای به سیدالشهدا(س) و به روضه به روضهخوانها داشت. اینها خیلی جالب بودند. رحمتالله علیه.
☀️حجتالاسلام والمسلمین سجادی
📄فصلنامه پانزده خرداد، پاییز1396، ص176
#مجتهد_شهید
🔸🔸🔸
http://bonyadtarikhbook.ir
🔹🔹🔹
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
6.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥آیتاللهالعظمی بهجت؛
زیارت امام رضا علیهالسلام شاید افضل از حج باشد.
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دیانت بر سیاست چیره شد آری
جهان فهمید
رضا جان است شاه مردم ایران
رضا خان نه
خیلی این شعرخانی آقای مصطفی ملکوتیان نزد رهبر رو دوست دارم مخصوصا این تیکهاش که رهبر هم گریهاش میگیره
http://sapp.ir/basiratezohor
بصیرت ظهور &ایتا👇
eitaa.com/basiratezohor
✅ ارادت قلبی خالص
🔸به مناسبت اهدای چفیه #سید_حسن_نصرالله توسط فرزند ایشان به آیت الله مصباح یزدی:
🔹 ارادت قلبی خالص خودم را - که کمتر کسی را به این اندازه دوست داشته ام - نسبت به مقام معظم آقای سید حسن نصرالله عرض می کنم و عاجزانه از عزیزان درخواست می کنم که اگر خدمت ایشان شرفیاب شدید و یادتان ماند، پای ایشان را، دست ایشان را به جای بنده ببوسید و بگویید ایشان یک خدمت گزار کوچک نالایقی دارند و تنها افتخار او این است که شما را دوست دارد.
۹۸/۷/۷
✔️ mesbahyazdi_ir
💠 جشن تکلیف
❖ مرحوم آیتاللهالعظمی حاج سید احمد زنجانی در کتاب «الکلام یجرّ الکلام» درباره سن بلوغ و جشن تکلیف مینویسد:
📝... پوشيده نماند كه روز اول بلوغ، روز شريفى است براى انسان؛ روزى است كه در آن روز، حضور سلطان حقيقى بار يافته؛ روزى است كه در آن روز، مورد عنايت سلطان و مشرّف به شرف خطاب گرديده است. تا آن روز راهش نمىدادند؛ لياقت حضور نداشت؛ استعداد خطاب نداشت؛ صلاحيت جواب نداشت؛ در مرتبه نقص بود؛ آن روز، به مرتبه كمال رسيده، لياقت حضور يافته و داراى استعداد خطاب گرديده و قدرت جواب پيدا كرده، راهش مىدهند؛ تكريمش مىكنند، در مورد مناسبش مىنشانند.
بعضى از دانشمندان، نظر به همين مناسبت، در هر سال، روز ولادت خود را جشن مىگرفته؛ چون مطابق با روز مشرّف بودن به شرف خطاب بود؛ در آغاز هر سال، اظهار مسرت و شادمانى مىكرد كه در مثل اين روز، بار حضور يافته، خلعت عنايت در بر كرده، مورد توجه امر گرديده است؛ ولى چون بنده گريزپا هستيم، آن روز را روز كُند و زنجير مىدانيم. مىگوييم: تا امروز در چمن عشرت، به آزادى سير مىكرديم؛ امروز گرفتار بند بلا گرديديم؛ پاى در كُند و گردن در زنجير شديم. اما ا گر حظّى از خرد و نصيبى از ادراك داشته باشيم، مىفهميم كه صلاح ما، در اين كُند و كمال ما، در اين زنجير است و بلكه براى همين كُند و زنجير، قدم بر اين صحرا نهادهايم؛ چنان كه مرحوم حاج ميرزا حبيب مشهدى، اين معنى را در اين ابيات آورده، مىفرمايد:
من در اين صحرا نهادم پا كه نخجيرم كنند
از خم زلف بتى، گردن به زنجيرم كنند
سخت ويرانه شدم، از خويش بيگانه شدم
از كرم، هنگام آن آمد كه تعميرم كنند
آيه حقم ولى نازل به رحمت يا عذاب
خود ندانم تا كه دانايان چه تفسيرم كنند
من نحاس تيره و قلب و سياه و خيره ام
كیميا كاران مگر تبديل به تغييرم كنند
و باز آن مرحوم گفته:
بندهاى بى هنر و بى خردم
خواجه با بىخردى مىخردم
خواجهام ديد و پسنديد و خريد
اوست آگاه ز هر نيك و بدم
كمال كرم و جود خواجه، اقتضا كرده كه ما را با اين بىهنرى و بىخردى خريده و بار تشرف حضور داده و به شرف خطاب و تكليف، مشرف گردانيده؛ تا اينكه با شرف بندگى و اطاعت خود، از پستى نقص به اوج كمال برساند؛ چنان كه فرموده: «عبدى! أطِعنى حتى أجعلك مثلى»
پس اگر ما را بهرهاى خرد و ادراك باشد، بايد در روز بلوغ خودمان، اظهار شادمانى كنيم و متذكر آغاز كمال خود گرديم كه در مثل امروز، جامه كوتاه نقص را از تن كنده، تشريف بلند كمال را بر بالاى خود راست كرده، مشرف به شرف تكليف شدهايم؛ ولى ما به كلى غفلت از اين معنى نموده، جز شمردن سال سن خود را كه يك سال بر آن افزود، حساب ديگرى سرمان نمىشود و گويا حساب اين را هم نكنيم كه يك سال از مدت حيات ما كاسته شد!
☑️ امام خمینی(ره):
من خوف این را دارم که کاری بکنیم که امام زمان(ع) پیش خدا شرمنده بشود😞😞😞
🗓سالروز وجوب نماز/۴
💠رهبرانقلاب
‼️اگر خدا به من و شما توفیق بدهد، نمازی بخوانیم که با توجه باشد، خواهیم دید که انسان در هنگام توجه به نماز از نماز سیر نمیشود. انسان وقتی به نماز توجه پیدا کند، آنچنان لذتی پیدا میکند که در هیچ یک از لذائذ مادی این لذت وجود ندارد. این در اثر توجه است. بیتوجهی به نماز، کسالت در حال نماز، از خصوصیات منافقین است ۸۷/۸/۲۹
‼️رحمت خدا بر مرحوم شیخ محمد بهاری که در یکی از نوشتههایشان میگویند که وقتی نماز بیتوجه تکرار شود قساوت میاورد؛ چرا؟ چون در حال نماز حضور قلب نداریم، توجه نداریم. پس این نماز یا با توجه است، که مایهی رقت و قرب و لطافت و صفاست؛ یا نمازِ بیتوجه است، که آن وقت به گفتهی ایشان مایهی قساوت قلب است! ۸۷/۸/۱۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
علامه طباطبایی در بخشی از کتاب تفسیرالمیزان تنفر خود را از شکار و کمین کردن و بیخبر کشتن حیوانات نشان میدهد و میگوید که دیده است که شکارچیان متعدی در همین دنیا به جزای خود رسیدهاند
خداى تعالى دنبال بيان حكم شكار و در آخر آن فرموده:" وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ سَرِيعُ الْحِسابِ" تا اشاره كرده باشد به اينكه در مساله شكار كردن بايد از خدا ترسيد، و بيهوده حيوانات وحشى را بى جان ننموده و در كشتن آنها اسراف نورزيد و صرفا به منظور تفريح و سرگرمى و يا خودنمايى و زورمندى شكار نكرد، و بايد دانست كه خداى تعالى در حسابگرى سريع است، و كيفر ظلم و تعدى را قبل از آخرت در همين دنيا مىدهد، و اين ظلمها و تجاوزها و داماندازيها و بى خبر كشتن حيوانات بى زبان همانطور كه بسيار به چشم خود ديدهايم جز سوء عاقبت و نكبت ثمرهاى ندارد. در جایی می خواندم که علامه طباطبائی متوجه شده بود که گربه ای در چاه فاضلاب خانه افتاده و ناله می کند رفته بود مقنی چاه کن آورده بود و گربه را نجات داده بودند.
🗓سالروز رحلت عارف کتوم و کبیر
🏳مدرسفلسفهاسلامی، حکیم متأله
🏳علامهسیدمحمدحسینطباطبایی/۳
💠رهبرانقلاب
‼️مرحوم آقای طباطبائی فیلسوف بود و بلاشک در عرفان هم وارد بود؛ منتها آنچه که در عرفان از ایشان معهود است، عرفان عملی است؛ یعنی سلوک، دستور، تربیت شاگرد؛ شاگرد به معنای سالک. عرفان نظری باید به سلوک بینجامد! ۹۱/۱۱/۲۳
‼️شما ببینید یک نفس گرم مثل حاج میرزا علی آقای قاضی در نجف چقدر برکات درست کرد. یک نمونهاش علامهی طباطبایی که چراغ علوم عقلی را در قم ایشان روشن کرد و ادامه داد و با مشکلات ساخت! ۸۹/۸/۲
‼️او مجموعهای از معارف و فرهنگ اسلام بود؛ او فیلسوف؛ فقیه؛ حکیم و مفسر قرآن بود و از اصول و کلام و ادبیات و نجوم و هیئت و ریاضیات و از علوم بی نام و نشان دیگر مطلع بود! ۶۱/۸/۲۳
💠علامه طباطبایی:
‼️اساس دموکراسی غربی بر بهرهکشى از مظلومان است و این همان دیکتاتوری در اعصار گذشته است لکن اسمش عوض شده، امروز ظلم و استبداد با لباس دموکراسی بر مظلومین میتازد! تفسیرألمیزان ۴/۱۹۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini