هدایت شده از نشریه عبرتهای عاشورا
🔲◾️▪️ زيارتنامه حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها
◾️اَلسَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ السَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ نَبِيِّ اللَّهِ السَّلاَمُ عَلَيْكِ
يَا بِنْتَ حَبِيبِ اللَّهِ السَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ خَلِيلِ اللَّهِ
السَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ صَفِيِّ اللَّهِ
السَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ أَمِينِ اللَّهِ السَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ خَيْرِ خَلْقِ اللَّهِ
السَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ أَفْضَلِ أَنْبِيَاءِ اللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ مَلاَئِكَتِهِ
السَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ خَيْرِ الْبَرِيَّةِ السَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا سَيِّدَةَ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ مِنَ
الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ السَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا زَوْجَةَ وَلِيِّ اللَّهِ
وَ خَيْرِ الْخَلْقِ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ
السَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا أُمَّ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ سَيِّدَيْ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ
السَّلاَمُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الصِّدِّيقَةُ الشَّهِيدَةُ
السَّلاَمُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الرَّضِيَّةُ الْمَرْضِيَّةُ السَّلاَمُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الْفَاضِلَةُ الزَّكِيَّةُ
السَّلاَمُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الْحَوْرَاءُ الْإِنْسِيَّةُ
السَّلاَمُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا التَّقِيَّةُ النَّقِيَّةُ السَّلاَمُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الْمُحَدَّثَةُ الْعَلِيمَةُ
السَّلاَمُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الْمَظْلُومَةُ الْمَغْصُوبَةُ
السَّلاَمُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الْمُضْطَهَدَةُ الْمَقْهُورَةُ
السَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا فَاطِمَةُ بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ
صَلَّى اللَّهُ عَلَيْكِ وَ عَلَى رُوحِكِ وَ بَدَنِكِ أَشْهَدُ أَنَّكِ مَضَيْتِ عَلَى بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّكِ وَ أَنَّ مَنْ سَرَّكِ
فَقَدْ سَرَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ
وَ مَنْ جَفَاكِ فَقَدْ جَفَا رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ
وَ مَنْ آذَاكِ فَقَدْ آذَى رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ
وَ مَنْ وَصَلَكِ فَقَدْ وَصَلَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ
وَ مَنْ قَطَعَكِ فَقَدْ قَطَعَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ
لِأَنَّكِ بَضْعَةٌ مِنْهُ وَ رُوحُهُ الَّذِي بَيْنَ جَنْبَيْهِ كَمَا قَالَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ
أُشْهِدُ اللَّهَ وَ رُسُلَهُ وَ مَلاَئِكَتَهُ أَنِّي رَاضٍ عَمَّنْ رَضِيتِ عَنْهُ سَاخِطٌ عَلَى مَنْ سَخِطْتِ عَلَيْهِ
مُتَبَرِّئٌ مِمَّنْ تَبَرَّأْتِ مِنْهُ مُوَالٍ لِمَنْ وَالَيْتِ مُعَادٍ لِمَنْ عَادَيْتِ مُبْغِضٌ لِمَنْ
أَبْغَضْتِ مُحِبٌّ لِمَنْ أَحْبَبْتِ وَ كَفَى بِاللَّهِ شَهِيداً وَ حَسِيباً وَ جَازِياً وَ مُثِيباً
▪️ مفاتيح الجنان
🌍 eitaa.com/ebratha_ir ایتا
🌍 sapp.ir/ebratha.org سروش
🌹من راجع به حضرت صدیقه (س) خودم را قاصر می دانم که ذکری بکنم، فقط اکتفا می کنم بـه یک روایت که در کافی شریف است و با سند معتبر نقل شده اسـت.
♦️امام خمینی(ره) :آن روایـت ایـن اسـت کـه حضرت صادق (ع) می فرماید: فاطمه (س) بعد از پدرش 75 روز زنده بودند در ایـن دنیـا، و حزن و شدت بر ایشان غلبه داشت و جبرئیل امین می آمد خدمت ایشان و به ایشان تعزیت عـرض می کرد و مسائلی از آینده نقل می کرد. ظاهر روایت این است که در ایـن 75 روز مـراوده ای بـوده است. یعنی، رفت و آمد جبرئیل زیاد بوده است و گمان ندارم که غیر از طبقه اول از انبیـاء عظـام درباره کسی اینطور وارد شده است که در ظرف 75 روز جبرئیل امین رفت و آمد داشـته اسـت و مسائلی را در آتیه ای که واقع می شده است، مسائلی را ذکر کـرده اسـت و آنچـه کـه بـه ذریـه او می رسیده است در آتیه ذکر کرده است و حضرت امیر آنها را نوشته است ... مسأله آمدن جبرئیـل برای کسی یک مسأله ساده نیست. خیال نشود که جبرئیل برای هـر کـسی مـی آیـد و امکـان دارد بیاید. این یک تناسب لازم است بین روح آن کسی را که جبرئیل می خواهد بیاید و مقام جبرئیل که روح اعظم است... تا تناسب مابین روح این کسی که جبرئیل می آید پیش او و بین جبرئیل که روح اعظم است، نباشد، امکان ندارد این معنا و این تناسب بین جبرئیل که روح اعظـم اسـت و انبیـای درجه اول بوده است مثل رسول خدا و موسی و عیسی و ابراهیم و امثـال اینهـا، بـین همـه کـس نبوده است... فقط این است که برای حضرت زهرا (س) است که آن که من دیده ام کـه جبرئیـل بـه طور مکرر در این 75 روز وارد می شده و مسائل آتیه ای که بر ذریه او می گذشته است، آن مـسائل را می گفته است و حضرت امیر هم ثبت می کرده است... در هر صورت، من این شرافت و فـضیلت را از همه فضایلی که برای حضرت زهرا ذکر کرده اند ـ با اینکه آنهـا هـم فـضایل بزرگـی اسـت ـ ایـن فضیلت را من بالاتر از همه می دانم که برای غیر انبیاء (علیهم السلام) آن هم نه همـه انبیـاء ، بـرای طبقه بالای انبیا (علیهم السلام) و (بعض) از اولیائی که در مرتبه آنها هست، برای کس دیگر حاصل نشده... و این از فضایلی است که از مختصات حضرت صدیقه (سلام االله علیها) است.
🌍 eitaa.com/ebratha_ir ایتا
🌍 sapp.ir/ebratha.org سروش
بالاترین فضیلت حضرت فاطمه از نظر امام خمینی ؛
🌹من راجع به حضرت صدیقه (س) خودم را قاصر می دانم که ذکری بکنم، فقط اکتفا می کنم بـه یک روایت که در کافی شریف است و با سند معتبر نقل شده اسـت.
♦️امام خمینی(ره) :آن روایـت ایـن اسـت کـه حضرت صادق (ع) می فرماید: فاطمه (س) بعد از پدرش 75 روز زنده بودند در ایـن دنیـا، و حزن و شدت بر ایشان غلبه داشت و جبرئیل امین می آمد خدمت ایشان و به ایشان تعزیت عـرض می کرد و مسائلی از آینده نقل می کرد. ظاهر روایت این است که در ایـن 75 روز مـراوده ای بـوده است. یعنی، رفت و آمد جبرئیل زیاد بوده است و گمان ندارم که غیر از طبقه اول از انبیـاء عظـام درباره کسی اینطور وارد شده است که در ظرف 75 روز جبرئیل امین رفت و آمد داشـته اسـت و مسائلی را در آتیه ای که واقع می شده است، مسائلی را ذکر کـرده اسـت و آنچـه کـه بـه ذریـه او می رسیده است در آتیه ذکر کرده است و حضرت امیر آنها را نوشته است ... مسأله آمدن جبرئیـل برای کسی یک مسأله ساده نیست. خیال نشود که جبرئیل برای هـر کـسی مـی آیـد و امکـان دارد بیاید. این یک تناسب لازم است بین روح آن کسی را که جبرئیل می خواهد بیاید و مقام جبرئیل که روح اعظم است... تا تناسب مابین روح این کسی که جبرئیل می آید پیش او و بین جبرئیل که روح اعظم است، نباشد، امکان ندارد این معنا و این تناسب بین جبرئیل که روح اعظـم اسـت و انبیـای درجه اول بوده است مثل رسول خدا و موسی و عیسی و ابراهیم و امثـال اینهـا، بـین همـه کـس نبوده است... فقط این است که برای حضرت زهرا (س) است که آن که من دیده ام کـه جبرئیـل بـه طور مکرر در این 75 روز وارد می شده و مسائل آتیه ای که بر ذریه او می گذشته است، آن مـسائل را می گفته است و حضرت امیر هم ثبت می کرده است... در هر صورت، من این شرافت و فـضیلت را از همه فضایلی که برای حضرت زهرا ذکر کرده اند ـ با اینکه آنهـا هـم فـضایل بزرگـی اسـت ـ ایـن فضیلت را من بالاتر از همه می دانم که برای غیر انبیاء (علیهم السلام) آن هم نه همـه انبیـاء ، بـرای طبقه بالای انبیا (علیهم السلام) و (بعض) از اولیائی که در مرتبه آنها هست، برای کس دیگر حاصل نشده... و این از فضایلی است که از مختصات حضرت صدیقه (سلام االله علیها) است.
هدایت شده از قم آنلاین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 لحظاتی از روضهخوانی "حاج مهدی رسولی"
و گریههای شدید رهبر انقلاب، امام خامنهای در بیت رهبری
🔘آقاجان، جان مادرتون بغض نکن...
http://eitaa.com/joinchat/3298492416Cc8880c401c
🕌قمآنلاین همراه هر قمی🔝
🔻حضور آیت الله فیاضی در جمع طلاب حوزه علمیه بقیه الله در شهر آشخانه (خراسان شمالی)
شنبه 19بهمن ماه
🌐 آیت الله فیاضی با تمرکز بر وظایف طلاب و روحانیون، فرمودند: طلاب باید ببیند هر کاری که می کنند مورد رضایت امام زمان عج هست انجام دهند تا خدا آنها را به رشد معنوی خاص برساند
🎙 وی افزود: باید ما یک سربازی باشیم که امام زمان عج برامون دعا کنند ومی دانید که امام برای مومنین از مادر بهتر است و طلبه ای که درست عمل کند حتما مورد دعای حضرت بقیه الله قرار می گیرد.مثل امام خامنه ای
و همیشه یادمان باشد طلبگی یعنی چه؟ وبدانید که نباید به طلبه ها نگاه کنید چون بعضی از طلاب غافل اند و باید مناسب با جایگاه طلبگی رفتار کنیم
🔆 حامیان آیت الله مصباح در خراسان رضوی را به دوستان خود معرفی کنید👇
🆔 @mesbahmashhad
ماه رجب-استاد فیاض بخش .mp3
3.95M
#رجب
این چند دقیقه را از دست ندهید ...
قبل از آمدن ماه رجب این فایل را گوش بدهید
💠 لذت علم
🔹 همین كه این بزرگواری را داشته باشید و بدانید كه دنیا كوچكتر از آن است كه انسان برای او باشد راحتید؛ چه مرد و چه زن، تنها مانع اش همین است. اگر فهمید دنیا كوچكتر از آن است كه انسان برای او وقت صرف بكند، آنگاه دنیا برده آدم می شود. انسان هم موفق است به فراگیری، هم از علم لذت می برد و هم از تعلیم بهره می برد و اگر هم یك وقتی پایش لغزید و دستش لرزید، همه موجودات دست باز كردند كه او را نگه بدارند «تَسْتَغْفِرُ لَهُمْ [حَتَّى] كُلُّ رَطْبٍ وَ یابِسٍ [یسْتَغْفِرُ لَهُمْ] حَتَّى حِیتَانُ الْبَحْرِ»؛[1] برای طالب علم همه موجودات طلب مغفرت می كنند، حتی ماهی های دریا برای او طلب مغفرت می كنند! اگر یك وقتی اشتباهی كرد و لغزید، نه اینكه اهل لغزش باشد!
🔹 امیدواریم خداوند آن توفیق را به همه ما مرحمت بكند كه از هر مانع درونی و بیرونی آزاد بشویم و علوم و معارف الهی را خوب یاد بگیریم و یادگرفته ها را خوب عمل كنیم و عمل كرده ها را خوب به جامعه منتشر بكنیم تا از هر شیبیخون و تهاجم فرهنگی نجات پیدا كنیم و جامعه را هم از تهاجم و شبیخون فرهنگی نجات بدهیم.
[1]. التفسیر المنسوب إلى الإمام الحسن العسكری علیه السلام، ص16.
#شبیخون_فرهنگی
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📚 دیدار جمعی از خواهران جامعة الزهرا
تاریخ: 1374/02/12
@a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
واکنش حجت الاسلام میرزا محمدی به تطیلی برخی هیئت ها به دلیل ویروس #کرونا:
دعا بلا را برطرف می کند، قدیم اگر بیماری و بلایی می آمد حسینیه ها و مساجد محل #دعا و استغاثه مردم بود...
@andisheh_moghavemat
سلام
چیزی براتون میفرستم عشق کنید ولی قول بدین برا همه خیلی دعا کنین
ابتکار بسیار زیبا از تولیت حرم امیر المومنین روی نوشته زیر انگشت بزن
www.imamali.net/vtour
وارد حرم شدید توجه کنید روی هر فلشی که کلیک میکنید يه مقدار صبر کنید تصویر شفاف ميشه. ودر هر صحن باچرخش و عقب جلو کردن میتوان کاملا زیارت کردهر جای حرم که دوست داريد زیارت کنید. بنده رو هم دعا کنید. زیارتتون قبول باشه
التماس دعا
اللهم عجل لوليك الفرج
بفرستین توگروهاتون همه استفاده كنن
یادی از حضرت آیتالله میبدی
حجت الاسلام و المسلمین سید محسن طاهری
اساس ارادت اینجانب به مرحوم آیت الله میبدی، به سفارشی برمیگردد که مرحوم والدمان داشتند؛ ایشان همواره سفارش میکردند که از این سرچشمهی علم و معنویت بهرهمند شویم و از این فرصت کمنظیر غافل نمانیم.
آری؛ مردم مؤمن و خصوصاً طلاب و قشر فرهیخته، در شهرستانها باید قدر علمای متقی را بدانند؛ در غیر شهرهایی مانند قم و مشهد که مرکز علوم دینی هستند، یافتن علمایی مانند مرحوم آیتالله میبدی به ندرت اتفاق میافتد؛ علمایی که ملجا، مرجع و مورد اعتماد مردم در امور دینی و معنوی باشند.
هرچند بنده مدعی نیستم که نسبت به همهی ابعاد شخصیتی مرحوم آیتالله میبدی شناخت دارم و خصوصیت کتوم بودن آن مرحوم نیز باعث ناشناخته ماندن برخی از ویژگیهای علمی و معنوی او میشد، لیکن به اندازهی شناخت اندک خودم به بعضی از خصوصیات او اشاره میکنم.
۱ - مرحوم آیتالله میبدی از لحاظ علمی، جامع معقول و منقول بود. تسلط ایشان بر علومی مانند فقه، اصول فقه، فلسفه، کلام و اخلاق در درسها و سخنرانیهای ایشان کاملاً مشهود بود؛ هرچند شرایط منطقه و موانع گوناگون باعث میشد که افراد نتوانند از فیوضات علمی ایشان بهرهی لازم را ببرند.
۲ - از لحاظ معنوی و اخلاقی آنگونه که از گفتار و رفتار و منش او احساس میشد، رتبهی بالایی داشت؛ فردی رقیقالقلب بود که در هنگام بیان معارف معنوی، اشک از چشمانش سرازیر میشد، در ذکر مصائب اهلبیت (علیهمالسلام) شدیداً محزون میگردید و گاه یارای سخنگفتن در این زمینه نداشت.
نسبت به ذویالحقوق و اساتید علمی و اخلاقی خود قدردان بود و در محافل عمومی و خصوصی همواره از آنان به نیکی یاد میکرد.
۳ - از دیگر ویژگیهای آن عالم وارسته، فروتنی او بود. از مطرحشدن دوری میجست، نسبت به علمای دیگر با محبت و تواضع رفتار میکرد و با مردم مهربان بود و در پاسخ به سؤالات گوناگون طلاب و دانشجویان و جوانان بخل نمیورزید و دعوت دوستان را اجابت میکرد و کسی را از خود نمیرنجاند.
۴ - با اینکه عالمی سنتی و مقید به رعایت سنتهای نیک علمای سلف بود، ولی سعی در آشنایی با دادههای علوم جدید داشت و از این رویکرد برای تبلیغ معارف دین و تقریب آنها به ذهن جوانان به نیکی استفاده میکرد.
در تبلیغ معارف دین از ابزار روز بهره میگرفت و خود را در روشهای سنتی محصور نمیکرد. شاید در حدود هشتاد سالگی از نخستین علمایی بود که از رایانه شخصاً استفاده میکرد و در این جهت الگوی طلاب جوان بود.
همچنین خدمات مرحوم آیتالله میبدی بسیار متنوع و متعدد است و شایسته است در این زمینهبا تحقیقات کافی اظهار نظر شود.اجمالاً در این زمینه میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
دهها سال تربیت طلاب و شاگردان از سطوح ابتدایی تا درس خارج، ارشاد و تربیت نفوس در مسجد جامع گرگان، موضعگیریهای مؤثر در مسائل مهم اجتماعی، تأسیس کتابخانهی مسجد جامع، احیای مجالس و محافل توسل به اهل بیت (علیهمالسلام)، اعزام مبلغ به نقاط مختلف استان خصوصاً در ایام ماه محرمالحرام و ماه مبارک رمضان، پاسخگویی به سؤالات و شبهات دینی
البته هرکدام از این موارد خود فصل جداگانهای را میطلبد و از عهدهی نگارنده بیرون است.
https://plink.ir/EDncg
@golestanema1
آیت الله حق شناس :
در ماه رجب، دعا مستجاب است، خصوصاً بر عليه ظالمان، و برای همین در زمان جاهلیت، مردم نفرین بر علیه کسانی که به آنها ظلم کرده بودند را تا ماه رجب به تاخیر می انداختند ، چون اعتقاد داشتند که دعای آنها از درگاه پروردگار رد نمیشود. اگر کسی به اهل جاهلیت بدی می کرد، میگفتند: دعا کن ماه رجب نیاید! اینقدر به ماه رجب معتقد بودند ! پس شما هم باید خودتان را برای ماه رجب مهیا کنید.
📕ز ملک تا ملکوت ج ۱ ص ۴۵
@bahjath
📢نماز حاجت روز پنجشنبه
به توصیه آیتالله بهجت قدسسره
🔷آیتالله بهجت قدسسره اطرافیان و شاگردان خود را بسیار به خواندن نماز روز پنجشنبه توصیه میکردند و میفرمودند: «آیتالله سید مرتضی کشمیری هر وقت این نماز را میخواند، هدیهای برای او میرسید».
📃شیوه خواندن نماز از کتاب جمالالاسبوع سیدبنطاووس
چهار رکعت (دو نماز دورکعتی)
1️⃣ در رکعت اول بعد از حمد ۱۱بار سورۀ توحید
2️⃣ در رکعت دوم بعد از حمد ۲۱بار سورۀ توحید
3️⃣ در رکعت سوم بعد از حمد ۳۱بار سورۀ توحید
4️⃣ در رکعت چهارم بعد از حمد ۴۱بار سورۀ توحید
5️⃣ بعد از سلام نماز دوم ۵۱بار سورۀ توحید
6️⃣و ۵۱بار «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد» را بخواند
7️⃣ و سپس به سجده برود و ۱۰۰بار «یاالله یاالله» بگوید و هرچه میخواهد از خدا درخواست کند.
✅ پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله فرمود:
اگر از خدا بخواهد که کوهی را نابود کند کوه نابود میشود؛
نزول باران را بخواهد بهیقین باران نازل میشود؛
همانا هیچچیز مانع میان او و خداوند نیست؛
خداوند متعال بر کسی که این نماز را بخواند و حاجتش را از خدا نخواهد غضب میکند.
📚 برگرفته از کتاب #بهجت_الدعا، ص٣٨٠ـ٣٨١
bahjath
هدایت شده از قاسم روانبخش
ص514 کتاب حیات القلوب علامه مجلسی جلد دوم درباره نماز جعفر طیار سلام الله علیه
#روانبخش
👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/2315059211Cdc06065a5f#/
👇👇👇
https://t.me/joinchat/BPtb70XDwojnZI5MU2tm8w
🔻سلام همراهان گرامی🔻
💐 " #گروه_چت فرهنگی نَفَحاتٌ " در پیامرسان ایتا راه اندازی شد 💐
♻️اینجا میتونید مطالب مفیدتون رو به اشتراک بگذارید♻️
گروه و کانال ما رو به دوستانتون معرفی کنید😊🙏
🍄 http://eitaa.com/joinchat/841875477C845cb060df
🔸 مقام معظم رهبری:
ایشان #حکیم هستند. از ایشان استفاده کنید.
ایشان همیشه بحمداللَّه جزو #زبده_گوها و #گزیده_گوها هستند.
🔸 آیت الله میرباقری:
ایشان، حقیقتاً مصداق #اولی_الالباب بود.
ایشان از کسانی بود که #طعم_توحید را چشیده بود.
قلب ایشان #چشمه_جوشان_حکمت بود.
ایشان یک #اسلام_شناس_ویژه بود.
🔸 حجه الاسلام پناهیان:
کتاب های ایشان #خیلی_دلچسب_تر از کتاب های شهید مطهری بود.
گرمای کتابهای ایشان نسبت به کتابهای #مشهورترین_علمای ما #غیر_قابل_مقایسه است.
ایشان #اهل_حکمت بودند. ما عالم دینی داریم اما اهل حکمت کم داریم.
#هیچ_عالم_دینی در حوزه های علمیه به اندازۀ ایشان برای طبقات مختلف مردم، حرف در سبک زندگی ندارد!
🔸 اسقف پیر گیاکومو گرامپا:
به شدت تحت تأثیر شخصیت این #روحانی_بزرگ قرار گرفته ام.
🔴🔴🔴 جهت عضویت در کانال «ایشان» از لینک زیر استفاده کنید: 👇
http://eitaa.com/joinchat/454361092C75c4b499d3
🔺خوشا آنان که با عزت ز گیتی
بساط خویش برچیدند و رفتند
ز کالاهای این آشفته بازار
شهادت را پسندیدند و رفتند
خوشا آنان که در میزان وجدان
حساب خویش سنجیدند و رفتند
۲۲ اسفند روز بزرگداشت شهدا گرامی باد🌺
🆔 @Takrarnews
👓 همه در عید به صحرا و گلستان بروند
من سرمست، ز میخانه کنم رو به خدا
عید نوروز مبارک به غنی و درویش
یار دلدار، ز بتخانه دری را بگشا
گر مرا ره به در پیر خرابات دهی
به سر و جان به سویش راه نوردم نه به پا
🔹 سالها در صف ارباب عمائم بودم
تا به دلدار رسیدم نکنم باز خطا!!
💬 امام خمینی قدس سره
@HozeTwit
من به اتفاق هانری کربن دو یا سه بار و البته به احترام حضرت قائم علیه السلام به مسجد جمکران رفتیم. سفر های خوبی هم بود و استفادهٔ معنوی فراوانی برای من داشت. مکان بسیار پر فیضی بود ، به خصوص اینکه هیچ کس حضور نداشت ، جای هیچگونه تظاهری نیز نبود. ولی حضور کربن در فضای جمکران همراه با تغییر حالت بسیار عمیقی بود که من در هیچ کجای دیگر در چهرهٔ او ندیده بودم. کربن در عالم دیگری فرو رفته بود و داشت خلسه ای خاص را تجربه می کرد. ما ساعت های متمادی را در جمکران گذراندیم تا اینکه وقت رفتن شد و من دست روی شانه اش گذاشتم و او را از خلسه ای که در آن قرار داشت خارج کردم. ارادت هانری کربن به حضرت قائم علیه السلام واضح بود و کربن حضرت قائم علیه السلام را مرشد معنوی خود می دانست.
آفاق حکمت در سپهر سنت (گفتگو حامد زارع با سید حسین نصر) صفحه ۲۱۲
@hou786
عید، درد، درس.pdf
871.1K
📄 #مقاله
💬 عید، درد، درس .... 💎
🖌 استاد حسین #قربانی
🔆 وَ قَالَ علی (عليه السلام) فِي بَعْضِ الْأَعْيَادِ: إِنَّمَا هُوَ عِيدٌ لِمَنْ قَبِلَ اللَّهُ صِيَامَهُ وَ شَكَرَ قِيَامَهُ؛ وَ كُلُّ يَوْمٍ لَا يُعْصَى اللَّهُ فِيهِ فَهُوَ عِيدٌ.
🔅و درود خدا بر او، فرمود: (در يكى از روزهاى عيد) اين #عيد كسى است كه خدا روزه اش را پذيرفته، و نماز او را ستوده است، و هر روز كه خدا را نافرمانى نكنند، آن روز #عيد است.
📚 #نهج_البلاغه - حکمت ۴٢٨.
⭕️ @EinSadTehran
🔴 برخی از اعضای محترم پیام هایی انتقادی به بنده ارسال کردند و راجع به معرفی کتب برایان تریسی و دارن هاردی و ... در کانال معترض بودند؛
⭕️ چند نکته در این زمینه:
۱. کتب موفقیت نوشته شده توسط غربی ها در سه حیطه و محور است؛
الف: نظم و برنامه ریزی و هدف گذاری
ب: تجسم خلاق و قانون جذب
ج: تلقین
۲. هدف بنده از معرفی کتب امثال تریسی و هاردی، همان محور الف (مباحث مربوط به شیوه برنامه ریزی و نظم و ...) بوده و کتب معرفی شده ( قورباغه را قورت بده و اثرمرکب و هدف) هم در همین راستا هستند و چندان به دو محور دیگر(ب و ج) نپرداخته اند.
۳. خلاصه: کتب معرفی شده وسیله و راه رسیدن رو یاد میده و به تعبیری طریقیت دارن برای رسیدن به خواسته ها و اهداف ... ولی خود هدف گذاری دست خود انسانه
۴. حتی در مورد "قانون جذب و تجسم خلاق" هم میشه تحقیقات ژرفی انجام داد و دیدگاه اسلام رو در این زمینه استخراج کرد و صحت و سقمش رو از نگاه قرآن و روایت بدست آورد .
مثلا روایت "تفالوا بالخیر تجدوه" و همچنین حدیث قدسی " «اَنَا عِنْدَ ظَنِّ عَبْدِي الْمُوْمِنِ. من نزد گمان بنده مومن خود هستم.» " می توانند مویدات قدرتمندی باشند...
بنابراین گرچه این مساله اگر با رویکرد اومانیستی پرورانده بشه، انحراف و خطا است اما براساس روایات و همین طور با رویکرد توحیدی هم میشه به بحث درباره اون پرداخت و نقاط ضعف و قوتش رو یافت و به نتایج خیلی خوبی رسید
به دوستان توصیه می کنم عبارت و روایت "تفالوا بالخیر تجدوه" رو سرچ کنند و دیدگاه علامه #طباطبایی رو درباره ی اون در المیزان مطالعه کنند
۵. همچنین درمورد محور سوم (یعنی تلقین) هم میتونیم در منابع خودمون چیزهای فوق العاده ارزشمندی به دست بیاریم؛ مثلا امام علی علیه السلام می فرماید: اگر صبور نيستي،خويشتن را صبور جلوه ده، زيرا كمتر كسي است كه خود را شبيه گروهي كند و سرانجام يكي از آنان نشود. (بحارالانوار، ج ۶۸، ص ۴۲) همچنین امام خمینی در چهل حدیث به این مضمون می فرماید که توحید افعالی رو با تلقین در خودت تقویت کن.
پل ژاگو کتابی به اسم قدرت خودتلقینی نوشته (انتشارات ققنوس) ولی ماها تا کنون ... !!!
۶. علوم انسانی غرب گرچه ابطل اباطیل است اما اولا: کتب معرفی شده ربطی به اونها نداره و حتی کتاب روانشناسی هم به حساب نمی آیند و ثانیا: بحث مستقلات عقلی جداست
۷. دوستانِ معترض، اقلا فهرست کتاب ها رو نگاه بفرمایند، بعد نظریه ی اعتراض آمیز خودشون رو ارائه بدهند
_ التماس دعا
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
🌷مقام معظم رهبری🌷
«امروز بعد از گذشتن قرن ها، مشاهده می کنید که نوروز بهانهای است برای ارتباط قلبی میان مردم و میان مبدأ عظمت و عزّت؛ یعنی ذات مقدّس باریتعالی.
رسم و سنّت باستانی و پادشاهی، امروز بعد از گذشت سال ها و قرن ها در نوروز وجود ندارد.
بنابراین، این نوروزی که امروز ما داریم، نوروز باستانی نیست؛ نوروز ایرانی است؛ نوروز ملّت مسلمانی است که از قالب این مراسم کهن، توانسته است برای خود سرمایهای فراهم کند.»
سخنان مقام معظم رهبری٬ مشهد مقدس٬ ۱ / ۱ / ۱۳۹۴
❖. امام موسی بن جعفر علیهما السلام فرمودند: من هر چه در اخبار و آثار جدم رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم تفحص نمودم، از این عید نوروز و بزرگداشت آن اثری ندیدم. این عید از آداب و رسوم پارسیان است در حالی که اسلام آن را محو و نابود ساخته است، و ما به خدا پناه می بریم از اینکه آنچه را که اسلام از بین برده است دوباره زنده گردانیم!
#آیت_الله_طهرانی قدس سره
📚 نوروز در جاهلیت و اسلام ، ص ۱۲۹
🔰 @sire_salehan | #سیره_صالحان
💥 اول یڪدور معارف بخوانید و بعد اگر خواستید، فلسفه و دانشهای دیگر.
💠 استاد میرباقری:
«آشنایی با معارف اهلبیت(ع) باید محور حوزه علمیه باشد؛ اگر از محور بودن در حوزه بیرون رفت، این حوزه از مدار خودش خارج شده است. حوزهای ڪه مدار آن در فقه و اخلاق و عرفان، معارف اهلبیت(ع) نباشد، شڪ نڪنید ڪه این حوزه، شیعی نیست. میشود: حوزه مدینه یا حوزه الازهر.
معنا ندارد طلبه در حوزه علمیه، شرح تجرید خوانده، شرح منظومه خوانده، اسفار خوانده، اشارات خوانده، حڪمتالاشراق خوانده...، اما یڪ دوره توحید صدوق و ڪتب روایی دیگر را نخوانده باشد. این قابلدفاع نیست. ⬅️ این به معنی انڪار فلسفه نیست؛ من نمیخواهم فلسفه را انڪار ڪنم؛ میگویم اینطرفش چه شد؟ طلبه ممڪن است با حسابوڪتاب [و در صورت لزوم]، ادبیات معاصر یا روشنفڪری را بخواند و همچنین ڪتابهای خوب مثل ڪتب علامه طباطبایی(ره) را بخواند، اما اصولڪافی و بحارالانوار چطور؟ [اگر نمیخوانیم] پس چرا اسم خودمان را میگذاریم طلبه؟
من نمیگویم آنها را نخوانید، میگویم اینطرفش چه شد؟ آدم سی سال در حوزه علمیه باشد، اما یڪ دور «ڪافی» نخوانده، یڪ دور «بحار» نخوانده. پس چه خواندهای؟
منبعِِ معارف برای طلبه، قرآن و روایات است. قرآن اصل است و روایات تفسیر قرآن است. خدا رحمت ڪند استاد ما را، میفرمود قرآن فهم نمیشود الا بالروایه (لتبیّن للناس ما نزّل الیهم. مبیّن قرآن اهلبیت-ع- هستند.) و روایت فهم نمیشود الا بالزیارة. منبع معرفتی ما باید قرآن و روایات باشد. همۀ سیر ما آخرش باید به اینها ختم شود. این سیر چقدر طول میڪشد؟ از اول طلبگی تا آخر عمر. حد ندارد. ڪتب دیگر هم میخوانیم؟ بله. من همیشه به دوستانی ڪه میگویند "ما فلسفه بخوانیم یا نه؟" میگویم اگر روایات و معارف را خواندهاید، بروید بخوانید؛ آن وقت استفاده میڪنید. اگر نخواندهاید، نروید. یعنی ذهن خودتان را در معارف، اول با ڪلام دیگران باز نڪنید. اگر جزو "عباد" شدهاید، بروید بخوانید. این آیه قرآن را ببینید: "فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ".
شما جزو "عباد" بشو! همانی ڪه فرمود: "فَاطْلُبْ أَوَّلًا فِي نَفْسِكَ حَقِيقَةَ الْعُبُودِيَّة." همانی ڪه فرمود: "وَ كَذلِكَ أَوْحَيْنا إِلَيْكَ رُوحاً مِنْ أَمْرِنا ما كُنْتَ تَدْري مَا الْكِتابُ وَ لاَ الْإيمانُ وَ لكِنْ جَعَلْناهُ نُوراً نَهْدي بِهِ مَنْ نَشاءُ مِنْ عِبادِنا". (...قرآن نوری است ڪه ما عباد خود را با آن هدایت میڪنیم). شما جزو عباد بشو! وقتی این محقق شد، برو [به سمتِ] "يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ." چنین فردی حرف ڪه میشنود بهترینش را انتخاب میڪند؛ عبد ڪسی است ڪه وقتی میشنود، بهترین را انتخاب میڪند. بهترین ڪدام است؟ چیزی ڪه به درد بندگی میخورد و با توحید و ولایت تناسب دارد». (مهر ۱۳۹۸)
————————-
🔴حاشیه اول بر سخنان جناب استاد میرباقری:
در اینکه معارف اهلبیت محور حوزه علمیه است بحثی نیست و سخن متینی است. در اینکه طلبه باید یکدوره روایات را بخواند هم حرفی نیست. در اینکه منبع برای طلبه، قرآن و حدیث است باز هم سخنی نداریم و کاملا موافقیم. اما اینکه فرمودید اول روایات و معارف را بخوانند بعد بروند فلسفه بخوانند چقدر قابل دفاع است؟ اینکه ذهن خود را با کلام دیگران باز نکنند چقدر مفید است؟ شما اصول کافی را با شرح مرحوم علامه مجلسی ببینید. در اکثر روایاتی که شرح شده است یا نکات ادبی و توضیح لغات است یا بحثهای بسیار مختصر و موجز در حدی که هیچ گره معرفتی را از روایت باز نمیکند. در بسیاری دیگر از روایات - که بعضا فهمش بسیار سخت و حتی دچار ابهام و اشکال منطقی است- می بینید مرحوم مجلسی حتی یک کلمه توضیح نداده و فقط به بیان درجه حدیث از حیث سند پرداخته است. وقتی شرح یک بزرگمردی مانند علامه مجلسی چنین است دیگر چه انتظاری از دیگران داریم؟ احادیث کتاب العقل یا کتاب الحجه کافی را ببینید چند نفر توانستند درست و دقیق و محکم شرح کنند و از عهده پاسخ به همه اشکالات و نقدهای آن برآیند؟ چه کسی توانسته است توحید مرحوم صدوق یا روایات بحار را خوب شرح کند و همه نقدها و اشکالات معرفت شناختی و عقلی و سندی و دلالی آن را حل کند؟
خود دفتر فرهنگستان برای حل این مشکل چه کاری انجام داده است جز اینکه سی سال است همه جزوات و نوشته های شما تکثیر داخلی می شده است و هنوز هم صدها و هزاران سخنرانی و نوشته های مرحوم منیرالدین را منتشر نکردید؟ خود فرهنگستان چه کاری در راستای ارائه یک را نظام فکری- اعتقادی عقلانی و قرآنی کرده است؟ بنده با دوستان فرهنگستانی گفتگوهای زیادی داشتم. آنقدر که من فهمیدم مطالبی که مدعی هستند و خودشان عقیده دارند شاید پس از سالها گفتگو و بحث و جدال هم حل نشود و نتوانند بطور منطقی و عقلانی از آن دفاع کنند.
➡️ @naghde_mokhalef