فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ویژگیهای برجسته تفسیر 📖 تسنیم
🔹 یکی از مهمترین ویژگیهای تفسیر تسنیم، #تفکیک_بحث_روایی_از_تفسیری است. این روش، همانند تفسیر المیزان، بر پایه قرآن کریم و حدیث متواتر ثقلین استوار است.
در این تفسیر، قرآن به عنوان #ثقل_اکبر و معیار سنجش روایات (اعم از متعارض و غیرمتعارض) استفاده میشود. پس از بررسی کلیات آیه و اطمینان از عدم مخالفت روایات با قرآن، از روایات برای تفسیر آیه بهرهگیری میشود.
🔍 فرایند تفسیر در #تسنیم:
1️⃣ ابتدا خطوط کلی آیه ترسیم میشود.
2️⃣ روایات با معیار قرآن سنجیده میشوند.
3️⃣ در صورت تطابق، روایات به عنوان ثقل اصغر در خدمت قرآن قرار میگیرند.
📌 نکته کلیدی:
بررسی روایات باید پس از ترسیم خطوط کلی آیه انجام شود، نه بهگونهای که روایات، معنای اصلی آیه را تحتالشعاع قرار دهند.
✨ امتیاز منحصربهفرد #تسنیم:
دستهبندی، شرح و تبیین روایات، بررسی هماهنگی آنها با آیات و توجیه مخالفتهای ظاهری، بهگونهای که در تسنیم انجام شده، در دیگر تفاسیر قرآن کمسابقه یا بیسابقه است.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#همایش_تسنیم
#تفسیر_تسنیم
#تسنیم
🌐 http://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
https://eitaa.com/tasnimesra
حجت الاسلام و المسلمین میررحیمی مسئول محترم دفتر
1-حضرت استاد، تفسیر قرآن را از مهر ۱۳۵۹ آغاز کرد و در ۲۹ فروردین ۱۳۹۹ با تفسیر سورۀ ناس آن را به اتمام رساند. درس خارجِ تفسیر قرآن به بیان معظم له، چهل سال به طول انجامید و قریب پنج هزار جلسه برای آن برگزار شد. نام این تفسیر از آیه ۲۷ سوره مطففین الهام گرفته شده است مطابق این آیه، تسنیم نام چشمهای در بهشت است که مقربین درگاه الهی از آن مینوشند.
2-رونمایی از 100 جلد آثار تفسیری استاد(80 جلد تفسیر ترتیبی و 20 جلد تفسیر موضوعی) در 6 اسفند1403 در سالن همایش مدرسه دارالشفاء به میزبانی حضرت آیت الله اعرافی مدیر محترم حوزه های علمیه کل کشور
3-تاکید حضرت علامه جوادی آملی براینکه تفسیر تسنیم محصول حوزه های علمیه است.
4-بخشی از تفسیر تسنیم سوره های انعام و اعراف و اسراء بعنوان متون درسی پایه های 7و 8 و 9 حوزه های علمیه انتخاب شده است.
5-این تفسیر گران سنگ مثل شِمشی باارزش است که نیاز به فراوری دارد تا اقشار مختلف بتوانند از آن بهره ببرند.
6- تاسیس دبیرخانه دائمی تفسیر تسنیم به ریاست حضرت آیت الله اعرافی(دامت برکاته) که دو وظیفه مهم دارد:
الف-برگزاری همایش و معرفی جوانب این اثر به جامعه
ب-همچنین آشنا کردن مردم در داخل و خارج و گروه ها و نخبگان علمی جهان با این اثر.
https://eitaa.com/tasnimesra
داستان شکل گیری تفسیر گرانسنگ تسنیم:
آیتالله العظمی جوادی آملی (دامت برکاته) در آخرین جلسه تفسیر، سوره «الناس»، که با اشکهای ایشان به پایان رسید، به داستان شکلگیری تفسیر قرآن پرداختند. بازخوانی جریان این تفسیر از زبان مؤلف بزرگوار شنیدنی است. در ادامه متن بیانات ایشان از نظر میگذرد؛
در سال ۱۴۰۰ هجری قمری، بعد از اینکه طبق معمول درسی که در مدرس مدرسه سعادت که مرحوم سعادت (رحمة الله علیه) در قم ساختند، آنجا درس به پایان رسید، من تنها نشسته بودم و شرکتکنندگان درس رفته بودند. هیچ فکر نمیکردم که در فردای آن روز چه باید شروع کنیم! گفتیم حالا میرویم تصمیم میگیریم، دروس رایج عقلی و نقلی که آن روز داشتیم فکر کنیم که چه کتابی را، چه درسی را، چه فقهی را، چه مثلاً اصولی را، چه کلامی را، چه علوم عقلی را شروع کنیم.
همان جا که نشسته بودم دفعتاً به ذهنم رسید که ما تفسیر را شروع کنیم؛ نه قبلاً فکری داشتیم، نه با کسی مشورت کردیم، نه کسی به ما گفت. البته در طی سالها و مذاکرات مسئله اینکه تفسیر باید رایج بشود، تفسیر باید گفته بشود در ذهن خیلیها هست، اما آن روز نه من سابقهام بود نه کسی به من گفت، نه کسی پیشنهاد داد. در آن روز به ذهن ما آمد که تفسیر را شروع کنیم. خدای سبحان این را در ذهن ما القا کرد ما در همان مدرس مدرسه مرحوم سعادت آملی شروع کردیم...
🌐https://tasnim.esra.ir
🆔https://eitaa.com/tasnimesra
داستان شکل گیری تفسیر گرانسنگ تسنیم (قسمت دوم):
آیتالله العظمی جوادی آملی (دامت برکاته) در آخرین جلسه تفسیر، سوره «الناس»، که با اشکهای ایشان به پایان رسید، به داستان شکلگیری تفسیر قرآن پرداختند. بازخوانی جریان این تفسیر از زبان مؤلف بزرگوار شنیدنی است. در ادامه متن بیانات ایشان از نظر میگذرد؛
طولی نکشید که جمعیت بیش از وسعت آن مدرس بود، رفتیم مهدیه مرحوم آقای اسلامی (رحمة الله علیه)، طولی نکشید که آنجا هم کافی نبود، رفتیم مسجد محمدیه، طولی نکشید که مسجد محمدیه هم کافی نبود در کوتاهترین مدت ما از مدرس مدرسه سعادت به مسجد اعظم ـ ساخته آیت الله العظمی بروجردی (قدّس الله نفسه الزکیة) ـ منتقل شدیم. الآن که روز جمعه بیست و سوم شعبان المعظم ۱۴۴۱ هجری قمری است تقریباً چهل سال این تفسیر طول کشید.
تمام ساعاتش، تمام لحظاتش، تمام دقایقش، تمام سورش، تمام آیاتش، تمام کلماتش، تمام حروفش، تمام حرکاتش، تمام تنوین و رفع و ضمّ و نصبش، تمام فتح و ضمّ و کسرش، تمام تشدیدش، همه اینها به عنایت الهی بود؛ «مَا بِنَا مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنْک»، [۱]«لَا صُنْعَ لِی وَ لَا لِغَیْرِی فِی إِحْسَانٍ مِنْکَ» [۲]این نعمت فقط در کنار مائده او و مأدبه او که مائده او و مأدبه او به صورت قرآن و عترت طاهرین (علیهم افضل صلوات المصلین) که قرآن ناطقاند عِدل قرآن کریماند به برکت اینها است. این نه تعارف است، نه مدحگویی است، نه ثناخوانی است، اظهار عجز صادقانه است که از اوست و لاغیر…
🌐https://tasnim.esra.ir
🆔https://eitaa.com/tasnimesra
داستان شکل گیری تفسیر گرانسنگ تسنیم (قسمت سوم):
آیتالله العظمی جوادی آملی (دامت برکاته) در آخرین جلسه تفسیر، سوره «الناس»، که با اشکهای ایشان به پایان رسید، به داستان شکلگیری تفسیر قرآن پرداختند. بازخوانی جریان این تفسیر از زبان مؤلف بزرگوار شنیدنی است. در ادامه متن بیانات ایشان از نظر میگذرد؛
بنابراین از باغ او از بوستان او از جنّات او از روح و ریحان او محصول این چهل سال هجری قمری گرچه با تاریخ هجری شمسی چند ماهی تفاوت است، این چهل سال به عنوان «یَا مَنْ یَقْبَلُ الْیَسِیرَ» این کسانی که «وَ یَعْفُو عَنِ الْکَثِیر اقْبَلْ مِنِّی الْیَسِیرَ وَ اعْفُ عَنِّی الْکَثِیر» [۳]به پیشگاه ذات اقدس الهی تقدیم میشود. ثوابش را به ارواح طیبه انبیا و اولیا و شهدا و صلحا و صدیقین عموماً، روح مطهر حضرت ختمی رسالت و ختمی نبوت و ختمی امامت پیغمبر (صلوات الله و سلامه علیه) و امیرالمؤمنین (علیه افضل صلوات المصلین) و صاحب عصمت کلیه الهیه حجت بالغه الهی حضرت فاطمه زهرا (صلوات الله علیها) و به بارگاه ملکوتی حسن بن علی (علیهما السلام) و به بارگاه ملکوتی سیّد الشهداء حسین بن علی (صلوات الله علیهما)، به بارگاه ملکوتی علی بن الحسین (علیهما السلام)، به بارگاه ملکوتی محمد بن علی (علیهما السلام)، به بارگاه ملکوتی جعفر بن محمد (علیهما السلام)، به بارگاه ملکوتی موسی بن جعفر (علیهما السلام)، به بارگاه ملکوتی علی بن موسی (علیهما السلام)، به بارگاه ملکوتی محمد بن علی (علیهما السلام)، به بارگاه ملکوتی علی بن محمد (علیهما السلام)، به بارگاه ملکوتی حسن بن علی العسکری (علیهما السلام)، به بارگاه بقیة الله (ارواح من سواه) حجت بن الحجج البالغة (علیه و علی آبائه افضل صلوات المصلین) اهدا میکنیم «یَا مَنْ یَقْبَلُ الْیَسِیرَ وَ یَعْفُو عَنِ الْکَثِیر اقْبَلْ مِنِّی الْیَسِیرَ».
🌐https://tasnim.esra.ir
🆔https://eitaa.com/tasnimesra
9.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠
میراث حوزه🔹 بدون تردید این تفسیر تسنیم #محصول_حوزه است، هیچ تردیدی نیست! بنده هم یک نفر هستم، تعارف نیست. 🔹 واقعاً در این #تفسیر_تسنیم، حوزه اصل است. در این چهل سال #چهار_نسل پا به رکاب [بودند]. [این تفسیر] هشتاد درصد برای حوزه است بیست درصد برای ماست. بدون تردید، نه تعارف. مرتب اشکال و سؤال بود، مگر ممکن است؟ کار کار حوزه است بنده هم یک نفر هستم. 👈 چهار نسل در چهار دهه آمدند، گاهی سؤالات و اشکالات تکرار است؛ اما #نفس_گیر بود! 🔹 این صد جلد است نه هشتاد جلد. ما دیدیم این خیلی است! کتاب پانصد صفحه را کردیم هشتصد صفحه که زودتر تمام بشود. این برکت خون شهداست. #خون_شهدا برکت دارد یعنی همین. ↙️ لینک خبر (فیلم کامل): https://news.esra.ir/fa/w/5365688 #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #کلیپ #همایش_تسنیم 📚 پیام به نخستین همایش ملی مرجعیت علمی قرآن کریم تاریخ: 1403/11/04 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra https://eitaa.com/tasnimesra
پس از چهل سال تلاش مجاهدانه مفسّر ژرف اندیش قرآن کریم و شاگرد بارز «علامه طباطبایی» (رحمه الله)، صاحب تفسیر ارزشمند «المیزان فی تفسیر القرآن»، حضرت «آیت الله العظمی جوادی آملی» (دامت افاضاته) و محققان ارجمند، تفسیر گرانسنگ «تسنیم» در ۲۵ دیماه سال ۱۴۰۳ مصادف با میلاد با سعادت حضرت امیر المؤمنین امام علی (سلام الله علیه) در هشتاد جلد تدوین و تکمیل شده و به پایان رسید.
به شکرانه این نعمت بزرگ، «مدیریت حوزه های علمیه» با همراهی «دبیرخانه همایش بین المللی تفسیر تسنیم» و «بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء» در نظر دارد آیین رونمایی از این گنجینه ارزشمند را با حضور صاحب اثر، مفسّر حکیم «آیت الله العظمی جوادی آملی» (دامت افاضاته) در تاریخ ششم اسفند ماه ۱۴۰۳ در سالن همایش مدرسه عالی دارالشفاء برگزار نماید.
https://eitaa.com/tasnimesra
✅ عارف بالله آیت الله بهجت؛
چقدر امام زمان مهربان است
به کسانیکه اسمش را میبرند
و از او استغاثه میکنند،
از پدر و مادر هم به انها مهربان تر است!
چقدر بگوییم که حضرت صاحب
در دل هر شیعه ای یک مسجد دارد...
🌸🌸🌸
🔴 تنها راه افزایش دینمداری جوانان و مبارزه با سکولاریسم
🔹شهید بزرگوار استاد مطهری، 6 علت را به عنوان علل دین گریزی جوانان و مردم معرفی می کنند.
🔻سه علت که مخصوص غرب است:
1. تحجر و دگم اندیشی کلیسای مسیحیت و برخورد خشونت آمیز با آزاداندیشی
2. ناتوانی فلسفه و فیلسوفان غرب در اثبات وجود خدا
3. خداباوری و دین باوری در غرب با تأیید حکومت ظلم و ظالم همراه بود؛ حداقل ساکت سیاسی
🔻سه علت دیگر که بین غرب و جهان اسلام مشترک است:
1. افراد بی سواد و غیر متخصص دینی؛ افرادی که می خواهند با نیت خیر، دین را با ماتریالیسم یکی و هماهنگ ارائه کنند.
2. زاهدان جاهل و ضداجتماعی؛ کسانی که غرایز مادی و نیاز بشر به مادیات و پیشرفت علمی و فناوری را منکوب و تحقیر و تقبیح می کنند در دین گریزی مردم و گرایش مردم به مادی گرایی مؤثر بوده اند.
3. فضای فساد اجتماعی و فرهنگی و فساد معنوی؛ فضایی که هر ایده ای که ماهیت و ارتباط متافیزیکی داشته باشد را منسوخ و منکوب می کند. یعنی فضای حاکم بر جامعه یا نهادهای علمی مثل دانشگاه که معنویت و عالم غیب را انکار و تمسخر می کند.
🔹شهید مطهری یک عامل جدی و کاتالیزور اصلی را نیز در آخر به این مسئله اضافه می کند و آن هم خصلیت عصیان گری و انقلابی گری ماتریالیسم تاریخی است.(مارکسیسم). وی می گوید: «امروزه جوانان متمایل به این هستند که یا خداباور و آشتی طلب، آرامش طلب، ساکت و بی تفاوت، یا ماتریالیست و فعال، یاغی و دشمن استعمار، سرکوب و استبداد!»
🔸در حالیکه اساساً اسلام و قرآن، سراسر حماسه و مبارزه با ظلم و امر به معروف و نهی از منکر است. وی سپس رگبار آیات قرآن را بسیج می کند تا استدلال کند: «که آیا می توان حماسه ای بیشتر و بهتر از آنچه این آیات انقلابی به من می گوید پیدا کرد؟ قرآن در کل آن است حماسه جنگ و دفاع مقدس و امر به معروف و نهی از منکر».
🔹اگر در دهه 40 و 50، دین گریزی در دانشگاه ها و فضای جامعه افزایش یافت و گرایش به ماتریالیسم و همچنین مارکسیسم افزایش پیدا کرد، علت اصلی اش این بود که جامعه، قرائت حماسی و انقلابی از اسلام و قرآن نداشت. می گفتند اسلام دین مبارزه با ظلم و فساد و دیکتاتوری نیست. بعد از 10-15 سال فعالیت سیاسی و اجتماعی و فرهنگی امام خمینی(ره)، شهید مطهری، دکتر شریعتی، بهشتی، طالقانی و سایر رهبران و مؤثرین این قرائت جامعه اصلاح شد و به انقلاب منتهی گشت.
🔸امروز اگر دین گریزی و سکولاریسم در جامعه افزایش یافته، علت اصلی اش همان است. اما با این تفاوت که می گویند این دین، پاسخگوی نیازها و مسائل و مشکلات نیست و نتوانسته است که فقر و تبعیض و فساد را از بین ببرد. پس نیازی به آن نداریم.
🔹امروز، هیچ چاره ای برای افزایش دینمداری جوانان، بجز اصلاح و رفع مشکلات اقتصادی و مبارزه با فساد و تبعیض و فقر نداریم. اگر کسی یا کسانی دلسوز دینمداری جوانان و مغز و ظواهر دین هستند تنها راه همین است و لاغیر.
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 وقت تغییر نرسیده؟!
🔻نگاهی به مسیر خصوصیسازی
🔹بخشی از اموال و داراییها که در مالکیت یا اختیار دولت بود و #خصوصی_سازی آن منع قانون اساسی نداشت، در دولت هاشمی رفسنجانی انجام شد. ولی بخش عمده دیگری از صنایع مادر، صنایع بزرگ، راهآهن، بیمهها، بانکها، هواپیمایی، کشتیرانی و غیره مانع جدی داشت به نام #اصل۴۴ قانون اساسی.
🔸برای واگذاری این حجم از اموال باید قانون اساسی را تغییر میدادند. هاشمی حالا دیگر رئیس دولت نبود او رئیس مجمع تشخیص شده بود.
🔹هاشمی میدانست که بازنگری قانون اساسی انجام نمیشود و این مسیر سخت است. لذا برای پیشبرد این سیاستها متوسل به اختیارات ولی فقیه شدند. این مسیر هم قانونی بود و هم میانبر!
🔸به نقل از محسن رضایی(دبیر وقت مجمع تشخیص) در کتاب موج سوم، چندسال طول کشید و چندبار برای رهبری ارسال میشد و ایشان هم با طرح اشکالات و سوالات متعدد، ابلاغ این سیاستها را تایید نمیکرد خاصه خصوصیسازی بانکها.
🔹سرانجام بعد از سالها اصرار و پافشاریِ مجمع تشخیص مصلحت نظام و بدنه کارشناسی نظام اعم از دولت، مجلس، دفتر رهبری و غیره و بعد از چندبار رفتوبرگشتِ این سیاستها از مجمع تشخیص به دفتر رهبری و انجام برخی تغییرات، از سوی رهبری در یکم خردادماه ۱۳۸۴ و اواخر دولت خاتمی ابلاغ شدند.
🔸بیشک این کار از سر دلسوزی برای حل مسائلِ اقتصادی کشور انجام شد ولی باید نتایج نهایی را امروز ببینیم. طبق این سیاستها، قرار شد که صنایع بزرگ، صنایع مادر، بیمه، بانک خصوصی، هواپیمایی، راهآهن، کشتیرانی و ... به سه بخش واگذار شوند:
1⃣ تعاونی(تا ۲۵ درصد اقتصاد)
2⃣ عمومی غیردولتی(نهادهای اقتصادی ذیل رهبری)
3⃣ خصوصی
🔹بنا شد سهم تعاونیها تا ۲۵ درصد اقتصاد باشد و برای ریشهکن کردن فقر، برای سهدهک پایین جامعه تعاونیهای فراگیر تشکیل شود و ۳۰ درصد از درآمد حاصل از کل واگذاریها هم برای شکلگیری این تعاونیهای فراگیر برای سه دهک پایین جامعه هزینه شود.
🔸حالا بعد از ۲۰ سال، واگذاری این همه اموال به نهادهای عمومی غیردولتی و بخش خصوصی تقریباً محقق شده ولی دودرصد هم از تعاونیها انجام نشده!
🔹بعد از ۲۰سال مشخص شده که بیش از نیمی این واگذاریها فاسد بوده(به تعبیر رهبری) و در گزارش تفریغ سال ۹۷، بیش از ۷۷ درصد واگذاریها انحراف داشته!
🔸امروز میتوانیم نتیجه اجرای سیاستهای خصوصیسازی و شبهدولتیسازی(خصولتی) را ببینیم. نتایج این سیاستها کاملاً روشن است. شکلگیری طبقه نوکیسه و سرمایهسالار و فربه شدن این طبقه، افزایش فاصله طبقاتی، شکستِ تولید، شکلگیری انواع ناترازیها خاصه ناترازی انرژی، بیثباتی اقتصادی و ...!
🔹آقایان بعد از خصوصیسازی، به سراغ تهماندههای اموال ملت رفتند که در اختیار دولت بود و با اجرای #مولدسازی با عنوانِ اموال مازاد دولت، عملاً اقتصاد را به سمت سرمایهداری جلوتر بردند.
🔸واگذاری انفال، صنایع مادر، صنایع استراتژیک و صنایع مادر نتیجهای جز تعیینکنندگی و انحصار منابعِ تولید در اختیار طبقه سرمایهدار نداشته است.
🔹حال، جهانیسازی قیمتها و واگذاری تعیین نرخ ارز به این حلقهی بسته انحصاری، جایی برای نظارت و هدایت دولت نگذاشته. چون دولت اهرمی در اختیار ندارد.
🔸با این وجود، مردم چه نیازی به انتخاباتها و رای به رئیسجمهور دارند وقتی تعیینکننده اقتصادشان، طبقه سرمایهدار است؟ چه فرقی میکند رئیسجمهور یا وزیر اقتصاد که باشد؟
🔹آیا وقت تغییر و بازگشت از این راه غلط، نرسیده؟! آیا کماکان این مسیر را، راه نجات میدانیم؟
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3