مصباحیه ...
📺 #برنامه زنده #جهان_آرا ✍️ موضوع: هنر متعهد (به مناسبت سالگرد شهادت سید مرتضی آوینی) 💢 با حضور: ش
تکرار هم اکنون...
بسیار دیدنی ...
💢 #اطلاع_نگاشت | چه کسانی آیت الله را ترور کردند
🔹 در سالروز شهادت آیت الله سید ابوالحسن آلرسول شمس آبادی به دست گروه منافق مهدی هاشمی در اصفهان (۱۳۵۵ ش) به بررسی عملکرد این گروه وهابیمآب و چگونگی شهادت آیت الله شمس آبادی میپردازیم.
🗓جمعه۲۰فروردین سال۱۳۷۲
🏳شهادت سید مرتضی آوینی
💠رهبر انقلاب:
‼️به معنای واقعی کلمه؛ شهید آوینی یک الگو است! ۹۷/۲/۱۹
‼️کاری که شهید آوینی پیشاهنگش بود و در این اواخر هم مرحوم سلحشور -که اینها پیشروان کار انقلابی در این کشورند- اینها را باید ترویج کرد، اینها را باید تقدیر کرد و نام اینها را باید گرامی داشت. کار انقلابی این است. اینکه من بارها تکرار میکنم که نیروهای انقلابی را و نیروهای حزباللّهی را باید گرامی بداریم و باید نگه بداریم، به خاطر این است؛ کار وقتی با روحیهی انقلابی شد، پیشرفت خواهد کرد. ۹۵/۱/۱
‼️کاش کسانی مثل شهید آوینی این جهاد عظیم و عمومی (مبارزه با کرونا) را روایت کنند؛ همچنان که شهید آوینی با آن بیان شیرین و زیبا و اثرگذارِ خودش توانست جزئیّات جبهه را برای ما روایت بکند و آن را ماندگار بکند. کاش کسانی بتوانند این کار را بکنند؛ هم در گفتار و هم در نوشتار و هم در کارهای هنری و نمایشها و پدیدههای هنری. ۹۹/۲/۲۱
‼️خداوند انشاءالله این شهید را با پیغمبر محشور کند. من حقیقتاً نمی دانم چطور میشود انسان احساساتش را در یک چنین مواقعی بیان و تعبیر کند؟ چون در دل انسان یکجور احساس نیست. در حادثهی شهادتی مثل شهادت این شهید عزیز چندین احساس با هم هست. یکی احساس غم و تأسف است از نداشتن کسی مثل سید مرتضی آوینی. اما چندین احساس دیگر هم با این همراه است که تفکیک آنها از همدیگر و بازشناسی هریک و بیان کردن آنها کار بسیار مشکلی است. برای ما افتخار است که هرچه میتوانیم به این حوزهی شهادت و این شهید خودمان را نزدیک بکنیم! ۷۲/۲/۲
jahade_tabeini
#شهیدآوینی
🔔 اگر انسانهایی که مأمور به ایجاد تحول در تاریخ هستند، خود از معیارهای عصر خویش تبعیت کنند، دیگر هیچ تحولی در تاریخ اتفاق نخواهد افتاد.
_____________________________
🗓 20 فروردین، سالروز شهادت سیدمرتضی آوینی
#سالروز_شهادت
◽️ زندگی زیباست، اما شهادت از آن زیباتر است؛ سلامت تن زیباست، اما پرنده ی عشق، تن را قفسی می بیند که در باغ نهاده باشند.
▫️ «کارتان را برای خدا نکنید؛ برای خدا کار کنید! تفاوتش فقط همین اندازه است که ممکن است حسین علیه السلام در کربلا باشد و من در حال کسب علم برای رضای خدا...»
#شهید_سیدمرتضی_آوینی در ۲۰ فروردین ۷۲ در منطقه عملیاتی فکه، به یاران شهیدش پیوست.
🌹 شهید آوینی درباره فکه عبارتی دارد که به نظر می رسد پیشگویی ایشان از شهادتش بوده است. ایشان در آن عبارت گفته است: « مکه برای شما، فکه برای ما؛ بالی نمیخواهم، با همین پوتینهای کهنهام میتوانم به آسمان بروم.»
🌹شهید سید مرتضی آوینی:
♦️ امید دشمن به ترس ماست و اگر نترسیم مکر شیطان یکسره بر باد می رود. ما با ایمان پیش می رویم و دشمن وابسته به سلاح است،
اما دیگر تکلیف جنگ را آهن مشخص نمی کند.
🌹دیندار آن است که در کشاکش بلا دیندار بماند وگرنه در هنگام راحت و فراغت و صلح چه بسیارند اهل دین ...
🌹درود بر آوینی و راهی که رفت...
🌹نامه شهید آوینی خطاب به امام خامنه ای :
♦️ما با حضرتعالی به عنوان وصی امام امت (ره) و نایب امام زمان (عج) تجدید بیعت کرده ایم و تا بذل جان در راه اجرای فرامین شما ایستاده ایم، همانگونه که پیش از این درباره امام امت (ره) بوده ایم و بسیارند هنوز جوانانی که عشق به اسلام و شور رضوان حق آنان را در میدان انقلاب نگاه داشته باشد، با همان شوری که پیش از این داشته اند.
♦️ خدا شاهد است که این سخن از سر کمال صدق و از عمق قلوب همان جوانانی سرچشمه گرفته است که در تمام این هشت سال بار جنگ بر شانه های ستبر خویش کشیدند. ما به جهاد فی سبیل الله عشق می ورزیم. و این امری است فراتر از یک انجام وظیفه خشک و بی روح. این سخن یک فرد نیست، دست جماعتی عظیم است که به سوی حضرت شما دراز شده تا عاشقانه بیعت کند، بسیارند کسانی که می دانند شمشیر زدن در رکاب شما برای پیروزی حق از همان ارجی در پیشگاه خدا برخوردار است که شمشیر زدن در رکاب حضرت حجت (عج) و نه تنها آماده که مشتاق بذل جان هستند
♦️سر ما و فرمان شما.
کمترین مطیع شما سیدمرتضی آوینی
🌹تقديم به سيد شهيدان اهل قلم، شهيد سيد مرتضى آوينى به مناسبت سالروز شهادت ايشان
با ما بگو از كوچه هاى سنگر اى مرد
ما را ببر با خود ميان لشگر اى مرد
رفتى و ما مانديم و شب هاى
جدايى
در جبهه هاى غفلت از همسنگر اى مرد
اى راوى فتح صنوبرهاى عاشق
از اول مقتل بخوان تا آخر اى مرد
هر دم نگاهت خيره بر آن سوى اروند
مى بينمت در غربتى پهناور اى مرد
سخت است دورى از شهيدان خدايى
دل را به دريا مى سپارى يكسر اى مرد
شهرى به پا كردى ميان آسمان ها
شهرى پر از آلاله هاى پرپر اى مرد
دلتنگ مجنون گشتى و بيتاب فكّه
بايد شهادت را بگيرى از سر اى مرد
هر شب شهادت نامه ات را خواندى اى عشق
در خاك جبهه آرميدى ديگر اى مرد
از كربلا گفتى و آقاى شهيدان
آرى نمانْد انگشت و نه انگشتر اى مرد
از كربلاى پنج گفتى و رسيدى
تا آسمان كربلاى آخر اى مرد
💥هنر متعالی
🎤آیت الله #جوادی_آملی :
🔹اما «بهترین هنرها» آن است که «جامع همه کمالات» باشد، یعنی در عین حال که سمع و بصر را تغذیه میکند خیال و وهم را رعایت کند «حرمت عقل» را نیز مینگرد. یعنی هنر کامل آن طور نیست که حرمت عقل را رعایت نکند. افعال انسان بیان روحیات و مکنونات اوست. بیان معرفی از حضرت امیر سلام علیه رسیده که (المرء محبوء تحت لسانه) یعنی هر کس زیر زبانش نهفته است. و یا همان مثال معروفی که گفتهاند اگر تلنگری به کاسه سفالی برسد معلوم میدارد که پخته است یا گل خام است، سالم است یا ترک خورده؛ و اگر ترک دارد، این ترک از درون اوست یا از بیرونش. سخن نیز نشان میدهد که آن صاحب سخن صادق است یا کاذب. هنر و صنعت نیز همین طور است؛ علم نیز. یک طبیب که نسخه مینویسد نیز اگر هوالشافی معتقد باشد نسخهاش پیام دارد و اگر نه … اگر به (اذا مرضتم و هو یشفیکم) معتقد نباشد و فی المثل عنوان کند که شفا به خواص ذاتی دارو باز میگردد، طبش پیام ندارد. در اسلام هنری که پیام نداشته باشد «مطلوب» نیست نظیر زنگ ناقوس نیست که دالان ورودی عبادت مسیحیها باشد. آنچه دالان ورودی عبادت ماست (اذان است و اقامه) که شعاری دارای پیام و معناست. اگر هنری واقعاً بتواند همه لذات را تأمین کند، اعم از لذات مربوط به سامعه و باصره، خیال و وهم و یا لذات مختص به قوه عقل، هنری است کامل. ممکن است خواننده خوبی باشد ولی شعری را بخواند بیمحتوا. این خواننده اگر شعر با محتوایی بخواند هم سامعه را تغذیه کرده و هم قوه عاقله را حرمت نهاده. همین معنا در شعر نیز هست. در نثر هم، در نقاشی هم و … در خطاطی هم این معنا هست. آنگاه هنر، رسالت خویش را خواهد یافت و همه خواهند پذیرفت، نهتنها یک گروه مخصوص.
🔸یکی از بشارتهایی که حضرت امیرالمؤمنین (ع) به مردم با ایمان میدهد این است که میفرماید اگر کار خیر کردید وارد بهشت میشوید که خطیب و قاری و خواننده آن بهشت، حضرت داود سلام الله علیه باشد. خوب این هنری است که همچون نعمتی برای بهشتیان مطرح شده است. در آنجا «لذات عقلی» تأمین میشود. بهشتیان از صدای خوش لذت میبرند آن طور که در نهج البلاغه آمده است، اما صوتی که عاقله را نیز در کنار سامعه تغذیه کند نه آنکه رفیق نیمهراه باشد؛ سامعه را تغذیه کند و قوه عاقله را برنجاند. ممکن است انسان صحنهای را تماشا کند و باصرهاش لذت ببرد گوش به آهنگی بسپارد و سامعهاش غرق لذت شود؛ اما چون پیام ندارد آن هنر «گویا» نیست، «صامت» است و «گنگ». حرف ندارد. اما اگر انسان بخواهد نیروهای داخلیاش را هماهنگ کند به اذن خدا شدنی است چرا که قرآن همین طور است قرآن «مثل» دارد، امثالی که توحید را بیان میدارد و معاد را … و از قرآن در عین حال که قوه عاقله لذت میبرد، سامعه نیز بیبهره نیست و اگر هنری این چنین باشد بهرههایی که، خردمندان از این هنر میبرند بیش از آن است که دیگران میبرند و اگر نه، هنر بهره نابخردان است. هنر اگر لذات متناسب با همه قوای مدرکه را تأمین کند خردمندان بیشتر لذت میبرند چرا که انسان خردمند فراتر از لذات مربوط به سامعه و باصره و وهم و خیال از لذات عقلی نیز بهرهمند میشود؛ حال آنکه غیر خردمند تنها در محدوده سمع و بصر میماند. فی المثل اگر شعر پر محتوایی خوانده شود آنکه اهل درک نیست فقط لذت سمعی دارد اما اهل درک، هم از لذت سمعی برخوردار است و هم از لذت عقلی. هنرهایی که بر پشتوانه بینش توحیدی اتکا ندارند تنها در محدوده قوای حسی عمل میکنند و با عقل بیگانهاند.
💠 هنر متعالی
🔹 مرحوم شهید آوینی از دوستان ما بود که دیدارهای مكرّری با هم داشتیم، یاد این شهید بزرگوار را گرامی می داریم و از خدای سبحان مسئلت می كنیم با اجداد گرامی شان محشور باشند!
🔹 اول انقلاب، هنر به نیمه شكوفایی خود رسید، بعد كم كم رشد نكرد، ایستا شد یا ركود كرد. بعد از جنگ جهانی اول و دوم و كودتای ننگین 28 مرداد ملّت پِرِس شدند و در 22 بهمن 1357 آزاد شدند، تمام هنرهای هنرمندان در راستای #ستودن_رهایی بود و هیچ كار مثبتی درباره اینكه كجا برویم ارائه نكردند. حرف جناب مولوی این است كه از بند كشیدن هنر نیست, كجا خود را بند كنیم هنر است:
خود هنر دان دیدنِ آتش عیان ٭٭٭ نی گپ دَلَّ عَلی النّارِ دُخان
🔹 آن كه می گوید خدایی هست و قیامتی هست و بهشت هست این گپ می زند، این هنر ندارد، هنر این است كه آدم چشمِ جان را باز كند؛ بهشت كه هست, جهنم كه هست, شعله که هست، خب ببین! در خطبه نورانی حضرت امیر آمده است كه #مردان_الهی كسانی هستند كه «هُمْ وَ النَّارُ كَمَنْ قَدْ رَآهَا»؛ این خطبه نورانی علوی (سلام الله علیه) مولوی تربیت می كند. مولوی می گوید:
خود هنر دان، دیدنِ آتش عیان ٭٭٭ نی گپ دَلَّ عَلی النّارِ دُخان
# آن كه می گوید خدا هست و حكیم است و یك روز به كیفر می رساند این دارد گپ می زند؛ مثل كسی كه آتش را ندیده، دود را می بیند و می گوید چون دود هست آتش هست؛ این گپ زدن است، دود كه آدم را متأثر نمی كند، آتش اثر می كند، آتش را ببین! اگر در آن چند ماه هنر شكوفا شد، هنر رهایی بود؛ بله همه نجات پیدا كردیم اما كجا برویم؟ به چه كسی باز گردیم؟ با چه كسی سخن بگوییم؟ نماز ما چیست؟ با چه كسی داریم حرف می زنیم؟ روزه ما چیست؟ این حرف ها برای هنرمندان مطرح نبود.
🔹 هنرمند آن است كه بفهمد که مرگ را می میراند! هنر این نیست كه آدم بمیرد, هنر این نیست كه بپوسد, #هنر این است كه از پوست به در بیاید؛ هنر آن است كه انسان بگوید ما یك دشمن داریم به نام مرگ و من كسی هستم كه مرگ را می میرانم؛ هنر یعنی این! مرگ را می میرانم یعنی چه؟ یعنی من هستم كه هستم!
📚 دیدار سازمان بسیج هنرمندان سپاه علی بن ابی طالب (علیهالسلام) با حضرت آیت الله جوادی آملی، 1393/01/20