💥امام باقر علیهالسلام و ایجاد چارچوب تفصیلی شیعه
✍شهید آیتالله سید محمدباقر صدر:
🔻محور اساسی در فعالیتی که نقش دوم از نقش امامان علیهمالسلام را از نقشهای دیگر ایشان جدا میسازد، ایجاد چارچوب تفصیلی ویژه شیعیان است؛ چارچوبی برای شیعیان به عنوان گروه مؤمن و پاسدارِ میراث حقیقی اسلام و شریعت و احکام قرآن.
▪️چارچوب تفصیلی و خطوط تفصیلی این گروه ـ یعنی فرقه ناجیه ـ در روزگار چهار امام اول به گونه آشکار و مشخص به دست داده نشده بود؛ زیرا خط اصلی در روزگار ایشان این کار نبود، بلکه این بود که از کل اسلام به عنوان یک شریعت پشتیبانی کنند و روحیه معنوی جامعه اسلامی را احیا کنند؛ روحیهای که در اثر آسیبی که [جریان] انحراف پس از درگذشت رسول خدا صلیاللهعلیهوآله شکل داده بود، نابود شد.
✅از همین روست که میبینیم صبغه شیعی ناب و آشکار در سخنان امامان علیهمالسلام در مرحله دوم بسیار سریع تر نمود مییابد؛ یعنی سریع تر از آن چه که در سخنان ایشان در نقش نخست بروز مییافت .
🔻اما در حقیقت، بر خلاف آن چه پژوهشگران ناآگاه از اصول این خانواده میپندارند، این به آن معنا نیست که جوهر تشیع به طور پلکانی شکل گرفته باشد. تشیع بهطور تدریجی و پلهای شکل نگرفته است؛ زیرا این چیزی که در آخر به دست داده شد، همان چیزی است که در آغاز به دست داده شده بود، اما در سطحی ویژه و بسیار محدود. چیزی که امام باقر علیهالسلام در سطح همگانی اعطا میکرد، همان چیزی است که ـ به استناد متون صحیح و ثابت ـ امیرمؤمنان علیهالسلام ارائه میداد، اما در سطحی بسیار ویژه از گروه، در سطح سلمان و ابوذر و همانندان ایشان.
▪️پس تشیع، همان تشیع است، اما برنامهای که امامان علیهمالسلام بر اساسش عمل میکردهاند، فراخورِ اقتضای اهداف اسلامی در هر مرحله، رویکرد کلی و ترکیب و شکل متفاوتی داشته است.
بنابراین امام باقر علیهالسلام در حقیقت شبهِ آغازی برای نقش دوم است، یعنی نقش ایجاد چارچوب تفصیلی برای گروه نجاتیافته...
🔺سپس به نقش سوم می رسیم. در این مرحله دیگر شیعیان به سطحی رسیدند که آنان را به گرفتن زمام حکومت نزدیک میکرد. پایگاههای مردمی آنان به جایی رسید که خطر سیاسی بیچونوچرایی برای خلفا شکل میداد. به همین سبب از امام رضا علیهالسلام به بعد تغییری بنیادین در رویکرد سیاسی خلفا به امامان علیهمالسلام به وجود میآید.
📚منبع:
امامان اهل بیت علیهمالسلام؛ مرزبانان حریم اسلام، ص ٢۶٧.
💠 عرضه بر قرآن
▪️ در آستانه شهادت امام پنجم #امام_باقر_سلام_الله_علیه هستیم، در آستانه روز ترویه که حاجیان کوی دوست احرام می بندند و از مکه به سرزمین عرفات و مشعر و منا حرکت می کنند قرار داریم. از وجود مبارک امام باقر (سلام الله علیه) رسیده است که شما خودتان را بر کتاب خدا عرضه کنید این یکی از مهم ترین دستورات وجود مبارک امام پنجم است[1]
▪️ اینکه وجود مبارک #امام_باقر_سلام_الله_علیه فرمود خودتان را با قرآن بسنجید یعنی آن بحث تنها مخصوص فقیه و اصولی نیست، مخصوص روایات متعارض یا روایت بی معارض نیست، جمیع عقاید و شئون را، اخلاق و اوصاف و افعال را باید بر قرآن کریم عرضه کرد، اگر کسی قرآن را نداند، وقتی ترازو را ندارد و نمی داند چگونه ترازو را به کار ببرد عقاید را با چه چیزی بسنجد؟ اخلاق را با چه چیزی بسنجد؟ درست است که روز شهادت امام باقر جامه مشکی پوشیدن خوب است، عزاداری خوب است، گریه کردن خوب است، ثواب دارد اما اصل فرمایش حضرت را ما باید عمل بکنیم فرمود خودتان را چه در مسایل فردی چه در مسایل جمعی بر قرآن #عرضه کنید و با قرآن بسنجید، این گسترش تفسیر قرآن را به ما می فهماند البته هر کسی در حدّ خواست خود به هر حال یک دوره قرآن را باید بداند، خطوط کلی آن را باید بداند، ولو از عمق مطالب آن با خبر نباشد، این از آن وصایای برجسته وجود مبارک امام باقر است.
▪️ حالا وجود مبارک امام باقر شهید شدند، ما باید این #فکر را زنده نگه داریم، امام صادق (سلام الله علیه) اولین کسی است که دارد این را احیا می کند، این فکر را این روش را احیا می کند، به ما می فهماند که ما نام مبارک امام باقر, حیات امام باقر، خانه امام باقر و مآثر و آثار وجود مبارک امام باقر را #زنده_نگه_بداریم، اولین کاری که کرده وجود مبارک امام صادق دستور داد تا خودش زنده بود آن #اتاق_مخصوص امام باقر را هر شب چراغ روشن می کردند[2] اگر آن روزها چراغ عادی بود چراغ شمع بود شمع; نگذاشت آن اتاق تاریک بماند این #نمادی_است و گرنه اتاقی است کسی نیست چه روشن چه تاریک چه اثر دارد! این می خواهد بگوید این فکر باید همیشه روشن باشد؛ یعنی این #فکر را، این طرح را، این رهنمود را، این ارائه طریق را همیشه زنده نگه دارند.
[1]. هدایة الأمة إلى أحكام الأئمة علیهم السلام، ج8، ص364; «لَا تُصَدِّقْ عَلَینَا إِلَّا مَا وَافَقَ كِتَابَ اللَّهِ وَ سُنَّةَ نَبِیهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِه».
[2]. الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج3، ص: 251؛ «لَمَّا قُبِضَ أَبُو جَعْفَرٍ ع أَمَرَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع بِالسِّرَاجِ فِی الْبَیتِ الَّذِی كَانَ یسْكُنُهُ حَتَّی قُبِضَ أَبُو عَبْدِ اللَّه ... ».
[1] . تحف العقول، ص284.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق 1387/09/14
🌹🌹🌹
11.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❓چرا به حضرت امام محمد باقر علیه السلام باقر گفته می شود؟ (از کتب #اهل_سنت)
📡شبکه جهانی ولایت
🌐 velayat.tv
23.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥نگاهی متفاوت به سیره امام باقر علیه السلام
🎤آیت الله سید احمد #مددی با اشاره به تاریخ و سیره امام محمد باقر علیه السلام برخی از مقاطع زندگی سراسر نور این امام بزرگوار را تحلیل می کند.
#تاریخ_اسلام
#نسب_شناسی
🌺 امام باقر عليه السلام:
هرگاه كسى از دختر شما خواستگارى كرد و ديندارى و امانتدارى او را پسنديديد، به او همسر دهيد كه «اگر چنين نكنيد فتنه و فساد بزرگى در روى زمين پديد آيد».
🌹 الإمامُ الباقرُ عليه السلام: مَن خَطَبَ إلَيكُم فَرَضِيتُم دِينَهُ و أمانَتَهُ فَزَوِّجُوهُ «إلاّ تَفعَلُوهُ تَكُنْ فِتنَةٌ فِي الأَرضِ و فَسادٌ كَبيرٌ»
📚 اصول کافی، ج5، ص347
💠 اگر سنگی ما را دوست بدارد...
🔻برید بن معاویه عجلی می گوید :
▪️در نزد امام باقر(ع) بودم مردی از خراسان با پای پیاده به محضرش آمد و پاهایش را که پوست انداخته بود از کفش بیرون آورد و گفت :
▪️«أَمَا وَاَللَّهِ مَا جَاءَ بِي مِنْ حَيْثُ جِئْتُ إِلاَّ حُبُّكُمْ أَهْلَ اَلْبَيْتِ»
🔹به خدا جز دوستی شما اهل بیت(علیهم السلام) هیچ عاملی مرا از راه دور به اینجا نیاورده است.
🔺امام(ع) به او فرمود :
▪️«وَ اَللَّهِ لَوْ أَحَبَّنَا حَجَرٌ حَشَرَهُ اَللَّهُ مَعَنَا وَ هَلِ اَلدِّينُ إِلاَّ اَلْحُبُّ؟
إِنَّ اَللَّهَ يَقُولُ : {قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اَللّٰهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اَللّٰهُ}(آل عمران ۳۱) وَ قَالَ : {يُحِبُّونَ مَنْ هٰاجَرَ إِلَيْهِمْ}(حشر ۹) وَ هَلِ اَلدِّينُ إِلاَّ اَلْحَبُّ؟»
🔸به خدا اگر سنگی ما را دوست بدارد، خداوند او را با ما محشور می کند و آیا دین، چیزی جز محبت است؟
▪️خداوند می فرماید : [ای پیامبر!] بگو : اگر خدا را دوست می دارید، مرا پیروی کنید تا خدا دوستتان دارد و خداوند فرمود : کسانی را که به سوی آنها مهاجرت می کنند، دوست دارند و آیا دین، غیر از محبت است؟(۱)
_______
📚منبع :
۱)التفسير عیاشی، ج۱، ص۱۶۷
✅ شیعه واقعی چه کسی است؟
شخصى به امام باقر عليه السلام عرض كرد: «الحمدلله شيعيان شما خيلى زياد هستند»
امام عليه السلام نگاه پرمعنايى به او كرد و فرمود: اينها كه مىگويى شيعيان ما هستند، آيا اين كارها را انجام مىدهند؟
هَلْ يَعْطِفُ الْغَنيُّ عَلَى الْفَقيرِ؟ وَ يَتَجاوَزُ الْمُحْسِنُ عَنِ الْمُسِيءِ وَيَتَواسَوْنَ؟ قُلتُ: لا، قالَ: لِيْسَ هؤُلاءِ الشِّيعَةُ، الشِّيعَةُ مَنْ يَفْعَلُ هَكَذا
◀️ آيا ثروتمندان اين افراد به حال فقرا و مستمندان خود توجّهى دارند و به آنها رسيدگى مىكنند؟
◀️ آيا بزرگان و نيكوكاران اين افرادى كه شما آنها را شيعه مىخوانيد، خطاها و اشتباهات خطاكاران را مىبخشند و آنها را مورد عفو و گذشت قرار مىدهند، (يا آنها را چندين برابر مجازات مىكنند و زجر مىدهند!؟)
◀️ آيا اينها مواسات دارند؟ خوشبختى هاى خويش را بين همديگر تقسيم مىكنند (شاديهايشان را با هم قسمت نمايند)؟
آن مرد وقتى اين ويژگي ها را شنيد شرمنده شد و پاسخ منفى داد.
سپس حضرت فرمود: چنين افرادى شيعه نيستند؛ شيعه كسى است كه آنچه را گفتم عمل كند.
📙 بحار الانوار، جلد 71، صفحه 313
🔴از راه های درمان شهوت و گناه
♦️امام محمد باقر علیه السلام فرمودند :طبیعت بشر با شهوت و میل و حرص و ترس و خشم و لذت آمیخته شده است جز آنکه در بین مردم کسانی هستند که این پیوند و کشش طبیعی را با نیروی تقوی و حیا و تنزّه مهار کرده اند.
♦️ موقعیکه نفس متجاوزت ، تو را به گناه می خواند به آسمان با عظمت و کیهان حیرت زا نگاه کن و از خداوند بزرگی که جهان را آفریده و بر آن حکومت می کند بترس و از گناه خودداری کن، اگر از خداوند توانا خوف نداری به زمین نظر افکن شاید از حکومت بشری و افکار عمومی شرم کنی و مرتکب معصیت نشوی،
♦️اگر جرأت و جسارتت به جایی رسیده که نه از حکومت الهی می ترسی و نه از مردم زمین شرم داری خود را از صف انسان ها خارج بدان و در عداد بهائم و حیوانات به حساب آور.
📚مستدرک2،ص287
💠 یاری رساندن و مواسات در کلام امام محمد باقر علیه السلام
✍ بر اساس متون متعدد روایی، مواسات و همیاری یکی از مهمترین بایستههای رفتاری شیعیان در مقطع آخرالزمان شمرده شده است و این امر از آن روست که شدت ابتلائات و سختیها در این مقطع زمانی به اوج خود میرسد و در چنین شرایطی هرکس به اندازه توان خویش باید به امور همنوعش رسیدگی کند و خود را به بیتفاوتی نزند.
✅ در روایتی امام محمد باقر(علیهالسلام) یکی از بایستههای رفتاری مؤمنان در آخرالزمان را مواسات و آن را مصداق عمل صالح معرفی کرده اند.
🌷حضرت ذیل سوره عصر می فرمایند:
«منظور از «وَ اَلْعَصْرِ؛ سوگند به عصر» عصر خروج قائم است.
درباره «إِنَّ اَلْإِنْسٰانَ لَفِی خُسْرٍ؛ همانا انسان در خسران است» می فرمایند:
یعنی دشمنان ما دچار خسران هستند.
و منظور از عمل صالح در فراز «وَ عَمِلُوا اَلصّٰالِحٰاتِ» مواسات و یاریرسانی به برادران مؤمن است.
🌹 إِنَّ اَلْإِنْسٰانَ لَفِی خُسْرٍ، یعنی: أعداءنا. إِلاَّ اَلَّذِینَ آمَنُوا، یعنی: بآیاتنا. وَ عَمِلُوا اَلصّٰالِحٰاتِ، یعنی: بمواساه الإخوان…»
📚 کمالالدین و تمامالنعمه شیخ صدوق، ج2، ص656.
عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ قَالَ: ... لَا نَتَقَرَّبُ إِلَى اللَّهِ إِلَّا بِالطَّاعَةِ فَمَنْ كَانَ مِنْكُمْ مُطِيعاً لِلَّهِ تَنْفَعُهُ وَلَايَتُنَا وَ مَنْ كَانَ مِنْكُمْ عَاصِياً لِلَّهِ لَمْ تَنْفَعْهُ وَلَايَتُنَا وَيْحَكُمْ لَا تَغْتَرُّوا وَيْحَكُمْ لَا تَغْتَرُّوا.
📘الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج2 ؛ ص75
امام باقر عليه السّلام فرمود: هر كس از شما كه مطيع خدا باشد دوستى و ولایت ما سودش دهد و هر كس از شما نافرمانى خدا كند دوستى و ولایت ما سودش ندهد، واى بر شما! مبادا فريفته شويد. واى بر شما مبادا فريفته شوید.
💎امام باقر علیه السلام:
▪️كفى بِالمَرءِ عَيبا أن يَتَعَرَّفَ مِن عُيوبِ النّاسِ ما يَعمى عَلَيهِ مِن أمرِ نَفسِهِ، أو يَعيبَ عَلَى النّاسِ أمرا هُوَ فيهِ لا يَستطَيعُ التَّحَوُّلَ عَنهُ إلى غَيرِهِ...
▪️آدمى را همين عيب بس كه عيب خود را نبيند و عيب مردم را ببيند، يا بر مردم چيزى را عيب بگيرد كه در خودِ او هست و نمىتواند آن را تغيير دهد...
📚الكافي : ج ۲ ص ۴۶۰ ح ۳
🏴امام باقر(علیه السّلام):
✅ تقیّه به خاطر این قانونگذاری و جعل شده که از ریختن خون جلوگیری کند،پس هنگامی که کار به کشتن برسد دیگر تقیّه جایز نیست.
📚 منبع: وسائل الشیعه،ج11،ص483