❖ این دو آیتِ الهی،
فقیه بودند،
مجتهد بودند،
متکلم و فیلسوف بودند،
استاد اخلاق و عرفان بودند،
مفسّر احادیث و آیات قرآن بودند،
اما اهانت و فحاشی و حتی تکفیر و لعنِ آنها توسط نویسندگان و عمامه به سرهای خشکمغز چندان باعث هتک حرمتِ فقاهت و شأن حوزه و روحانیت نمیشود؛
نه نهادهای رسمی حوزه و علما بیانیه ای می دهند و نه سازمان قضایی و دادستان کل کشور هتاکان را مورد پیگرد قضایی قرار میدهد.
اما نویسنده ای جوان در اعتراض به موضع سیاسی یکی از مراجع تقلید، نقد تندی نوشته؛ نهادهای رسمی حوزه، خبرگزاری حوزه، علما و اساتید حوزه، جریانهای سیاسیِ غربگرا، دادستان کل کشور و... چندروزی است همگی فریاد اعتراضشان بلند شده و نگران حفظ حرمتِ حوزه و مرجعیت شده اند (که البته ممکن است برخی از این حمایتها به حق باشد).
آری! همیشه خون برخی فقها،
رنگینتر از سایر علما بوده است...
😞😞
#مستند جدید «حُسن حَسن»
زندگینامه مرحوم علامه #حسن_زاده_آملی
📆یکشنبه ۹ آبان تا چهارشنبه ۱۲ آبان
🕰ساعت ۲۰
🌐از شبکه قرآن و معارف سیما
از طریق نرم افزار تلوبیون هم قابل مشاهده است.
( آنلاین یا آرشیوی)
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
✅ عالم ربّانی، حکیم الهی، نابغه ی جهانی،
دانشمند کم نظیر، کوه ایمان، نادره ی دوران،
فخر زمین و زمان، افتخار طبرستان، اعتبار ایران، مرد میدان، الهی گوی کوی جانان، شکوه اسلام و شیعه، جامع معقول و منقول،
فقیه، مفسّر، متکلّم، حکیم، فیلسوف، عارف، منجّم، ریاضی دان، طبیب، شاعر و ادیب فارسی و عربی، نویسنده چیره دست و زیبانویس، خوشنویس ماهر، صاحب آثار روشنگر و نورانی و کتب و رسالات مبارک و ملکوتی،
آخرین ذخایر ملایان کتابی و عالمان مکتبی،
غوّاص قهّار علوم ظاهری و باطنی و غریبه،
جامع تدریس و تحقیق و تصحیح و تالیف،
جمال السالکین، بقیه السلف الصالحین،
جامع علم و عمل و سلوک نظری و عملی، مفسّر ظاهر و باطن قرآن، شارح کبیر ابن عربی و ملاصدرا، انسان شناس قَدَر (معرفت نفس)، مسلّط بر علوم غریبه و تسخیر شیاطین و اجنّه،
فقیر الی الله، شیفته آل الله، ناصح خلق الله،
وارسته از دنیا و ماسوا، آراسته به شهود خدا،
کاشف عالم معنا، عرش نشین خلوت گزین، سورنشین کوی آه، سحرنشین شکسته دل، غزل خوان کعبه دل، بیدار دل همیشه بیتاب،
صائم دایم رجب و شعبان و رمضان،
اقیانوس آرام و عمیق توحید و توحّد، جلیس غار حرای ایرا، سالک ساکن ملکوت، سائر مجذوب محبوب، واجد مقام عندیّت، مبتهج به لذات روحانی، صاحب مکاشفات سبحانی، منوّر به اربعینیات کلیمی، مستقیم بر ریاضات عرفانی، زاده ی عشق الهی، مست می ازلی، سوخته ی وصال الهی، شوریده ی شراب طهور قرآنی، گوهر شیدای عرشی،
عبد معتوق لاهوتی، عارف عاشق فانی،
علامه ی ذوالفنون، مصباح الهدایه،
فلک الافلاک، نجم الدین، ابوالفضائل، راحل رستگار، آیت الله حسن #حسن_زاده آملی
🌹🌹🌹
⚡ استاد رضا مختاری پیرامون شخصیت علامه حسنزاده آملی:
سیره سلف، احترام به بزرگان در عین نقد آنان بوده است/ مراقب اختلاف افکنی دشمنان برای ازبین بردن اصل دین و تشیع باشیم
◀ اختصاصی مباحثات
🔹 مرحوم علامه حسنزاده آملی در بعضی موضوعات و برخی تخصصها طرف مشورت و اعتماد مرحوم آیتاللهالعظمی گلپایگانی بودند. برای نمونه ارجاع یک استفتاء به علامه حسنزاده آملی از سوی آیتاللهالعظمی گلپایگانی، در موضوع تعیین قبله و محاسبه ریاضی بود.ایشان جناب آقای شیخ علی شاکری و جناب انصاریان را بههمراه متن استفتاء خدمت علامه حسنزاده آملی روانه کردند و فرمودند که سلام بنده را خدمت ایشان برسانید و عرض کنید که چون جواب این سؤال تخصصی است و از عهده شما برمیآید، لطفاً اعلام نظر بفرمایید.
🔹 استاد حسنزاده آملی نهتنها درباره خود اهلبیت، بلکه از منسوبان و امامزادگان هم تجلیل کمنظیری داشتهاند؛ با عبارات عاطفی و خاص «عمهجان » و «ما همه به فدایش» و... به حضرت معصومه(س) عرض ارادت میکردند. حالات ایشان در زیارت حضرت معصومه واقعاً رشکبرانگیز بودو گاهی زمین پائین پای حضرت معصومه(س) را می بوسیدند. ایشان حتی به زیارت امامزادگان گمنام هم میرفتند.
🔹 همانطور که مطلع هستید، کتاب کشف المراد یکی از بهترین کتابهای کلامی شیعه بهخصوص در موضوع امامت است که ایشان این کتاب را تصحیح و منتشر کردند. علامه حسنزاده آملی برای اولین بار اصول کافی را اعرابگذاری کردند. میدانید که اعرابگذاری کتاب حدیثی کار بسیار دشواری است، اما بهخاطر توجه خاصی که ایشان به مکتب اهلبیت و احادیث بر جای مانده از آنان داشتهاند، این کار را انجام دادند. بعد هم کتاب شرح نهجالبلاغه میرزا حبیبﷲ خوئی را که ناقص مانده بوده، به تکمیل آن اقدام کردند . در خدمت به قرآن هم خلاصه منهج الصادقین مرحوم کاشانی را تصحیح کردند که بعدها دفتر تبلیغات اسلامی آن را تجدید چاپ کرد.
🔹 اگر بخواهیم ده نفر از علمای طراز نخست در زمان غیبت را نام ببریم، قطعاً یکی از آنان سید مرتضی است، اما ما ایشان را نقد میکنیم، ولی نقدی محترمانه و همراه با تکریم و احترام.شیخ صدوق شخصیتی است که با دعای حضرت ولیعصر(عج) به دنیا آمده و جزو افتخارات شیعه است، ولی آیا تمامی نظرات او را قبول داریم؟ ده ها نفر نظریه سهوالنبی او را نقد کردهاند، اما کسی به ایشان جسارت نکرده است. جسارت یا تحقیر و بیادبی به ساحت علما و بزرگانْ آثار سوئی دارد؛ از جمله بیبرکتی در عمر. توهین به بزرگان، بعضاً موجب کوتاهی عمر میشود که شواهد مختلفی هم در کتابهای گذشته ذکر شده، و هم ازمعاصران نقل شده است.
🔹 ما نباید توقع داشته باشیم که همه افراد به یک شکل فکر کنند. در واقع محال است. همانطور که میگویند اثر انگشت چند میلیارد انسان با یکدیگر متفاوت است، اندیشه انسانها هم مانند خطوط سرانگشتان آنان است. اصحاب ائمه در زمان حضور آنان با یکدیگر اختلاف داشتند. یونس بن عبدالرحمن با فضل بن شاذان یا دیگران با یکدیگر اختلافات کلامی و فقهی جدی داشتند، اما اینها نمیتواند مجوزی برای بیاحترامی و توهین باشد.
🔹 بزرگان همیشه توصیه کردهاند که هر تخصص، زبان و بیان خاص خود را دارد؛ چهبسا یک کتاب شرح نظریات فلان عالم، فقط توضیح نظر او برای فهم بهتر سخنانش است و نظر شارح نباشد، اما عدهای به برخی کتابهای شرح مراجعه و مطلبی را که برای تبیین نظر ماتن است بهعنوان نظر شارح عنوان میکنند.
🔹 برخی مطالب به نادرست به افراد نسبت داده میشود یا یک فرد با هویت کاملاً نامشخص در فایل صوتی ادعا میکند که در فلان همایش در مشهد بودیم و فلان عالم حتی یک بار هم به زیارت حرم امام رضا(ع) مشرف نشد که از دروغهای شاخدار است. این افراد جاعل اصلاً فکر نمیکنند که مثلاً شخصی مثل علامه حسنزاده آملی هزاران نفر شاگرد داشته و این شاگردها با او انس و ارتباط داشتهاند و شاهد ارادت رشکبرانگیز استادشان به اهلبیت علیهمالسلام بودهاند؟
🔹 آیا در این زمانه که یهود خبیث، وهابیت و بهائیت و دشمنان دیگر تمام همت خود را برای از بین بردن ریشه تشیع و اصل دین به کار بستهاند، چنین کارهایی صحیح است؟. چهبسا این مطالب شیطنت همان شبکههای معاند و مخالف تشیع و اسلام برای اختلافافکنی باشد.
🔹 تذکر این نکته هم لازم است که اگر احیاناً برخی شاگردان اساتید معظم اشتباهی داشته باشند یا در احترام و تمجید استادشان غلو کنند، در واقع این اشتباه شاگرد است و نباید به پای اساتید نوشته شود. ما در تاریخ با پدیده غلات یا برخی فرقه ها مثل واقفه و فطحیه مواجه هستیم؛ آیا نعوذ بﷲ این انحراف فکری و اعتقادی آنان را به پای امیرالمؤمنین و ائمه معصوم علیهمالسلام مینویسیم؟
🔸 مشاهده متن کامل:
https://mobahesat.ir/23537
🔶 قرآن در سوره فاتحه
یک روز علامه حسن زاده آملی این خاطره را در درس، در باره سوره فاتحه فرمودند:
از امیرالمؤمنین نقل شده که:
من نقطهِ تحتِ باء بسم الله الرحمن الرحیم هستم. این مطلب را غریب ندانید، پیش میآید که گاهی قرآن را در یک سوره فاتحه نشان میدهند، و گاهی در بسمالله آن نشان میدهند، و گاهی به یکی در باء بسمالله نشان میدهند.
من خودم در جوانی حالی داشتم و چون آن حال برطرف شده، میگویم و آن این که در جوانی یک روز، تمام قرآن را در سوره فاتحه نشانم دادند! بعد بنده در این جا یاد این شعر افتادم که میگوید:
تویی آن نقطه بالای فاء فوق ایدیهم
که هنگام تنزل زیر بسمالله می آیی
🔸خبرگزاری ایکنا، گفتگو با استاد قادر فاضلی، ۱۴۰۰/۷/۲۲
🔰 بعد رحلت جانسوز علامه_حسن_زاده_آملی ،عده ای که یک خط عرفان نخوانده اند و از مدت ها قبل به لجن پراکنی علیه ایشان مشغول بوده اند، اکنون فرصتی برای بازگشایی عقده هایشان مهیا دیده اند
یک نمونه را در سوال بالا می بینید که چطور خواسته اند با این تقابل ، حرف علامه را مخالف روایات جلوه دهند
👌 جواب استاد طاهرزاده به شبهه مطرح شده درباره مخالفت حرف علامه حسن زاده درباره روئیدن گیاه جرجیر در قعر جهنم با روایت امام کاظم (ع) که فرمودند احمق هست کسی که چنین حرفی بزند.👆👆
🔰 در تصویر سمت راست، عکسی از کتاب شرح فصوص الحکم جناب قیصری آورده ایم تا مشاهده کنید که این جمله درباره جرجیر، حرف ابن عربی هست ، و علامه حسن زاده ، فقط ترجمه کرده اند
⬅️ مخالفین علامه حسن زاده دست خودشان را خوب رو کرده اند و فرق بین نظر یک فرد و ترجمه جمله فرد دیگر را نمی دانند!!!!
🆔@meshkatnoor
مطلب ارسال شده از طرف یکی از اساتید : 👇👇👇 🔶 هفت روایت در مصادر شیعی(۴ روایت درمحاسن برقی، ۱ روایت در مکارم الاخلاق، ۱روایت در دعوات راوندی،۱ روایت در بحارالانوار) وجود دارد که میگويد؛ جرجیر در جهنم وجود دارد
و یک روایت از امام کاظم در فروع کافی و محاسن برقی نقل شده که میگويد در جهنم جرجیر نیست.
علامه مجلسی در مرآة العقول ج٢٢ ص ٢١٢ می فرماید که حدیث منتسب به امام کاظم كه وجود جرجیر در جهنم رو نفی میکنه به لحاظ سندی مجهول است.
علامه مجلسی در بحار الانوار ج ۶۳ ص ۲۳۷ بعد از نقل این دو طایفه از روایات می فرماید:
اقول یمکن الجمع بین هذا الخبر و سائر الاخبار بأن النفي في هذا الخبر كونه علي حقيقة البقلية و المثبت في غيره كونه علي هذا الشكل و الهيئة كشجرة الزقوم و يحتمل أن يكون أخبار الاثبات و الإنبات محمولة علي التقية.
شایسته است مخالفین عرفان که داعیه تمسک به احادیث را دارند حداقل به روایات موجود در مصادر شیعی و سخنان محدثان بزرگ توجه کنند بعد به طرح اشکال بپردازند.
✍️ حجت الاسلام و المسلمین اصغر زمانی.
از اساتید حوزه علمیه
🍀🍀🌹🌹🍀🍀
♦️#نامهها_برنامهها♦️
✍️ چه خواهی که نداری و برای تو نیست؟
🔸اگر طالب مقام محمودی ، "وَ مِنَ الَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَكَ عَسى أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقاماً مَحْمُوداً". (اسرا_۸۰)
🔹اگر عاشق مواقف شهودی، "أَوَلَمْ يَكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ". (فصّلت_۵۴)
🔸اگر دستورالعمل خوراک خواهی - الحمدلله - همهی ما بر سر سفرهی عالِم غیر معلَّمیم. میدانیم که چه کارهایم. احتیاج به دستور نداریم.
🔹شیخ أجلّ سعدی گوید:
« حکیمان دیر دیر خورند، و عابدان نیم سیر، و زاهدان تا سدّ رمق، و جوانان تا طبق بر گیرند، و پیران تا عرق کنند؛ اما قلندران چندان که در معده جای نفس نماند و بر سفره روزی کس.»
🔸 جوانا، خدا پیرت کناد! ببین تا از کدامین صنفی؟
🔹خدای عزّ و جلّ فرماید: " وَ كُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لَا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ". (اعراف_۳۲)
🔹آخر سورهی مبارکهی فرقان از "وَ عِبادُالرّحمنِ" تا پایان آن را بخوان و نصبالعین خود گردان _ "لَعَلَّ اللّه یحَدِّثُ بَعْدَ ذَلِک امراً " . (طلاق_۲)
✅ علامه حسن زاده آملی (رضوان الله تعالی علیه)
✅ کتاب « نامه ها برنامه ها »
نامه اول ، صفحه ۱۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توصیه مرحوم علامه حسن زاده آملی:
انسان استاد مي خواهد...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸هر موجودی، مطابق استعدادش ، عطیّه الهی را میگیرد.
🔹هیچ موجودی در عالم محروم نیست.
🔸به اندازه استعدادش، قابلیتش، زمینهاش، ظرفیتش فیض میگیرد.
🔹یا مَن لاتَزیدُهُ کَثرَةُ العَطاءِ اِلّا جوداً وَ کَرَماً.
🔸خداوند هر چه که میبخشد، بخشیدن او ایجاب میکند که بیشتر ببخشد.
🔹 و این طرف ( بنده ، مخلوق ) هر چه که میگیرد، گرفتن او اقتضایش این است که استعدادش بیشتر بشود.
صوتی از علامه حسن زاده
https://www.tajallieazam-live.com/index.php/memories
🔺 لطفاً دقت شود ، فقط در بخش « خاطرات از حضرت علامه (ره ) » مطالب ، بارگذاری شود . با تشکر
📷 #عکس_نوشت|
فلولا اذ جائهم بأسنا تضرعوا
🔸️تضرع یعنی از دل. فریاد بزنند: «خدایا؛ به فریادمان برس.»
این با عزاداری هم فرق می کند.
۱۳۹۹/۰۷/۱۱
#ویروس_هدفمند
#مصباح
🌹🌹 11 آبان ماه سال 1342، طیب حاج رضایی و حاج اسماعیل رضایی به جوخه اعدام رژیم پهلوی سپرده شدند.
♦️طیب حاج رضایی که روزگاری از بزن بهادرهای تهران بود، شب هنگام در معرض تیر سربازان قرار می گیرد تا به خاطر حمایت از امام خمینی (ع) که آن سالها آرام آرام نهضت انقلابی خویش را گسترده می نمود، تیرباران شود. اما چه می شود که چنین شخصیتی به گفته خودش، ندیده، خریدار امام (ره) می شود؟!
♦️امیر حاج رضایی می گوید:در دادگاه مي گفتند شما دسته راه مي انداختيد و روي علم ها عکس آيت الله خميني را مي گذاشتيد. طيب هم گفت؛ «من هميشه به مراجع تقليد اعتقاد داشتم و احترام مي گذاشتم. قبلاً هم عکس آيت الله بروجردي را مي گذاشتم و حالا هم عکس آيت الله خميني را مي گذارم و باز هم اگر باشم از عکس آنها استفاده مي کنم.» اين چيزهايي بود که من خودم در دادگاه شنيدم. به هرحال شنبه 11 آبان، ساعت 5 صبح اين اتفاق افتاد و اعدام شد.
♦️امیر حاج رضايي درباره اعدام طیب حاج رضایی میگوید : صحنه خيلي بدي بود. ما که در مراسم نبوديم اما آنها جسد را تحويل دادند. وقتي تحويل دادند و جسد را ديدم، بعد متوجه نشدم، چطور من را بلند کردند. چيزي حدود 17، 18 تا گلوله خورده بود و تمام رگ و پي اش زده بود بيرون. يعني بدن تمامش شکافته شده بود و هنوز چشم هايش بسته بود. آن بنده خدا اسماعيل رضايي، افتاده بود و تير خلاص را توي دهانش زده بودند اما عموي من با صورت خورده بود زمين و صورتش هم خون آلود بود که آن تير را به شقيقه اش زدند و گفتند؛ تير خلاص... من خودم آن صحنه را ديدم تا جايي هم که يادم مي آيد، غسال مدام پنبه توي اين سوراخ ها مي کرد. يعني همه جاي بدن سوراخ سوراخ شده بود. يک شمايل شهيد گونه يي داشت. به هر حال من را بيرون آوردند و نفهميدم چه کسي من را بيرون برد. نشسته بودم و مي ديدم که دارند طبق وصيتش در شاه عبدالعظيم کنار مادرش، خاکش مي کنند.
♦️آن روز در دادگاه، طیب رو به سرهنگ نصیری گفت: حرفهای شما درست؛ اما ما تو قانون مشتیگری، با بچه های حضرت زهرا در نمیافتیم. من این سید رو نمی شناسم؛ اما با او در نمی افتم.
📚منبع: کوچه نقاشها،صفحات 50 تا 52
🌹وفاداری طیب به امام خمینی(ره)
♦️حبیبالله عسگراولادی در کتاب خاطرات خود که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است، درباره روحیه شهید طیب حاجرضایی در زندان میگوید: « چند شب قبل از اعدام طیب یک هیئتی آمدند در زندان به طیب گفتند کارت تمام شد. اعدام میشوی، مگر یکی از این سه تا کار را بکنی: یا به شاه نامه بنویسی و بگویی در مقابل کاری که در 28 مرداد کردی تو را ببخشد؛ یا شاه را به ولیعهد قسم بدهی، یا اینکه از خمینی تبری بجویی.
♦️دستش را روی شکمش زد و گفت: سه ماه است این شکم من از حرام پاک است، دیگر نمیخواهم آلوده بشوم. اما اینکه میگویید از خمینی تبری بجویم. اگر این کار را بکنم خمینی بسیار خوشحال میشود تا اینکه من آلوده با او نسبت داشته باشم و در این باره خیلی گریه کرد و گفت من حاضر نیستم چنین کاری بکنم.»
🌹به بهانه سالگرد شهادت طیب حاج رضایی
♦️ بیانات #منتشر_نشده رهبرمعظم انقلاب درباره طیب حاج رضایی در دیدار خانواده این شهید
♦️یکی از بالاترین و با فضیلتترین شهادتها، شهادتی است که پدرشما مرحوم طیب به آن شهید شدند.
♦️در دوران غربت، وحشت و اختناق؛ آن هم تنها. یک وقت انسان با هزار نفر به میدان جنگ میرود؛ یک وقت انسان، تنها در مقابل دشمن قرار میگیرد؛ این یکطور دیگر است.
♦️دورهی اختناق واقعاً خیلی سخت بود؛ بخصوص نسبت به اینها که وضع عجیبی داشتند. خداوند انشاءالله درجاتشان را عالی کند. (۷۵/۱۰/۱۰)
👆سندی از ساواک در رابطه با دستور امام خمینی (ره) برای به جا آوردن ۶۰ سال نماز و روزه برای حر انقلاب شهید طیب حاجرضایی
🕊شادی روح آن #جوانمرد فاتحه و صلوات
🌹🌹🌹
🔴 سالروز صلح امام حسن علیه السلام
♦️قرار داد امام حسن مجتبی علیه السلام با معاویه ملعون در 25 ربیع الأوّل بوده (3)، و بعضی در 26 این ماه نقل کرده اند (4)، که شامل موارد زیر بود : (5)
1. به علی علیه السلام دشنام ندهند.
2. خون شیعیان محترم و محفوظ بماند، و حقوقشان پایمال نگردد.
3. معاویه یک میلیون درهم بین یتیمان جنگ جَمَل و صفّین تقسیم کند.
4. امام علیه السلام معاویه را امیر المؤمنین نخواند.
5. معاویه باید بر اساس کتاب خدا و سنّت پیامبر صلّی الله و علیه و آله عمل کند.
6. معاویه پس از مرگ، خلافت را به دیگری واگذار نکند.
♦️معاویه این شرایط و شرایط دیگر مربوط به حفظ اسلام به ویژه شیعیان را پذیرفت و جنگ پایان یافت، امّا آن ملعون به هیچ یک از شروط این قرار داد عمل ننمود، بلکه خلاف تمام آنها عمل کرد.
📚 منابع :
3. تتمّة المنتهی : ص 41 ـ 40. و ... .
4. فیض العلام : ص 225. و... .
5. ارشاد : ج 2، ص 14. و ... .
🔴صلح امام حسن مجتبی
♦️امام خمینی(ره): «قصه امام حسن و قضيه صلح، اين هم صلح تحميلى بود؛ براى اينكه امام حسن، دوستان خودش، يعنى آن اشخاص خائنى كه دور او جمع شده بودند، او را جورى كردند كه نتوانست خلافش بكند، صلح كرد؛ صلح تحميلى بود. اين صلحى هم كه حالا به ما می خواهند بگويند، اين است. بعد از اينكه صلح كردند، به حسب روايت، به حسب نقل، معاويه به منبر رفت و گفت كه تمام حرفهايى كه گفتم، من قرار دادم، زير پايم.
♦️آن صلح تحميلى كه در عصر امام حسن واقع شد، آن حكميت تحميلى كه در زمان امير المؤمنين واقع شد و هر دويش به دست اشخاص حيله گر درست شد، اين ما را هدايت مىكند به اينكه: نه زير بار صلح تحميلى برويم و نه زير بار حكميت تحميلى.»
📚صحیفه امام، جلد 20، صفحه 118
🔴صلح امام حسن علیه السلام
♦️امام خامنه ای : هرکس حتی خود امیرالمومنین هم اگر به جای امام حسن مجتبی بود و در آن شرایط قرار می گرفت ، ممکن نبود کاری بکند غیر از آن کاری که امام حسن کرد ... صلح را تنها امام حسن نکرد ، امام حسن و امام حسین این کار را کردند ؛ منتها امام حسن جلو بود و امام حسین پشت سر او بود.
♦️ امام حسین(ع)جزو مدافعان ایده صلح امام حسن بود ... اگر امام حسن(ع) صلح نمی کرد ، تمام ارکان خاندان پیامبر را از بین می بردند و کسی را باقی نمی گذاشتند که حافظ نظام ارزشی اصیل اسلام باشد . همه چیز به کلی از بین می رفت و ذکر اسلام بر می افتاد و نوبت به جریان عاشورا هم نمی رسید .
♦️اگر بنا بود امام مجتبی علیه السلام جنگ با معاویه را ادامه بدهد و به شهادت خاندان پیامبر منتهی بشود ، امام حسین هم باید در همین ماجرا کشته می شد ، اصحاب برجسته هم باید کشته می شدند ... همه باید از بین می رفتند و کسی که بماند و بتواند از فرصت ها استفاده بکند و اسلام را در شکل ارزشی خودش باز هم حفظ کند ، دیگر باقی نمی ماند . این حق عظیمی است که امام مجتبی علیه الصلاه و السلام بر بقای اسلام دارد.
📚زندگی سیاسی_مبارزاتی ائمه
انسان 250 ساله/ امام حسن(ع)