#دلنوشته
#عمار_انقلاب
🔻 آقای مصباح! با تو سخن میگویم...
📌 #مهدی_جمشیدی عضو هیات علمی گروه #فرهنگ_پژوهی پژوهشگاه:
📍[1]. آقای مصباح! از وقتیکه رفتهای، «ماندن» برای من، تبدیل به دردِ تازهای شده است! تمامِ وجودم و عمقِ جانم، درد میکند! چنین بودنی را نمیخواهم. لحظهها، چه سخت و تلخ میگذرند. یک چشم، اشک و یک چشم، خون. یک سینه، نالۀ بیامان دارم و یک حنجره، فریاد. یادت هست که در برابرِ یادداشتهای ناچیزم که برای دفاع از تو نوشته بودم، بیآنکه تظاهر و تعارف کنی، پرسیدی: «چگونه از خجالتت درآیم؟» آن روز، لبخند زدم و شرمنده شدم و روی نورانیات را بوسیدم، امّا امروز، میایستم و صریح میگویم که اگر در پیِ جبران هستی، مرا با خودت ببر ... . همین و بس.
📍[2]. آقای مصباح! میبینی با «رفتنت»، چقدر اوضاع تغییر کرده است؟! برای تو «بزرگداشت» برپا میکنند و از فضایل و مراتبِ علمیِ تو سخن میگویند! پس از سالها «سکوت» و «ندیدن» و «بایکوت»! شاید کمی دیر شده باشد! راستی! بعضیها خساست را کنار نهاده و تو را «علامه» میخوانند! گویا منتظرِ «نبودنت» بودند تا تو را بستایند! از «برکاتِ حضورت» که استفادهای نکردند، دستکم، «برکاتِ رفتنت» (؟!)، موجبِ تنبّهشان شده است! و البتّه، شاید چنین باشد! هر چند این بساطِ ظاهری و صوری، چند روزی بیشتر نخواهد بود و دوباره، به فراموشی سپرده میشوی.
📍[3]. آقای مصباح! همچنان از «شخصیّتِ سیاسیات» میهراسند و آنرا «بایکوت» میکنند! «مصباحِ فیلسوف» را صدرنشین کردهاند تا مبادا لازم آید که از «مصباحِ انقلابی» سخن بگویند! مصباحِ انقلابی، همچنان «خطرناک» و «تهدیدکننده» است؛ باید از آن سخن نگفت! میخواهند از شخصیّتِ تو، «انقلابزدایی» کنند! چه مصباحی ساختهاند؛ «خنثی» و «بیطرف» و «اهلِ سکوت»! گویا مسألۀ تو فقطوفقط، علّت و معلول و حدوث و قدم و ذات و عرض و وجود و ماهیّت و ... بود! انگار نه انگار که تا دیروز، بهخاطرِ همان «موضعگیریهای صریح و آتشین»، به رویت شمشیر میکشیدند و بر جانت زخم مینشاندند!
📍[4]. آقای مصباح! اصلاحطلبها، همچنان از تو «نفرت» دارند و به صد زبان، نفرتشان را ابراز میکنند! حقّ دارند؛ تو بودی که در برابرشان ایستادی و مقاصدشان را افشا کردی! از این شهر به آن شهر، از این مسجد به آن مسجد، از این دانشگاه به آن دانشگاه ... . سخنرانیهای پیش از خطبههای نمازِ جمعۀ تهران که غوغایی بهپا کرد آنچنانی و مثالزدنی! تو بودی که نقاب را از چهرۀ آنها برداشتی و نشان دادی که جوهرِ سخنشان، «سکولاریسم» است. اصحابِ «التقاط» و «نفاق» و «خدعه» و «دینزدایی»، کینههای عمیقی از تو داشتند و دارند.
📍[5]. آقای مصباح! همیشه «تنها» بودی و «متهم»! در زمانِ اصلاحات، میگفتند که «پیشتر از رهبری» حرکت میکنی و دچارِ «تندروی» و «نفیِ جمهوریّت» شدی! در زمانِ دولتِ بعدی، تو را مقصّر جلوه دادند و خطاهای حلقۀ انحراف را به پای تو نوشتند و تو را «بیبصیرت» و «مبتلا به اشتباهاتِ راهبردی» توصیف کردند! و در زمانِ این دولت نیز، تو را «وحدتشکن» و «خودرأی» خواندند! اینها، نسبتهای ناروای بسیاری از همین نیروهای بهاصطلاح انقلابی به تو بود!
🔖 آقای مصباح! متفکّرِ مظلوم! حکیمِ حاشیهنشین! اندیشمندِ بایکوتشده! ... دلم، بیاندازه برایت تنگ شده است ...
🆔 @iictchannel
#مصباح_و_تحول
آیت الله مصباح یزدی(ره) در اختتامیه اولین دوره تربیت مدرس جامع طرح ولایت:
▪️متأسفانه در درسهای رسمی حوزه از مسئله شناخت گرفته، تا سیاست اسلامی، مدیریت جامعه و ولایتفقیه که محور و ستون فقرات نظام اسلامی است، برنامه خاصی وجود ندارد و حوزه سنتی نمیتواند پاسخگوی هیچ یک از این نیازها باشد.
🔻در درسهای رسمی حوزه براي ولایتفقیه برنامه خاصی وجود ندارد.
⬅️ امروز ما با بحثهاي بسیار عمیقي مواجهیم كه در مکاسب و رسائل مطرح نشده، و باید در باره آنها کار کنيم و به آنها پاسخ بدهیم؛ در غیر این صورت باید آماده شویم که فاتحه دینمان را بخوانند.
🔹وقتی یکی از مهمترین استنادها در مباحث فقهی مسأله «اختلال در نظام» است،حال آیا ممکن است دین در مورد اصل نظام که امری ضروری است، نظری نداده باشد؟
📅۱۳ آذر ۱۳۹۷
🆔@tahavol_howze
📢به مناسبت چهلمین روز ارتحال آیت الله یزدی
🔳گرامیداشت چهلمین روز ارتحال فقیه مجاهد حضرت آیت الله حاج شیخ محمد یزدی رحمت الله علیه برگزار میگردد.
👈زمان: پنج شنبه 1399/10/25 بعد از نماز مغرب و عشاء
👈مکان: حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها)
@ismcir
#نظرات_کاربران
سلام
⬅️ سخنرانی استاد اکبرنژاد درباره ی آیت الله مصباح(ره)، عالی بود. بلکه فراتر از عالی...
🔸 سخنرانی ها و پیامها و مصاحبه های زیادی را در این ده روز گوش دادم و دیدم درباره ایت الله مصباح عزیز، اما بهترین، دقیق ترین و سوزناک ترین شان، سخنان حکیمانه و دقیق استاد اکبرنژاد است.
🔸تفاوت ایشان با دیگر علما رو با تیزبینی کم نظیری، روشن کردند...دو بار گوش دادم و سوختم همراه با حسرت و حیرت...
هزاران افسوس در فقدان او ...
💬شمالی
🆔@tahavol_howze
2.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️♦️انتقاد استاد #رحیم_پور_ازغدی از یک خصلت ناپسند رایج در جامعه ما....
✅ کانال نشر مردمی آثار استاد رحیم پور ازغدی👇
@Ostad_Rahimpour_Azghadi
#مصباح_و_تحول
🔔 برنامه حوزه سنتی نمی تواند پاسخگوی نیازهای جامعه باشد!
آیت الله مصباح یزدی(ره):
❓محور دروس متداول حوزه، فقه و اصول است که تنها بخشی از آموزههای دین است. اگر کسانی گفتند شناخت خدا، بلکه اصلاً هيچ شناخت یقینی امکان ندارد، آیا میتوان با فقه و اصول به آن پاسخ داد؟
🔻متأسفانه در درسهای رسمی حوزه براي مباحثی از قبيل مسأله شناخت، تا سیاست اسلامی، مدیریت جامعه و ولایتفقیه که محور و ستون فقرات نظام اسلامی است، برنامه خاصی وجود ندارد و حوزه سنتی نمیتواند پاسخگوی هیچ یک از این نیازها باشد.
▫️برنامه سنتی حوزه پاسخگوی نیازهای روز جامعه نیست. البته دروس سنتی ضرورت دارند، اما برطرف کننده همه نیازهای جامعه نیست؛ بلکه امور دیگری که چهبسا بسیار ضروریتر از دروس متداول حوزه است، وجود دارد که باید به آنها نیز توجه شود؛ اموری که غفلت از آنها موجب میشود که اصل دین به خطر بیفتد.
97/08/26🗓
🆔@tahavol_howze
#نکوداشت
#حکیم_مجاهد
🔴 هم اکنون در حال برگزاری...
🔰 نکوداشت علمی "آیت الله علامه #محمدتقی_مصباح_یزدی"
🔻 با سخنرانی:
آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📣 پخش زنده و مستقیم از :
🌐 aparat.com/iictchannel/live
🆔 @iictchannel
#نکوداشت
#حکیم_مجاهد
🔴 هم اکنون در حال برگزاری...
🔸 سخنرانی آیت الله #محمود_رجبی قائم مقام موسسه علمی- پژوهشی امام خمینی(ره) و عضو شورای عالی حوزه های علمیه
🔰 نکوداشت علمی "آیت الله علامه #محمدتقی_مصباح_یزدی"
📣 پخش زنده و مستقیم از :
🌐 aparat.com/iictchannel/live
🆔 @iictchannel
حضرت امام صادق علیه السلام:
قالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ الْخَلْقُ عِيَالِي فَأَحَبُّهُمْ إِلَيَّ أَلْطَفُهُمْ بِهِمْ وَ أَسْعَاهُمْ فِي حَوَائِجِهِم
خداوند عزّوجلّ فرمود: مردم، تحت تکفّل من هستند. پس محبوبترین آنها نزد من کسی است که با آنها بیشتر مدارا کند و برای نیازهای آنها بیشتر تلاش کند.
📚«کافی» ج ۲ ص ۱۹۹
@Arefane
2.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بوسیدن دست آیت الله شبیری زنجانی توسط آیت الله مصباح یزدی.
تواضع از ویژگیهای برجسته مرحوم آیت الله مصباح یزدی بود.
@Arefane
🔰آیتالله مصباحیزدی در حوزههای عقلانی و معرفتشناسی متفکر بود
🔹حجت الاسلام سید محمود نبویان: علامه از علمایی بود که علمش مخصوص افراد خاص نبود. ایشان در مقام تدریس ویژگی خاصی داشتند ایشان دارای ذهن منظمی داشت و در بحث که داشتند تسلط کامل و در مباحث عقلانی متفکر بود.
🔹ایشان داشته های معرفتی خود را پای کار دین می آورد و می گفت زمانی علم ارزش دارد که علم وارد دین شود هر علمی که وجود دارد اگر از اسلام دفاع نکند بی ارزش است.
https://b2n.ir/667006
✅ @paydari_ir
🔴 اصالت اسلامي در مبارزات انقلابي
مبارزات آيتالله مصباح در سالهاي 1346ـ1355
✍️دکتر علیرضا جواد زاده ، استاد و پژوهشگر تاریخ معاصر
1. درباره فعاليتهاي سياسي آيتالله مصباح (ره) در قبل از انقلاب، سؤالات و شبهاتي مطرح شده است. طرح اين شبهات از اواسط دهه هفتاد به بعد از سوي جريان موسوم به اصلاحات ـ که آيتالله مصباح به مواجهة انتقادي نسبت به مباني و اصول فکري اين جريان اقدام کرده بود ـ طرح شد. در همان زمان، پاسخهاي متعددي در قالب مقالات و کتابها نوشته و انتشار يافت. شايد بهترين و جامعترين اين آثار، کتاب «مصباح دوستان» است که در سال 1383 منتشر شد. در فصل دوم اين کتاب با عنوان «مبارزي بيادعا» (ص35ـ98) و نيز در ضميمه چهارم آن با عنوان «اسناد و مدارک» (ص435ـ472)، با تفصيل و به صورت متقن و مستند، به فعاليتهاي انقلابي و مبارزاتي بسيار زياد و حاد آيتالله مصباح پرداخته و به سؤالات و شبهات پاسخ داده شده است. در ويراست دوم کتاب که با عنوان «گفتمان مصباح» در سال 1387 انتشار يافت، مطالبِ طرح شده، بسط و اتقان بيشتري پيدا کرد. ر.ک: «فصل دوم: دوران مبارزه» (ص 59ـ151) و بخش «اسناد و مدارک» (ص983ـ1059). اين کتاب، نوشته جناب حجتالاسلام رضا صنعتي از ارادتمندان مرحوم هاشمي رفسنجاني است که برخي آثار را در تمجيد و دفاع از ايشان به نگارش درآورده است؛
2. با انتشار آثار متعدد درموضوع مبارزات آيتالله مصباح در قبل از انقلاب، و وجود اسناد و گزارشهاي متواتر در اين زمينه (به عنوان نمونه، جلد سوم کتاب «اسناد انقلاب اسلامي» و جلد اول و چهارم کتاب «جامعه مدرسين حوزه علميه قم»)، طبعا، شبهه عدم انقلابي بودن ايشان رنگ باخته و مجالي براي طرح پيدا نميکند. اخيرا سؤال و شبهه به نحو ديگري طرح شده است؛ اينکه، فعاليتهاي مبارزاتيآيتالله مصباح در سالهاي 1341ـ1345 و نيز سالهاي 1356ـ1357 مسلم بوده و قابل انکار نيست؛ اما ايشان در سالهاي مياني انقلاب يعني 1346ـ1355، از مبارزات کنار کشيده بودند. در پاسخ به اين سؤال، نکاتي در چند بند به اختصار ذکر ميشود و تفصيل بحث به نگارش مقالهاي مستقل موکول ميگردد؛
3. در دوره دهساله مذکور (1346ـ1355)، بخاطر شرايط خفقاني حاکم بر کشور، فعاليتهاي سياسي و مبارزاتي حوزويان در مقايسه با قبل و بعد از اين دوره کمتر شد؛ به عنوان نمونه، در طول اين ده سال، صرفا يک نوشتة جمعي از سوي فضلا و مدرسان حوزةعليمه قم با اسم و امضاي افراد منتشر شد (ر.ک: اسناد انقلاب اسلامي، ج3،ص222). اتفاقا نام آيتالله مصباح در ذيل اين نوشته آمده است؛
4. به طور کلي فعاليتهاي عالمان و روحانيانِ مبارزين در سالهاي مياني انقلاب با دو رويکرد پيگيري شد: الف) گروهي مانند آيتالله منتظري و آيتالله رباني شيرازي، به فعاليتهاي سياسي مستقيم در قالب سخنراني عليه رژيم، تنظيم و نشر اعلاميه (در بسياري از اوقات بدون ذکر نام)، ايجاد هماهنگي ميان مبارزان و رسيدگي به وضعيت آنان و ... ادامه دادند و در اين راستا متحمل زندان و تبعيد شدند. هر چند اين گروه فعاليتهاي حوزوي و فرهنگي نيز داشتند، اما به نظر ميرسد اولويت و دغدغة اصلي آنها، مبارزات سياسي مستقيم با رژيم بوده است؛ ب) گروه ديگري مانند شهيد مطهري، شهيد بهشتي و آيتالله مصباح، به رغم همراهي و فعاليت در مبارزات سياسي، اولويت برنامههاي خود را به فعاليتهاي فرهنگي و گفتماني، تربيت نيروهاي فكري و كادرسازي ـكه به صورت غيرمستقيم، تأثير عميقي ميتوانست در مبارزات سياسي اسلامي برجاي گذارد ـ اختصاص دادند.
━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
🏴eitaa.com/mesbahedustan 🏴