eitaa logo
مصباحیه ...
126 دنبال‌کننده
22.1هزار عکس
11.6هزار ویدیو
601 فایل
مصباحیه ... اَلا ولایحمل هذا العَلَم اِلّا اهل البصر و الصّبر... معرفی شخصیت الهی و جهادی آیت الله #مصباح_یزدی...🌹 همراه با مطالب گوناگون خبری، تحلیلی، بصیرتی، اخلاقی، معرفتی و...🌸🌸🌸 @Soukhtee
مشاهده در ایتا
دانلود
بیست دلیل عقلی حجاب 1_آزادی فکر درست است که حجاب، آزادی جسم انسان را مقداری محدود می‌کند؛ اما آزادی فکر را برایش به ارمغان می‌آورد، بدحجابی، فکر را آلوده به شهوت می‌کند و فکر شهوت‌آلوده منشأ هیچ حرکت سودمندی نخواهد بود. 2_پوشیدگی خواست فطرت خلقت انسان با خلقت حیوان فرق می‏کند. انسان عاقل به‌گونه‌ای آفریده شده که از برهنگی خوشش نمی‌آید و فطرت و گرایش درونی‌اش، پوشش‌خواه است. حتی قرآن دربارۀ آدم و حوا(علیهما‌السلام) می‏فرماید: «فَأَکَلَا مِنْهَا فَبَدَتْ لَهُمَا سَوْءَ‌ٰتُهُمَا وَطَفِقَا یَخْصِفَانِ عَلَیْهِمَا مِن وَرَقِ ٱلْجَنَّةِ»(طه، ۱۲۱)(آن‌گاه از آن درخت خوردند و برهنگى آنان برایشان نمایان شد. شروع کردند به چسباندن برگ درختان به خودشان!) 3_پاسداری از آزادی اجتماعی در تمام دنیا تردیدناپذیر است که آزادی عمل هر فرد تا جایی است که مزاحم آزادی اجتماعی نشود. وضع بسیاری از قانون‌ها هم ریشه در همین اصل مسلّم دارد. هر شخص داخل خانه‏اش آزادی‏هایی دارد که در بیرون ندارد 4_تقویت فکر دو عامل، عقل را به‌شدت تضعیف می‌کند: خشم وشهوت. در علم اخلاق و به‌تجربه ثابت شده که هریک از این دو هرقدر قوی شوند، به‌‌همان اندازه عقل ضعیف می‌شود 5_جذابیت بیشتر؛لزوم محافظت افزون تر،عاقلان از اشیای گرانبهاتر، بیشتر محافظت می‏کنند. غیرمتدین‌ها نیز از همۀ وسایل زندگی‏شان یک‌جور نگهداری نمی‌کند؛ کتاب‏، لباس‏، مواد غذایی‏، پول‏ و طلا هریک جای خاصی دارند؛ 6_شیفتگی زن و مرد محدود به حریم خانواده «زن شکارچی است و مرد شکار»؛ یعنی زن مظهر زیبایی بوده و میل درونی‌اش این است که با این ویژگی خداداد، توجه دیگران را به خود جلب کند و زیبایی‌اش را به رخ بکشد؛ اما ساختار مرد شیفتۀ زیبا ‌شدن است، نه مجذوب‌کردن دیگران 7_حفظ هویت ملی در طول تاریخ، دشمنان وقتی می‏خواستند ملتی را متزلزل کرده و مقاومتشان را در هم بشکنند، از حربۀ کارآمد شهوت استفاده کرده و به‌ویژه جوانانشان را با این زهر کُشنده مسموم می‏کردند. 8_ارزش آفرینی برای زن عادی‌شدن مساوی است با کم‌ارزش یا بی‌ارزش‌شدن. وقتی می‌خواهند کادویی به کسی هدیه کنند، سعی می‌کنند آن را بپوشانند تا قبل از زمان بازکردن بسته‌بندی، نداند درون آن چیست. این کار اثر روانی دارد 9_بدن پوشیده تر حیا کاملتر واژه و حقیقت حیا ریشه در حیات دارد. مرد و زنی زنده‌اند که آراسته به صفات انسانی باشند و حیا یکی از برجسته‌ترینِ این صفات است 10_تحریک حداقلی چادر مشکی مانع تحریک مردان می‏شود. وقتی مرد در بیرون خانه تحریک نشد، هم آرامش روانی برای او ایجاد می‏شود و هم به غیرهمسر خود توجه‌ نمی‏کند و تمام توجه‌اش به کانون خانوادۀ خودش معطوف می‏شود. البته تحریک شهوت و مسائل جنسی نیاز طبیعی انسان است، درست مثل نیاز به آب و غذا و باید به این نیاز پاسخی عاقلانه داد. عقل و دین هم می‌خواهند این نیاز را در مسیر درست و در راستای رشد جامعه قرار دهند. راه درست و قانونی آن نیز تشکیل خانواده و اکتفا به همسر حلال است. 11_جلوگیری از خشونت و آسیب پوشش مناسب مانع بروز خشونت در جامعه است؛ زیرا بدحجابی و بی‏حجابی هیجان و میل نامشروع ایجاد می‏کند 12_زمینه‌سازی رشد علمی پیش از این گفتیم که شهوت فکر را اسیر می‌کند و هرکس در اوج این هیجان ناپسند قرار بگیرد، قدرت تفکر و تعقلش را از دست می‌دهد. نتیجۀ ناگزیرش نیز این است که از رشد علمی و اکتشاف و اختراع کاملاً محروم می‌شود. هرجا هم رشدی هست، هنگام انجام کار علمی، فکر آلوده به شهوت نیست و هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند در اوج شهوت یا غضب، این فرد کشف علمی یا اختراعی کرده است. حال اگر فکر فرد هرگز به شهوت حرام آلوده نشود، او بهترین زمینۀ دانش‌ورزی را خواهد داشت. 13-پیشگیری از قانون‌شکنی پوشش کامل مانع بروز بسیاری از تخلفات قانونی است. انبوهی از پرونده‌های دادگستری، مستقیم یا غیرمستقیم، با بدپوششی و بی‌حجابی ارتباط دارند. این ارتباط، طیف وسیعی از بزهکاری‌ها و ناهنجاری‌ها را دربرمی‌گیرد؛ نظیر: طلاق، دعوا، خشونت‏ورزی، روابط نامشروع، قتل و مسائل مالی. درواقع، هرچه چادر مشکی رواج بیشتری پیدا کند، تخلفات کمتری پدید می‌آید و قانون‌شکنی کمتر می‌شود 14_مقایسه‌کردن همسر با زنان دیگر وقتی مردی پیوسته چشمش به زنانی می‌افتد که پوشش نامناسب دارند خواه ناخواه همسر خود را با دیگران مقایسه میکند 15_دفع چشم و فکر ناپاک همان‌گونه که جسم انسان نباید آلودگی و میکروب را به‌‌سوی خود جذب کند، روح نیز نباید ناپاکی و پلیدی را به‌سمت خود بکشاند.از کثیف‌ترین آلودگی‌ها، نگاه ناپاک است 16_میراندن میل به تعدد 17_استحکام خانواده عامل اصلی استحکام خانواده پوشش صحیح بانوان است 18_غیرت افزایی 19_سلامت جسم 20-رنگ مشکی کمترین جاذبه تهیه و تنظیم:طلبه جهادی مهدی فولادی برگرفته شده از کتاب زیباتر از گل آیت الله سید ابوالحسن مهدوی 🌹 حوزه انقلابی 🕌@howzehenghelabi
🔴سخنانی کمتر شنیده شده از شهید مطهری درباره حجاب وتفکیک جنسیتی ♦️"بنكدار به جاى اينكه بكوشد جنس بهتر و مرغوبتر براى مشتريان خود تهيه كند، يك مانكن را به عنوان فروشنده می‏آورد، نيروى زنانگى و سرمايه عصمت و عفاف او را استخدام مى‏كند و وسيله پول درآوردن و خالى كردن جيبها قرار می دهد... يك دختر خوشگل فروشنده با ادا و اطوار و ژستهاى زنانه و در معرض قراردادن جاذبه جنسى خود مشترى را جلب می ‏كند. بسيارى از افراد كه اصلًا مشترى نيستند براى اينكه چند دقيقه با او حرف بزنند يك چيزى هم میخرند.آيا اين فعاليت اجتماعى است؟ آيا اين تجارت است يا كلاهبردارى و رذالت؟" . ♦️"مى ‏گويند زن را توى كيسه سياه نپيچيد.ما نمى‏ گوييم زن خود را در كيسه سياه بپيچيد ولى آيا بايد طورى لباس بپوشد و در اجتماع عمومى ظاهر شود كه برجستگى بدنش را هم به مردان شهوتران و چشم چران نشان بدهد و از آن‏طور كه هست بهتر و جاذبتر براى آنها جلوه دهد؟ از وسائل مصنوعى در زير لباس استفاده كند تا چاقى و زيبايى مصنوعى را هم براى فريفتن و دل ربودن مردان بيگانه به مدد بگيرد؟... اين كفشهاى پاشنه بلند براى چيست؟ آيا لباسهايى كه نازك كاریها و برجستگيهاى بدن را نشان می‏دهد جز براى تهييج مردان و براى صيادى است؟ عملًا غالب خانمهايى كه از اين نوع كفشها و لباسها و آرايشها استفاده مى‏كنند تنها مردى را كه در نظر نمى‏ گيرند شوهران خودشان است... ♦️غريزه خودآرايى و شكارچى‏گرى در زن غريزه عجيبى است.اگر دختران در اجتماعات عمومى لباس ساده بپوشند، كفش ساده به پا كنند، با چادر يا با پالتو و روسرى كامل به مدرسه و دانشگاه بروند، آيا در چنين شرايطى بهتر درس مى ‏خوانند يا با وضعى كه مشاهده مى‏كنيم؟ اصولًا اگر التذاذهاى جنسى و منظورهاى شهوانى در كار نيست چه اصرارى است كه بيرون رفتن زن به اين شكل باشد؟ چرا اصرار مى ‏ورزند كه دبيرستانهاى مختلط به وجود آورند؟ ♦️من شنيده ‏ام در پاكستان معمول بوده است كه در كلاسهاى دانشگاه بخش پسران و دختران به وسيله پرده ‏اى از يكديگر جدا باشد و فقط استادى كه پشت تريبون قرار مى‏ گيرد مشرف بر هر دو باشد. آيا بدين طريق درس خواندن چه اشكالى دارد؟" 📚استاد مطهری. مجموعه آثار. جلد 19 ص 453
🚧 مواجهه عصبی با بی حجابی • این روزها شاهد رویکردهای عصبی و کمتر عالمانه درباره معضل بی حجابی هستیم. منع خدمات دولتی یکی از حادترین هایش بود. در اینباره یک نکته و چند پرسش: • حاکمیت اسلامی می تواند در عقد قرارداد کارمندان خود رعایت حجاب را شرط کند (چنانچه در مصوبه شورای انقلاب فرهنگی درباره حجاب هم هست) اما؛ ۱. آیا حق دارد ارائه "خدمات انحصاری خود" به شهروندان (مومن و فاسق) را منوط به رعایت احکام شرع کند؟! ۲. به لحاظ شرعی، آنچه "حق همگانی" تلقی میشود، اساساً میتواند بعنوان "مجازات شهروند" قرار گیرد؟! "سلب حقوق اساسی" مشمول اصل۱۹و۲۰ قانون اساسی، به لحاظ حقوقی -حتی با قانون گذاری- میشود "کیفر و مجازات" قرار داده شود؟! ۳. بفرض امکان، آیا چنین مساله نظری و اجتهادی ای "طبق اصل۳۶" قانون اساسی، "نیاز به گذراندن قانون" از مجلس و تایید عدم مخالفت با شرع و قانون اساسی توسط شورای نگهبان ندارد؟! ۴. بفرض قابلیت مجازات شدنِ سلب برخی از این گونه حقوق (ماده۲۳ ق.م.ا) آیا این مجازات پیش از حکم دادگاه قابل اعمال است؟! این محرومیت بدون محکوم شدن در دادگاه به چه عنوانی بر او اجرا شود؟! مجازات اصلی، تکمیلی یا تبعی؟! ۵. مخاطب نامه (دولت) با منع حق، "بدون محکوم شدن در دادگاه"، آیا مشمول ماده۵۷۰ ق.م.ا نمی شود؟!پ.ن: بهتر نیست بجای این کارهای شتابزده و "افراط در رویکرد انتظامی_قضایی"، کمی در رویکرد های اجتماعی و مرحله گذاری های آن با ""، فکر و نظریه پردازی کرد؟! *مطلب مرتبط: https://eitaa.com/m_ghanbarian/2221 محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🔰پیروزی در کمترین وقت ممکن آیت الله مصباح : 🔹️اگر احساس مسئولیت عمومی باشد، همه احساس کنند که ما باید در مقابل این سیل خروشانی که شیاطین راه انداختند برای این که حیات دینی و اسلامی و انسانی ما را نابود کنند، باید همه تلاش کنیم، شبیه احساسی که در موقع جنگ برای نوع مردم ما پیدا شد؛ اگر احساس کردیم که این مسئولیت به عهده همه ما است و هر کسی تلاش کرد در هر جایی هر قدمی می‌تواند در این راه بردارد مطمئنا در کمترین وقت ممکن پیروز خواهیم شد. ۱۳۸۸/۱۲/۲۱
💠آیت الله مصباح ؛ اهمیت ویژه مقام مادر در قرآن «وَ وَصَّيْنَا الاِنْسانَ بِوالِدَيْهِ حَمَلَتْهُ اُمُّهُ وَهْناً عَلى وَهْن وَ فِصالُهُ فى عامَيْنِ أَنِ اشْكُرْ لى وَ لِوالِدَيْكَ إِلىَّ الْمَصِیر» (لقمان ۱۴) ترجمه «و ما انسان را دربارۀ پدر و مادرش سفارش كرديم، در حالى كه مادرش او را (در شكم خود در ايّام باردارى) در حال ضعف روى ضعف حمل كرد، و (شير دادن و) از شير جدا كردنش در دو سال بود، (گفتيم) كه مرا و پدر و مادرت را سپاسگزار، كه بازگشت (همه) به سوى من است.» 🔹️آیه‌هاى متعددی در قرآن هست که ضمن تأکید بر بزرگىِ حق والدین و لزوم جبران آن، زحمت‌هاى طاقت‌فرسا و جبران‌ناپذیر مادر را گوشزد مى‌کند. از جمله این آیه که بر حق مادر تأکید بسیار شده است؛ چنان که در روایات نیز حق مادر، بیش از حق پدر تعیین گردیده است. نخست در مورد والدین، هر دو سفارش مى‌کند؛ اما جمله‌هاى بعد، همگى یادآورىِ حق مادر و زحمت‌هایى است که در دوران باردارى، شیردهى و پرورش فرزند مى‌کشد و هدف، بیان حکمت این است که چرا این همه درباره والدین و به ویژه، مادر توصیه به احسان و نیکى مى‌کند. 🔸️سپس جمله أَنِ اشْكُرْلى وَ لِوالِدَيْک آمده، که از تعبیرات عجیب قرآن است و در هیچ جاى قرآن، همانندى براى آن سراغ نداریم. خداوند سفارش مى‌کند که اول، شکر مرا به جاى آورید و سپس بلافاصله، سفارش به شکر و سپاس از والدین مى‌کند. جالب این است که در این جمله، شکر والدین را حتى از شکر خدا جدا نمى‌کند، بلکه امر به شکر خدا و شکر والدین را با یک فعل، ذکر کرده است که این نیز بیش از پیش، اهمیت حق والدین را نشان مى‌دهد. 📖اخلاق در قرآن جلد سوم صفحه ۵۹ 📝ترجمه آیه از آیت الله مشکینی ۳۱
@madehinAUD-20220704-WA0201.mp3
زمان: حجم: 2.23M
میزنه قلبم؛ داره میاد دوباره باز بوی محرم... 🌹🌹🌹
20.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قرائت دعای زیبای کمیل توسط شهید سپهبد حاج ✨با سردار هم نوا شو... ❤️دل به دل او بده... 🌕با او به اوج آسمان ها برو... 🕊تا راز عروجش را دریابی... التماس‌دعاۍفࢪج‌وشهادٺ🤲🏻 ………‹🌹🍃سردار دلها
✅ خودمان بهره ببریم... آیت الله مصباح ؛ 🔸️دعا خواندن براى فرج امام زمان، فرج ما است: إِنْتِظارُ الْفَرَجِ مِنَ الْفَرَجِ. منتظر فرج امام زمان علیه السلام بودن، فرج‌ها و گشایش‌هایى را براى انسان‌ها به ارمغان مى‌آورد؛ ایمانشان محفوظ مى‌ماند؛ دلشان آرام مى‌شود؛ وجود مقدّس امام زمان علیه السلام را حس مى‌کنند؛ با حضرت ارتباطى برقرار مى‌کنند، و به تدریج یقین مى‌یابند روزى فرا خواهد رسید که حکومت عدل در جهان برقرار مى‌شود. 🔹️دعا کردن براى فرج حضرت، براى این است که خودمان از او بهره بگیریم؛ امّا هیچ‌گاه به بهانه این که حضرت به دعا و صدقه ما نیازى ندارد، نباید آن گرامى را فراموش کنیم. 📚 آفتاب ولایت، صفحه ۴۵ 🌸 ۱۵
✅ تمام مقام‌های رسول الله آیت الله مصباح ؛ 🔸️ما معتقدیم تمام مقام‌هاى رسول‌الله (صلى الله علیه وآله) براى امام زمان (ارواحنا له الفداء) و دیگر امامان دوازده‌گانه (علیهم السلام) ثابت است و فقط یک استثنا دارد و آن هم مقام نبّوت و رسالت است؛ چرا که اراده حتمى الاهى بر این قرار گرفته بود که سلسله جلیله انبیا (صلوات اللّه علیهم اجمعین) به وجود مقدّس رسول الله (صلى الله علیه وآله) پایان پذیرد. 📚آفتاب ولایت، صفحه۵۳ 🌸 ۱۶
«ملت عزیز ما که مبارزان حقیقی و راستین ارزشهای اسلامی هستند، به خوبی‏‎ ‎‏دریافته اند که مبارزه با رفاه طلبی سازگار نیست؛ و آنها که تصور می کنند مبارزه در راه‏‎ ‎‏استقلال و آزادی مستضعفین و محرومان جهان با سرمایه داری و رفاه طلبی منافات ندارد‏‎ ‎‏با الفبای مبارزه بیگانه اند. و آنهایی هم که تصور می کنند سرمایه داران و مرفهان بی درد با‏‎ ‎‏نصیحت و پند و اندرز متنبه می شوند و به مبارزان راه آزادی پیوسته و یا به آنان کمک‏‎ ‎‏می کنند آب در هاون می کوبند. بحث مبارزه و رفاه و سرمایه، بحث قیام و راحت طلبی،‏‎ ‎‏بحث دنیاخواهی و آخرت جویی دو مقوله ای است که هرگز با هم جمع نمی شوند. و تنها‏‎ ‎‏آنهایی تا آخر خط با ما هستند که درد فقر و محرومیت و استضعاف را چشیده باشند. فقرا‏‎ ‎‏و متدینین بی بضاعت گردانندگان و برپادارندگان واقعی انقلابها هستند. ما باید تمام‏ تلاشمان را بنماییم تا به هر صورتی که ممکن است خط اصولی دفاع از مستضعفین را‏‎ ‎‏حفظ کنیم. مسئولین نظام ایرانِ انقلابی باید بدانند که عده ای از خدا بیخبر برای از بین‏‎ ‎‏بردن انقلاب هر کس را که بخواهد برای فقرا و مستمندان کار کند و راه اسلام و انقلاب را‏‎ ‎‏بپیماید فوراً او را «کمونیست» و «التقاطی» می خوانند. از این اتهامات نباید ترسید. باید‏‎ ‎‏خدا را در نظر داشت، و تمام همّ و تلاش خود را در جهت رضایت خدا و کمک به فقرا‏‎ ‎‏به کار گرفت و از هیچ تهمتی نترسید. امریکا و استکبار در تمامی زمینه ها افرادی را برای‏‎ ‎‏شکست انقلاب اسلامی در آستین دارند، در حوزه ها و دانشگاهها مقدس نماها را که‏‎ ‎‏خطر آنان را بارها و بارها گوشزد کرده ام. اینان با تزویرشان از درون محتوای انقلاب و‏‎ ‎‏اسلام را نابود می کنند. اینها با قیافه ای حق به جانب و طرفدار دین و ولایت همه را‏‎ ‎‏بی دین معرفی می کنند. باید از شرّ اینها به خدا پناه بریم. و همچنین کسانی دیگر که بدون‏‎ ‎‏استثنا به هر چه روحانی و عالِم است حمله می کنند و اسلام آنها را اسلام امریکایی‏‎ ‎‏معرفی می نمایند راهی بس خطرناک را می پویند که خدای ناکرده به شکست اسلام ناب‏‎ ‎‏محمدی منتهی می شود. ما برای احقاق حقوق فقرا در جوامع بشری تا آخرین قطرۀ خون‏‎ ‎‏دفاع خواهیم کرد. » بخشی از پیام امام خمینی(ره) به مناسبت پذیرفتن قطعنامه 598 در ۲۹ تیر ۱۳۶۷
«بزرگترین درد جوامع اسلامی این است که هنوز فلسفۀ واقعی بسیاری از احکام الهی را‏‎ ‎‏درک نکرده اند؛ و حج با آنهمه راز و عظمتی که دارد هنوز به صورت یک عبادت‏‎ ‎‏خشک و یک حرکت بیحاصل و بی ثمر باقی مانده است. ‏ یکی از وظایف بزرگ مسلمانان پی بردن به این واقعیت است که حج چیست و چرا‏‎ ‎‏برای همیشه باید بخشی از امکانات مادی و معنوی خود را برای برپایی آن صرف کنند.‏‎ ‎‏چیزی که تا به حال از ناحیۀ ناآگاهان و یا تحلیلگران مغرض و یا جیره خواران به عنوان‏‎ ‎‏فلسفۀ حج ترسیم شده است این است که حج یک عبادت دسته جمعی و یک سفر‏‎ ‎‏زیارتی ـ سیاحتی است. به حج چه که چگونه باید زیست و چطور باید مبارزه کرد وبا چه‏‎ ‎‏کیفیت در مقابل جهان سرمایه داری و کمونیسم ایستاد! به حج چه که حقوق مسلمانان و‏‎ ‎‏محرومان را از ظالمین باید ستاند! به حج چه که باید برای فشارهای روحی و جسمی‏‎ ‎‏مسلمانان چاره اندیشی نمود! به حج چه که مسلمانان باید به عنوان یک نیروی بزرگ و‏‎ ‎‏قدرت سوم جهان خودنمایی کنند! به حج چه که مسلمانان را علیه حکومتهای وابسته‏‎ ‎‏بشوراند. بلکه حج همان سفر تفریحی برای دیدار از قبله و مدینه است و بس! و حال‏‎ ‎‏آنکه حج برای نزدیک شدن و اتصال انسان به صاحب خانه است. و حج تنها حرکات و‏‎ ‎‏اعمال و لفظها نیست و با کلام و لفظ و حرکت خشک، انسان به خدا نمی رسد. حج کانون‏‎ ‎‏معارف الهی است که از آن محتوای سیاست اسلام را در تمامی زوایای زندگی باید‏‎ ‎‏جستجو نمود. حج پیام آور و ایجاد و بنای جامعه ای به دور از رذایل مادی و معنوی‏‎ ‎‏است. حج تجلی و تکرار همۀ صحنه های عشق آفرین زندگی یک انسان و یک جامعۀ‏‎ ‎‏متکامل در دنیاست. و مناسک حج مناسک زندگی است. و از آنجا که جامعۀ امت‏‎ ‎‏اسلامی، از هر نژاد و ملیتی، باید ابراهیمی شود تا به خیل امت محمد ـ صلی الله علیه و آله‏‎ ‎‏و سلم ـ پیوند خورد و یکی گردد و یدِ واحده شود، حج تنظیم و تمرین و تشکل این‏‎ ‎‏زندگی توحیدی است. حج عرصۀ نمایش و آیینۀ سنجش استعدادها و توان مادی و‏‎ ‎‏معنوی مسلمانان است. حج بِسان قرآن است که همه از آن بهره مند می شوند، ولی‏‎ ‎‏اندیشمندان و غواصان و درد آشنایان امت اسلامی اگر دل به دریای معارف آن بزنند و از‏‎ ‎‏نزدیک شدن و فرو رفتن در احکام و سیاستهای اجتماعی آن نترسند، از صدف این دریا‏‎ ‎‏گوهرهای هدایت و رشد و حکمت و آزادگی را بیشتر صید خواهند نمود و از زلال‏‎ ‎‏حکمت و معرفت آن تا ابد سیراب خواهند گشت. ولی چه باید کرد و این غم بزرگ را به‏ کجا باید برد که حج بسان قرآن مهجور گردیده است. و به همان اندازه ای که آن کتابِ‏‎ ‎‏زندگی و کمال و جمال در حجابهای خود ساختۀ ما پنهان شده است و این گنجینۀ اسرارِ‏‎ ‎‏آفرینش در دل خروارها خاک کج فکریهای ما دفن و پنهان گردیده است و زبان انس و‏‎ ‎‏هدایت و زندگی و فلسفۀ زندگی ساز او به زبان وحشت و مرگ و قبر تنزل کرده است،‏‎ ‎‏حج نیز به همان سرنوشت گرفتار گشته است، سرنوشتی که میلیونها مسلمان هر سال به‏‎ ‎‏مکه می روند و پا جای پای پیامبر و ابراهیم و اسماعیل و هاجر می گذارند، ولی هیچ کس‏‎ ‎‏نیست که از خود بپرسد ابراهیم و محمد ـ علیهم السلام ـ که بودند و چه کردند ؛ هدفشان‏‎ ‎‏چه بود؛ از ما چه خواسته اند؟ گویی به تنها چیزی که فکر نمی شود به همین است. مسلّم‏‎ ‎‏حجِ بی روح و بی تحرک و قیام، حج بی برائت، حج بی وحدت، و حجی که از آن هدم‏‎ ‎‏کفر و شرک بر نیاید، حج نیست. خلاصه، همۀ مسلمانان باید در تجدید حیات حج و‏‎ ‎‏قرآن کریم و بازگرداندن این دو به صحنه های زندگی شان کوشش کنند؛ و محققان متعهد‏‎ ‎‏اسلام با ارائۀ تفسیرهای صحیح و واقعی از فلسفۀ حج همۀ بافته ها و تافته های خرافاتی‏‎ ‎‏علمای درباری را به دریا بریزند.‏»
🔴 درد «مناسک میان تهی» بزرگترین درد جامعه! 🔹یکی از ناراحتی های جدی امام خمینی(ره) در پیام قطعنامه 598 این است که چرا جوامع اسلامی، فلسفه احکام الهی را درک نکرده و از فلسفه مناسکی چون حج ناآگاه هستند؟ امام این درد را بزرگترین درد جوامع اسلامی می دانند: «بزرگترین درد جوامع اسلامی این است که هنوز فلسفۀ واقعی بسیاری از احکام الهی را‏‎ ‎‏درک نکرده اند؛ و حج با آنهمه راز و عظمتی که دارد هنوز به صورت یک عبادت‏‎ ‎‏خشک و یک حرکت بیحاصل و بی ثمر باقی مانده است.» 🔸امام عزیز در ادامه می فرماید: «یکی از وظایف بزرگ مسلمانان پی بردن به این واقعیت است که حج چیست و چرا‏‎ ‎‏برای همیشه باید بخشی از امکانات مادی و معنوی خود را برای برپایی آن صرف کنند.‏‎ ‎‏چیزی که تا به حال از ناحیۀ ناآگاهان و یا تحلیلگران مغرض و یا جیره خواران به عنوان‏‎ ‎‏فلسفۀ حج ترسیم شده است این است که حج یک عبادت دسته جمعی و یک سفر‏‎ ‎‏زیارتی ـ سیاحتی است. به حج چه که چگونه باید زیست و چطور باید مبارزه کرد و با چه‏‎ ‎‏کیفیت در مقابل جهان سرمایه داری و کمونیسم ایستاد! به حج چه که حقوق مسلمانان و‏‎ ‎‏محرومان را از ظالمین باید ستاند! » 🔹بعد از سه دهه از رحلت امام عزیز، هنوز هم این درد، بزرگترین درد جوامع اسلامی است. این درد درباره اکثر احکام الهی الان هم وجود دارد و نگاه به حج و و و سایر مناسک، یک نگاه خشک و بی روح است. نگاه به توحید در عموم حوزه های علمیه و دانشگاه های ما صرفاً یک تعریف چند خطی است که خدای یکی است و ...! نگاه هنوز همان تعریف کلامی خشک و بی ارتباط به وضعیت جامعه و بایدها و نبایدهاست! 🔸آن توحیدی که امروز در مدارس و مساجد و حوزه ها و دانشگاه های ما مطرح می شود، توحیدی نیست که امام می گفت، آیت الله خامنه ای در طرح کلی اندیشه اسلامی می گفت و شهیدان مطهری و بهشتی بیان می داشتند. امروز توحیدی که معرفی می شود کاری به کار طاغوت های جامعه ندارد؛ کاری به ظالمین و محتکرین و سرمایه سالاران ندارد که با طراحی مکانیزم ها و تدوین قوانین مختلف، خود را در جایگاه ارباب گذاشتند و بقیه را مطیع و بنده خود ساخته اند! توحیدی که طاغوتیان را در جامعه نفی نمی کند؛ قانون ضدعدل را نفی نمی کند؛ نظم اجتماعی خلاف عدل را نفی نمی کند؛ طبقات اجتماعی و اقتصادی را نفی نمی کند! 🔹امروز یکی از دردهای ما، مناسک میان تهی است. انجام مناسک بدون توجه به وضعیت جامعه و تضاد طبقاتی است؛ هیئت بدون توجه به تبعیض و بی عدالتی و جنگ فقر و غنی است! 🔸امروز هم نگاه به عید غدیر صرفاً برگزاری جشنی با سور و سات و اطعام و پخت غذاست بدون توجه به معنای اصلی غدیر؛ بدون توجه به اینکه اگر امیرالمؤمنین حاکم می شد چه می کرد؟! غدیر صرفاً یک مسئله تاریخی نیست. 🔹باید بدانیم غدیر این است اگر امیرالمؤمنین بعد از رحلت پیامبر(ص) هم خلیفه می شد همان برخوردها را با ظالمان و قدرتمداران ظالم می کرد. همان نامه های آتشین را به سران حکومت که بر سفره های اغنیا می نشستند می نوشت! همان خطبه ها را می خواند که فلسفه حکومت، عدالت است. 🔸اگر علی بن ابی طالب(ع) بعد از رحلت پیامبر هم حاکم می شد حتماً به یاران خود می گفت: ارزش این حکومت اگر نتوانم با آن حق ضعفا را از اغنیا بگیرم، از آب بینی بز یا کفش وصله دار کهنه، کمتر است! 🔹امروز ما باید تلاش کنیم که فلسفه مناسک الهی را به درستی برای مردم روشن کنیم و به فرموده امام(ره): «محققان متعهد‏‎ ‎‏اسلام با ارائۀ تفسیرهای صحیح و واقعی از فلسفۀ حج همۀ بافته ها و تافته های خرافاتی‏‎ ‎‏علمای درباری را به دریا بریزند.» 🔸و البته در این راه نباید از اتهامات و تخریب ها ترسید. امام راحل در این باره می فرماید: «مسئولین نظام ایرانِ انقلابی باید بدانند که عده ای از خدا بیخبر برای از بین‏‎ ‎‏بردن انقلاب هر کس را که بخواهد برای فقرا و مستمندان کار کند و راه اسلام و انقلاب را‏‎ ‎‏بپیماید فوراً او را «کمونیست» و «التقاطی» می خوانند. از این اتهامات نباید ترسید. باید‏‎ ‎‏خدا را در نظر داشت، و تمام همّ و تلاش خود را در جهت رضایت خدا و کمک به فقرا‏‎ ‎‏به کار گرفت و از هیچ تهمتی نترسید. امریکا و استکبار در تمامی زمینه ها افرادی را برای‏‎ ‎‏شکست انقلاب اسلامی در آستین دارند، در حوزه ها و دانشگاهها مقدس نماها را که‏‎ ‎‏خطر آنان را بارها و بارها گوشزد کرده ام. اینان با تزویرشان از درون محتوای انقلاب و‏‎ ‎‏اسلام را نابود می کنند. اینها با قیافه ای حق به جانب و طرفدار دین و ولایت همه را‏‎ ‎‏بی دین معرفی می کنند. باید از شرّ اینها به خدا پناه بریم.» ✅