eitaa logo
مصباحیه ...
131 دنبال‌کننده
18هزار عکس
9.3هزار ویدیو
529 فایل
مصباحیه ... اَلا ولایحمل هذا العَلَم اِلّا اهل البصر و الصّبر... معرفی شخصیت الهی و جهادی آیت الله #مصباح_یزدی...🌹 همراه با مطالب گوناگون خبری، تحلیلی، بصیرتی، اخلاقی، معرفتی و...🌸🌸🌸 @Soukhtee
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸حرکت بسیار بسیار اشتباه که متاسفانه جزو عرف دانشگاهی ما شده است. 📝محمد حسنی
▪️27 ماه رمضان وفات علّامه مجلسی رَحِمَهُ الله محمّد باقر بن محمّد تقی بن مقصود علی مجلسی (1037 _ 1110 قـ) معروف به علّامه ی مجلسی یا مجلسی دوّم، از فقیهان و محدّثان مشهور شیعه می باشد. علامّه مجلسی رَحِمَهُ الله از میان شاخه‌ های علوم اسلامی بیش از همه به حدیث‌ نگاری علاقه داشت و مشهورترین کتاب او، مجموعه پُر حجم حدیثی به نام «بحار الأنوار» است که نقش بارزی در احیای جایگاه حدیث در منظومه ی معرفت دینی داشت. ایشان با تربیت شاگردان و آثار پر تعداد خود که بسیاری از آن ها را به زبان فارسی و برای استفاده عموم مردم نگاشت، بر فرهنگ شیعی و روش ‌های علمی علمای پس از خود تأثیر گذاشت. وی به دلیل حضور در حکومت صفویّان و نقش بارز سیاسی و اجتماعی‌ اش در آن دوران از شهرت زیادی بر خوردار بوده است. در دوران سلطنت شاه سلیمان صَفَوی به مقام «شیخ الإسلام» رسید و در دوران سلطان حسین صفوی صاحب نفوذ بود. ← ولادت و نسب مجلسی رَحِمَهُ الله در سال 1037 هـ در اصفهان به دنیا آمد. (1) ولادت او با آخرین سال سلطنت شاه عبّاس اوّل صفوی مصادف است. پدرش محمّد تقی مجلسی رَحِمَهُ الله مشهور به مجلسی اوّل از بزرگان و مجتهدان سرشناس عصر خویش و از شاگردان شیخ بهایی، ملا عبدالله شوشتری و میرداماد بود. مادرش، دختر صدر الدّین محمّد عاشوری قُمی است که از خاندان علم و فضیلت به شمار می‌ روند. (2) او دارای 3 همسر بود که از آن ها صاحب 4 پسر و 5 دختر گردید. ← خاندان مجلسی گفته شده که چون جدّ او دارای مجالس پُر شور بوده یا اینکه در اشعارش از تخلّص «مجلسی» استفاده می‌ کرده، به این نام شهرت یافتند. (4) نقل دیگر آن است که چون پدر علّامه مجلسی رَحِمَهُ الله در قریه ی «مجلس» اصفهان می‌ زیسته است، این خاندان به مجلسی معروف گردیدند. (5) جدّ پدری ایشان حافظ ابو نعیم اصفهانی از محدّثان و حفّاظ است. (6) پدر بزرگ شان، «ملّا مقصود» نیز اهل شعر، ادب و فضل بوده است. (7) جدّه پدری علّامه مجلسی رَحِمَهُ الله دختر کمال الدّین شیخ حسن عاملی نطنزی اصفهانی است. محدّث نوری رَحِمَهُ الله برادران علّامه مجلسی یعنی میرزا عزیزالله و ملّا عبدالله را مدح کرده است. آمنه بیگم مشهور ترین خواهر علّامه مجلسی رَحِمَهُ الله همسر ملّا صالح مازندرانی و عالم دینی بوده است. (8) ← اساتید و شاگردان ظاهراً ایشان بیش از هر استاد دیگری نزد پدرشان آموزش دیده اند و از آنجا که پدرشان از شاگردان شیخ بهایی بود، می‌ توان از تأثیر اندیشه‌ های شیخ بهایی بر علّامه مجلسی رَحِمَهُ الله به واسطه ی پدرشان محمّد تقی مجلسی رَحِمَهُ الله سخن راند. (9) افزون بر آن ایشان از بسیاری از علمای دوران خود حدیث شنیده و از آنان اجازه روایت داشت که از مهم‌ ترین این افراد باید به ملّا صالح مازندرانی، ملّا محسن فیض کاشانی و شیخ حرّ عاملی رحمة الله علیهم اجمعین اشاره کرد. البتّه منابع 18 تن از استادان ایشان را نام‌ برده‌ اند. (10) ایشان، شاگردان بسیار و مجالس درس متعدّدی داشته اند. برخی منابع شاگردان ایشان در مجالس درس شان را بالغ بر هزار تن ذکر کرده ‌اند. (11) از بین شاگردان علّامه برخی از مشاهیر علمای شیعه تربیت شدند که از آن جمله می‌ توان به میرزا عبدالله افندی اصفهانی، سیّد نعمت الله جزایری، شیخ عبدالله بحرانی، محمّد بن علی اردبیلی، میر محمّد حسین خاتون آبادی و سیّد ابو القاسم خوانساری رحمة الله علیهم اجمعین یاد کرد. (12) ← جایگاه و اهمیّت علمی علّامه مجلسی رَحِمَهُ الله در علوم مختلف اسلامی مانند تفسیر، حدیث، فقه، اصول، تاریخ، رجال و دِرایه تخصّص داشت و به نگارش آثاری در این زمینه‌ ها پرداخت. او نویسنده‌ ای بسیار پُر کار بود و بر اساس برخی محاسبات، در طول حیات علمی خود یعنی بعد از دوران بلوغ به طور متوسط روزانه 67 سطر می‌ نوشته که هر سطر به طور متوسط 50 کلمه داشته است. (13) ... 📚 منابع : 1. اعیان الشیعة : ج 9، ص 182. و ... . 2. الذریعة : ج 1، ص 151. و ... . 3. مرآت الاحوال : ص 122. و ... . 4. بحار الأنوار : ج 102، ص 105. 5. خدمات علّامه مجلسی (مکتب اسلام) : شماره 7، ص 50. 6. اعیان الشیعة : ج 9، ص 192. 7. بحار الأنوار : ج 102، ص 105. و ... . 8. ریاض العلماء : ج 5، 407. و ... . 9. علامّه مجلسی (طارمی) : ص 14. 10. بحار الأنوار : ج 102، ص 76 _ 83. 11. الکنی و الألقاب : ج 3، ص 147. 12. شرح احوال علّامه مجلسی (بلاغی) : ص 24 _ 28. 13. علّامه مجلسی (طارمی) : ص 119 _ 12۰
← بحار الأنوار و سایر آثار حدیثی علّامه مجلسی رَحِمَهُ الله بیش از هر چیز به نگارش مجموعه‌ های حدیثی علاقه داشت و از میان کتاب‌ های او «بحار الأنوار‌»که مجموعه ی بزرگی از احادیث امامان شیعه است،‌ بیش از همه شهرت دارد. باز گشت به متون حدیثی و جمع آوری مجموعه‌ های حدیثی و نیز شرح کتب حدیثی گذشتگان، جریانی بود که در دوران صفویّان رواج یافت و ریشه در تلاش علمای شیعه برای پاسخ گویی به نیاز های عقیدتی دوران خود داشت. نگارش کتاب «بحار الأنوار» نیز بخشی از توجّه عمومی علمای دوران به حدیث و حدیث نگاری بود. (14) بحار الأنوار شامل همه دانش‌ های بشری می باشد که در کلام امامان بازتاب یافته است و نقش دایرة المعارف شیعی را در دوران خود ایفا می‌ کرد. علمای این دوران و از جمله علّامه ی مجلسی رَحِمَهُ الله با این نگره که «همه ی علوم، منشأ الهی دارد و رد پای همه آن‌ ها را در سخن امامان علیهم السلام می‌ توان یافت» به تألیف چنین آثاری دست زدند. (15) باز سازی حدیث شیعه تلاشی بود برای در دسترس همگان قرار دادن اندیشه ی معتبر دینی که پیش از همه در احادیث امامان متبلور شده و فراهم کردن متونی که به پرسش‌ های شیعیان پاسخ دهد و آنان را از پرداختن به عرصه‌ ها و علوم انحرافی مانند فلسفه و تصوّف بی‌ نیاز کند. (16) از همین روست که عملکرد علّامه مجلسی رَحِمَهُ الله در تألیف مجموعه‌ های حدیث شیعه معمولاً همچون عملی در تقویت مذهب تشیع ارزیابی شده و از او همچون احیاء کننده مذهب تشیّع یاد شده است. (17) مجموع آثار عربی علّامه مجلسی رَحِمَهُ الله را تا 10 عنوان ذکر کرده ‌اند که پُر حجم ‌ترین آن ‌ها «بحار الأنوار» است که حدود 700 هزار سطر داشته و در یکی از چاپ ‌های آن، 110 جلد است. علّامه مجلسی رَحِمَهُ الله به شرح مجموعه ‌های حدیثی کهن شیعه نیز پرداخت و در این شرح ‌ها مباحث مختلف فقهی و غیر از آن را بررسی کرد. او شرحی بر کتاب کافی نوشت و آن را «مرآة العقول» نام گذاری نمود. وی همچنین شرحی بر کتاب تهذیب الاحکام نوشته ی شیخ طوسی رَحِمَهُ الله نگاشت به نام «ملاذ الأخیار فی فهم تهذیب الاخبار». از دیگر آثار علّامه مجلسی رَحِمَهُ الله باید به : شرح «چهل حدیث»، «الفوائد الطریفة فی شرح الصحیفه» در شرح صحیفه ی سجّادیه، رساله ی «اعتقادات»، رساله ی «اوزان»، و کتاب «الوجیزه فی الرّجال» اشاره کرد. (18) ← فارسی نگاری علّامه مجلسی رَحِمَهُ الله کتاب ‌ها و رسالات متعدّدی به زبان فارسی نگاشت، که تعداد آن را تا 49 کتاب و رساله شمرده ‌اند. نگارش رسالات فارسی با هدف ترویج علوم دینی بین مردم عادّی انجام می‌ شد و رویه‌ ای بود که مدّتی پیش از علّامه مجلسی رَحِمَهُ الله آغاز شده بود، امّا آثار ایشان از شهرت بیشتری بر خوردار شد و با استقبال بسیاری از فارسی زبانان همراه گشت. (19) از جمله آثار فارسی علّامه محمّد باقر مجلسی رَحِمَهُ الله می‌ توان به کتاب‌ های زیر اشاره کرد (20) : 1. «عین الحیاة» که شرحی است بر وصیّت پیامبر خدا صلّی الله علیه و آله به جناب ابوذر غِفاری مشتمل بر پند های اعتقادی، معارفی و اخلاقی. 2. «مشکاة الأنوار» در باب قرآن و دعا، فضیلت قرائت و ثواب آن. 3. «حیاة القلوب» در باب سر گذشت پیامبران، زندگانی پیامبر خدا صلّی الله علیه و آله و درباره ی امامت. 4. «جلاء العیون» در باب تاریخ و مصائب چهارده معصوم علیهم السلام. 5. «حلیة المتّقین» در باب آداب معاشرت و مستحبات زندگی روزانه ی فردی و اجتماعی. 6. «حقّ الیقین» در اعتقادات. ← وفات علّامه محمّد باقر مجلسی رَحِمَهُ الله سر انجام در شب 27 رمضان سال 1110 هـ و در 73 سالگی ـ به تاریخ قمری ـ در اصفهان از دنیا رفت. (21) آقا جمال خوانساری بر ایشان نماز گذارد. (22) ایشان بنابر وصیّت شان در کنار مسجد جامع اصفهان و در جوار پدرش به خاک سپرده شد. 📚 منابع : 14. علّامه مجلسی (طارمی) : ص 70 ـ 71. 15. بحار الأنوار از زاویه نگاه دایرة المعارفی : ص 28 ـ 30. 16. همان : 36 ـ 37. 17. أعیان الشیعة : ج 9، ص 183. 18. علّامه مجلسی (طارمی) : ص 122 ـ 129. 19. همان : 89 ـ 95. 20. أعیان الشیعة : ج 9، ص 183. 21. الکنی و الألقاب : ج 3، ص 149. 22. روضاتی : ص 61. الفاتحه مع الصّلوات... 🌹🌹🌹
. 🍃 شب مسعود بزرگداشت مرحوم حجت الاسلام مسعود دیانی، شاعر، پژوهشگر دینی و مجری رسانه‌ی ملی @HOWZAVIAN
🛑 تخلف پزشکانی که کارت‌خوان ندارند را به کجا اعلام کنیم؟ 🔹بعد از گذشت ۲ سال از تصویب قانون پایانه‌های فروشگاهی هنوز هستند پزشکانی که به دلیل فرار مالیاتی از داشتن دستگاه پوز برای دریافت ویزیت پرهیز می‌کنند که این امر باعث نارضایتی بسیاری از بیماران شده است. 🔹شهروندان با مراجعه به درگاه ملی مالیات به نشانی intamedia.ir در قسمت ویژه «سوت زنی»، گزارش‌های خود را ارسال کنند و از پاداش ویژه آن که تا یک درصد مبلغ مالیات قطعی وصول شده خواهد بود، بهره‌مند شوند. 🔹همچنین سامانه ۱۵۲۶، مرکز ارتباط مردمی سازمان امور مالیاتی کشور است که از این طریق مردم می‌توانند شکایات، پیشنهاد‌ها و سؤالات مالیاتی خود را مطرح کنند تا از سوی سازمان مالیاتی رسیدگی شود.
🛑📸 جشن روزه اولی‌ها با حضور جمعی از دانش‌آموزان پسر در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها برگزار شد. 🌺🌺🌺🌺🌺
🛑 سوانح رانندگی در هر ساعت جان ۲ ایرانی را می‌گیرد/تصادفات ۱۳ درصد بودجه کشور را می بلعد رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور: 🔹به ازای هر ساعت، تقریبا ۲ نفر از هموطنان جان خود را در سوانح رانندگی از دست می‌دهند و ۲۰ تا ۲۵ نفر نیز مصدوم می‌شوند ضمن اینکه معادل ۱۳ درصد بودجه کشور صرف پرداخت خسارت های ناشی از حوادث خودرویی می شود. 🔹سفرهای نوروزی امسال در مقایسه با سال گذشته نیز ۴۰ درصد افزایش داشت و مصرف سوخت نیز ۹ درصد بیشتر شد. 🔹در نوروز امسال، ۹۵۴ نفر از هموطنان جان خود را در سوانح رانندگی از دست دادند که رقم چشمگیری است. 😶
📸 تاریخ تولد رُند ( ۱۴۰۲/۰۲/۰۲ ) چه خطری برای بچه‌ها دارد؟ 😶
👓 جماعت عاریایی که همیشه به اعتقادات مردم و مذهبیا توهین کردن ، مردم رو مسخره کردن چرا به زیارت ائمه میرن چرا عریضه می‌نویسند، حالا شاهزاده شون رفته زیارت دیوار ندبه و زنش هم نامه گذاشته لای جرز دیوارش! :))))) ❗️ تازه اسلام‌ مال ۱۴۰۰سال قبله و یهود برا ۲۵۰۰سال قبل😄 😶
💥عارف شیدا آیت الله کشمیری : ذهن آدمی خیلی زود مسائل را جذب می‏کند و زود هم به آن مشغول می‏ شود؛ لذا بهترین چیز برای انسان نداشتن مشغوليت فكري است 📚کتاب شیدا 🌺 کانال معرفتی 👇 https://eitaa.com/joinchat/3222994976C75d06fe7ee
🌀 کمّی‌گرایی یا کیفی‌گزینی؟! 📝 نگاهی به رویکرد جذب حوزه‌های علمیه 🖋 زهرا صبوری 🔸 فروردین و اردیبهشت، اوج زمان ثبت نام و پذيرش حوزه‌های علمیه خواهران است. اما مهم‌تر از تبلیغ و اطلاع‌رسانی برای جذب، ملاک و معیارهای پذيرش و جذب است. 🔺 در این میان دو رویکرد وجود دارد؛ 1⃣ کیفی‌گزینی: برخی معتقدند از آنجایی که هدف حوزه‌ها تربیت شاگرد برای تبیین مکتب امام صادق علیه السلام و سرباز برای حضرت ولی‌عصر ارواحنا له الفداء است و حوزه، وظیفه دارد برای ظهور، زمینه‌سازی کند. از این رو لازم است در جذب طلاب، شاخصه‌های کیفی همچون ویژگی‌های فردی و خانوادگی و عوامل تربیتی و علمی مدنظر قرار گیرد. 2⃣ کمّیت‌محوری: اما زاویه نگاه برخی دیگر، کمیت‌محور است. و البته تحریرهای متعددی دارد که خوش‌بینانه‌ترین تقریر آن اقتضائات هدایتی و تربیتی دارد؛ به این معنا که به دلیل شؤون هدایتی ائمه علیهم السلام، چنین می‌اندیشند که همانگونه که ائمه برای حضور در مجالس علمی خود، هر فردی با هر گرایش و تفکری را می‌پذیرفتند و در صدد تربیت آنها بودند، حوزه‌ها نیز در امتداد مسیر اهل بیت موظف هستند بدون در نظر گرفتن ملاک‌های کیفی، اقدام به جذب طلبه کنند و در این راستا، کمیت در پذیرش، مورد توجه قرار گیرد و هدف این باشد که تعداد هرچه زیادتری جذب و پذيرش اتفاق بیافتد. ♨️ بر هر یک از دو رویکرد مذکور آثار و نتایجی مترتب است: 1⃣ نگرش نخست اگرچه اقتضا دارد میزان جذب حوزه‌ها سیر نزولی پیدا کند، اما خروجی و بازدهی قابل قبولی را به دنبال دارد. در این نگرش سرمایه حوزه در جای درست هزینه می‌شود و طلاب تربیت‌شده، خود سرمایه‌ای برای آینده حوزه محسوب می‌شوند‌. 2⃣ اما در رویکرد دوم، نگاهی و کلاسیک به تحصیل در حوزه و تربیت طلبه می‌شود. دانشگاه‌ها در پذيرش دانشجو به دنبال اجرای دستورالعمل‌ها و طی‌کردن مسیر فارغ التحصیلی هستند. به جرأت می‌توان گفت کمتر مسؤول و استادی در دانشگاه به دنبال تربیت نیروی کارآمد است. رویه دانشگاه، گذراندن واحد در بازه زمانی مشخص، بدون توجه به است. همه اینها حاکی از نگاه کمیت‌گرایانه‌ی خالی از معیارهای کیفی است؛ 📈 نگاهی که در حوزه، خروجی آن، تعداد زیادی طلبه خواهد بود که ادعای مدرک و تخصص دارند و خواهان شغل و درآمد هستند بدون اینکه روحیه جهادی و مسؤلیت‌پذیری داشته باشند. در این نگرش، نه تنها سرمایه حوزه، سرمایه‌ساز نمی‌شود بلکه به «صَرف گنجینه‌های حوزوی در غیر محل آن» نیز می‌انجامد. توجه به‌ عقبه حوزه‌های علمیه و تجربه نشان می‌دهد که رویکرد دوم باعث دوری حوزه‌ها از سنت‌های اصیل آن و گرفتارشدن به معایب دانشگاهی شد. @Manahejj
16.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
"تلاوت قرآن" 🔺تلاوت استودیویی سوره مبارکه الشمس توسط مرحوم استاد عبدالباسط عبدالصمد. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَالشَّمْسِ وَضُحَاهَا﴿۱﴾ وَالْقَمَرِ إِذَا تَلَاهَا﴿۲﴾ وَالنَّهَارِ إِذَا جَلَّاهَا﴿۳﴾ وَاللَّيْلِ إِذَا يَغْشَاهَا﴿۴﴾ وَالسَّمَاءِ وَمَا بَنَاهَا﴿۵﴾ وَالْأَرْضِ وَمَا طَحَاهَا﴿۶﴾ وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا﴿۷﴾ فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا﴿۸﴾ قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا﴿۹﴾ وَقَدْ خَابَ مَنْ دَسَّاهَا﴿۱۰﴾ @maktabeislam