🔺وضعیت حوزه های علمیه در برخی شهرها بحرانی است / مساجد و منابر در خطر هستند!
استاد شیخ حسین انصاریان در جمع عزادارن خوی:
▫️بنده به شهرهایی رفته ام و گفته ام میخواهم بروم حوزه علمیه شهر را ببینم اما گفته اند حوزه علمیه شهر تعطیل شده است!
🔹امروز اگر کسی استعداد و شرایط لازم برای تحصیل علوم حوزوی را داشته باشد و نرود باید در پیشگاه خدای متعال جواب پس بدهد!
🔸حوزه هایی می شناختم که زنده و پویا بودند و صبحانه، نهار و شام داشتند، 400 طلبه و مدرسین عالی و مجتهدین و درس خارج داشتند، امسال بعد دو سال که در آن شهر منبر رفتم گفتم حوزه تعطیله گفتند نه هنوز گفتم پس طلبه های مدرسه کجا هستند، گفتند امسال طلبه های ما فقط 28 نفر هستند!
➖مساجد و منابر شیعه و حتی نوشتن کتاب های تربیتی در این مملکت در خطر قطعی می باشند.
🔗 پایگاه خبری صدای حوزه
▪️ @Lakaliabadi
هدایت شده از مصباحیه ...
💯 صد مرتبه سورهٔ قدر
🌿 هزار نسیم رحمت در عصر جمعه
▪️امام کاظم علیهالسلام:
إِنَّ لِلَّهِ يَوْمَ الْجُمُعَةِ أَلْفَ نَفْخَةٍ مِنْ رَحْمَتِهِ يُعْطِي كُلَّ عَبْدٍ مِنْهَا مَا يَشَاءُ فَمَنْ قَرَأَ إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ بَعْدَ الْعَصْرِ يَوْمَ الْجُمُعَةِ مِائَةَ مَرَّةٍ وَهَبَ اللَّهُ لَهُ تِلْكَ الْأَلْفَ وَ مِثْلَهَا.
خداوند متعال در روز جمعه هزار نفحه و نسیم رحمت دارد كه به هر بندهای هر مقدار از آن را بخواهد میدهد. هر كه در عصر روز جمعه، 100 مرتبه *سورهٔ قدر* را بخواند خداوند آن هزار نفحهٔ رحمت و مانند آن را به او بخشد.
📚 الأمالی الصدوق، ص۶۰۶
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مرحوم آيةاللـه حاج ميرزا جواد آقا ملكى تبريزى قدّسسرّهالعزيز دربارهٔ اين ذكر شريف در كتاب أسرارالصّلوة مطلب ارزشمندى را از استاد خود عارف بىبديل مرحوم حاج ملّاحسينقلى همدانى قدّساللـهنفسه نقل مىفرمايند:
«من از برخى از مشايخ بزرگوارم كه حكيمى عارف و معلّمى حاذق و طبيبى كامل مانند او نديدهام، پرسيدم: كداميک از أعمال جوارحى را تجربه نمودهايد كه در قلب انسان تأثير بگذارد؟ فرمود: سجدهاى طولانى در هر روز كه آن را يکساعت يا سهربعساعت ادامه دهد و در آن اين ذكر را بگويد: لا إلَـٰهَ إلّا أَنتَ سُبْحَـٰنَكَ إِنِّى كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ، درحاليكه نفس خود را در زندان طبيعت گرفتار و به قيود و زنجيرهاى أخلاق رذيله بسته ببيند، و خداوند متعال را تنزيه نموده و عرض كند كه اين بدیها و نواقص را تو بر من وارد نساختى و به من ظلمى ننمودى بلكه من بر خودم ظلم كردم و نفسم را در اين مهلكهٔ عظيم افكندم. و ديگر صدمرتبه خواندن سورهٔ قدر در شب جمعه، و ديگر صدمرتبه خواندن اين سورهٔ مباركه در عصر روز جمعه. شيخ ما قدّسسرّه فرمود: هيچ عملى از أعمال مستحبّه را نيافتم كه به ميزان اين سه عمل تأثير داشته باشد.»
📍اطلاعات بیشتر:👇
eitaa.com/allame_tehrani/925
https://rahtousheh.ir/3315-2/
eitaa.com/salehy/2837
allame_tehrani
📎 وقایع ۱۴ مرداد
#شمسی
🗓 سال ۱۳۰۲
📌 علما و مراجع تبعید شده از عراق، وارد قم شدند و مورد استقبال باشکوهی قرار گرفتند.
🗓 سال ۱۳۳۹
📌 درگذشت علامه محمدعلی اُردوبادی مجتهد و شاعر شیعه.
🗓 سال ۱۳۴۲
📌 آیتالله سید شهابالدین نجفی مرعشی طی اعلامیه شدیداللحنی اطلاعیه سازمان امنیت را مورد حمله و انتقاد قرار دادند و متذکر شدند در این اطلاعیه طرز تنظیم خبر و ادای احترام نسبت به حضرات آیات، آیتالله خمینی و آیتالله قمی و آیتالله محلاتی دامة برکاتهم رعایت وظیفه اخلاقی و دینی نشده است.
🗓 سال ۱۳۴۳
📌 درگذشت علامه شیخ محمدباقر الفت اصفهانی فقیه، شاعر و نویسنده.
🗓 سال ۱۳۴۴
📌 درگذشت آیتالله سید رضا فیروزآبادی روحانی شیعه و نماینده چهار دوره در مجلس ملی در دوره قاجار و پهلوی.
🗓 سال ۱۳۵۷
📌 استقبال باشکوه مردم ملایر و نهاوند از حجتالاسلام محمدعلی حیدری؛ که دوره تبعید وی در شهر بابک به پایان رسیده بود.
🗓 سال ۱۳۶۷
📌 ترور حجتالاسلام سید عارف حسین حسینی از روحانیان شیعه پاکستان و رهبر نهضت جعفریه بود.
🗓 سال ۱۳۹۶
📌 درگذشت حجتالاسلام علیاصغر مروارید از مبارزین برجسته انقلاب.
🗓 سال ۱۳۹۸
📌 درگذشت آیتالله محمدآصف محسنی قندهاری از مراجع تقلید شیعه در افغانستان.
📎 وقایع ۱۸ محرم
#قمری
🗓 سال ۱۲۹۳
📌 ولادت آیتالله حیدرقلی سردار کابلی فقیه، محدث، رجالی، ادیب و ریاضیدان شیعه.
🗓 سال ۱۳۰۹
📌 ولادت آیتالله سید احمد خوانساری، از مراجع تقلید شیعه ساکن در قم.
🗓 سال ۱۳۲۳
📌 درگذشت آیتالله محمدحسن مامقانی از فقهای شیعه.
🗓 سال ۱۴۰۲
📌 درگذشت سید محمدحسین طباطبایی مشهور به علامه طباطبایی مفسر، فیلسوف، اصولی، فقیه و عارف.
🗓 سال ۱۴۳۱
📌 درگذشت آیتالله علی صافی گلپایگانی فقیه، شاعر، استاد حوزه علمیه قم.
🗓 سال ۱۴۴۳
📌 درگذشت آیتالله سید محمدعلی عالمی بلخابی از عالمان شیعه افغانستان.
🗓 سال ۱۴۴۳
📌 درگذشت آیتالله محمدعلی فیض گیلانی مجتهد شیعه و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
تقویم علماء
🌹🌹🌹
۱۴ مرداد ۱۴۰۲
🔸در چنین روزی در سال
۱۲۸۵ - صدور فرمان مشروطیت
۱۳۶۰ - رأی اعتماد مجلس شورای اسلامی به نخستوزیری محمدجواد باهنر
۱۳۶۶ - آغاز عملیات نصر ۷
۱۳۶۸ - تلاش برای ترور سلمان رشدی با حمله انتحاری توسط مصطفی مازح و شهادت او
۱۳۹۸ - زمینلرزه ۱۳۹۸ گچساران
🔹واقع شد.
🔸همچنین در چنین روزی در سال
۱۳۲۰ - سدیدالسلطنه کبابی، شاعر، نویسنده و مورخ ایرانی اهل بندرعباس
۱۳۶۰ - شهید سید حسن آیت، عضو شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی و نماینده مجلس شورای اسلامی
۱۳۸۳ - حسین پناهی، شاعر و بازیگر
۱۳۹۵ - شهید رجب محمدزاده ، جانباز مشهدی
🔹در گذشتند.
🌺🌺🌺
⚡️بیانیه آیتالله ابوالقاسم علیدوست
دفاعی عقیم و پرهزینه
♨️ حکومت علوی:بعثت عدالت
🔸مشاهده در سایت استاد :
http://a-alidoost.ir/persian/news/27844/
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
مصباحیه ...
⚡️بیانیه آیتالله ابوالقاسم علیدوست دفاعی عقیم و پرهزینه ♨️ حکومت علوی:بعثت عدالت 🔸مشاهده در سای
مدتی است برخی مبلغان و واعظان مشهور و محترم کشور، در دفاع و توجیه مشکلات موجود کشور، اوضاع حاکم بر حکومت امام علی – علیه السلام – را مطرح و وضعیت موجود را با حکومت مولا – علیه السلام – مقایسه می کنند! و آخرین آن، حرکتی بود که یکی از سخنرانان در چهارم مردادماه امسال (1402) انجام داد. در گذشته هم طلبهای جوان مطرح کرد که حدود (یا بیش از) ثلث نهج البلاغه، راجع به متخلفان اقتصادی و غیر اقتصادی از کارگزاران حکومت علوی است. دیگری در مشهد مقدس مطرح کرد که حدود سی فساد در حکومت امام – علیه السلام – بوده است که امام نتوانستهاند آن ها را معالجه کنند. چنان که واعظ دیگری در پاسخ به سوال یکی از اصحاب رسانه که مطرح کرد (بدین مضمون): به نظر شما، امام خمینی و رهبران انقلاب ایران تا چه حد در پیاده کردن اهداف خود موفق بوده اند؟ پاسخ داد: من سوال را به شما برمیگردانم و میپرسم: اصولا پیامبران و پیامبر اسلام - صلی الله علیه و آله- تا چه پایه موفق بودهاند؟(استفهام انکاری)
طبیعی است که این حضرات، خود را موظف به دفاع از عملکردها و وضعیت موجود دانسته و به گمان خویش، تکلیف خود را انجام دادهاند و از نظام، انقلاب و مسئولان دفاع جانانه کردهاند؛ قهرا در آینده هم شاهد ادامه این حرکت خواهیم بود. و از آن جا که عموم این آقایان، از چهرههای انقلابی و از موقعیت قوی در امر تبلیغ برخوردار و صاحب تریبونهای حساساند (و اگر چنین نبود این جانب ورود نمیکردم) حقیر به تحلیل و بررسی این حرکت میپردازم. حاصل پرداختن به ادله ذیل، چیزی جز اثبات عقیم بودن این نوع دفاع (توهم دفاع) و پرهزینه بودن آن نیست؛ بدین قرار:
1. آن چه این آقایان بیان میکنند یا در اصل خلاف واقع، یا غیر ثابت، یا راست ناقص و یا به قدری آمیخته به مبالغه است که هیچ کم از کذب ناموجه ندارد. با پوزش از اطاله نوشته، ناچارم توضیح کوتاهی در این باره داشته باشم.
نهج البلاغه شریف – طبق برخی شمارشها- دارای 241 خطبه، 79 کتاب و نامه و 480 حکمت است.(مطابق نهج البلاغه فیض الاسلام) در نامه 20، 40، 41، 43، 45 و71 اشاره به تخلفهایی شده است. این احتمال بسیار موجه است که مخاطب نامه 40 و 41 یک نفر (عبیدالله بن عباس) است. چنان که در نامه 43 صرفا اشاره به گزارشی علیه مصقلة بن هبيره شیبانی است که با توجیه وی، امام – علیه السلام – دفاع او را میپذیرند. همچنین نامه 45 راجع به عثمان بن حنیف است که کار ناروای او صرفا نشستن بر سر سفرهای بود که اغنیا بر آن حاضر و فقرا غائب بودند. (وَ مَا ظَنَنْتُ أَنَّكَ تُجِيبُ إِلَى طَعَامِ قَوْمٍ عَائِلُهُمْ مَجْفُوٌّ وَ غَنِيُّهُمْ مَدْعُوٌّ)
این جانب هیچ توجیه نیستم که با این وضعیت، با گفتهای که ثلث نهج البلاغه را راجع به برخورد با کارگزاران فاسد میداند، چه برخوردی باید داشت؟!!
حضراتی که این اندک تخلفات را برای برخی توجیهات، جسیم میکنند؛ از برخورد قاطع، روشن، سریع و عبرتآموز حضرت هم بگویند تا معلوم شود بیان ها تا چه پایه ناقص است!! برای نمونه خوانندگان محترم رفتار امام را با ابن هرمه (دعائم الاسلام ، ج2 ص 532) مطالعه کنند تا معلوم شود برخی نقلها تا چه پایه راست ناقصی است که هیچ کم از خلاف واقع گفتن ندارد.
در مقایسه و تشبیه باید به همه اقتضائات تشبیه، توجه کرد. حکومت امام علی – علیه السلام – در طول چهار سال و چند ماه بر سرزمین پهناور اسلام که عراق و ایران بخشی از آن است بعثت عدالت بود که هرگز – هرگز – نباید رفتاری این چنینی با آن داشت!
نسبت به سخنی که به حدود 30 فساد در زمان حکومت امام علی علیه السلام اشاره میکند، باید توجه کرد که این فسادها، هیچ ربطی به امام نداشته و میراثی بوده که از حاکمان و حاکمیت ناتوان و فاسد قبل به ارث رسیده بود. (قد عملت الولاة قبلي أعمالا خالفوا فيها رسول الله صلى الله عليه وآله...)و حضرت نمیتوانستند با سرعت و به راحتی آنها را ریشهکن کنند (وَ لَوْ حَمَلْتُ النَّاسَ عَلَى تَرْکِهَا وَ حَوَّلْتُهَا إِلَى مَوَاضِعِهَا .... لَتَفَرَّقَ عَنِّی جُنْدِی حَتَّى أَبْقَى وَحْدِی....) و این چه ربطی به کژیها و ناراستیهای مورد نظر دارد؟ ضمن این که مبنای این گفته، روایتی است که فاقد سند معتبر است؛ هر چند اگر واجد سند معتبر هم بود، برای اثبات مطلب کافی نبود؛ زیرا خبر واحد هر چند واجد سند معتبر باشد، برای اثبات غیر احکام شرعی کافی نیست.
سند روایت این است: «علی بن ابراهیم عن ابیه عن حماد بن عیسی عن ابراهیم بن عثمان [عمر] عن ابان بن ابی عیاش عن سلیم بن قیس اسدی (روضه کافی ، ص 58، ح 21) این سند به دلیل اشتمال بر ابان بن ابی عیاش ضعیف است. البته در روضه کافی از ابان یاد نشده است ، لکن مطابق موازین رجال بین ابراهیم بن عثمان [عمر] و سلیم بن قیس ، این شخص واسطه در نقل است.
مصباحیه ...
⚡️بیانیه آیتالله ابوالقاسم علیدوست دفاعی عقیم و پرهزینه ♨️ حکومت علوی:بعثت عدالت 🔸مشاهده در سای
2. نباید تردید کرد دفاعهایی این چنین، هرگز منتقدِ به وضعیت موجود در جمهوری اسلامی ایران را معتقد به این روش حاکمیتی نمیکند؛ بر عکس، چوب حراج بر تراث میزند که بگویند: پس هر حکومتی از اسلام وضعیتش چنین است! من نمیدانم آن حضرات در آینده در نیمه شعبان، چگونه میخواهند از حکومت مهدوی بگویند و فریاد زنند که :«یَمْلَأُ اللهُ به الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا بعد مَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً»؟
3. این گونه سخنرانیها، تأمین خاطر دادن به مسئولانی است که هیچ نیازمند به تأمین خاطر نیستند، بلکه بیش از هر چیز و هر زمان محتاج شنیدن نقدهای منصفانه، خالی از سفیدنمایی ناموجه (و البته به دور از سیاهنمایی) هستند.
4. دفاع از انقلاب و نظام البته با پذیرش برخی کاستی ها، خود تحریمی و ... راه دیگری دارد که صاحبان احساس تکلیف در اینباره باید به آن بپردازند.
در پایان تذکری مشفقانه و ناصحانه به این حضرات باید داشت که قدری با احتیاط سخن بگویید و بدون هیچ عایدی و نتیجه، ناخواسته نسل امروز را با حکومتی که بیهمتا در عدالت بود، بدبین نسازید.
مخاطبانی هم که این سخنان را میشنوند، نباید این سخنان را جدی بگیرند و نسبت به آن چه باید مدافعش باشند، بدبین شوند.
خوب است کسانی که وظیفه خطیر و ظریف دفاع از انقلاب اسلامی را بر دوش می گیرند، اَبرو را طوری آرایش نکنند که چیزی از چشم باقی نماند! و بُن همان شاخهای را که بر آن نشستهاند، به دست اره نسپارند!
این روزها دشمنان اهل بیت – علیهم السلام – برای دور کردن نسل جدید شیعه از دامان پاک اهل عصمت، نقشههای بسیار پیچیدهای اجرا میکنند؛ در چنین فضایی لازم است هر گاه به دلیلی سخنی از اهل بیت علیهم السلام میگوییم، مراقب سوء استفادههای احتمالی و قطعی، از گفتههایمان باشیم. سخن گفتن از اهل بیت به هر عنوان ورود به وادی مقدس طُوَی است که باید با احتیاط در آن میدان قدم برداشت! فراموش نکنیم که:
*إِنَّ السَّمعَ وَالبَصَرَ وَالفُؤادَ كُلُّ أُولٰئِكَ كانَ عَنهُ مَسئولًا*.
قم – حوزه علمیه – ابوالقاسم علیدوست
14/ 5/ 1402
😶
مصباحیه ...
2. نباید تردید کرد دفاعهایی این چنین، هرگز منتقدِ به وضعیت موجود در جمهوری اسلامی ایران را معتقد به
متاسفانه اراده ی مبارزه با فساد در درون قوه قضاییه برای مبارزه با فسادهای موجود در آن کمه، چه برسه به برخورد با مفاسد دولتی ها که ۹۰ درصد ثروت ایرانیان رو سرپرستی و هدایتگری میکنند...
گزارش تحقیق و تفحص مجلس اصولگرای هفتم از قوه قضاییه را ببینید...
متاسفانه برخی پدرخوانده ها در هسته ی سخت قدرت ( منظور، رهبری نیست که ایشان معمولا نظری نمیدهند در این امور) برای سران قوه، مصونیت قضایی مادام العمر طراحی کرده اند که (ناشی از بی اطلاعی آنها از معارف دینی و) مانع بازخواست و محاکمه ی سران قوا برای افعال سیّئه و ترک افعال آنهاست...
۷۰۰ هزار درخواست برای محاکمه ی حسن روحانی رو هم به هیچ میگیرند...
در حالیکه امیرالمومنین با خواص و ژنرال های زیادی برخورد کرد...
برخورد های سیاسی، اقتصادی، عقیدتی و...
از نامه ها و توبیخ ها و اخراج ها
تا جنگ ها و ...
در واقع برخورد او با انحرافات و تخلفات، قاعده بود
و برخی برخورد نکردنها، استثناء...
افسوس که غالبا مصلحت اندیشی ها بدرستی تشخیص داده نشده و مصلحتِ آبروی اسلام و انقلاب را ذبح کردند بنام دفاع از اسلام و انقلاب و به پای دفاع از چند مسئول و کارگزار نابخردِ خطاکار ...
جالبه که در خاطرات هاشمی رفسنجانی در سال۷۸، بارها به گلایه کارکنان وزارت اطلاعات از اراده ی قوه قضاییه و نهادهای دیگر برای برخورد با عاملین قتلهای زنجیره ای که توسط برخی ماموران اطلاعاتی رقم خورد، اشاره شده است..
یعنی برخی ماموران اطلاعاتی که وظیفه برخورد با فساد را داشتند، از برخورد با فساد و قتل، ناراحت بودند..!!!
همچنین هاشمی را باید مروّج و بنیانگذار ولنگاری در مبارزه با مفاسد اقتصادی و رانتخواری ها و امتیازطلبی های مسئولین گوناگون دانست...
بشدت بی تفاوت به این عرصه ی بسیار کلیدی بود و تبعات این رویکردهای او، سالهاست که بشدت نهادینه شده در نهادها و عرصه های گوناگون ...
مثالهای زیادی در ذهنم هست که بگذریم...
فوقع ماوقع...
😶
📢 دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:اگر لایحه حجاب به نتیجه نرسد، وضع بدحجابی بدتر خواهد شد
🗣️ خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:
◀️ لایحه حجاب را ابتدا قوه قضائیه آماده کرد و سپس توسط دولت به مجلس ارائه و کار مفصلی روی آن انجام شد. لذا من تاکید میکنم که این لایحه در اصل حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب است و به نظرم این نکته بسیار مثبتی است که مجلس به آن توجه داشته است. جا دارد از دستاندرکاران تدوین لایحه، بهویژه دکتر قالیباف تشکر کنیم که تعبیر حمایت از خانواده را برای این لایحه به کار بردند.
◀️ لایحه جدید حجاب در بخش جرائم و تخلفات لایحه نسبتا جامعی است. در بخش فرهنگی هم به مسئولیتهای فرهنگی، سازمانها و نهادهای فرهنگی و هم به کسانی که در انجام وظایفشان در حوزه فرهنگ ترک فعل و تخلف میکنند، پرداخته است.
◀️ خواهشم این است عزیزانی که نقد دارند، با انصاف برخورد کنند؛ چراکه اگر ما این لایحه را به نتیجه نرسانیم، قطعا وضع بدحجابی بدتر خواهد شد و برخی از فقدان بعضی قوانین سوءاستفاده کرده و خواهند کرد.
حجت الاسلام علمالهدی، امام جمعه مشهد :
اکنون طیف مدیران همگی سالم و صادق هستند/ مردم از یک دولت انقلابی، توقع دارند که بیش از پیش به فکر دنیا و آخرتشان باشد
◀️ این ملت زیاده خواه نیستند. این حق مردم است که سؤال کنند چرا وضعیت مرغ و روغن هر روز به یک حالت است و ثباتی در این بازار وجود ندارد.