مصباحیه ...
🔴 توئیت تهیهکننده گاندو جناب آقای ظریف، ما را به دروغ گویی متهم کردید و به ما تهمت زدید. قول داده
🔴با فشار دولت پخش مستند گاندو متوقف شد.
🔹این مستند برای اولین بار تصاویر و فیلمهای دیده نشدهای را به نمایش درمیآورد که نشان از پشت پردهی سرویسهای جاسوسی آمریکا دارد و جیسون رضائیان طی گفتوگویی از توطئههای عوامل بیگانه در ایران و منطقه پرده برمیدارد.
🔻این مستند قرار بود امشب از شبکه سه سیما پخش شود.
🔰برخی از آرا و دیدگاههای برجسته آیت الله علامه مصباح یزدی ( رحمت الله علیه )
🔸باب مباحث فلسفی
۱_اثبات اصالت وجود و اعتباریت ماهیت از راه علم حضوری
۲_اعتقاد به باقی ماندن رسوبات ذهنی تفکر اصالت الماهوی در مباحث متعدد فلسفی با وجود اعتقاد به اصالت وجود و اعتباریت ماهیت ؛ مانند تعریف وجود ذهنی و اعتقاد به وجود کلی طبیعی در خارج و تعریف معقولات اولی و مبحث ذات و ذاتیات و ....
۳_منحصر دانستن رابطه تشکیکی وجود میان علل و معالیل طولی و اعتقاد به تباین ذاتی میان موجودات دیگر
۴_تفسیر جدید از قضیه معروفه الماهیه من حیث هی لیست الاهی ...
۶_انکار مقوله بودن مقولات عشر
۷_ انکار موجودیت هیولای اولی به عنوان یکی از جواهر
۸_انکار معقول اول بودن مفاهیم به کار رفته در مقولات عشر و اعتقاد به معقول ثانی فلسفی دانستن آنها جز کیف نفسانی و کیف محسوس( البته با تردید درباره کیفیت محسوس)
۹_انکار وحدت شخصی عالم
۱۰_اعتقاد به تراکب صورت ها و تطبیق آن بر مصادیق فراوان
۱۱_انکار وجود خارجی وجود رابط در قضایا و ذهنی دانستن آن
۱۲_تبیین دقیق از رابطه علی و معلولی طولی و ایجادی
۱۳_ نادرست دانستن قاعده الواحد
۱۴_نادرست دانستن اثبات وحدت صادر اول از راه قاعده الواحد
۱۵_اثبات وحدت صادر اول از راه قاعده امکان اشرف با تبیین خاص خویش
۱۶_ اثبات معلولیت جهان طبیعت با عالم ماده از راه قاعده امکان اشرف با تبیین خاص
۱۷_ نادرست دانستن نظریه و ادله ملاصدرا در بحث اتحاد عقل و عاقل و معقول. و تبیین جدید آن با مبانی و ادله دیگر
۱۸_ اتقن البراهین دانستن برهان زمان برای اثبات حرکت جوهری و ناتمام و ناکافی دانستن ادله دیگر
۱۹_ ناتمام و مخدوش دانستن تقاریر مختلف برهان صدیقین و تبیین جدید آن با تکیه به مبانی فلسفی صدرالمتالهین
۲۰_ناتمام دانستن ادله اثبات عقول عشره طولی
۲۱_تبیین فلسفی فلسفه ی آفرینش جهان و انسان از راه حب ذاتی خداوند به ذات خویش
۲۲_ناتمام دانستن دیدگاه ملاصدرا در جسمانیه الحدوث و روحانیه البقاء دانستن نفس و اعتقاد به افاضه نفس و خلق آن در ماده با فراهم شدن قابلیت در آن
۲۳_ ناتمام دانستن دیدگاه و دلیل ملاصدرا درباره مرگ طبیعی
موارد بالا تنها بخشی از آرا و دیدگاه برجسته معظم له در فلسفه است
🔸باب مباحث معرفت شناسی و منطق
۱_اعتقاد به اینکه هر قضیه ای بی استثنا دارای چهار جزء است تصور موضوع و تصور محمول و تصور نسبت حکمیه و حکم
۲_انکار وجود نسبت حکمیه و وجود رابط در قضایا در خارج از ذهن
۳_اعتقاد به قیام ارتسامی معقولات اولی و قیام صدوری معقولات ثانیه در ذهن و نیز فعل نفس دانستن حکم در قضایا
۴_مشترک لفظی دانستن وجود رابط در قضایا و وجود رابط معلول نسبت به علت ایجادی
۵_اعتقاد به انتزاع معقولات ثانیه اعم از فلسفی و منطقی از علم حضوری
۵-اعتقاد به تحلیلی بودن قضایای بدیهیات اولیه
۶_اعتقاد به بر گرفته بودن بدیهیات اولیه از علم حضوری
۷_انکار معلومات پیش ساخته ذهن و عقل بشر آنگونه که عقلیون اروپا مانند دکارت و کانت عقیده دارند
۹_اثبات وجود موجودات مادی در خارج از راه اصل علیت و سنخیت میان علت و معلول
۱۰_یقینی دانستن وجدانیات و بدیهیات اولیه و فطریات در میان صناعات خمس
۱۱_اعتقاد به لمی بودن غالب براهین فلسفی در فلسفه
۱۲_تعمیم علیت حد وسط به علیت خارجی و علیت ذهنی در برهان لمی
۱۳_اعتقاد به ناکافی بودن حس و عقل بشر برای کسب شناخت های لازم در مسیر رسیدن به سعادت انسانی نیاز به وحی در این رابطه
۱۴_ برهانی دانستن قضایای اخلاقی و حقوقی
۱۵_اعتقاد به برگرفته بودن بایدها و نبایدها در گزاره های اخلاقی و حقوقی از ضرورت بالقیاس میان فعل و نتایج آن
۱۶_اعتقاد به زیربنا بودن قضایای بدیهی اولی هم برای گزارههای علمی و فلسفی و هم گزاره های اخلاقی حقوقی
👇👇👇
🔸 مباحث فلسفه اخلاق
۱_ چهار بند اخیر در مباحث معرفت شناسی یعنی ناکافی دانستن عقل و حس بشر برای درک شناخت های لازم برای سعادت بشر
و برهانی دانستن گزاره های اخلاقی و حقوقی
و بر گرفته بودن این قضایا و گزارهها از بدیهیات اولیه
و حکایت گری بایدها و نبایدهای اخلاقی و حقوقی از ضرورت بالقیاس میان فعل اختیاری و نتایج آن
۲_بهره گیری تام و تمام از مبنای فلسفی النفس فی وحدتها کل القوی در فلسفه اخلاق
۳_ابتنای اخ لاق و ارزش های اخلاقی بر اعتقاد به مختار بودن انسان
۴_ابتنای اخلاق و ارزش های اخلاقی بر اعتقاد به روح ملکوتی و متعالی انسان
۵_تفاوت اساسی میان اخلاق و حقوق در غایت و غرض نهایی است
یعنی غایت در اخلاق ؛ تعالی نفس و در حقوق ؛ مصالح اجتماعی است
۶_تبیین فلسفی عروج و نزول نفس از راه توجهات و نیات و انگیزه ها
۷_تبیین فلسفی تعالی نفس انسان با قرب به خدا
۸_تبیین فلسفی این حقیقت که قرب به خدا همان شهود خداوند می باشد
۹_تبیین فلسفی نگاه اخلاقی دین به همه زندگی و از جمله مسائل سیاسی و اجتماعی و حقوقی
۱۰_تبیین فلسفی ارتباط تنگاتنگ ارزش های اخلاقی با حیات و سعادت اخروی
✍️ استاد عباس نیکزاد
باندهای فساد که در دو سال گذشته از قوه قضائیه ضربه خورده اند برای ورود احتمالی #رئیسی به انتخابات آماده می شوند
تشکیل اتاق عملیات روانی برای انتقام در دستور کار است.تلگرام مهمترین بستر عملیات است
🔗 @Dr_A_Ganji
ظریف با این سؤال مواجه شد که چرا اقبال اصلاح طلبان به وی بعد از انتشار فایل صوتی اش چند برابر و تا مرز نفر اول انتخابشان رشد کرد؟
تصمیم ایشان به عدم حضور، غیر احساسی و هوشمندی آن چند جانبه بود.
"که عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکل ها" را دور اندیشانه درک کرد
#موسوي
🔗 @Dr_A_Ganji
🔴 دفتر مقام معظم رهبری در اطلاعیهای اعلام کرد پنجشنبه 23 اردیبهشت 1400 روز اول شوال المکرم و عید سعید فطر است.
متن اطلاعیه به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
با آرزوی قبولی طاعات و عبادات مردم عزیز در ماه مبارک رمضان، به اطلاع میرساند برابر گزارشهای رسیده از گروههای رصدی خبره و مورد اطمینان، رؤیت هلال ماه شؤال در غروب چهارشنبه 22 اردیبهشت 1400 برای رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظلهالعالی) محرز شده و به آن حکم کرده اند، بنابراین پنجشنبه 23 اردیبهشت 1400، اول شوال المکرم 1442 و عید سعید فطر خواهد بود.
دفتر مقام معظم رهبری
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
مصباحیه ...
🔴 دفتر مقام معظم رهبری در اطلاعیهای اعلام کرد پنجشنبه 23 اردیبهشت 1400 روز اول شوال المکرم و عید س
مقلّدین مراجعی مثل آیت الله سیستانی که چشم مسلح رو کافی نمیدانند باید صبر کنند تا ببینند آیا با چشم غیرمسلح هم دیده میشود یا نه...
سایت آیت الله سیستانی(حفظه الله):
جمعه روز عید فطر است.
🌺 #اطلاعیه
🔸 هلال ماه شوال با چشم غیر مسلح رویت نگردید، بنابراین فردا پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت، سیام ماه رمضان ۱۴۴۲ و جمعه، روز عید فطر و اولین روز ماه شوال است.
بسمالله الرحمن الرحیم
لم تثبت لدى سماحه السید السیستانی (دام ظله) رؤیه الهلال بالعین المجرده فی العراق والمناطق المجاوره له بعد غروب الاربعاء ٢٩ شهر رمضان المبارک، فوفقاً لمبناه الفقهی یکون غداً الخمیس مکملاً لعده شهر رمضان وتکون الجمعه یوم عید الفطر السعید، أعاده الله على الجمیع بالخیر والیمن والبرکات.
مکتب السید السیستانی – النجف الأشرف
مصباحیه ...
سایت آیت الله سیستانی(حفظه الله): جمعه روز عید فطر است. 🌺 #اطلاعیه 🔸 هلال ماه شوال با چشم غیر مسلح
اگر یک یا دو مرجعی که #هم_مبنا با آیت الله سیستانی هستند(مثل آیت الله مکارم و شبیری و سید محمدتقی مدرسی )، فردا را عید اعلام کنند و از نظر آنها اطمینان به اول ماه حاصل شود، مقلدین آیت الله سیستانی میتوانند فردا را عید بدانند...
🛑 راههای مختلفی برای رسیدن به وحدت نظر در مسأله رؤیت هلال وجود دارد
🔹آیتالله محسن فقیهی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در آستانه عید فطر طی یادداشتی مفصل به توضیح راههای رسیدن به وحدت نظر در مساله رویت هلال پرداخت که سر فصل آنها عبارتند از:
🔹راه اول: حکومتی بودن مسأله اعلام عید
🔹راه دوم: پذیرش حکم حاکم به عنوان یکی از طرق اثبات اول ماه
🔹راه سوم: عدم اعلام نظرات مخالف
🔹راه چهارم: تشکیل شورایی متشکل از نمایندگان مراجع.
کشف اول ماه، اصلا امر تقلیدی نیست.
صرفا ملاک و مبنای کشف اول ماه، امر تقلیدی هست.
مراجع تقلید،اول ماه را اعلام میکنند صرفا بعلت کمک به روزه گیران و بعنوان یک شاهد عادل.
الزامی برای مقلدین شان نمی آورد.
هر کس با مبنای مرجع خود در تعیین اول ماه،
میتواند از طرق معتبر، اول ماه را کشف کند.
مثلا مقلد مرجعی که چشم مسلح را کافی نمیداند، میتواند با اعلام اول ماه توسط مرجع دیگری که چسم مسلح را کافی نمیداند، به شهادت او اعتماد کند و اول ماه را بیاید.
البته در کنار مبنای چشم مسلح و غیرمسلح،
بحث افق ماه هم مطرح هست که باید توجه کرد و تعارض موثری در این زمینه هم نباشد بین دو مرجعی که هر دو چشم غیر مسلح را کافی میدانند.
لذا مثلا مقلدین ایت اله سیستانی ،
با عدم اعلام اول ماه توسط او ولی با اعلام اول ماه توسط مرجع دیگری که هم مبنای اوست، میتوانند به شهادت او اعتماد کنند و اول ماه را مطمئن شوند.
چون اقایان هم مبنا هم از ابزارهای تعیین اول ماه استفاده میکنند و برخی شون ممکنه به اطمینان برسند و برخی نه.
در واقع با یک مبنای واحد، نظر یکی از این دو مرجع در عالم واقع، صحیح هست.
🌙روایت رؤیت؛ گزارش دفاتر مراجع از هلال ماه شوال ۱۴۴۲ قمری
👈گزارش لحظهبهلحظه/ هلال ماه شوال برای برخی مراجع احزار شد: https://b2n.ir/t56212
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
مصباحیه ...
🌙روایت رؤیت؛ گزارش دفاتر مراجع از هلال ماه شوال ۱۴۴۲ قمری 👈گزارش لحظهبهلحظه/ هلال ماه شوال برای
سایت و کانال اجتهاد،
امشب لحظه به لحظه نظر مراجع تقلید را درباره ی اول ماه بودن فردا اعلام میکنند.
مصباحیه ...
اصلاح یک اشتباه
بین مردم و حتی طلاب رایج است که اگر حاکم شرع، حکمِ به رؤیت هلال نمود، اول ماه ثابت می گردد و تبعیت از او بر همگان حتی مقلّدان سایر مراجع لازم است و لذا به مجرّد اینکه تلویزیون اعلام کرد که هلال نزد رهبری ثابت شده، دیگر خود را محتاج به مراجعه به نظر مرجع خود نمی بینند و روزه را می خورند
درباره این پندار چهار نکته قابل توجه است:
اولاً حاکم شرع به معنای رهبر سیاسیِ جامعه نیست؛ بلکه هر مجتهد عادلی حکمِ به اول ماه بنماید، احکام حکم حاکم بر آن جاری می شود
ثانیاً: حکم حاکم غیر از ثبوت هلال نزد حاکم است. یعنی اگر مجتهد بگوید: هلال ماه شوال برای من ثابت شده است، برای بقیه حتی مقلدانِ خود او کافی نیست مگر آنکه از این گفته برایشان اطمینان به رؤیت هلال حاصل شود که در آن صورت از اطمینانشان پیروی می کنند نه از نظر حاکم
ثالثاً: حتی اگر حاکم بگوید: من حکم می کنم که فردا عید است، خیلی از مراجع حکم او را نافذ نمی دانند مثلاً آقای سیستانی و وحید و شبیری حکم حاکم را از طرق اثبات اول ماه نمی دانند
رابعاً حتی کسانی که حکم حاکم را نافذ و طریق اثبات اول ماه می دانند می گویند: در صورتی که مکلّف اجتهاداً یا تقلیداً علم به خطای اجتهادی یا مصداقیِ حاکم داشته باشد، در حق او نافذ نیست مثلاً آقای مکارم با اینکه حکم حاکم را از طرق اثبات اول ماه می داند ولی چون مانند آقایان وحید و سیستانی و شبیری نظرش این است که ملاک رؤیت هلال با چشم عادی است نه چشم مسلّح مانند تلسکوپ، اگر هلال ماه برای حاکم از طریق تلسکوپ ثابت شود و بر طبق آن حکم کند، تبعیت از او را غیر لازم بلکه غیر جایز می داند
بنابر این سخن آقای فلاح زاده فقط بر اساس نظر کسانی که حکم حاکم را نافذ می دانند و نظرشان در ملاکیتِ چشم عادی یا مسلح با حاکم یکسان است، صحیح و طبق نظر بقیه غلط است.
ظاهرا رهبری حکم کرده اند به اول ماه بودن فردا..
لذا پیام بالا را با دقت توجه کنید...
🔴 عید فطر
🔹 پرسش: آیا برای تعیین عید فطر باید از حاکم شرع تبعیت کرد؟
🔸پاسخ: اوّل ماه به حکمِ حاکم شرع ثابت نمیشود؛ مگر اینکه از حکمِ حاکم شرع یا ثابت شدن ماه نزد او، اطمینان یا یقین به دیده شدن ماه با چشم غیر مسلّح (چشم معمولی) در همان شهر یا شهرهایی که با آن شهر اتّحاد افق دارند، حاصل شود.
🌐 @sistani_fa
🌙اطلاعیه دفتر آیتالله ناصر مکارم شیرازی
🔻تا این لحظه رویت هلال ماه شوال برای آیتالله مکارم شیرازی ثابت نشده است. در صورت اثبات از همین طریق اطلاع رسانی خواهد شد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔻اطلاعیه جدید
🌙از سوی دفتر آیتالله جوادی آملی، پنج شنبه سی ام ماه مبارك رمضان اعلام گردید.
آيتالله جوادی آملی در معيار تحقق اول ماه قمری در توضيح المسائل خود بيان میدارد: معيار اول ماه قمری آن است که 1. فاصله و نسبت ماه و آفتاب، 2. [فاصله و نسبت] ماه و زمين و 3. مجموع دو نسبت ياد شده به قدری باشد که رؤيت ماه به صورت عادی امکانپذير باشد.
آنچه طريق ثبوت اول ماه است امکان ديدن با چشم غير مسلح است و آنچه موضوع اصيل [اول ماه] است تحقق نسبتهای سه گانه است.
بنابراين با توجه به اينكه رويت هلال ماه شوال در روز چهارشنبه با چشم غير مسلح نزد آيتالله جوادی آملی ثابت نگرديد بنابراين فردا پنج شنبه سی ام ماه مبارك رمضان و جمعه 24 اردیبهشت ماه، اول ماه شوال و عيد سعيد فطر خواهد بود.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌺 #رویت_هلال
🔹پرسش: آیا مقلدین در مورد تعیین روز عید فطر باید به مراجع خود رجوع کنند یا همان روزی که در کشور عید فطر اعلام می شود باید مدنظر همه باشد؟
🔸️پاسخ: بر مکلف واجب است ضوابط ثبوت ماه را طبق فتوای مجتهد اعلم تطبیق کند.
🌐 @sistani_fa
⭕️فوری
✔️مقام معظم رهبری، «حکم» صریح بر ثبوت هلال شوال کردهاند
#اختصاصی_اجتهاد
💠حجتالاسلام والمسلمین محمد رضایی، مدیر دفتر استفتائات و مطالعات فقهی دفتر مقام معظم رهبری بر «حکم حکومتیِ» رهبری به ثبوت هلال ماه شوال تأکید کرد.
🔻در اطلاعیه دفتر رهبری نسبت به استهلال ماه شوال آمده است:
«بسم الله الرحمن الرحیم؛ با آرزوی قبولی طاعات و عبادات مردم عزیز در ماه مبارک رمضان، به اطلاع میرساند برابر گزارشهای رسیده از گروههای رصدی خبره و مورد اطمینان، رؤیت هلال ماه شؤال در غروب چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ برای رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظلهالعالی) محرز شده و به آن 👈حکم کردهاند، بنابراین پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰، اول شوال المکرم ۱۴۴۲ و عید سعید فطر خواهد بود.»
✅به دنبال تشکیک برخی نسبت به معنای «حکم» در بیانیۀ مذکور، مدیر دفتر استفتائات و مطالعات فقهی دفتر مقام معظم رهبری در گفتگویی تلفنی با «شبکه اجتهاد» بر صدور «حکم حکومتی» از سوی مقام معظم رهبری نسبت به ثبوت هلال شوال تأکید کرد.
💫با توجه به اینکه برخی مراجع معظم تقلید «حکم حاکم» را با شرایطی برای ثبوت هلال ماه، کافی میدانند، لازم است مؤمنین مطابق نظر مرجع تقلید خود، عمل کنند.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
#رویت_هلال
بسم الله الرحمن الرحیم
بحث رویت هلال و اعلام عید فطر همانند سالهای گذشته معرکه آراء علما شد و منشا این اختلاف در تفاوت مبنایی در حقیقت رویت است و اینکه مقصود از رویت، رویت مسلح یا غیرمسلح و نیز تمایز در وحدت یا اختلاف افق است.
روایات شیعه و اهل سنت بر رویت تاکید میکند و بیشک مقصود از رویت، رویت متعارف در عرف جامعه است.
پس موضوع افطار و امساک شرعی، تولد هلال نیست که با محاسبات ریاضی به صورت یقینی کشف میشود چون متعلق چنین یقین ریاضی، تولد هلال است نه رویت هلال که موضوع حکم شرعی است. موضوع حکم شرعی، رویت معرفتشناسانه است نه تولد هستیشناسانه هلال.
این مفهوم متعارف عرفی از رویت در اعصار مختلف مصادیقی دارد؛ از جمله مشاهده هلال با چشم غیرمسلح در حیاط یا پشت بام منزل، مشاهده هلال با چشم غیرمسلح در مکانهای مرتفع و بالای کوهها که در عصر ائمه استفاده میشد، مشاهده هلال با چشم مسلح متعارف همچون عینک و دوربینهای معمولی نه تلسکوپ و سی سی دی کمیرا.
پس نباید گرفتار یکسانانگاری مفهوم رویت عرفی با مصداق آن در عصر نبوی یا ولوی شد.
بنابراین مصداق مشاهده متعارف هلال در عصر ما اعم از رویت مسلح(عینک و دوربینهای متعارف) و رویت غیرمسلح است که به عنوان رویت شرعی به شمار میآید.
شایان ذکر است که هلال پس از دوازده ساعت از تولدش با چشم غیرمسلح قابل رویت است؛ هر چند موانع جوی وجود داشته باشد و لکن قابلیت رویت هست و همین برای حکم شرعی کفایت میکند و فقیه باید به مصداق استهلال عرفی دست یازد.
لذا در وضعیت متغیرهای جوی در دنیای کنونی و تحولات سماوی باید فقیه با کمک کارشناسان متدین از زمان تولد هلال مطلع گردد.
همچنین اگر رویت شرعی در نقطهای از زمین تحقق یابد؛ نقاط دیگری که قریب الافق یا در عرض جغرافیایی مقارن(با وجود اختلاف در طولهای جغرافیایی) رویت به شمار میآید. پس اشتراک نقاط مختلف زمین در بخشی از شب کفایت میکند.
✍ عبدالحسین خسروپناه
حوزه علمیه قم
اول شوال ۱۴۴۱
🆔 @khosropanah_ir