شرح احوال علامه طباطبایی به قلم علامه طهرانی (رضواناللهعلیهما).pdf
749.2K
✍ شرح احوال علامه طباطبایی به قلم علامه طهرانی (رضواناللهعلیهما)
📚 جُنگ شمارهٔ ۱۵، از ص۴۷ تا ص۵۱
🆔 @allame_tehrani
🔰اولين ملاقات با علامه طباطبايى
در سنهٔ يكهزار و سيصد شصت و چهار هجريّهٔ قمريّه، اين حقير براى طلبگى و تحصيل علوم دينيّه به بلدهٔ طيّبهٔ قم مشرّف شدم. و در مدرسهٔ مرحوم آيةالله حجّت كه بعداً به مدرسهٔ حجّتيّه معروف شد حجرهاى گرفته، و به درس و بحث و مطالعه ادامه مىدادم. بناى اين مدرسه كوچک بود و آيةالله حجّت چند هزار متر از زمين مجاور را تهيّه و در نظر داشتند مدرسه را توسعه دهند و بناى عظيمى كه به سبک همان مدارس اسلامى میباشد و حاوى حجرات بسيار و مَدرس و مسجد و كتابخانه و سرداب و آب انبار و سائر مايحتاج طلّاب باشد به طرز صحيح و بهداشتى و با فضاى بزرگ و روحافزا براى طلّاب بسازند.
هر چه مهندسين از طهران و غير طهران آمدند و نقشههاى متنوّع و مختلفى كشيدند مورد نظر آيةالله واقع نشد، تا بالأخره شنيديم سيّدى از تبريز آمده و نقشهاى كشيده است كه مورد نظر و تصويب ايشان قرار گرفته است؛ ما بسيار شائق و مترصّد بوديم كه اين سيّد را ببينيم.
و از طرفى نيز بسيار شائق بوديم كه درس فلسفه بخوانيم.
... در همين احوال شنيديم آن سيّدى كه از تبريز آمده و نقشهٔ ساختمان را كشيده است بنام «قاضى» معروف و در رياضيّات و فلسفه زبردست، و نيز درس فلسفهاى در حوزه شروع كرده است.
اشتياق ما براى ديدار و ملاقات با او زياد شد و مترصّد بوديم به منزلش برويم و به بهانهاى از او ديدار كنيم. تا آنكه يكى از دوستان ما كه در مدرسه رفت و آمد داشت و فعلاً از علماى رشت میباشد يک روز به حجره آمده و گفتند:
آقاى قاضى[۱] از زيارت مشهد برگشته بيا به ديدنش برويم.
چون به منزل ايشان وارد شديم ديديم كه اين رجل معروف و مشهور همان سيّدى است كه ما همه روزه در كوچهها در بين راه او را میديديم و ابداً احتمال نمیداديم كه او از اهل علم باشد، فضلاً از تبحّر در علوم. با عمامهٔ بسيار كوچک از كرباس آبى رنگ و تكمههاى باز قبا و بدون جوراب، با لباس كمتر از معمول در كوچههاى قم تردّد داشت؛ خانه نيز بسيار محقّر و ساده.
ما معانقه كرديم و نشستيم، و گفتگو و سخن از اطراف و جوانب پيش آمد، ديديم: نه؛ واقعاً اين مرد جهانى است از علم و درايت و ادراک و فهم و براى ما خوب مشهود شد كه:
هر آن كو ز دانش برد توشهاى
جهانى است بنشسته در گوشهاى
در همان مجلس شيفتگى و ارادت به ايشان يكباره اوج گرفت و تقاضا نموديم يک درس خصوصى فلسفه براى ما بيان كنند كه آزادنه بتوانيم در بين درس به بحث و گفتگو پرداخته، و إشكالى در مطلب باقى نماند. ايشان با كمال بزرگوارى پذيرفتند. و چون از حضور ايشان بيرون آمديم و به سائر دوستانى كه بنا بود با آنها فلسفه بخوانيم رسيديم، گفتند: آقاى قاضى چطور بود؟ گفتم: در پاسخ شما بايد همان رباعى را بخوانم كه أبوالعلاء مَعَرّى نابينا دربارهٔ سيّد مرتضى گفت. در آن وقتى كه از ملاقات سيّد به وطن بازگشته و از او دربارهٔ سيّد پرسيده بودند كه او را چگونه يافتى؟
يا سآئلى عنه لمّا جئتُ أسألُه
ألا هو الرّجلُ العارى مِنَ العارِ
لو جِئتَه لرأيتَ النّاسَ فى رجلٍ
و الدّهرَ فى ساعةٍ و الأرضَ فى دارِ[۲]
«اى پرسش كننده از احوالات و كيفيّات سيّد مرتضى! آگاه باش كه من چون به خدمتش رسيدم كه از او سؤالهائى بنمايم، او را دريافتم مردى كه از انواع عار و ننگ و قذارت مبرّى و پاكيزه بود. اگر تو به نزد او بروى هر آينه خواهى ديد كه تمام افراد بشر در يک مرد گرد آمده و تمام روزگار در يک ساعت و تمام بساط زمين در يک خانه جمع شده است.»
✍ حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
📚 مهرتابان، ص ۱۲ تا ۱۴
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱. حضرت علّامهٔ طباطبائى در ابتداى ورودشان به قم به «قاضى» معروف بودند؛ چون از سلسله سادات قاضى مشهور در آذربايجان هستند، ليكن از نقطه نظر آنكه ايشان از سادات طباطبائى هستند خود ايشان ترجيح دادند كه به «طباطبائى» معروف شوند.
و أخيراً براى حقير چنين منكشف شده است كه: شايد ايشان خواستهاند لقب قاضى منحصراً به يگانه استاد ارجمندشان مرحوم حاج سيّد على آقا قاضى منحصر گردد و ايشان جهت تكريم و تجليل از مقام استاد، در شهرت و معروفيّت با وى شريک نباشند. (منه قدّس سرّه)
۲. «الكُنى و الألقاب» طبع صيدا، ج۳، ص۱۶۱.
🆔 @allame_tehrani
🔰تعابیر علامه طهرانی از علامه طباطبایی
تعابيرى كه انسان از ديگران بكار مىبرد نمايانگر ديدگاه انسان نسبت به آنهاست. و حضرت آقا (علامه طهرانی) گرچه نسبت به همگان ادب اسلامى را رعايت مىنمايند و در رابطه با اساتيد علمى و تربيتى خويش تعابير مختلفى بكار مىبرند، امّا دقّت ايشان در أداى حقّ بزرگان علم و معرفت مخصوصاً اساتيدشان از يكسو و تعابير بسيار زيبا و بلندى كه براى علّامه طباطبائى (أعلى الله مقامه الشّريف) بكار مىبرند از سوى ديگر، نشان دهندهٔ جايگاه رفيع مرحوم علّامه در نزد ايشان است:
«اين حقير روزى به حضرت استاد عرض كردم: هنوز اين تفسير شريف («الميزان») در حوزههاى علميّه جاى خود را چنان كه بايد باز نكرده است و به ارزش واقعى آن پى نبردهاند. اگر اين تفسير در حوزهها تدريس شود و روى محتويات و مطالب آن بحث و نقد و تجزيه و تحليل بعمل آيد و پيوسته اين امر ادامه يابد پس از دويست سال ارزش اين تفسير معلوم خواهد شد.
در دفعهٔ ديگرى عرض كردم: من كه به مطالعهٔ اين تفسير مشغول مىشوم، در بعضى از اوقات كه آيات را به هم ربط میدهيد و زنجيروار آنها را با يكديگر موازنه و از راه تطبيق معنى را بيرون مىكشيد، جز آنكه بگويم در آن هنگام قلم وحى و الهام إلهى آن را بر دست شما جارى ساخته است تعبير ديگرى ندارم. ايشان سرى تكان داده میفرمودند: اين فقط حسن نظر است؛ ما كارى نكردهايم!»[۱]
در زمان حيات استاد غالباً تعبيرشان اين بود:
«حضرت استاد گرامى ما علّامه طباطبائى روحى فداه»[۲]
و بعضاً نيز چنين تعبير میكردند:
«فخر المفسّرين و سند المحققّين استاد گرامى ما حضرت علّامه سيّد محمّدحسين طباطبائى أمدّ اللهُ ظِلالَه الشّارفة».[۳]
پس از رحلت استاد نيز تعابير بلندى دارند كه به چند نمونه از آنها در آخرين آثارشان اشاره مىكنيم:
«...حضرت استادنا الأكرم آية الحقّ و العرفان و سند العلم و الإيقان آيةالله علّامه طباطبائى تَغمّدهُ الله بأعلى رضوانِه و رَفع درجتَه بما لايُدرِک به عقلُ بشرٍ و لا مَلکٍ و لا جنٍّ و لا أحدٍ سوى ذاته الأقدس ... »[۴]
«... استاد عاليقدر فقيدمان علّامهٔ دوران و حكيم زمان عالم بالله و بأمرالله و عارف كامل، جامع معقول و منقول آيت عظماى الهى علّامه حاج سيّد محمّدحسين طباطبائى تبريزى أرواحنا لترابِ مَرقدِه الفدآء ... »[۵]
«... يگانهٔ حكيم و فقيه و مفسّر و اهل حديث و خبر و درايت، استاد ارجمندمان آيت مطلق حق در عصر، و شايد تا مدّتى بعد در أعصار آينده: علّامه آيةالله حاج سيّد محمّدحسين طباطبائى أعلى الله مقامه الشّريف كه به اعتراف مخالف و مؤالف، دوست و دشمن، داراى فكرى عميق و مغزى بيدار، و حامىاى فريد براى اسلام و تشيّع بود ...»[۶]
📚 آیتِ نور، ص۱۴۱
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱. مهر تابان، ص۷۱
۲. مقدمهٔ «رسالهٔ لباللباب»، ص ۱۸ تا ۲۰
۳. مقدمهٔ «رسالهٔ لباللباب»، ص ۱۸ تا ۲۰
۴. اللهشناسی، ج۱، ص۲۳۷
۵. اللهشناسی، ج۲، ص۲۷۴
۶. اللهشناسی، ج۳، ص۲۸۵
🆔 @allame_tehrani
شرح احوال علامه طباطبایی به قلم علامه طهرانی (رضواناللهعلیهما).pdf
749.2K
✍ شرح احوال علامه طباطبایی به قلم علامه طهرانی (رضواناللهعلیهما)
📚 جُنگ شمارهٔ ۱۵، از ص۴۷ تا ص۵۱
🆔 @allame_tehrani
mehrtaban.pdf
5.15M
📘 «مهر تابان» [طبع جدید]
📖 یادنامهٔ علامه طباطبائی (قدس سره)
✍ حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
🔰توضیحاتی دربارهٔ کتاب:👇
eitaa.com/allame_tehrani/3942
🆔 @allame_tehrani
📑 حضرت آیتاللهالعظمی علامه حاج سید محمدحسین طباطبائی تبریزی (أفاضاللهعلینامنبرکاتنفسهالقدسیة)
💠 علامه طباطبایی از نگاه بزرگان
📝 زندگی من؛ زندگینامهٔ خودنوشت علامه طباطبایی (قدس سره)
📘 مهر تابان؛ یادنامه و مصاحبات تلمیذ و عالم ربانی علامه سید محمدحسین طباطبائی تبریزی؛ اثر ماندگار مرحوم علامه آیةالله حسینی طهرانی قدّسسرّه
(این کتاب با توجه به سطح علمی و سلوکی نویسنده برترین اثر برای شناخت مرحوم علامه طباطبائی است.)
✍ شرح احوال علامه طباطبایی به قلم مرحوم آیةالله علامه حسنزاده آملی
📖 فیلسوف الهی؛ مقالهای در توصیف جایگاه علمی-اخلاقی علامه طباطبایی به قلم مرحوم آیةالله مصباح یزدی
📔 تماشای فرزانگی و فروزندگی
(علامه مصباح یزدی رضواناللهعلیه)
🆔 @allame_tehrani
هریس: وقت پایان دادن به جنگ غزه است
🔹معاون رئیسجمهور آمریکا بعد از دیدار با نخستوزیر رژیم صهیونیستی خواستار پایان دادن به جنگ غزه شد.
🔹هریس: حماس یک سازمان تروریستی بیرحم است که آغازگر جنگ در روز ۷ اکتبر بوده است.
🔹در دیدار با نتانیاهو به او درباره حمایت از اسرائیل و همچنین «حق دفاع از خود» برای این رژیم اطمینان خاطر دادم.
🔹تعهد من به اسرائیل و امنیت آن تزلزلناپذیر است اما نگرانی شدید خود را درباره اوضاع وخیم انسانی در غزه به نتانیاهو ابراز کردم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مأموران پلیس فرودگاه منچستر، دو برادر جوان مسلمان را در برابر مادرشان کتک میزنند.
شیطان ها...😡
چیزی نیست. پلیس انگلستان دارد با پوتین توی دهن نوجوانی میزند در حالی که روی زمین به حالت تسلیم دراز کشیده.
توقع نداشته باشید روزنامه نگاران بیبیسی فارسی و همکاران به این چیزها بپردازند.
🔴 سالروز مرگ #رضا_خان میرپنج✌️
این مردک رذل در ژوهانسبورگ در سال ١٣٢٣ شمسی به درک واصل شد، شاه دیکتاتوری که یکی از سیاهترین دوران تاریخی کشور ایران را رقم زده است...
مورخین داخلی و خارجی، حکومت رضاخان را ملغمهای از استبداد، دیکتاتوری تمام عیار و دین ستیزی آشکار دانستهاند؛ در این دوران سیاه، نه خبری از مجلس و نمایندگان واقعی ملت بود و نه اعتراضی از سوی کسی تحمل میشد؛
رضاشاه پس از به قدرت رسیدن، سعی کرد، خودش را از بند روحانیون و طبقه مذهبی ایران رها سازد، لذا دینستیزی عریان را به نمایش گذاشت و آشکارا فحشاء و منکر را در جامعه اسلامی ایران رواج داده و قبح گناه و معصیت را شکست!
اما متأسفانه امروزه برخی از افراد جاهل و یا مغرض، مخصوصاً در شبکههای ماهوارهای و در فضای مجازی میخواهند که با فریب مردم و مثبت ارزیابی کردن اصلاحات اقتصادی رضاخان، پرونده سراسر سیاه و نکبتبار پهلوی اول را تطهیر نمایند؛ هرچند که هر انسان عاقل و منصفی با کمترین دقت در تاریخ ایران، میتواند به لیست بلندبالایی از خیانتها و جنایتهای رضاشاه و تاراج ایران در این دوره تاریک دست یابد که در پایان سخن امروز به بخشی از آنها اشاره و قضاوت را به شما واگذار مینمائیم:
1️⃣ امضای پیمان ننگین سعدآباد با کشورهای همسایه (عراق، ترکیه و افغانستان) و جدایی بخشهای عظیمی از ایران؛ از جمله جدایی رشته کوههای آرارات و بخشیدن آن به ترکیه؛ و بخشیدن اروند رود به عراق که سالها بعد در جنگ تحمیلی، ملت ایران تاوان آن را دادند و بسیاری از جوانان ما در همین منطقه به شهادت رسیدند؛
2️⃣ جدایی دهکده توریستی فیروزه در خراسان شمالی و اعطای آن به روسیه که امروز جزو قلمرو ترکمنستان محسوب میشود؛
3️⃣ جدایی دشت ناامید در سیستان به مساحت ۳ هزار کیلومتر در سال ۱۳۱۷؛
4️⃣ اعطای مجوز به باستان شناسان آمریکایی برای کاوش در تخت جمشید و تاراج آثار باستانی ایران توسط آنها؛
5️⃣ غصب زمینهای ۲۱۶۷ روستا در کشور و صدور سند این روستاها به نام شخص شاه! و قتل عام روستائیانی که از دادن زمینهایشان به رضاشاه سر باز زدند؛
6️⃣ شکنجه وحشیانه مخالفان حکومت با روشهای بیرحمانه و غیرانسانی؛
7️⃣ کشتار و تبعید بیش از ۲۴ هزار نفر از مردم ایران؛
8️⃣ قلع و قمع کردن عشایر ایران و تبعید بسیاری از آنان؛
9️⃣ شکنجه، تبعید و کشتن نویسندگان، روشنفکران، شعرا و ادیبان، و روحانیون حامی ملت و کشور؛
🔟 ممنوعیت مجالس تعزیهخوانی و عزاداری امام حسین سلام الله علیه؛
1️⃣1️⃣ کشف حجاب و حرمت شکنی در حرم مطهر امام رضا سلام الله علیه و به شهادت رساندن و مجروح کردن بیش از ۱۵۰۰ نفر در مسجد گوهرشاد؛
2️⃣1️⃣ تأسیس ارتشی خودفروخته و وابسته که حتی نتوانست ساعتی در برابر اشغالگران از شخص رضاشاه محافظت نماید بهصورتی که شاه ایران با خفت و خواری هرچه تمام، تن به تبعید داد؛
و صدها خیانت و جنایت دیگر که ملت بزرگ ایران هرگز آنها را به فراموشی نخواهند سپرد! لذا مسلماً رضاخان نه تنها پدر_ایران_نوین نیست بلکه بانی تاراج و تخریب کشور و سپردن آن به بیگانگان و از بین برندهی «دین و دموکراسی» و «استقلال و آزادی» در ایران است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥پزشکیان: من وعده خاصی ندادم!
پس اینا را کی گفته:
▫️ما از اول گفتیم، چهارچوب قانون را اجرا میکنیم.
▫️باید جلوی تورم را بگیریم.
▫️پرداخت یارانه را باید عادلانه کنیم.
▫️سیاست های کلی مقام معظم رهبری را طی خواهیم کرد.
▫️راهم راه مولا علیست.
▫️نخواهم گذاشت فقرا، محرومین گرسنه شبشان را بر بالش بگذارند.
▫️باید کاری کنیم که حقوق با تورم همسان باشد.
▫️بنزین را گران نمیکنیم.
▫️واردات خودرو باید آزاد شود.
😶😐😵💫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹بر اساس قانون اساسی یکی از شروط نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری"مدیر و مدبر"بودن است!
🔹عقل هم حکم می کند ریاست قوه مجریه،ایجاد هماهنگی میان قوای سه گانه،مدیریت بر کابینه و ایجاد هم افزایی میان اعضای دولت ، ریاست شورای عالی امنیت ملی، ریاست شورای عالی انقلاب فرهنگی و...بر عهده فردی با توانایی های فوق العاده علمی(شناخت دقیق ایران و جهان)،آشنا با نظام بین الملل،مسلط بر توانمندیهای ملی و منطقه ای ج.ا.ا و تجربه بالای اجرایی و برخورداری از فرهنگ مثبت اندیشی (می توانیم و می شود) باشد.
▪️اما اکنون فردی عهده دار ریاست جمهوری شده که در همان گام اول به ناتوانی و درماندگی در تحقق شعارهایش اعتراف می کند!
▪️کاش یکی از اعضای شورای محترم نگهبان لااقل برای ثبت در تاریخ،نظر واقعی شورا درباره نسبت میان پزشکیان و مدیریت و تدبیر را بیان می کرد!
کوشکی
😶😑😵💫