عید، درد، درس.pdf
871.1K
📄 #مقاله
💬 عید، درد، درس .... 💎
🖌 استاد حسین #قربانی
🔆 وَ قَالَ علی (عليه السلام) فِي بَعْضِ الْأَعْيَادِ: إِنَّمَا هُوَ عِيدٌ لِمَنْ قَبِلَ اللَّهُ صِيَامَهُ وَ شَكَرَ قِيَامَهُ؛ وَ كُلُّ يَوْمٍ لَا يُعْصَى اللَّهُ فِيهِ فَهُوَ عِيدٌ.
🔅و درود خدا بر او، فرمود: (در يكى از روزهاى عيد) اين #عيد كسى است كه خدا روزه اش را پذيرفته، و نماز او را ستوده است، و هر روز كه خدا را نافرمانى نكنند، آن روز #عيد است.
📚 #نهج_البلاغه - حکمت ۴٢٨.
⭕️ @EinSadTehran
🔴 برخی از اعضای محترم پیام هایی انتقادی به بنده ارسال کردند و راجع به معرفی کتب برایان تریسی و دارن هاردی و ... در کانال معترض بودند؛
⭕️ چند نکته در این زمینه:
۱. کتب موفقیت نوشته شده توسط غربی ها در سه حیطه و محور است؛
الف: نظم و برنامه ریزی و هدف گذاری
ب: تجسم خلاق و قانون جذب
ج: تلقین
۲. هدف بنده از معرفی کتب امثال تریسی و هاردی، همان محور الف (مباحث مربوط به شیوه برنامه ریزی و نظم و ...) بوده و کتب معرفی شده ( قورباغه را قورت بده و اثرمرکب و هدف) هم در همین راستا هستند و چندان به دو محور دیگر(ب و ج) نپرداخته اند.
۳. خلاصه: کتب معرفی شده وسیله و راه رسیدن رو یاد میده و به تعبیری طریقیت دارن برای رسیدن به خواسته ها و اهداف ... ولی خود هدف گذاری دست خود انسانه
۴. حتی در مورد "قانون جذب و تجسم خلاق" هم میشه تحقیقات ژرفی انجام داد و دیدگاه اسلام رو در این زمینه استخراج کرد و صحت و سقمش رو از نگاه قرآن و روایت بدست آورد .
مثلا روایت "تفالوا بالخیر تجدوه" و همچنین حدیث قدسی " «اَنَا عِنْدَ ظَنِّ عَبْدِي الْمُوْمِنِ. من نزد گمان بنده مومن خود هستم.» " می توانند مویدات قدرتمندی باشند...
بنابراین گرچه این مساله اگر با رویکرد اومانیستی پرورانده بشه، انحراف و خطا است اما براساس روایات و همین طور با رویکرد توحیدی هم میشه به بحث درباره اون پرداخت و نقاط ضعف و قوتش رو یافت و به نتایج خیلی خوبی رسید
به دوستان توصیه می کنم عبارت و روایت "تفالوا بالخیر تجدوه" رو سرچ کنند و دیدگاه علامه #طباطبایی رو درباره ی اون در المیزان مطالعه کنند
۵. همچنین درمورد محور سوم (یعنی تلقین) هم میتونیم در منابع خودمون چیزهای فوق العاده ارزشمندی به دست بیاریم؛ مثلا امام علی علیه السلام می فرماید: اگر صبور نيستي،خويشتن را صبور جلوه ده، زيرا كمتر كسي است كه خود را شبيه گروهي كند و سرانجام يكي از آنان نشود. (بحارالانوار، ج ۶۸، ص ۴۲) همچنین امام خمینی در چهل حدیث به این مضمون می فرماید که توحید افعالی رو با تلقین در خودت تقویت کن.
پل ژاگو کتابی به اسم قدرت خودتلقینی نوشته (انتشارات ققنوس) ولی ماها تا کنون ... !!!
۶. علوم انسانی غرب گرچه ابطل اباطیل است اما اولا: کتب معرفی شده ربطی به اونها نداره و حتی کتاب روانشناسی هم به حساب نمی آیند و ثانیا: بحث مستقلات عقلی جداست
۷. دوستانِ معترض، اقلا فهرست کتاب ها رو نگاه بفرمایند، بعد نظریه ی اعتراض آمیز خودشون رو ارائه بدهند
_ التماس دعا
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
🌷مقام معظم رهبری🌷
«امروز بعد از گذشتن قرن ها، مشاهده می کنید که نوروز بهانهای است برای ارتباط قلبی میان مردم و میان مبدأ عظمت و عزّت؛ یعنی ذات مقدّس باریتعالی.
رسم و سنّت باستانی و پادشاهی، امروز بعد از گذشت سال ها و قرن ها در نوروز وجود ندارد.
بنابراین، این نوروزی که امروز ما داریم، نوروز باستانی نیست؛ نوروز ایرانی است؛ نوروز ملّت مسلمانی است که از قالب این مراسم کهن، توانسته است برای خود سرمایهای فراهم کند.»
سخنان مقام معظم رهبری٬ مشهد مقدس٬ ۱ / ۱ / ۱۳۹۴
❖. امام موسی بن جعفر علیهما السلام فرمودند: من هر چه در اخبار و آثار جدم رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم تفحص نمودم، از این عید نوروز و بزرگداشت آن اثری ندیدم. این عید از آداب و رسوم پارسیان است در حالی که اسلام آن را محو و نابود ساخته است، و ما به خدا پناه می بریم از اینکه آنچه را که اسلام از بین برده است دوباره زنده گردانیم!
#آیت_الله_طهرانی قدس سره
📚 نوروز در جاهلیت و اسلام ، ص ۱۲۹
🔰 @sire_salehan | #سیره_صالحان
💥 اول یڪدور معارف بخوانید و بعد اگر خواستید، فلسفه و دانشهای دیگر.
💠 استاد میرباقری:
«آشنایی با معارف اهلبیت(ع) باید محور حوزه علمیه باشد؛ اگر از محور بودن در حوزه بیرون رفت، این حوزه از مدار خودش خارج شده است. حوزهای ڪه مدار آن در فقه و اخلاق و عرفان، معارف اهلبیت(ع) نباشد، شڪ نڪنید ڪه این حوزه، شیعی نیست. میشود: حوزه مدینه یا حوزه الازهر.
معنا ندارد طلبه در حوزه علمیه، شرح تجرید خوانده، شرح منظومه خوانده، اسفار خوانده، اشارات خوانده، حڪمتالاشراق خوانده...، اما یڪ دوره توحید صدوق و ڪتب روایی دیگر را نخوانده باشد. این قابلدفاع نیست. ⬅️ این به معنی انڪار فلسفه نیست؛ من نمیخواهم فلسفه را انڪار ڪنم؛ میگویم اینطرفش چه شد؟ طلبه ممڪن است با حسابوڪتاب [و در صورت لزوم]، ادبیات معاصر یا روشنفڪری را بخواند و همچنین ڪتابهای خوب مثل ڪتب علامه طباطبایی(ره) را بخواند، اما اصولڪافی و بحارالانوار چطور؟ [اگر نمیخوانیم] پس چرا اسم خودمان را میگذاریم طلبه؟
من نمیگویم آنها را نخوانید، میگویم اینطرفش چه شد؟ آدم سی سال در حوزه علمیه باشد، اما یڪ دور «ڪافی» نخوانده، یڪ دور «بحار» نخوانده. پس چه خواندهای؟
منبعِِ معارف برای طلبه، قرآن و روایات است. قرآن اصل است و روایات تفسیر قرآن است. خدا رحمت ڪند استاد ما را، میفرمود قرآن فهم نمیشود الا بالروایه (لتبیّن للناس ما نزّل الیهم. مبیّن قرآن اهلبیت-ع- هستند.) و روایت فهم نمیشود الا بالزیارة. منبع معرفتی ما باید قرآن و روایات باشد. همۀ سیر ما آخرش باید به اینها ختم شود. این سیر چقدر طول میڪشد؟ از اول طلبگی تا آخر عمر. حد ندارد. ڪتب دیگر هم میخوانیم؟ بله. من همیشه به دوستانی ڪه میگویند "ما فلسفه بخوانیم یا نه؟" میگویم اگر روایات و معارف را خواندهاید، بروید بخوانید؛ آن وقت استفاده میڪنید. اگر نخواندهاید، نروید. یعنی ذهن خودتان را در معارف، اول با ڪلام دیگران باز نڪنید. اگر جزو "عباد" شدهاید، بروید بخوانید. این آیه قرآن را ببینید: "فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ".
شما جزو "عباد" بشو! همانی ڪه فرمود: "فَاطْلُبْ أَوَّلًا فِي نَفْسِكَ حَقِيقَةَ الْعُبُودِيَّة." همانی ڪه فرمود: "وَ كَذلِكَ أَوْحَيْنا إِلَيْكَ رُوحاً مِنْ أَمْرِنا ما كُنْتَ تَدْري مَا الْكِتابُ وَ لاَ الْإيمانُ وَ لكِنْ جَعَلْناهُ نُوراً نَهْدي بِهِ مَنْ نَشاءُ مِنْ عِبادِنا". (...قرآن نوری است ڪه ما عباد خود را با آن هدایت میڪنیم). شما جزو عباد بشو! وقتی این محقق شد، برو [به سمتِ] "يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ." چنین فردی حرف ڪه میشنود بهترینش را انتخاب میڪند؛ عبد ڪسی است ڪه وقتی میشنود، بهترین را انتخاب میڪند. بهترین ڪدام است؟ چیزی ڪه به درد بندگی میخورد و با توحید و ولایت تناسب دارد». (مهر ۱۳۹۸)
————————-
🔴حاشیه اول بر سخنان جناب استاد میرباقری:
در اینکه معارف اهلبیت محور حوزه علمیه است بحثی نیست و سخن متینی است. در اینکه طلبه باید یکدوره روایات را بخواند هم حرفی نیست. در اینکه منبع برای طلبه، قرآن و حدیث است باز هم سخنی نداریم و کاملا موافقیم. اما اینکه فرمودید اول روایات و معارف را بخوانند بعد بروند فلسفه بخوانند چقدر قابل دفاع است؟ اینکه ذهن خود را با کلام دیگران باز نکنند چقدر مفید است؟ شما اصول کافی را با شرح مرحوم علامه مجلسی ببینید. در اکثر روایاتی که شرح شده است یا نکات ادبی و توضیح لغات است یا بحثهای بسیار مختصر و موجز در حدی که هیچ گره معرفتی را از روایت باز نمیکند. در بسیاری دیگر از روایات - که بعضا فهمش بسیار سخت و حتی دچار ابهام و اشکال منطقی است- می بینید مرحوم مجلسی حتی یک کلمه توضیح نداده و فقط به بیان درجه حدیث از حیث سند پرداخته است. وقتی شرح یک بزرگمردی مانند علامه مجلسی چنین است دیگر چه انتظاری از دیگران داریم؟ احادیث کتاب العقل یا کتاب الحجه کافی را ببینید چند نفر توانستند درست و دقیق و محکم شرح کنند و از عهده پاسخ به همه اشکالات و نقدهای آن برآیند؟ چه کسی توانسته است توحید مرحوم صدوق یا روایات بحار را خوب شرح کند و همه نقدها و اشکالات معرفت شناختی و عقلی و سندی و دلالی آن را حل کند؟
خود دفتر فرهنگستان برای حل این مشکل چه کاری انجام داده است جز اینکه سی سال است همه جزوات و نوشته های شما تکثیر داخلی می شده است و هنوز هم صدها و هزاران سخنرانی و نوشته های مرحوم منیرالدین را منتشر نکردید؟ خود فرهنگستان چه کاری در راستای ارائه یک را نظام فکری- اعتقادی عقلانی و قرآنی کرده است؟ بنده با دوستان فرهنگستانی گفتگوهای زیادی داشتم. آنقدر که من فهمیدم مطالبی که مدعی هستند و خودشان عقیده دارند شاید پس از سالها گفتگو و بحث و جدال هم حل نشود و نتوانند بطور منطقی و عقلانی از آن دفاع کنند.
➡️ @naghde_mokhalef
🔴 توصیههای معنوی مراجع و علما برای غلبه بر #کرونا
🔆 امام خامنه ای: توسل به درگاه خداوند و طلب شفاعت از نبی مکرم اسلام و ائمه بزرگوار، و خواندن دعای هفتم صحیفه سجادیه و خواندن نماز جعفر طیار
🔆دفتر آیت الله سیستانی در قم: التجاء و تضرع به درگاه الهی و توسل به خاندان عصمت و طهارت(ع)
🔆دفتر آیت الله بهجت: قرائت دعای «الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِي دِرْعِكَ الْحَصِينَةِ الَّتِي تَجْعَلُ فِيهَا مَنْ تُرِيدُ» در هر صبح و شب ۳ مرتبه
🔆آیت الله مکارم شیرازی: در تمام خانه ها زیارت عاشورا و حدیث کسا خوانده شود.
🔆 آیت الله وحید خراسانی: هر روز دست خود را روی قلب گذاشته و هفت مرتبه سوره حمد قرائت شود، قرائت آیت الکرسی هر روز و شب ۷ مرتبه، تلاوت قرآن کریم و هدیه کردن آن به مادر بزرگوار امام زمان(عج) و توسل به باب الحوائج موسی بن جعفر(ع)
🔆 آیت الله شبیری زنجانی: توسل به حضرات معصومین(ع) و توسل به ساحت مقدس امام زمان(عج)
🔆 آیت الله نوری همدانی: تلاوت قرآن کریم و خواندن ادعیه و توسل به پیامبر اکرم حضرات معصومین خاصه وجود مقدس حضرت ولیعصر(عج)
🔆 آیت الله علوی گرگانی: نماز و دعای استغاثه به حضرت حجت(عج)، زیارت و نماز حضرت موسی بن جعفر(ع) و دعای توسل به آن امام
🔆 آیت الله مظاهری: توسل به قرآن کریم و اهل بیت(ع)، قرائت زیارت عاشورا، جامعه کبیره، قرائت سوره حمد، یس و آیت الکرسی، قرائت ادعیه ماثوره نظیر دعای مشمول، یستشیر و مجیر، اجتناب جدی از گناهان و توبه به معنای حقیقی
@howzehenghelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹دعای با صفای حاج صادق آهنگران برای درگذشتگان کرونا وکسانیکه با این ویروس بیمار شدند... بر سر سفره
🌍 eitaa.com/ebratha_ir ایتا
🌍 sapp.ir/ebratha.org سروش
#با_مدد_الهی_کرونا_را_شکست_میدهیم
6.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹دومین شاهکار استاد قرائتی دراثبات ولایت امیرالمومنین علیه السلام
♦️استاد قرائتی بعد از اثبات ولایت امیرالمومنین علی علیه السلام دریک دقیقه درمناظره دیگر دومین شاهکار راخلق کردند.
🌷هنوز انگار داغ همسر محمد مداح و دوقلوهای شش ماهه اش روی قلب مردم سنگینی می کند، شب عید است اما گاهی بعضی داغها، از یاد انسان نمی رود.
🌷محمد و خانواده اش نماد یک خانواده ایثارگر و مجاهد شدند، او هنوز بیش از آنکه به فکر داغ خودش باشد، بیشتر دغدغه اش، هنوز خدمت به بیماران کرونایی است. او سند تفاوت انسانهایی از جنس حاج قاسم و آدمهایی است که این روزها در غرب به خاطر یک جعبه دستمال کاغذی کتک کاری می کنند.
🌷ما با معرفی امثال این عزیزان، در نبرد تمدنی اسلام و غرب در اذهان مردم یقینا پیروز میدان خواهیم بود.
🌷محبت کنید، فاتحه ای برای طلب صبر بازماندگانشان بخوانید.
تصویر گر: میکائیل براتی