🔰علامه مصباح یزدی و ارائهی الگوی تقابل با اندیشه #اصلاح_طلبان_سکولار
🔹علامه محمدتقی مصباح به عنوان چهره معرفتی و ایدئولوژیک انقلاب، در همان مقطع زمانی دریافت که ظهور و قدرتیابی روزافزون اصلاحطلبی سکولار را باید در درون چه الگو و چارچوبی، تحلیل و تفسیر کرد.
🔸ایشان بر این باور بود که رویکرد اصلی دشمن برای براندازی انقلاب از پایان دهه شصت به بعد، به «رویکرد فرهنگی» تغییر یافته است.
🔹 به این معنی که دشمن، استراتژی «تغییر شناختها و گرایشها» را در جامعه ایران دنبال میکند.( محمدتقي مصباح یزدی، کاوش ها و چالش ها، ص40. )
🔸 به این منظور، دو گزینه مورد استفاده قرار گرفته است: یکی اینکه تفکر دینی را با چالشها و شبهات متعدد روبهرو سازند تا عموم مردم از آن رویگردان و یا حداقل بدان سست اعتقاد شوند.
🔹دیگر اینکه:
برنامه مهمتر دشمن در جهت تضعیف باورها و ارزشها این است که با نفوذ در دستگاه سیاستگذاری کشور، کسانی را سر کار بیاورند که اعتقادات و مبانی فکری و ارزشی آنها تا حدودی از امام فاصله گرفته باشد و تحت تأثیر فرهنگ و ارزشها و افکار غربی باشد.( همان)
🔸ایشان تأکید میکند که در این پروژه کلان، بیشتر افرادی نقشآفرین هستند که در صف نیروهای انقلاب قرار دارند و تظاهر به تدین میکنند:
🔹یک سناریوی مفصل و بسیار حسابشدهای است که دشمن در صدد است پردههای آن را یکی پس از دیگری، به اجرا در بیاورد. در این سناریو، شما افراد بیگانه و یا کسانی که دشمنی آنها با اسلام و انقلاب، واضح و آشکار باشد، خیلی کم میبینید. اکثر نقشها را باید افرادی از داخل و کسانی که اعتقادی به اسلام- هر چند در ظاهر- دارند، بازی کنند.( همان، ص43.)(منبع: فصلنامه پانزده خرداد،ش۳۸-۳۷،ص۱۶۷)
#عمار
#عمار_انقلاب
#آیتالله_مصباح
#ارتحال_آیتالله_مصباح
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴عمار رفت اما پرچم عمارها باقی است
امام خمینی قدس سره الشریف:
«مطهری که در طهارت روح و قوّت ایمان و قدرت بیان کم نظیر بود، رفت و به ملأ اعلی پیوست، لکن بدخواهان بدانند که با رفتن او شخصیت اسلامی و علمی و فلسفیاش نمیرود.»(صحیفه امام ج۷ ص۱۷۹)
◀️پینوشت:
علامه مصباح؛ مطهری زمان رفت و به عروج الهی نهایی رسید اما بدخواهان بدانند که با رفتن او شخصیت علمی، انقلابی و ایمانی آن عالم جلیلالقدر از بین نخواهد رفت و روسیاهی برای جیرهخواران فکری غرب باقی خواهد ماند.
#عمار
#عمار_انقلاب
#آیتالله_مصباح
#وداع_آیتالله_مصباح
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
2695_32264.pdf
1.77M
تلاش فکری و مدیریتی مصباح در راستای الگوی مطهری و بهشتی
انتشار گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش بیست و هشتم
آیت الله مصباح به نقش شخصیت ممتاز و جایگاه ویژه شهید بهشتی در ایجاد این هسته علمی، اشاره میکند و از او به عنوان تنها کسی یاد میکند که در آن مقطع برای مطالعه پیرامون «حکومت دینی» اهمیت ویژه قائل بوده است. ایشان در مورد نقش شهید بهشتی در تأسیس گروه ولایت، چنین میگوید:
«... من که میخواستم در موضوع حکومت اسلامی تحقیق کنم، گمشدهام را در آقـای بهشتی یـافتم و سعی کردم این بحث را به شکل فردی و یا با کمک هم مباحثههایمان دنبال کنم... [در واقع] تنها کسی که به این نحوه تفکر اهمیّت میداد، مرحوم آقای دکتر بهشتی بود. ایشان جمعی را از بالاترین سطح فضلای قم گرد آورد تا درباره حکومت اسلامی تحقیق کنند و نام آن را برای گمراه کردن ساواک گذاشت «جلسه ولایت»، آن موقع هنوز مسئله ولایت فقیه مطرح نشده بود و میگفتند حکومت اسلامی و وقتی ولایت گفته میشد، همین معنای عرفی، یعنی محبّت اهل بیت به اذهان متبادر میشد...
🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،18اردیبهشت1402، صفحه 6.
متن کامل
بخشهای پیشین
#عمار_انقلاب
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.2.20.pdf
1.12M
نامه شهید بهشتی به «مصباح دوستان» از هامبورگ
انتشار گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش بیست و نهم
گرچه با هجوم ساواک به دفتر «گروه ولایت» در تهران و همچنین سرقت باقیمانده اسناد و جزوات از قم، حاصل سالها تلاش علمی چندان که انتظار میرفت به ثمر ننشست و به اثر علمی تبدیل نگردید1 اما ایجاد ذهنیت علمی و مطالعه مستندات دینی مرتبط با مقوله حکومت اسلامی، برای همیشه در شخصیت پژوهشگران انقلابی حوزه علمیه قم ماندگار شد؛ آنچنان که بعدها در نخستین روزهای سقوط نظام پهلوی، آنها برای تشکیل حکومت جدید با بحران و خلأ تئوریک مواجه نشدند و در کوتاهترین زمان ممکن به تأسیس نظام جمهوری اسلامی و تدوین قانون اساسی همت گماردند...
🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،20اردیبهشت1402، صفحه 6.
متن کامل
بخشهای پیشین
#عمار_انقلاب
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.3.24.pdf
1.68M
پاسداری از سنگرهای ایدئولوژیک
انتشار گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش چهل و دوم
...تکاپوی فکری و فرهنگی آیتالله مصباح در دوران مبارزه، از جهت مرزبانی عقیدتی و تقویت بعد فکری مبارزات حائز اهمیت است و مواردی مانند انتشار «نشریه انتقام» نیز گرچه در قالب قلم و اندیشه تجلی یافته و از این جهت، مصداقی از مبارزات نرم است اما حساسیتهای فوقالعاده ساواک و بازتاب آن در صفوف مبارزاتِ میدانی نشان میدهد که اقدامی کاملاً منحصر به فرد و مصداق بارز مبارزه حادّ سیاسی است...
🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،24خرداد1402، صفحه 6.
متن کامل
بخشهای پیشین
#عمار_انقلاب
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.4.10.pdf
2.16M
عجز ساواک از شناسایی نویسنده و ناشر «انتقام»
انتشار گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش چهل و هشتم
🔹مطالب نشریه انتقام، ترکیبی از مقاله، گفتوگو، اخبار و تفسیر سیاسی بود و سرمقالهها نیز معمولاً به مناسبتهای مذهبی نوشته میشد.
🔸گرچه ساواک مصمم به شناسایی دست اندرکاران اصلی این نشریه مخفی بود و چند تن از روحانیون مظنون را دستگیر و مدتی بازداشت نمود، ولی به علت رعایت کامل «مخفی کاری»، «رازداری»، و «عدم تظاهر» آیت الله مصباح، هیچگاه موفق به شناسایی او نشد...
🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،10تیر1402، صفحه 6.
متن کامل
بخشهای پیشین
#عمار_انقلاب
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.4.26.pdf
1.43M
تبعید امام(ره) و حساسیت ساواک نسبت به آیتالله مصباح
انتشار گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش پنجاه و پنجم
🔹با تبعید امام رحمهالله علیه به #ترکیه، فضای خفقانباری در کشور و خصوصاً در حوزه قم پدید آمد به طوری که نیروهای مبارز همگی زیر ذرّهبین ساواک قرار گرفته بودند. این فضای خفقانبار دستکم دو تأثیر مهم در فرآیند مبارزات داشت:
🔸نخست آن که طیفی از مبارزان به فکر مبارزه مسلحانه افتادند که اولین نتیجه آن ترور #حسنعلی_منصور بود...امام خمینی(قدس سره) بنا به دلائلی هرگز روش مبارزه مسلحانه را تأیید نکرد، اما برخی روحانیان مبارز از جمله آقایان #هاشمی، #طالقانی، #منتظری و دیگران، حامی جدی این سنخ تحرکات بودند و در مواردی از طریق تأییدیه مکتوب، از امام خواستند سازمان مجاهدین(منافقین) را تأیید کند. البته طیف زیادی از شاگردان امام با تأسی به ایشان، در میدان حمایت از مبارزه مسلحانه وارد نشدند.
🔹اثر دوم، تمایل به تشکلسازی و زیرزمینی شدن تحرکات مبارزاتی بود که لازمه فضای امنیتی و پلیسی است در اینباره میتوان به ایجاد گروه سری یازده نفره اشاره کرد.
🔸آیت الله مصباح در مورد حوادث سال1343 و پیامدهای تبعید امام، تحلیل جالبی دارد که تصویر روشنی از فضای سیاسی آن روز ارائه میدهد: «گرفتن مجدد ایشان [امام] باعث این شد که یک عدهای به فکر فعالیتهای مسلحانه بیفتند...»
🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،26تیر1402، صفحه 6.
متن کامل
بخشهای پیشین
#عمار_انقلاب
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.05.04.pdf
1.26M
دو مرحله بازجویی از آیتالله مصباح در تابستان سال 1347
انتشار گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش پنجاه و نهم
به دلیل مراعات دقیق اصول حفاظتی و اختفاء توسط آیت الله مصباح، از سال 45 تا 47 ساواک نتوانست او را دستگیر کند ولی بالأخره در سال 47 موفق شد به ایشان دست یابد. ایشان در دو مرحله مورد بازجویی قرار گرفت ولی در هر دو مرتبه، با زیرکی و هوشمندی توانست از چنگ ساواک بگریزد. در ادامه جزئیات این بازجوییها مورد بررسی قرار میگیرد...
🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،4مرداد1402، صفحه 6.
متن کامل
بخشهای پیشین
#عمار_انقلاب
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.05.07.pdf
1.85M
شباهت سیره مبارزاتی علامه مصباح با رهبر معظم انقلاب
انتشار گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش شصتم
نحوه مواجهه هوشمندانه آیتالله مصباح با ساواک، در میان مبارزان نهضت امام، بیش از همه به سیره مبارزاتی مقام معظم رهبری شباهت دارد که هم در مراعات اصول اختفاء و هم در شیوه بازجویی، بسیار دقیق عمل میکردند. نمونه این ملاحظات امنیتی در روند مبارزات آیت الله خامنهای در جریان مخفی کردن سید جعفر قمی در منزل پدری و پنهان نگاه داشتن آن از آقای هاشمی رفسنجانی، قابل ملاحظه است. بعد از حوادث خونین 15 خرداد 42، دو شماره از نشریه مخفی «فریاد» به همت سید جعفر قمی منتشر شد که به دلیل مطالب بسیار صریح و تند آن علیه شخص شاه و رژیم، در صورت لو رفتن ممکن بود با مجازات سنگین مواجه شود.
لذا او با تغییر قیافه به مشهد و دوست قدیمیاش آیت الله خامنهای مراجعه کرد و بعد از موافقت پدر ایشان با حضور او در منزل، مدتی در آنجا ساکن بود. در همین مدت روزی هاشمی رفسنجانی از دوستان نزدیک آیتالله خامنهای به منزل ایشان در مشهد وارد شد و علیرغم سخن گفتن از فرار سید جعفر، نتوانست خبری از مکان اختفای او به دست آورد. مقام معظم رهبری در شرح این ماجرا چنین میگوید...
🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،7مرداد1402، صفحه 6.
متن کامل
بخشهای پیشین
#عمار_انقلاب
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.05.18.pdf
1.96M
خستگی ممنوع! باید تجربه بیاموزید
انتشار گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش شصت و چهارم
🔹شهید بهشتی در جواب نامه آیتالله مصباح، نامهای را در تاریخ 44.6.12 خطاب به آیت الله مصباح ارسال کردند که نشان میدهد نویسنده نامه قبل- که ساواک تشخیص نداده بود- آیت الله مصباح بوده است. متن نامهای که شهید بهشتی برای آقای مصباح نوشتهاند در ادامه میآید:
🔸«مدرسه فیضیه
🔹حضور دوست دانشمند جناب آقای محمدتقی مصباح یزدی
بسمه تعالی
برادر ارجمند، با تقدیم تحیت و سلام، امید است همواره جنابعالی و بستگان محترم و دوستان عزیز در پناه لطف لایزال الهی در کمال تندرستی و شادمانی باشید.
🔸...همه، بهخصوص رفقای جوان نباید به هیچ وجه خستگی بهخود راه دهند باید تجربه آموزند و خوشحال باشند که این آزمونهای بزرگ اجتماعی در طلايع سنین بلوغ علمی و اجتماعی آنها رخ داده و میتواند برای باقیمانده درس گرانبهائی باشد، درس و کار و تلاش مشکلتر و اصولیتر، جامعتر،... تحقیقشدهتر و از معرض شکوک و شبهات نسبتاً قابل توجه دورتر....»
🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،18مرداد1402، صفحه 6.
متن کامل
بخشهای پیشین
#عمار_انقلاب
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
2793_33441.pdf
2.41M
موج تازه بحثهای اختلافبرانگیز پس از درگذشت دکتر شریعتی
انتشار گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش هفتاد و پنجم
بعد از درگذشت دکتر شریعتی، بحث بر سر آثار و افکار او همچنان داغ بود و گرایش روزافزون به وی خصوصاً در میان مبارزین، موجب میشد که نقد آثار او در نزد برخی علما، از هر زمان دیگری ضروریتر تلقی شود.
مدرسه حقانی قم به دلیل موقعیت ممتازی که از نظر سیاسی در حوزه داشت، به یکی از کانونهای اصلی نزاع بر سر آثار شریعتی تبدیل
شده بود. در یکی از اسناد ساواک (به تاریخ 8 آذر 56)به اختلافات مدرسه حقانی اینچنین اشاره شده است: ...« شدیدترین وضع اختلافات
ً بین طرفداران شریعتی و مخالفین وی فعلا در مدرسه حقانی است، زیرا یکی از مدرسین آن مدرسه به نام مصباح یزدی که از مؤسسین
در راه حق* نیز میباشد، از مخالفین سرسخت شــریعتی اســت. لذا طرفداران شریعتی در جلسات درس وی شرکت نکرده و مقالاتی را بر
رد شریعتی مینویسد پاره میکنند و شاگردان مصباح هم مقالات شریعتی را پاره میکنند....»
*مرحوم آیتالله مصباح از مؤسسین در راه حق نبود بلکه از پایهگذاران بخش آموزش این مرکز بود.
🗞متن کامل در : ضمیمه | روزنامه کیهان،18شهریور1402، صفحه 6.
بخشهای پیشین
#عمار_انقلاب
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
تکذیب خاطره هاشمی رفسنجانی علیه مرحوم آیتالله مصباح
در آستانه سالگرد فوت آقای #هاشمی_رفسنجانی /1
🔹25شهریور1393، یکی از سایتهای خبری غربگرا به نقل از آقای هاشمی رفسنجانی ادعا کرد که مرحوم آیتالله مصباح پیش از پیروزی انقلاب اسلامی مبارزه را حرام میدانستند.
🔸این خاطره، همچون بسیاری خاطرات عجیب آقای رفسنجانی بر خلاف اسناد قطعی تاریخی است و در همان زمان توسط افراد آگاه و مطلع نیز تکذیب شد و اسناد و استنادات کتاب #عمار_انقلاب این قبیل مطالب خلاف واقع را بهخوبی نقد و حلاجی کرده است.
🔹حجتالاسلام والمسلمین سید حمید روحانی در همان ایام صدور این خاطره از زبان آقای رفسنجانی گفت: «اگر واقعاً این اظهارات از آقای هاشمی درباره آقای مصباح بوده باشد، عجیب است چرا که خود ایشان هم میدانند که آقای مصباح از شاگردان ممتاز و مبارز حضرت امام بود که از آغاز نهضت مبارزه، امام را یاری کرد.
🔸ایشان با بیان اینکه امام خمینی(ره) به آیتالله مصباح یزدی که از شاگردان خوب ایشان بود، نگاه خاصی داشت، تصریح کرد: آیتالله مصباح از ارکان اصلی #جامعه_مدرسین بوده و هستند و در تمام رخدادهای مبارزه نقش خود را به خوبی ایفا کردند و اینکه آقای هاشمی حرف دیگری میزند، اشتباه است.
🔹تاریخنگار انقلاب اسلامی با بیان اینکه آیتالله مصباح بصیرت مبارزاتی داشتند، گفت: یکی از اختلافات آقای مصباح و هاشمی درباره #سازمان_مجاهدین یا همان #سازمان_منافقین بود؛ آیتالله مصباح بنا به بصیرتی که داشتند، حمایت از سازمان مجاهدین(منافقین) را حرام میدانستند اما آقای هاشمی در برههای برخلاف نظر آقای مصباح بعضاً از این گروه حمایت میکرد. لذا آقای مصباح حمایت از این سازمان را حرام میدانست نه مبارزه با شاه را. بهتر است به جای تخریب شخصیت بزرگورا و بصیری چون حضرت آیتالله مصباح از گذشته درس گرفته شود.
🔸ایشان با بیان اینکه اسناد دقیق، کامل و قابل توجهی از سابقه مبارزاتی آیتالله مصباح وجود دارد، گفت: برخی اسناد مهم درباره سابقه مبارزاتی آیتالله مصباح را را بنده در اختیار دارم که در صورت لزوم آن را ارائه خواهم کرد؛ اسناد زیادی از ساواک وجود دارد که آقای مصباح چگونه به درایت و بصیرت خود علیه شاه مبارزه و امام را یاری میکرد. امضای آقای مصباح در ذیل اکثر بیانیههای علما علیه شاه وجود دارد و این اسناد بر کسی پوشیده نیست.
🔹استاد سیدحمید روحانی خاطر نشان کرد: وقتی نشریه بعثت منتشر می شد، آقای مصباح به دلیل آنکه این نشریه را آلوده به تفکرات آقای #شریعتمداری میدانست تصمیم گرفت نشریه #انتقام را منتشر کند که در این زمینه اصطحکاک بین آقای هاشمی و مصباح به وجود آمد و بعدها مشخص شد که نظر آقای مصباح درست بوده است؛ درباره حمایت از سازمان مجاهدین نیز همین طور شد و مشخص شد که تحلیل آیتالله مصباح درباره این گروه چقدر دقیق بوده است.(خبرگزاری تسنیم، 26شهریور1393)
خرید کتاب «روایت های ناروا مجموعه مقالات علمی؛ نقد کارنامه و خاطرات سیاسی اکبر هاشمی رفسنجانی»
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db