eitaa logo
مصباحیه ...
135 دنبال‌کننده
17.8هزار عکس
9.2هزار ویدیو
523 فایل
مصباحیه ... اَلا ولایحمل هذا العَلَم اِلّا اهل البصر و الصّبر... معرفی شخصیت الهی و جهادی آیت الله #مصباح_یزدی...🌹 همراه با مطالب گوناگون خبری، تحلیلی، بصیرتی، اخلاقی، معرفتی و...🌸🌸🌸 @Soukhtee
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 حوزه‌ علمیه باید علوم انسانی اسلامی تولید کند ✅ آیت الله رشاد: 🔹 عالم دینی باید جامع همه این موارد باشد. صرف خواندن دروس رسمی حوزه کافی نیست ما به علم دینی احتیاج داریم چراکه نمی‌شود با علم سکولار یا الحادی زیست مومنانه داشت. 🔹 مسلمان نمی‌تواند زندگی و تدبیر حیات خود را به علم ضددینی بسپارد. 🔹 ما باید علم دینی و علوم انسانی اسلامی تولید کنیم. امروزه ۲۰۰ سال است که علوم انسانی حیات بشر را اداره می‌کند و به مرور به جهان اسلام آمده تا جایی که کشور ما را هم اداره می‌کند.
💢 تلبس در هندسه فکری استاد رحیم پور ازغدی در ۴ پست فوق، دیدگاه استاد رحیم پور راجع به تلبس آمده است. ۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ ✍ پ‌ن کانال: می‌توان مدعا و دیدگاه استاد رحیم پور را اینگونه تقریر کرد: اولا) به تشریع قطعی این لباس (به این کیفیت فعلی و آن‌هم به صورت تلبس دائم)، ان‌قلت وارد است. ثانیا) مدعای این لباس بسیار بسیار بالا و سنگین است؛ توضیح اینکه: ۱. مدعای تلبس و انتظار مردم از آن، نه فقط عدالت، بلکه تقریبا در حدّ عصمت، رسول‌الله بودن، قدسی‌بودن، امام‌بودن و الگوی همه‌جانبه بودن به نحو اکمل است. ۲. انبیاء دارای مقامات بالای عرفانی، فناء و عصمت در شهود بوده اند. حتی انبیایی که برای مردمان چند هزار سال پیش (که از مردمان فعلی بسیار بسیط‌تر بوده‌اند) مبعوث شده اند دارای درجه بالایی از طهارت، عرفان، اتصال به لوح محفوظ و عرش الهی و بعضا برتر از جبرئیل بوده‌اند. موید به ملائکه در قبل از خلقت و طهارت حین خلقت و سیر تکاملی اشتدادی تا ۴۰ سالگی بوده‌اند. حتی قبل از ۴۰ سالگی هم به عنوان نماینده رسمی دین اعلان نمی‌شده اند؛ چراکه باید حجتی بالغه و قاطعه باشند وگرنه حجت بر مردم تمام نمی‌شود. ۳‌. حال سوالی که به وجود می‌آید این است که: آیا الزام تلبس و شرایطی که برای آن قرار داده شده، در تراز این مدعا و انتظار است؟ ۴. آیا فاصله‌ی مدعی با مدعا، ذائقه‌ی مخاطب را دگرگون نمی‌کند؟ ♦️ کانال حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ feghheakbar
✅‍ توصیه ای به ره پویان؛ از عارف کامل حجة الحق حاج شیخ علی آقا سعادت پرور (ره): 🔹آنچه بر دوستان اهل عمل لازم است این که در شبانه روز ساعتی را برای خود بگذارند تا شاید حجاب های میان عالم فطری و خلقیشان بر طرف شود، در غیر این صورت هر کاری که انجام دهند اگر اخلاص در آن نباشد بر طرف کننده ی حجاب تن نیست و تنها مایه خوش آمد نفس است. 🔸 دوستان من ! حال که در طریق اصلاح خود شده اید چرا آرام هستید؟! ♨️من نمی گویم سمندر باش یا پروانه باش ♨️چون به فکر سوختن افتاده ای مردانه باش
امروز دهمین سالگشت ارتحال محقق علوم و پاسبان مکتب اهل بیت علیهم السلام، پدربزرگ عزیزم، مرحوم ایت الله شیخ محمدصادق نجمی بود. منت نهاده با قرائت فاتحه ای ایشان و علمای درگذشته را یاد کنید🙏 hadihoseiniasl
📸 تصویری از فرزند سیدحسن که ۲۳ سال پیش در چنین روزی به درجه رفیع شهادت نائل شد 🔸در سپتامبر سال ۱۹۹۷ میلادی بود که گروهی از نیرو‌های حزب الله لبنان در حمله‌ای به مواضع ارتش رژیم صهیونیستی در قله موسوم به «جبل الرفیع» در ارتفاعات «اقلیم‌التفاح» جنوب لبنان توانستند ضرباتی به نیرو‌های دشمن وارد کنند.هنگام عقب‌نشینی از موقعیت تحت اشغال دشمن، چهار نفر از رزمندگان مقاومت اسلامی زیر آتش شدید نیرو‌های صهیونیست که در نزدیکی جبل الرفیع حضور داشتند، قرار گرفتند که به جز یک نفر، همگی به شهادت رسیدند و پیکر هر سه آنان به دست نیرو‌های ارتش رژیم اشغالگر قدس افتاد. 🔸نظامیان هر سه پیکر را با خود به سرزمین‌های اشغالی منتقل کردند و بدونِ داشتن اطلاع از هویت آنان، تصاویر هر سه پیکر را در تلویزیون رژیم صهیونیستی نمایش دادند. مدت کوتاهی از پخش این تصاویر نمی‌گذشت که مشخص شد یکی از این سه رزمنده شهید، «سید محمدهادی نصرالله» فرزند ارشد سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله است.
🔶سالروز عروج علامه عسکری🔶 ۲۵ شهریور ماه یادآور عروج ملکوتی رادمرد علم و اخلاص و مرزبان حریم تشیع، علامه فقید آیة الله سید مرتضی عسکری (اعلی الله مقامه الشریف) است. مردی که در تمامی عمر علمی خود، از هیچ اقدامی در پیشبردِ اهدافِ مکتب اهلبیت (علیهم السلام) فروگذار نکرد و به حق تمامی اقدامات این بزرگ‌مرد، مفید و شایسته‌ی تقدیر و تحسین است. نوشتن کتابِ «عبد الله بن سبأ و أساطير أخری» که اتهامات چند صد ساله را از تارک پر فروغ پیروان مکتب اهل‌بیت (ع) زدود، و نوشتن کتاب «خمسون و مائة صحابي مختلق» در واقع تحولی در علم رجال ایجاد نمود و با نوشتن کتاب «أحاديث أم المؤمنين عائشة» به ما یاد داد، آن قدر استدلالات ما قوی است که هرگز نوبت به توهین و سبّ و... نمی‌رسد. شاید بتوان گفت که یکی از ارزشمند‌ترین تألیفات آن بزرگوار، معالم المدرستین است که با ارائه‌ی صحیح مصطلحات اسلامی و برگرفته از منابع معتبر پیروان مکتب خلفاء، به برخی از دیدگاه‌های غلط و اتهامات وارده به مکتب اهل‌بیت (ع) پاسخ داده و سیر تحول و اهدافِ دو مکتب را مورد تحلیل و بررسی قرار داده است و بخشی از آن تبدیل به کتابی شد با عنوان «علی مائدة الکتاب و السنة» و همچنین ده‌ها مورد کتاب‌های دیگر از جمله «القرآن الکریم و روایات المدرستین» و «عقائد الإسلام من القرآن الکريم» و دیگر موارد که در اختیار عموم مؤمنین و جویندگان حق و حقیقت قرار گرفته است. همه این موارد را در کنار فعالیت‌های فرهنگیِ ریشه‌ای و عمیقِ آن بزرگوار باید قرار داد که ما حصل آن تأسیس مدارس و دبیرستان‌ها و درمان‌گاه‌ها و دانشکده اصول‌الدین در عراق و ایران است. گر چه اکنون بعد از گذشت ۱۴ سال از رحلت این عالم ربّانی، برخی از اقدامات این بزرگوار مورد بی‌مهری قرار گرفته و آن گونه که باید و شاید اداره نمی‌گردد که در این مورد حرف و سخن بسیار است و در این مجال اندک نمی‌گنجد. و سرانجام، روح بلند و ملکوتی این اندیشمند بزرگ عالم اسلام در شب شنبه ۲۴ شهریور ماه ۱۳۸۶ مصادف با شب چهارم رمضان المبارک سال ۱۴۲۸ قمری از این دنیای خاکی جدا و به ملکوت اعلیٰ و در جوار اجداد طاهرینش آرام گرفت و یکی از مصادیق روایت «اذا مات العالم الفقیه، ثَلُمَ في الإسلامِ ثُلْمَةً لا یَسُدُّها شيء» گردید. السلام علیه یوم ولد و یوم مات و یوم یبعث حیّاً. 🌹🌹🌹
✅ امام خامنه ای «مدظله»: این عالم بزرگوار و سخت کوش ده ها سال از عمر بابرکت خود را در پژوهش درکلام و تاریخ حدیث صرف کرد و محصول مبارک آن تألیفات و مقالاتی است که در گستره ی جهان اسلام با استقبال و تحسین روبرو شده است و در ترویج مکتب اهل بیت علیهم السلام موفقیت های ارزشمندی به دست آورده است. رحمت خدا بر آن دانشمند بلندهمت و پرتلاش و خستگی ناپذیر. ۱۳۸۶/۶/۲۵ آيت الله : 💠 علامه عسکری ره عمر بابرکت خودشان را صرف تبیین معارف اسلام و معارف اهل بیت علیهم السلام کردند و با بهترین شیوه ها حقانیت مذهب تشیع را بیان کردند و همچنین تنها به بیان و درس و کتابت، اکتفا نکردند؛ بلکه قدم های عملی بر داشتند که امروز هم، شیوه ایشان برای ما شیوه قابل اقتباسی است. ✅ ایشان به خوبی درک کردند که برای حفظ آینده اسلام و تشیع باید نوباوگان و نوجوانان مان را تربیت کنیم و از مدارس شروع کنیم.
🌹 نهم صفر سالروز شهادت «عمّار یاسر» صحابه نبی(ص) و یار بصیر و با وفای امام علی(ع) گرامیباد ▪️«عمّار یاسر» از اصحاب خاص پیامبر (ص) و از نخستین ایمان آورندگان، در مکه و در حدود ۴۴ سال قبل از بعثت به دنیا آمد. «عمار یاسر» در سن ۹۳ سالگی در جنگ صفین در رکاب امام علی(ع) در حالی به شهادت رسید که پیامبر درباره این یار با وفای خویش فرمود: «ای عمار! تو را گروه سرکش و نافرمان خواهند کشت». ▪️پدرش «یاسر» نام داشت که از مردم یمن بود و بعدها در مکه ساکن گشت. سمیّه، مادر عمار بود.[١]بعد از بعثت پیامبر و بعد از دعوت مخفیانه سه ساله، پیامبر (ص) دعوت خود را آشکارا آغاز نمود. عمار به همراه پدر و مادر و برادرش (عبدالله) در سال پنجم بعثت به حضور پیامبر آمد. و مسلمان شدند و اینان سی و چندمین نفری بودند که اسلام آوردند، در حالی که عمار حدوداً 48 سالی داشت[٢] ▪️ابن حجر می‌نویسد: «عمار یکی از هفت نفری بود که اسلام خود را آشکار کردند.» [٣] ▪️هنگامی که خاندان عمار، اسلام خود را آشکار ساختند قبیلۀ بنی مخزوم، هم پیمان آنها، بسیار ناراحت و عصبانی شدند و هِشام بن عمرو که در میان مسلمانان به ابوجهل مشهور بود و ریاست قبیلۀ بنی مخزوم را بر عهده داشت، شروع به انواع مزاحمتها و شکنجه‌ها به خاندان عمار نمود که از جمله شکنجه‌ها؛ آهن گداخته از آتش، تازیانه و خواباندن روی ریگهای سوزان سرزمین مکه بود. ▪️پس از شهادت یاسر و سمیّه و عبدالله از عمّار خواستند که از پیغمبر (ص) بیزاری بجوید و از اسلام برگردد و بتها را به نیکی یاد کند وگرنه شکنجه ادامه دارد. او که چگونگی مرگ پدر و مادر و برادرش را دیده بود، برای حفظ جان خود، دست به تاکتیک و تقیّه زد. در ظاهر به زبان، خواستۀ مشرکان را گفت و نجات یافت. این خبر به پیامبر (ص) رسید و بعضی عمار را غایبانه محکوم کردند. ولی پیامبر (ص) سخن آنها را رد کرد و فرمود: «إنَّ عَمّاراً مُلِئَ ایماناً مِنْ قَرْنِهِ إلی قَدَمِهِ وَ اُخْتَلَطَ الایمانُ بِلَحْمِهِ وَدَمِهِ» [٤] ▪️یعنی همانا سراسر وجود عمار، از فرق سر تا قدمش مملو از ایمان می‌باشد و ایمان با گوشت و خون او آمیخته است. بعد آیۀ 106 سوره نحل نیز در تأیید عمار نازل گردید. رسول گرامی اسلام (ص) به عمار فرمود: «اگر باز هم از تو خواستند، چنان کن» [٥] یعنی تقیّه را تکرار کن. ▪️عمار، آنچنان به پیامبر (ص) نزدیک بود که خود می‌گوید: «کُنْتُ تِرْباً لِرَسولِ اللهِ فی سِنِّهِ، لَم یَکُنْ أَحَدٌ أَقْرَبَ إلیه مِنّی»[٦] من دوشادوش رسول خدا بودم هیچ کس مثل من به آن حضرت نزدیک نبود. شاید بر همین اساس بود که پیامبر (ص) فرمود: «إنَّ عَمّاراً جِلْدةٌ بَیْنَ عَیْنی وَ أَنْفی» [٧] همانا عمار پوست بین چشمان و بین من است. ▪️پس از هجرت و ورود عمار به مدینه، در ساختن مسجدالنبی بسیار فعال بود، چنان که پیامبر (ص) به او فرمود: آنقدر به خود زحمت نده. عمار گفت: دوست دارم در ساختن مسجد شرکت کنم. و همانجا بود که پیامبر (ص) دستی بر شانۀ عمار زد و فرمود: «إنّکَ مِنْ أَهْل الجَنَّه تَقْتُلُکَ الفِئَةُ الباغِیَةُ» [٨] یعنی تو اهل بهشت هستی، قوم ستمگر تو را می‌کشند. سیره نویسان، در مورد شرکت پرتلاش عمار در جنگها چنین نوشته‌اند که «عمار» در همۀ جنگهای پیغمبر و در بیعت رضوان همراه رسول خدا (ص) شرکت نمود. در جنگ بدر قهرمانی‌ها نشان داد و آزمایش‌های رزمی را، چنان که باید، به انجام رسانید. [٩] 🌹یار با وفای امیر و عمار لشکر امیرالمومنین (ع) ▪️عمار یکی از چهار یار با وفای حضرت علی (ع) بود که پس از رحلت رسول اکرم (ص) بر سر پیمان خویش با حضرت علی (ع) باقی ماند و چون امیرالمؤمنین (ع) به خلافت رسید، عمار همه جا کنار امام علی (ع) حضور داشت.در جنگ صفین با وجود کهولت سن، حضوری جاودانه داشت و در میدان نبرد در کنار سایر یاران پیامبر (ص) علیه معاویه جنگید تا اینکه در روز ٩صفر سال ٣٧ هجری قمری و در سن ٩٣ سالگی شربت شهادت را نوشید. 📚منابع: [1]دانشنامۀ امام علی (ع) پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، ج 8، ص 516. [2]دائرة المعارف تشیّع، تهران، نشر شهید سعید محبّی، 1384 ش، چاپ اول، ج 11، ص 460. [3]. عسقلانی، ابن حجر؛ الإصابه فی تمییز الصحابه، بیروت، دارالاحیاء التراث العربی، 1328 ق، ج 3، ص 505. [4] همان، دائرة المعارف تشیّع، ج 11، ص 461. [5]. القرطبی، ابن عبدالبر؛ الاستیعاب فی معرفة الصحابة بیروت، دارالاحیاء التراث العربی، ج 2، ص 469. [6].أعیان الشیعه، بیروت، دارالتعارف، ج 8، ص 373. [7]. ابن هشام؛ السیرة النبویه، بیروت، دارالمعرفة ج 2، ص 143. [8]. همان، أعیان الشیعه، ج 8، ص 373. [9]. همان، الاستیعاب فی معرفة الصحابه، ج 2، ص 469
🌹تو به راه علی (ع) برو و دنبال علی (ع) باش! ♦️ قندوزی در باب ۴۳ از کتاب ینابیع المودة خود این حدیث را از رســول خدا صلی الله علیه وآله به نقل از عمار یاسر آورده که پیامبر به او فرمود: یا عمار! ان سئلک الناس کلهم وادیاً و سلک علی وادیاً فأسلک وادی علی و خل عن الناس. يا عمار! إنّ عليّا لا يردّك عن هدى و لا يدخلك‌ على ردى. يا عمار! طاعة علی طاعتی و طاعتی طاعة اللّه -جل شأنه-.‌ ♦️ ای عمار! اگر تمام مردم دنیا به راهی می ‏روند و امیرالمؤمنین تنها از راه دیگری می‏ رود پس تو به راهی برو که امیرالمؤمنین می ‏رود و مردم را رها کن. ♦️ای عمــار! امیرالمؤمنین تو را از هدایت بر نمی‏ گرداند و تو را به ســوی هلاکت نمی‏ برد. ♦️ ای عمار! اطاعت امیرالمؤمنین اطاعت از من است و اطاعت من، اطاعت از خداوند است. 📚 ینابیع المودة، باب ۴۳، ج ۱، ص ۳۸۴