#قرآن و روانشناسی اخلاق6
⭕️آنچه گذشت: انسان بنا به خلقت اولیه و طبیعی، با درک ابعاد کوچک و محدود دنیا و آرزوهای نامحدود خود، راهی جز حرص و آز و تنازع برای بقاء و کمال در پیش رو نخواهد دید، مگر کسانی که با ابعاد جدیدی از هستی به واسطه ارتباط با خدا آشنا شوند، و به جای تماشای کرانه دنیا به بیکرانه رحمت خداوند ایمان بیاورند.
🔅وَ الَّذِينَ فىِ أَمْوَالهِمْ حَقٌّ مَّعْلُومٌ.ِّلسَّائلِ وَ الْمَحْرُومِ.وَ الَّذِينَ يُصَدِّقُونَ بِيَوْمِ الدِّينِ.وَ الَّذِينَ هُم مِّنْ عَذَابِ رَبهِّم مُّشْفِقُونَ...وَ الَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ... وَ الَّذِينَ هُمْ لِأَمَانَاتهِمْ وَ عَهْدِهِمْ رَاعُونَ وَ الَّذِينَ هُم بِشهَادَاتهِمْ قَائمُونَ.وَ الَّذِينَ هُمْ عَلىَ صَلَاتهِمْ يحَافِظُونَ.🔅منتخبی از آیات24-34معارج
و آنها كه در اموالشان حق معلومى است براى تقاضاكننده و محروم، و آنها كه به روز جزا ايمان دارند، و آنها كه از عذاب پروردگارشان بيمناكند، ...و آنها كه دامان خويش را (از بىعفّتى) حفظ مى كنند، ...و آنها كه امانت ها و عهد خود را رعايت مىكنند، و آنها كه پای اداى شهادتشان می ایستند، و آنها كه بر نماز مواظبت دارند.
♦️طفل جان از شیر دنیا گرفتن، نیازمند دمخور شدن از طعام الهی است و این ریزه خواری باید از همه ورودی های روح به سرانجام برسد.
دهان گشاده روح در طلب مال، گرایش به بهشت انگاری و راحت طلبی در دنیا، میل فزاینده جانِ اسیر در بند بدن به شهوات، و نفس چارچوب شکن و طغیان گر نسبت به حقوق دیگران و ترس و عافیت اندیشی در کتمان حقایق، همگی باید با تجربه هایی به زنجیر در آیند، و این واقعیت را بچشند که دنیا نه آن گونه است که انسان حیوانی تصور کرده است، بلکه آنچنان است که در پی هر بخشش، رحمتی فراگیر نهفته و در پس هر خویشتنداری لذّتی عمیق از حلال، و... در یک کلام در پس هر تقوا و طرح دوستی با خدا، آرامشی نهفته است و هاتفی از رحمت، ندای « أَلَا إِنَّ أَوْلِيَاءَ اللَّهِ لَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لَا هُمْ يحَزَنُون* » سر می دهد. ♦️
* آگاه باشيد دوستان خدا، نه ترسى دارند و نه غمگين مىشوند!. یونس32
@meysam_ghasemi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نمونه ای از تجربه های ناب از زیبایی های دین، در بستر دفاع مقدس.📿
🔶طوبی لهم و حسن مآب🔶
🔺 @meysam_ghasemi
بسم الله الرحمن الرحیم
📣 قابل توجه تمامی مخاطبین ارجمند
سلام عليكم
✅آغاز #چهارمین دوره طرح بینش مطهر کشوری در استان قم هم زمان با #سراسر_کشور
🔶شروع ثبت نام از #15_آبان ماه
🔰با حضور اساتید مطرح در حوزه و دانشگاه
🌐 ثبت نام از طریق سایت
Bineshemotahar.ir
#ثبت_نام
#شرایط_حضور
#مزایای_شرکت_در_دوره
#معرفی_اساتید
#هزینه_دوره
#بینش_مطهر
@bineshemotahar_qom
بینش مطهر استان قم
میثم قاسمی | سلوکمجاهدانه
بسم الله الرحمن الرحیم 📣 قابل توجه تمامی مخاطبین ارجمند سلام عليكم ✅آغاز #چهارمین دوره طرح بینش
بنده نیز توفیق خدمتگزاری در این طرح ارزشمند را دارم.
بسم الله الرحمن الرحیم
به حول و قو ه الهی ان شاء الله، چهارشنبه هفته جاری اولین جلسه درس علم النفس و فلسفه عمل از منظر علامه طباطبایی برگزار خواهد شد، برادران طلبه که مایل به شرکت در این درس هستند، اعم از عزیزانی که پیش از این اعلام آمادگی فرموده اند یا دوستانی که اکنون تمایل به شرکت در این درس را دارند، می توانند هر چهارشنبه ساعت 16 به دفتر آیت الله محسن اراکی(محل برگزاری کلاس) مراجعه بفرمایند.
آدرس:قم، خ ارم، کوچه20، فرعی اول پلاک4 (نقشه دقیق محل کلاس در تصویر قابل مشاهده است.)
برای عزیزانی که تمایل به اطلاع از محتوای این کلاس دارند سرفصل این مباحث بازنشر می شود.👇👇
🗒«فلسفه عمل» تبیین مراحل تحقّق رفتار اختیاری است، که امروزه تنها به صورت بررسی های تجربی غربی در قالب روانشناسی رفتار، مورد مطالعه قرار گرفته است و گونه های روانشناسی از جمله روانشناسی هایی با پسوند اسلامی بر پایه چنین مطالعاتی شکل گرفته است.
فلسفه عمل از مباحث بسیار کارآمد ولی در عین حال مغفول در منظومه فکری علامه طباطبایی است که می توان از آن به «روانشناسی استدلالی» نیز تعبیر کرد و بیشتر در رساله اعتباریات علامه طباطبایی و همچنین رساله المنامات و النبوات و کتاب الانسان و العقیده مورد اهتمام حضرت ایشان بوده است ولی پس از ایشان تا کنون، صورت تدوین و تشریح نیافته است.
یکی از الطاف و توفیقات خداوند، تمرکز بر این موضوع در رساله علمی بنده است، که اکنون با پیگیری برخی از دوستان، تشریح و تدریس این بخش از تحقیق آغاز خواهد شد.
⁉️برخی از پرسش هایی که ما در این جلسات به دنبال پاسخ استدلالی و روانشناختی آن از منظومه فکری علامه طباطبایی هستیم به شرح ذیل است:
1- نقش علم و احساسات در اراده و انتخاب انسان چه مقدار است؟
2- چرا بین (آگاهی و علم) و (اراده و رفتار) در بیشتر مواقع فاصله و اختلاف وجود دارد؟
3- نظام باورهای درونی چه ساختار و ساختمانی دارد؟
4- برای عملیاتی کردن یک آگاهی چه فرآیندی باید طی شود؟
5- واقع گرایی اخلاقی چیست و چگونه امکان تحقق می یابد؟
6- آیا اعتباری بودن ادراکات عملی به معنای نفی واقع گرایی است؟
7- نقش ایمان و تقوا و عمل صالح در اصلاح سبک زندگی چگونه قابل تبیین است؟
8- آیا می توان برای عرفان و سیروسلوک اصیل اسلامی نظامی روانشناختی تدوین کرد که بتوان بر آن اساس، اصول و قواعد تربیتی را برای افراد در همه سطوح شناختی و معرفتی، استخراج کرد؟
9- آیا بر پایه تفکرات فلسفه اسلامی می توان به ترتیبات روانشناختی دست یافت که با به کارگیری آن از فقه الاخلاق در قرآن و روایات رمزگشایی کرد؟
پاسخ به پرسش های بالا، بی تردید در عرصه های مختلف علوم انسانی و تربیتی و تبلیغی آثار ارزشمند و بی بدیلی دارد.
📋سرفصل محتوای جلسات علم النفس و فلسفه عمل علامه طباطبایی به شرح ذیل است البتّه امتدادهای اخلاقی و تربیتی دیگری وجود دارد که در این فهرست نیامده است:
1. علم النفس در آراء علّامه طباطبایی (رویکرد روانشناختی به کنش اخلاقی)
1-1. فرآیند شکل گیری فعل اخلاقی
1-1-1. فلسفه عمل با رویکرد وجودشناسی
1-1-2. علم النفس با رویکرد انسانشناختی
1-1-3. چیستی وجوب فعل در فرآیند کنش
1-1-4:سازو کار وجوب فعل در فرآیند کنش اخلاقی(دنیای پیچیده روان)
1-1-5 :نظام روانشناختی اعتباریات عملی
1-2. تاثیر عمل در اخلاقیّات
1-3. اصالت کنش و یا منش اخلاقی
2. معرفت شناسي اخلاقي در بستر ديدگاه اعتباريّات
2-1. مقدمّه
2-1-1. پیشینه اعتباریات
2-1-2. چیستی اعتباریّات
2-1-3. اقسام اعتباریّات
2-1-4. گستره اعتباریّات عملی
2-2. اعتباریّات و واقع گرایی اخلاقی
2-2-1. مختصّات واقعی دستگاه اعتبارسازی انسان
2-2-2. چگونگی رابطه باید با هست در فرآیند اعتبارسازی انسان
2-3. بررسی انتقادات به دیدگاه اعتباریّات
@meysam_ghasemi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓برای اینکه شیرینی نماز رو بچشیم، نماز برامون شیرین باشه، چه کار باید کرد؟
✅حضرت آیتالله بهجت قدسسره: در فکر این باشد که نمازش با حضور قلب انجام داده بشود؛ ولو یک دقیقه، آهان! همین یک دقیقه میشود دو دقیقه، سه دقیقه، به شرط اینکه در طلبش [مُصر] باشد.
❓برای حضور قلب در نماز چه باید کرد؟
✅حضرت آیتالله بهجت قدسسره: یک پنج دقیقهای صرف میکند، بدون حضور قلب، زحمت میکشد بدونِ [حاصل] ، مثل این است که یک تاجری مالی سرمایهای دارد، کسب نمیکند، تجارت نمیکند، با اون مال، استفاده نمیکند، فقط همین زحمت حملش از این خانه به اون خانه، از اینجا به اونجا و الا استفادهای نمیکند، انسان عمر خودش را اگر برایش قیمت قائل است، باید در فکر این باشدکه برای چه این کارها (یعنی خواندن نماز) را میکند؟ برای اینکه حاضر بشود، یا برای اینکه پنج دقیقهای اینجا افت و خیزی بکند.
✅ @meysam_ghasemi
بسم الله الرحمن الرحیم
وَ لَقَدْ كَتَبْنَا فىِ الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِىَ الصَّلِحُونَ.إِنَّ فىِ هَذَا لَبَلَاغًا لِّقَوْمٍ عَابِدِينَ.وَ مَا أَرْسَلْنَكَ إِلَّا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِينَ .انبیاء 105-107
و همانا ما پس از تورات در زبور نوشتيم كه: زمين را بندگان شايسته ما به ميراث مىبرند. بىترديد در اين [حقايق] براى [رسانيدن] مردم عبادت پيشه [به نهايت مقصود] كفايت است. و تو را جز رحمتى براى جهانيان نفرستاديم.
🔅و آخرین پیامبر چنان دری از رحمت پروردگار به روی مردمان گشود ، که تحقق وعده ناتمام کتب پیشین به میراث بری زمین و زمان توسط صالحان، همه شعاعی ازآن نور گسترده است که تا اعماق تاریخ امتداد می یابد، و چون خدای رحمت للعالمینش خواند، مهدی را از نسل او آفرید و او کسی نیست جز آینه ای که در آخر الزمان نور رحمت نبوی را از اعماق تاریخ در بهترین انعکاس به مردمان دربند جاهلیّت می نمایاند.🔅
⚜میلاد پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله و نور نیِّر دین احمدی امام جعفر صادق علیه السلام مبارک باد.⚜
#صلوات
@meysam_ghasemi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امروز 24 آبان ماه سالروز رحلت بزرگ مرد الهی، عالم ربانی مرحوم علامه سید محمد حسین طباطبایی است.
حمد و توحیدی نثار روان پاکش کنیم.
@meysam_ghasemi
#حدیث
⚜️ قالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع إِنْ أُجِّلْتَ فِي عُمُرِكَ يَوْمَيْنِ فَاجْعَلْ أَحَدَهُمَا لِأَدَبِكَ لِتَسْتَعِينَ بِهِ عَلَى يَوْمِ مَوْتِكَ فَقِيلَ لَهُ وَ مَا تِلْكَ الِاسْتِعَانَةُ قَالَ تُحْسِنُ تَدْبِيرَ مَا تُخَلِّفُ وَ تُحْكِمُهُ⚜️ .
الكافي (ط - الإسلامية)، ج8، ص: 150
♦️امام صادق علیه السلام فرمود: اگر (تنها) دو روز را برای عمر تو مهلت دادند، یکی از آن دو روز را برای ادب (تهذیب) خود قرار بده تا از آن برای (روز بعد که) روز مرگ تو است کمک بگیری، گفته شد: این یاری جستن برای چیست؟ فرمود: اینکه آنچه پس از خود به جای می گذاری را نیکو تدبیر کنی و آن را استوار سازی.
❇️چه یک روز و چه چند سال، راهی است که جز به مرگ ختم نخواهد شد، امّا باید بدانیم که حتی اگر یک روز از عمر ما باقی مانده باشد، تهذیب و عاقبت به خیر شدن،نه یک امر اتفاقّی، بلکه فرآیندی نیازمند صرف زمان و برنامه ریزی است و اگر همان یک روز را هدر بدهیم نباید انتظار داشته باشیم که توشه مناسبی با خود ببریم و میراث مناسبی از مادیّات و معنویات برای بازماندگان بر جا بگذاریم، پس ثانیه ثانیه عمر ما سرمایه ای است که می تواند به ساختن آینده ای به مقیاس ابدیّت بیانجامد!
🛑در بلبشوی این روزهای زندگی خودمان را فراموش نکنیم.
@meysam_ghasemi