استاد میهن دوست.mp3
14.96M
آموزش فرایندمحور استباط فقهی؛ بایسته های تحصیل سطح عالی
استاد: حجت الاسلام میهن دوست زید عزه
#روش_تحصیل
#سطح_عالی
#روشمند
📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝
📱https://eitaa.com/Moghaddemat
🔰 تفاوت سواد و معلومات در چیست؟
🔺 عالم، با سواد و با معلومات سه مفهوم با سه دلالت متفاوتاند. لکن گاهی این سه را جای دیگری به کار میبریم و از این بدتر گاهی شخص با معلومات را با سواد میدانیم و لقب استاد و علامه و پروفسور و ... به او میدهیم.
1⃣ عالم و دانشمند یعنی حل کننده مشکلات علمی.
عالم در درجه نخست "نظریه علمی" دارد و به وسیله نظریه علمی مشکلات علمی زمان خویش را برطرف میکند.
👈 مثلا دانشمندی مثل شیخ انصاری با مسأله "اجتهاد یا اخباریگری" روبهرو بوده است.
مسأله این است که در زمان غیبت چگونه میتوان به "حجت" شرعی به نحو معتبر دست یافت.
نظریه علمی او مبتنی بر روش معرفت شناسی واقعگرا و حجیت مطلق علم است.
2⃣ اما سواد به مهارت ارتباط با منابع گفته میشود.
شخص باسواد میتواند با منابع علم به خوبی ارتباط بگیرد و از آنها استفاده کند.
باسواد لزوما عالم نیست، بلکه از عالمان و دانشمندان به خوبی استفاده میکند.
نکته مهم دیگر شخص باسواد فهم نظام و منطق حاکم بر علم است.
باسواد هر چند خودش مبدع نظریات علمی نیست اما چون به نظریههای علمی دسترسی (ذهنی) دارد میتواند بر اساس آنها حل مسأله کند.
3⃣ اما نفر سوم شخص با معلومات است. خیلی از کسانی که تصور میکنیم باسوادند در واقع فقط معلومات زیادی دارند. خصوصا در عصر حاضر که دسترسی به معلومات به آسانی صورت میگیرد افزایش معلومات هم به سادگی رخ میدهد.
👈 تفاوت شخص با معلومات با شخص باسواد این است که اولی نظام علم را درک نکرده و نمیداند نظریههای علمی کدامش حاکم و کدام محکوم است.
مثلا ممکن است من در موضوع سایبر مطالبی را شنیده باشم و معلومات خوبی هم داشته باشم اما مسلما تا نظریههای ارتباطات را ندانم باسواد در حوزه فضای سایبر نیستم.
ممکن است من مطالب پراکنده فراوانی درباره طب سنتی بدانم اما تا زمانی که نظریههای سلامت را ندانم و نیز نسبت آن با مسائل طب را ندانم حق ندارم خود را باسواد بدانم.
از اطلاق کلمه استاد، علامه، پروفسور و امثال آن به هر شخص با معلوماتی جدا پرهیز کنیم.
منبع
پ.ن: مهم اصل این سه مرتبه هست و الا می شود اسامی دیگری هم گذاشت.
نکته دیگر پیوستاری بودن این مراتب است نه نقطه ای بودن آنها.
📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝
📱https://eitaa.com/Moghaddemat
استاد ربانی کارگاه حدیث جلسه هشتم.mp3
37.25M
چالش های حدیث پژوهی در پژوهش های فقهی
استاد حجت الاسلام و المسلمین ربانی بیرجندی زیدعزه
پنجشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۳
#حدیث
#فقه
#اجتهاد
#پژوهش #تحقیق
#استاد_ربانی_بیرجندی
📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝
📱https://eitaa.com/Moghaddemat
استاد مرشدلو.mp3
32.84M
روش مراجعه به حواشی رسائل و مکاسب
🎙استاد مرشدلو زید عزه
#مکاسب
#رسائل
#فرائد_الاصول
#روش_تحصیل
📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝
📱https://eitaa.com/Moghaddemat
«مراقبات ماه رجب»
در بیان استاد معظم، حاجآقا #مؤیدی
از شاگردان مرحوم آیتالله سعادتپرور
نسخه تصویری: eitaa.com/ShiaTowhid/1735
نسخه صوتی: eitaa.com/ShiaTowhid/1736
● یکم؛
سه ماه بسیار نورانی پیش روست که باید آن را با همت و اراده دریافت؛ نباید فرصت از دست رود.
● دوم؛
ماه رجب، «شهرُ الله» و «اَصَب» است؛ یعنی رحمت، مغفرت، چشمپوشی، عفو و صَفْح خدا، مثل بارانی پُربار، بر بندگان ریزش دارد. برای درک این فراوانی، باید مستعد و آماده بود تا قلبی سلیم به ارمغان آید.
● سوم؛
عمری که گذشت باید محاسبه گردد؛ حقوق الهی از ابتدای بلوغ و حقوق مردم از پیش از بلوغ باید مورد محاسبه قرار گیرد. همه این موارد برای دقت در ادا کردن، باید مکتوب شود.
سپس با همت و جدیّت، باید «تصمیم بر جبران» گرفت. تصمیم بر جبران، خود حتی تا نوَد درصد انسان را در راه حق پیشرفت میدهد؛ حتی اگر حقوق محاسبهشده، بهدلیلی مشروع، در حال حاضر امکانِ ادا نداشته باشد.
eitaa.com/ShiaTowhid/299
● چهارم؛
بعد از محاسبه عمْر، غسل و نماز توبه باید بهجا آورده شود.
eitaa.com/ShiaTowhid/943
● پنجم؛
اگر باطن آدمی طهارت یابد، انوار الهی را بهخوبی در خواهد یافت.
● ششم؛
آنچه که در مفاتیحالجنان و در بخش ماه رجب آمده، بسیار مفید است. افراد باید بر اساس حال خوش باطنی با ادعیه اُنس گیرند.
● هفتم؛
در بین دعاهای رجبیه مفاتیحالجنان، نباید از خواندن دعایی که با عبارت «اللهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِمَعَانِی جَمِیعِ مَا یَدْعُوکَ بِهِ وُلاةُ أَمْرِکَ …» آغاز میشود، غفلت کرد. سفارش بزرگان معنویت بر این بود که این دعا در هیچیک از روزهای این ماه پُربرکت ترک نگردد.
● هشتم؛
قرائت سوره مبارکه توحید و ـ تلاش برای ایجاد ـ اُنس با این سوره اهمیت دارد؛ رجب المرجب، ماه سوره توحید است. در صورتی که شرایط اقتضا میکند، بهتر است سوره مبارکه توحید، در طول این ماه، دههزار مرتبه خوانده شود. اگر این امکان وجود ندارد، هزار مرتبه. از قرائت سوره توحید در روزهای جمعه ماه رجب نباید غافل بود.
● نُهم؛
با قصد و نیت، نورانیّت قرائت سوره مبارکه توحید به همه ارحام و حقدارانِ درگذشته (چه شناخته و چه ناشناخته) هدیه شود؛ به این صورت که ثواب قرائت، ابتدا به اهلبیت عصمت و طهارت علیهمالسلام هدیه میگردد. سپس ثواب اهدای سورههای توحید به اهلبیت علیهمالسلام، به درگذشتگان تقدیم میشود.
اموات، با دریافت نورانیت سورههای توحید، دعا خواهند کرد. دعای آنان بسیار گرهگشا و در رفع بسیاری از مشکلات مؤثر است.
● دهم؛
از روزهداری در ماه رجب نباید غفلت ورزید. البته نباید این موضوع بهقدری باشد که شخص روزهدار تحت فشار قرار گیرد.
اگر شخص به هر دلیلی از روزهداری باز ماند، چنانکه در مفاتیحالجنان آمده است، با ذکر صدباره تسبیحات «سُبْحَانَ الْإِلَهِ الْجَلِیلِ سُبْحَانَ مَنْ لا یَنْبَغِی التَّسْبِیحُ اِلّا لَهُ سُبْحَانَ الْأَعَزِّ الْأَکْرَمِ سُبْحَانَ مَنْ لَبِسَ الْعِزَّ وَ هُوَ لَهُ أَهْلٌ»، انشاءالله به ثواب روزه آن روز خواهد رسید.
● یازدهم؛
خواندن دعای «یَا مَنْ أَرْجُوهُ لِکُلِّ خَیْرٍ وَ آمَنُ سَخَطَهُ عِنْدَ مِنْ کُلِّ شَرٍّ …» بعد از هر نماز و دیگرادعیه خوب که مضامین عالی دارند.
● دوازدهم؛
سحرخیزی و تهجّد (نیمساعت پیش از اذان صبح) فراموش نگردد.
● سیزدهم؛
نمازهای واجب روزانه، حتماً در اول وقت بهجا آورده شوند؛ مگر آن که عذری در میان باشد.
● چهاردهم؛
باید برای خالص کردن نیّتها و انگیزهها کوشید؛ نیتها باید الهی باشند. این یعنی، بعد از گزاردن اعمال صالح و خیر، نباید در انتظار تحسین، تقدیر و تشکر بود؛ با وجود نیت زلال و الهی، بودن یا نبودن این امور، تأثیری در عمل خیر نخواهد گذاشت. نیت خالص و صادقانه الهی، گرهگشای اصیل و سِرّی ملکوتی است که در محاسبات خداوندی بسیار پسندیده است.
● پانزدهم؛
با خواندن سه مرتبه سوره مبارکه توحید ــ که معادل ختم کامل قرآن است، ــ بعد از هر نماز و اهدای ثواب آن به حضرت امام زمان علیهالسلام، باید در ایجاد اُنس با حضرتش کوشید.
● شانزدهم؛
هر روز یکبار با قرار دادن دست بر سر، اینچنین به امام زمان عرض میگردد؛ «السّلامُ عَلیکَ یا بقیّةَ اللهِ یا أباصالِح، اَلمُستَغاثُ بِکَ یا صاحب الزمان، اَلمُستَعانُ بک یا صاحب الزمان». در حین خطاب و با گفتن واژه «اَلمُستَغاث» باید به غرقشدگی در غفلتها، گناهان و خودخواهیها توجه نمود.
● هفدهم؛
پرهیز جدی از گناهکاری؛ در میان انواع گناهان نیز باید به گناهان مربوط به چشم و گوش (ورودی باطن) و نیز زبان (خروجی نفْس) حساس و مراقب بود؛ چه در فضای واقعی و چه در فضای مجازی! حتی اگر توفیق عمل به هیچ یک از مراقبات دست نداد، در هیچ صورتی نباید از پرهیز از گناهکاری کوتاهی کرد. برای درک فیض، پرهیز از گناه، نماز اول وقت و وضوداری (طهارت) دائمی کافی است.
MoraghebeRajab1446-Manahej.ir_.pdf
331.6K
📝 جدول مراقبه رجبیه ۱۴۴۶
🖊 نسخه رسانه مناهج
💡 این نسخه در محتوا تفاوتهای جزئی با نسخه نسیم عبودیت دارد.
14031011 نشست شبکه مسائل فقه و هوش مصنوعی.mp3
20M
#گزارش_صوتی
💢«شبکه مسائل فقه و هوش مصنوعی»
💢با حضور استاد حجت الاسلام سید رضا علیزاده زید عزه
💢 ۱۱ دی۱۴۰۳؛ مرکز تخصصی دارالفقه
#شبکه_مسائل
#فقه
#هوش_مصنوعی
📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝
📱https://eitaa.com/Moghaddemat
5a004e71-18bf-40a5-80b2-5dbed9643ac5.pdf
1.67M
#گزارش_متنی
💢فایل ارائه «شبکه مسائل فقه و هوش مصنوعی»
💢با حضور استاد حجت الاسلام سید رضا علیزاده زید عزه
💢 ۱۱ دی۱۴۰۳؛ مرکز تخصصی دارالفقه
#شبکه_مسائل
#فقه
#هوش_مصنوعی
📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝
📱https://eitaa.com/Moghaddemat
ماه رجب استاد کرمانشاهانی زید عزه_1_۲۰۲۵_۰۱_۰۴_۲۱_۲۹_۲۹_۵۰۲.mp3
2.26M
اهمیت ماه رجب
در کلام حضرت استاد کرمانشاهانی حفظه الله
#ماه_رجب
#استاد_کرمانشاهانی
#متفرقه
📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝
📱https://eitaa.com/Moghaddemat
جدول نظریه پردازی خام.pdf
436.9K
✅جدول نظریهپردازی
✅جدول ارزیابی یک نظریه
✅جدول سازههای یک نظریه (۲۰ مولفه)
اگر با نظریهای در عرصه علوم انسانی اسلامی یا علوم دیگر مواجه شدید و قصد ارزیابی آنرا داشتید؛
اگر خود قصد تولید یک نظریه را داشتید ،
میتوانید برای شفافسازی مولفههای آن
از جدول سازههای یک نظریه کمک بگیرید.
#استاد_واسطی
#نظریه_پردازی
منبع
📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝
📱https://eitaa.com/Moghaddemat
کاربست های هوش مصنوعی در علوم اسلامی.mp3
19.44M
کاربستهای هوش مصنوعی
در علوم اسلامی
مهندس احمد ربیعی زاده؛
معاون فنی مرکز کامپیوتری علوم اسلامی مرکز نور
#هوش_مصنوعی
#علوم_اسلامی
📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝
📱https://eitaa.com/Moghaddemat
14030906 دیدار با اعضای حلقه روششناسی فقه و اصول.mp3
11.7M
#گزارش_صوتی
🔺«روش و روششناسی»
در گفتوگوی علمیِ حلقه روششناسی فقه و اصول، با استاد درایتی زیدعزه
⏰ ۶ آذر ۱۴۰۳
🕌موسسه دانشوران
♦️اهمیت بحث روششناسی
♦️نیاز به شفافیت در تعریف«روششناسی»
♦️نسبت تفکر سیستمی و روششناسی
♦️منبع شناسیِ «روششناسی»، گام نخست
♦️نسبت روش با ابزار؛ الگوریتم و هوش مصنوعی
#روش_شناسی
#استاد_درایتی
📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝
📱https://eitaa.com/Moghaddemat