✅ره توشه دولت تحول از شهادت مولا(ع)
محمدرضا باقرزاده
مهمترین ره توشه دولت صادق الوعد تحول گرای مردمی از این ماه رمضان و روز ها و شبهای متعلق به شهید عدالت امیر مومنان علی علیه السلام می تواند عدالت گرایی بی ملاحظه دولت باشد. به گونه ای که هر اقدام دولت فارغ از هر ملاحظه و محافظه ای با پیوست عدالت همراه باشد و مردم بتوانند در هر اقدام و تصمیم دولت بی هیچ لکنت و تردید و تهدیدی عدالت را مطالبه کنند.
👤 رهبر انقلاب اسلامی:
☑️ ما باید امروز جامعه را جامعه عدالت بکنیم. در بنای جامعه، عدالت از همه چیز مهمتر است.
▫️ ۲۲ اسفند ۱۳۶۸
☑️ عدالت و عدل، مهمترین ارزش در جامعه است: «بالعدل قامت السّموات والارض»؛ آسمان و زمین به عدالت وابسته است؛ نظام اجتماعی هم به عدالت وابسته است. اگر عدالت نباشد، هیچ چیز در جامعه نیست. در یک جامعه آزاد - حتّی آزاد به همان سبک آمریکایی - اگر عدالت نباشد - که در آنجاها نیست و همان آزادی هم به نفع یک طبقه و علیه یک طبقه خواهد بود.. عدالت که نباشد، امنیت هم در خدمت طبقه مرفّه و برخوردار و سوءاستفادهچی است. اگر عدالت نباشد، همه خیرات به یک طرف میرود.. عدالت مقولهای نیست که چیزی جای آن را بگیرد.
▫️ ۷ تیر ۱۳۷۷
☑️ من معتقدم تلاش برای عدالت اجتماعی و پر كردن شكاف طبقاتی، بزرگترین مسئولیت ماست.
▫️ ۲۲ مهر ۱۳۸۲
☑️ مهمترین وظیفهى مسئولان کشور این است که در جامعه عدالت را معنا ببخشند تا مردم عدالت را احساس کنند.
▫️ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۴
☑️ صلح یک ارزش مطلق نیست، یک ارزش نسبی است؛ یک جائی صلح خوب است، یک جائی صلح بد است، جنگ خوب است. اما عدالت اینجور نیست؛ عدالت یک ارزش مطلق است؛ یعنی هیچ جا نداریم که عدالت بد باشد. خب، در جمهوری اسلامی این وضعیت وجود داشته، سرلوحهی دغدغههای نظام از اول انقلاب بوده.
در بخش اجرای عدالت، انصافاً کارهای زیادی هم انجام گرفته؛ لیکن راضی کننده نیست. آن چیزی که ما نیاز داریم، آن چیزی که ما دنبالش هستیم، عدالت حداکثری است؛ نه صرفاً در یک حد قابل قبول؛ نه، ما دنبال عدالت حداکثری هستیم؛ ما میخواهیم ظلم در جامعه نباشد. تا این مرحله خیلی فاصله داریم.
▫️ ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۰
☑️ ما رونق اقتصادی کشور را بدون تأمین عدالت اجتماعی بههیچوجه قبول نداریم و معتقد به آن نیستیم.
▫️ ۲۰ اسفند ۱۳۹۲
☑️ عدالت معنای وسیع و گسترهی بسیار زیادی دارد؛ هم در سطح داخل جامعه است، هم در سطح بینالملل است، هم در زمینههای اقتصادی است، هم در زمینههای سیاسی است؛ در همهی زمینهها عدالت یک مقولهی بسیار مهمّی است. عدالت یک ارزش مطلق هم هست؛ یعنی ارزشهای دیگر همه نسبی است به یک معنا، عدالت یک ارزش مطلق است.
▫️ ۱۹ بهمن ۱۳۹۶
☑️ اساس حکومت اسلامی و جمهوری اسلامی بر اقامهی عدل است، کما اینکه اساس همهی ادیان بر اقامهی عدل است. خدای متعال میفرماید که ما پیغمبران را فرستادیم، کتابهای آسمانی را فرستادیم، لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسط؛ اصلاً برای اینکه مردم قیام به قسط کنند و جامعه، جامعهی عدالتآمیز باشد. خب ما در این زمینهها عقبیم، خیلی باید کار کنیم، خیلی باید تلاش کنیم.
▫️ ۶ شهریور ۱۴۰۰
13900530_3364_64k.mp3
3.52M
جرم علی عدالت بود.
علی در محراب عبادت کشته شد. و بعدها همه شهادت دادند که: «قتل فی محراب عبادته لشدّة عدله»؛ جرم امیرالمؤمنین، «عدالت» او بود و همین عدالت بود که او را به این مقام والا و به شهادت رساند.
رهبر انقلاب ۱۳۸۵/۷/۲۱
«قُتِلَ عَلِیٌّ فِی مِحْرَابِ عِبَادَتِهِ لِشِدَّةَ عَدْلِهِ»
عدالتی كه قاتل علی شد آيا صرفاً اخلاقي بود نظير عدالت امام جماعت يا قاضی و شاهد طلاق يا بينه شرعی؟ اين جور عدالتها كه باعث قتل كسی نمیشود بلكه بيشتر باعث شهرت و محبوبيت و احترام میگردد.
پس آنچه باعث كشته شدن مولا شد، نوع تفكر مخصوصی بود كه در عدالت اجتماعی اسلامی داشت و خودش بر آن اصرار میورزيد. او تنها عادل نبود، عدالتخواه بود.
همان طور كه فرق است بين آزاد و آزادیخواه. يكي آزاد است يعني خودش شخصاً مرد آزادی است و يكی آزادیخواه است يعنی طرفدار آزادی اجتماع است و آزادی هدف و ايدۀ اجتماعی اوست.
همين طور يكی عادل است يعنی شخصاً آدم عادلی است و يكی عدالتخواه است يعنی عدالت فكر اجتماعی اوست.»
شهید مطهری، بيست گفتار، صفحه ۱۱
هدایت شده از دولت عدالت⚖️🇮🇷
مطالبه عدالت از کارگزاران نظام اسلامی در پایگاه «دولت عدالت» 👇👇👇
https://eitaa.com/dolate_edalat
دولت عدالت⚖️🇮🇷
مطالبه عدالت از کارگزاران نظام اسلامی در پایگاه «دولت عدالت» 👇👇👇
https://eitaa.com/dolate_edalat
ارتباط با مدیر👇👇👇
@M_R_Bagherzadeh
تاریخ تاسیس: ۲۱ رمضان المبارک ۱۴۴۴
مقام معظم رهبری: در بنای جامعه، عدالت از همه چیز مهمتر است.
https://eitaa.com/dolate_edalat
5.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📸 اینجا اصفهان است و این جشن بزرگ روزهاولیهاست
از ریزش ها می رنجیم و گله و ناله هم می کنیم اما رویش ها را فریاد نمی کنیم؛ چرا؟
چون هنوز برای خودمان جهاد تبیین را واجب نمی دانیم
11.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
می خوام دلتون رو بسوزونم برای حضرت علی (ع)...💔😭
اگه تا این ساعت از ماه عزای علی برای مصیبت علی (ع) اشک نریختید بسم الله... التماس دعا
✅آیا منع خدمات اجتماعی برای متخلفان خلاف قانون اساسی است؟
✍ محمدرضا باقرزاده
👈طراحان این ادعا به اصل نوزدهم و بیستم قانون اساسی تمسک کرده و می گویند منع خدمات اجتماعی خلاف قانون اساسی است.
در بررسی این ادعا به اصول یاد شده توجه میکنیم.
👈اصل نوزدهم قانون اساسی میگوید: «مردم ایران از هر قوم و قبیله که باشند ، از حقوق مساوی برخوردارند و رنگ ، نژاد ، زبان و مانند اینها ، سبب امتیاز نخواهد بود.»
همانگونه که پیداست، این اصل در مقام نفی تبعیضات نژادی قومیتی و کلیه تبعیضات مبتنی بر تفاوت های تکوینی میان انسان ها مانند رنگ و زبان و قومیت و نژاد است. بنا بر این، اصل مذکور هیچ ارتباطی به محرومیت های متخلفان و مجرمان ندارد چون طبعاً هر مجرم و متخلفی از یک سری حقوق شهروندی محروم می شود که لازمه تفکیک ناپذیر مجازات و محرومیت می باشد.
👈اصل بیستم قانون اساسی هم مقرر می دارد که «همه افراد ملت اعم از زن و مرد یکسان در حمایت قانون قرار دارند و از همه حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلام برخوردارند.»
این اصل از یکسو بر یکسانی و برابری افراد و شهروندان در برخورداری از حمایت های قانونی تاکید دارد و از سوی دیگر حقوق بشر و شهروندی را در چارچوب موازین اسلامی تعریف کرده و معتبر می داند.
بر این اساس هر چند باید حتی برای مجرمان و متخلفان، حمایت هایی را که قانون پیشبینی کرده است به رسمیت شناخت، اما این امر غیر از اینست که با استناد به این اصل، شخص مجرم و متخلف را مانند شخص غیر مجرم و غیر متخلف مشمول بهره مندی از همه خدمات اجتماعی دانست. دلیل این امر این است که شخصی که مجرم یا متخلف است را قانون مشمول مجازات می داند و طبعا قانون های جزایی و انضباطی ملازم با محرومیت از حمایت هایی است که به شهروندان در حالت اولیه و طبیعی تعلق می گیرد وگرنه باید مدعی شد که همه مجازات ها و محرومیت هایی که مجرمان و متخلفان تحمل می کنند خلاف قانون اساسی است.
👈اجرای قانون اساسی یعنی اینکه ضابط اجرای قانون، در هر کجا که متخلف و یا مجرم را یافت می تواند و باید اعمال قانون کرده و مانع از تردد و ادامه فعالیت شخص متخلف و یا مجرم گردد و چنین ممنوعیتی چون بر اساس قانون هست نمی تواند خلاف قانون اساسی باشد.
در واقع نیروی ضابط میتواند شخص متخلف را بازداشت کند که در فرض ممنوعیت های اجتماعی به بازداشت سلبی اکتفا کرده است.
👈 از سوی دیگر، همکاری ادارات و مراکز خدمات شهری و کشوری با نهادهای انتظامی وقضایی در راستای اجرای قانون لازم بوده، کارمندان این نهادها حق تخلف از الزامات انتظامی و قضایی در راستای اجرای قانونرا ندارند.
https://eitaa.com/MohamadRezaBagherzadeh