روايات قطعی در امامت ائمه اطهار
در اسلام پس از رحلت پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله در ميان امت اسلامى پيوسته امامى (پيشواى منصوب) از جانب خدا بوده و خواهد بود.
و احاديث انبوهى از پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله در توصيف ايشان و در عدد ايشان و در اينكه همه شان از قريشند و از اهلبيت پيغمبرند و در اينكه (مهدى موعود) از ايشان و آخرينشان خواهد بود، نقل شده است.
و همچنين نصوص از پيغمبر اكرم در امامت على عليه السلام كه امام اول است وارد شده است و همچنين نصوص قطعى از پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله و على عليه السلام در امامت امام دوم و به همين ترتيب گذشتگان ائمه به امامت آيندگانشان نص قطعى نمودهاند.
به مقتضاى اين نصوص، ائمه اسلام دوازده تن مىباشند و نامهاى مقدسشان بهاينترتيب است:
١. على بن ابى طالب ٢. حسن بن على ٣. حسين بن على
٤. على بن حسين ٥. محمد بن على ٦. جعفر بن محمد
٧. موسى بن جعفر ٨. على بن موسى ٩. محمد بن على
١٠. على بن محمد ١١. حسن بن على ١٢. مهدى عليهم السلام
علامه طباطبائی ، شیعه در اسلام (طبع جدید)، صفحه 167
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
هدایت شده از کانال رسمی بسیج اساتید، طلاب و روحانیون کشور
❤️ آن طلبهی جوان، طلبهِی شهید جوان در تهران، «آرمان عزیز»، او چه گناهی کرده بود؟ متدیّن، مؤمن، متعبّد، حزباللهی...زیر شکنجه او را بکشند، جسدش را بیندازند در خیابان...
امامخامنهای(مدظلهالعالی)، ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
🌷🇮🇷🌹🇮🇷🌷🇮🇷🌹🇮🇷🌷🇮🇷
طلبه بسیجی شهید آرمان علیوردی
🌷🇮🇷🌹🇮🇷🌷🇮🇷🌹🇮🇷🌷🇮🇷
شهید شاخص سال ۱۴۰۲
سازمان بسیج اساتید، طلاب
و روحانیون کشور
🌷🇮🇷🌹🇮🇷🌷🇮🇷🌹🇮🇷🌷🇮🇷
انتظار خیر از دشمن
پيامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)
ای علي! ۸ نفر اگر به آنها اهانت شد جز خود را نباید سرزنش کنند :
۱ کسی که بی دعوت بر سفره ی حاضر شود
۲کسی که بر علیه صاحبخانه توطئه کند
۳ طلب کننده خیر از دشمن
۴ طلب کننده نیکی از انسانهای پست
۵ ورود در راز دو نفر بدون اجازه
۶ توهین کننده سلطان
۷ کسی جایی بنشيند که صلاحیت آن را ندارد
۸ سخن گوینده با کسی که به او اعتنا نمی کند
رسول اللّٰه صلّى اللّٰه عليه و آله في وصيته لأمير المؤمنين علي بن أبي طالب عليه السّلام : «يا علي ثمانية إن أهينوا فلا يلوموا إلاّ أنفسهم:
الذاهب إلى مائدة لم يدع إليها، و المتأمّر على ربّ البيت، و طالب الخير من أعدائه، و طالب الفضل من اللئام، و الداخل بين اثنين في سرّ لم يدخلاه فيه، و المستخفّ للسلطان، و الجالس في مجلس ليس له بأهل، و المقبل بالحديث على من لا يبل عليه»
الآداب الدينية للخزانة المعينية ج ۱، ص ۱۴۵
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴سخنی با آیتالله محقق داماد: درباره درست یا غلط بودن پسوند اسلامی برای علوم انسانی
🖊احمدحسین شریفی
جناب استاد آیتالله مصطفی محققداماد، ریاست محترم گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران، در تاریخ ۶ تیر ۱۴۰۲ در مصاحبهای که در سایت انتخاب منتشر شده است میگوید:
«معتقدم رشتههای مختلف علوم انسانی اکثراً جزو علوم به معنای خاص یا Science است. روانشناسی علم است؛ جامعهشناسی علم است و روش علمی میخواهد. علم نه مسلمان است و نه کافر. شیمی نه مسلمان است و نه کافر. مثلاً اینکه فرمول شیمیایی آب از ترکیب H۲O حاصل میشود، ... نه مسلمان است و نه کافر! این علم است و ربطی به اسلام و کفر ندارد.
به هرحال من چندان موافق اسلامی شدن علوم انسانی نیستم؛ چرا؟ چون علم از مقوله هستی است و دین از مقوله بایستی است. هستی و بایستی دو مقوله متفاوت هستند. ...» (https://www.entekhab.ir/fa/news/731445 )
⭕️بیان چند ملاحظه
میدانم که جناب استاد به صورت استطرادی به این بحث ورود کردهاند و طبیعتاً فرصت لازم برای تشریح دقیق ابعاد مختلف دیدگاه خود نداشتهاند. به همین دلیل از همینجا از ایشان دعوت میکنم به هر گونه و در هر مکان و زمانی که صلاح میدانند، دیدگاه خود را به صورت تفصیلی و دقیق عرضه کنند تا بتواند باب گفتگوی عالمانهتری را فراهم کند.
علاقهای که حضرت استاد به گفتگو و بحث علمی دارند این جسارت را به این بنده میدهد که به عنوان دبیر مجمع عالی علوم انسانی اسلامی از ایشان دعوت کنم تا با حضور مدافعان ایده علوم انسانی اسلامی، به عنوان یکی از پیشنشستهای هفتمین کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی در هر زمان یا مکانی که خود ایشان صلاح میدانند برای گفتگو در این باب، در محضر ایشان باشیم.
🔻در عین حال، ناظر به همین عباراتی که منتشر شده است، چند ملاحظه کوتاه را بیان میکنم:
اولاً، «علوم انسانی» تماماً از مقوله «هستی» نیستند؛ بخش عمدهای از آنها از مقوله «بایستی» است.
ثانیاً، «دین» نیز تماماً از مقوله «بایستی» نیست؛ بسیاری از گزارههای دینی از مقوله «هستی»اند. اکثر قریب به اتفاق آیات مربوط به معرفت، جهان، خدا و انسان از مقوله هستیاند و نه بایستی.
ثالثاً، «بایدها» ریشه در «هستها» دارند: از نگاه اسلام و بر اساس حکمت عملی شیعی، «بایدهای اسلامی» ریشه در «هستها» دارند و بلکه بیانی دیگر از «هستها»یند. مگر نه اینکه «الاحکام الشرعیة تابع للمصالح و المفاسد الواقعیة»
رابعاً، «هستی» غیر از «فهم هستی» است: درست است که واقعیت و هستی در مقام ثبوت، مسلمان و غیرمسلمان ندارد، اما «تلقی از واقعیت» چطور؟ «فهم واقعیت» چطور؟ «نوع نگاه به واقعیت» چطور؟ آیا اینها هم مسلمان و غیر مسلمان ندارد؟ یعنی آیا تلقی فلسفه اسلامی و به طور کلی اسلام، از «هستی»، با تلقی فلسفه اومانیستی از هستی تفاوتی ندارد؟ آیا «فهم توحیدی» از الوهیت با «فهم تثلیثی» از آن تفاوتی ندارد؟
خامساً، علوم انسانی غیر از علوم طبیعیاند: علوم انسانی را در صورتی میتوان در زمره شیمی و فیزیک به شمار آورد که موضوع، مسائل، غایات و روشهای آنها یکسان باشد. در حالی که «موضوع علوم انسانی» متفاوت با «موضوع علوم طبیعی» است و جالب است که خود جناب استاد محقق داماد در همین مصاحبه به این مسأله اشاره میکند! و اگر «تمایز موضوعی» را پذیرفتید چارهای ندارید جز آنکه «تمایز روشی» را نیز بپذیرید، زیرا «روش زاییده و مولود موضوع» است؛ و نه امری قراردادی و تحمیلی بر موضوع.
#علوم_انسانی_اسلامی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
شاهدان اعمال
اختصاص به شاهدان از جنس انسان ندارد بلکه هر کس و هر چیز که ارتباطی با فعل انسان پیدا کند نیز شاهد خواهد بود مانند :
فرشتگان ، زمان ، مکان ، دین ، کتاب خدا ، اعضا ، حواس و قلب
و اعلم: أن الشهادة على الأعمال على ما يفيده كلامه تعالى لا يختص بالشهداء من الناس، بل كل ما له تعلق ما بالعمل كالملائكة و الزمان و المكان و الدين و الكتاب و الجوارح و الحواس و القلب فله فيه شهادة.
المیزان في تفسیر القرآن - 1، صفحه 323
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
💠 #حدیث روز 💠
💎 دوربین غیر مخفی
🔻امام جواد علیه السلام:
إعلَم أنَّکَ لَن تَخلُوَ مِن عَینِ اللّهِ فَانظُر کَیفَ تَکونُ؛
✳️ بدان که از دیده خدا پنهان نیستی، پس بنگر که چگونه ای.
📚گزیده تحف العقول، ح ۲۵۲
•┈┈••✾••┈┈•
@HawzahNews | خبرگزاریحوزه
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📩 مسأله غدیر یعنی اسلام نسبت به مدیریت جامعه بیاعتنا نیست
✏️ رهبر انقلاب: مسألهی غدیر و تعیین امیرالمؤمنین (علیه الصّلاةوالسّلام) به عنوان ولی امر امت اسلامی از سوی پیامبر مکرم اسلام (صلّی الله علیه واله وسلّم) یک حادثهی بسیار بزرگ و پُرمعناست؛ در حقیقت دخالت نبی مکرم در امر مدیریت جامعه است. معنای این حرکت که در روز هجدهم ذی الحجه سال دهم هجرت اتفاق افتاد، این است که اسلام به مسألهی مدیریت جامعه به چشم اهمیت نگاه میکند. این طور نیست که امر مدیریت در نظام اسلامی و جامعهی اسلامی، رها و بیاعتنا باشد. علت هم این است که مدیریت یک جامعه، جزو اثرگذارترین مسائل جامعه است. ۱۳۸۳/۱۱/۱۰
💗 ۵روز تا #عید_غدیر
🌷 Farsi.Khamenei.ir
ولادت #امام_هادی عليه السلام
در اين روز (۱۵ ذیحجه)، سنۀ ٢١٢، بنابر مشهور بين علما، ولادتِ با سعادتِ حضرت على هادى عليه السلام واقع شده در قريه صريا كه در حوالى مدينۀ طيّبه است
قمی ، فیض العلام فی عمل الشهور و وقایع الایام، صفحه 192
قال:من رضي عن نفسه كثر الساخطون عليه.
فرمود :هر کس از خود راضی باشد خشمگیرنده بر او زیاد شود
قمی ، الانوار البهیه ص ۲۳۶
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
هدایت شده از جرعه ناب
شیخ صدوق (ره) از جناب عبدالعظیم روایت کردهاند که فرمود: بر آقای خودم، حضرت امام هادی (ع)وارد شدم. چون مرا دید فرمود: مرحبا به تو، ای ابوالقاسم! تو ولیّ ما هستی. عرض کردم: ای فرزند رسول خدا! میخواهم دین خود را بر شما عرضه کنم. اگر مورد پسند شما است، تأیید بفرمایید و اگر ناپسند است، راهنماییم کنید.
من عقیده دارم خدا، واحد و یگانه است و مثل و مانندی ندارد و جسم و صورت و عرض و جوهر نیست، بلکه پدیدآورنده اجسام و صورتهاست. پروردگار و مالک هر چیزی است. او مالک و صاحب هر چیزی است.
عقیده دارم محمد(ص)پیامبر و رسول و آخرین آنان است و بعد از او پیامبری نخواهد بود و تا روز قیامت دین آن حضرت اسلام خواهد بود و شریعت دیگری نخواهد بود.
عقیده دارم امام و خلیفه و ولیّ امر بعد از پیامبر(ص)امیرالمؤمنین (ع)و بعد از آن حسن (ع)و بعد حسین (ع)وعلی بن الحسین و بعد محمد بن علی و سپس جعفر بن محمد و بعد موسی بن جعفر و بعد علی بن موسی و سپس محمد بن علی است و بعد شما را امام میدانم.
حضرت فرمود: بعد از من پسرم حسن و بعد از او مهدی (ع)خواهد بود که کسی او را نمیبیند و از نظرها غایب خواهد بود و زمین را پر از عدل و داد خواهد کرد، پس از این که پر از ظلم و جور شده باشد.
گفتم: عقیده دارم دوست ایشان دوست خداست و دشمن ایشان دشمن خداست و اطاعت ایشان واجب و معصیت اینان معصیت خداست.
عقیده دارم معراج و سؤال در قبر و بهشت و جهنم و صراط و میزان حق است و قیامت خواهد آمد و همه زنده خواهیم شد.
پس امام هادی (ع)فرمود: ای ابوالقاسم! به خدا این است دین پسندیده ثابت. بر همین اعتقاد بمان. خداوند تو را بر این اعتقاد محافظت کند.
(امالی صدوق ص ۴۷۵)
@jorenab
هدایت شده از کانال رسمی بسیج اساتید، طلاب و روحانیون کشور
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💗 امامخامنهای(مدظلهالعالی): #آرمان یک الگو شد؛ این جوانها از امثال بنده خیلی جلو هستند.
📹 لحظاتی از دیدار چندی پیش رهبر معظم انقلاب با خانواده شهید علیوردی
🌷 ۱۳ تیرماه، سالروز تولد طلبه بسیجی شهید امنیت «آرمان علیوردی»
شهید شاخص سال ۱۴۰۲ سازمان بسیج اساتید، طلاب و روحانیون کشور
تفکر در مدیریت و مهربانی خدا
برای شما در چهار پایان اعتبار (و تفکر در مدیریت و مهربانی خدا ) است ، چرا که (نعمت چند منظوره هستند )
۱از شیر برخی ا ز آنها به شما نوشاندیم که شیر از شکم حیوانها است
۲ منافع فروان در آنها (از پشم و و مو و پوست آنها استفاده می کنید )
۳ از گوشت آنها می خورید
۴ بر شتر سوار می شوید. ، کما این که در دریا بر کشتی سوار می شوید
وَ إِنَّ لَكُمْ فِي اَلْأَنْعامِ لَعِبْرَةً نُسْقِيكُمْ مِمّا فِي بُطُونِها وَ لَكُمْ فِيها مَنافِعُ كَثِيرَةٌ وَ مِنْها تَأْكُلُونَ * وَ عَلَيْها وَ عَلَى اَلْفُلْكِ تُحْمَلُونَ
مؤمنون ۲۱ و ۲۲
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
#غدیر
1.از فصول المهمه مالکی نقل است که روایت کرد امام ابوالحسن واحدی در کتابش به نام «اسباب نزول» سندش را به ابوسعید خدری رضی الله عنه رساند که گفت : آیه « یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک » در روز #غدیر_خم در باره علی بن ابیطالب نازل شد
2.این خبر را را در فتح القدیر از ابن ابی حاتم و ابن مردویه و ابن عساکر از ابی سعید خدری نقل کرد . همیطور در الدر المنثور آمده است .
3.#غدیر_خم آن طور که شیخ محی الدین نووی گفته به ضم خا و تشدید میم با تنوین اسم است برای گودالی در سه میلی جحفه در آنجا غدیری ( آبگیر) مشهوری است که به آن گودال اضافه می شود
4 در فتح القدیر ابن مردویه از ابن مسعود روایت کرد که در زمان رسول خدا ص اینطور قرائت می کردیم « ای رسول تبلیغ کن آنچه به تو از جانب پروردگارت نازل شد که علی مولای مومنین است ، و اگر انجام ندهی رسالت خود را نرساندی و خدا تو را نگه می دارد.
( المیزان )
https://eitaa.com/MohammadGelayeri