eitaa logo
پنجره🇮🇷
113 دنبال‌کننده
673 عکس
318 ویدیو
24 فایل
موضوعات متنوع دینی محمد گلایری مدرس حوزه علمیه @MohammadGelayeri46 ۰۹۱۱۳۱۲۵۵۴۲ 📢نقل مطالب کانال بدون ذکر منبع مجاز است
مشاهده در ایتا
دانلود
امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) می‏فرماید: «کنّا إذا أحمرّ البأس، اتّقیْنا برسول‏ اللّه‏ صلی الله علیه و آله و سلم فلم یکن أحد منّا أقرب إلی العدوّ منه» (نهج البلاغه غریب کلامه ش۹ ) همواره این‏گونه بود که چون تنور جنگ تافته، و آتش نبرد سرخ می‏شد، ما به رسول خدا پناه می‏گرفتیم و هیچ کس از ما به دشمن نزدیک‏تر از رسول خداصلی الله علیه و آله و سلم نبود https://eitaa.com/jorenab
بیشتر دوره درس خارج در نجف را نزد دو نفر گذراندم ، یکی از آنها مرحوم آقا میرزا باقر زنجانی و دیگری هم مرحوم آیة الله خویی است . مرحوم آقای زنجانی انصافا در قدرت بیان و قدرت سخن قوی بود ، بسیار خوش بیانبود ، مطلب را به آدم می باوراند ، ضمن این که بسیار متواضع هم بود زندگیش بسیار ساده ومختصر بود و کلا زندگی زاهدانه ی داشت . به مسائل سیاسی عنایت داشت ، منظومه را نزد آیة الله شیخ مسلم ملکوتی خواندم بسیار با سواد و متواضع بود ، از جهت مالی در تنگنا بود و در خانه ی که مال یکی از تجار بغداد بود زندگی می کرد اسفار را پیش مرحوم شیخ صدرا بادکوبه ی می خواندم که عده ی مانع شدند و نگذاشتند ادامه پیدا کند غیر از ایشان کسی حاضر به تدریس نبود ایشان تبحر و تخصص داشتند ، وقتی که درس را شروع کردند ازدحام جمعیت به وجود آمد . مقداری جفر را نزد شیخ حمزه ربانی خواندم . خاطرات حجت الاسلام محمد فاضل ، صص 85 ، 92،91 ، 98 ، 99 https://eitaa.com/MohammadGelayeri
سفارش # استاد: به نظر بنده با توجه به جایگاه و شأنی که روحانیت دارد دو چیز حلال برای آنها اشکال دارد ، یکی مال و منال زیاد داشتن و رفاه طلب بودن است . ائمه ی ما علیهم السلام هیچ وقت رفاه طلب نبودند اگر هم بعضی از آن بزرگواران دارای اموالی بودند بیشتر کارگران از اموال آنها استفاده می کردند تا خودشان ، ... امر دوم با این که حلال است برای روحانیون ایراد دارد مسأله ی ازدواج متعدد است این کار برای روحانیت زشت و خلاف شئون زندگی طلبگی است به خصوص اگر از راه های عادی نباشد بنده افرادی سراغ دارم که به دلیل همین امر منزوی شدند. خاطرت حجت الاسلام محمد ، ص 128 https://eitaa.com/MohammadGelayeri
سیره علیه السلام در روایت است که در تابستان روی حصیر می نشت و در زمستان روی فرش پشمین ، لباسهای او لباسهای زبر بود اما برای ملاقات با مردم خودش را می آراست. فصل في عبادته ومكارم أخلاقه ومعالي أموره عليه السلام روي أنه كان جلوس الرضا عليه السلام في الصيف على حصير، وفي الشتاء على مسح ،ولبسه الغليظ من الثياب، حتى إذا برز للناس تزين لهم . قمی ، الانوار البهیه ص 212 https://eitaa.com/MohammadGelayeri
راز موفقیت : من با درس و بحث و تدریس خو گرفته بودم و به قولی با نام درس و بحث می خوابیدم و بیدار می شدم اکنون هم معتقدم مهم ترین عامل موفقیت من در اداره ی حوزه علمیه داشتن تدریس خوب و اساتید خوب و مجرب و با تقوی است . خاطرت حجت الاسلام ، ص 128 https://eitaa.com/MohammadGelayeri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
13.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سالروز ارتحال استاد حاج آقا فاضل رضوان الله تعالی علیه https://eitaa.com/MohammadGelayeri
1 در عالم تکوین هر موجودی دارای هدفی است که به سوی آن در حرکت است ، نوع انسان نیز دارای غرضی است که باید با طی مسیری خاص به آن برسد ، این مسیر خاص را دین تعیین می کند ، دین می خواهد انسان را به کمال برساند و آخرین دینی که خداوند برای بشر فرستاد دین اسلام است ، «ما کان محمد ابا احد من رجالکم و لکن رسولَ الله و خاتَمَ النبیین و کان الله بکل شیء علیما» ( احزاب 40). این آیه در رد بر اعتراض به ازدواج صلی الله علیه و آله با مطلقه پسر خوانده خود زید است و مراد از رجال مقابل زنان و کودکان است ، این آیه در مقام بیان حکم شرعی نیست بلکه در مقام بیان حکمی تکوینی و خطاب به موجودین در آن عصر است ، یعنی : پیامبر پدر هیچیک از این مردانتان که در زمان نزول آیه وجود دارند نیست تا ازدواج با مطلقه ی او بر پیامبر صلی الله علیه و آله حرام باشد ، بر پسر خواندگی آثار پدر و فرزندی جاری نمی شود ، امام حسن و امام حسین علیما السلام در زمان نزول آیه کودک بودند ، طیب ، طاهر ، قاسم و ابراهیم نیز در کودکی فوت کردند و بر هیچکدام رجال صادق نیست. خاتَم اسم آلت است یعنی وسیله ی پایان دادن ، مانند قالَب به معنای آنچه که با آن چاپ می شود ، مراد این است که با او صلی الله علیه و آله نبوت ختم شد و بعد از او نبی نیست ، نبی کسی است که خبر غیبی می آورد که همان دین است و با ختم او ختم رسولان نیز هست زیرا وقتی خبر غیبی و دین نیاید رسالتی نمی ماند. آیه اشاره به این دارد که ارتباط او با شما ارتباط و تعلق رسالت و نبوت است و آنچه که انجام داد به امر حق تعالی است و خداوند به علمش این مطلب را فرموده است .( المیزان ج6 ص 344) تنها عاصم را به فتح خواند که برخی آنکه با او ختم می شود و برخی فعل ماضی گرفتند و باقی به کسر خواندند یعنی خاتمه دهنده انبیا ء ( مجمع البیان ج 4 ص 358) https://eitaa.com/MohammadGelayeri
2 سؤال : ارسال رسل و انزال کتب برا ی هدایت انسانها بود ، پس چرا پایان یافت ؟ آیا معنایش این است که دیگر نیازی به هدایت نیست ؟ جواب : اسلام دین همه پیامبران است «ان الدین عند الله الاسلام»(آل عمران 19) ، حضرت آدم علیه السلام : من الآن توبه کردم و از مسلمین هستم ، «انی تبت الآن و انا من المسلمین » ( احقاف 115) ، حواریون گفتند ما یاران خداییم ، ایمان به خدا آوردیم و شاهد باش که مسلمان هستیم ، «قال الحواریون نحن انصار الله ، آمنا بالله و اشهد بأنّا مسلمون» ( آل عمران 57) و هیچ اختلافی بینشان نبوده است ، «رسول به آنچه بر او از جانب پروردگارش نازل شد ایمان آورد و همه مومنون به خدا و فرشتگان او و پیامبران او ایمان آوردند و می گویند بین هیچیک از پیامبرانش فرق نمی گذاریم » ، «آمن الرسول بما أنزل الیه من ربّه ، و المؤمنون کل آمن بالله و ملائکته و کتبه و رسله لانفرق بین احد من رسله» ( بقره 285) ، «این امت شما است که امتی واحده است» ، «هذه امّتکم امّة واحدة» ( مائده 48 ) ، گر چه در اصول اختلاف نداشتند لکن شریعتها و روشها متفاوت بود «لکل جعلنا منکم شرعة و منهاجا» ( مائده 48 ) ، چون بشر در طول تاریخ مراحل رشد خود را طی می کرد ، علاوه بر این که برخی با بغی و ظلم منحرف شدند «کان الناس امّة واحدة فبعث الله النبیین مبشرین و منذرین و انزل معهم الکتاب بالحق لیحکم بین الناس فیما اختلفوا فیه ، و ما اختلف فی الا الذین اوتوه من بعد ما جائتهم البینات بغیا بینهم فهدی الله الذین آمنوا لما اختلفوا فیه من الحق باذنه» ( بقره 213) لکن انسان در دوره پیامبر به کمال رسیده است و می تواند انسانیت خود را به فعلیت برساند و می تواند شریعت کامل تر را تحمل کند و قرآن هم به عنوان مصدر تشریع دور از دسترس تحریف تحریف گران است پس مسأله ی تحریف به گونه ی که نتوان با قر آن مردم را اصلاح کرد منتفی است ، علاوه بر آن که امامان معصوم عهده دار وظیفه تفسیر دین و اجرای آن هستند و در زمان غیبت امام عصر عج راهکاری در کنار کنابع در اختیار فقها قرار دارد به نام اجتهاد که این مسؤولیت به انجام برسد . اکرم صلی الله علیه و آله : «مثل من در بین انبیاء همانند مردی که خانه ی ساخت و آن را محکم و زیبا سازی کرد جز جای یک خشت که هر کس وارد خانه شود و ببیند می گوید چقدر خانه زیبا است جز جای آن خشت ، فرمود من جای آن خشت هستم که پیامبران با من ختم می شوند. » ، « إنّما مثلي في الأنبياء كمثل رجل بنى دارا فأكملها و حسّنها إلّا موضع لبنة، فكان من دخل فيها فنظر إليها قال: ما أحسنها إلّا موضع هذه اللبنة، قال «ص»: فأنا موضع اللبنة، ختم بي الأنبياء.» ( المیزان ج 16 ص 347 ) https://eitaa.com/MohammadGelayeri
بسم الله الرّحمن الرّحیم آفرین بر پهلوانان کشتی فرنگی کشور و مربی آنان که همه بویژه جوانان را شاد کردند. ان‌شاءالله موفق باشید. سیّدعلی خامنه‌ای ۱۹ مهر ۱۴۰۰ https://eitaa.com/khamenei_ir زوایه دید در پیام برای موفقیت در : «همه به ویژه جوانان را کردند» https://eitaa.com/MohammadGelayeri
3 تغییر اعصارهمیشه با تغییر نیازها نیست زیرا بشر دارای نیازهای ثابت مانند ازدواج و توارث و نحو آن است گر چه نیازهای متغیر نیز دارد مانند استفاده از سواری که از اسب به ماشین تغییر کرد ، دین نیازهای ثابت او را عهده دار است که فرازمانی است و نیازهای متغیر او در اختیار او یا حاکم گذاشته شده است ، « فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفاً فِطْرَةَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا لاَ تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذٰلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَ لٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لاَ يَعْلَمُونَ » (روم 30) 1.بررسی واژه ها :این کلام متفرع بر بیان سابق در باره مبدأ و معاد است ، «ال» در «الدین» برای عهد است یعنی اسلام ، «حنیفا» حال از فاعل «اقم» است به معنای مایل کننده دو پا به سمت راست که کنایه از اعتدال است ، «فطرة» نوعی از ایجادد ابداع است ، نصب آن به اغراء است یعنی «ألزِم» ملتزم باش ، که اشاره به این است که باید به آن رو کنی . 2.خلاصه تفسیر: حال که خلقو تدبیر در دست او است و شریکی ندارد و قیامت زنده می کند و حساب در کار است و نجاتی از اعراض از او نیست به او رو بیاور بدون غفلت ، مانند کسی که به دین اسلام رو آورد ر حالی که به راه راست هستی ، ملتزم گرد به این فطرت که تغییر پذیر نیست زیرا دین جزء سنت حیات است و راهی است که انسان باید برای رسیدن به سعادت بپیماید.( المیزان ج 16 ص187 و 189 ) https://eitaa.com/MohammadGelayeri
«كسانى كه (به پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و اله) ايمان آورده اند و همچنين يهوديان و نصارى و صابئان (پيروان يحيى يا نوح يا ابراهيم) آنها كه ايمان به خدا و روز قيامت آورند و عمل صالح انجام دهند پاداش آنها نزد پروردگارشان ثابت است» (إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ الَّذِينَ هادُوا وَ النَّصارى وَ الصَّابِئِينَ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ عَمِلَ صالِحاً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ) «۱». و بنابراين «نه ترسى از آينده دارند و نه غمى از گذشته» (وَ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ). يك سؤال مهم: بعضى از بهانه جويان آيه فوق را دستاويزى براى افكار نادرستى از قبيل صلح كلى و اين كه پيروان هر مذهبى بايد به مذهب خود عمل كنند قرار داده اند، آنها مى گويند بنابراين آيه لازم نيست يهود و نصارى و پيروان اديان ديگر اسلام را پذيرا شوند، همين قدر كه به خدا و آخرت ايمان داشته باشند و عمل صالح انجام دهند كافى است. پاسخ: به خوبى مى دانيم كه آيات قرآن يكديگر را تفسير مى كنند، قرآن در آيه ۸۵ سوره آل عمران مى گويد: وَ مَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلامِ دِيناً فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ: «هر كس دينى غير از اسلام براى خود انتخاب كند پذيرفته نخواهد شد». به علاوه آيات قرآن پر است از دعوت يهود و نصارى و پيروان ساير اديان به سوى اين آيين جديد اگر تفسير فوق صحيح باشد با بخش عظيمى از آيات قرآن تضاد صريح دارد، بنابراين بايد به دنبال معنى واقعى آيه رفت. در اينجا دو تفسير از همه روشنتر و مناسبتر بنظر مى رسد.: ۱- اگر يهود و نصارى و مانند آنها به محتواى كتب خود عمل كنند مسلّما به پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و اله ايمان مى آورند چرا كه بشارت ظهور او با ذكر صفات و علايم مختلف در اين كتب آسمانى آمده است. ۲- اين آيه ناظر به سؤالى است كه براى بسيارى از مسلمانان در آغاز اسلام مطرح بوده، آنها در فكر بودند كه اگر راه حق و نجات تنها اسلام است، پس تكليف نياكان و پدران ما چه مى شود؟، آيا آنها به خاطر عدم درك زمان پيامبر اسلام و ايمان نياوردن به او مجازات خواهند شد؟ در اينجا آيه فوق نازل گرديد و اعلام داشت هر كسى كه در عصر خود به پيامبر بر حق و كتاب آسمانى زمان خويش ايمان آورده و عمل صالح كرده است اهل نجات است، و جاى هيچ گونه نگرانى نيست. بر گزیده تفسیر نمونه ج ۱ ص۸۳ https://eitaa.com/jorenab