eitaa logo
مُحیی: زندگی‌بخش
1.8هزار دنبال‌کننده
115 عکس
8 ویدیو
20 فایل
🔸🔶حیات بخشیِ جان در پرتو دین🔶🔸 🔴 نگاهی متفاوت به دانش "روان‌شناسی" 🔴 روان‌شناسی از منظر اسلام 🔴 تحول روان: رویکرد اسلامی- روان‌شناختی مدیر: دکتر رفیعی‌هنر روان‌شناس، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، عضو سازمان نظام. @RafieiHonar
مشاهده در ایتا
دانلود
ایمنی فرهنگی ـ اجتماعی جوانان امدادگر و داوطلب.mp3
43.41M
◼️از سلسه پیش‌نشست‌های همایش علمی اخلاق امدادگری: پیشگیری و مواجهه سازگارانه با PTSD در میان امدادگران ارائه شده در ۲۱ دی ۱۴۰۱ مجری: پژوهشکده اخلاق و معنویت، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 👤ارائه دهندگان: 1️⃣ دکتر مهدی عباسی ◾️ استادیار گروه روانشناسی اسلامی، پژوهشگاه قرآن و حدیث 2️⃣ دکترحمید رفیعی‌هنر ◾️ روان‌شناس و استادیار پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی 🌿🌺🍃🌸🌿 🆔 eitaa.com/Mohyiee
🔸 موسسه روان‌شناسی آرمان برگزار می کند: 🔅کارگاه آموزشی مدیریت فضای مجازی🔅 💥شرکت برای عموم آزاد است💥 🔴 مخاطبین خاص دوره: ✔️مشاوران ✔️مربیان خانواده ✔️فعالان فرهنگی و اجتماعی ✔️مبلغین ✔️مربیان حلقه صالحین ✔️و ... ✅ اهم سرفصل های دوره: ▪️علائم اعتیاد اینترنتی ▪️مدل‌های پیشگیری از اعتیاد اینترنتی ▪️خودمهارگری چیست؟ ▪️شیوه مهار Hot system ▪️شیوه‌های ارتقاء Cool system 👨‍🎓👩‍🎓 خواهران و برادران 🗓سه‌شنبه‌ها و چهارشنبه‌ها: 18 و 25 و 26 بهمن 2 و 3 و 9 اسفند 1401 ⏰ساعت: 18 تا 20 🔻 12 ساعت آموزشی در 6 جلسه 👨‍💻 آنلاین 📋لینک ثبت نام : https://armanpsy.ir/?p=9473 🌿🌺🍃🌸🌿 🆔 eitaa.com/Mohyiee
📕گزارش یک کتاب 🔸روان‌شناسی مدرن با این توجیه که می‌خواست «علمی» شود کار خود را با رد «روح» آغاز کرد و تلاش کرد در غیبت «روح» جایگزین‌های آن را در قالب مفاهیم و سازه‌هایی چون خود، شخصیت و مغز بیابد امّا به گفته رابرت کوگِلمن این موضوع نتوانست همه دغدغه‌ها را برطرف کند. 🔹کتاب The Soul in Soulless Psychology ؛ انتشارات دانشگاه کمبریج (2023) در پی بررسی این موضوع و استدلال‌های موافقان و مخالفان است. 🔸کوگلمن معتقد است در قرن بیست و یکم، روح را به‌عنوان یک اسم، یک صفت و یک فعل می‌یابیم که همه به ضرورت روح برای روان‌شناسی اشاره دارند. او مدعی است بازاندیشی‌های بدیعی در مورد روح طرح شده؛ و تلاش‌هایی برای بازگرداندن روح به روان‌شناسی مورد توجه قرار گرفته است. 🔹عناوین فصل‌های نُه‌گانه این کتاب: 1. معرفی مجدد روح 2. روان‌شناسی بدون روح 3. دگراندیشان I: مکتبی‌های جدید 4. دگراندیشان II: دیگر تصدیقات روح در روان‌شناسی مدرن اولیه 5. جانشینی: بیداریِ «روان‌شناسی بدون روح» 6. نوآوری 7. مرمت 8. روان‌شناسی‌های تاریخی روح 9. روح مقوله‌ای روان‌شناختی 🔰 رابرت کوگلمن، استاد روان‌شناسی دانشگاه دالاس آمریکا؛ و سردبیر مجله اینتگراتوس(Integratus: انسجام شخصیت): مجله انجمن روان‌درمانی کاتولیک است. 🌿🌺🍃🌸🌿 🆔 eitaa.com/Mohyiee
📣📣 موسسه آرمان برگزار می‌کند: بررسی و نقد منبع درسی دوره روان‌شناسی اسلامی موسسه الکرم آمریکا 📕 کتاب خودسازی: اسلام، خودبودگی و بالندگی انسان" نویسنده: دکتر محمد فاروق انتشارات دانشگاه میشیگان، ۲۰۲۱ 👨‍🏫 با ارائه جناب آقای یحیی حبیبی (پژوهشگر و دانشجوی دکتری روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ) 👨‍🏫 دبیر جلسه: دکتر حمید رفیعی هنر (استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) محورهای نشست: ✅حاکم بودن نگاه ایدئالیسم آلمانی به ویژه دیدگاه هگل ✅عقلانیت و ذهنیت ✅رویکرد چندرشته‌ای (فلسفی، جامعه‌شناختی، عرفانی ) ✅مراتب و شئون نفس ✅مشروط بودن بحث از سعادت به برداشت ✅هنجاری پیشینی از خودبودگی ✅تقابل معنویت و فردگرایی 🗓تاریخ: 1401/11/25 ⏰زمان: 16.00 شرکت در نشست علمی فقط به صورت آنلاین است 👨‍💻لینک شرکت در نشست: https://www.skyroom.online/ch/u0859344576/neshasteketab 🌿🌺🍃🌸🌿 🆔 eitaa.com/Mohyiee
36.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فیلم نشست علمی نقد کتاب 📕خودسازی: اسلام، خودبودگی و بالندگی انسان منبع درسی دوره روان‌شناسی اسلامی موسسه الکرم آمریکا 👨‍🏫با ارائه جناب آقای یحیی حبیبی (پژوهشگر و دانشجوی دکتری روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ) 👨‍🏫دبیر جلسه: دکتر حمید رفیعی هنر (استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) ♨️بخش اول ♨️ جهت دسترسی به بخش‌های دیگر به کانال مؤسسه آرمان مراجعه فرمایید: https://eitaa.com/armanpsy_ir 🌿🌺🍃🌸🌿 🆔 eitaa.com/Mohyiee
💥موسسه روان‌شناسی آرمان برگزار می‌کند💥 نشست علمی نقد کتاب 📕 روان‌شناسی اسلامی؛ رفتار و تجربه انسان از دیدگاه اسلامی 🖋نویسنده: دکتر جی. حسین رسول 📚انتشارات راتلیج، 2021 👨‍🏫با ارائه جناب آقای محمدعلی عباسی (دانشجوی دکتری روان‌شناسی) 👨‍🏫دبیر جلسه: دکتر حمید رفیعی هنر (استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) محورهای نشست: ✅ معرفی مختصر کتب روان‌شناسی اسلامی ✅ آشنایی با نویسنده کتاب و سوابق و تالیفات ایشان ✅ گزارش ویژگی‌ها و نکات برجسته کتاب ✅ مرور بخش‌های هفتگانه کتاب ✅ آشنایی با رویکردهای مختلف در روان‌شناسی ✅ ارزیابی و نقد کتاب 🗓تاریخ: 1401/12/16 ⏰زمان: 16.00 👨‍💻لینک جلسه: https://www.skyroom.online/ch/u0859344576/neshasteketab 🌿🌺🍃🌸🌿 🆔 eitaa.com/Mohyiee
پروژه نه چندان روشن مسموم شدن دختران در چند هفته گذشته (بهمن و اسفند 1401) موجی از تحلیل‌ها و علت شناسی‌ها را به همراه داشته است. یکی از تبیین‌های وجود پدیده «هیستری جمعی» است که به سرعت مورد پذیرش برخی از رسانه‌ها و تحلیل‌گران ایرانی قرار گرفته؛ و در سطح گسترده در حال ترویج است. احتمال هیستریکی بودن برخی از مسمومیت‌ها قابل انکار نیست؛ اما من در بودن آن، مسأله دارم. چرا رسانه‌ها و ناخواسته برخی تحلیل‌گران اصرار بر «جمعی» بودن هیستریک دختران ایرانی دارند؟ بیایید ابتدا به برخی علل روان‌شناختی شکل‌گیری اختلال هیستریک، به خصوص در زنان نظری بیندازیم: تا به حال سه تبیین روان‌پویشی(فرویدی)، شناختی، و رفتاری در این زمینه ارائه شده است که دو مورد اول بیشتر مورد توجه بوده است. از منظر فروید عدم انحلال عقده الکترا در دختران؛ باعث پایدار شدن اضطراب جنسی در سراسر زندگی می‌شود. حال وقتی به مناسبتی این احساسات برانگیخته می‌شود؛ فرد نیاز ناهشیار شدیدی برای پنهان کردن این احساسات از خود و از جهان پیرامون پیدا می‌کند که یکی از شیوه‌های پنهان کردن آن نیازها؛ تبدیل ناهشیارانه آنها به نشانه‌های جسمانی است! در تبیین شناختی؛ هیستری به منزله دفاع علیه یک اضطراب ناهشیار نیست بلکه یک است که برخی هیجانهای ناراحت کننده مانند خشم، ترس، و افسردگی با «زبان جسمانی» بیان می‌شود. یعنی وقتی در جامعه‌ای توانایی بیان ارتباطی احساسات وجود نداشته باشد؛ خود را در قالب این اختلال نمایان می‌کند(البته این با تبیین‌های جاری رویکرد شناختی در مورد دیگر اختلالات کمی فرق می‌کند، ر.ج دادستان، کتاب مرضی تحولی، ج۱). به هرحال، مروجان در ایران؛ کدامیک از این دو نظریه را می‌خواهند دنبال کنند؟! تا بدینجا چیزهایی متوجه شده‌اید. حال بیایید توجه شما را به محتوای برخی مقالات ظاهرا علمی که به سرعت در عرض یک هفته و ده روز گذشته؛ از راه دور توسط برخی متخصصان دنیا منتشر شده است جلب نمایم که در کمال تعجب توسط برخی رسانه‌های داخلی هم بر آن صحه گذاشته شده است! دکتر رابرت بارتولومیو، یک متخصص جامعه‌شناسی پزشکی در مقاله‌ای که برای همین منظور(!) منتشر کرده می‌گوید: از سال گذشته، اعتراضات (حجاب) به رهبری زنان باعث ایجاد اضطراب طولانی در جامعه ایران شده است. سپس، در نوامبر 2022 (خوب به این تاریخ توجه کنید: یعنی !)، موجی از گزارش‌های مربوط به مسمومیت‌های دانش‌آموزان مدرسه آغاز شد که تقریباً ده‌ها حادثه جداگانه را شامل می‌شد. تحلیل‌های رسانه‌ای از این "حملات" آنها را با کلماتی مانند "مرموز" و "غیر قابل توضیح" توصیف می‌کنند. یک تئوری عامیانه محبوب معتقد است که دختران به دلیل مخالفت با تلاش‌های مقامات مذهبی مجازات می‌شوند تا آنها را مجبور به پوشیدن روسری‌های خود در ملاء عام کنند. مقامات ایرانی با وجود معاینات بی‌شماری در بیمارستان که شامل آزمایش خون است، نتوانسته اند یک ماده شیمیایی را شناسایی کنند. بارتولومیو اساسا مقاله خود را با عبارت دخترانِ مبتلا آغاز می‌کند سپس به موارد مشابه به مدارس افغانستان در سال 2009 ، یک مدرسه دخترانه اسلامی در کرانه باختری در فلسطین، و مدارس اسلامی در مصر اشاره می‌کند. او می‌گوید در موارد مشابه هم شایعاتی مبنی بر اینکه این مسمومیت‌ها توسط انجام شده؛ وجود داشت (!) به نظر شما نویسنده مقصود خاصی را دنبال می‌کند؟ ، ، در نهایت بارتولومیو نتیجه می‌گیرد در همه این موارد، دختران جوان تحت استرس فوق‌العاده‌ای بوده‌اند که هیچ فرصتی برای جبران خسارت در پس زمینه آشفتگی سیاسی نداشته‌اند! ⚡️⚡️ خوانندگان محترم ایرانی امّا می‌دانند آنچه این روزها(بهمن و اسفند و نه آبان ماه) خانواده‌ها را نگران کرده؛ بدحال‌شدن دختران نه فقط بزرگسال؛ بلکه است. آیا بهتر نیست پژوهشگران در کنار تحلیل‌گران امنیتی به جای پذیرش ناخواسته پیش‌فرض تعارض الکترای جنسی، خشم تبدیل شده، یا استرس ناشی از جبر حاکمیت اسلامی به صورت میدانی و موردی به کشف علت یا علت‌های ماجرا بپردازند؛ قبل از آنکه دیگران از راه دور بخواهند برایمان تبیین و سپس نسخه بپیچند؟ فرهیختگان عزیز به نظر می‌رسد در پس هر تبیین ظاهرا علمی از راه دور؛ باید منتظر تجویزهای از راه نزدیک بود! اگر موضوع «جمعی» بودن هیستریک دختران را بپذیریم یعنی به مراکزی چون سازمان بهداشت جهانی اجازه می‌دهیم تا با تحت فشار قرار دادن نهادهای سلامت و بهداشت ایران؛ زمینه رهایی دختران از این رنج پنهان(!) را با پذیرش انواع آموزش‌ها؛ و پروتکل‌ها فراهم کند. بهوش باشیم! ✍️دکتر حمید رفیعی هنر؛ روان‌شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه 🌿🌺🍃🌸🌿 🆔 eitaa.com/Mohyiee
🔸فصلنامه «معنویت در عمل بالینی» یکی از 180 مجله انجمن روان‌شناسی آمریکاست که در حوزه درمان‌های معنوی به انتشار پژوهش‌های علمی می‌پردازد. 🔹شماره اخیر این مجله(سال 2023؛ شماره 10)؛ و برای اولین بار بر معنویت اسلامی در زمینه‌های بالینی تمرکز کرده؛ و در قالب 7 مقاله به نقش آموزه‌های اسلامی در عملکرد بالینی پرداخته است. 🔸عناوین مقالات ویژه نامه مذکور به این شرح است: -دامنه بالینی روان درمانی اسلامی: یک مطالعه گراندد تئوری -تفسیرهای دینی از بیماری روانی و تجربیات امدادجویی مسلمانان -اسلام و (پیشگیری از)خودکشی: بررسی مروری میان رشته‌ای. - تلفیق معنویت اسلامی در درمان غم و اندوهِ از دست دادن بارداری - روایی‌یابی و بازآزمایی اعتبار مقیاس معنوی مسلمانان برای نگرش‌های امدادجویانه روانشناختی - ملاقات با خدا، همراهی با دیگران: معنویت و الهیات در میان روحانیون مراقبت سلامت - کتاب خودیاری اصیل: «حفظ جسم و روح» از منظر البلخی قرن نهم . https://psycnet.apa.org/PsycARTICLES/journal/scp/10/1 🌿🌺🍃🌸🌿 🆔 eitaa.com/Mohyiee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📕روان‌شناسی اسلامی؛ رفتار و تجربه انسان از دیدگاه اسلام تألیف دکتر حسین رسول انتشارات راتلیج-2021 👨‍🏫با ارائه: جناب آقای محمدعلی عباسی 👨‍🏫دبیر جلسه: دکتر حمید رفیعی هنر (استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) ♨️بخش پنجم 🔰ارائه شده در مؤسسه آموزش روان‌شناسی آرمان علاقه‌مندان؛ می‌توانند فیلم کامل نشست مذکور را از لینک ذیل دریافت کنند: https://eitaa.com/armanpsy_ir 🌿🌺🍃🌸🌿 🆔 eitaa.com/Mohyiee
🌺 اللّٰهُمَّ أَهِلَّهُ عَلَیْنا بِالْأَمْنِ وَالْإِیمانِ وَالسَّلامَةِ وَالْإِسْلامِ وَالْعافِیَةِ الْمُجَلَّلَةِ وَدِفاعِ الْأَسْقامِ وَالْعَوْنِ عَلَی الصَّلاةِ وَالصِّیامِ وَالْقِیامِ وَتِلاوَةِ الْقُرْآنِ. اللّٰهُمَّ سَلِّمْنا لِشَهْرِ رَمَضانَ، وَتَسَلَّمْهُ مِنّا، وَسَلِّمْنا فِیهِ حَتَّیٰ یَنْقَضِیَ عَنَّا شَهْرُ رَمَضانَ وَقَدْ عَفَوْتَ عَنَّا وَغَفَرْتَ لَنا وَرَحِمْتَنا. 🤲 خدایا، این ماه را بر ما نو کن به ایمنی و ایمان و سلامت و اسلام و عافیت پرشکوه و دفاع در برابر بیماری‌ها و یاری بر نماز و روزه و شب‌زنده‌داری و تلاوت قرآن. خدایا، ما را برای ماه رمضان سالم گردان و ماه رمضان را از ما سالم دریافت کن و ما را در آن، تا از ما بگذرد به‌سلامت دار درحالی‌که از گناهان ما درگذشته و ما را مورد آمرزش و رحمت خویش قرار داده باشی (کافی، ج۴، ص۷۰) 🌿🌺🍃🌸🌿 🆔 eitaa.com/Mohyiee
🔹توانمندی‌ مثبت (توانمندیهای منش) یعنی احساس، تفکر، و رفتارهای باثباتی که برای افراد با ارزش هستند و فرد را در مسیر سلامت و سعادت قرار می‌دهند. 🔸در روان‌شناسی مثبت‌گرا توانمندی‌ها در 24 طبقه تقسیم شده‌اند. بر اساس گفته‌های پیروان روان‌شناسی مثبت‌گرا، شخصیت خوب را می‌توان در قالب این ۲۴ توانمندی شخصیتی مجسم کرد. خلاقیت، صداقت، دلیری، مهربانی، انصاف، بخشندگی، فروتنی، و امیدواری از جمله این توانمندی‌ها هستند. 🔹حال شاید برایتان جالب باشد که بدانید وضعیت توانمندی‌های مثبت در کشورهای مختلف چگونه است؟ 🔻تا به حال دو مطالعه نسبتا بزرگ در مورد پنج توانمندیِ مثبت کشورهای خاورمیانه توسط پارک و سلیگمن (2006) و مک‌گراث(2015) انجام شده است. 🤔به نظر شما اولین توانمندی مثبت مردم ایران چه بوده؟ ⚡️⚡️! بله طبق این مطالعات، صداقت اولین توانمندی مثبت ایرانیان گزارش شده است. 🔹صداقت (درستکاری، شرافت) از دو مؤلفه حق‌گویی، و ابراز خود به شکلی خالصانه تشکیل شده است. طبق این مطالعه، ایرانیان در مقایسه با دیگر کشورهای منطقه، اهل تظاهر نیستند؛ حق‌گو، خالص و یک‌رنگ‌اند، مسئولیت اعمال خود را می‌پذیرند و کارها را به شیوه‌ای صمیمانه انجام می‌دهند. 🔸سپاسگزاری، انصاف، مهربانی، و عدالت‌ورزی به ترتیب، چهار توانمندی بعدی ایرانیان بوده است. جالب است که توانمندی صداقت یکی از توانمندی‌های فضیلت به حساب می‌آید. ✳️ به هر حال، شاید خودشناسی و توانمندشناسی در کنار زمینه‌سازی برای اعتماد به نفس، اولین گام در حرکت دادن یک خانواده و یک جامعه به سمت سلامت و سعادت باشد. توانمندی‌ها، قابل تقویت و تضعیف هستند؛ آموختنی و سرایت‌پذیرند. 🌿🌺🍃🌸🌿 🆔 eitaa.com/Mohyiee
مُحیی: زندگی‌بخش
#شب_قدر_موعد_گسترش_خود 🌺 فی لَیلَةٍ مُبارَکةٍ...فِيها يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ(دخان، ۴) 🌺 در
چه مبارک سحری بود، چه فرخنده شبی! آن شب قدر که این تازه براتم دادند بعد از این رویِ من و آینهٔ وصفِ جمال که در آن جا خبر از جلوهٔ ذاتم دادند همّتِ حافظ و انفاسِ سحرخیزان بود که ز بندِ غمِ ایّام نجاتم دادند
💥کتاب «از روان‌تحلیل‌گری تا فرهنگ‌تحلیل‌گری: یک روان‌درمانی درون‌فرهنگی» اثر مروان دویری؛ روان‌شناس عرب‌تبار است که در سال 2015 تألیف و به تازگی (بهار 1402) در ایران ترجمه شده است. 🔹دویری می‌گوید «من به تجربه فهمیدم که نظریه‌های درمانی که من آموخته‌ و به‌کار می‌گیرم جهانی نیستند، بلکه به تناسب فرهنگ‌های جمع‌گرایانه نیاز به بازنگری یا تغییر دارند. روان‌درمانی اگر قرار است موفق شود نباید به‌عنوان ابزاری برای تغییر فرهنگ مراجع استفاده شود، بلکه باید از آن برای بهتر شدن احساس مراجع به فرهنگ خود استفاده کرد». ✳️ ایده تحلیل فرهنگ یا «فرهنگ‌تحلیل‌گری: Culture Analysis» دویری در برابر روان‌تحلیل‌گری فرویدی است. طبق این رویکرد، فرهنگ مانعی ایستا در مسیر روان‌درمانی نیست که مراجع بخواهد آن‌را از مسیر خود بردارد، بلکه عاملی پویا در تسهیل درمان است. 🔸مؤلف معتقد است هر فرهنگی دارای تعارضات و ناسازگاری‌های درونی است و هر یک از افراد به‌طور انتخابی برخی از جنبه‌های فرهنگ را در پیش گرفته و از برخی دیگر غافل می‌شوند (برای نمونه در جامعه خودمان به موضوع حجاب، ارتباط دختر و پسر، و شکاف نسلی نظری بیفکنید). وقتی چنین مراجعی در کنار آمدن با یک مشکل روانی به بن‌بست می‌رسد، ارزش‌ها و نگرش‌هایِ انتخابی او مطابق همان فرهنگی که در آن زندگی می‌کند باید بازنگری شود. لذا با شناسایی ارزش‌ها و نگرش‌های نادیده گرفته شده، اشتباه دیده شده، یا رد شده فرهنگ مراجع و آوردن محتوای جدید به آگاهی او، فرایند تغییر آغاز خواهد شد. 🌿🌺🍃🌸🌿 🆔 eitaa.com/Mohyiee
زندگی خوب می‌خواهم، تمام خوبی‌ها کجاست؟ مرا وارد آن کن! امّا نه آن چیزهایی‌ که من فکر می‌کنم، بلکه "تمام خوبی‌هایی که محمّد(ص) و آل او را داخل کردی" و از تمام بدی‌ها خارجم کن! امّا چیزی را من بد می‌دانم و چیزی را تو! مرا از تمام بدی‌هایی که شریف‌ترین انسان‌های روی زمین را از آن خارج کردی، بیرون ساز! به حق روزی که آن‌را و پیامبرت قرار دادی! خدایا همه اینها را از تو می‌خواهم و تو را با صدا می‌زنم: اَهْلَ الْکِبْرِیاَّءِ وَالْعَظَمَةِ وَ اَهْلَ الْجُودِ وَالْجَبَرُوتِ وَ اَهْلَ الْعَفْوِ وَالرَّحْمَةِ وَ اَهْلَ التَّقْوى وَالْمَغْفِرَةِ 🌿🌺🍃🌸🌿 🆔 eitaa.com/Mohyiee
35.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📣📣 پیشنهاد ویژه: (4دقیقه) برشی کوتاه از نشست علمی «بایسته های پژوهش در روان شناسی اسلامی» 👨‍🏫 ارائه دهنده: دکتر حمید رفیعی هنر (استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) ✍️کاری از موسسه آموزشی روان شناسی آرمان با همکاری گروه علمی فتح. ⏰ 5 اردیبهشت 1402،سالن جلسات موسسه آرمان 🎥فیلم و 🎙صوت کامل نشست نیز از طریق fatehan.net/post/214 قابل دسترسی است. 🌿🌺🍃🌸🌿 🆔 eitaa.com/Mohyiee
📢موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه با همکاری دیگر مراکز علمی برگزار می‌کند: 🔰نشست علمی "روان‌شناسی اسلامی؛ گذشته، حال، آینده" 🔹با حضور حجت الاسلام دکتر رفیعی هنر (هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) 🔸دبیر علمی: حجت الاسلام دکتر حیدری (مدیر گروه اخلاق، تربیت و مشاوره خانواده) 📆سه شنبه ۱۴۰۲/۰۲/۱۹ ⏰ساعت ۱۲:۳۰ الی ۱۴ 🔺مکان: قم، موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه، سالن اجتماعات ⚡⚡با حضور خانم‌ها و آقایان 🔹لینک نشست 🌿🌺🍃🌸🌿 🆔 eitaa.com/Mohyiee
حجت الاسلام والمسلمین حیدری 1402.19 اردیبهشت.mp3
49.59M
📢 فایل صوتی نشست علمی " روان‌شناسی اسلامی؛ گذشته، حال، آینده" 🔹با ارائه استاد حجت الاسلام دکتر رفیعی هنر(هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) 🔸دبیر علمی: حجت الاسلام دکتر حیدری (مدیر گروه مشاوره خانواده موسسه حوزوی معصومیه) 📆سه شنبه ۱۴۰۲/۰۲/۱۹ 🌿🌺🍃🌸🌿 🆔 eitaa.com/Mohyiee
📕 «The End of Christian Psycology» پایان روان‌شناسی مسیحی 🖋نویسنده: مارتین بابگان و دیدر بابگان 🗣 با ارائه جناب آقای علی بیات (دانشجوی دکتری روانشناسی) 👨‍🏫دبیر جلسه: دکتر حمید رفیعی هنر (استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) ♨️محورهای نشست: ✅ معرفی مختصر کتاب ✅ آشنایی با نویسنده کتاب و سوابق و تالیفات ایشان ✅ گزارش ویژگی ها و نکات برجسته کتاب ✅ مرور بخش های مهم کتاب ✅ ارزیابی و نقد کتاب 🗓تاریخ: سه‌شنبه؛ 1402/02/26 ⏰زمان: 17.00 💻 شرکت در نشست علمی فقط به صورت آنلاین می باشد. 📣 گواهی الکترونیک شرکت در این نشست علمی _با ثبت نام آنلاین در زمان برگزاری_ تقدیم شرکت کنندگان خواهد شد. 👨‍💻لینک شرکت در نشست: https://www.skyroom.online/ch/u0859344576/neshasteketab 🌿🌺🍃🌸🌿 🆔 eitaa.com/Mohyiee
📣📣 🔹درمان SFBT یک درمان آینده‌محور و هدف‌گرا است که با تکیه بر نقاط قوت و انعطاف‌پذیری مراجعان به آنها در «راه‌حل‌سازی» کمک می‌کند. جلسات درمانی SF معمولاً بر حال و آینده تمرکز می‌کنند و تنها تا حدی بر گذشته توجه دارند که برای برقراری ارتباط و همدلی و درک دقیق نگرانی‌های مراجعان ضروری است. 🔸حال به همت مجمع دانشجویان بین‌المللی روان‌شناسی اسلامی قرار است خانم دکتر نازیلا اسکندروف؛ استادیار دانشگاه تورنتو کانادا یک ارائه آنلاین با موضوع درمان کوتاه‌مدت راه‌حل‌محور از منظر اسلامی داشته باشند. ایشان روان‌درمانگر، و اولین زن مسلمان ارائه‌دهنده مراقبت معنوی اسلامی در کانادا و برنده جایزه پژوهشی ارشد انجمن کانادایی برای مراقبت معنوی هستند. ⏰: شنبه، 20 می 2023 (30 اردیبهشت 1402)؛ ساعت: 17 📝لینک ثبت نام (با VPN): https://tinyurl.com/ISIP-REG-NI20 🔴 اجرای برنامه در اپلیکیشن zoom 🌿🌺🍃🌸🌿 🆔 eitaa.com/Mohyiee
نشست بررسی کتاب.mp3
25.82M
📢 فایل صوتی نشست علمی " نقد کتاب «The End of christian Psycology»" 🗣 با ارائه جناب آقای علی بیات (دانشجوی دکتری روانشناسی) 👨‍🏫دبیر علمی: استاد حجت الاسلام دکتر رفیعی هنر(هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) 📆سه شنبه 1402/02/27 🔹 کاری از موسسه روان شناسی آرمان https://eitaa.com/armanpsy_ir 🌿🌺🍃🌸🌿 🆔 eitaa.com/Mohyiee
چندی پیش قطعه کلیپی از جناب آقای دکتر خدایاری فرد، منتشر شد که ظاهرا در جمع تعدادی از فرهیختگان شهر شیراز ارائه شده است. در آن بخش؛ ایشان به لزوم کنار گذاشتن چیزی که آن‌را «حجاب اجباری» می‌نامند تأکید می‌کند و به حاکمیت جمهوری اسلامی توصیه می‌کند به منظور حفظ سلامت روان جامعه لازم است این قانون برداشته شود و زنان به انتخاب خود با حجاب یا بدون حجاب در انظار ظاهر شوند! توجیه علمی ایشان برای این تجویز؛ لزوم «خود بودن» افراد است. ایشان می‌گویند: «کسی که بدون حجاب بیرون می‌آید و یا کسی که با حجاب ظاهر می‌شود این «خودش» است و این، برای سلامت روان اجتماع مفیدتر است. به‌جای اینکه خودمان را طوری تغییر دهیم و چیز دیگری از خودمان به نمایش بگذاریم... .» بعد به مسئولین توصیه می‌کنند «به‌عنوان یک نمونه آزمایشی بگذارید «حجاب اجباری» در شهر شیراز برداشته شود و هیچ کس هیچ فشاری را وارد نکند!» اما سوالی که پیش می‌آید این است که بازگویی سخنان فردریک نیچه و کارل یونگ در بیش از یکصد سال پیش در جامعه اروپا که نتوانست درستی و کارآمدی خود را اثبات کند و حتی نتوانست سلامت روان خود آنها را حفظ کند (به زندگینامه نیچه مراجعه کنید) الان دقیقا چه سودی برای جامعه ایرانی ما دارد؟ بله! آنچه ایشان به‌عنوان ایده روان‌شناختی خود در حال بیان بوده؛ و اصرار بر آن دارند «دقیقا» کلام نیچه؛ فیلسوف آلمانی و بعدها؛ یونگ؛ روان‌تحلیل‌گر سوئیسی در ضرورت «فردیت» و «خود بودن» جهت حفظ سلامت روان است؛ و تقریبا هیچ چیز جدیدی بدان اضافه نشده است! به مطالب ذیل توجه کنید: نیچه در یکی از آثار خود ادعا می‌کند سلامت روانی نه در گروه‌ها، بلکه در انسان‌های منحصربه‌فرد و برتر که شهامت «خود بودن» را دارند وجود دارد (Nietzsche 2003) و یونگ در کتاب «روابط بین ایگو و ناهشیار» (1928) نوشت «در نظر گرفتن کافی خصوصیات خود، بجای سرکوب آنها، برای عملکرد اجتماعیِ بهتر، مفیدتر است». یونگ اغلب از نیچه نقل می‌کرد که «آن چیزی شو که هستی!»: Become what you are! در چرایی تکرار تحلیل‌های شخصی (و نه یافته‌های علمیِ) این اندیشمندان توسط یک استاد ایرانی صحبتی نیست؛ امّا ای کاش، حال که قرار است جامعه اسلامی ما نسخه‌پیچ تجویزهای نیچه و یونگِ قرن نوزده اروپا شود؛ لااقل تمام ایده‌های آن‌ها، و نه صرفا بخشی از آن مورد توجه قرار می‌گرفت! نیچه و یونگ در جریان تبیین شخصیت آدمی سه مفهوم جمع‌گرایی، فردگرایی، و فردیت را از هم مجزا کرده‌اند. از نظر آن‌ها همراهی با گرایش‌ها و خواسته‌های جمعی (یعنی سازگاری با جامعه) همواره نمی‌تواند مفید و یا حتی اخلاقی باشد؛ بلکه لازم است فرد به تفرد یا فردیت خود توجه کرده یعنی به نیروها و انگیزه‌های درونی خود نیز توجه کند؛ نیروهایی که می‌تواند مثبت یا منفی باشد و به جای تلاش برای حذف یا ترکیب آنها، همچون یک بوم نقاشی، رنگ‌های مختلف را در کنار هم بپذیرد؛ امّا موضوع مهمی که یونگ بدان توجه کرده‌ (ولی استاد محترم آن را رها کرده) این است که در کنار این؛ فرد باید مراقب باشد گرفتار پدیده «فردگرایی» نشود! فردگرایی یعنی بی‌تفاوتی و تحقیر هنجارهای جامعه! از منظر یونگ بین فردیت و فردگرایی تفاوت وجود دارد: «فردگرایی به معنای تأکید و اهمیت دادن عمدی به برخی ویژگی‌های مفروض شخصی به جای ملاحظات و تعهدات جمعی است» (یونگ 1928: 267). یونگ می‌گوید ایده «خود بودن، منفرد بودن، یا فردیت باید چیزی را به نفع جامعه تولید کند و تا زمانی که هیچ ارزش مثبتی ایجاد نکند، به صورت یک حالتِ (رشد نایافته) باقی می‌ماند». از نظر او فرد به‌عنوان یک حد وسط بین خودیت و سازگاری با جامعه تلقی می‌شود، از این رو فرد نمی‌تواند از سازگاری با جامعه دست بکشد؛ زیرا طبق باور یونگ در دنیای روانی فرد، از قبل، یکسری عناصر جمعی (به‌عنوان کهن الگو) وجود دارند که امکان سازگاری با جامعه را فراهم می‌کند. آقای دکتر خدایاری عزیز! آنچه شما در حال ترویج آن هستید «فردگرایی» یونگ است و نه «فردیت یافتگی» او! تجویز کنار گذاشتن حجاب یعنی تشویق جامعه به زیر پا گذاشتن هنجارهای جامعه؛ یعنی سوق دادن افراد به فردگرایی و نه تفرد روان‌شناختی! یعنی اهمیت دادن به خواسته‌های خود و تحقیر هنجارهای اجتماع؛ نه پذیرش نیروهای متعدد در دنیای درون! تفرد روان‌شناختیِ یونگ قرار است فرد را به این مرحله برساند که ضعف‌ها را در کنار قوت‌های خود ببپذیرد؛ نه اینکه قوت‌های جامعه را زیرپا بگذارد! ای کاش لااقل همچون نیچه به مفاخر ایران زمین(حافظ و سعدی) توجه می‌کردید و مثل همیشه برای تداوم فرهنگ اصیل ایرانیِ خودمان تلاش می‌کردید! دوست دارم که بپوشی رخ همچون قمرت تا چو خورشید نبینند به هر بام و درت( سعدی شیرازی) ✍️دکتر حمید رفیعی‌هنر؛ روان‌شناس و عضو هیئت علمی 🌿🌺🍃 eitaa.com/Mohyiee
⬅️ پژوهشکدۀ اخلاق و معنویت هم‌اندیشی یک‌روزه برگزار می‌کند؛ 📖 عنوان: «از نفرت پراکنی مجازی تا خشونت‌ اجتماعی» 👤اساتید ارائه‌کننده: 1- حجت‌الاسلام دکتر حبیب‌الله بابایی 2- حجت‌الاسلام دکتر حسن بوسلیکی 3- حجت‌الاسلام دکتر حمید رفیعی هنر 4- حجت‌الاسلام دکتر محمد شهبازیان 5- آقای دکتر علیرضا زهیری 6- آقای دکتر مهدی فدایی 7- آقای دکتر سیدمحمد کاظمی 8- آقای دکتر رسول نوروزی 👤 دبیر علمی: آقای دکتر احمد شاکرنژاد ⏰زمان ‌چهارشنبه 10/3/1402 | ساعت 10 تا 12 و 12:30 تا 14 مکان: پردیسان. پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی. تالار امام حسین (ع). به صورت حضوری و مجازی 🌐 لینک شرکت در جلسه به صورت وبینار: dte.bz/ethicsconf 🌿🌺🍃🌸🌿 🆔 eitaa.com/Mohyiee