گزارش «جوان» از الزامات اصلاح دستمزد کارگران
«ترمیم نشدن دستمزد کارگران» را جبران کنید
در آخرین جلسه تعیین دستمزد، نمایندگان کارگران از وزیرکار و دولتیها قول گرفتند در صورت عدمکنترل تورم مجدداً درباره میزان دستمزد بازنگری شود. اکنون دولتیها معتقدند تورم کنترل شده است، اما قشر کارگری از هزینههای سنگین اجارهخانه و گرانی شدید کالاهای اساسی در بازار خبر میدهند. علاوه بر این وعده دولتیها مبنی بر تخفیفات مالیاتی برای کارفرمایان و کاهش هزینههای مسکن نیز محقق نشده است.
بهناز قاسمی
جوان آنلاین: با توجه به روند افزایشی قیمت کالاهای اساسی و ضروری سبد معیشت خانوار در هفتههای اخیر، ترمیم حقوق و دستمزد کارگران بیش از هر زمان دیگری ضروری به نظر میرسد. نمایندگان کارگران در اسفند سال گذشته نسبت به افزایش ۲۷درصدی حقوق کارگران برای سال ۱۴۰۲ ابراز نارضایتی کردند. در آخرین جلسه تعیین دستمزد، نمایندگان کارگران از وزیرکار و دولتیها قول گرفتند در صورت عدمکنترل تورم مجدداً درباره میزان دستمزد بازنگری شود. اکنون دولتیها معتقدند تورم کنترل شده است، اما قشر کارگری از هزینههای سنگین اجارهخانه و گرانی شدید کالاهای اساسی در بازار خبر میدهند. علاوه بر این وعده دولتیها مبنی بر تخفیفات مالیاتی برای کارفرمایان و کاهش هزینههای مسکن نیز محقق نشده است.
در هفتههای اخیر کالاهای اساسی و ضروری مردم با افزایش قیمت مواجه شده است، حتی فروشگاههای رفاه و کوروش که گوشت و مرغ، برنج و روغن را با نرخ تنظیم بازاری عرضه میکنند، در دو هفته اخیر با افزایش قیمت این کالاها روبهرو شدهاند.
به عبارت دیگر خانوادههایی که به ازای یارانه نقدی از کالابرگ استفاده میکردند، مرغ کیلویی ۷۵ هزار تومان را ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزارتومان خریداری میکنند، به همین نسبت قیمت سایر اقلام نیز گران شده است.
این موج افزایش قیمتها در حالی است که سایر اقلام مصرفی اعم از مواد شوینده و بهداشتی و خدماتی نیز با گرانی قیمت مواجه شده است. اکنون این سؤال مطرح است که یک خانواده سه تا چهار نفره چگونه میتواند با حقوق ۸ تا ۵/۸ میلیون تومانی یک ماه زندگی خود را بچرخاند. از شهریور ماه امسال نمایندگان کارگری برگزاری جلسات حقوق و دستمزد را پیگیری میکردند.
ابتدا از مجلسیها خبر رسید که دولت در حال تدوین لایحهای برای افزایش حقوق کارگران است، اما این موضوع در ماه پایانی پاییز همچنان مسکوت مانده و بعید است لایحهای در کار باشد.
مطالبهای که بیپاسخ ماند
تعیین دستمزد سال ۱۴۰۲ کارگران پایینتر از نرخ تورم (۲۷درصد افزایش) انجام شد. نمایندگان دولت و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی وعده دادند در صورت عدمکنترل نرخ تورم، حقوق و دستمزد را در نیمه دوم سال ترمیم و اصلاح کنند.
یکی از مهمترین مشکلات کارگران امروز بحث مسکن است. هزینههای مسکن به اثرگذارترین مؤلفه در سبد معیشت کارگران شاغل و بازنشسته بدل شده است، به خصوص وقتی در نظر بگیریم که حداقل ۶۰درصد کارگران کشور مستأجر و فاقد خانه ملکی هستند.
در این شرایط، تأمین مسکن برای کارگران، یکی از مهمترین اولویتهاست و باید در دستور کار دولت قرار میگرفت، دولت نه تنها به وعدههای خود در زمینه تأمین مسکن عمل نکرد بلکه نتوانست تورم بخش مسکن را مهار کند، در ماههای گذشته، اجاره خانهها سر به فلک کشیده است.
وزرای اقتصادی وعده دادند اقدامات خوبی در ارتباط با مسکن کارگری صورت دهند؛ قرار شد تعاونیهای مسکن کارگری فعال شوند؛ هم زمین رایگان در اختیار این تعاونیها بگذارند و هم تسهیلات ارزانقیمت به آنها بدهند.
در این راستا کاری در شش ماه گذشته انجام نشده است. پیشنهاد اعضای کارگری شورایعالی کار، تهاتر بخشی از مالیات کارفرمایان با میزان کمکی بود که به تعاونیهای مسکن میکنند، اما برای اجراییشدن این پیشنهاد نیز اقدامی صورت نگرفته است.
قطعاً با تهاتر بخشی از مالیات کارفرمایان، مسلماً آنها به حمایت از تعاونیهای مسکن کارگری ترغیب میشدند و این امر میتوانست به فعالسازی تعاونیهای مسکن کمک کند، ضمن اینکه در این شش ماه دولت اقدامی برای تأمین مسکن رایگان برای تعاونیهای مسکن کارگری یا ارائه تسهیلات قرضالحسنه به این نهادهای مشارکتی انجام نداده است.
در حال حاضر تعاونیهای مسکن کارگری همچنان در اغما هستند و انگیزهای برای ایجاد تعاونیهای جدید نیست، بسیاری از تعاونیهای موجود نیز با نارساییها و مشکلات بسیار دست و پنجه نرم میکنند. دولت حتی به موضوع اجارهبهای مسکن نیز نتوانست ورود کند و صاحبخانهها متناسب با نرخ تورم هزینه اجارهخانهها را بالا بردند.
تنها اقدام دولت توزیع کالابرگ در قالب یارانه نقدی بود که آن هم با، اما و اگرهایی در حال اجراست، به طوری که سرپرست خانواده اگر یک ماه از کالابرگ استفاده کند، دیگر اجازه استفاده از یارانه نقدی خارج از کالابرگ را ندارد.
همانطور که در بخش بالای گزارش اشاره شد، قیمت کالاهایی که در قالب کالابرگ به مردم فروخته میشود، با نرخ معمولی و خارج از کالابرگ تفاوتی ندارد و ارزانتر نیست.
اگر دولت در زمینه تأمین مسکن و تأمین کالاهای اساسی با قیمت ارزان، اقدامات کافی صورت میداد، بحران معیشت کارگران تا این اندازه جدی نمیشد. امروز کارگران کشور دو مشکل عمده دارند؛ اول هزینههای سنگین اجاره خانه و دوم گرانی شدید کالاهای اساسی در بازار.
کارگران با دستمزدی که میگیرند، نمیتوانند از پس هزینههای این دو بخش بربیایند، از این رو ترمیم حقوق و دستمزد کارگران در ماهای پایانی سال ضرورت دارد.
شرط وزارت کار برای افزایش حقوق در نیمه دوم سال
به رغم پیگیریهای مکرر نمایندگان کارگران و اصرار بر برگزاری جلسات شورای عالی کار، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در آبان ماه امسال، آب پاکی را روی دست کارگران ریخت و اعلام کرد هنوز تصمیمی برای افزایش حقوق کارگران گرفته نشده است.
هر زمان که حقوق کارمندان افزایش یافت، حقوق کارگران نیز اصلاح خواهد شد. این وزارتخانه با تأکید بر اینکه کارفرمایان باید با ترمیم حقوق کارگران موافقت کنند، افزایش دستمزد کارگران را ملغی کرد.
جمعبندی
به نظر میرسد مطالبه افزایش دستمزد کارگران در نیمه دوم امسال هنوز بیپاسخ مانده و جامعه کارگری را با مشکلات معیشتی مواجه کرده است. علاوه بر این با کاهش قدرت خرید این بخش از جامعه، بخش تولید نیز با کاهش تقاضا روبهرو و با دپوی کالا در انبارها مواجه شده است، بنابراین انتظار میرود به زودی نسبت به توجه به مطالبه ترمیم دستمزد کارگران اقدام شود تا شاید کمی از سختی فشار معیشتی این روزها کاسته شود.
منبع: روزنامه جوان
کد خبر: 1203239
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
لینک کوتاه: http://www.Javann.ir/005315
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نماهنگ بی مردم، از حاج مهدی رسولی .
دومین شب مراسم عزاداری حضرت فاطمهزهرا سلامالله علیها در حسینیه امام خمینی(ره)
در باره مجلس ( به نقل از مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی )
https://rc.majlis.ir/fa/content/about_parliament
مجلس در نظام جمهوری اسلامی ایران از اهمیت ویژه و والایی برخوردار بوده و محور بسیاری از تصمیم گیری ها، قانونگذاری ها، برنامه ریزی ها است و چراغ هدایت دولت و ملت را به دست دارد. مجلس پایگاه اساسی نظام و مردم و مایه حضور و مشارکت واقعی مردم در تصمیم گیری ها و مظهر اراده ملی است.
با توجه به نقش مؤثر و مهم مجلس در نظام کشور، وظایف عمده مجلس در دو بخش خلاصه می گردد:
الف- قانونگذاری
ب – نظارت
حال جهت اطلاع و آگاهی از جایگاه مجلس شورای اسلامی در قانون اساسی و همچنین نحوه اداره مجلس بر اساس آیین نامه داخلی و آشنایی با بخش های مختلف مجلس شورای اسلامی که مسئولیت ارتباط با مردم را به اشکال مختلف به عهده دارند به طور خلاصه اطلاعاتی ارایه می گردد. بدیهی است محققین و صاحب نظران می توانند با مراجعه به قانون اساسی – آیین نامه داخلی مجلس – مشروح مذاکرات مجلس و همچنین انتشارات مجلس شورای اسلامی اطلاعات کاملتری را نسبت به مجلس شورای اسلامی کسب نمایند.
- مجلس شورای اسلامی از نمایندگان ملت که به طور مستقیم و با رای مخفی انتخاب می شوند تشکیل می گردد (اصل ۶۲ قانون اساسی)
- دوره نمایندگی مجلس چهار سال است. (اصل ۶۳ قانون اساسی)
- عده نمایندگان مجلس شورای اسلامی دویست و هفتادنفر است . (قسمتی از اصل ۶۴ قانون اساسی )
- زرتشتیان و کلیمیان هر کدام یک نماینده و مسیحیان آشوری و کلدانی مجموعا یک نماینده و مسیحیان ارمنی جنوب و شمال هر کدام یک نماینده انتخاب می کنند. ( قسمتی از اصل ۶۴ قانون اساسی)
- مجلس شورای اسلامی با حضور دو سوم مجموع نمایندگان (۱۸۰ نفر) رسمیت پیدا می کند. (قسمتی از اصل ۶۵ قانون اساسی)
- مذاکرات مجلس شورای اسلامی باید علنی باشد و گزارش کامل آن باید از رادیو و روزنامه رسمی برای اطلاع عموم منتشر شود. (قسمتی از اصل ۶۹ قانون اساسی)
- مجلس شورای اسلامی در عموم مسایل در حدود مقرر در قانون اساسی می تواند قانون وضع کند. (اصل ۷۱ قانون اساسی)
- مجلس شورای اسلامی نمی تواند قوانینی وضع کند که با اصول و احکام مذهب رسمی کشور یا قانون اساسی مغایرت داشته باشد. تشخیص این مسئله به عهده شورای نگهبان می باشد. (اصل ۷۲ قانون اساسی)
- لوایح قانونی پس از تصویب هیات وزیران به مجلس تقدیم می شود و طرح های قانونی به پیشنهاد حداقل پانزده نفر از نمایندگان، در مجلس شورای اسلامی قابل طرح است.
- عهدنامه ها ، مقاوله نامه ها، قراردادها و موافقت نامه های بین المللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد. (اصل ۷۷ قانون اساسی)
- گرفتن و دادن وام و یا کمک های بدون عوض داخلی و خارجی از طرف دولت باید با تصویب مجلس شورای اسلامی باشد. (اصل ۸۰ قانون اساسی)
- هر نماینده در برابر تمام ملت مسئول است و حق دارد در همه مسایل داخلی و خارجی کشور اظهارنظر نماید. (اصل ۸۴ قانون اساسی)
- نمایندگان مجلس در مقام ایفای وظایف نمایندگی در اظهارنظر و رای خود کاملا آزادند و نمی توان آنها را به سبب نظراتی که در مجلس اظهارکرده انده یا آرایی که در مقام ایفای وظایف نمایندگی خود داده اند تعقیب یا توقیف کرد. (اصل ۸۶ قانون اساسی)
- رئیس جمهور برای هیات وزیران پس از تشکیل و پیش از هر اقدام دیگر باید از مجلس رای اعتماد بگیرد. (قسمتی از اصل ۸۷ قانون اساسی)
- در هر مورد که حداقل یک چهارم کل نمایندگان مجلس شورای اسلامی از رئیس جمهور و یا هر یک از نمایندگان از وزیر مسئول، درباره یکی از وظایف آنان سؤال کنند، رئیس جمهور یا وزیر موظف است در مجلس حاضر شود و به سؤال جواب دهد. (قسمتی از اصل ۸۸ قانون اساسی)
- نمایندگان مجلس شورای اسلامی می توانند در مواردی که لازم می دانند هیات وزیران یا هر یک از وزرا را استیضاح کنند، استیضاح وقتی قابل طرح در مجلس است که با امضای حداقل ده نفر از نمایندگان به مجلس تقدیم شود. (قسمتی از اصل ۸۹ قانون اساسی)
- اگر مجلس به هیات وزیران و یا وزیر مورد استیضاح رای اعتماد نداد هیات وزیران یا وزیر مورد استیضاح عزل می شود. (قسمتی از اصل ۸۹ قانون اساسی)
- در صورتی که حداقل یک سوم از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رئیس جمهور را در مقام اجرای وظایف مدیریت قوه مجریه و اداره امور اجرایی کشور مورد استیضاح قرار دهند، رئیس جمهور باید ظرف مدت یک ماه پس از طرح آن در مجلس حاضر شود و در خصوص مسایل مطرح شده توضیحات کافی بدهد. در صورتی که پس از بیانات نمایندگان مخالف و موافق و پاسخ رئیس جمهور، اکثریت دو سوم کل نمایندگان به عدم کفایت رئیس جمهور رای دادند مراتب جهت اجرای بند ۱۰ اصل یکصدودهم به اطلاع مقام رهبری می رسد. (قسمتی از اصل ۸۹ قانون اساسی)
- هر کس شکایتی از طرز کار مجلس یا قوه مجریه یا قضاییه داشته باشد، می تواند شکایت خود را کتبا به مجلس شورای اسلامی عرضه کند. مجلس موظف است به این شکایات رسیدگی کند و پاسخ کافی دهد و در مواردی که شکایت به قوه مجریه یا قوه قضاییه مربوط است رسیدگی و پاسخ کافی دهد و در مواردی که شکایت به قوه مجریه یا قوه قضاییه مربوط است رسیدگی و پاسخ کافی از آنها بخواهد و در مدت متناسب نتیجه را اعلام نماید و در موردی که مربوط به عموم باشد به اطلاع عامه برساند. (اصل ۹۰ قانون اساسی)
به منظور پاسداری از احکام اسلام و قانون اساسی از نظر عدم مغایرت مصوبات مجلس شورای اسلامی با آنها، شورایی به نام شورای نگهبان با ترکیب زیر تشکیل می شود:
۱- شش نفر از فقهای عادل و آگاه به مقتضیات زمان و مسایل روز، انتخاب این عده با مقام رهبری است.
۲- شش نفر حقوقدان، در رشته های مختلف حقوقی، از میان حقوقدانان مسلمانی که به وسیله رئیس قوه قضاییه به مجلس شورای اسلامی معرفی می شوند و با رای مجلس انتخاب می گردند. (اصل ۹۱ قانون اساسی)
- تشخیص عدم مغایرت مصوبات مجلس شورای اسلامی با احکام اسلام با اکثریت فقهای شورای نگهبان و تشخیص عدم تعارض آنها با قانون اساسی بر عهده اکثریت همه اعضای شورای نگهبان است. (اصل ۹۶ قانون اساسی)
- نمایندگان مجلس باید در نخستین جلسه مجلس به ترتیب زیر سوگند یاد کنند و متن قسم نامه را امضاء نمایند:
بسم الله الرحمن الرحیم
"من در برابر قرآن مجید به خدای قادر متعال سوگند یاد می کنم و با تکیه بر شرف انسانی خویش تعهد می نمایم که پاسدار حریم اسلام و نگهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی ملت ایران و مبانی جمهوری اسلامی باشم، ودیعه ای را که ملت به ما سپرده به عنوان امینی عادل پاسداری کنم و در انجام وظایف وکالت، امانت و تقوی را رعایت نمایم و همواره به استقلال و اعتلای کشور و حفظ حقوق ملت و خدمت به مردم پای بند باشم، از قانون اساسی دفاع کنم و در گفته ها و نوشته ها و اظهارنظرها استقلال کشور و آزادی مردم و تامین مصالح آنها را مدنظر داشته باشم."
- نمایندگان اقلیتهای دینی این سوگند را با ذکر کتاب آسمانی خود یاد خواهند کرد. (اصل ۶۷ قانون اساسی)
- هیات رئیسه دائم مجلس مرکب از رئیس و دو نایب رئیس و شش منشی و سه کارپرداز می باشد و انتخاب آنها برای مدت یک سال خواهد بود. (ماده ۲۷ آیین نامه داخلی)
- به منظور بررسی و اصلاح و تکمیل لوایح دولت و طرح های قانونی که نمایندگان و یا شوراهای عالی استان ها بر طبق اصول ۲۴ و ۱۰۲ قانون اساسی به مجلس می دهند به منظور تهیه و تمهید طرح های لازم و انجام وظایف دیگری که بر طبقق قانون به عهده مجلس گذاشته شده است کمیسیون هایی در مجلس تشکیل می گردد. (ماده ۳۳ آیین نامه داخلی)
- هر نماینده به جز رئیس مجلس ملزم است عضویت یکی از کمیسیون های دائمی را که برای آن انتخاب و تعیین می شود بپذیرد و در صورت تمایل می تواند در کمیسیون های دیگر مجلس با حق اظهارنظر و بدون حق رای شرکت کند . (قسمتی از ماده ۳۷ آیین نامه داخلی)
- در هر جلسه رسمی یک نفر از نمایندگان که مطلب مهمی داشته باشد و بخواهد به استحضار مجلس برساند می تواند تا یک ساعت قبل از شروع جلسه رسمی به عنوان نطق قبل از دستور در لوحه مخصوصی شخصا ثبت نام و مطالب خود را اظهارنماید و دو نفر دیگر از نمایندگان به نوبت طبق لیستی که با قید قرعه مشخص شده است صحبت خواهند کرد. وقت هر کدام از نمایندگان برای نطق ده دقیقه است و می تواند تمام یا حداقل سه دقیقه از حق خود را به یک نفر نماینده دیگر واگذار نماید. (ماده ۷۲ آیین نامه داخلی)
- هرماه گزارش کارهای کمیسیون ها به هیات رئیسه مجلس داده می شود تا از طریق تکثیر و نصب در تابلو به اطلاع نمایندگان برسد. (ماده ۴۹ آیین نامه داخلی)
- در مواردی که مجلس ضروری تشخیص دهد طبق اصل هفتادوپنجم قانون اساسی اختیار وضع بعضی از قوانین را به کمیسیون های خود تفویض می نمایند.(ماده ۵۵ آیین نامه داخلی)
- حداکثر مدت برای هر جلسه رسمی چهار ساعت است که ممکن است یکسره و یا با فاصله تنفس باشد، مگر در موارد ضروری به تشخیص رئیس و تصویب مجلس، همچنین وقت دستور جلسات رسمی مجلس چنان تنظیم می شود که با اوقات ادای نماز برخورد نداشته باشد. (ماده ۶۳ آیین نامه داخلی)
- مذاکرات کامل هرجلسه با مصوبات ضبط و ثبت می شود و به انضمام اسامی غائبین و دیرآمدگان آن جلسه و حتی الامکان قبل از انعقاد جلسه بعد بین نمایندگان توزیع می شود. (قسمتی از ماده ۶۸ آیین نامه داخلی)
- انعقاد رسمی جلسات و اعتبار اخذ رای، منوط به حضور حداقل دو سوم مجموع نمایندگان (۱۸۰) نفر می باشد و اکثریت مطلق آراء وقتی حاصل می شود که بیش از نصف نمایندگان صاحب رای حاضر، رای مثبت دهند مگر در مواردی که قانون اساسی یا در آیین نامه یا به موجب قانون دیگر ، نصاب دیگری تعیین شده باشد.
- برای ادامه مذاکرات، حضور حداقل نصاب مجموع نمایندگان (۱۳۵ نفر) ضروری است.
- جلسات رسمی با تلاوت آیاتی چند از قرآن مجید که حتی الامکان متناسب جلسه آن روز باشد آغاز خواهد شد. (ماده ۷۱ آیین نامه داخلی)
- لایحه قانونی از طرف دولت به مجلس جهت تصویب پیشنهاد می شود.
- طرح قانونی پیشنهادی است که با امضاء حداقل ۱۵ نفر از نمایندگان در مجلس به رئیس داده می شود (قسمتی از ماده ۹۱ آیین نامه داخلی )
- به طور کلی تمام لوایح و طرح ها به استثنای لوایح و طرح های فوری و مربوط به بودجه و تفسیر قوانین عادی و سایر مواردی که در این آیین نامه برای شور در آن موارد ترتیب خاص دیگری معین شده است دو شوری خواهد بود فاصله دو شور حداقل باید پنج روز باشد. (ماده ۹۶ آیین نامه داخلی)
- در شور اول گزارش کمیسیون مربوط در خصوص لایحه یا طرح عادی در جلسه علنی مطرح می گردد و در رابطه با کلیات طرح و لایحه مذاکره می شود و در صورت تصویب با پیشنهادات کتبی نمایندگان که تحویل هیات رئیسه شده است جهت بررسی به کمیسیون مربوطه ارجاع می شود. (اشاره به ماده ۹۷ آیین نامه داخلی)
- در شور دوم گزارش کمیسیون در مجلس مطرح می شود و پیشنهادات نمایندگانی که در مهلت قانونی ارایه شده است مطرح می گردد و پس از بحث و بررسی در جزییات طرح و لایحه بر اساس آیین نامه داخلی مجلس رای گیری به عمل می آید و پس از تصویب جزییات و ماده واحده مصوبه از طریق ریاست مجلس جهت اظهارنظر به شورای نگهبان ارسال می گردد. (اشاره به ماده ۱۰۰ آیین نامه داخلی)
- لوایح و طرح ها چهار قسم است عادی و یک فوریتی و دو فوریتی و سه فوریتی . (ماده ۱۱۵ آیین نامه داخلی)
- لوایح و طرح های یک فوریتی آن است که پس از تصویب فوریت به کمیسیون ارجاع می شود تا خارج از نوبت مورد بررسی قرار گیرد. (قسمتی از ماده ۱۱۶ قانون آیین نامه داخلی)
- طرح ها و لوایح دوفوریتی آن است که پس از تصویب دو فوریت، بلافاصله به طبع و توزیع آن اقدام و ۲۴ ساعت پس از توزیع در مجلس مطرح می شود. (قسمتی از ماده ۱۱۶ آیین نامه داخلی)
- لایحه و طرح سه فوریتی آن است که وقتی سه فوریت آن به تصویب مجلس رسید در همان جلسه وارد دستور می گردد. (قسمتی از ماده ۱۱۶ آیین نامه داخلی)
- اخطار راجع به منافی بودن لوایح و طرح ها با قانون اساسی کشور یا آیین نامه داخلی مجلس مقدم بر اظهارات دیگر است و مذاکرات در موضوع اصلی را متوقف می کند و باید با استناد به اصل یا ماده مربوطه حداکثر ظرف مدت ۵ دقیقه به عمل آید. (قسمتی از ماده ۱۲۲ آیین نامه داخلی)
- اخذ رای در مجلس به پنج طریق انجام می گیرد:
۱- رای با قیام و قعود
۲- رای با کلید برقی
۳- رای علنی با ورقه
۴- رای مخفی با ورقه
۵- رای مخفی با مهره
(ماده ۱۲۴ آیین نامه داخلی)
- کلیه مصوبات مجلس رسما به شورای نگهبان فرستاده می شود در صورتی که ظرف ۱۰ روز پس از ابلاغ یا پس از انقضاء مدت تمدید ده روز مذکور در اصل ۹۵ قانون اساسی ، شورای نگهبان مخالفت خود را اعلام نکرد طبق اصل ۹۴ قانون اساسی مصوبات از طرف مجلس جهت امضاء به دفتر ریاست جمهوری ابلاغ می شود. (ماده ۱۳۹ آیین نامه داخلی)
- خبرنگاران جراید و صدا و سیما با داشتن کارت مخصوص می توانند محل مخصوص حضور یافته و ناظر مذاکرات جلسه علنی باشند.
در جلسات علنی مجلس تماشاچیان می توانند حضور داشته باشند و در مدت حضور در جلسه باید سکوت را رعایت نموده و از هر گونه ابراز احساسات خودداری نمایند. (قسمتی از ماده ۱۷۷ آیین نامه داخلی)
گروه های علاقمند به شرکت در جلسات علنی می توانند درخواست های کتبی خود را با ذکر آدرس و شماره تلفن به روابط عمومی مجلس ارسال کرده و یا جهت هماهنگی با شماره تلفن ۶۱۳۵۳۸۷ و ۶۱۳۵۴۸۷ تماس حاصل نمایند.(قسمتی از ماده ۱۷۷ آیین نامه داخلی)
نمایندگان مجلس شورای اسلامی علاوه بر حضور در حوزه های انتخابیه در ایام تعطیلی ، در دفاتر استانی ملاقات مردم با نمایندگان نیز در ساعت های مشخصی که توسط روابط عمومی از رسانه های گروهی اعلام می شود با موکلین بدون تشریفات خاصی ملاقات می نمایند.
علاقمندان می توانند با توجه به ساعت های اعلام شده به آدرس: تهران – خیابان ولیعصر – تقاطع خیابان امام خمینی (ره) – دفتر تماس مردم با نمایندگان مراجعه نمایند و یا جهت کسب اطلاع از چگونگی برنامه ها با شماره تلفن های ۶۴۶۹۸۸۱ و ۶۴۶۹۸۸۲ دفتر تماس مردمی روابط عمومی تماس حاصل نمایند.
- ضمن این که کلیه مکاتبات مردم با نمایندگان توسط دبیرخانه مستقیما در اختیار نمایندگان قرار می گیرد کلیه نامه هایی که حاوی پیشنهاد و طرح و انتقاد در رابطه با مسایل مطروحه در مجلس می باشد از طریق روابط عمومی در اختیار کمیسون ها، نمایندگان و مسئولین ذی ربط قرار می گیرد.
- دایره ارتباطات مردمی روابط عمومی مجلس با اختصاص شماره تلفن های ۶۴۶۶۵۷۶ و ۶۴۶۶۵۷۷ برای تماس مردم جهت ارایه پیشنهادات و انتقادات با جمع آوری نظرات بولتنی را به صورت منظم در اختیار نمایندگان و مسئولین ذی صلاح قرار می دهد.
همچنین شماره تلفن های فوق سؤالات قانونی و مصوبات مجلس را نیز پاسخگو می باشد.
- مجلس شورای اسلامی دارای دو کتابخانه است که از کتابخانه های معتبر کشور می باشند و کتب نفیس و اسناد تاریخی منحصر به فردی درآنها نگهداری می شود.
دانشجویان، محققین و علاقمندان جهت استفاده از کتابخانه های مجلس می توانند به آدرس:
کتابخانه شماره ۱: میدان بهارستان ، جنب مدرسه عالی شهید مطهری
کتابخانه شماره ۲ : خیابان امام خمینی (ره) ضلع شرقی مجلس شورای اسلامی مراجعه و یا جهت آگاهی از ضوابط عضویت با شماره تلفن های ۳۱۲۱۶۰۹ و ۳۱۲۴۲۵۷ تماس حاصل نمایند.
- مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی، همچنین کلیه قوانین مصوب توسط روزنامه رسمی کشور منتشر و در اختیار عموم قرار می گیرد.
نشانی : تهران – پارک شهر – خیابان بهشت – ساختمان شماره ۲ دادگستری – روزنامه رسمی کشور.
- اولین دوره مجلس شورای اسلامی در هفتم خرداد ماه سال ۱۳۵۹ با پیام رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی رحمه الله علیه افتتاح شد.
- اولین انتخابات مجلس شورای اسلامی در روز جمعه مورخ ۲۴/۱۲/۱۳۵۸ برگزار گردید.
- مجلس شورای اسلامی در تاریخ بیست و سوم تیرماه سال ۱۳۷۲ با تصویب ماده واحده ای روز دهم آذر ماه سالروز شهادت مجتهد مجاهد و سیاستمدار متعهد آیت الله سید حسن مدرس را به عنوان روز مجلس نام گذاری کرد.
May 11
پیکر اولین طلبه شهید مدرسه عالی شهید مطهری تفحص و شناسایی شد
پیکر مطهر پاسدار شهید «سید کمال خالقی» اولین طلبه شهید مدرسه عالی شهید مطهری، تفحص و شناسایی شد.
به گزارش خبرنگار حماسه و مقاومت خبرگزاری فارس، در جریان عملیات تفحص شهدا روز ۲۷ آذر ماه در جزیره مجنون جنوبی، پیکر مطهر شهیدی با لباس پاسداری و پلاک هویت، در جزیره مجنون کشف شد که پس از بررسی پلاک هویت مشخص شد پیکر کشف شده متعلق به طلبه پاسدار شهید «سید کمال خالقی» است.
خانواده خالقی دو شهید تقدیم انقلاب اسلامی کردهاند که سیدمهدی خالقی اولین شهید این خانواده است و سیدکمال دومین شهید خانواده بوده که او اولین طلبه شهید مدرسه عالی شهید مطهری است.
سردار باقرزاده فرمانده کمیته جستجوی مفقودین به همراه مسئولین معراج شهدا و عوامل برنامه یلدای ایرانی با حضور در منزل مادر شهید، خبر شناسایی را به خانواده شهید اطلاع دادند.
شهید سیدکمال خالقی از شهدای عملیات خیبر است که پیکرش از ۴۰ سال پیش تا کنون در جزیره مجنون جنوبی مانده بود که پیکرش در عمق بیش از ۳ متری از سطح زمین پیدا شد.
فیلم تفحص شهید سیدکمال خالقی و اطلاعرسانی به خانواده شهید را در ادامه ببینید.
همه با هم جهاد حکمرانی، با نگرش تحول خواهی و حضور حداکثری در انتخابات برای تعالی ایران اسلامی و نیز رفع مشکلات اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی.
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، حضرت آیتالله خامنهای درپی شهادت جمعی از زائران مزار شهید سلیمانی در حادثه تروریستی در مسیر گلزار شهدای کرمان پیامی صادر کردند.
متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به شرح زیر است.
بسم الله الرّحمن الرّحیم
دشمنان شرور و جنایتکار ملت ایران، بار دیگر فاجعه آفریدند و جمع زیادی از مردم عزیز را در کرمان و در فضای معطّر مزار شهیدان، به شهادت رساندند.
ملت ایران عزادار شد و خانوادههای زیادی در سوگ جگر گوشگان و عزیزان خود غرق ماتم شدند. جنایتکاران سنگدل نتوانستند عشق و شوق مردم به زیارت مرقد سردار بزرگشان شهید قاسم سلیمانی را تحمل کنند. بدانند که سربازانِ راه روشن سلیمانی هم رذالت و جنایت آنان را تحمل نخواهند کرد. چه دستهای آلوده به خون بیگناهان و چه مغزهای مفسد و شرارتزا که آنان را به این گمراهی کشاندهاند، از هم اکنون آماج قطعی سرکوب و مجازات عادلانه خواهند بود. بدانند که این فاجعه آفرینی پاسخ سختی در پی خواهد داشت باذن الله.
اینجانب در عزای خانوادههای مصیبت دیده با آنان همدل وهمراهم و صبر و تسلّای آنان را از خداوند متعال مسألت میکنم. روح مطهر شهیدان انشاءالله میهمان بانوی دو عالم و مادر شهیدان حضرت صدیقهی طاهره سلام الله علیها است. با مجروحان حادثه همدردی میکنم و شفای آنان را از درگاه الهی خواستارم.
سیّدعلی خامنهای
۱۴۰۲/۱۰/۱۳
پایان پیام
May 11
پیروزی غرور آفرین تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران و راه یابی به مرحله نیمه نهایی جام ملت های آسیا را تبریک می گوئیم.
" همیشه وحدت و همدلی ملی،
همیشه پیروزی و سرافرازی ملی " 🌺🌸🌺🌸