هدایت شده از هنرستان
🔎 #ویرایش
💢نکتههای ویرایش
✍ محمدکاظم کاظمی
🔻 کتابی در دست صفحهآرایی دارم. ویراستار آن «برفزونست» را علامت زده و به «برفزون است» تغییر داده است.
🔻 در حالت عادی کارش درست است، چون ما «فزونست» نمینویسیم و «فزون است» مینویسیم. ولی اینجا یک نکته هست. وزن شعر ایجاب میکند که حرف «ن» به صورت ساکن خوانده شود. یعنی به صورت استثنایی، کل «ـونست» یک هجای کشیده است. پس اینجا نباید کلمه را جدا کنیم. فقط روی حرف «ن» یک علامت سکون میگذاریم.
🔻 شبیه این مورد را در مثنوی معنوی هم داریم آنجا که میگوید «دو دهان داریم گویا همچو نی / یک دهان پنهانست در لبهای وی» اینجا هم کلمه به صورت «پنهان است» خوانده نمیشود و کل «نست» یک هجای کشیده است. پس باید به صورت استثنایی، سر هم نوشته شود.
🔻 بهتر است کسی که کتاب شعر ویرایش میکند، با وزن و قافیه و آرایههای شعر یک مقدار آشنا باشد. گاهی به ضرورت همین وزن و قافیه و آرایهها، لازم است که از قوانین عدول کنیم.
🔻 و به همین دلایل است که ویراستاری کاری است ظریف و حساسیتها و استثناهای بسیار دارد. ویراستار خیلی امور را باید در نظر بگیرد که در ابتدا به نظر آدم نمیآید.
🔰 با #هنرستان از برنامههای فرهنگی هنری استان #قم باخبر باشید 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/38469926C37cb57d229
هدایت شده از ماه نجف
به روز غزوهی خیبر که در نبرد تو زد
سبک به گرز گران مرحب دلاور دست
تو پا فشردی و از زخم او نکردی باک
سپس کشیدی زی کافری بهکیفر دست
دوپیکرش به یکی تیغ ساختی و گرفت
به لب ز حیرت آن تیغ در دوپیکر دست
#طلوعی_طوسی
از کتاب نوادر یا سفینهی شمشیری
بههمّت مهدی آصفی
#علی_ولی_الله
اول و آخر مردان عالم ختم به خیر❤️
♦️در نشر فضائل مولا سهیم باشید
https://eitaa.com/mahenajaf
هدایت شده از اشعار آیینی حسینیه
بهمناسبت #سالروز_تخریب_بقیع
#قبرستان_بقیع
نه ضریحی، نه رواقی و نه سقاخانهای
چشمها چیزی نمیبینند جز ویرانهای
زائری اینجا نخواهد دید صحن و گنبدی
کفتری اینجا نخواهد خورد آبودانهای
سنگ اگر باشد در اینجا آب خواهد شد دلش
کوه خواهد بود اگر اینجا نلرزد شانهای
روضه ممنوع است، حتی بیصدا و زیر لب
پاسخش چوبست وقتی که بجنبد چانهای
کافران مأمور اجرای امور دین شدند
قبله باز افتاده در دست بتِ بیگانهای
روز و شب گرم طواف قبلههای خاکیاند
با دوچشم کاسهی خون، دستهی پروانهای
عاقبت یکروز خواهد ساخت روی این قبور
گنبدی از شعرهایش شاعر فرزانهای
عاقبت یکروز این غمخانه إحیا میشود
صاحب ایوانطلاها و حرمها میشود
✍ #مجتبی_خرسندی
📝 #اشعار_آیینی_حسینیه | عضو شوید👇
↳ https://eitaa.com/joinchat/525729794C288420984e
هدایت شده از فکرت
#نشست
به مناسب سالروز بزرگداشت سعدی و روز شعر
گفتگوی علمی:
✅ با موضوع شعر پارسی در سپهر اندیشه سعدی
با حضور:
👤دکتر حسین محمدی مبارز(مدرس دانشگاه و منتقد ادبی)
⏰ چهارشنبه ۲۹ فروردین۱۴۰۳، ساعت۱۶
💠 «لینک شرکت در نشست»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
شاعر ندارد...
صحن و رواق و گنبد و زائر ندارد...
#مجتبی_خرسندی
#امام_باقر_علیهالسلام
📝گروه ادبی یاقوت سرخ
@Yaqoote_sorkh
@Mojtaba_khorsandi
#اطلاعیه
#دعوتنامه
⚜به نام عالی اعلی⚜
یوم العهد المعهود و المیثاق المأخوذ
🔹با عرض سلام و احترام محضر امام زمان عجل الله فرجه و استمداد از امیر عالم، به اطلاع سروران گرامی می رسانیم، با توجه به نزدیک شدن به بزرگترین عید خدا، #بنیاد_فرهنگی_امامت فعالیت های دومین #جشنواره_فرهنگی_هنری_ارادت را آغاز کرده و به تدریج اطلاع رسانی می شود.
🔹در گام اول، با توجه به لزوم پرداخت هنرمندانهی شاعران و مادحین عزیز به موضوع غدیر، نشست «ایده پردازی و سوژه یابی عید غدیر خم» با سخنرانی حجة الاسلام والمسلمین استاد میرزامحمدی و برنامه های دیگر برگزار می گردد.
زمان: پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۱۳ (چهار جلسه)
مکان: قم. بنیاد فرهنگی امامت
🔸این دعوتنامه ویژه شاعران و مادحین می باشد.
🔸لطفاً ما را در اطلاع رسانی یاری کنید.
🔸جهت حضور و استفاده از برنامه های متعدد این روز، با مراجعه به آدرس زیر (پرس آنلاین) فرم ثبت نام را تکمیل و ارسال کنید.
https://survey.porsline.ir/s/plw5CyBS
#پیمان_محکم
#بزرگترین_عید_خدا
#جشنواره_فرهنگی_هنری_ارادت ۲
🆔 @emamateradat
May 11
هدایت شده از بنیاد فرهنگی امامت
📣معاونت فرهنگی-تبلیغی بنیاد فرهنگی امامت برگزار می کند.
🔹دهمین نشست شاعرانه #مدح_امیر
🔹سخنران: حجت الاسلام والمسلمین استاد میرزامحمدی
🔸با اجرای دکتر حامد حجتی
🔷شعرخوانی شعرای ارجمند:
دکتر مهدی قاسمی
امیرحسین هدایتی
رضا یزدانی صابونی
علیاصغر یزدی
احمدجوادنوآبادی
سید احمد هاشمی شهیدی
مجتبی دسترنج
محمدرضا رضایی
🔶خانوادگی دعوت هستید
🗓زمان: شنبه اول اردیبهشت 1403 ساعت 17:30
🏢 مکان: قم، بلوار سمیه، خیابان شهیدین، بنیاد فرهنگی امامت
🆔 @Bonyad_Emamat
🆔 @emamateradat
هدایت شده از دوبیتی
بسم الله الرزّاق...
کد...
جایی گفتم که هرکس به هراندازهای که زبان فارسی را بلد است، شاعر است. چون ازبس در این سالیان دراز شعر سروده شده، کلمهای باقی نمانده که از تیغ کلام شاعران شربت موزون شدن را نچشیده باشد. به نظرم کافیست فقط وزنهای شعر فارسی را بلد باشیم. آنوقت است که میبینیم بسیاری از جملاتی که در طول روز میگوییم و میشنویم و میخوانیم، شعرند. یا حداقل قابلیت تبدیل شدن به شعر را دارند. چرا که یکی از ابتداییترین پلّههای سرودن شعر، موزون شدن کلام است.
بهعنوان مثال سادهترین قالب و وزن در شعر فارسی (از نظر بنده البته!) #دوبیتی است و #مَفاعیلُنمَفاعیلُنمَفاعیل. همین امروز در این وزن سه جمله شنیدم؛
_کد تخفیف اُکالا نمیخوای؟
_درختان نشاطانگیز داره!
_زبان رسمی اهل بهشته
همین سهجمله ظرفیت تبدیل شدن به سه دوبیتی با موضوعات؛ طنز، عاشقانه، آیینی را دارند. این دست دقتها، از آن چالشهایی هستند که شاید تا قبل از انجام، کاری بیهوده و دوستنداشتنی به نظر بیایند. اما قول میدهم که به محض انجام دادن از جذابیتش شگفتزده خواهید شد و حس قشنگ #خودشاعرپنداری اعتماد بهنفس شما را چندین درجه بالاتر خواهد برد.
شما با این وزن چند جمله در ذهن دارید؟
#مجتبی_خرسندی
کانال اختصاصی دوبیتی در ایتا؛
https://eitaa.com/do_beiti
📣 #اطلاعیه
...⚜...به نام عالی اعلی...⚜...
. . . . 🤝 روز پیمان 🤝 . . . .
✅ قابل توجه هنرمندان، خطبا، شاعران، مادحین و صاحبین ذوق
👏 به استقبال غدیر می رویم در نشست «ایده پردازی و سوژه یابی عید غدیر خم»
با حضور حضرت آیة الله سیدعلی حسینی میلانی حفظه الله
و سخنرانی حجة الاسلام والمسلمین استاد میرزامحمدی
🗓زمان: پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۱۳ ساعت ۱۵
📌مکان: قم. بنیاد فرهنگی امامت
🔸 ویژه خطبا، شاعران و مادحین
🔸لطفاً ما را در اطلاع رسانی یاری کنید.
🔸جهت حضور و استفاده از برنامه ها، با مراجعه به آدرس زیر (پرس آنلاین) فرم ثبت نام را تکمیل و ارسال کنید.
https://survey.porsline.ir/s/plw5CyBS
#روز_پیمان
#بزرگترین_عید_خدا
#جشنواره_فرهنگی_هنری_ارادت ۲
🆔 @emamateradat
هدایت شده از مَدرَس/ ۸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻نمایی از چند صفحه ابتدایی کتابِ «تنباکوی هندی»، اثر مسعود یوسف پور؛ با موضوع یادداشتهایی بر چهل شاعر سبک هندی.
نسخه الکترونیک این کتاب، امروز ساعت ۱۱ ظهر از تمام بسترهای مجازی مدرس هشت منتشر خواهد شد.
🔻مطالعه کتاب برای تمام علاقمندان به سبک هندی پیشنهاد میشود.
┅═✧ مدرس هشت | عضویت ✧═┅
بسم الله الرحمن الرحیم
پدر
به نام جلوهی لطف خدا، به نام پدر
که نیست غیر خدا برتر از مقام پدر
اگر به دیدهی اهل نظر نگاه کنی
هزار پند هویداست در کلام پدر
نگاه کن که به دنبال کسب رزق حلال
همیشه شادی دنیا شده حرام پدر
محبت همه روزی تمام خواهد شد
به غیر چشمهی جوشان ناتمام پدر
به هوش باش همای سعادت پسران
نشسته است همیشه به روی بام پدر
به پادشاهی عالم اگر رسید، ولی
چه سود اگر که نباشد کسی غلام پدر؟
تو خاکی و پدر خاک اینچنین فرمود؛
بکوش در پی کسب رضای تام پدر
به احترام دوتن واجب است برخیزی؛
به احترام #معلم، به احترام #پدر
تمام عمر جهان را به کام ما خوش کرد
ولی نبود شبی زندگی به کام پدر...
#مجتبی_خرسندی
@Mojtaba_khorsandi
هدایت شده از 🇵🇸 حسینیهٔ دل
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ما رهگذریم، خوب و بد میماند
از ما یک نام تا ابد میماند ...
ما غیر حسین از کسی دم نزدیم
هرکس که دم از حسین زد، میماند
#مجتبی_خرسندی
@hoseiniye_ye_del
بسم الله الرحمن الرحیم
آشنا
گفتند؛ «بِالدُّعا، یُستَدفِعُ البَلا»
پس نیست جز دعا، در کولهبار ما
دنیای بیوفا، از ما تو را گرفت
از ما تو را گرفت، دنیای بیوفا
در شهر پر فریب، از عشق بینصیب
ماندیم ما غریب، ای یار آشنا
گریان و روسیاه، با باری از گناه
هی آه پشت آه...، اما پر از ریا
آخر در این گذر، جان میرسد بهسر
بییاد تو اگر، باشد قدر، قضا
ما دلشکستهایم، از بند رستهایم
بیمار و خستهایم، آه ای شفا بیا
ای کعبهی امید، در هالهای سپید
آمد به ما نوید، از جانب خدا؛
یکروز میرسد، یکروز میرسی
خورشید بیغروب، از پشت ابرها
#مجتبی_خرسندی
#امام_زمان
#ماه_آخر
📝گروه ادبی یاقوت سرخ
@Yaqoote_sorkh
@Mojtaba_khorsandi
هدایت شده از اتاق رباعی
به نام خدا
درباره رباعی ۱
بخش اول؛
بااینکه قالب متداول شعر در دورهی مورد بحث ما [دوران صفویه، سبک هندی] غزل است، اما شاعران زیادی سراغ داریم که رباعی را به عنوان حوزه فعالیت خود برگزیدند و از کثرت اشتهار و اشتغال در این قالب، در بین همعصران خود، با القابی همچون «میر رباعی»، «شیخ رباعی» و «خواجه رباعی» شناخته شدند. البته کتمان نمیتوان کرد که سرایندهی طراز اولی از جنس خیام، سنایی، عطار، افضل کاشانی، مهستی گنجوی، کمال اسماعیل اصفهانی، اوحد کرمانی و مولوی در بین رباعیسرایان این نسل پدیدار نشد، اما برخی از بهترین رباعیات تاریخ رباعی فارسی متعلق به شاعران این دوران است.
_بخش دوم؛
میرزا عبدالقادر #بیدل_دهلوی (۱۰۵۴_۱۱۳۳ق) شاعری ذوفنون و خلاقالمعانی است. از وی حدود صدهزاربیت شعر در اغلب قالبهای شعری باقی مانده است. اهمیت بیدل بیشتر در حوزهی غزل است، اما رباعیات او نیز چه از لحاظ کمّی و چه از لحاظ کیفی درخور بررسی و تامل است. وی در نقطهی پایانی ایستگاه چهارم رباعی، همهی تجربهی ۲۰۰سالهی رباعی پیش از خود را جمعبندی کرده و در دیوانی پر برگوبار، ۴۰۰۰ رباعی عرضه داشته است. از لحاظ تعداد، او [بیدل دهلوی] بعد از سحابی استرآبادی، بیشترین رباعی را در تاریخ هزارسالهی رباعی فارسی خلق کرده است.
_بخشهایی از مقدمهی #سید_علی_میرافضلی بر کتاب «گزیده رباعیات بیدل، به کوشش محمدکاظم کاظمی»
☑️کانال اتاق #رباعی در ایتا؛
@Otagerobae
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ماجرای ذوالفقار
🔸حجت الاسلام والمسلمین استاد میرزامحمدی
🔹دهمین نشست #مدح_امیر
🚨 چهار روز تا نشست «سوژه یابی غدیر» باقی مانده است
#جشنواره_فرهنگی_هنری_ارادت ۲
🆔 @emamateradat