✅ انتخاب خداوند یا انتخاب مردم؟
❇️ امام باقر علیه السلام فرمودند:
ما راه مستقیم هستیم از ما پیروی کنید از راههای دیگر نروید که شما را به طرف راست و چپ منحرف میکند
هزار و اندی سال است که یک انسان کامل که از هر جهت صلاحیت او از سوی خداوند متعال تأیید گشته و برای اصلاح امور مردم، پایان دادن به تمام اختلافات، جنگها، مظلوم کشیها، برچیده شدن ظلم، نابودی ستمگران، از بین بردن تمام آفات، بیماریها، رفع بلایا، اجرای عدالت، بر قراری صلح در عالم،ایجاد رفاه و آسایش و بهبود کیفیت زندگی مردم بهترین گزینه است؛ اما افسوس که دیگران را همیشه بر او مقدّم میدارند.
ای شیعیان غافل که درگیر بازی های سیاسی گشتهاید، و دلتان را به این و آن خوش کرده، و حتی فراموش کردهاید امام زمانی هم وجود دارد که فقط با وجود او همه امور اصلاح میگردد! پشت کردن به حجت خداوند و نادیده گرفتن او بهائی سنگین دارد!
سنت خداوند همیشه بر این بوده قبل از نزول عذاب و غضب بر بندگان خویش، آنان را مهلت دهد.
آيا از اين ايمن هستند كه عذاب فراگيرى از سوى خدا به سراغ آنان بيايد، يا قيامت ناگهان فرا رسد، درحالىكه متوجه نيستند؟(یوسف/ ۱۰۷)
✅ لینگ قرارگاه منتظران ظهور امام مهدی (عج) ⬇️
🆔 https://eitaa.com/joinchat/388432080C8f3884a2fb
4_5848209774415448902.mp3
2.02M
🌹السلام علیک یا صاحب الزمان 🌹
🔊 مجموعه صوتی مهدوی
❇️ #شناخت امام زمان (عج)
❇️ راه رسیدن به شاخصهی اصلی شناخت #امام_زمان عجل الله...
❇️ قسمت نهم
🎙 سخنران : حجت الاسلام حسن محمودی
⏰ زمان : ۳ دقیقه و ۲۲ ثانیه
🌹اللهم عجل لولیک الفرج 🌹
✅ لینگ قرارگاه منتظران ظهور امام مهدی (عج) ⬇️
🆔 https://eitaa.com/joinchat/388432080C8f3884a2fb
🌷هر روز یک صفحه قرآن به نیت سلامتی آقا صاحب الزمان[ عجل الله تعالی فرجه الشریف]و تعجیل در ظهورشان.
صفحه ۳۰ قرآن کریم🌷
قرارگاه منتظران ظهور امام مهدی ( عج)
https://eitaa.com/joinchat/388432080C8f3884a2fb
امام زمان در غیبت(۲)
✍️طبق روایات، اهل بیت همچون ستارگان آسمان هستند که مایه ی امنیت اهل زمین اند و چون ستاره ای پنهان شود ستاره ی دیگری ظاهر می شود...
عرب وقتی می خواهد از هدایتگری کسی سخن بگوید به مثال ستاره روی می آورد: «نجوم یهتدی بهم إذا ما إخو الغمرات فی الظلما حارا» ستارگانی که بواسطه ی آنها راه را پیدا می کنند، هنگامی که تاریکی همه جا را فرا می گیرد.
«نجم»هم به ستاره اطلاق می گردد و هم به گیاه، عرب وقتی می گوید: «نجم» روییدن و پیدا شدن را قصد می کند کما اینکه ستاره چون بعد آنکه از دیده ی انسان مخفی ایست طلوع می کند.
و امام زمان را به همین اعتبار «النجم الهادی» یعنی ستاره ی راهنما خوانده اند.
✍️کلمات دیگری که از آن ستاره اراده می شود: «خنس» و «کنس» است و امام زمان را به این کلمات خوانده اند از باب آنکه مانند ستاره ی تابان در تاریکی شب آشکار می شود که چشم به دیدار او روشن می شود.
و در حقیقت «خنس »ستارگانی هستند که بازگشت دارند و از ریشه ی «خنس» به معنای تأخیر گرفته شده و «کنس» یعنی سیاراتی که زیر نور خورشید مخفی هستند. سیارات و ستارگانی درخشان ولی در کنار نور خورشید پنهان !
ادامه دارد🍃
امام_زمان_در_غیبت
قرارگاه منتظران ظهور امام مهدی (عج)👇
https://eitaa.com/joinchat/388432080C8f3884a2fb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹السلام علیک یا صاحب الزمان 🌹
🎥 کلیپ «عقل مردم آخرالزمان»
❇️ خداوند به مردم #آخرالزمان یه عقل خاصی داده، با اینکه امامشان را نمیبینند ولی اینقدر معتقدند که انگار او را میبینند...
🎙 سخنران : آیت الله فاطمی نیا
⏰ زمان : ۱ دقیقه و ۲۹ ثانیه
🌹اللهم عجل لولیک الفرج 🌹
✅ لینگ قرارگاه منتظران ظهور امام مهدی (عج) ⬇️
🆔 https://eitaa.com/joinchat/388432080C8f3884a2fb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹السلام علیک یا صاحب الزمان 🌹
🎥 تقدیم به دختر خانمای امام زمانی کانالمون🌹
❇️ کلیپ «دختر امام زمانی»
یه دختر امام زمانی سعی میکنه...
❇️ #میلاد_حضرت_معصومه و
❇️ #روز_دختر مبارک🌸
❇️ #امام_زمان
⏰ زمان : ۱ دقیقه و ۱ ثانیه
🌹اللهم عجل لولیک الفرج 🌹
✅ قرارگاه منتظران ظهور امام مهدی (عج) ⬇️
🆔 https://eitaa.com/joinchat/388432080C8f3884a2fb
✅ فتنه های آخرالزمان
❇️ منجی موعود از منظر نهج البلاغه
❇️ شماره ۶
«أما بعد حمد الله و الثنآء عليه أيها الناس! فاني فقأت عين الفتنه... و ذلک اذا قلصت حربکم و شمرت عن صاق، و ضاقت (کانت) الدنيا عليکم ضيقاً، تستطيلون معه ايام البلآء عليکم، حتي يفتح الله لبقيه الأبرار منکم. ان الفتن اذا أقلبت شبهت و اذا أدبرت نبهت»
ترجمه:
«اما پس از حمد و ثناي خداوند متعال، اي مردم! من چشم فتنه و توطئه را شکافتم و برکندم... و اين حوادث زماني رخ مي نمايد که جنگ در ميان شما طولاني گشته و سخت گردد و دنيا چنان بر شما تنگ شود که ايام بلا را دراز پنداريد تا آن که خداوند پرچم فتح را براي باقيمانده نيکان تان به اهتزاز درآورد (زمان ظهور خضرت مهدي عليه السلام).
به راستي آن گاه که فتنه ها روي آورند، شبهه افکنند و باطل از حق دانسته نمي شود و هنگامي که مي گذرد حقيقت آشکار و شناخته شود...»
واژه ها:
فقأت: شکافتن و کندن، کور کردن.
حرب: جنگ
قلّص: زيادي و کثرت، جمع آمدن با هم، دامن به کمر زدن.
شمر: کوشيد و سرعت گرفت.
شمرت عن ساق: کنايه از ظاهر شدن شدت و سختي
شبهت: متشبه شدن حق و باطل
توضيح و تفسير:
اين يکي از خطبه هاي مشهور حضرت علي عليه السلام مي باشد که بعد از پايان جنگ نهروان ايراد فرمود، ايشان بعد از حمد و ستايش پروردگار و درود بر پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم به فضايل بلند و موقعيت عظيم علمي و سياسي و شجاعت خود اشاره نموده (که اين که نه خودستايي است بلکه اظهار نعمت الهي و معرفي خويش براي بهره مندي ديگران از آن اقيانوس علم و فضيلت و اتمام حجت بر معاندان و بي خبران و... است) و اعلام مي فرمايد: سؤال کنيد از هر مسأله و مطلب مشکلي قبل از آن که از آنچه تا قيامت رخ خواهد داد آگاهم؛ «فاسئلوني قبل أن تفقدوني...».(2)
و آن گاه از فتنه ها و حوادث تلخ آينده خبر مي دهد(3) و بيش از همه خطر فتنه کور و تاريک بني اميه را خاطر نشان نموده، به تبيين ماهيت فتنه و راه برون رفتن از آنها مي پردازد:
«و ذلک اذا...» و اين امر هنگامي رخ خواهد داد که حوادث به اوج خود برسد، فتنه ها و فساد و جنگ، شدت يابد و شياطين همه ي توان خود را در نبرد با شما (و اسلام راستين) جمع کرده و سازمان دهند و دنيا با تمام وسعتش بر شما تنگ شده و ايام بلا را طولاني پنداريد و (دريچه هاي نجات را بسته يافته و دولت ها و سازمان هاي فريب گر به ياري تان نيايند، آر ي در شرايطي که از همه مأيوس شديد و دل به خدا بستيد و صادقانه او را خوانديد) خداوند فتح و پيروزي را بر باقيمانده ي نيکان شما پديد آورد.
برخي احتمال داده اند مقصود از «حتي يفتح الله لبقيه الأبرار منکم» انقراض دولت بني اميه و روي کار آمدن حکومت بني عباس براي فرزندان نيکوکاري که در آينده مي آيند باشد، ليکن با توجه به نظر جمعي از شارحين نهج البلاغه و دقت در متن خطبه مي توان گفت: اظهر و روشن تر تفسير به دولت حق و عدل حضرت مهدي عليه السلام مي باشد(4) که فتح واقعي و فراگير و ماندگار، همان پيروزي جهاني مهدوي خواهد بود و پيروزي هاي ديگر اگر گاه پيش مي آمده، نسبي و موقت و منطقه اي بوده، به علاوه ان حکومت هاي کوتاه در اختيار خوبان و اهل بيت عليهم السلام نبوده است، مضافاً فتنه ي بني اميه را حضرت به دنبال اين بيان و تبيين ماهيت فتنه ها به طور خاص مطرح مي کند.
بالاتر آن که ابن ابي الحديد معتزلي در شرح خود اين خطبه را با اضافاتي (که سيد رضي ذکر نکرده) از حضرت علي عليه السلام نقل نموده است، به گونه اي که کاملاً بر حکومت حضرت مهدي عليه السلام تطبيق مي شود و ما آن را براي تأييد بحث مي آوريم:
«فانظروا أهل البيت نبيّکم، فان لبدوا فالبدوا، و ان استنصروکم فانصروهم، فليفرّجنّ الله الفتنه برجل منا أهل البيت. بأبي ابن خيره الامام! لا يعطيهم الا السيف... هرجاً هرجاً موضوعاً علي عاتقه ثمانيه أشهر...(5)؛ پس در شرايط فتنه، اهل بيت پيامبرتان را بنگريد و دنبال آن حرکت کنيد، اگر توقف و اقامت کردند پس شما هم ملازم آنان باشيد و اگر از شما کمک خواستند آنان را ياري کنيد؛ چرا که خداوند فتنه ي عظيم را به وسيله ي بزرگ مردي از ما اهل بيت عليهم السلام بر مي دارد و پرچم فتح و پيروزي را به اهتزاز درآورد، هم او که پدرم به فدايش، فرزند بهترين کنيزان (نرجس) است و با شمشير و سلاح و قدرت نظامي، آشوب ها و فتنه ها را در هم مي کوبد و تا هيجده ماه جهاد و جنگ او براي سرکوب همه ي توطئه ها و فتنه ها ادامه مي يابد...»
جالب اين که تعبير «ابن خيره الاماء» کراراً در کتب روايي ما نسبت به حضرت مهدي عليه السلام آمده است.(6)
ابن ابي الحديد توضيح مي دهد: ابن خيره الاماء، همان موعود و منجي آخرالزمان و امام دوازدهم شيعيان بوده که زمين را از ظلم و جور پاک مي کند و سرشار از عدل و قسط مي نمايد و از دشمنان اهل بيت پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم انتقام مي گيرد و سفياني ( از نوادگان ابوسفيان بن حرب بن اميه) را که بر بخش وسيعي از سرزمين هاي اسلامي سلطه پيدا کرده، همراه با پيروانش از بني اميه به قتل مي رساند و با قدرت، کفار قريش و بني اميه و... را در هم مي شکند.
البته احتمال دارد در زمان قيام آن حضرت، ستمگران بني اميه که مرده اند دوباره به دنيا باز گردند(7) (عقيده به رجعت در شيعه و اسلام)(8) و از آنان انتقام جناياتي که انجام داده اند مي گيرد، (که يکي از آن ها واقعه ي جانکاه و جاويد کربلا و عاشوراي حسيني عليه السلام است که با تمام قساوت، پاکان و بي گناهان را به دستور يزيد بن معاويه به شهادت رساندند و سر از بدنشان جدا کردند و زنان و بازماندگان را به اسارت بردند).
و در منابع روايي شيعه نيز احاديث فراواني (9) نقل شده است که از ستمگران انتقام خواهد گرفت و حتي يکي از لقب هاي حضرت مهدي عليه السلام منتقم مي باشد و حضرتش مي فرمايد:
«أنا بقيه الله في أرضه و المنتقم من أعدآئه(10)؛ من ذخيره ي خدا در روي زمين و انتقام گيرنده از دشمنان او هستم».
از امام صادق عليه السلام روايت است که : «... چون امام حسين عليه السلام به شهادت رسيد، فرشتگان گريستند و گفتند: پروردگارا! آيا قاتلين برگزيده ي تو و فرزند پيامبرت را به حال خود وا مي گذاري؟ پس خداوند سايه و نور امام قائم - عجل الله فرجه الشريف- را بر آنان نماياند و فرمود:
«بذلک القآئم أنتقم منهم(11)؛ به وسيله ي اين قائم - عجل الله فرجه الشريف- از ظالمين و قاتلين انتقام مي گيرم.»
نقل شده است: هروي از حضرت رضا عليه السلام مي پرسد: نظرتان درباره ي اين فرمايش امام صادق عليه السلام که مي فرمايد: «هرگاه قائم ما قيام کند، بازماندگان از قاتلان امام حسين عليه السلام به کيفر کردار پدرانشان کشته مي شوند.» چيست؟
حضرت فرمود: اين سخن صحيح است.
گفتم: پس معناي آيه قرآن (و لا تزر وازرة وزر أخري)(12) «هيچ گناه کاري بار گناه ديگري را بر نمي دارد» چيست؟
فرمود: «آنچه خداوند مي فرمايد صحيح است ولي بازماندگان قاتلان امام حسين عليه السلام به کردار پدران شان خرسند هستند و به آن افتخار مي کنند و هر کس از چيزي راضي و خشنود باشد مانند آن است که آن کار را انجام داده باشد، اگر مردي در مشرق کشته شود و مرد ديگري در مغرب به کشته شدن او شادمان باشد، نزد خدا شريک گناه قاتل است و حضرت قائم- عجل الله فرجه الشريف- فرزندان قاتلان امام حسين عليه السلام را هنگام ظهورش نابود مي سازد؛ چرا که به عمل پدرانشان راضي هستند (و ظاهراً در برابر نهضت مهدوي مزاحمت ايجاد کرده، مي ايستند و در حمايت از کردار پدران خود لجاجت و عناد مي ورزند)...(13)
حال با توجه به اهميت بحث فتنه ها و اين که هر قدر زمان ظهور و قيام حضرت مهدي عليه السلام نزديک تر مي شود فساد و فتنه ها فراگيرتر و پيچيده تر مي گردد، پسنديده به نظر مي رسد شرح اين بخش از خطبه را با کلام مرحوم علامه جعفري رحمه الله به پايان رسانيم:
به راستي آيا اميرالمؤمنين عليه السلام با اين جملات با همه ي تاريخ بشري صحبت نمي کند؟ آيا اين اصل کلي در همه ي جاده ها و طرق اصلي و فرعي تاريخ جريان ندارد؟
«ان الفتن اذا أقبلت شبهت، و اذا أدبرت نبهت، ينکرن مقبلات، و يعرفن مدبرات، يحمن حوم الرياح، يصبن بلداً و يخطئن بلداً(14)؛ بدانيد هنگامي که فتنه ها روي مي آورند مشتبه مي باشند (عوامل اشتباه) و وقتي که روي برمي گردانند بيدار مي سازند، در هنگام آمدن مورد انکار و ناشناسند و در موقع برگشت و روي گردان شدن شناخته مي شوند. فتنه ها مانند بادها مي گردند، (به شهري مي رسند) در يک شهر وارد مي شوند و مي ورزند و از شهري بدون اصابت مي گذرند.»
اميرالمؤمنين علي عليه السلام در اين چند جمله دو اصل بسيار مهم و فراگير را در تحرکات فتنه اي گوشزد فرموده است که با شناخت آن دو اصل مي توان مقداري فراوان از معماهاي تاريخ را حلّ و فصل نمود. اين دو اصل عبارتند از:
1) فتنه در هنگام شروع، ناشناخته و عامل اشتباه است.
2) فتنه در هنگام پايان يافتن و روي گردان شدن، شناخته شده و بيدار کننده است.
اصل اول- هر فتنه اي که با دست بشر و با تفکرات او در جامعه بروز مي کند، هرگز به عنوان فتنه و علائم و مختصات فتنه که همه و مهم باشد بروز نمي کند؛ يعني اين طور نيست که وقتي فتنه اي در يک جامعه سر بر مي آورد به قدري علامت ها و مختصات فتنه بودن آن واضح و روشن است که همگان مي توانند بفهمند. زيرا به وجود آورندگان فتنه ها آگاه تر و ماهرتر از آنند که کاري انجام بدهند که مردم جامعه از نخستين بروز نمودهاي آن، حالت مقاومت از خود نشان داده و آن را برگردان کنند.
لذا مهم ترين و اساسي ترين کاري که فتنه گران براي گسترش و تعميق کار خود انجام مي دهند، چند چيز است؛
1) استخدام قيافه هايي که در جامعه به خوبي و پاکيزگي و اخلاص شناخته شده باشند، مانند بعضي از افراد خوارج نهروان که با پيشاني پينه بسته و لب هاي ذاکر و چشم هاي فرو رفته از شب بيداري ها و قرآن به بغل! وسيله اي براي بروز فتنه ي تباه کننده ي خوارج گشتند. چه خوب گفته آن شاعر زبر دست درباره ي قاتلين امام حسين عليه السلام:
جآؤوا برأسک يابن بنت محمد
و يکبرون بأن قتلت و انما
قتلوا بک التکبير و التهليلا
«اي پسر دختر محمد! (اي حسين عليه السلام) سر بريده ي تو را که با خونش آغشته بود، آوردند و آنان در موقع آوردن سر مبارک تو تکبير مي گفتند که تو کشته شده اي !! و جز اين نيست که با قتل تو، تکبير (الله اکبر) و تهليل (لا اله الا الله) را کشتند.»
2) استخدام بهترين شعارها براي مردم آن جامعه، مثلاً اگر فقر مادي در آن جامعه حکم فرماست، شعار «ثروت قارون براي همه»، اگر خفقان و اسارت و زنجير جبر جامعه اي را در خود فرو برده است، قطعاً شعارش آزادي مطلق است که ادعاي آزادي «جان استوارت ميل و اگزيستانسياليسم، سارتر و ياسپر و هايدگر» در برابرش نه تنها رنگ باخته مي باشند، بلکه اصلاً رنگي ندارند. اگر نژادپرستي هدف افراد و گروه هاي يک جامعه باشد، شعار نژادپرستي مانند «نژاد آلمان فوق همه» را سر خواهند داد! و به هر حال فتنه گران ماهر پيش از آن که مقتضاي جوّ جامعه را بشناسند به هيچ کاري اقدام نمي کنند. وقتي که جوّ جامعه را شناختند و فهميدند که تقاضاي اصلي و تقاضاي فرعي جامعه چيست تا عرضه کالاي خود را به آن جامعه با تقاضاي موجود تنظيم نمايند.
3) اگر فتنه گران مردم ژرف نگر و مطلع بوده باشند، تا آنجا که مي توانند دم از اصول عاليه ي انساني و ارزش هاي او مي زنند و چنان فرياد: واعدلا، واحقّا، وا آزاديا، واپيشرفتا، و به طور کلي چنان فرياد وا انسانها مي زنند که حتي بعضي از انسانهاي دانشمند و آگاه و خردمند را هم مي توانند به اشتباه بيندازند.(15)
4) موقعيت گذشته ي جامعه و اصول حقوقي و سياسي و اجتماعي و علمي و هنري و جهان بيني حاکم در آن را چنان بي امان و مطلق مي کوبند و چنان در آن کوبيدن قيافه ي حقّ به جانب از خود نشسان مي دهند که ساده لوحان را وادار مي کنند که حتي درباره ي بديهي ترين اصول و قوانين طبيعي و قراردادي دوران گذشته به ترديد بيفتند، مثلاً شک کنند در اين که آيا خورشيد دوران گذشته هم مانند امروز روي زمين را روشن مي ساخت !! آيا 2 ضربدر2هاي آن دوران، مانندحالا 4 نتيجه مي داد يا عدد ديگري!! آيا در دوران گذشته، کشاورزان با قراردادي معين با کارفرمايان زمين را زراعت مي کردند، يا با راهنمايي جانوران جنگلي به اين کار مي پرداختند!!
5) ايجاد اراده و حرکت از هر راه و با هر وسيله اي که ممکن است، اگر چه مقصد داراي حتي يک صدم ارزش سپري کردن آن راه و قرباني کردن وسيله را نداشته باشد.
مسلم است که اين امور پنج گاننه براي اغلب مردم که از نگرش هاي عميق و همه جانبه محرومند، همه ي امور جامعه را؛ از تفکرات اصلي گرفته تا تخيلات و از عالي ترين ارزش ها گرفته تا عادي ترين پديده ها، مورد سؤال قرار داده، در ابهام فرو مي برد.
اصل دوم- فتنه در هنگام پايان يافتن و رويگردان شدن، بيدار مي کند.
براي توضيح اين اصل، دو نوع فتنه ر ا به طور مختصر توضيح مي دهيم:
نوع اول: فتنه هاي گذرا
نوع دوم: فتنه هايي که در جامعه رسوب مي کنند و عناصر و اصول خود را به عنوان مکتب و عقيده بر جامعه تحميل مي کنند، به طوري که تدريجاً همه ي فرنگ جامعه را فرا مي گيرند.
دو نوع فتنه ي مزبور مشترکاتي دارند و تمايزاتي، مشترکان آن دو عبارتند از:
يک- امور پنج گانه اي که در تفسير اصل اول متذکر شديم.
دو- انقسام مردم در برابر فتنه ها به گروه هاي مختلف:
1) ساده لوحاني که مبناي زندگي، اراده، تصميم و هدف گيري آنان بر اساس کشمش و غوره است ( با يک کشمش گرمي و با يک غوره سردي شان مي شود).
2) مردماني که تا حدودي از اگاهي هاي مفيد در زندگي برخوردارند و يک کشمش و يک غوره نمي تواند وضع آنان را دگرگون کند، ولي باغي از کشمش و يا غوره مي تواند در دگرگون کردن وضع آنان مؤثر بوده باشد.
3) جمعي ديگر وجود دارند که بيدارتر و هوشيارتر از آنند که در بروز فتنه ها، عناصر معرفتي و اختياري شخصيت خود را ببازند، بلکه تا حدود زيادي مي توانند به تحليل و ترکيب قضايايي که فتنه با خود آورده است بپردازند؛ البته اينان در اقليّت اسف انگيزي اند همچنان که نوابغ در اقليّت اسف انگيزي مي باشند.
هر دو نوع فتنه پس از نزول يا استقرار، براي آگاهان قابل شناخت و آموزنده مي باشند؛ زيرا پس از آن که يک فتنه در معرض زوال قرار گرفت، عوامل و انگيزه هاي به وجود آمدن خود را آشکار مي سازد و هم چنين با شناخت چگونگي قطع علاقه ي مردم از آنچه که فتنه آن را مطلوب نشان مي داد مي توان حقيقت مطلوبيت آن را به خوبي ارزيابي کرد؛ مثلاً اگر مشاهده شد که «با بادي از بين رفت» کشف مي شود که «با بادي آمده بود».
اما تمايزات دو نوع فتنه، برخي از آنها بدين قرار است:
1) فتنه هاي گذرا از آن جهت که به اصل و قانون ثابت مستند نيستند و فقط از حوادث و تحولات مي توانند استفاده کنند، لذا دير يا زود صحنه ي جامعه را ترک مي کنند و در موقع ترک جامعه براي عده اي قابل توجه از مردم شناخته مي شوند. در صورتي که فتنه هاي رسوبي از آن جهت که با مهارت کامل خود را وابسته ي اصل و قانون ثابت نشان مي دهند، لذا مي توانند زمان هايي طولاني مغز و روان مردم جامعه را در اختيار خود بگيرند، بلکه چنان که در بالا اشاره کرديم، ممکن است تدريجاً به صورت فرهنگ ثابت جامعه درآيند.
2) شناختن فتنه هاي گذرا براي مردمي که تا حدودي از خرد و آگاهي برخوردارند، آسان تر است از شناختن فتنه هاي رسوبي، زيرا فتنه هاي رسوبي به جهت نمايش وابستگي به اصول و قوانين ثابت انساني چنان که اشاره کرديم مي توانند حتي هشيارترين انسانها را مبهوت بسازند و چنان که خزيمه با آن خرد و تقوا، نخست از پيکار با معاويه امتناع ورزيد، تا آن گاه که سپاهيان معاويه «عمار بن ياسر» را شهيد کردند و به يادش آمد که پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم درباره ي او فرموده بود:
«يا عمار! تقتلک الفئه الباغيه؛ اي عمار تو را گروه ستمکار خواهند کشت.»
3) فتنه هاي رسوبي که با گذشت زمان در جامعه رسوب مي کنند و چه بسا که به صورت فرهنگ ثابت جامعه در مي آيند، ممکن است با بروز شصيت هاي بزرگ و با تقوا مورد تصفيه قرار بگيرند، و امور نامناسب و ناشايست آنها را از واقعيات و امور شايسته تفکيک نموده و جامعه را از تصفيه ي مزبور برخوردار بسازند.(16)
پی نوشت:
1- نهج البلاغه: خطبه 92.
2- منهاج البراعه: ج7، ص73؛ شارح معتزلي از صاحب کتاب استيعاب (ابوعمر محمد بن عبدالبرّ) از قول جميع زيادي از راويان نقل مي کند که گفته اند: «جز علي بن ابي طالب عليه السلام، هيچ يک از صحابه ي پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم را نگفته است».
3- شرح نهج البلاغه ابن ابي الحديد: ج7، ص47؛ او متجاوز از سي مورد خبر غيبي و پيشگويي تاريخي از امام علي عليه السلام ذکر کرده و گويد: «تتبع کرديم همه آنها تحقق يافته و کاملاً صحت داشته ».
4- منهاج البراعه: ج7، ص77؛ نهج البلاغه (دشتي): خطبه 93.
5- شرح نهج البلاغه ابن ابي الحديد: ج7، ص58؛ الغارات: ج2، ص678؛ معجم احاديث المهدي عليه السلام: ج5، ص305.
6- بحارالانوار: ج51، ص121 و ج 41 ص 354 و ج 33، ص 365 و...
7- شرح نهج البلاغه ابن ابي الحديد: ج7، ص59.
8- رساله العقايد الجعفريه: 250؛ مجمع البحرين: ج2، ص679؛ فرهنگ نامه مهدويت: 194؛ حقّ اليقين، ص351.
9- بحارالانوار: ج52، ص354 و ج 45 ص 299؛ غيبت نعماني: ص231.
10- کمال الدين: ج2، ص384؛ نجم الثاقب: ص106.
11- بحارالانوار: ج51، ص868 ؛ اصول کافي: ج1، ص534.
12- سوره ي انعام، آيه ي 164.
13- علل الشرايع: ج1، ص219- بحارالانوار: ج52، ص313؛ نجم الثاقب: ص819.
14- نهج البلاغه: خطبه ي 92.
15-ولي چه بايد کرد:
راه هموار است و زيرش دام ها++
قحطي معنا، ميان نام ها
لفظ ها و نام ها چون دام هاست++
لفظ شيرين ريگ آب عمر ماست
16-ترجمه و شرح نهج البلاغه/ علامه محمد تقي جعفري: ج16 ص 301-306.
✅ لینگ قرارگاه منتظران ظهور امام مهدی (عج) ⬇️
🆔 https://eitaa.com/joinchat/388432080C8f3884a2fb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹السلام علیک یا صاحب الزمان 🌹
🎥 علاقه امام زمان (عج) به شیعیان
❇️ سه خصلت شیعیان : غیرت ، سخاوت و شجاعت ....
🎙 سخنران : آیتالله مرحوم علامه امینی
⏰ زمان : ۱ دقیقه و ۱ ثانیه
🌹اللهم عجل لولیک الفرج 🌹
✅ لینگ قرارگاه منتظران ظهور امام مهدی (عج) ⬇️
🆔 https://eitaa.com/joinchat/388432080C8f3884a2fb
🌷هر روز یک صفحه قرآن به نیت سلامتی آقا صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و تعجیل در ظهورشان.
صفحه ۳۱ قرآن کریم 🌷
قرارگاه منتظران ظهور امام مهدی (عج)
https://eitaa.com/joinchat/388432080C8f3884a2fb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹السلام علیک یا صاحب الزمان 🌹
🎥 آقا کبریت داری؟
❇️ از خدا ،امام زمان علیه السلام را بخواهیم
🎙 سخنران : حجت الاسلام پناهیان
⏰ زمان : ۴۶ ثانیه
🌹اللهم عجل لولیک الفرج 🌹
✅ قرارگاه منتظران ظهور امام مهدی (عج) ⬇️
🆔 https://eitaa.com/joinchat/388432080C8f3884a2fb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نماهنگ مهدوی🌸
به ابی انت وامی
یا اباصالح المهدی🌷
به ابی انت و امی
یا صاحب الزمان 🌷
قرارگاه منتظران ظهور امام مهدی (عج)
https://eitaa.com/joinchat/388432080C8f3884a2fb
✅ لینگ قرارگاه منتظران ظهور امام مهدی (عج) جهت عضویت ⬇️
🆔 https://eitaa.com/joinchat/388432080C8f3884a2fb
✅ لینگ قرارگاه منتظران ظهور امام مهدی (عج) جهت عضویت ⬇️
🆔 https://eitaa.com/joinchat/388432080C8f3884a2fb
4_5850461574229134021.mp3
2.11M
🌹السلام علیک یا صاحب الزمان 🌹
🔊 مجموعه صوتی مهدوی
❇️ #شناختامام زمان (عج)
❇️ جزیرهی خضرا قلب شماست...
❇️ قسمت دهم
🎙 سخنران : حجت الاسلام حسن محمودی
⏰ زمان : ۳ دقیقه و ۳۱ ثانیه
🌹اللهم عجل لولیک الفرج 🌹
✅ لینگ قرارگاه منتظران ظهور امام مهدی (عج) ⬇️
🆔 https://eitaa.com/joinchat/388432080C8f3884a2fb
🌷هر روز یک صفحه قرآن به نیت سلامتی آقا صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و تعجیل در ظهورشان.
صفحه ۳۲ قرآن کریم🌷
قرارگاه منتظران ظهور امام مهدی (عج)
https://eitaa.com/joinchat/388432080C8f3884a2fb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹السلام علیک یا صاحب الزمان 🌹
🎥 گذشت و ظهور نکرد!
❇️ تطبیق علائم و ایجاد اضطرار در جامعه، آسیب های مخربی به همراه خود دارد و البته یکی از روش های مدعیان هم استفاده از این اضطرار است تا فرد را جذب فرقه نمایند!
❇️ همانگونه که در روایات هم می بینیم برخی از علائم، سَد محکمی در مقابل مدعیان و فرق انحرافی هستند و با تطبیق آنها، گشایشی برای ادعاهای مختلف از سوی فرق های امامت و مهدویت خواهد بود.
❇️ نویسنده ای می نگارد:« از میان خاندان بنی هاشم، امام صادق علیه السلام با امامت و مهدویت محمد بن عبدالله به مخالفت برخاست و با او بیعت نکرد. احادیث پر شمار نشانه های ظهور در این زمان صادر شده است. امام صادق علیه السلام با استناد به نشانه هایی که پیش از ظهور مهدی رخ می دهد، تلاش کرد تا به خاندان اهل بیت و شیعیان بفهماند که چون نشانه های ظهور محقق نشده، در آستانه ظهور امام مهدی علیه السلام قرار ندارند و محمد بن عبدالله مهدی موعود نیست »
🎙 سخنران : مقام معظم رهبری حضرت آیت الله امام خامنهای
⏰ زمان : ۱ دقیقه و ۹ ثانیه
🌹اللهم عجل لولیک الفرج 🌹
✅ لینگ قرارگاه منتظران ظهور امام مهدی (عج) ⬇️
🆔 https://eitaa.com/joinchat/388432080C8f3884a2fb
🔸برای در امان ماندن از فتنه های آخر الزمان و معرفت به امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف این دو دعاء را همیشه بخوانید.
🌸 دعـــایزمــانغیبـتمــولا:
«اللهُمَّ عَرِّفنیِ نَفْسَکَ، فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفنی نَفْسَکَ لَمْ اَعرِفْ رَسُولَکَ.
اَللهُمَّ عَرِّفنی رَسُولَکَ فاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنی رَسُولَکَ لَمْ اَعرِّفْ حُجَّتَکَ.
اللهُمَّ عَرِّفنی حُجَّتکَ فَاِنَّکَ اِنْ لَْم تُعَرِّفنی حُجَّتکَ ضَلَلْتُ عَنْ دِینیِ»🌸
🌸 دعـــایغــــــریـــق:
«یا اَللَّهُ یا رَحْمن یا رَحِیمُ
یا مُقَلِّبَ القُلُوبِ
ثَبِّتْ قَلْبِیِ عَلی دِینک»
التماس دعا 🤲
قرارگاه منتظران ظهور امام مهدی (عج)
https://eitaa.com/joinchat/388432080C8f3884a2fb
✅ فتنه های آخرالزمان
✅ راه رهایی از فتنه ها
❇️ شماره ۷
راه رهایی از این فتنه های آخرالزمانی در بیانات امیرمؤمنان(ع) در دو قالب عمومی و فردی قابل دسته بندی است ، راه عمومی همان تمسک به قرآن و اهلبیت(ع) است ، راه فردی که به برخی از صحابه توصیه میشده ( الزاماً شامل همگان نبوده ) مانند سکوت ، قعود و... که مورد گفتگوی ما نیست.
درصورت تمایل روایت مربوط به تمسک به قرآن را در این منبع مرور کنید.01 دربارة تمسک به اهل بیت(ع)، روایات متعددی از امیرمؤمنان(ع) نقل شده که با توجه به جامعیت روایت ذیل و دربرداشتن راه تحقق آن ، از بیان دیگر موارد خود داری و به نقل همین مورد اکتفا می کنیم.02
امیر مؤمنان(ع) در ضمن خطبه ای بلند ، راه هایی را برای رهایی از فتنه ها و مصون ماندن از عذاب الهی که فرجام فرو افتادگان در آنهاست ، فرا روی مؤمنان نهادند ، در اینجا به مناسبت ، به فرازهایی از این سخن گران سنگ توجه میکنیم« من و رسول خدا (ص) بر لب حوض هستیم و خاندان ما با ما هستند ، پس هر کس ما را بخواهد باید گفتار ما را بگیرد و به کردار ما عمل کند ، زیرا ما خاندانی هستیم که شفاعت از آن ماست! برای دیدارما درکنار حوض ، با هم رقابت کنید ، چون ما دشمنان را ازآن دور ، و دوستانمان را از آن سیراب میسازیم ، هرکس از آن آب نوشد هرگز تشنه نشود و حوض ما پر است و از دو نهر بهشتی در او ریخته میشود ، یکی « تسنیم » و دیگری « معین » در دو طرف این حوض ، زعفران است ، کسی را بر ما نمیگزیدند ولی اوست که از بندگانش هر که را بخواهد ویژه رحمتش کند ، پس خدا را ستایش میکنم بدین نعمتها که مخصوص شما قرار داده و بر حلال زادگی شما ، چون یاد ما خانواده ، شفای هر درد ، بیماری ، و وسوسة شک آور است ، و البته دوستی ما خشنودی خداست ، و هر کسی که راه ما را گیرد ، فردا ، در « حظیر القدس » و « فردوس برین » با ماست ، و منتظر امرما ، همچون کسی است که در راه خدا به خونش غلتد وهرکه فریاد ما را بشنود ولی ما را یاری نکند ، خدا به روی ، او را در دوزخ سرنگون سازد »
1. استقامت و تقیّه در برابر دشمنان: ما درِ گشایشیم وقتی که مبعوث شویم و همه راه ها بر مردم بسته شود ، ماییم « باب حطّه » که در اسلام است ، هر کس در او برآید ، نجات یابد و هر که از آن دور شود فرو افتد ، خدا به ما آغاز کرد و به ما پایان داد و آنچه را بخواهد به ما میزداید و به ما پایدار سازد و به ما باران فرود آید ، مبادا فریبنده ، شما را از خدا فریب دهد ، اگر بدانید درماندن شما میان دشمنانتان و تحمّل اذیت ها چه اجری دارید ، چشم شما روشن شود ، و اگر مرا نیابید ، چیزهایی از ستم و دشمنی و خودبینی و سبک شمردن حق خدا و ترس ، بینید که آرزوی مرگ کنید ، چون چنین شود ، همه به رشته خدا بچسبید و ازهم جدا نشوید و بر شما باد به صبر و نماز و تقیّه.
2. ثبات و دوری از رنگ به رنگ شدن: و بدانید که خداوند دشمن میدارد بندگان متلوّن و همه رنگ خود را ، پس ازحق ، و ولایت اهل حق ، دور نشوید چون هر کس دیگری را جای ما برگزیند نابود است و هر که پیرو آثار ما شود به ما پیوندد ، و هرکه ازغیر راه ما رود غرق شود ، همانا برای دوستان ما ، فوج هایی از رحمت خداست و برای دشمنان ما ، فوج هایی از عذاب خدا ، راه ما ، میانه است ، و رشد و صلاح در برنامه ماست ، بهشتیان به خانه های شیعیان ما چنان نگاه میکنند که ستاره درخشان را در آسمان می بینند.
3. پرهیز از دنیاگرایی: هر کس از ما پیروی کند گمراه نشود ، و هر که منکر ما شود هدایت نگردد ، و نجات نیابد آنکه با زبان ما کمک دهد دشمن ما را ، و یاری نشود آنکه ما را وابگذارد ، پس به طمعِ دنیای پوچ و بی ارزشی که سرانجام از شما دور شود و شما نیز از آن زوال یابید ، از ما روی نگردانید ، زیرا هر کس دنیا را برما ترجیح دهد افسوس فراوان دارد ، خداوند متعال [از زبان این فرد] میفرماید: « ای وای بر من که جانب امر خدا را فرو گذاشتم و در حقّ خود ظلم و تفریط کردم ».03
4. شناخت حقّ امامان معصوم(ع): چراغ راه مؤمن شناخت حق ماست ، و بدترین کوری ، نابینایی فضیلت ماست که با ما بی جهت و بدون گناه به دشمنی برخاسته فقط به جرم اینکه ما او را به سوی حق و دوستی خواندیم و دیگران او را به سوی فتنه دعوت کردند ، آنها را برما ترجیح داد ، ما را پرچمی است که هر که در سایة آن درآید ، او را جا دهد و هر که بسوی او پیش تازد پیروز است و هرکه از آن وا ماند ، نابود ، و هر که بدان چنگ زند نجات یابد ، شمایید آباد گران زمین که (خداوند) شما را در آن جای داد تا ببیند چه میکنید ، پس مراقب خدا باشید در آنچه از شما دیده میشود ، بر شما باد به راه روشن بزرگتر، در آن بروید که دیگری جای شما را نگیرد ، سپس حضرت این آیة قرآن را تلاوت فرمود:« به سوی آمرزش پروردگارتان بشتابید و به راه بهشتی که عرضش به قدر پهنای آسمان و زمین است و آن برای اهل ایمان به خدا و
پیمبرانش مهیا گردیده ».04
5. پیشه کردن تقوی: پس بدانید شما به بهشت نمیرسید مگر به تقوی ، و هر که رها سازد پیروی از آنکه خدا فرمان اطاعت او را داده ، برانگیخته شود برای او شیطانی که قرین و مونس او گردد.
6. عدم سازش با ستمکاران: شما را چه باشد که به دنیا تکیه کردید ، و به ستم خشنودید ، و فرو گذاشتید آنچه را که عزت و سعادت شما و نیروی علیه ستمگران در آنست ، نه از خدایتان شرم دارید ، و نه به حال خود فکر میکنید! شما در هر روز ظلم میشوید ولی از خواب بیدار نمیگردید ، و سستی شما پایان نپذیرد ، آیا نمی بینید دین شما کهنه میشود و شما سرگرم دنیایید ، خدای بزرگ میفرماید: « و شما مؤمنان هرگز نباید با ظالمان همدست و دوست باشید و گرنه آتش کیفرآنان درشما هم خواهد گرفت و در آن حال جز خدا هیچ دوستی نخواهید یافت و هرگز کسی ، شما را یاری نخواهد کرد » 05 و 06
روایاتی که مخاطبانش افراد متوسطی هستند که در فتنه ها احتمال لغزششان بیش از نجاتشان به نظر می آید از این قرارند:
7. ذکر و یادآوری همیشگی: دانشمند آن کس است که ارزش خویش را بشناسد ، در نادانی مرد همین بس که قدر خود را نشناسد و دشمن ترین بندگان نزد خدا همانا بندهای است که خدا او را به خودش واگذارد ، سرگردان و حیران از راه راست باشد و هدفش را نداند چیست ، و بدون راهنمای راه ، راه بپیماید ، اگر به سوی کسب مال دنیا دعوت شود اجابت میکند ، اگر به سوی آخرت دعوت شود کاهلی میکند ، گویا عملی را که برای دنیا انجام میدهد بر او واجب است و آنچه برای آخرت انجام میدهد از او ساقط ، اینها درزمانی است که درآن زمان ، کسی سالم نمی ماند جز مؤمنی که دائم الذکر است و کم اذیت ، که اگرحاضر باشد کسی او را نشناسد ، و اگرغایب باشد جستجویش نکنند.
8. عدم اشاعة گناه: اینان چراغ های هدایت و مشعل های فروزان برای شب روان هستند و برای سخن چینی و فساد ، در گردش نیستند ، نادان و سفیه نباشند که گناهان را انتشار دهند و اشاعه فاحشه کنند! خداوند درهای رحمتش را بروی اینان می گشاید و از ایشان ، عذاب سختش را برطرف میکند ، ای مردم همانا روزگاری می آید که مردم فقط به اسم اسلام بی نیاز باشند و از اسلام خبری نباشد ، آن چنان که ظرف تنها به آنچه که در آن ریخته میشود بی نیاز باشد.07
به امید آنکه خداوند همة ما را از شرّ فتنه های آخرالزمان برهاند و از تمام ابتلائات این دوره سربلند بیرون آورد. انشاءالله
...........................................................................
منابع :
01. ر. ک ، الدرالمنثور ، ج 2، ص 227.
02. ر. ک ، کمال الدین ، ج 2، ص 654 .
03. سورة زمر (39) ، آیة 56.
04. سورة حدید (57) ، آیة 21.
05. سورة هود (11) ، آیة 113.
06. نهج السعاده ، ج 3 ، ص 421.
07. إرشاد القلوب إلی الصواب ، ج 1 ، ص 35.
✅ لینگ قرارگاه منتظران ظهور امام مهدی (عج) ⬇️
🆔 https://eitaa.com/joinchat/388432080C8f3884a2fb