May 11
«بِسم الله الرحمن الرحیم»
❤️ سلام امام مهربان زمانم
صبحتان بخیر ❤️
به رسم شروع روزهای انتظارمان می خوانیم:
💠يا اللّٰهُ یا رَحْمَانُ یا رَحیم،يَا مُقَلِّبَ القُلُوب ثَبِّتْ قَلبی عَلی دینِک
💠دعای زمان غیبت؛
▫️اللَّهُمَّ عَرِّفْنی نَفْسَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنی نَفْسَكَ لَمْ اَعْرِف نَبِيَّك
▫️اللَّهُمَّ عَرِّفْنی رَسُولَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنی رَسُولَكَ لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَك
▫️اللَّهُمَّ عَرِّفْنی حُجَّتَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنی حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دینی
💠توسل به امام زمان(عج)؛
يا وَصِيَّ الْحَسَن وَ الْخَلَفَ الْحُجَّهَ أَيُّهَا الْقَائِمُ الْمُنْتَظَرُ الْمَهْدِيُّ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّه، يَا حُجَّهَ اللَّهِ عَلَي خَلْقِه يَا سَيِّدَنا وَمَولانا،
إِنَّا تَوَجَّهْنا وَ اسْتَشْفَعْنا وَ تَوَسَّلْنا بِكَ إلَي اللَّه و قَدَّمْنَاكَ بَيْنَ يَدَیْ حَاجَاتِنا،یا وَجِيهاً عِنْدَاللَّهِ اشْفَعْ لَنَا عِنْدَاللَّه
🌀به امید آنکه امروز را آنگونه بگذرانیم که شایسته ی نام "منتظر مهدی(عج)" باشیم🌀
#شروع_منتظرانه
@Montazeranezohour
نیستی ُ
مُکرر شب است بی تو ،
با تمامَ ظلمتَش
با تمامِ هول و اضطراب ...
" أَلَیْسَ الصُبحُ بِقَریب "*
🌞آیا صُبح نزدیک نیست ؟
💥قرائت سوره ی قدر را در سحرها فراموش نکنیم...
#سحرنامه
@Montazeranezohour
✨فرازی نورانی از دعای ابوحمزه ی ثمالی را زمزمه می کنیم✨۲۲
🔹خدایا، من و پدر و مادرم را بیامرز و به هر دوی آنها رحم کن، چنانکه مرا به گاه کودکی پروردند
🔸 احسان هردو را به احسان و بدیهایشان را به آمرزش پاداش ده؛
🔹خدایا، مردان و زنان مؤمن را بیامرز، چه زنده و چه مردهی آنها را و بین ما و آنان با نیکیها پیوند ده.
🔸خدایا، بیامرز زنده و مردهی ما را، حاضر و غائب ما را، مرد و زن ما را، کوچک و بزرگ ما را، آزاد و غیر آزاد ما را،
🔹برگشتگان از خدا دروغ گفتند و گمراه شدند، گمراهی دوری و زیان کردند،زیانی آشکار
#ابوحمزه_ثمالی #ماه_رمضان
@Montazeranezohour
اميد آنكه توفيق بهره مندي از آيات الهي ،رزق معنوي ما منتظران ظهور در اين ماه پربركت باشد.
التماس دعا 🤲🏻
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
📌لينك دريافت ترتيل قرآن با صداي استاد پرهيزكار به تفكيك جزء:
https://ketabdownload.com/mida-extra-12.html
📌قرآن كريم ، فهرست و تلاوت:
http://www.parsquran.com/book/
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
🔊صوت جزء امروز بصورت تندخواني(با صداي استاد معتز آقائي)
#قرآن_رمضان
@Montazeranezohour
🖋شرح زیارت عاشورا شماره 6
📖سندیت لعن های زیارت عاشورا:
در فرازی از زیارت عاشورا می خوانیم:«اللهُمَّ خُصَّ انْتَ اوَّلَ ظالِمٍ بِاللَّعْنِ مِنّى ، وَابْدَأْ بِهِ اوَّلًا ثُمَّ الثَّانِىَ وَالثَّالِثَ وَالرَّابِعَ...؛خدايا مخصوص گردان نخستين ستمگر را به لعنت من و آغازكن بدان لعن اوّلى را و سپس دومى و سومى و چهارمى را، خدايا لعنت كن ...»[32]
گفته می شود جمله هاى «أوّلًا ثمّ الثّانى و الثّالث و الرّابع» در نسخه خطّى مصباح المتهجّد[33]، و نسخه مصباح الصغير شيخ[34] ، وجود ندارد. ولى بايد توجّه داشت كه جمله هاى فوق در چند نسخه مهم و معتبر ديگر مصباح المتهجّد و مصباح الصغير موجود است:[35]
1. نسخه قديمى و خطّى مصباح المتهجّد كه تاريخش به زمان شيخ طوسى[36] بر مى گردد.[37]،[38]
2. نسخه ابن ابى الجود كه در كتابخانه مرحوم آية اللَّه مرعشى رحمه الله[39] موجود است؛ وى مى نويسد: اين نسخه را با نسخه اى كه در اختيار نوه ابن شهر آشوب بوده، مقابله كردم و نوه ابن شهر آشوب گفته است كه من از جدّم (ابن شهر آشوب) شنيدم كه اين نسخه اى است كه آن را بر شيخ طوسى خوانده ام. در اين نسخه نيز جملات فوق موجود است.[40]
3. مرحوم سيّد بن طاووس رحمه الله نيز در مصباح الزائر اين زيارت را به كيفيّت فوق نقل كرده است و پس از آنكه مى گويد: اين دو فقره اخير زيارت كه مشتمل بر صد لعن و صد سلام است را در مصباح كبير[41] نيافتم، مى افزايد: ولى من آن را از مصباح الصغير شيخ كه برگرفته از مصباح كبير است نقل مى كنم.[42] لذا در نقل سيّد از مصباح الصغير نيز، جمله هاى فوق آمده است.[43]
بنابراين، در بسيارى از نسخه هاى قديمى مصباح المتهجّد و برخى از نسخه هاى مصباح الصغير جمله هاى فوق موجود است و اگر در برخى ديگر از نسخه ها نيست، ممكن است به شرايط زمانى عرضه اين زيارت برگردد.[44]
علاوه بر آن در بحار الانوار[45]، این فقرات و جمله ها موجود است و ايشان نيز مستقيماً از مصباح المتهجّد نقل مى كند و اين نشان مى دهد در نسخه موجود نزد علّامه مجلسى نيز، جمله هاى فوق وجود داشت.[46]
لذا اگر فرازهای لعن و برائت ، در كامل الزيارات به طور دقيق نيامده، مشكلى ايجاد نمى كند، چرا كه نقل ابن قولويه در كامل الزيارات در بخش هاى ديگر زيارت عاشورا نيز با نقل مصباح المتهجّد اندكى متفاوت است و تنها در جمله هاى مورد بحث نيست.[47]
با این تفاسیر باید تأکید کرد لعن های زيارت عاشورا به صورت كنونى در كتب معتبره نوشته شده است و دارای اعتبار است.[48]
——————————
📚[32] كليات مفاتيح نوين ؛ ص399.
[33] مربوط به اوايل قرن 6 (سال 502)، موجود در كتابخانه آستان قدس رضوى.
[34] برگزيده مصباح المتهجّد ؛ مربوط به قرن 6؛ موجود در كتابخانه آستان قدس رضوى.
[35] كليات مفاتيح نوين ؛ ص399.
[36] قرن 5.
[37] موجود در كتابخانه مسجد اعظم مرحوم آيةاللَّه بروجردى رحمه الله در قم به ش 394 که در صفحه اوّل آن نوشته شده: «نسخه زمان مؤلّف».
[38] كليات مفاتيح نوين ؛ ص399.
[39] ش؛ 6837.
[40] كليات مفاتيح نوين ؛ ص399.
[41] «مصباح المتهجّد».
[42] مصباح الزائر؛ ص 278.
[43] كليات مفاتيح نوين ؛ ص399.
[44] همان.
[45] ج 98؛ ص 296.
[46] كليات مفاتيح نوين ؛ ص399.
[47] همان.
[48] احكام عزادارى ؛ ص83.
#شرح_زیارت_عاشورا
@Montazeranezohour
منتظران ظهور
⏱چله های انتظار⏱
🚫مرده خواري ممنوع 🚫
شماره 38
🔹🔵🔹🔵🔹🔵🔹🔵🔹
💢موارد مجاز غيبت
7️⃣متجاهر به فسق، شخصی است که آشکارا مرتکب گناه مي شود، بر دو گونه است:
نخست آنها كه در يك عمل تجاهر دارند كه تنها در همان عمل غيبت آنها جايز است، و ديگر كسانى كه پرده حيا را دريده و جسورانه دست به هر گناهى مى زنند، اين گونه اشخاص هيچ گونه احترامى ندارند و افشاگرى در مورد آنها لازم و ضرورى است تا جامعه از خطرات آنها آگاه شوند.
پس خواهشمنديم توجه بفرماييد طبق دیدگاه فقهای شیعه درباره متجاهر به فسق باید گفت: غیبتشان جایز است ولي در همان گناهی که به آن تجاهر می کنند، نه گناه های مستور و پوشیده. وگرنه همه مردم از آن جهت که معصوم نیستند گناهانی انجام می دهند و اگر قرار باشد غیبت کسی که گناهی مرتکب شد جایز باشد، در جامعه آبرویی برای کسی باقی نمی ماند.
رسول گرامى اسلام (ص) فرمود:
« آیا از گفتن آنچه در باره فاجر و گناهكار مىدانید خوددارى مىكنید تا مردم او را نشناسند؟ عیوب وى را براى مردم بازگو كنید تا از او كنارهگیرى كنند و برحذر باشند.
پس غیبت افرادی که آشکارا فسق و گناه میکنند نیز از موارد حرمت غیبت استثنا شده است.
از امام باقر(ع)روایت شده است كه فرمود:
سه نفرند كه احترام ندارند:
1. كسى كه داراى هوسهاى بدعت آمیز است، 2. زمامدار ستمگر، 3. كسى كه آشكارا معصیت مىكند.[ وسائل الشیعه، ج 12، ص 289، ح 16327]
اين سخن را با ذكر دو نكته پايان مى دهيم: نخست اين كه مى دانيم يكى از علوم معروف اسلامى علم رجال است كه در آن از صدق، كذب، درستى و نادرستى راويان اخبار سخن به ميان مى آيد، بعضى از ناآگاهان از آموختن اين علم ابا داشتند چرا كه این دانش منجر به غيبت افراد مى شود، در حالى كه پرواضح است، حفظ حريم احكام اسلام از آميخته شدن به دروغ و مطالب خلاف، هدفى بسيار برتر و بالاتر است، و همين هدف والا است كه به ما اجازه مى دهد درباره سوابق راويان اخبار دقت و جستجو كنيم و نقطه هاى ضعف آنها را بشمريم و در كتاب هاى رجال ثبت كنيم، تا احكام الهى دستخوش هوا و هوس هاى اين و آن نشود.
8️⃣ديگر اين كه در مسايل اجتماعى و سياسى براى گزينش افراد در پست هاى حسّاس، و يا در ادامه كار برای یافتن نقطه ضعف هايى پنهانى، كه در سرنوشت جامعه مؤثر است، اگرچه افشا كردن این امور مشمول عنوان غيبت است، لکن به خاطر اهميت حفظ نظام جامعه اسلامى، كشف و خنثى كردن توطئه ها اقدام به آن، نه تنها اشكالى ندارد، بلكه گاه واجب نیز مى شود و كسانى كه بر اين گونه عيوب سرپوش مى نهند تا آن که گرفتار غيبت نشوند، در واقع مصالح جامعه اسلامى را فداى اشخاص مى كنند. از این رو، پيامبر اكرم(ص) از پرده پوشى بر گناه فاجران نهي کرده و دستور افشای آنها را می دادند تا مردم آنان را بشناسند. لکن اين بدان معنى نيست كه بى جهت آبروى اشخاص را ببرند و يا از حد لازم تجاوز كنند و در حريم زندگى شخصى و خصوصى آنها وارد شوند.
📚اخلاق در قرآن، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: جمعى از فضلاء، مدرسة الامام على بن ابى طالب(علیه السلام)، قم، 1377 ش، چاپ اول، ج 3، ص 124 و 127.
ادامه دارد...
🔹🔵🔹🔵🔹🔵🔹🔵🔹
عهدمون با امام زمان (عج)را یادمون نره:
🎁چهل روز بدون گفتن و شنيدن غيبت،هديه ي ميلاد آقامون🎊
فردا با ادامه ي مبحث غيبت هاي مجاز درخدمت خواهيم بود.
#چله_های_انتظار
#مرده_خواری_ممنوع
@Montazeranezohour