قبول حق باشه و محتاجیم به دعا شما خوبان .
اجرتان با شهدا کربلا استاد محترم .
#آجرک_الله_یا_صاحب_الزمان 🏴🏴
یازهرا😔
هدایت شده از مهدی کرار
🌿بسم الله الرحمن الرحیم🌿
#سلام_علی_آل_یاسین
#گفتگوی_عصرانه
#پرسش و پاسخ های مهدوی🌱
ساعت اجرا: حدود ۱۷/۳۰
سلام مهربان پدر، مهدی جان!✋🏻🌹
محتاج گرمی دستان توام،
طنین دلنشین صدایت، عطر ملایم و بهشتی گریبانت،
تشعشع نافذ نگاهت،
و طنین پدرانه ی گام هایت ...
محتاج توام پدر ...
در این گفتگو سعی خواهیم کرد به پرسش های مهدوی شما پاسخی درخور تقدیم نماییم✔️
شما هم اگر سوالی دارید، مطرح کنید ..
با ذکر شریف یا ابا صالح المهدی ادرکنی 🤲🏻
گفتگو را آغاز می کنیم⤵️
هدایت شده از مهدی کرار
سوال: 👇👇
آيا نفس زكيه اي كه در روايات در زمان ظهور مهدي موعود ع حضور دارد همان است كه از اولاد امام حسن مجتبي مي باشد؟
هدایت شده از مهدی کرار
پاسخ: ⤵️⤵️
با سلام و عرض ادب
1. كلمه نفس زكيه نام فرد معيني نيست بلكه اين كلمه صفت است؛ يعني: «جان پاك»؛ «نفس كامله». زكيه از «زَكي» به معني پاكي، رشد و صلاح گرفته شده است. پس ابتدا بايد دانست اين كلمه اسم عَلَم براي فرد خاص نميباشد.
چه اين كه در روايتها گاه به امام سجاد(علیه السلام)(. علامه محمد باقر مجلسي، بحارالانوار، ج 41، ص 352، ح 8: «...إنّك أخبرتني أن علي بن الحسين النفس الزكيه».)، امام كاظم(علیه السلام)(همان، ج 48، ص 11، ح 7: «الامام موسي بن جعفر كنيته ابوالحسن الاول و... ويعرف بالعبد الصالح والنفس الزكيه». )، رسول خدا(صلی الله علیه و آله )(عمادالدين طبري، بشارة المصطفي، كتابخانه حيدريه، نجف، 1383 ق، ص 219
هدایت شده از مهدی کرار
«...انطلق ذلك الملك الي قبر رسول الله(صلی الله علیه و آله) فيقول: ايهاالنفس الزكيه...».)، امام حسن مجتبي(علیه السلام)( ابن ابيالحديد المعتزلي، شرح نهجالبلاغه، كتابخانه آيت الله مرعشي نجفي، قم، (1404 ق)، ج 3، ص 308: «كان مشهوراً عندهم أن آية قتل النفس الزكيه أن يسيل دم بالمدينة... مكتوب هذا قبر الحسن بن علي بن أبيطالب(علیه السلام)».)و نيز به يكي از نوادگان امام حسن مجتبي(علیه السلام) كه اولاد ششم از محمد بن عبدالله بن حسن بن حسن ميباشد(ر.ك: رضيالدين علي بن يوسف حلي، العدد القويه، كتابخانه آيت الله مرعشي نجفي، قم، (1408 ق)، ص 357.)؛ نفس زكيه گفته شده است.
هدایت شده از مهدی کرار
اما نفس زكيه در روايات ظهور به 3 فرد اطلاق شده است.
. نفس زكيهاي كه بين ركن و مقام ـ در مكه ـ پيش از قيام كشته ميشود و جواني از خاندان حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) است: «وقتل غلامٍ من آل محمد(صلی الله علیه و آله) بين الركن والمقام اسمه محمد بن الحسن النفس الزكية؛ و كشته شدن جواني از خاندان محمد(صلی الله علیه و آله) ميان ركن و مقام اسمش محمد پسر حسن نفس زكيه است.»(علامه محمد باقر مجلسي، بحارالانوار، ج 52، ص 192، ح 78.)
او همان كسي است كه بلافاصله پس از كشته شدنش قيام حضرت مهدي(عج الله تعالی) محقق ميشود. زيرا در ادامه عبارت قبلي ميگويد: «فعند ذلك خروج قائمنا؛ پس در همين هنگام قائم ما بپا ميخيزد».(همان.)
هدایت شده از مهدی کرار
. نفس زكيهاي كه وزير امام مهدي(عج الله تعالی) هنگام ظهور است و از اولاد امام حسين(علیه السلام) ميباشد.(همان، ص 223.)
. نفس زكيهاي كه در اطراف كوفه به همراه هفتاد نفر كشته ميشود ولي در روايت گفته نشده فرزند چه كسي است.
«وقتل النفس الزكيه بظَهر الكوفة في سبعين؛ و كشته شدن نفس زكيه در پشت كوفه به همراه هفتاد نفر».(همان، ص 273.)
هدایت شده از مهدی کرار
ريشه اين پرسش كه نفس زكيه را از فرزندان امام حسن ميدانند به فرقه جاروديه يكي از شعبههاي زيديه برميگردد.
گروهي از اين فرقه بر اين باورند كه «محمد بن عبدالله بن حسن بن حسن بن علي بن ابيطالب(علیه السلام)» كه معروف به نفس زكيه بوده است و به روزگار منصور عباسي قيام كرد و در سال 145 ق. كشته شد، زنده است و در حال حكومت بر زمين است و او همان مهدي خواهد بود.(حسين كريمشاهي بيدگلي، فرهنگ موعود (اعلام)، ناصر، قم 1377، چاپ اول، ص 70.)
هدایت شده از مهدی کرار
سوال: 👇👇
شيخ ابن محمود در صفحه 6 و 12 رساله خود مينويسد: « يكي از علل رد احاديث مهدي اين است كه اينها با يكديگر تناقض، تضاد، تفاوت و ناهماهنگي دارند! « چون براي جمع آوري آنها كوشش كنيد از ميان آنها بيست مهدي قد علم ميكند كه صفت هر يك با ديگري تفاوت دارد و اين به يقين دليل آن است كه پيامبر (ص) اين احاديث را بر زبان جاري نساخته است. او براي توضيح ادعاي خود مثالهايي ميآورد و ميگويد: يك مهدي هست كه پيامبر (ص) دربارهاش گفت: « هيچ مهدي پس از من نيست مگر عيسي ابن مريم » .
2- شيخ ابن محمود در صفحه 12 و 13 پس از سخناني در رابطه با انكار حديث مهدي ميگويد: « اما اي بسا بعضيها بگويند كه شيخ الاسلام ابن تيميه به صحت ظهور مهدي اعتقاد دارد و او عالم فرزانهاي است كه صحت ديدگاه و درايت آشكارش مورد گواه همگان است. در پاسخ بايد بگويم: آري من نيز گفتار شيخ الاسلام را ديدهام كه در آن ثبت شده كه هفت حديث به روايت ابي داود پيرامون مهدي آمده است. من هم در آغاز جواني بر باور شيخ الاسلام بودم و از گفته هايش تأثير پذيرفتم، ولي چون به چهل سالگي رسيدم و از علوم فنون مطلع گرديدم! با سستيها، تضادها و اختلافهاي آن آشنا و واقف شدم و بحمداللَّه سرانجام اين اعتقاد ناپسند از ذهنم پاك شد و كاملاً دريافتم كه پس از پيامبر(ص) و كتاب خدا هيچ « مهدي » يي در كار نيست. » به اين سخنان پاسخ دهيد؟