🍃یک آیه🍃
🔶 سوره #ابراهیم، آیه ٣۶:
رَبِّ إِنَّهُنَّ أَضْلَلْنَ كَثِيراً مِّنَ النَّاسِ فَمَن تَبِعَنِي فَإِنَّهُ مِنِّي وَمَنْ عَصَانِي فَإِنَّكَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ
⚡️ترجمه :
پروردگارا! همانا بت ها بسيارى از مردم را گمراه كرده اند، پس هر كه مرا پيروى كند، قطعاً او از من است و هر كس با من مخالفت كند، همانا تو بخشنده ى مهربانى.
💥 توضیح :
سؤال:
چگونه بت ها كه مجسمّه هايى از سنگ وچوب هستند، انسان را گمراه مى كنند؟
پاسخ:
اولاً: بت ها هميشه جماد نيستند، گاهى انسان ها و طاغوت ها نيز بت مى شوند.
ثانياً: مسأله ى هنر و زيورآلاتى كه همراه بت ها بود جاذبه داشت.
ثالثاً: گاهى جهل سبب مى شود كه سنگ و چوب نيز ارزش پيدا كند.
#یک_آیه
📜 @MosHaf_et
🔻محافظت از نماز🔻
✍ مومن، از نمازش، مثل چشمش، حفاظت و پاسداری میکنه. قرآن کریم، یکی از نشانههای مومنین رو اینطور بیان میکنه:
🕋 وَ الَّذِینَ هُمْ عَلَی صَلَوَاتِهِمْ یُحَافِظُونَ (#مؤمنون/9)
💢 «اهلِ ایمان» کسانی هستند که بر نمازهای خود «محافظت» میکنند.
👀 به کلمهی «یُحَافِظُونَ» در این آیه دقّت کنید.
یُحَافِظُونَ 👈 این کلمه در زبان عربی، از بابِ مُفاعِله است، و یک امر دو طرفه است.
مثل: مکالمه، مصافحه، معانقه، مشاعره و...
مکالمه☜ یعنی دو نفر، کلمه در کلمه با هم صحبت کنند.
مصافحه☜ یعنی دو نفر، صورت به صورت هم بذارن و روبوسی کنند..
معانقه☜ یعنی دو نفر عُنُق بر عُنُق هم، و گردن به گردن هم بذارن، و همدیگه رو در آغوش بکشند...
مشاعره☜ یعنی دو نفر، شعر در شعر، جواب همدیگه رو بدن.
با توجّه به معنای بابِ مفاعله، «محافظت» هم یک امرِ دو طرفه است♻️
پس وقتی قرآن میفرماید:
👈 «عَلَىٰ صَلَوَاتِهِمْ يُحَافِظُونَ»👉
این «محافظت»، یک امرِ دو طرفه است.
📣 هر چقدر که ما از نماز محافظت کنیم، به همون نسبت، نماز هم از ما محافظت میکنه.
☝️ ما مراقب باشیم، نماز رو اوّل وقت بخونیم، با کیفیّت بخونیم، با کسالت و خستگی نخونیم و...
👈 نماز هم از ما مراقبت میکنه، و اجازه نمیده ما به سمتِ گناه بریم..☺️
در واقع، نماز از مرزهای ایمانِ ما، محافظت میکنه..و ما رو از فحشا و مُنکر نهی میکنه:😌👇
🕋 إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَی عَنِ الْفَحْشَاءِ وَ الْمُنکَرِ (#عنکبوت/45)
📜 @MosHaf_et
8.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔍 تحقیق یک محقق یهودی درباره #قرآن و اعتقاد به اعجاز آن
📜 @MosHaf_et
❌فیل در تاریکی
شهری بود که مردمش, اصلاً فیل ندیده بودند, از هند فیلی آوردند و به خانه تاریکی بردند و مردم را به تماشای آن دعوت کردند, مردم در آن تاریکی نمیتوانستند فیل را با چشم ببینید. ناچار بودند با دست آن را لمس کنند. کسی که دستش به خرطوم فیل رسید. گفت: فیل مانند یک لوله بزرگ است. دیگری که گوش فیل را با دست گرفت؛ گفت: فیل مثل بادبزن است. یکی بر پای فیل دست کشید و گفت: فیل مثل ستون است. و کسی دیگر پشت فیل را با دست لمس کرد و فکر کرد که فیل مانند تخت خواب است. آنها وقتی نام فیل را میشنیدند هر کدام گمان میکردند که فیل همان است که تصور کردهاند. فهم و تصور آنها از فیل مختلف بود و سخنانشا ن نیز متفاوت بود. اگر در آن خانه شمعی میبود. اختلاف سخنان آنان از بین میرفت. ادراک حسی مانند ادراک کف دست, ناقص و نارسا است. نمیتوان همه چیز را با حس و عقل شناخت.
📚منبع؛: مثنوی معنوی
💫نتیجه گیری:
میخواستم بگم میدونی #قرآن در مورد ظن وگمان چی فرمایش میکنه👇
🔸يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ ۖ...
🔹ای کسانی که ایمان آوردهاید! از بسیاری از گمانها بپرهیزید، چرا که بعضی از گمانها گناه است؛
📜 @MosHaf_et
4_5900114484252380712.mp3
6.71M
🌺 قرآندلان
اولین ارائه دهندهیپادکستهای قرآنی در ایران
@qurandelan
💠 آیا عالم برزخ صبح و شب دارد؟💠
🔳در آیات 61 و 62 سوره #مریم چنین آمده است:
🔶جنَّاتِ عَدْنٍ الَّتِی وَعَدَ الرَّحْمَنُ عِبَادَهُ بِالْغَيْبِ إِنَّهُ و كَانَ وَعْدُهُ مَأْتِيًّا * لَا يَسْمَعُونَ فِيهَا لَغْوًا إِلَّا سَلَامًا وَ لَهُمْ رِزْقُهُمْ فِيهَا بُكْرَةً وَ عَشِيًّا...
🔷بهشتهای عَدْنی هستند كه خداوند به بندگان خود وعدۀ غيبی داده است، و البتّه وعدۀ خدا آمدنی است. در آن بهشتها أبداً كلام لغو و بيهودهای نمیشنوند مگر سلام و سلامتی كه از ناحيۀ خدا به آنها ميرسد، و از برای آنان روزی آنان در هر صبح و شب خواهد بود.
💢در تفسير عليّ بن إبراهيم قمّيّ آمده است كه:
جنّات عدن بهشتهائی در دنياست، قبل از قيام قيامت.
دليل آن اينكه: در اين آيه لفظ بكره و عشيّ ـ كه صبح و شب است ـ بكار برده شده و صبح و شب در بهشت آخرتی نيست. بلكه صبح و شب متعلّق به بهشتهای دنيوی است كه ارواح مؤمنان بدانجا انتقال میيابد و در آنجا طلوع خورشيد و ماه میباشد.
📕 تفسير عليّ بن إبراهيم طبع سنگی، ص 412
📜 @MosHaf_et
#آیه_گرافی
-آیا کسی که مسجدی به نیت تقوا تأسیس کرده و رضای حق را طالب است مانند کسی است که بنایی سازد بر پایه سستی در کنار مسیل (لبه پرتگاه دوزخ) که زود به ویرانی کشد و عاقبت او را به آتش دوزخ درافکند؟! و خدا هرگز ستمکاران را هدایت نخواهد فرمود.
📚سوره#توبه/109
📜 @MosHaf_et