💕💕
تلویزیون و ویدئو ( قسمت اول )
تلویزیون می تواند جنبه آموزشی بالایی داشته باشد ، زیرا برنامه هایی مخصوص کودکان چگونگی خواندن و نوشتن را به آنها می آموزند و کودکان را با افکار و تجربیات تخیلی و خلاق آشنا می کنند.
اما هر چند سابقا « برنامه کودک » تقریبا مدت زمان مناسبی را برای نشستن کودکان د رپای تلویزیون فراهم می کرد، پیشرفتهای تکنولوژی از قبیل کانال های بیشتر ، تلویزیون ماهواره ای ، و بخصوص ویدئو ، این امکان را برای کودکان فراهم آورده است که تمام روز به تلویزیون بچسبند.
#تلویزیون
#ویدئو
#تربیتی
https://eitaa.com/joinchat/3915907106Ccaff172209
💕💕
علم یا عمل ؟و تأثیر آن در نظام فکری 😳
💢علم اگر با عمل توأم شود در اثر تمرین و تکرار عمق پیدا می کند و به تدریج مونس انسان می گردد. این امر موجب تمایل و علاقه به انجام دادن همیشگی عمل می شود.
💮ظرفیت وجودی انسان با کارو عمل افزایش می یابد و پس از مدتی رابطه ای متقابل میان نظر و عمل حاصل می شود و نظام فکری آدمی شکل می گیرد و به تبع آن ، باورها نیز تقویت می گردد.
#علم
#عمل
🆔https://eitaa.com/joinchat/3915907106Ccaff172209
مرتضی قرهباغی|کلینیک روانشناختی مثبت سرو
💕💕 علم یا عمل ؟و تأثیر آن در نظام فکری 😳 💢علم اگر با عمل توأم شود در اثر تمرین و تکرار عمق پیدا می
چرایی چهل روز
قرآن کریم می فرماید:
و واعدنا موسی ثلاثین لیله و اتممناها بعشر فتم میقات ربه اربعین لیله .
در حدیثی از پیامبر عزیز صلی الله علیه واله داریم که :
من اخلص لله اربعین یوما فجر الله ینابیع الحکمه من قلبه علی لسانه .
قرآن عزیز از این شناخت واقعی با واژه «حکمت»یاد کرده است ؛ در مورد حضرت داود می فرماید :
و آتیناه الحکمه . به او قوه درک حقایق عطا کردیم .
حکمت جامع این امر ، دو جنبه نظری و عملی دارد .
این تأکیدها برای این نیست که فقط جنبه های نظری برای انسان روشن شود و بر معرفت عقلی او افزوده گردد. بلکه بال دیگر ، یعنی قوای عملی انسان و دستگاه هایی که در او کاگر هستند ( چشم ، گوش ، مغز ، قلب و ... ) باید فعال شوند . بنابراین حکمت ، معرفت به ارزشها و همراه با عمل است که حداقل اگر چهل روز تمام ، تمرین وتکرار شود ، به تدریج برای انسان گشایش و وسعت روحی حاصل می گردد.
#ماه_رجب
https://eitaa.com/joinchat/3915907106Ccaff172209
🌱🌱🌱
#کار_مداوم
«والسابقون السابقون ، اولئک المقربون ، فی جنات النعیم .... جزاء بما کانوا یعملون »(واقعه . 12). دلالت بر تداوم بر انجام عمل و پایدار ماندن آن دارد.
یمسهم العذاب بما کانوا یفسقون (انعام . 49).
در اکثر آیات ازفعل ماضی استمراری استفاده شده است ، یعنی برای بیان کاری که در گذشته به صورت پیوسته ادامه داشته و بارها تکرار شده و نیز ادامه دارد : جزاء وفاقا ، انهم کانوا لایرجون حسابا . (نبأ27).
استمرار در انجام دادن رفتار و عمل صالح و پایدار ماندن آن عمل تا پایان عمر مورد نظر است نه انجام دادن دوره کوتاه و یا مقطعی آن .
بنابراین مداومت به عمل صالح و یا عمل فاسقانه ، زمینه ساز بهشت سرشار از نعمت یا عذاب الهی است . عبادت مستمر وانجام همیشگی رفتار نیک و تکرار و ممارست ، موجب ملکه شدن آن عمل نیک در وجود آدمی است .
https://eitaa.com/joinchat/3915907106Ccaff172209
مرتضی قرهباغی|کلینیک روانشناختی مثبت سرو
🌱🌱🌱 #کار_مداوم «والسابقون السابقون ، اولئک المقربون ، فی جنات النعیم .... جزاء بما کانوا یعملون »
💕💕
برداشت تربیتی
یکی از مشکلات بزرگترها این است که در گذشته کارهای بسیاری را شروع کرده اند و یا الان شروع می کنند ولی برایش پایانی را قرار نمی دهند .
این پایان ندادن به کارها باعث میشود که پرونده آن در ذهن ما باز بماند و مدام به آن فکر کنیم و باعث مصرف انرژی می شود.
ما این را به کودکان خود آموزش می دهیم که وقتی کاری را شروع می کند برایش زمان بگذارد و قبل از تمام شدن زمان و یا به پایان رسیدن کار آن را رها نکند اگر چه که دوست ندارد به آن بپردازد و وقتی زمانش به پایان رسید و یا کار به جایی رسید که می توانست پرونده اش را ببندد از آن کار خارج شود.
#تربیتی
#کار_مداوم
https://eitaa.com/joinchat/3915907106Ccaff172209
دلیل_لجبازی_کودکان
🔷1. تثبیت استقلال: گاهی کودک دوست دارد به گونه ای باشد که خودش میخواهد، نه آن گونه که شما میخواهید؛ زیرا احساس استقلال میکند؛ بنابراین، جایی برای نگرانی نیست.
🔷2. جلب توجه: چنان سخن نگویید که کودک چنین موضعی بگیرد؛ او دوست دارد جلب توجه کند؛ پس به مخالفت هایش بی توجهی کنید و حساسیت نشان ندهید.
🔷3. لجبازی: ممکن است این رفتار کودک به سبب لجبازی باشد که در اثر بی توجهی شما به خواسته های منطقی اش ایجاد شده است.
🔷4. انتقامجویی: گاهی کودک برای انتقام جویی از پدر و مادری که دائم با هم درگیری و اختلاف دارند، چنین برخورد میکند.
#تربیتی
#لجبازی
https://eitaa.com/joinchat/3915907106Ccaff
با كار #اشتباه كودك چه كنيم؟🤔
اگر كار كودك به او يا ديگري آسيب ميزند يا به حقوق كسي تجاوز ميكند مهربان اما محكم جلوي او را ميگيريم و از تكرار مجدد آن جلوگيري ميكنيم.
اگر كار اشتباه او يك اشتباه بي خطر است، مثلا ظرف برنج را برگردانده، به او راه جبران را مياموزيم، مثلا با كمك او تميز ميكنيم.
اگر كار اشتباهش به خاطر توجه گرفتن است مثلا حرف زشت ميزند يا خود را به زمين ميزند مطلقا توجه به او نخواهيم داد.
اگر كار اشتباهش بخاطر ناداني اوست،به او كار درست را خواهيم آموخت.
#تربیتی
#اشتباه
https://eitaa.com/joinchat/3915907106Ccaff172209
🍀🍂🍀🍂🍀 🍂🍀
#توجه
ديگه نبينم با پدرت "مادرت" اينجوري حرف بزني.
"صدات رو نشنوم"
" ديگه نشنوم از اين حرفا بزني"
"اين مسائل چرا نداره چون من ميگم"
"اين مسائل به تو ربطي نداره"
"اينقدر حرف نزن سرم رفت".
🔖اگر ميخواهيد فرزندتان در جامعه زماني كه ديگران به او آسيب ميزنند يا تقاضاي اشتباه دارند، جرات اعتراض يا سوال كردن را داشته باشد، اجازه دهيد در محيط امن خانه ابراز وجود كند.
بجاي خاموش كردن يا از كار انداختن فرزندتان براي همه عمر روش درست اعتراض يا ابراز وجود را بياموزيد:"ميدونم انجام اين كار رو دوست نداري احساس ميكني بي انصافيه، حق داري اما وقتي داد ميزني من نميتونم كمكت كنم."
#تربیتی
#والدگری
🍀🍂🍀🍂🍀🍂🍀🍂
https://eitaa.com/joinchat/3915907106Ccaff
#رشد_ذهنی
#سه_سالگی
کودک شما بدون وقفه پرسش می کند ، « چی ؟»،«کجا ؟»،«چرا؟». او می تواند تا ده بشمارد و با مکعبهای اساب بازی ، ساختمانهای پیچیده بسازد . او می تواند لباس به تن عروسکش کند و بازیهای مربوط به زندگی واقعی را دوست دارد . او حافظه خوبی دارد و به گذشته اشاره می کند . او از جنسیت خود آگاهی دارد .
💕چگونه می توانید کمک کنید؟
💢با ذکر کارهایی که قبلا کرده اید روی حافظه او کار کنید « دیروز به میوه فروشی رفتیم ، یادت میاد؟»
♨️وقتی انجام کاری برایش مشکل می شود ، بگویید « می توانم به تو کمک کنم این کار را انجام دهی » و نحوه انجام آن را نشان دهید.
💮داستانهایی بسازید که کودک شما شخصیت اصلی آنها باشد .
🔴تعداد کتابها و داستانهایی را که می خوانید افزایش دهید .
🔵با دخالت دادن کودکتان د رتصمیم گیری ها ساده ، استقلال و اتکا به خود را د راو تقویت کنید ؛ گاهی اوقات از او بخواهید لباسها و خوراکش را خودش انتخاب کند .
#تربیتی
https://eitaa.com/joinchat/3915907106Ccaff172209
تلویزیون و ویدئو ( قسمت دوم )
تلویزیون نه تنها به هیچ وجه برای کودکان تحریک بخش نیست ، بلکه دارای تأثیر مسحور کننده و فلج کننده روی بچه هاست زیرا ارتباط آنها را با لمس وادراک مستقیم دنیای اطراف که برای رشد به آن نیاز دارند ، قطع می کند .
وسوسه استفاده از تلویزیون برای سرگرم کردن کودکان هنگامی که پدر و مادر وقت یا انرژی بازی با آنها را ندارند ، بسیار قوی است .
متأسفانه این موضوع میزان ارتباط اجتماعی با والدین را که برای رشد اجتماعی و زبانی کودک اهمیت فراوان دارد ، کاهش می دهد .
ممکن است زمان قصه خواندن که در آن پدر یا مادر و کودک به اتفاق هم وقایع کتاب را دنبال می کنند و کودک از نیروی تخیل خود استفاده می کند و به تدریج با کلمات مکتوب آشنا می شود ، جای خود را به تماشا کردن تلویزیون و ویدئو بدهد، که در آن کودک تنهاست و دریافت کننده اطلاعاتی راجع به دنیای خودش می باشد که شاید اگر خودش آنها را کشف کند لذت بخش تر باشد.
#تربیتی
#تلویزیون
#ویدئو
#کنجکاوی
#خلاقیت
https://eitaa.com/joinchat/3915907106Ccaff172209
#تکنیک_های_مسئولیت_پذیری_کودکان
1- الگو باشیم :
مثلا هنگام ملاقاتهایمان سر ساعت برسیم ، پول اضافه ی فروشنده را به او بگردانیم ، به موقع کارهای لازم را انجام دهیم ، با کودک مان و دیگران محترمانه صحبت کنیم و نسبت به اشتباهات مان صادق باشیم و مسئولیت آن ها را بپذیریم.
2- توقعات خود و قوانین را به وضوح شرح دهیم :
مثلا نگوییم پسرم مرتب باش بلکه به وضوح برایش شرح دهیم که انتظار داریم پس از بازی ، وسایل بازی اش را در کمدش قرار دهد.
3- اجازه دهیم کودکان اهدافی برای خود تعیین کنند، انتخاب کنند و مشکلات را حل کنند :
آنها نیاز دارند به عنوان یک تصمیم گیرنده مسائل را تجربه کنند کودکان را در برنامه های خانه و خانواده درگیر کنیم . مثلا آن ها را تشویق کنیم برای مسائل مثل دکوراسیون خانه یا اتاق خود یا اوقات فراغت و … تصمیم گیری کنند.
زمانی که به کودکی مسئولیتی می دهیم (حتی وقتی نمی دهیم) اجازه دهیم اعمال کودکان به طور منطقی و طبیعی رخ دهد و حین عمل آن را تصحیح نکنیم . این موضوع شامل همه ی بچه ها می شود ، چه آن دسته از کودکانی که مسئولیت کاری را می پذیرند ولی آن را درست انجام نمی دهند و چه آن هایی که اصلا مسئولیت کاری را نمی پذیرند مانند کودکانی که هر صبح برای رفتن به مدرسه تا وقتی که مادر بیدارشان نکند ، بیدار نمی شوند.
هر دو گروه باید نتیجه ی رفتارشان را ببینند. بنابراین خود کودک متوجه می شود هنگامی که مسئولیتی را پذیرفته ، باید در برابر آن پاسخگو باشد. یا در موردی که کودک دیر بیدار می شود، خواهد دید که پس از رسیدن به مدرسه ، ناظم او را باز خواست می کند. در این صورت است که کودکان ما می توانند تغییرات مناسبی در رفتار و انتخاب های شان صورت دهند.
#تربیتی
#مسئولیت_پذیری
https://eitaa.com/joinchat/3915907106Ccaff
تلویزیون و ویدئو ( قسمت سوم )
امروزه حتی پدران و مادران اندیشمند نیز ممکن است خود ار با این توجیه که فقط اجازه تماشای برنامه های ویژه کودکان وبرنامه های آموزشی را به کودکانشان می دهند بفریبند و با دادن اجازه تماشای تلویزیون به کودکانشان وقت فراغتی را برای خود به دست آورند . مدت زمان تماشای تلویزیون توسط کودکان را طور دیگری نیز می توان تعبیر کردو آن کارهایی است که با چسبیدن به تلویزیون از انجام آنها محروم می شوند.
مقداری تماشای تلویزیون می توند تجربه با ارزشی برای کودک شما باشد زیرا مفاهیم جدیدی، مثل خواندن ساعت ، را یاد می گیرد و از انجام آنها لذت می برد . تلویزیون یک منبع اطلاعاتی برای کودک شما در کنار سایر منابع است .
اما کارشناسان معتقدندکه روزی یک ساعت تماشای تلویزیون برای یک کودک خردسال کافی است . در غیراین صورت زمانی که بایستی صرف بازیهای فعال ، اکتشاف ،و برقراری ارتباط شود هدر می رود و ممکن است رشد تمام عیار کودک شما را محدود سازد.
#تربیتی
#تلویزیون
#ویدئو
#کنجکاوی
#خلاقیت
https://eitaa.com/joinchat/3915907106Ccaff172209